/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Monox 369846 2008. december 13. 21:13
Válasz erre
Ma nem voltam a gépnél, hanem Kecelen esett a nyakamba az eső. Csináltam is pár fotót főleg az előző és mai napi "MF-kérdésekre" mentem rá. Az eső meg esett közben, így a kifakult madarak nagyon érdekes terepmintát kaptak a víztől... Nézzétek meg őket itt:

www.panoramio.com/user/1222070/tags/Kecel

A fő vonalra visszatérve: én sem találtam sosem nyomát annak, hogy "teflonszínű" MF- gépünk lett volna. Mindenütt csak az alumínium poros védőlakkot találtam. Tibor 2900-es hozzászólásánál látható 4607-es gép is ilyen. Jelen ismereteim szerint az országban jelenleg egyetlen "festetlen" MF található (ezzel is vitatkoznék, mert ipari javításon átesett gépről van szó, de 2000 óta nem jártam a közelében) a Szolnokon lévő 9512-es viszont tutira "kályhaezüstös" semmiképpen sem a lemezek eredeti szín látszik!

A "teflonszürke" szín meghatározásába nem bocsátkoznék, csak annyit mondohatok, hogy szerintem az biszeken alakalmazott szín kissé kékebb volt a MiG-23-asokon alakalmazottaknál, ezutóbbi az idők folyamán majdnem fehérre fakult. A Szolnokon lévő MiG-23UB színe sem "teflonszürke" a MiG-29 "zöld-szürke" festésének szürke színét használták fel, változtatás nélkül.
Tibor 369845 2008. december 13. 20:50
Válasz erre
Sziasztok és jó éjt mindenkinek!
buza 369844 2008. december 13. 20:49
Válasz erre
Szia Tibor!
Igazad van, a fotók miatt megérte!
Üdv és jó éjt: Búza
Tibor 369843 2008. december 13. 20:46
Válasz erre
Fiúk!
Lehet, hogy egy illúzióval szegényebb lettem? De azért megérte, mert rengeteg izgalmas fotó került elő.
Tibor
Nyugger 369842 2008. december 13. 19:55
Válasz erre
Búza,
Bocs nem fogalmaztam pontosan, igen.
buza 369841 2008. december 13. 19:46
Válasz erre
Nyugger!
Festetlenen az ezüstöt érted?
Üdv: Búza
makettes 369840 2008. december 13. 19:29
Válasz erre
Sziasztok!
Tibor képén a 17-s UM látható,ezek az UM-ek teflonszürkén jöttek..szerintem.
üdv.makettes
migi 369839 2008. december 13. 19:22
Válasz erre
Igen én szerintem is a Lengyel gép festése a teflon szürke szin .
Nyugger 369838 2008. december 13. 19:06
Válasz erre
'A mellékelt fotók. Gondolom a a Légijármű Javító Üzem mégiscsak jobban tudja.'
A 4408-s gép igen csak kopott terepfestéssel érkezett a Lé.Jü.-be idén, nem maratták le csak átcsiszolták és lefújták erre a színre. Ez a jelenlegi állapot nem mértékadó hasonlóan a Szolnokon kiállítot MiG-23UB festése is ilyen. Búza topictárs leírása az
autentikus. Kettő MiG-21MF van jelenleg kis hazánkban festetlenül az eredeti, de jól
kifakult állapotban, a csepeli 4407-s ill. a Szolnokon látható 9512-es. Ismereteim szerint nem volt nekünk 'teflon-os' MiG-21MF-k.
Levix 369837 2008. december 13. 19:04
Válasz erre
Tibor!

Nincs. Ezért a Zsák féle infót én fenntartással kezelem.
Levix 369836 2008. december 13. 19:03
Válasz erre
3964gal_papa2000_6
3964gal_papa2000_6
Resize of 4405mig21p2k41_firtl
Resize of 4405mig21p2k41_firtl
49gal_papa2000_20
49gal_papa2000_20
6327gal_papa2000_32
6327gal_papa2000_32
6327gal_papa2000_34
6327gal_papa2000_34
Resize of 95101levi
Resize of 95101levi
Resize of 95107_levi
Resize of 95107_levi
Resize of 9510mig218levi
Resize of 9510mig218levi

Pár érdekes mutáció.

4405 Kutya? Párduc? Tigris? Hód? :)
9510 low vis kezdeményezés, de egy cinikus pápai barátom szerint elfogyott a festék :), ezért nem tudták kiszinezni.

A 3964-es, a 49-es, a 6327-es képeket még a Gál István készítette 2000 nyarán az első digitális gépemmel egy Olympus nemtommivel. De régen volt. Egyszer talán eljutok oda, hogy beszkenneljem az összes képemet amik ott készültek a hagyományos gépemmel. A havas kép meg talán 2000 tavaszán volt. Pápán aludtunk egy műszakis barátunknál, reggelre leesett a hó :).
Tibor 369835 2008. december 13. 19:01
Válasz erre
Levi!
Teflon szürke magyar MF-ről nincs véletlenül fotód?
Tibor
buza 369834 2008. december 13. 18:45
Válasz erre
4605 ezüst+300
4605 ezüst+300

Valahol már szerepel a topikban. Pontos választ - azt hiszem - nem kaptunk rá.
Levix 369833 2008. december 13. 18:44
Válasz erre
1198876
1198876
1204879
1204879
12687002b4406_MiG21_HU
12687002b4406_MiG21_HU
5822Mig21Bis
5822Mig21Bis
8110e1150
8110e1150
9125
9125
9309P4290016
9309P4290016
MiG_21bis_2098_LHTA_003
MiG_21bis_2098_LHTA_003
MiG-21-1904-1
MiG-21-1904-1
MiG-21-4608
MiG-21-4608
MiG-21-55-1
MiG-21-55-1
PA030922_GYZ_175_MiG_21
PA030922_GYZ_175_MiG_21
PA030922_GYZ_177_MiG_21
PA030922_GYZ_177_MiG_21
PA030922_GYZ_180_MiG_21
PA030922_GYZ_180_MiG_21

Itt egy két kép ahol látszik a felső. Szándékosan az átlagtól eltérőeket válogattam.

Pl. A 2021-es szárnyvégén hiányzik a barna. A törzsön sincs a lekunkorodó zöld.
Az 51-es is érdekes a törzstankon levő zöld folttal.
Az 5822-es svancán elöl a kaposvári gépekre jellemzően a barna a belépőn lefelé meg van húzva.
A 9125 a legbarnább gép. Ezen a barna aránya feltűnően magas a standardhoz képest.
A 9309-es Szolnokon. A vízszintes vezérsík belépőjén van egy zöld folt. Egyes gépeken ez így volt, másokon ezt elhagyták.
2098 ez a teflon szürke.
1904 ez is teflon.
4608 tipikus natu metál. Nézzétek meg a különböző ötvözet miatt eltérő színű panelokat.
55 teflon UM az orrgyűrű natur.
buza 369832 2008. december 13. 18:41
Válasz erre
orosz UM
orosz UM
1953 teflon
1953 teflon
1904 teflon
1904 teflon
MiG-21-1904-1
MiG-21-1904-1

Sajnos a szkennelt fotókon nem látszik rendesen - meg nyilván a fényviszonyoktól is függött - de ez a teflonszürke.
notarius 369831 2008. december 13. 18:36
Válasz erre
Tibor 369830 2008. december 13. 18:26
Válasz erre
Szia!
Vártam, hogy hátha beszállsz az eszmecserébe. A rejtvényed remek, nem is beszélve a demonstrációs anyagról. Szerintem a lengyel lehet az. Szólj, ha beletrafáltam.
Tibor
buza 369829 2008. december 13. 18:24
Válasz erre
MiG-21-9602
MiG-21-9602
4605-1
4605-1
9602-2
9602-2
PG MF fentről
PG MF fentről

Lusta voltam felállni a géptől. A lakkozott gépeken a gerinctartály, a vegyileg maratott lemezek, pl. a szárnytartályok, vízszintes vezérsík lemezei és a függőleges belépőéle volt festve, a többi lakkozva.(4605-1) Az ezüst gépeken az egész festve volt, 3 réteg festék + kettő lakk. Lehet, hogy fordítva. A terepek két félék voltak, PG és csapat. Eleinte Binarin festékkel voltak festve, de az nem volt időálló eléggé és áttértek az Akromatra.
Tibor 369828 2008. december 13. 18:21
Válasz erre
Levi!
Oké, igazad van, megadom magam, de a vita igazán arról szól, hogy volt-e magyar "teflon szürke" MIG-21MF. Zsák Feriék és szerintem is volt. De itt sokan tagadják ezt.
Üdv: Tibor
migi 369827 2008. december 13. 18:19
Válasz erre
MiG-21-4407
MiG-21-4407
57789_1191825701
57789_1191825701
46227_1125855527
46227_1125855527

Ezen a képen látni lehet a fém kéféle szinét , a eredetit és az átfestett szint ,
a másik két képen lévő gép közül akkor melyik a teflon szürke ?
Tibor 369826 2008. december 13. 18:17
Válasz erre
Zoltán Gyula fotója a felújított MF-ről
Zoltán Gyula fotója a felújított MF-ről

Bocsi, hogy megint én, de a fotókról csak annyit, hogy a 4408 fotója valóban az idén készült Kecskeméten. A teljes sorozat megtalálható Zoltán Gyula honlapján. De hogy ez ezüst lenne? Hasonlítsd össze a bis svancán lévő fémszínnel.
Tibor
Levix 369825 2008. december 13. 18:14
Válasz erre
A teflonszürke egy világosszürke szín, semmi fémes beütés, olyan mint egy hűtőszekrényen levő világosszürke :).

Az aluporos lakkozottat arról lehet felismerni, hogy fémesen matt az egész gép, a festék eltünteti az apró egyenetlenségeket.

A natur fém hasonlít az alu géphez de jobban csillog, a panelek az ötvözettől függően eltérő színűek, a szegecsezés és a lemezmegmunkálás jól kivehető.

A Tibor által berakott képeken egy korroziógátló alumíniumporos lakkal festett gépek vannak! notariusnak van igaza.
Tibor 369824 2008. december 13. 17:45
Válasz erre
Buza ne haragudj, de nincs igazad.
Az idézet a MIG-21 füzetből a magyar 21-ek festéséről szól. Én pontosan, szó szerint idéztem.
Tibor
Tibor 369823 2008. december 13. 17:39
Válasz erre
Pápa
Pápa

Sziasztok!
Sainz engem erősít, de tisztáznunk kell, milyen a teflon szürke? Ha jól tudom, akkor a Mig-23-ak a beérkezésük után teflon szürkék voltak. Abban is megegyezhetünk, hogy voltak ilyen MF-ek, meg biszek. Itt egy kép összehasonlításképpen Pápáról. No miben különbözik a 23UB és a 21-ek sora a festés szempontjából?
Notarius! Persze, hogy szólj bele. Lehet, de milyen a teflon szürke? Nem lehet, hogy ugyanarról beszélünk?
Tibor
buza 369822 2008. december 13. 17:33
Válasz erre
Az általad idézettek szerint a MIG-21-esről általában van szó. Mint Sainz írásából láthatod volt olyan, (én személyesen nem láttam, de képen igen), magyar teflonszürke MF viszont nem volt. A képeken a 4607 szerintem még csak lakkozott fém színű, de a kép minősége miatt nem igazán látszik, a 4408 fotója gondolom most nyáron készült és az ezüst.
notarius 369821 2008. december 13. 17:21
Válasz erre
Ha beleszólhatok: ezek aluporral kevert lakkot kaptak védőbevonatként.
Tibor 369820 2008. december 13. 17:15
Válasz erre
4607-1
4607-1
Zoltán Gyula felvétele 2008. Kecskemét
Zoltán Gyula felvétele 2008. Kecskemét
Zoltán Gyula fotója 2008. Kecskemét
Zoltán Gyula fotója 2008. Kecskemét

Nos akkor vitatkozzunk!
- Források:
1) Makettstúdió MIG-21 kiadványa 41. oldal: A MIG-21 festése (szezők: Zsák András, Zsák Ferenc, Gál István) " Az első Mig-21-eket akárcsak a korábbi szovjet gépeket nem látták el álcázófestéssel... Ennek megfelelően a magyar gépek közül a ... és az MF változatok fém (ezüst) színűek voltak. A későbbi UM, MF és biszek már az úgynevezett "teflon" szürke (F.S. 26293) színnel érkeztek."
2.) A mellékelt fotók. Gondolom a a Légijármű Javító Üzem mégiscsak jobban tudja.
3.) A saját emlékezetem, de ez nem perdöntő.
Tibor
sainz 369819 2008. december 13. 16:54
Válasz erre
Csak érdekességképpen:
A gyártósorról jött le teflonszürke MF(de SzM, SzMT is).
Pl. szovjetek, csehek, NDK, románok stb. kaptak ezekből.
buza 369818 2008. december 13. 16:47
Válasz erre
buza 369817 2008. december 13. 16:45
Válasz erre
Szia Tibor!
Bocs, de ellent kell mondanom. Az MF-ek soha nem voltak "teflon" színűek! Ezüst és két féle terep minta volt rajtuk. Jellemzően a PG.-s látható most, de volt olyan, amit a csapatnál festettek le, ugyanazzal a festékkel, de más minta alapján. Rumcájsz_52 majd megmondja a tutit, ha hazaért.
Üdv: Búza
sainz 369816 2008. december 13. 16:33
Válasz erre
Valamelyik korai Top-Gun-ban találsz szárny felülnézetet - ha jól emlékszem a 4404.
A jobb-bal nézetet meg csak összedobják neked a többiek itt.
Tibor 369815 2008. december 13. 15:03
Válasz erre
Fiúk!
Röviden:
Teflon szürke volt, saját szememmel láttam még belőlük Kecskeméten. De nem árt ha pontosítjuk. Ez nem azonos a Mig-23-sok kezdeti festésével. Inkább fém színre emlékeztet. Lásd Zoltán Gyula MH LÉJÜ-nél készült fényképeit az idei kecskeméti rep.nap előtt. Persze lehet, hogy csak én nevezem teflon szürkének, de van Szolnokon egy így festett bis és akkor megkérdeztem ott a srácokat és Ők mondták, hogy teflon szürke. Egyébként amikor a MIG-23MF-t bütyköltem igyekeztem kielemezni minden 23-as kezdeti színes fotót és azt mondom, hogy az is inkább a fémszínre emlékeztet.
A komuflázs különbségek szerintem abból adódnak, hogy a PG-ben a színek kitakarásakor nem tartották be szigorúan a festési térképet. A színárnyalatok különbözőségéről pedig a 2889. h.sz.-ben írtam.
Persze az alakulatoknál, meg a KRÜ-nél is voltak kisebb javítások a festéseken, még a gyári nagyjavítások előtt. Ebből is adódhatnak különbségek. Szóval itt jön a régi mániám. Konkrét oldalszámú makettet konkrét oldalszámú eredetiről. Csakhát a rendelkezésre álló foto dokumentáció erős korlátot szab az ilyen maximalizmusnak.
Üdv.: Tibor
doky3 369814 2008. december 13. 14:26
Válasz erre
Hát igen, erről beszéltem, ha a f.vez. sík nem egyforma,akkor a szárny is nagy való-színűséggel különbözik. Na mindegy, majd átlagolok:-))

Doky
sainz 369813 2008. december 13. 13:52
Válasz erre
Photo07_2_resize
Photo07_2_resize

MiG-21MF-ek lövészeten Lengyelországban 1985-ben.
Nincs két egyforma...
doky3 369812 2008. december 13. 13:16
Válasz erre
Sziasztok!
Tibor köszi, ne szkennelj, minden MM, és PM megvan, persze hogy pont az nem néztem meg! Ez a KP 21-est kb. 13 éve kezdtem el, azóta épül, a többit majd a készítésről szóló cikkben. Remélem hogy az idén még elkészül. Az a helyzet diót még nem épí-tettem, de egyre többet agyalok rajta. Van még egy KP-m...

Doky
Tibcsi 369811 2008. december 13. 11:55
Válasz erre
Druszám,

Az MF-ek is repültek teflonszürke festéssel? Én edig úgy tudtam, hogy az csak a bis-ekre volt jellemző (és persze a 23-asokra :)). MF-ek esetében tudtommal a natúr fém, ezüst festék és a zöld-barna terepkamó volt a színválaszték. :)

De javítsatok ki, ha rosszul tudom. :)
Monox 369810 2008. december 13. 09:58
Válasz erre
01
01

Van azért olyan gép ami jelentősen eltért a többitől, különösen a legkorábbi festésű gépeknél. A képen szereplő 4405-ös MF-ről a kép 1982 telén készült és amint látod, nemcsak a szárnyon, hanem a törzsön is elég eltérő a mintázat a későbbiekhez képest. Ezt a festést még 1981 elején a PG-ben kapta. Dioráma indulhat! :-)
Tibor 369809 2008. december 13. 07:33
Válasz erre
Sziasztok! Jó reggelt és szép napot!
Nagyon jó ötlet a festés közbeni Mig-21MF ábrázolása egy diorámán.
Egyébként az az érzésem, hogy a komuflázsos 21MF fényképek között olyat, ahol a mintázatban feltűnő különbség lenne nem igen fogsz találni.
Ahogy én emlékszem, hiszen annakidején Kecskeméten majdnem minden nap láttam őket, csak, a festék fakulásából eredően, a színekben volt különbség. A zöld egészen kékessé vált, a sárgás-barna kifakult egészen világos piszkos homok sárga árnyalatig.
Ezen túlmenően a kopások voltak jellegzetesek. Főleg a belépő éleknél és a svancon kopott le elég nagy felületeken a festék a fém színig.
Különben az MF magyar történetében három variánst lehet csinálni:
- tiszta fémszín, a lemezek különböző árnyalatának bemutatásával,
- teflon szürke festés (Zoltán Gyula honlapján van egy remek sorozat a felújított madárról)
- komuflázs

A festési sémáról a Modell és Makett 1999/3 számában találsz színes háromnézeti sémát és leírást. Őszintés nem tudom be merjem-e szkennelni, nem akarok zűrt. Nem vagyok tisztában a szerzői jogokkal.

No jó építést!
doky3 369808 2008. december 12. 21:51
Válasz erre
Majdnem hasonló motoszkált a fejemben, miközben festést kerestem a KP 21-hez. A Top Gun-okban láttam képeket, ahogy a PG.-ben(?) festik a gépeket. Egy diorámába elké-szíteni ezt... Az ölet nincs levédve :)))!
doky3 369807 2008. december 12. 21:40
Válasz erre
Köszi, bő egy hónapja voltam ott,(azok a képek meg is vannak) de azt gondoltam, nem okoz nehézséget hogy máshonnét szerezzek felső festést. De ha másképp nem megy...
Egyébként üdv a "szomszédból"

Doky
Monox 369806 2008. december 12. 21:36
Válasz erre
Egyébként igazi csemege lehetne egy, az alakultnál festett MF, nem gondolod? Kiállításokon még sosem találkoztam ilyennel, szépet lehetne vele tenni, főleg, ha egy későbbi kinézetét is bemutatod ugyanannak a gépnek.
Monox 369805 2008. december 12. 21:34
Válasz erre
Doky, a 9311-es elérhető Kecelen és csak az ügyességeden múlik, hogy miképpen tudod megszerezni a feső festést...
Javaslom, ne légy úriember, de ha megfognak vele, mondd meg, hogy amit teszel azt miért teszed.
doky3 369804 2008. december 12. 20:53
Válasz erre
Szia!

A standard festést vágom, ahogy írtad az egyéni különbségre vagyok kíváncsi. Amihez van számom minden oldalról:4408, 8114, 8201, 9311, 9507, 9511.
Levix 369803 2008. december 12. 20:15
Válasz erre
Gyakorlatilag a minta standardizálva volt. Persze nem olyan szinten mint a svéd Viggenen :). Az MF ua. a festés mintát kapta mint a bisek. Az egyéni eltérést a standard mintától fényképek alapján tudod korrigálni. Mihez van számod?
doky3 369802 2008. december 12. 19:51
Válasz erre
Sziasztok!

Hiteles fotót, rajzot, ábrát, képet stb. keresek magyar 21MF-ek festéséről FELÜLNÉZETBEN! Bisz-ről van egy csomó, de MF-ről nem nagyon találok (lehet hogy nem
jó helyen keresem?)
sainz 369801 2008. december 10. 19:36
Válasz erre
Nyugger 369800 2008. december 10. 18:37
Válasz erre
Tibor,
Köszönöm.
Tibor 369799 2008. december 10. 06:37
Válasz erre
Szia!
Nekem sajnos nincs. Annyit tudok, hogy 1952-től volt a Magyar Néphadseregben 3 db.
Tibor
Nyugger 369798 2008. december 9. 21:25
Válasz erre
Tibor,
Nincs valami fellelhető anyag a P-1-s távolfelderítő cm-s rádiólokátorról?
Radarok a végeken könyvet megkaptam olvastam, de ezen felül.
Tibor 369797 2008. december 9. 05:39
Válasz erre
Laci!
Röviden 1981-ig LKK Debrecen
'81-84 Kalinyin Akadémia
'84-85 Miskolc rtz. Töf
'85-90 Kecskemét rtz. Pk
'90-92 Veszprém rt. dd. Töf
'93-96 Veszprém rt. dd.Pkh
'96-2004 Veszprém LEP különböző beo-k
2004-től nyugdíj
Üdv.: Tibor
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.