<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
migi | Adatlap | 369717 | 2008. november 22. 15:25 | ![]() | |
sainz | Adatlap | 369716 | 2008. november 22. 15:23 | ![]() | |
www.aircraftslides.com/Auction/AuctionDetail.aspx Ha már "irakozunk", felkerült egy érdekes iraki 21-es fotó, elvileg vhol van rajta egy légigyőzelmi jel is: | |||||
sainz | Adatlap | 369715 | 2008. november 22. 15:19 | ![]() | |
Laikusként azt gondolom, ennek a hűtőnek a megléte mindenképpen azt jelenti, hogy a 21-es valamelyik rendszere nem szerette az iraki meleget. | |||||
sainz | Adatlap | 369714 | 2008. november 22. 15:16 | ![]() | |
Rumcájsz! Nézd meg az Emiledet...:))..ha még nem tetted meg. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369713 | 2008. november 22. 15:13 | ![]() | |
sainz a kép melletti szöveg alapján megtaláltam, a jobb főfutó kerékaknája előtt, a törzsféklap mögött van valami plusz szerkentyű felszerelve, ez lehet levegős olajhűtő, már csak az a kérdés, melyik olajrendszerbe van bekötve. A kétüléses 21-eken volt hasonló hűtő a kabin légkondi-rendszerében pluszként beépitve az együlésesekhez képest, de az léghüésű levegö-radiátor volt. | |||||
sainz | Adatlap | 369712 | 2008. november 22. 15:11 | ![]() | |
A hűtőről annyit ír még az angol szöveg, hogy a jobb oldali "airbrake" - gondolom jobb törzsféklap - mögött látható. | |||||
sainz | Adatlap | 369711 | 2008. november 22. 15:06 | ![]() | |
Ez a hűtő lehet hogy csak azzal kapcsolatos, hogy Irakba exportált gép. Lehet hogy benne volt az ő PFM,MF,bis-eikben is. Ez gondolom nem determinálja a típust, bár én csak Vietnámmal kapcsolatban olvastam "trópusi" kivitelről. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369710 | 2008. november 22. 15:01 | ![]() | |
sainz Leagalább három gépen látható az orr alatt és a svanc tetején az RSzBN-rendszer PION-antennája, ami a mi bis 75AP néven ismert, eredetiben 75B tipusú gépeinken volt. A kabintető mögött baloldalt lévő dudor szintén bisz-re utal egy másik fotón. Viszont levegős olajhűtő-radiátorról 21-en én még nem hallottam, pláne nagyjából téglatest alakatban. A mi gépeinken olaj-tüzelőanyag-radiátor volt a hajtómű bal mellső oldalán felszerelve, a kero hütötte a hajtómű kenőolaját, az olaj meg előmelegitette a kerót beporlasztás előtt. A hidraulika-olajnak meg csak annyi hűtése volt, hogy végigvezették egy hosszú csőszakaszon a gerincen a tartályba való visszavezetés előtt. | |||||
sainz | Adatlap | 369709 | 2008. november 22. 14:26 | ![]() | |
Szerbeknél is megy az agyalás, találtak érdekes dolgokat a náluk maradt iraki 21-esekben. Sokak szerint MiG-21SMT-ST-k, és nem bis-ek: forum.airserbia.com/viewtopic.php i7.photobucket.com/albums/y276/radeks/MiG-21/AFMMiG21.jpg www.avijacijabezgranica.com/forum/viewtopic.php www.avijacijabezgranica.com/forum/viewtopic.php Nekem nagyon bis-nek tűnnek, de jó lenne közeli fotó a beömlőről, kabinról stb... Többek közt azt írják, a törzsben lévő gumitankok más formájúak, méretűek mint a bis-ben. A hajtómű R13-300. "The heat exchanger was oil-air type, the box of exact measures: 320x240x110 mm with in and out pipes of 20 mm diameter ( i had idea to make the model) was istalled . It can be seen on the biggest photo, just after the right airbrake." Nyilván vannak itt akiknek ez is fontos info: A hőcserélő(hűtő) mérete 320x240x110mm, ki- és bemeneti csövek 20mm átmérőjűek... A szélvédők oldalüvege kerek típusú és nem szögletes. Van aki ez alapján állítja, hogy 1980 után gyártott gépek. Ígértek nekem kabinfotót az egyik gépről, ha megkapom felteszem ide. Elképzelhető hogy létezett export-bis, az MF radarjával és egyéb berendezéseivel ? | |||||
migi | Adatlap | 369708 | 2008. november 22. 14:14 | ![]() | |
vandork | Adatlap | 369707 | 2008. november 22. 14:07 | ![]() | |
A műgyanta cuccok között lévő valami az pontosan a ""D" típusó felderítő konténer, fotó lásd itt. www.airforce.ru/photogallery/tsvetkov/mig-21/mig-21_08.htm Kunmadarason is ezzel repültek a 21R-ek. Fotó is van. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369706 | 2008. november 22. 14:00 | ![]() | |
Bocsi, nyertetek, migi is meg Te is, az öntvény-csonkkal együtt nem ismertem fel a célpontot /úgylátszik Sólyomszem helyett már legfeljebb Vószem lehetek/. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369705 | 2008. november 22. 13:56 | ![]() | |
Rumcájsz, A mig21b képen a gyanta alkatrészek között van egy felderítőkonténerre hasonlító valami. :) | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369704 | 2008. november 22. 13:39 | ![]() | |
migi Nem akarlak elkeseriteni, de én sehol nem látom a felderitő-konténert az alkatrészek között. Ha a bal alsó sarokban látható kissé aszimmetrikus szerkentyűre gondolsz, az egy PTB-800 póttartály, amit a 21-en csak a törzs alá lehetett függeszteni. R. | |||||
migi | Adatlap | 369703 | 2008. november 22. 13:20 | ![]() | |
Szivesen megnézném úgy látom adnak hozzá egy R hez való felderitő gondolát is és végre egyben van a gyanta és a maratás is , már csak a lényeg ,hol és mennyi . | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369702 | 2008. november 22. 12:41 | ![]() | |
Bizalomgerjesztő kit, de még nem hallottam róla. Viszont a doboztetőn látható géphez van matricám 48-ban, ha esetleg érdekel valakit. A CMK feljavítóban volt, valószínűleg Propagteam. :)) | |||||
migi | Adatlap | 369701 | 2008. november 22. 12:29 | ![]() | |
Tibor | Adatlap | 369700 | 2008. november 22. 06:35 | ![]() | |
Jó reggelt Balázs! Köszi az infót. Úgy gondolom azért hasznosak ezek a beszélgetések ebben a topikban, mert közösen pontosítani tudunk dolgokat. Szép napot kívánok: Tibor | |||||
Horvath_Balazs | Adatlap | 369699 | 2008. november 22. 06:22 | ![]() | |
1997 körül volt a Top Gun-ban egy cikksorozat a huszonegyesről (Gál József-Kővári László), onnan vettem az évszámokat. | |||||
Tibor | Adatlap | 369698 | 2008. november 22. 05:48 | ![]() | |
Jó reggelt és szép napot! A négy UM adatai így már kezdenek összeállni. Tehát a gyári számok, a gyártási idők és a '87 márc. 05.-i leltárba vétel már összeáll, hiszen pl.: a ...9507 gy.sz. gép legyártási időpontja és a nálunk történt leltárba vétel között majdnem egy év van, és ebbe bőven belefér a 15 rep. óra is. Jó volna, ha Monox és Horváth Balázs is leírná, hogy az ő adataik honnan vannak, hogy teljesen tisztába lehessen tenni az "ügyet". A 2777 h.sz.-od gondolom a gépek (nemcsak az UM-ek, hanem az összes többi korábbi fém színű, illetve teflon szürke gép) átfestésére vonatkozik. Hátha erre is tud valaki infót. Előre is köszi: Tibor | |||||
Nyugger | Adatlap | 369697 | 2008. november 21. 21:24 | ![]() | |
Tibor, Az a gond, hogy a katonák sem tudják ennek az időpontját, sem a parancs kiadóját! Talán majd egyszer a levéltárban megtalálom, de ez nem a közeli hónapok feladata. | |||||
Nyugger | Adatlap | 369696 | 2008. november 21. 21:13 | ![]() | |
Sziasztok, Megnéztem a nyilvántartásomat, ilyenkor szokás mondani, hogy van jó és rossz hírem a 21UM témában. Nos, ebben a témában én is úgy tudom egyszerre érkezett mind a 4 gép Taszárra és Monox kolléga táblázatának a felével maximálisan egyetértek, de a rendelkezésemre álló bizonylat alapján ezeket a gépeket 1987 március 5.-én vették leltárba és adták ki az MN 4563-nak. Feltételezem, hogy a megérkezés és az adminisztráció között eltelt egy pár nap, max. 1 hónap. Ez a dátum minden eddig leírt dátumnak ellentmond ! De van róla papír. Azt írtam, hogy ezek gépek nem voltak vadonatúj gépek, használtak voltak. Tapasztalatom alapján a Magyarországra 5-10 repórával érkeztek meg a gépek, míg ezek a MiG-ek /bocs./ : 904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - 65 repóra 905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - 61 repóra 906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - 38 repóra 907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - 15 repóra Remélem egyszer majd csak idetalál egy volt taszári műszaki katona aki ott volt ezen és más gépek üzemeltetésénél ! | |||||
sainz | Adatlap | 369695 | 2008. november 21. 17:51 | ![]() | |
Rumcájsz! Fotót még én sem láttam róla - ami ugye Ivánnál semmit sem jelent, talán 5 olyan csapatoknál(szovjet) készült 21-es fotót ismerek, amin rakéta is látható -, de hárman is megerősítették, én hiszek nekik. Talán előbb utóbb lesz fotó is, vagy valaki érdemben cáfolja. | |||||
Tibor | Adatlap | 369694 | 2008. november 21. 17:43 | ![]() | |
Jó estét Monox! Roppant érdekesek ezek az adatok. Nézzük meg alaposabban: - A gyári számok szigorúan követik egymást, tehát egy gyárban készültek. - 2-3 havonta bocsátottak ki egy példányt ugyanabból a szériából? - Horváth Balázs szerint is '86-ban került rendszerbe ez a négy gép, ha feltételezzük, hogy egyszerre, akkor vagy a 906 és 907 gyártási ideje, vagy a rendszerbe állítás nem stimmel. Próbáljuk meg megfejteni közösen! Üdv.: Tibor | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369693 | 2008. november 21. 17:32 | ![]() | |
sainz PFM-en R-3R rakétát én még nem láttam - egyet kivéve, az sem volt sorozatgyártású PFM, csak egy nagy-svancú tesztgép, de alul beépitett fékernyővel, valószinűleg ezen tesztelték az új radar-rakéta párost is /gyári szám 76210725, konstrukció-jelzés Je-7M/. De ha tudsz mutatni PFM /94/ fotót R-3R-el azt megköszönném, mert megint látnék újdonságot 21-ügyben /bár meglepődni már nem tudnék.../ | |||||
Monox | Adatlap | 369692 | 2008. november 21. 17:20 | ![]() | |
Utána néztem a 900-es UM-eknek a táblázaton és az alábbi dolgokat láttam: 904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - Honi alkalmazás: 86.01.06. 905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - Honi alkalmazás: 86.01.06. 906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - Honi alkalmazás: ? 907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - Honi alkalmazás: ? Érdekes, hogy a széria 4 egymást követő darabjának gyártása között majd' fél év telt el. Még érdekesebb, hogy (ráadásul több forrás szerint) állítólag mind a 4 gép egyszerre érkezett meg Magyarhonba a fenti dátum időpontjában! Ismert, hogy az oldalszámok válatoztatására miért volt szükség. Érdeksség az is, hogy Ip.jav. után egyedül a 904-es kapott kalasszikus terepmintát, a többi gép festése bár hasonló volt, igencsak "kisipari" (szinte házilagos) benyomást keltett. Az is érdekes, hogy a 904-esen kívűl mindegyik gép zöld színe nem szürkült meg az erózió évei alatt, hanem kékebb lett. | |||||
sainz | Adatlap | 369691 | 2008. november 21. 17:11 | ![]() | |
Köszi Rumcájsz! Akkor ez azt kell hogy jelentse, hogy a késői - oldalra nyíló kabinos - PFM(94-es) RP-22 lokátorral lett felszerelve az oroszoknál. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369690 | 2008. november 21. 16:44 | ![]() | |
sainz Az R-3R rakéta alkalmazásához RP-22 lokátor kell, ami nekünk még nem volt az MF-ekben, csak a későbbi bisz-ekben, Szergejéknek viszont már az Sz-változattól minden tipusban ez volt beépitve. A régebbi RP-21 radar még vezetősugárral irányitotta az RSz-2USz rakétát, tehát maga a rakéta nem érzékelte a célt, hanem gyakorlatilag radar-távirányitású volt, az R-3R viszont félaktiv vezérlésű volt, a radar által besugárzott célról visszaverődött jeleket vette és követte, tehát teljesen más elven müködött. Az RP-22 viszont nem fért volna be az MF orrába, szóval az esetleges ilyen megoldású modernizálás drasztikus átépitést igényelt volna. | |||||
sainz | Adatlap | 369689 | 2008. november 21. 15:44 | ![]() | |
Monox! Így van kutatgatom a 21-es minden porcikáját, mindig előjön valami "új". A megfogalmazásod alapján gondoltam hogy rábukkantál vmire a bis-szárnyú UM-ekkel kapcsolatban. Most a legfrisebb - legalábbis nekem - hogy a nálunk csak a bis-en rendszeresített R-3R a Szovjet Légierőben már a PFM-el kezdődően minden harci 21-es változatról alkalmazható volt, kivéve az R-t. Most már csak az a kérdés, mi kellett volna ahoz, hogy a mi MF-eink tudják alkalmazni. | |||||
Tibor | Adatlap | 369688 | 2008. november 21. 15:33 | ![]() | |
Szia Monox! Lehet, hogy az "újonnan" szót értettem félre a te hozzászólásodban, mert Nyugger használt gépek vételéről beszél. Abban nincs ellentmondás, hogy tereptarkák voltak. Tibor | |||||
Monox | Adatlap | 369687 | 2008. november 21. 15:21 | ![]() | |
Sainz! Miután te végeztél átható kutatómunkát a 21-es alváltozatok ügyében, ezért biztosan tudod, hogy kideríthetelen, hogy bisz szárnyú -21UM-ek mikortól kiknek és hová készültek. Miután a VSZ felfegyverzése MiG-21-es típussal a 70'-es években befejeződött ezért csak a harmadik világbeli országokra tudok gondolni, valamint arra, hogy az iskolákon lévő gépek elhasználodását próbálták lassítani azzal, hogy erősebb szerkezeti elemekkel kezdték gyártani a gépet. Hiszen ott igencsak intezív repülésnek tették ki őket. Tibor! A két hozzászólásban nincs ellentmondás. A 4 gép jellegzetes Orosz terepfestéssel érkeztek és a DR Rt.-nél elvégzett 1995-99 között végzett nagyjavításokon kapta meg mind a 4 gép a szabványos (ill. ahoz hasonlatos) magyar terepszínű festést. Mondjuk az is az igazsághoz tartozik, hogy ezek a gépek pótlásként érkeztek az 1979-1984 között elveszett 4 UM pótlására. Ekkoriban (pontosabban 1981 márciusától) már elfogadott volt az a nézet, hogy a gépeknek a terepszínű festés előnyösebb. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369686 | 2008. november 21. 14:51 | ![]() | |
Köszönöm, Sainz. Éppen azért kérdeztem, immár harmadszor. :-)) | |||||
Tibor | Adatlap | 369685 | 2008. november 21. 14:04 | ![]() | |
Fiúk! Izgalmasak az eddigi információk Mig-21U és UM ügyben, de fel kellene oldani a 2750. és 2761. sz. hozzászólások közötti ellentmondást! A "teflon szürkének" melyik makettfesték szín felel meg legjobban? Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369684 | 2008. november 21. 13:34 | ![]() | |
Tibcsi! Nagyon intenzív manőverező légiharcgyakorlatok, a gyakorlatok száma alapján nevezték 500-asoknak. Ezredenként egy század kapta feladatul. Dudus írt részleteket. A pontos terminológiát nem ismerem. Ez az a program, amit Mari-ban, az orosz "Top-Gun-ban" álítottak össze a helyi háborúk tapasztalatai alapján. Részletek "feltárás alatt"...:)) Ma már nem hinném hogy titkos, de nem nagyon beszélt eddig róla senki, itt ott olvasható volt rá utalás régebbi pilótainterjúkban. | |||||
sainz | Adatlap | 369683 | 2008. november 21. 13:22 | ![]() | |
Monox! " A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya " Ez azt jelenti, hogy a Szovjet Légierőnek az UM-ek bis-szárnnyal készültek ? | |||||
Monox | Adatlap | 369682 | 2008. november 21. 13:17 | ![]() | |
A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya, ami a magyar gépeken egyáltalán nem volt jellemző. A terepfestés is ezért volt szovjet sémájú. Az már kideríthetetlen, hogy milyen döntés alapján kerültek pont ezek a gépek hozzánk, ahogyan az is, hogy ezen széria többi gépe hol végezte a világban. | |||||
Monox | Adatlap | 369681 | 2008. november 21. 13:13 | ![]() | |
Ismereteim szerint a 904,905,906,907-es gépek újonnan érkeztek meg magyarországra 1986.január 6.-án. A végszerelésüket 85' Karácsony táján fejezték be. (Pontosabb adatot most nem tudok fejből, de ha hazaértem utánanézek a dolognak.) Amennyire a fényképek alapján láttam, a -21UM-ek 1975-ig, az első 75A-k megérkezéséig érkeztek lemezszínűen. Miután minden bisz teflonszínnel érkezett a velük együtt érkező UM-ek is (v. többségében) teflonszínűek voltak. Esetleg egy képet is elő fogok majd keríteni - majd megnézem az archívumomat. | |||||
sainz | Adatlap | 369680 | 2008. november 21. 12:26 | ![]() | |
Mekett! Nehéz lenne azt megoldani, hogy ha benne vagyunk egy "fejezetben" a forumon, akkor is megjelenjenek a friss post-ok? | |||||
sainz | Adatlap | 369679 | 2008. november 21. 12:24 | ![]() | |
Biztosan javítás utáni a bal-nézet, azon már kerek az oldalszám is. | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369678 | 2008. november 21. 12:15 | ![]() | |
Más tipusúak a számok is. | |||||
sainz | Adatlap | 369677 | 2008. november 21. 12:13 | ![]() | |
pompázsredőny...:))...siccc | |||||
sainz | Adatlap | 369676 | 2008. november 21. 12:12 | ![]() | |
sainz | Adatlap | 369675 | 2008. november 21. 11:57 | ![]() | |
Feri! Az UM-ek fémszínűen vagy teflonszürkén érkeztek,kivéve a Nyugger által is írt szovjet kamós 904,905,906,907. A 3036-os talán érdekes lesz neked makett szempontból: | |||||
Csapó | Adatlap | 369674 | 2008. november 21. 10:50 | ![]() | |
Nugger, ez azt jelenti hogy voltak olyan UM-ek, amik már terep szinnel érkeztek, tehát soha nem voltak fémszínüek, ami tovább csökkenti a fotózhatott fémszínű UM-ek számát. Így már jobban értem hogy miért van csak pár fotó a kevés egykor fémszínű UM-röl. Üdv: Csapó Ferenc | |||||
Tibor | Adatlap | 369673 | 2008. november 21. 09:59 | ![]() | |
Oké, várom. Arra nem emlékszel, mikor és hogyan rendelték el a gépek átfestését a fémszínről komuflázsra? Üdv. és Jó(?) munkát. | |||||
Nyugger | Adatlap | 369672 | 2008. november 21. 09:56 | ![]() | |
Tibor, Fejből nem megy...198x, este megírom a pontos dátumot, otthonról. /csúnya dolog dologidőben netelni !/ | |||||
Tibor | Adatlap | 369671 | 2008. november 21. 09:48 | ![]() | |
Nyugger | Adatlap | 369670 | 2008. november 21. 09:45 | ![]() | |
Sziasztok, A legutolsó MiG-21UM beszerzés - 904,905,906,907- során használt gépeket vettünk és orosz kamuflázs volt rajtuk érkezéskor. Ezek a gépek a Dunai Rt.-s nagyjavitás során kaptak új hazai festést. A 907-s 21UM oldalszám, de a képen csak a berepüléshez van felfestve, a végleges 'szabvány' méretetü oldalszámot a festés után kapta meg. | |||||
Tibor | Adatlap | 369669 | 2008. november 21. 09:18 | ![]() | |
Feri! Vigyázz, az az UM fotó minden jel szerint gyári nagyjavításon (PG?) készült, a szám nem szabványos, az alakulatokhoz nagyobb méretű számmal került ki. Tibor | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369668 | 2008. november 21. 09:15 | ![]() | |
A 907 csak ideiglenes oldalszám, a PG-ben festették rá, hogy tudják azonosítani a gépet. Így szemre Alba oldalszámoknak tűnnek. :) |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Csak nem erről értekeztek ?