<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
migi | Adatlap | 369703 | 2008. november 22. 13:20 | ||
Szivesen megnézném úgy látom adnak hozzá egy R hez való felderitő gondolát is és végre egyben van a gyanta és a maratás is , már csak a lényeg ,hol és mennyi . Előzmény: (369702) Tibcsi 2008. november 22. 12:41 | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369702 | 2008. november 22. 12:41 | ||
Bizalomgerjesztő kit, de még nem hallottam róla. Viszont a doboztetőn látható géphez van matricám 48-ban, ha esetleg érdekel valakit. A CMK feljavítóban volt, valószínűleg Propagteam. :)) | |||||
migi | Adatlap | 369701 | 2008. november 22. 12:29 | ||
Tibor | Adatlap | 369700 | 2008. november 22. 06:35 | ||
Jó reggelt Balázs! Köszi az infót. Úgy gondolom azért hasznosak ezek a beszélgetések ebben a topikban, mert közösen pontosítani tudunk dolgokat. Szép napot kívánok: Tibor | |||||
Horvath_Balazs | Adatlap | 369699 | 2008. november 22. 06:22 | ||
1997 körül volt a Top Gun-ban egy cikksorozat a huszonegyesről (Gál József-Kővári László), onnan vettem az évszámokat. | |||||
Tibor | Adatlap | 369698 | 2008. november 22. 05:48 | ||
Jó reggelt és szép napot! A négy UM adatai így már kezdenek összeállni. Tehát a gyári számok, a gyártási idők és a '87 márc. 05.-i leltárba vétel már összeáll, hiszen pl.: a ...9507 gy.sz. gép legyártási időpontja és a nálunk történt leltárba vétel között majdnem egy év van, és ebbe bőven belefér a 15 rep. óra is. Jó volna, ha Monox és Horváth Balázs is leírná, hogy az ő adataik honnan vannak, hogy teljesen tisztába lehessen tenni az "ügyet". A 2777 h.sz.-od gondolom a gépek (nemcsak az UM-ek, hanem az összes többi korábbi fém színű, illetve teflon szürke gép) átfestésére vonatkozik. Hátha erre is tud valaki infót. Előre is köszi: Tibor | |||||
Nyugger | Adatlap | 369697 | 2008. november 21. 21:24 | ||
Tibor, Az a gond, hogy a katonák sem tudják ennek az időpontját, sem a parancs kiadóját! Talán majd egyszer a levéltárban megtalálom, de ez nem a közeli hónapok feladata. | |||||
Nyugger | Adatlap | 369696 | 2008. november 21. 21:13 | ||
Sziasztok, Megnéztem a nyilvántartásomat, ilyenkor szokás mondani, hogy van jó és rossz hírem a 21UM témában. Nos, ebben a témában én is úgy tudom egyszerre érkezett mind a 4 gép Taszárra és Monox kolléga táblázatának a felével maximálisan egyetértek, de a rendelkezésemre álló bizonylat alapján ezeket a gépeket 1987 március 5.-én vették leltárba és adták ki az MN 4563-nak. Feltételezem, hogy a megérkezés és az adminisztráció között eltelt egy pár nap, max. 1 hónap. Ez a dátum minden eddig leírt dátumnak ellentmond ! De van róla papír. Azt írtam, hogy ezek gépek nem voltak vadonatúj gépek, használtak voltak. Tapasztalatom alapján a Magyarországra 5-10 repórával érkeztek meg a gépek, míg ezek a MiG-ek /bocs./ : 904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - 65 repóra 905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - 61 repóra 906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - 38 repóra 907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - 15 repóra Remélem egyszer majd csak idetalál egy volt taszári műszaki katona aki ott volt ezen és más gépek üzemeltetésénél ! | |||||
sainz | Adatlap | 369695 | 2008. november 21. 17:51 | ||
Rumcájsz! Fotót még én sem láttam róla - ami ugye Ivánnál semmit sem jelent, talán 5 olyan csapatoknál(szovjet) készült 21-es fotót ismerek, amin rakéta is látható -, de hárman is megerősítették, én hiszek nekik. Talán előbb utóbb lesz fotó is, vagy valaki érdemben cáfolja. | |||||
Tibor | Adatlap | 369694 | 2008. november 21. 17:43 | ||
Jó estét Monox! Roppant érdekesek ezek az adatok. Nézzük meg alaposabban: - A gyári számok szigorúan követik egymást, tehát egy gyárban készültek. - 2-3 havonta bocsátottak ki egy példányt ugyanabból a szériából? - Horváth Balázs szerint is '86-ban került rendszerbe ez a négy gép, ha feltételezzük, hogy egyszerre, akkor vagy a 906 és 907 gyártási ideje, vagy a rendszerbe állítás nem stimmel. Próbáljuk meg megfejteni közösen! Üdv.: Tibor | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369693 | 2008. november 21. 17:32 | ||
sainz PFM-en R-3R rakétát én még nem láttam - egyet kivéve, az sem volt sorozatgyártású PFM, csak egy nagy-svancú tesztgép, de alul beépitett fékernyővel, valószinűleg ezen tesztelték az új radar-rakéta párost is /gyári szám 76210725, konstrukció-jelzés Je-7M/. De ha tudsz mutatni PFM /94/ fotót R-3R-el azt megköszönném, mert megint látnék újdonságot 21-ügyben /bár meglepődni már nem tudnék.../ | |||||
Monox | Adatlap | 369692 | 2008. november 21. 17:20 | ||
Utána néztem a 900-es UM-eknek a táblázaton és az alábbi dolgokat láttam: 904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - Honi alkalmazás: 86.01.06. 905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - Honi alkalmazás: 86.01.06. 906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - Honi alkalmazás: ? 907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - Honi alkalmazás: ? Érdekes, hogy a széria 4 egymást követő darabjának gyártása között majd' fél év telt el. Még érdekesebb, hogy (ráadásul több forrás szerint) állítólag mind a 4 gép egyszerre érkezett meg Magyarhonba a fenti dátum időpontjában! Ismert, hogy az oldalszámok válatoztatására miért volt szükség. Érdeksség az is, hogy Ip.jav. után egyedül a 904-es kapott kalasszikus terepmintát, a többi gép festése bár hasonló volt, igencsak "kisipari" (szinte házilagos) benyomást keltett. Az is érdekes, hogy a 904-esen kívűl mindegyik gép zöld színe nem szürkült meg az erózió évei alatt, hanem kékebb lett. | |||||
sainz | Adatlap | 369691 | 2008. november 21. 17:11 | ||
Köszi Rumcájsz! Akkor ez azt kell hogy jelentse, hogy a késői - oldalra nyíló kabinos - PFM(94-es) RP-22 lokátorral lett felszerelve az oroszoknál. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369690 | 2008. november 21. 16:44 | ||
sainz Az R-3R rakéta alkalmazásához RP-22 lokátor kell, ami nekünk még nem volt az MF-ekben, csak a későbbi bisz-ekben, Szergejéknek viszont már az Sz-változattól minden tipusban ez volt beépitve. A régebbi RP-21 radar még vezetősugárral irányitotta az RSz-2USz rakétát, tehát maga a rakéta nem érzékelte a célt, hanem gyakorlatilag radar-távirányitású volt, az R-3R viszont félaktiv vezérlésű volt, a radar által besugárzott célról visszaverődött jeleket vette és követte, tehát teljesen más elven müködött. Az RP-22 viszont nem fért volna be az MF orrába, szóval az esetleges ilyen megoldású modernizálás drasztikus átépitést igényelt volna. | |||||
sainz | Adatlap | 369689 | 2008. november 21. 15:44 | ||
Monox! Így van kutatgatom a 21-es minden porcikáját, mindig előjön valami "új". A megfogalmazásod alapján gondoltam hogy rábukkantál vmire a bis-szárnyú UM-ekkel kapcsolatban. Most a legfrisebb - legalábbis nekem - hogy a nálunk csak a bis-en rendszeresített R-3R a Szovjet Légierőben már a PFM-el kezdődően minden harci 21-es változatról alkalmazható volt, kivéve az R-t. Most már csak az a kérdés, mi kellett volna ahoz, hogy a mi MF-eink tudják alkalmazni. | |||||
Tibor | Adatlap | 369688 | 2008. november 21. 15:33 | ||
Szia Monox! Lehet, hogy az "újonnan" szót értettem félre a te hozzászólásodban, mert Nyugger használt gépek vételéről beszél. Abban nincs ellentmondás, hogy tereptarkák voltak. Tibor | |||||
Monox | Adatlap | 369687 | 2008. november 21. 15:21 | ||
Sainz! Miután te végeztél átható kutatómunkát a 21-es alváltozatok ügyében, ezért biztosan tudod, hogy kideríthetelen, hogy bisz szárnyú -21UM-ek mikortól kiknek és hová készültek. Miután a VSZ felfegyverzése MiG-21-es típussal a 70'-es években befejeződött ezért csak a harmadik világbeli országokra tudok gondolni, valamint arra, hogy az iskolákon lévő gépek elhasználodását próbálták lassítani azzal, hogy erősebb szerkezeti elemekkel kezdték gyártani a gépet. Hiszen ott igencsak intezív repülésnek tették ki őket. Tibor! A két hozzászólásban nincs ellentmondás. A 4 gép jellegzetes Orosz terepfestéssel érkeztek és a DR Rt.-nél elvégzett 1995-99 között végzett nagyjavításokon kapta meg mind a 4 gép a szabványos (ill. ahoz hasonlatos) magyar terepszínű festést. Mondjuk az is az igazsághoz tartozik, hogy ezek a gépek pótlásként érkeztek az 1979-1984 között elveszett 4 UM pótlására. Ekkoriban (pontosabban 1981 márciusától) már elfogadott volt az a nézet, hogy a gépeknek a terepszínű festés előnyösebb. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369686 | 2008. november 21. 14:51 | ||
Köszönöm, Sainz. Éppen azért kérdeztem, immár harmadszor. :-)) | |||||
Tibor | Adatlap | 369685 | 2008. november 21. 14:04 | ||
Fiúk! Izgalmasak az eddigi információk Mig-21U és UM ügyben, de fel kellene oldani a 2750. és 2761. sz. hozzászólások közötti ellentmondást! A "teflon szürkének" melyik makettfesték szín felel meg legjobban? Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369684 | 2008. november 21. 13:34 | ||
Tibcsi! Nagyon intenzív manőverező légiharcgyakorlatok, a gyakorlatok száma alapján nevezték 500-asoknak. Ezredenként egy század kapta feladatul. Dudus írt részleteket. A pontos terminológiát nem ismerem. Ez az a program, amit Mari-ban, az orosz "Top-Gun-ban" álítottak össze a helyi háborúk tapasztalatai alapján. Részletek "feltárás alatt"...:)) Ma már nem hinném hogy titkos, de nem nagyon beszélt eddig róla senki, itt ott olvasható volt rá utalás régebbi pilótainterjúkban. | |||||
sainz | Adatlap | 369683 | 2008. november 21. 13:22 | ||
Monox! " A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya " Ez azt jelenti, hogy a Szovjet Légierőnek az UM-ek bis-szárnnyal készültek ? | |||||
Monox | Adatlap | 369682 | 2008. november 21. 13:17 | ||
A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya, ami a magyar gépeken egyáltalán nem volt jellemző. A terepfestés is ezért volt szovjet sémájú. Az már kideríthetetlen, hogy milyen döntés alapján kerültek pont ezek a gépek hozzánk, ahogyan az is, hogy ezen széria többi gépe hol végezte a világban. | |||||
Monox | Adatlap | 369681 | 2008. november 21. 13:13 | ||
Ismereteim szerint a 904,905,906,907-es gépek újonnan érkeztek meg magyarországra 1986.január 6.-án. A végszerelésüket 85' Karácsony táján fejezték be. (Pontosabb adatot most nem tudok fejből, de ha hazaértem utánanézek a dolognak.) Amennyire a fényképek alapján láttam, a -21UM-ek 1975-ig, az első 75A-k megérkezéséig érkeztek lemezszínűen. Miután minden bisz teflonszínnel érkezett a velük együtt érkező UM-ek is (v. többségében) teflonszínűek voltak. Esetleg egy képet is elő fogok majd keríteni - majd megnézem az archívumomat. | |||||
sainz | Adatlap | 369680 | 2008. november 21. 12:26 | ||
Mekett! Nehéz lenne azt megoldani, hogy ha benne vagyunk egy "fejezetben" a forumon, akkor is megjelenjenek a friss post-ok? | |||||
sainz | Adatlap | 369679 | 2008. november 21. 12:24 | ||
Biztosan javítás utáni a bal-nézet, azon már kerek az oldalszám is. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369678 | 2008. november 21. 12:15 | ||
Más tipusúak a számok is. | |||||
sainz | Adatlap | 369677 | 2008. november 21. 12:13 | ||
pompázsredőny...:))...siccc | |||||
sainz | Adatlap | 369676 | 2008. november 21. 12:12 | ||
sainz | Adatlap | 369675 | 2008. november 21. 11:57 | ||
Feri! Az UM-ek fémszínűen vagy teflonszürkén érkeztek,kivéve a Nyugger által is írt szovjet kamós 904,905,906,907. A 3036-os talán érdekes lesz neked makett szempontból: | |||||
Csapó | Adatlap | 369674 | 2008. november 21. 10:50 | ||
Nugger, ez azt jelenti hogy voltak olyan UM-ek, amik már terep szinnel érkeztek, tehát soha nem voltak fémszínüek, ami tovább csökkenti a fotózhatott fémszínű UM-ek számát. Így már jobban értem hogy miért van csak pár fotó a kevés egykor fémszínű UM-röl. Üdv: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369673 | 2008. november 21. 09:59 | ||
Oké, várom. Arra nem emlékszel, mikor és hogyan rendelték el a gépek átfestését a fémszínről komuflázsra? Üdv. és Jó(?) munkát. | |||||
Nyugger | Adatlap | 369672 | 2008. november 21. 09:56 | ||
Tibor, Fejből nem megy...198x, este megírom a pontos dátumot, otthonról. /csúnya dolog dologidőben netelni !/ | |||||
Tibor | Adatlap | 369671 | 2008. november 21. 09:48 | ||
Nyugger | Adatlap | 369670 | 2008. november 21. 09:45 | ||
Sziasztok, A legutolsó MiG-21UM beszerzés - 904,905,906,907- során használt gépeket vettünk és orosz kamuflázs volt rajtuk érkezéskor. Ezek a gépek a Dunai Rt.-s nagyjavitás során kaptak új hazai festést. A 907-s 21UM oldalszám, de a képen csak a berepüléshez van felfestve, a végleges 'szabvány' méretetü oldalszámot a festés után kapta meg. | |||||
Tibor | Adatlap | 369669 | 2008. november 21. 09:18 | ||
Feri! Vigyázz, az az UM fotó minden jel szerint gyári nagyjavításon (PG?) készült, a szám nem szabványos, az alakulatokhoz nagyobb méretű számmal került ki. Tibor | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369668 | 2008. november 21. 09:15 | ||
A 907 csak ideiglenes oldalszám, a PG-ben festették rá, hogy tudják azonosítani a gépet. Így szemre Alba oldalszámoknak tűnnek. :) | |||||
Tibor | Adatlap | 369667 | 2008. november 21. 09:14 | ||
Szia! A 21U és 21UM gépek kecskeméti szerepléséről a '60-as évek közepétől vannak adatok. Ekkortájt már gyári új gépeket kaptunk és azok fémszínűek voltak. A gépek terepszínre festését valamikor a 80-as években rendelték el, igaz addig is előfordult egy-két tereptarka gép, de ez ritka volt. Mivel jóval kevesebb volt belőlük, mint a harciakból, így logikusan kevesebb a fotó is. (Hozzáteszem azokban az években nem lehetett csak úgy fotózgatni a reptéren, mert az ember hamar az elhárítók keze közt találhatta magát.) Tibor | |||||
Csapó | Adatlap | 369666 | 2008. november 21. 09:03 | ||
Köszönöm, most látom a képeket, az a pici 907-es oldalszám az UM-en igen kicsinek hat, mintha nem szabványos lenne? Jó hogy vettem 1/32-es számsort amikor a képet nézve 1/48-as matricca kellene a 32-es méretarányú géphez... Üdv:Csapó Ferenc | |||||
Csapó | Adatlap | 369665 | 2008. november 21. 08:56 | ||
Sziasztok Esetleg arrol van szóbeli infó hogy fémszinüen jöttek-e? Újonan vagy használtan kaptuk és mi lehet az oka annak hogy ennyire nincs róluk fotó, amig az F13-asról sokkal több fénykép található? Esetleg hamar átfestették őket, nem maradt idő kellő fényképanyagnak összegyülni? Üdv: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369664 | 2008. november 21. 08:54 | ||
Kedves Feri! Felteszek néhány képet. Egyébként ahogy emlékszem 1985-ben Kecskeméten még minden gép fémszínű (vagy teflon szürke?) volt, és volt közöttük 21U és 21UM is. Ha gépszámok érdekelnek, szólj! (A fotók minősége olyan, amilyen, de a lényeg látszik) Üdv.: Tibor | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369663 | 2008. november 21. 08:22 | ||
Feri, Én sem találtam fémszínű magyar UM-ről fotót, talán Horváth Balázs lapján még lehet, de azt innen a melóból nem érem el... :( Vagy ha minden kötél szakad, akkor csinálhatsz olyant, ami most jött ki a PG-ből és nagyjavítás utáni berepülésen van. De még festés előtt. Több ötletem nincs... :( Tibcsi | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369662 | 2008. november 21. 08:06 | ||
Hát már sosem fogom megtudni, hogy mijaza "500-as gyakorlat"? :-(( | |||||
Csapó | Adatlap | 369661 | 2008. november 21. 07:19 | ||
Sziasztok Szinte minden nap új és édekes infókal leszek gazdagabb, egykor volt légierőnkröl a fórumot olvasva. Viszont a Mig-21UM-el kapcsolatban továbbra is sötét folt számomra hogy fémszínüen kaptuk őket, vagy már NDK-s álcázó festéssel került a többség rendszeresítésre, mert fém szinnel csak egy pár fotót találtam, az összes képen már a zöldes NDK, illetve késöbb a PG álca van rajtuk. Viszont a logikám azt diktálná hogy az álca csak az NDK nagyjavításkor került fel rájuk, tehát elötte is volt rajtuk valami...Most akkor mi a helyzet miért nincsenek használható fotók fém színű UM-ekről, csak U-król? A téma egy fém színű UM készítése miatt is izgat, de magyar gépekről készűlt fotók nélkül egy lengyel gépet kellene alkotnom belőle, és hát a szívem inkább egy olyan gép felé húzna amiket gyerekkoromban tátot szájjal bámultam a nyaralások alatt a Balaton felett.Hagrobbanás, Balaton, Repülő, de jó is volt... Üdvözlettel: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369660 | 2008. november 21. 06:06 | ||
Horvath_Balazs | Adatlap | 369659 | 2008. november 20. 20:58 | ||
Megtörtént, ő is üdvözöl Téged! | |||||
levix | Adatlap | 369658 | 2008. november 20. 15:55 | ||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369657 | 2008. november 19. 17:32 | ||
Lacy Biztos, hogy R-13 tipus, a sötét orrész, meg az ehhez a rakétához tartozó speciális, magasnyomású nitrogén-palackot tartalmazó függesztősin miatt is. | |||||
sainz | Adatlap | 369656 | 2008. november 19. 00:28 | ||
Lacy | Adatlap | 369655 | 2008. november 18. 23:42 | ||
A második átadott sorozat 36. darab Mig-21PFM gépét, 1977 és 78 között adta át a Szovjet Frontlégierő a Bulgároknak. Előtte az Oroszok korszerűsíthették. De ahogy írtam, ez utóbbi csak lehet. Azt miből látod, hogy ez egy M változatú rakéta? | |||||
sainz | Adatlap | 369654 | 2008. november 18. 23:34 | ||
Lacy! Papíron 1968-ban gyártották le az utolsó MiG-21PFM-et. R-13M 1974 Januárban állt VVS rendszerbe. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |