/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Monox 371112 2009. december 25. 21:51
Válasz erre
03
03

Arról van-e infója valkinek, hogy a képen látható MiG-21F-13-asunk hol volt, vagy szerencsés esetben, hol van ma is?
Monox 371111 2009. december 25. 19:49
Válasz erre
1997 márciusa és 2000 augusztusa között valamikor. Olyan "képkörnyezetben" kaptam amikor a 907-est mát végszerelték a PG-ben, ill. a DR-nél. Vagyis talán 1998 körül lehetett mindez. A gép máig is megvan, úgyhogy biztosan nem eladáshoz van szétszedve.
Egyébként döbbenet, hogy 3 és fél év alatt repül a gép összesen 72 órát...
Nyugger 371110 2009. december 25. 19:09
Válasz erre
Szia Monox,
Az tény, hogy ez a kép a pápai hangárban készült de mikor ?
Monox 371109 2009. december 25. 18:01
Válasz erre
Untitled-6
Untitled-6

Tudja-e valaki azt, hogy az ipari javítás után repült kőkemény 72 repült óra alatt miért kellett ennyire szétbelezni a 906-ost?
búza 371108 2009. december 23. 16:58
Válasz erre
Sziasztok!
Egyre inkább úgy látom, hogy le kellene ülni egy sör mellé ezt a kérdéskört kivesézni. Persze fotókkal, stb.
Addig is boldog Karácsonyi Ünnepeket minden fórumozónak!
Üdv: Búza
vandork 371107 2009. december 23. 16:16
Válasz erre
-Ezek a riagi repmúzeumban lévő gépek mind SzMT-k, a kicsi, bisz-tartályos gép is SzMT, nem SzT. A tököli műszakiak mind SzMT-nek nevezték, és a gyátmánykódjuk is 50-es, ahogy LAcy is írja.
Ráadásul, ezeket a gépek 1981-ben kerültek a Baltikumba Magyarorrszágról...
Tökölről... ezek mind egykori tököli gépek.

A könyvemet pedig az egri Alexandra könyvesboltban elvileg meg lehet venni, de kapható a Bookline-on, no meg nálam is:)
üdv, és kellemes ünnepeket
Vándor Karesz
Rumcájsz_52 371106 2009. december 22. 21:15
Válasz erre
Szia, Lacy
Akkor végre a titokzatos 21MT is kibújt a homályból, a kis létszámú szériáról eddig is tudtam, de nem volt róla egyértelműen azonosítható, a külső megjelenést is bemutató fotó. Köszi az infót.
Üdv R.
Lacy 371105 2009. december 22. 19:47
Válasz erre
MT3
MT3
SMT-10
SMT-10
SMT-40
SMT-40
SMT-76
SMT-76

A gyári száma alapján MT változat.

Régóta keringő, és mindenféle kiadványban tovább másolt adat, hogy az SMT változatból készítettek export verziót is. 15 darab Mig-21MT-ről írnak ezek a könyvek, 964001-964015 gyári számmal. De végül mégsem exportálták a gépeket.

Ez a gép pedig a mellékelt fotó szerint a 96-os szériából való, mert több alkatrészén is szerepel a 964015-ös gyári szám. Lásd fotó.

Ellentétben a rigai múzeumban látható egy nagy és két bis gerinctartályos három SMT/ST-vel, amelyek az 50-es szériából valók. Gyári számuk:
76 - 50027021
10 - 50023100
40 - 50029084
Ezek válóban SMT/ST változatok.
búza 371104 2009. december 22. 19:35
Válasz erre
m21det11
m21det11

Sziasztok!
Még valami feltűnt! A BISZ fúvócsövében végig megvan a hullámos belső rezgéscsillapító lemez!
Üdv: Búza
Rumcájsz_52 371103 2009. december 22. 19:09
Válasz erre
Szia, Lacy
Mivel a képen nem 21bisz van, így a hajtómű R-13F-300.Az R-25 a nagyobb levegőfogyasztása miatt a keskenyebb szívócsatorna-peremmel ellátott, 900 mm-re növelt átmérőjű beőmlő keresztmetszetet igényelte. Ez a gép mitől MT-változat és miért nem SzMT?
R.
Lacy 371102 2009. december 22. 17:35
Válasz erre
MT
MT
MT2
MT2

Te Rumcájsz,

akkor a mellékelt képen látható Mig-21MT (NEM SMT) hajtóműve akkor most milyen típusú?
Zépisti 371101 2009. december 22. 17:27
Válasz erre
Hm,igazán plasztikus a rajz a forgó rész közepén:)...
Lacy 371100 2009. december 22. 17:06
Válasz erre
Szia Rumcájsz_52, kösz az infót érdekes!
Rumcájsz_52 371099 2009. december 22. 16:50
Válasz erre
Ha ilyen hajtóművet látunk MiG-21bisz típusban, akkor ez R-25, ha más gépben, akkor R-13F-300.
Rumcájsz_52 371098 2009. december 22. 16:49
Válasz erre
tn_800x600_149809_81393_photo229
tn_800x600_149809_81393_photo229

Minden 21-es imádónak.

A 3142/3178-as hsz.-tájékán már társalogtunk arról, hogyan azonosíthatjik a 21-es hajtóműveket hátulról, a fúvócső felől készült fotókon. Ehhez kaptam új infót, egy volt PG-s mérnök kollegától, aki hivatalból járt át a tököli szovjet ezredhez műszkai és dokumentációs ügyeket intézni, de nem csak hivatalból érdekelte minden, így bőszen érdeklődött, utána meg jegyzetelt is.

A lényeg:

Az eddig egyértelműen R-25-ként azonosított hajtómű nemcsak ez a típus lehetett, a 21SZM/SZMT/SZT típusokba épített R-13F-300 erőmű hátulról ugyanúgy nézett ki. A két hajtóműnél eltért némileg a kompresszor kialakítása, már az R-13F-300-on is két forszázs-szivattyú volt, de nem nem NR-22 és NR-44, mint az R-25-ön, hanem NR-22 és valami korábbi típus.

Más volt a két hajótmű szabályzási karakterisztikája is, pl. eltérőek voltak a forszázskapcsolás automatikától függő feltételei is. A két hajtómű hátulról látható turbina utáni részei viszont azonosak voltak, ezért a fúvócső felől nézve "csereszabatosak", azaz összetéveszhetőek.

Az R-13F-300 (95F gyártmány) nem összetévesztendő a mi MiG-21MF gépeinkbe épített R-13-300 (95 gyártmány) hajtóművel.
Lacy 371097 2009. december 21. 17:59
Válasz erre
PAF F-7GB
PAF F-7GB

Sziasztok,

a Mig-21-es jelenje! Pakisztáni F-7PG:
romeo 371096 2009. december 19. 22:30
Válasz erre
2646_20090923_204012
2646_20090923_204012
2646_20090923_204400
2646_20090923_204400

Magyargencs, hadipark.
búza 371095 2009. december 17. 21:37
Válasz erre
Természetesen van. Ha előbb szólsz vittem volna egyet 31.-én.
Üdv: Búza
Kakukk 371094 2009. december 17. 21:09
Válasz erre
Rendben akkor beszerzek én is egyet.Sajnos itt Egerben nem lehet kapni,csak neten lehet rendelni.
Mezőkövesdről van benne valami?
Horvath_Balazs 371093 2009. december 17. 20:35
Válasz erre
Nekem szerencsére már megvan. Véleményem szerint nemcsak hogy megéri megvenni, de a téma iránt érdeklődőknek kötelező!
Kakukk 371092 2009. december 17. 20:09
Válasz erre
Sziasztok!
Vándor Károly : Légierő társbérletben c. könyve megvan vkinek?
Megéri megvenni?
fishpot 371091 2009. december 17. 15:38
Válasz erre
vp_mig-21pfm_800
vp_mig-21pfm_800

Gépágyús Mig-21 PFM
RonnieFrown 371090 2009. december 16. 23:09
Válasz erre
x1
x1

Egy kepet talaltam is. 2006-ban vettek oket. Ez am a szep repulogep.
RonnieFrown 371089 2009. december 16. 22:59
Válasz erre
Namibia is hasznalja a csinki verziot, nemreg vettek 12 db-ot.
Lacy 371088 2009. december 16. 22:20
Válasz erre
ch01
ch01

Sziasztok,
Gondoltam kicsit feldobom a fórumot:

A Flight International repülési szaklap régi szokásához híven közzé tette a világ légierőinél jelenleg repülő katonai repülőgép típusok fő mennyiségi adatait.

Legnagyobb mennyiségben, nem meglepő módon az F-16-os típus van hadrendben a vadászrepülő gépek közül, összesen 2534 darab. Ami viszont már meglepő, hogy második helyen a Mig-21-es típus áll, 1084 darabszámmal!

Először úgy gondoltam a szokásos nyugati túlzás, hiszen az F-16-os esetében csak a repülő példányokat számolják, ellentétben a Mig-21-essel, ahol a százával a reptér sarkában álló de papíron még nem selejtezetteket is beszámítják. Aztán kicsit újraszámoltam, és nem így van. A 1084-es szám valós, aktív Mig-21-est jelenthet! Meglepő!

Kínában kb. 12 ezred repül az új, korszerűbbnek mondható F-7E és G változattal, valamint közel tíz ezred a régi F-7II-esekkel. Ez ezredenként átlag 25 géppel számolva, plusz teszt és bemutató alakulatok gépi, összesen kb. 600 aktív Mig-21-es klónt jelent.

Következő nagy üzemeltető India. Jelenleg még kb. 12 százada használ Mig-21M/bis típusokat. Az átlag 18-20 gépes századok állományában így kb. 230 Mig-21-es repül még.

Egyiptom 4-4 százada repüli még a Mig-21-es és F-7-es klónokat. Közel 150 F-7-est használ Pakisztán, és vagy száz bis/UM változatot Vietnam. Iránban F-7, Bangladesben F-7, Burmában F-7 és Romániában MF néhány százada üzemel. Valamint egy százados mennyiség repül még Jemenben bis, Sri Lankán F-7, Líbia bis, Nigéria F-7, Zimbabwe F-7, Bulgária bis, Szerbia bis, Horváth bis.

Pár darabos mennyiségben üzemel még Ugandában bis, Mali MF, Kuba bis.

Elvileg nagyobb mennyiség van (legalábbis papíron) hadrendben Szíriában és Észak-kóreában, de valószínűleg nem sok üzemképes közülük.

Összeadva, valóban repülhet még több mint 1000 Mig-21-es az égen, pedig pár nap múlva már 2010-et írunk! Igaz ezek közel 80%-a már kínai F-7-es klón. Persze ha figyelembe vesszük, hogy a kínai Chengdu gyár ez évben még mindig gyártja a J-7G típust...

Szóval a Mig-21-es repült, repül, és még sokáig repülni fog!
búza 371087 2009. november 21. 21:12
Válasz erre
Szia Druszám!
Hozd légyszíves! Nekem a romok állapotából nem tűnt ilyen távolinak a két időpont.
Üdv: G.
ambasa 371086 2009. november 21. 20:24
Válasz erre
Szia!

1985. április 22. hétfő piros 53 o.sz. MiG-21bisz (75B) gy.sz. 75014947

Ha érdekel a könyv, holnap beviszem.

TG
ambasa 371085 2009. november 21. 20:21
Válasz erre
Üdv!

1982. április 2. piros 45 o.sz. MiG-21bisz (75B) gy.sz. 75014699

A forrás természetesen Vándor Károly: Soviet Air Force in Hungary and Austria 60. oldal

TG
búza 371084 2009. november 21. 16:15
Válasz erre
Jó kérdés, majd Vándor Karcsi következő könyvéből kiolvasom. Én már csak a romokat láttam a PG. udvarán. Valamikor az érdi előtt lehetett nem sokkal, kb. egy éven belül. De az érdit sem tudom dátumilag.
Figaro 371083 2009. november 21. 15:56
Válasz erre
Mikor és hol történt a dunaújvárosi eset?
búza 371081 2009. november 17. 05:40
Válasz erre
A Dunaújvárosin AB tartó volt + kezelődoboz is. A sört majd megbeszéljük!
mirazsmarci 371080 2009. november 16. 22:29
Válasz erre
Helyesbítek: a bal oldaliban :)
mirazsmarci 371079 2009. november 16. 22:23
Válasz erre
A 18-ast még a Taszári Repülőnapon fotóztam le 92-ben, akkor még nem voltak rajta század-meg ezredjelvények. Később felkerültek a Sámán századjelvények. Az jobb oldali oldalszámban, a 8-as közepén viszont taszári javítós matrica van.
vandork 371078 2009. november 16. 21:14
Válasz erre
bocs, így jár, aki gyorsan gondolkodik, és még gyorsabban az elküldés gombra kattint.
így helyes: "mindkét általad említett lezuhant gép..."
bár, ahogy olvasom, nem ez az egyetlen gépelési hibám...
vandork 371076 2009. november 16. 21:12
Válasz erre
Mindkét általad lezuhant gép Bisz volt, ezekeknek még a gyári számai is megvannak, mindkettő 75-ös volt. (a könyv 2. kötetében lesz a lista az ismert balesetekről, amik itt történtek. eddig 140 baleset és kataszttrófa ismert, alakulat, pilóta, oldalszám, géptípus, gyári szám, stb.)

A tököli ezred 1981-ben kezdte az SzMT-t lecserélését biszekre. így a hibridek is távoztak, Rigába kerültek. Az ottani múzeumban lévő SzMT-k ex-tököliek.
A sörözés és elemezgetés együtt nagyon jól hangzik:)

Karesz
búza 371075 2009. november 16. 21:01
Válasz erre
Az első Mo.-on nagyjavított UM, PG.-s festéssel és pápai jelvényekkel. Győnyörű, a PF után a legszebb típus! Szerintem.
romeo 371074 2009. november 16. 20:52
Válasz erre
photo_42309
photo_42309

Zeltweg 1997.
búza 371073 2009. november 16. 20:35
Válasz erre
Szia Karesz!
Pont a te könyved indított el a nyomozásban. Két nap alatt olvastam ki, csak így volt időm, egyébként le sem tettem volna! Nagyon várom a folytatást, meg a színes képeket! Azt hiszem, valamikor le kellene ülnünk Veled, a "tudósokkal", meg pár száz fotóval és egy - maximum öt - sör mellett elbeszélgetni erről a típusról. Ki mit tud?
Pl. arról, hogy vagy a Dunaújvárosnál, vagy az Érden leesett gépnek mi volt a típusa, mert hogy valamelyiknek a kettő közül perforált Mach-kúp gyűrűje volt, mint a BISZ-eknek az biztos! Ezt nem nagyon látszik egy SMT fotón sem, de a BISZ lokátor pl. igen. Szóval ilyenekről kellene beszélgetnűnk egy szélesebb fórumon, mondjuk M.L. bevonásával, meg persze még akit gondolunk abból a körből(is).
Karesz!
Ha gondolod magánban megtalálsz, csak a címem vége megváltozott @hdsnet.hu-ra.
Üdv: Búza
vandork 371072 2009. november 16. 19:50
Válasz erre
Sziasztok!

Búza, szia!:) rég találkoztunk, RBK-n nem tudtunk beszélgetni, majd decemberben:)
A most megjelent könyvemben (Légierő társbérletben) írok erről a dologról, a "hibridekről".
beszéltem tököli szovjet műszakiakkal, s náluk egy század púpos SzMT volt, és két század bisz-tartályos SzMT. A könyvben szereplő fotókon is látszik, hogy pl. a tököli 32-es gép bisz-gerinces, de MF-orrgyűrűs volt. Ugyanakkor a 31-es gépben pl a hajtómű R-25 volt, ugyanakkor szintén MF orra volt. A gépkönyvekben kivétel nélkül 50-es típus volt. S sok információval ellentétben pl. a tököli bisz-gerinces SzMT-ket nem utólag építették át, hanem már a gyártósorról úgy jöttek le. Tökölre a két alváltozat egyszerre, egy időben érkezett.
búza 371071 2009. november 14. 21:27
Válasz erre
Sziasztok!
Visszaolvastam és megállapítottam, hogy tegnap tényleg jobb lett volna előbb aludni menni!
Szóval pontosan: Küllős kerék. Ezt a BISZ-en azért cserélték eggyel több tárcsásra és ezzel jobb hatásfokúra, mert az R-25 tolóerejét nem tudta megtartani.
Helyesen: A BISZ-en azért volt a kerék küllő nélküli, mert a fékben egy álló és egy forgó résszel több volt. Tehát a második mondat a fékre vonatkozik.

Lacy!
Elkezdtem a témával kacsolatban a képek meg az irodalom nézegetését és mindent találtam, sőt mindennek az ellenkezőjét is!
Nagyon feltételes módban mondanám a következőket:
Az SMT-t valószínűleg az MF alapjára (orr-gyűrű, lokátor, kerék, hajtómű R13-300)csak nagy gerinctartállyal kezdték építeni. A gerinc miatt nagyon le volt árnyékolva az oldalkormány, ezért áttértek és átépítettek a BISZ gerinctartályára. Viszont szinte az összes lehetséges keverékét megtaláltam a külső ismertető jegyeknek. BISZ lokátor-MF orr-gyűrű, küllős és teli kerék - ezt az utóbbit lengyel MF-en is -, R25-ös hajtómű MF orr-gyűrűs gépben, BISZ és púpos tartályok a fentiekkel keverve, stb. Szóval bennem egyenlőre teljes a homály. Jelenleg az orosz oldalakat túrom, csak a nyelvet nem értem, maradnak a képek.
Üdv: Búza
Topi 371070 2009. november 13. 23:07
Válasz erre
Hali!
Valamikor a hetvenes évek elején augusztus huszadikai légi és víziparádén láttam
még repülni Mig 21 74-es tipust repülni a Parlament előtt, meg Mig 15-öst is...
Vajon ezekről a dolgokról fellelhető valami fotó? Egy kis nosztalgia...
Topi
ja meg Delfin is volt, meg Mi 1 heli!
Lacy 371069 2009. november 13. 21:53
Válasz erre
SMT
SMT

Szia Búza,
ezt a gépet (amiről lejeb a képeket felraktad) gyönyörűen felújították.

Állítólag 1971-ben került a németországi 296. ezredhez, majd a nyolcvanas évek elejéig repült a Altenburg-Nobitz repterén, amíg az ezredet Mig-27-esre át nem fegyverezték. A nyolcvanas évek közepén állították ki.

Itt ott vérre menő vitákat folytatnak a neten, hogy R-13-as, vagy R-25-ös hajtóművet építettek be ezekbe a gépekbe. Itt a fotó valóban R-25-ös látszik, de lehet volt R-13-as szériája is a típusnak.
búza 371068 2009. november 13. 20:22
Válasz erre
Természetesem az apcsolat az kapcsolat! Megyek aludni, úgy látom ideje!:-)
búza 371065 2009. november 13. 20:14
Válasz erre
MiG-21SMT_52_20030225A
MiG-21SMT_52_20030225A
MiG-21SMT_52_20030225E
MiG-21SMT_52_20030225E
MiG-21SMT_52_20030225O
MiG-21SMT_52_20030225O
MiG-21SMT_52_20030225U
MiG-21SMT_52_20030225U

Sziasztok!
Most találtam az SMT témához. Púpos gerincű SMT széles orr-gyűrűvel és nagy szesztartállyal, a kabin mögötti lemezen viszont másutt van a dudor (lejjebb) mint a BISZ-en. A hajtómű R-25. Küllős kerék. Ezt a BISZ-en azért cserélték eggyel több tárcsásra és ezzel jobb hatásfokúra, mert az R-25 tolóerejét nem tudta megtartani. Az küllő nélküli "teli" fellni. A lokátor - a Mach-kúpot tartó gyűrű meg a szesztartály alapján - a BISZ-é. Jó lenne ezzel apcsolatban egy kis fényképes homálytizedelelés, már ha van valakinek a témában!
Üdv: Búza
Monox 371064 2009. november 13. 20:14
Válasz erre
Szabadon letölthető FLV Player. FLV - Flash videó, ez is egy filmformátum, konvertálni lehet.
búza 371063 2009. november 13. 19:57
Válasz erre
Mi kell a megnyitáshoz, mert nálam nem műxik!
zoli1989 371062 2009. november 12. 14:06
Válasz erre
Közben mégis megtaláltam.
wbandi.extra.hu/videok.html

Felszállás 03 nevű videóban van benne az oldal jobb oldalán saját készítések menüpontban.
zoli1989 371061 2009. november 12. 14:00
Válasz erre
Szia!

Az a baj hogy már nem emlákszem rá. Több magyar gép is van benne, köztük az 1904-es. Háttérben lengyel MiG-21-esek is vannak, illetve egy LOT An-26 is száll le.
Monox 371060 2009. november 12. 13:54
Válasz erre
Levixére gondoltam, és arra, hogy lehet valóságalapja, lévén a törzs-orrészt mindig jobban takarják mint bármely más résézt a gépnek, és így az évek alatt előfordulhat elszíneződés...
búza 371059 2009. november 12. 08:32
Válasz erre
Szia!
Hol találtad a 1904-ről a videót?
Üdv: Búza
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.