/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
VO101_Papi 371590 2010. június 1. 21:10
Válasz erre
Sziasztok!
Arra keresem a választ, hogy a PF-nek, illetve az MF-nek a futóaknája mennyire azonos, elsősorban a szárnyban lévő rész érdekelne.
Papi
A-3 371589 2010. június 1. 20:07
Válasz erre
Üdv búza és makettes!
Valahogy megtalálom a módját annak hogyan tudnám közzé tenni az anyagot de most mással vagyok elfoglalva. Csak a vadász /66-os, 69-es, 75-75AP, 96-os/ tipusokhoz és függesztményeikhez mintegy 40db 42x63cm-es fílm és 50db ugyanekkora pausz rajz tartozik és 8-10 kötetnyi írásos anyag. Természetesen más tipusokhoz és forgószárnyasokhoz is van festési térkép de azokat még nem néztem tüzetesen át. Sajnos ezen anyag digitalizálása nem kis feladat mivel igen nagy méretűek a fílmek és rajzok de más formában nem látom lehetőségét a közreadásnak.
Makettes mit értessz a megvitatáson hiszen ezek eredeti példányok de azért szivesen beszélgetek rólla.
Rumcájsz 371588 2010. június 1. 19:34
Válasz erre
Szia, Murmuc
A műszer beskálázásánál ill. leolvasásánál nem az áttétel mértékének jelzése volt a cél, hiszen amig normálisan működik a rendszer, addig a pilótát nemigen érdekli az áttétel mértéke (sok egyéb dolga volt neki, ami sokkal fontosabb volt, mint egy olyan műszer ellenőrzése, ami csak a kormányvezérlő rendszer HELYES működését jelezte - ezt úgyis érezhette a gép kormánymozdulatokra való reagálásából). Az volt a lényeg, hogy ha az ARU bármi okból nem működött automata üzemmódban, akkor a pilóta a magasságmérő és sebességmérő alapján az ARU-helyzetjelző műszert - és ezzel magát az áttételt szabályzó ARU speciális himbát is - kézi-vezérlés üzemmódban a magasságnak és sebességnek megfelelő pozicióba vezérelje.
Üdv R.
Murmuc 371587 2010. június 1. 18:24
Válasz erre
ARU-3V Indikátor.
ARU-3V Indikátor.

Üdv mindenkinek! Látom itt sok 21-es hozzáértő van, talán tudtok nekem segíteni?
Mindegyik típusba beépítették az ARU-3V műszerét.
Az volna a kérdésem hogy milyen logika szerint olvasta le a hajózó?
A gyakorlatban 460-1010 km/h között, illetve 10 km magasságig váltott "nagykarról, kiskarra", e felett visszaállt "nagykarra" de miként lehetett a skálákról leolvasni az áttételezés mértékét?
Monox 371586 2010. június 1. 09:04
Válasz erre
A-3!

Feltétlenül érdekel a dolog. Ez már csak a tisztánlátás és néhány máig tisztázatlan kérdés miatt is fontos lenne.
Lassan jegyzetelnem kell, nehogy valamit az ajánlataid közül kifelejtsek:)
makettes 371585 2010. június 1. 08:47
Válasz erre
Szia A-3!
Esetleg itt a fórumban nem lehetne megbeszélni-megvitatni?
üdv.makettes
búza 371584 2010. június 1. 07:14
Válasz erre
Szia A-3!
Ez a kiértékelés szerintem többeket érdekelne, köztük engem is!
Üdv: Búza
A-3 371583 2010. május 31. 23:16
Válasz erre
Még annyit, hogy gyűjteményemben van jónéhány 21-es tipus eredeti festési térképe a pontos feliratozási vázlattal melyek alapján össze lehet hasonlítani mennyire voltak kreatívak a festést végző dolgozók. Ha gondolod a jelenlegi feladatom befejezése után kiértékelhetjük azokat.
Monox 371582 2010. május 31. 22:42
Válasz erre
Mindenkinek nagyon köszönöm a segítséget, sokat segítettek vele.

A-3: Köszi, ősszel mindenképp találkozunk! :)
De jobban szeretném, ha előtte Kecskeméten futnánk össze az UTI repülése előtt v. után :)
A-3 371581 2010. május 31. 17:39
Válasz erre
Ez nem csak a 21-esesknél használatos hanem szinte minden keleti építésű reptechnikánál és haditechnikai eszköznél. Ha legközelebb jársz Tökölön mutatok vagy 6 fajtát a fogóból.
Daala 371580 2010. május 31. 10:35
Válasz erre
SR fogó van. Soktüskés elektromos csatlakozók szorításához-lazításához.
Monox 371579 2010. május 31. 10:32
Válasz erre
Búza, mindjárt küldök egy e-mailt, abból kiderülhet.
búza 371578 2010. május 31. 10:30
Válasz erre
Nekem nem dereng. Honnan vetted? Lehet akár szerszám, vagy rádió beállítási kód is.
Monox 371577 2010. május 31. 09:38
Válasz erre
MiG-21-es gépek üzemeltetésében / karbantartásában jártas embereket kérdeznék: Mi az az SR kulcs? Létezik ilyen? Mire volt való?
István 371576 2010. május 30. 21:55
Válasz erre
Szia búza!
Nem a 29-t.
Üdv
lori 371575 2010. május 30. 20:18
Válasz erre
búza 371574 2010. május 30. 20:13
Válasz erre
búza 371573 2010. május 30. 20:09
Válasz erre
Szia István!
Köszönöm a történeteket! Gondolom a "nagyvas" a 23-ast jelenti.
Üdv: Búza
lori 371572 2010. május 30. 20:06
Válasz erre
Kitűnő, nagyon szépen köszönöm!

lori
Horvath_Balazs 371571 2010. május 30. 19:55
Válasz erre
Mikojan-Gurjevics-MiG-21-3931
Mikojan-Gurjevics-MiG-21-3931

Nekem csak ez van...
lori 371570 2010. május 30. 18:40
Válasz erre
Sziasztok!

Valamelyik magyar, még teflonszürke színű 75A-ról nincs valakinek képe?

Előre is kösznöm:

lori
István 371569 2010. május 30. 14:48
Válasz erre
Sziasztok!
Főzőcskézés közben még két rövid történet jutott eszembe,így 3 lesz.A 21 sel kapcsolatos a következő volt az eset.91 nyarán a fiatal pilótáknak a típus átképzése kezdődött és minden pilótának az első köre csak szoktató repülés volt.Az oktató (Bakter)volt az ominózus esetben.Az eset úgy történt hogy amikor jöttek be leszállni elég magasan voltak a siklópályán ezért elég meredeken kellett süllyedni.Gondoltuk hogy valószínű szívatja a fiatalt mondván hagy szokja.De a kilebegtetés elmaradt így elég durván értek betont szinte majdnem három pontra.Begurulás után megbeszéltük az esetet.Az oktató (elismerte a hibát ami elég ritka)elmondta hogy mi történt.Felszállás után szólt a fiatalnak hogy húzza be a futót és közben úgy döntött hogy kint hagyja a periszkópot ezért lekapcsolta a kapcsolót.Csak a fiatal gyorsabb volt így a periszkóp egy picit megmozdult zárás irányba és ott megállt mert közben az oktató lekapcsolta a főkacsolót.Gondolta hogy nem érdekes majd leszállás előtt korigálják a hibát.Csak ez elmaradt valami oknál fogva így a periszkóp nem a valós képet adott neki.Ezért nézték el a siklópályát.A 21 s hátsó kabinjából csak a periszkópon keresztül lehet előre látni.A végeredmény az volt hogy két réteg vászon eltűnt a főfutókról más nem,de még hozzátartozik az esethez hogy nem volt sok üza a gépben.Így a gép már a következő körön kint állt a starton.Ma ez a gép kint van egy hollandiai múzeumban.
A másik már a nagy vason történt amikor elég sok látogató csoport jött a reptérre és egyik érdeklődő megkérdezte hogy az micsoda és az egyik magas beosztású főnökünk azt mondta hogy az oktató azon keresztül ellenőrzi hogy a tanuló mit csinál az első fülkében. Ezen mi jót mosolyogtunk valószínű a főnök nem ült még hátsó fülkében kiengedett periszkóppal.
A harmadik est szintén a nagy vassal történt.Ott a periszkópot pneumatikus munkahengerek működtették.Az a pilóta volt a géppel (aki katapultált oroszországba) begurulás után nem nyílt ki a fülketető.Megnéztük hogy mennyi a levegő rendszer nyomása és szinte 0 volt.Feltöltöttük levegővel és lás csodát szezám tárult.A hiba a periszkóp működtető elektromágneses szelep membránja kiszakadt és ott kiszökött a levegő.De lényeg igazából nem ez hanem az hogy annyi levegő maradt a rendszerben hogy még megtudott állni az állóhelyen mert ha tovább kell gurulni akkor az összes levegő elfogy.A vészfék természetesen működött volna csak ahhoz tudni kellett volna hogy a fő nem működik.Valószínű lehetett volna ugrálni előle.
Bocs ha hosszú voltam.
Sziasztok további szép napot.
Ron 371568 2010. május 30. 09:23
Válasz erre
búza 371567 2010. május 30. 08:32
Válasz erre
Szia István!
Köszönöm! A történet is érdekelne!
Üdv: Búza
migi 371566 2010. május 29. 22:10
Válasz erre
Elnézést hogy beleszólok , de szerintem mindenkit érdekel aki ezt az oldalt olvassa ,
István 371565 2010. május 29. 21:52
Válasz erre
Szia búza!
A periszkóphoz néhány gondolat.A periszkópot elektromotor működtette viszont a helyzetét az orrfutó mikrokapcsoló jelei(és azért az orr mert ha kényszert kell szállni akkor az orrnak kint kell lenni és ezért van a mechanikus nyitó is az orrfutóhoz)határozták meg automata módban de már arra nem emlékszem pontosan hogy a kinti és benti vagy csak a kinti adó jelei működtete.A periszkóp szempontjából lényegtelen hogy a futót milyen módon engeded ki mert csak elektromos jel jön a futótól(lásd normál,vész)De akkor hogy lehet mégis kint rep közben?Ezt úgy lehetett megcsinálni hogy a periszkópkapcsoló alatt van egy kapcsoló (a középső)ha futóbehúzás előtt ezt lekapcsolta a pilóta akkor a periszkóp kint maradt mert ez megszakította a táplálást.De ebben az esetben más dolog sem működött pl függöny,ventillátor stb. Sebesség korlátozással kapcsolatban nekem nincs infóm az a RGV utasításban volt.Tehát azt csak a pilóták tudják ha emlékeznek rá.Periszkóppal kapcsolatban van egy történetem ha érdekel valakit megoszhatom.
Sziasztok
migi 371564 2010. május 29. 19:41
Válasz erre
mig21_img_01
mig21_img_01

A régi makett újra csomagolva egy látványos matricával .
búza 371563 2010. május 29. 17:10
Válasz erre
Szia Ron!
A futó kinyitásának műszakilag nem volt korlátja, bármikor. Nyilván Mach 2-nél ez egyenlő lett volna a gép rommátörésével. Azt, hogy a rep. gép vezetői utasítás mit írt róla nem tudom. Szerintem 3-400 között simán lehetett nyitni, de talán valaki tudja itt a fórumon.
A periszkópot a futó vezérelte: kinti-benti helyzet megegyezett. Ha nem ment be valamiért, akkor be lehetett húzni. Arra már nem emlékszem, hogy futó vésznyitásnál mi volt a helyzet. Az sűrített levegővel történik, nincs elektromos része.
Tanár Úr! Segítség!:-) '76 júniusában ebből szakmunkásvizsgáztam!
Üdv: Búza
Ron 371562 2010. május 29. 12:49
Válasz erre
Azt nem tudod veletlenul, hogy mekkora sebessegig lehetett kinyitni?
búza 371561 2010. május 29. 08:37
Válasz erre
MiG-21MF interior 1/32, Eduard Catalogue #:32055
búza 371560 2010. május 29. 07:24
Válasz erre
periszkóp vezérlés
periszkóp vezérlés

Ott a pont a 4637-ben! Automatában a futó vezérli, ha mégsem, akkor be lehet húzni.
Yeagger 371559 2010. május 29. 00:43
Válasz erre
Pápán volt bis szimulátor. Volt szerencsém óvodásként iskolakörözni benne:)
Ron 371558 2010. május 28. 21:10
Válasz erre
Vegul is ha belegondolok ha futoval gaz van a periszkopot attol meg ki lehetne nyitni.
Ron 371557 2010. május 28. 21:10
Válasz erre
Behuzott futonal nyitva a periszkop? Vagy mukodott a ketto kulon is?
búza 371556 2010. május 28. 20:50
Válasz erre
kérdés
kérdés

Sziasztok!
Volna itt egy feladat: találjátok meg a hibát!
Üdv: Búza
Ron 371555 2010. május 28. 14:35
Válasz erre
Kicsit mas tema.
Tudtok valamit a csapatoknal egykor hasznalt szimulatorokrol? Tudom, hogy volt Papan 23-as szimulator aminek jo lenne tudni mi lett a sorsa, Taszaron pedig volt egy 21PF szim amit volt szerencsem kiprobalni is, de nem emlekszem, hogy MF vagy Bisz szimulator lett volna Taszaron, vagy esetleg mashol. Kivancsi lennek mi lett a sorsa a taszari szimnek is. Bo 10 eve lattam egyet Kecelen, de hogy ez honnan kerult oda es hogy meg ott van e nem tudom.
Mintha ugy emlekeznek, hogy a 29-hez is kaptunk egy szimulatort de sosem lett beuzemelve.
joci232 371554 2010. május 28. 11:38
Válasz erre
Monox 371553 2010. május 28. 11:33
Válasz erre
Búza!

Hajrá!

Én is nekifeküdnék, csak lenne minek!
búza 371552 2010. május 28. 10:53
Válasz erre
Szia Monox!
A múltkor is idáig jutottunk el, így maradt kizárásos alapon a 4020, ami most megdőlt.
Azt, hogy BISZ-t, AP-t, vagy MF-et lefestettek volna ilyenre nem láttam soha, de még az ismerősök sem.
A két UM-ről (0258 és 0358) jó lenne fotó. Igaz, nem ott estek le, de Pápához közel van az inotai alumínium kohó!
A 44-45 szerintem csapatfestett AP volt.
A szegecs számolás nem vezetett eredményre, ugyanaz az összes nagysvancúnál.
Valahogy hozzá kellene férni a balesetek fotóihoz - már amelyik nem sért személyiségi jogokat - abból talán többre mennénk. Az említett könyvben a 0258 képe nagyon gyanús és pont az a része van épen, ami minket érdekel!
Üdv: Búza
Monox 371551 2010. május 27. 23:06
Válasz erre
Búza!

Ezzel egy baj van. 66-400-ból 12 darabunk volt. MINDNEK ismert a sorsa. A kicsi svanc miatt egyébként nem jönnek szóba. A 66-600-as-ból 6db gépünk volt. Két gép kiesik (4116 és 4020) 2db Indiába került 1db Amerikában repül a mai napig is. A maradék 1db pedig a szolnoki gyűjteményt gazdagítja.

Vagyis: Az 1982-es estnél bizonyított, hogy nem volt kamós a gép, az 1969-esnél pedig (bár nem bizonyított) úgyszólván 100%.
Egyszerűen szólva: teljesen valószínűtlen, hogy a keresett gép 66-600-as lenne.

Tovább megyek: Nincs tudomásom arról, hogy Magyarországon hadrendből kivont kétüléses gépet valamikor is megsemmisítettek volna. Ezalól kizárólag a 1517-es a kivétel de az kissvancú.

Azt is tudjuk, hogy a kérdéses roncsdarab a pápai MÉH telepen került elő. Emiatt azt kell feltételeznem, hogy valószínűleg egykori pápai géppel van dolgunk. Na ekkor esik ki a két esélyes a rostán (0258 és 0358) mert az egyik Taszáron a másik Kecskeméten zuhant le.
Kész... kétüléses gépé tutira nem lehet a kérdéses függőleges vezérsík... hacsak az általad felvetett szegecselésminta mást nem mutat, de egyszerűen képtelenségnek tartom, hogy az legyen.

Ezen a szálon elindulva már régebb óta gyanús nekem két megsemmisült bisz: a 44 és 45-ös gépek, de főleg a 44-es. A 45-ösről van fotóm, tipikus alakulatnál festett gépnek tűnik két színnel. A 44-es 1984-es pusztulása még feltételezheti az a mintát rajta, erről meg kellene kérdezni Pető István tábornok urat, miután ő katapultált belőle. Ha csak annyi bizonyosság lenne, hogy terepszínű volt a gép, az már lendíthet az ügyön.

És talán még szóba jöhet a 6207-es gép is. 1983-ban pusztult el... a többit már nekünk kell kitalálni.
joci232 371550 2010. május 27. 22:54
Válasz erre
Hali

van egy 1:32-es mig 21 MF-em és az a kérdésem lenne hogy pilóta kabinban a műszereket hogyan lehet megfesteni? vagy matricázni szokás? (amit adtad hozzá az elég kevésnek tűnik)

válaszokat előre is köszönöm!
Rumcájsz_52 371549 2010. május 27. 20:38
Válasz erre
Szia notarius
54o216-án Sármelléken kényszerleszállt no."61o" MiG-15-ről van fotó, a póttankra történt "hasraszállásról" csak szöveges hírre emlékszek. Egyébként akit a repülőbalesetek, katasztrófák következményei érdekelnek, az a ronccsátört, hasra- és kényszerleszállt, kiégett, orraesett, majomfogóba rohant, felborult vagy Balatonban ill. halastóban fürdőző gépek fotóinak bőséges választékát találja, és nem csak a légierőből, hanem polgári vonalról is van néhány áldozat(sajnos, de ezek megtörténtek).
Üdv R.
búza 371548 2010. május 27. 20:31
Válasz erre
Klassz!
Két hete itt van a polcon, csak még nem jutottam hozzá! Mert állandóan a Makettinfón lógok!:-))) Azért belenéztem és vannak benne hibák. Megnézem az érintett dolgokat benne, de elindultam másik irányba is, meglátjuk milyen sikerrel.
A könyv a Bookline-on is olcsóbb egyébként!
Monox!
Arra gondoltam, hogy valamelyik gépet - amelyik le volt állítva valamiért - lefestették aztán abban az állapotában szétvágták. A darabolási felületek túl egyenesek egy zuhanásos roncsolódáshoz. Láttam néhányat, az nem ilyen. Az persze még mindig lehet, hogy egy zuhant vagy balesetes gépből épen maradt a függőleges és utána vágták szét ilyen módon. Végignéztem egy csomó fotót és innentől szerintem bármelyik nagysvancú lehet. De értelmes magyarázatot még nem találtam.
Üdv: Búza
Nyugger 371547 2010. május 27. 19:55
Válasz erre
A Zrinyi kiadónál minden könyv 20%-al olcsóbb ha ott vásároltok, /Kerepesi út 29/.
Reklám helyett.
migi 371546 2010. május 27. 19:41
Válasz erre
Most akciós , le van árazva .
http://www.polc.hu/konyv/a_magyar_katonai_repules_kronologiaja_1945_2008/700492/
notarius 371545 2010. május 27. 19:35
Válasz erre
Sármelléken póttartályra szállt 15bisz van benne? ;)
Monox 371544 2010. május 27. 19:18
Válasz erre
P1100306
P1100306

Búza!

Ez az a könyv. Nem lenne butaság megszerezni, de amennyire tudom igen drága.

Hihetetlen dolgok vannak benne, ezek közül csak egy pl. a 4029-es biszünk ami akkora tempóval futott le a pályáról, hogy javíthatatlan lett, v. a 0258-as UM ami zuhanás után nagyjából egyben maradt, csak a kabinrész hiányzik róla, mindez egy szántóföld közepén...
migi 371543 2010. május 27. 19:01
Válasz erre
070208
070208
1104140
1104140
KE
KE

Sajnos csak ezek vannak .
migi 371542 2010. május 27. 18:52
Válasz erre
28
28
PG UM tail rh
PG UM tail rh
photo26
photo26
photo28
photo28

Tessék kérem
búza 371541 2010. május 27. 12:34
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.