/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
migi 369703 2008. november 22. 13:20
Válasz erre
Szivesen megnézném úgy látom adnak hozzá egy R hez való felderitő gondolát is és végre egyben van a gyanta és a maratás is , már csak a lényeg ,hol és mennyi .
Tibcsi 369702 2008. november 22. 12:41
Válasz erre
Bizalomgerjesztő kit, de még nem hallottam róla. Viszont a doboztetőn látható géphez van matricám 48-ban, ha esetleg érdekel valakit. A CMK feljavítóban volt, valószínűleg Propagteam. :))
migi 369701 2008. november 22. 12:29
Válasz erre
mig21a
mig21a
mig21b
mig21b
mig21bt
mig21bt
mig21c
mig21c
mig21d
mig21d

Sziasztok
Tudtok erről a kittről valamit egyáltalán beszerezhető ? Ez a régi OEZ KP kitt feljavitva és átalakitva .
Tibor 369700 2008. november 22. 06:35
Válasz erre
Jó reggelt Balázs!
Köszi az infót. Úgy gondolom azért hasznosak ezek a beszélgetések ebben a topikban, mert közösen pontosítani tudunk dolgokat.
Szép napot kívánok: Tibor
Horvath_Balazs 369699 2008. november 22. 06:22
Válasz erre
1997 körül volt a Top Gun-ban egy cikksorozat a huszonegyesről (Gál József-Kővári László), onnan vettem az évszámokat.
Tibor 369698 2008. november 22. 05:48
Válasz erre
Jó reggelt és szép napot!
A négy UM adatai így már kezdenek összeállni. Tehát a gyári számok, a gyártási idők és a '87 márc. 05.-i leltárba vétel már összeáll, hiszen pl.: a ...9507 gy.sz. gép legyártási időpontja és a nálunk történt leltárba vétel között majdnem egy év van, és ebbe bőven belefér a 15 rep. óra is.
Jó volna, ha Monox és Horváth Balázs is leírná, hogy az ő adataik honnan vannak, hogy teljesen tisztába lehessen tenni az "ügyet".
A 2777 h.sz.-od gondolom a gépek (nemcsak az UM-ek, hanem az összes többi korábbi fém színű, illetve teflon szürke gép) átfestésére vonatkozik. Hátha erre is tud valaki infót.
Előre is köszi: Tibor
Nyugger 369697 2008. november 21. 21:24
Válasz erre
Tibor,

Az a gond, hogy a katonák sem tudják ennek az időpontját, sem a parancs kiadóját!
Talán majd egyszer a levéltárban megtalálom, de ez nem a közeli hónapok feladata.
Nyugger 369696 2008. november 21. 21:13
Válasz erre
Sziasztok,

Megnéztem a nyilvántartásomat, ilyenkor szokás mondani, hogy van jó és rossz hírem a 21UM témában. Nos, ebben a témában én is úgy tudom egyszerre érkezett mind a 4 gép Taszárra és Monox kolléga táblázatának a felével maximálisan egyetértek, de a rendelkezésemre álló bizonylat alapján ezeket a gépeket 1987 március 5.-én vették leltárba és adták ki az MN 4563-nak. Feltételezem, hogy a megérkezés és az adminisztráció között eltelt egy pár nap, max. 1 hónap. Ez a dátum minden eddig leírt dátumnak ellentmond ! De van róla papír. Azt írtam, hogy ezek gépek nem
voltak vadonatúj gépek, használtak voltak. Tapasztalatom alapján a Magyarországra 5-10 repórával érkeztek meg a gépek, míg ezek a MiG-ek /bocs./ :

904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - 65 repóra
905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - 61 repóra
906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - 38 repóra
907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - 15 repóra

Remélem egyszer majd csak idetalál egy volt taszári műszaki katona aki ott volt ezen és más gépek üzemeltetésénél !
sainz 369695 2008. november 21. 17:51
Válasz erre
Rumcájsz!

Fotót még én sem láttam róla - ami ugye Ivánnál semmit sem jelent, talán 5 olyan csapatoknál(szovjet) készült 21-es fotót ismerek, amin rakéta is látható -, de hárman is megerősítették, én hiszek nekik.
Talán előbb utóbb lesz fotó is, vagy valaki érdemben cáfolja.
Tibor 369694 2008. november 21. 17:43
Válasz erre
Jó estét Monox!
Roppant érdekesek ezek az adatok.
Nézzük meg alaposabban:
- A gyári számok szigorúan követik egymást, tehát egy gyárban készültek.
- 2-3 havonta bocsátottak ki egy példányt ugyanabból a szériából?
- Horváth Balázs szerint is '86-ban került rendszerbe ez a négy gép, ha feltételezzük, hogy egyszerre, akkor vagy a 906 és 907 gyártási ideje, vagy a rendszerbe állítás nem stimmel.
Próbáljuk meg megfejteni közösen!
Üdv.: Tibor
Rumcájsz_52 369693 2008. november 21. 17:32
Válasz erre
sainz
PFM-en R-3R rakétát én még nem láttam - egyet kivéve, az sem volt sorozatgyártású PFM, csak egy nagy-svancú tesztgép, de alul beépitett fékernyővel, valószinűleg ezen tesztelték az új radar-rakéta párost is /gyári szám 76210725, konstrukció-jelzés Je-7M/. De ha tudsz mutatni PFM /94/ fotót R-3R-el azt megköszönném, mert megint látnék újdonságot 21-ügyben /bár meglepődni már nem tudnék.../
Monox 369692 2008. november 21. 17:20
Válasz erre
Utána néztem a 900-es UM-eknek a táblázaton és az alábbi dolgokat láttam:

904 old.sz. - 516999504 gy.sz. - gyártva: 85.10.15. - Honi alkalmazás: 86.01.06.
905 old.sz. - 516999505 gy.sz. - gyártva: 85.12.23. - Honi alkalmazás: 86.01.06.
906 old.sz. - 516999506 gy.sz. - gyártva: 86.03.14. - Honi alkalmazás: ?
907 old.sz. - 516999507 gy.sz. - gyártva: 86.03.20. - Honi alkalmazás: ?

Érdekes, hogy a széria 4 egymást követő darabjának gyártása között majd' fél év telt el.
Még érdekesebb, hogy (ráadásul több forrás szerint) állítólag mind a 4 gép egyszerre érkezett meg Magyarhonba a fenti dátum időpontjában!
Ismert, hogy az oldalszámok válatoztatására miért volt szükség.

Érdeksség az is, hogy Ip.jav. után egyedül a 904-es kapott kalasszikus terepmintát, a többi gép festése bár hasonló volt, igencsak "kisipari" (szinte házilagos) benyomást keltett. Az is érdekes, hogy a 904-esen kívűl mindegyik gép zöld színe nem szürkült meg az erózió évei alatt, hanem kékebb lett.
sainz 369691 2008. november 21. 17:11
Válasz erre
Köszi Rumcájsz!

Akkor ez azt kell hogy jelentse, hogy a késői - oldalra nyíló kabinos - PFM(94-es) RP-22 lokátorral lett felszerelve az oroszoknál.
Rumcájsz_52 369690 2008. november 21. 16:44
Válasz erre
sainz
Az R-3R rakéta alkalmazásához RP-22 lokátor kell, ami nekünk még nem volt az MF-ekben, csak a későbbi bisz-ekben, Szergejéknek viszont már az Sz-változattól minden tipusban ez volt beépitve. A régebbi RP-21 radar még vezetősugárral irányitotta az RSz-2USz rakétát, tehát maga a rakéta nem érzékelte a célt, hanem gyakorlatilag radar-távirányitású volt, az R-3R viszont félaktiv vezérlésű volt, a radar által besugárzott célról visszaverődött jeleket vette és követte, tehát teljesen más elven müködött. Az RP-22 viszont nem fért volna be az MF orrába, szóval az esetleges ilyen megoldású modernizálás drasztikus átépitést igényelt volna.
sainz 369689 2008. november 21. 15:44
Válasz erre
Monox!

Így van kutatgatom a 21-es minden porcikáját, mindig előjön valami "új".
A megfogalmazásod alapján gondoltam hogy rábukkantál vmire a bis-szárnyú UM-ekkel kapcsolatban.
Most a legfrisebb - legalábbis nekem - hogy a nálunk csak a bis-en rendszeresített R-3R a Szovjet Légierőben már a PFM-el kezdődően minden harci 21-es változatról alkalmazható volt, kivéve az R-t.
Most már csak az a kérdés, mi kellett volna ahoz, hogy a mi MF-eink tudják alkalmazni.
Tibor 369688 2008. november 21. 15:33
Válasz erre
Szia Monox!
Lehet, hogy az "újonnan" szót értettem félre a te hozzászólásodban, mert Nyugger használt gépek vételéről beszél. Abban nincs ellentmondás, hogy tereptarkák voltak.
Tibor
Monox 369687 2008. november 21. 15:21
Válasz erre
Sainz!

Miután te végeztél átható kutatómunkát a 21-es alváltozatok ügyében, ezért biztosan tudod, hogy kideríthetelen, hogy bisz szárnyú -21UM-ek mikortól kiknek és hová készültek. Miután a VSZ felfegyverzése MiG-21-es típussal a 70'-es években befejeződött ezért csak a harmadik világbeli országokra tudok gondolni, valamint arra, hogy az iskolákon lévő gépek elhasználodását próbálták lassítani azzal, hogy erősebb szerkezeti elemekkel kezdték gyártani a gépet. Hiszen ott igencsak intezív repülésnek tették ki őket.

Tibor!

A két hozzászólásban nincs ellentmondás. A 4 gép jellegzetes Orosz terepfestéssel érkeztek és a DR Rt.-nél elvégzett 1995-99 között végzett nagyjavításokon kapta meg mind a 4 gép a szabványos (ill. ahoz hasonlatos) magyar terepszínű festést.

Mondjuk az is az igazsághoz tartozik, hogy ezek a gépek pótlásként érkeztek az 1979-1984 között elveszett 4 UM pótlására. Ekkoriban (pontosabban 1981 márciusától) már elfogadott volt az a nézet, hogy a gépeknek a terepszínű festés előnyösebb.
Tibcsi 369686 2008. november 21. 14:51
Válasz erre
Köszönöm, Sainz. Éppen azért kérdeztem, immár harmadszor. :-))
Tibor 369685 2008. november 21. 14:04
Válasz erre
Fiúk!
Izgalmasak az eddigi információk Mig-21U és UM ügyben, de fel kellene oldani a 2750. és 2761. sz. hozzászólások közötti ellentmondást!
A "teflon szürkének" melyik makettfesték szín felel meg legjobban?
Tibor
sainz 369684 2008. november 21. 13:34
Válasz erre
Tibcsi!

Nagyon intenzív manőverező légiharcgyakorlatok, a gyakorlatok száma alapján nevezték 500-asoknak.
Ezredenként egy század kapta feladatul.
Dudus írt részleteket.
A pontos terminológiát nem ismerem.
Ez az a program, amit Mari-ban, az orosz "Top-Gun-ban" álítottak össze a helyi háborúk tapasztalatai alapján.
Részletek "feltárás alatt"...:))
Ma már nem hinném hogy titkos, de nem nagyon beszélt eddig róla senki, itt ott olvasható volt rá utalás régebbi pilótainterjúkban.
sainz 369683 2008. november 21. 13:22
Válasz erre
Monox!

" A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya "

Ez azt jelenti, hogy a Szovjet Légierőnek az UM-ek bis-szárnnyal készültek ?
Monox 369682 2008. november 21. 13:17
Válasz erre
A 900-as UM-eket eredetileg a Szovjet Légierőnek készítették, ezért is volt bisz szárnya, ami a magyar gépeken egyáltalán nem volt jellemző. A terepfestés is ezért volt szovjet sémájú. Az már kideríthetetlen, hogy milyen döntés alapján kerültek pont ezek a gépek hozzánk, ahogyan az is, hogy ezen széria többi gépe hol végezte a világban.
Monox 369681 2008. november 21. 13:13
Válasz erre
Ismereteim szerint a 904,905,906,907-es gépek újonnan érkeztek meg magyarországra 1986.január 6.-án. A végszerelésüket 85' Karácsony táján fejezték be. (Pontosabb adatot most nem tudok fejből, de ha hazaértem utánanézek a dolognak.) Amennyire a fényképek alapján láttam, a -21UM-ek 1975-ig, az első 75A-k megérkezéséig érkeztek lemezszínűen. Miután minden bisz teflonszínnel érkezett a velük együtt érkező UM-ek is (v. többségében) teflonszínűek voltak. Esetleg egy képet is elő fogok majd keríteni - majd megnézem az archívumomat.
sainz 369680 2008. november 21. 12:26
Válasz erre
Mekett!
Nehéz lenne azt megoldani, hogy ha benne vagyunk egy "fejezetben" a forumon, akkor is megjelenjenek a friss post-ok?
sainz 369679 2008. november 21. 12:24
Válasz erre
Biztosan javítás utáni a bal-nézet, azon már kerek az oldalszám is.
Tibcsi 369678 2008. november 21. 12:15
Válasz erre
sainz 369677 2008. november 21. 12:13
Válasz erre
pompázsredőny...:))...siccc
sainz 369676 2008. november 21. 12:12
Válasz erre
3036-017-cut
3036-017-cut
3036-011-cut
3036-011-cut

Érdekes ez a sötét folt a 3036-os pompázsredőnyének környékén.
A másik oldalon ez vagy nem ilyen volt, vagy az a fotó már egy PG-s(NDK?) javítás után készült.
sainz 369675 2008. november 21. 11:57
Válasz erre
3036-024
3036-024

Feri!

Az UM-ek fémszínűen vagy teflonszürkén érkeztek,kivéve a Nyugger által is írt szovjet kamós 904,905,906,907.
A 3036-os talán érdekes lesz neked makett szempontból:
Csapó 369674 2008. november 21. 10:50
Válasz erre
Nugger, ez azt jelenti hogy voltak olyan UM-ek, amik már terep szinnel érkeztek, tehát soha nem voltak fémszínüek, ami tovább csökkenti a fotózhatott fémszínű UM-ek számát. Így már jobban értem hogy miért van csak pár fotó a kevés egykor fémszínű UM-röl.
Üdv: Csapó Ferenc
Tibor 369673 2008. november 21. 09:59
Válasz erre
Oké, várom.
Arra nem emlékszel, mikor és hogyan rendelték el a gépek átfestését a fémszínről komuflázsra?
Üdv. és Jó(?) munkát.
Nyugger 369672 2008. november 21. 09:56
Válasz erre
Tibor,

Fejből nem megy...198x, este megírom a pontos dátumot, otthonról.
/csúnya dolog dologidőben netelni !/
Tibor 369671 2008. november 21. 09:48
Válasz erre
Szia!
Mikor volt ez a beszerzés?
Tibor
Nyugger 369670 2008. november 21. 09:45
Válasz erre
Sziasztok,
A legutolsó MiG-21UM beszerzés - 904,905,906,907- során használt gépeket vettünk és orosz kamuflázs volt rajtuk érkezéskor. Ezek a gépek a Dunai Rt.-s nagyjavitás során kaptak új hazai festést. A 907-s 21UM oldalszám, de a képen csak a berepüléshez van felfestve, a végleges 'szabvány' méretetü oldalszámot a festés után kapta meg.
Tibor 369669 2008. november 21. 09:18
Válasz erre
Feri!
Vigyázz, az az UM fotó minden jel szerint gyári nagyjavításon (PG?) készült, a szám nem szabványos, az alakulatokhoz nagyobb méretű számmal került ki.
Tibor
Tibcsi 369668 2008. november 21. 09:15
Válasz erre
A 907 csak ideiglenes oldalszám, a PG-ben festették rá, hogy tudják azonosítani a gépet. Így szemre Alba oldalszámoknak tűnnek. :)
Tibor 369667 2008. november 21. 09:14
Válasz erre
Szia!
A 21U és 21UM gépek kecskeméti szerepléséről a '60-as évek közepétől vannak adatok.
Ekkortájt már gyári új gépeket kaptunk és azok fémszínűek voltak. A gépek terepszínre festését valamikor a 80-as években rendelték el, igaz addig is előfordult egy-két tereptarka gép, de ez ritka volt.
Mivel jóval kevesebb volt belőlük, mint a harciakból, így logikusan kevesebb a fotó is. (Hozzáteszem azokban az években nem lehetett csak úgy fotózgatni a reptéren, mert az ember hamar az elhárítók keze közt találhatta magát.)
Tibor
Csapó 369666 2008. november 21. 09:03
Válasz erre
Köszönöm, most látom a képeket, az a pici 907-es oldalszám az UM-en igen kicsinek hat, mintha nem szabványos lenne? Jó hogy vettem 1/32-es számsort amikor a képet nézve 1/48-as matricca kellene a 32-es méretarányú géphez...
Üdv:Csapó Ferenc
Csapó 369665 2008. november 21. 08:56
Válasz erre
Sziasztok
Esetleg arrol van szóbeli infó hogy fémszinüen jöttek-e? Újonan vagy használtan kaptuk és mi lehet az oka annak hogy ennyire nincs róluk fotó, amig az F13-asról sokkal több fénykép található? Esetleg hamar átfestették őket, nem maradt idő kellő fényképanyagnak összegyülni?
Üdv: Csapó Ferenc
Tibor 369664 2008. november 21. 08:54
Válasz erre
MIG-21U
MIG-21U
MIG-21U 1320
MIG-21U 1320
4419-1
4419-1
907-3
907-3

Kedves Feri!
Felteszek néhány képet.
Egyébként ahogy emlékszem 1985-ben Kecskeméten még minden gép fémszínű (vagy teflon szürke?) volt, és volt közöttük 21U és 21UM is. Ha gépszámok érdekelnek, szólj! (A fotók minősége olyan, amilyen, de a lényeg látszik)
Üdv.: Tibor
Tibcsi 369663 2008. november 21. 08:22
Válasz erre
Feri,

Én sem találtam fémszínű magyar UM-ről fotót, talán Horváth Balázs lapján még lehet, de azt innen a melóból nem érem el... :(

Vagy ha minden kötél szakad, akkor csinálhatsz olyant, ami most jött ki a PG-ből és nagyjavítás utáni berepülésen van. De még festés előtt.

Több ötletem nincs... :(

Tibcsi
Tibcsi 369662 2008. november 21. 08:06
Válasz erre
Hát már sosem fogom megtudni, hogy mijaza "500-as gyakorlat"? :-((
Csapó 369661 2008. november 21. 07:19
Válasz erre
Sziasztok
Szinte minden nap új és édekes infókal leszek gazdagabb, egykor volt légierőnkröl a fórumot olvasva. Viszont a Mig-21UM-el kapcsolatban továbbra is sötét folt számomra hogy fémszínüen kaptuk őket, vagy már NDK-s álcázó festéssel került a többség rendszeresítésre, mert fém szinnel csak egy pár fotót találtam, az összes képen már a zöldes NDK, illetve késöbb a PG álca van rajtuk. Viszont a logikám azt diktálná hogy az álca csak az NDK nagyjavításkor került fel rájuk, tehát elötte is volt rajtuk valami...Most akkor mi a helyzet miért nincsenek használható fotók fém színű UM-ekről, csak U-król? A téma egy fém színű UM készítése miatt is izgat, de magyar gépekről készűlt fotók nélkül egy lengyel gépet kellene alkotnom belőle, és hát a szívem inkább egy olyan gép felé húzna amiket gyerekkoromban tátot szájjal bámultam a nyaralások alatt a Balaton felett.Hagrobbanás, Balaton, Repülő, de jó is volt...
Üdvözlettel: Csapó Ferenc
Tibor 369660 2008. november 21. 06:06
Válasz erre
Horvath_Balazs 369659 2008. november 20. 20:58
Válasz erre
Megtörtént, ő is üdvözöl Téged!
levix 369658 2008. november 20. 15:55
Válasz erre
Rumcájsz_52 369657 2008. november 19. 17:32
Válasz erre
Lacy
Biztos, hogy R-13 tipus, a sötét orrész, meg az ehhez a rakétához tartozó speciális, magasnyomású nitrogén-palackot tartalmazó függesztősin miatt is.
sainz 369656 2008. november 19. 00:28
Válasz erre
A rakéta orrésze sötét, sztem R-13M1:

www.airwar.ru/weapon/avv/k13m1.html
Lacy 369655 2008. november 18. 23:42
Válasz erre
A második átadott sorozat 36. darab Mig-21PFM gépét, 1977 és 78 között adta át a Szovjet Frontlégierő a Bulgároknak.

Előtte az Oroszok korszerűsíthették. De ahogy írtam, ez utóbbi csak lehet.

Azt miből látod, hogy ez egy M változatú rakéta?
sainz 369654 2008. november 18. 23:34
Válasz erre
Lacy!

Papíron 1968-ban gyártották le az utolsó MiG-21PFM-et.

R-13M 1974 Januárban állt VVS rendszerbe.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.