<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
sanyi | Adatlap | 434248 | 2011. március 20. 17:03 | ![]() | |
sanyi | Adatlap | 434247 | 2011. március 20. 17:02 | ![]() | |
Minősíthetetlen... Na jól pofán vágtam volna a helyedben őket! Lövésük sincs a "rezes" munkáról! Nekem van, mert én régebben gyártottam belőle egy rakás ajándékot és díszt, de aztán melót váltottam és nem vagyok "Cu" közelben. A hajódra nem mondok semmit, mert már megtettem korábban és nincs rá jelző szerintem:) | |||||
EDE | Adatlap | 434246 | 2011. március 20. 15:17 | ![]() | |
Laci! Ez a kapitányi állás így lefestve marha jól néz ki a fotón! Sszabi! Szerintem is előbb próbálkozzál a kis szörnyeteggel, csak ha sikerül kihozni belőle valami jót, akkor költs maratásra. | |||||
SImi | Adatlap | 434245 | 2011. március 19. 23:16 | ![]() | |
Lacikám! Ne keseregj néhány laikus, hozzá nem értő ember véleményén! Tudod, ők 1/48-as repülőkhőz, meg hasonló méretarányú harcjárművekhez vannak hozzászokva. Fogalmuk nincs sem a hajókról, sem a rézlemezekből való építkezésről; kb mintha én szólnék hozzá a magfizikához. Sok hajót láttam már és nem is szoktam nagyon véka alá rejteni a véleménymet (Vrauko szerint "savazni" szoktam; szóval nem kenyerem a hízelgés) de a Te Bismarck-od tényleg egy nagyon klassz építés! Szerintem világ szinten a Bismarck kategóriában (ez nagyon nagy szó! mert biztos, hogy a Bismarck-ból építették a legtöbb modell/makettet a "földgollyón" /zalaiasan/) a top 5-ben bent vagy! ÜDV! | |||||
Laci | Adatlap | 434244 | 2011. március 19. 21:12 | ![]() | |
Sszabi | Adatlap | 434243 | 2011. március 19. 15:14 | ![]() | |
Üdv! Azt a két nagy átalakítást tudtam én is, de ezek az ajtók 1920 előtt is hol ott vannak, hol eltűnnek. Nekem a nyitott tetszik jobban, így ezt rögzítem majd. Az árboc kérdésében is igazatok van, kb. 5 perc alatt rájöttem én is, de mivel egy maratásért nem szeretnék fiztni annyi postát, ezért még gyűjtök, kellene tőlük több hajómra is réz, majd hátha szól valaki, hogy rendel és betársulok. Addig is a hajótestet, meg a felépítmények többi részével ügyködök, nameg szegény Tegetthoff-ot is be kéne fejezni... | |||||
Sebi | Adatlap | 434242 | 2011. március 18. 22:07 | ![]() | |
Szia ! Lacinál van a két pont. Egy kicsit alakítottak a hajón. Méghozzá amennyire tudom kétszer. Először 1920-ban. Ekkor a legfeltűnőbb változás az volt, hogy kivették az első és hátsó kazamatákból a lövegeket. Aztán '36-ban jött a nagyobb. Ekkor már a felépítményt is átalakították és a kazamatákból egy fedélzettel feljebb rakták a lövegeket. Ha javasolhatok valamit, akkor a rácsárbóc maratásra szánd rá a pénzt. Hidd el, szebb lesz mint a drótos verzió. | |||||
EDE | Adatlap | 434241 | 2011. március 18. 21:07 | ![]() | |
Sszabi! Hogy SImit idézzem, "meg kell kövezzelek"! Figyelmen kívül hagytam, hogy az eredeti állapotban akarod megépíteni az Arizonát. Így viszont Essexnek kell igazat adnom, azt a szép és drága makettet kár lenne széttrancsírozni. Persze a Revell lövegtornyira szükséged lesz, pedig azok is elég kiábrándítóak. A rácsos árbocon régebben én is elgondolkodtam. Gondoltam arra, hogy csak a vázát kéne megépíteni, aztán ráhúzni valami megfelelő rácsozatú rugalmas hálót. Én úgy tudom, a másodlagos tüzérség a fedélzet alatt volt eredetileg. Az állásokat lenyitható lemezek védték, és csak akkor nyitották le, ha lövöldözésre került sor. Ha erős volt a hullámzás, be-be csaptak a tarajok, így később egy szinttel feljebb pakolták a lövegeket jellegzetes idomú felépítményekbe. Így ezeket sem kell felhasználnod. De asszem ez jól látszik Sebi ábráján. | |||||
Laci | Adatlap | 434240 | 2011. március 18. 17:24 | ![]() | |
Én csak arra tudok tippelni,hogy átalakították a későbbiekben.Ez majdnem minden hajónál megjátsszák,hogy alakítgatják a hajót. | |||||
Sszabi | Adatlap | 434239 | 2011. március 18. 13:05 | ![]() | |
Sszabi | Adatlap | 434238 | 2011. március 18. 13:01 | ![]() | |
Uraim! Nos egyetértve Essex kollégával, a dragon makett vásárlását elvetem (a dobozbontás alapján olyan szép lenne, hogy kár lenne valóban eldobni a felépítményt). A revell hajóteste ugyan nem tökéletes, de a fotók és pár rajz alapján ez korrigálható (igazából a legrosszabb a hajó tatrésze, a kialakítása teljesen rossznak tűnik). A kazamaták kivágása nem tűnik komolyabb feladatnak. Viszont azt nem értem, hogy az ágyúk hol fedetlenül, hol pedig fedetten láthatóak 1916-20 közötti képeken. Gondolok itt pl.: az SMS Emden lövegeit eltakaró kis ajtókra. A mellékelt képeken viszont csak egy helyen találtam ezeknek nyomát, a többi esetben akkor hova tették ezeket?Én nem látom csak, vagy tényleg nincsenek is ott? | |||||
Essex | Adatlap | 434237 | 2011. március 18. 10:21 | ![]() | |
Azt tudom, hogy q***va szar a kit, de az eredeti állapothoz szinte csak a hajótest marad meg a lövegtornyok. Ha ezek formailag elfogadhatók akkor esetleg érdemes lehet foglalkozni vele. Ha veszel egy Dragon kitet, akkor a 10ezer Forintból kidobsz mondjuk 6-7ezret. Szóval azt kéne megvizslatni, hogy a test mennyire roz vagy elfogadható, mert emlékeim szerint alapvetően a felépítmények voltak borzalmasak, na meg az apró alkatrészek, amiket úgysem használna fel. | |||||
SImi | Adatlap | 434236 | 2011. március 17. 23:55 | ![]() | |
A kutyafájját! ez igazán egy mutatós darab! Írigylem a kapitányt s a tengernagyot... Érthető, hogy még nem rakod össze fixen. Nem úgy, mint az egyszeri makettező, aki a full összeépítés után maszkolgatta le és fújta le a Bismarck-ot csíkostúl, mindenestül. Nem tudom, miért jó az valakinek, hogy jól megszivatja magát? | |||||
SImi | Adatlap | 434235 | 2011. március 17. 23:48 | ![]() | |
Szia! Ha csak egy ezres körül lenne a rácsos árboc, ne is gondolkodj rajta, hogy te azt drótból megépíted; soha nem lesz olyan szabályos, mint a maratás. És még szívhatsz is, mint a torkos borz... de akkor meg el kell gondolkodni azon, hogy egy semmit érő kitbe ezt érdemes-e beépíteni? Akkor inkább a javasolt jobbikban érdemes gondolkodni. Többe kerül? Ez igaz, de ha rá szánod az idődet és szépen, precízen építed, nem fogsz vele hamar végezni. Tegyük fel, hogy 10 ezer Ft -ba kerül az össz költség és egy évig építed; havi 800 Ft -ot legalább nem hülyeségekre költ el az ember... | |||||
Laci | Adatlap | 434234 | 2011. március 17. 22:54 | ![]() | |
Simi! Kész lett a fedélzet is a hátsó felépítménynek a kapitány,illetve a tengernagy lakosztályán.Holnap elvileg ha minden igaz festve lesz ez a rész,de még nem áll szándékomban össze szerelni a kész darabokat.Ugyanis a balti csíkokat így könnyebb felfesteni,mint összerakott állapotban. Üdv! | |||||
Sszabi | Adatlap | 434233 | 2011. március 17. 21:18 | ![]() | |
Szervusz! Ezt is köszönöm! Nos a kazamatákat szerintem nem lesz nehéz elhelyezni, persze majd kiderül ha elkezdtem... Tom's modelworks-nél láttam ezt a fajta rácsos árbocot 1/700-ban is, először megkísérlem valami módon lemásolni, mondjuk drótszálakból, de ha ez nem jön be akkor lehet, hogy onnan beszerzek majd egyet, úgy néztem egy ezres körül lenne az is. | |||||
Sebi | Adatlap | 434232 | 2011. március 17. 21:14 | ![]() | |
Szia ! Szeretném figyelmedbe ajánlani a mellékelt rajzot. Azt hiszem ezen is látszik pár különbség. Igaz, hogy felső rajz sem teljesen az építéskori állapotot mutatja, de úgy gondolom segíthet egy kicsit. Ha szeretnéd átépíteni a hajót, akkor főleg a kazamaták elhelyezkedésére figyelj. | |||||
Sszabi | Adatlap | 434231 | 2011. március 17. 20:13 | ![]() | |
Szervusz! Hát teszek egy próbakört, aztán majd látom h kidobom e... Köszi a linket megnézem mit találok! | |||||
EDE | Adatlap | 434230 | 2011. március 17. 20:10 | ![]() | |
Sszabi! Ez sajnos nekem is megvan. Egyszerűen nem éri meg a fáradtságot, annyira pocsék makett. Sajnálom, hogy azt kell mondjam, inkább szerezd be a Dragon kitjét. Ha mégse, itt szétnézhetsz: www.filestube.com/look_for.html | |||||
Sszabi | Adatlap | 434229 | 2011. március 17. 19:39 | ![]() | |
Üdv az Uraknak! Némi segítségre lenne szükségem. Van nekem egy régi revell Arizonám, a 720-as, és mivel a felépítménye elég rossz minőségű+le is amortizálódott, úgy gondoltam átalakítom az egészet olyan állapotúra, ahogyan megépült.A hajótesttel nincs is olyan sok gondom eddig, de a felépítménye... Több órán keresztül dúrtam a netet, kerestem a képeket (amiből van pár hasznos is) de egyetlen rajzot sem találtam, legalább egy felül vagy oldalnézetit. Ha tudna valaki olyan oldalt, ahol ezt meglelem, vagy könyvet esetleg ahol némi támpontot kapnék, akkor legyen szíves szóljon! | |||||
EDE | Adatlap | 434228 | 2011. március 16. 19:42 | ![]() | |
Csatahajós! Ezt jól kiszúrtad! Nagyon gáz. Pedig tényleg nagyon látványos makett. Nekem inkább az tűnt fel, hogy az SBD-kről hiányzanak a pilótafülke üvegek. Azt írja, nem tudta elválasztani az egybeöntött átlátszó műanyagöntvényekről. Akkor miért nem vett Trumpetert, vagy miért nem húzott fóliából? | |||||
Laci | Adatlap | 434227 | 2011. március 16. 15:16 | ![]() | |
Simi! Ezzel a kocsival úgy mentem,mint még soha.Biztos,hogy gyorshajtásért nem fogott volna meg a rendőr. Úgy terveztem,hogy amíg nincs kész a rézből az első felépítmény,addig a fa lesz a látványos rész. Időközben elfogyott a szegecsnek való anyag és nem futotta ki a remélt darabszámot.Így félbe kellett hagynom ezt a tevékenységemet.Addig legalábbis csinálom a fedélzetet.Gyufaszálból... Üdv! | |||||
SImi | Adatlap | 434226 | 2011. március 16. 14:43 | ![]() | |
Azért az a kötélzet nem kis munka lesz! Biztos, hogy "rohadtul" fel fogja dobni a Zentát. A PoW kötélzete szerintem nem különösebben bonyolult; remélem, jól fog sikerülni. | |||||
SImi | Adatlap | 434225 | 2011. március 16. 14:39 | ![]() | |
Szia! Azért te bátor ember vagy, hogy így szállítod egy furgon platóján a hajódat... Ha szabad javasolnom, akkor az új felépítményt és a tornyokat hagyd a végére és csak a végén váltsd ki a fából készült dolgokat. Így már jóval előbb gyönyörködhetünk a hajóban. | |||||
zs180 | Adatlap | 434224 | 2011. március 16. 14:34 | ![]() | |
Szia Badgo! Most nem haladtam annyit, hogy érdemes lett volna képeket készítenem. Talán majd a hétvégén. Igen részletes kötélzetet szeretnék készíteni, remélem sikerül a vitorlásokéhoz hasonló csarnakköteleket hágószálakkal együtt kellő finomsággal kivitelezni. Üdv P.Gy. | |||||
Badgo | Adatlap | 434223 | 2011. március 16. 13:20 | ![]() | |
csatahajós | Adatlap | 434222 | 2011. március 16. 13:17 | ![]() | |
Na PvB újabb gyöngyszeme, azt hiszem ez most kellőleg látványos baki, de legalább magával konzisztens: www.modelshipgallery.com/gallery/cv/cvl-22/350-pvb/pvb-index.html Sikerült neki az összes behajtott szárnyú TBF szárnyvégét fordítva, ha úgy tetszik fejjel lefelé felragasztania...no comment :) | |||||
Laci | Adatlap | 434221 | 2011. március 14. 15:00 | ![]() | |
Simi! Az az igazság,hogy ha a tatfelépítmény kész lesz,akkor az első felépítményt illetve ami eddig fából elkészült (tornyok,kémény stb.),mindet újraépítem rézből.Ennek az az oka,hogy a rezet jobban ki lehet dolgozni,mint a fát.(Szerintem.)Azért szerintem a 2 évnél több lesz ez a játék! A másik amit írni szerettem volna,hogy a természet kegyes volt hozzánk és megajándékozott 2 szép napsütéses nappal.A mai nap nálunk legalábbis esett az eső,és ez már csak azért is jó,mert ha a hétvégén esett volna,akkor nem ment volna a hajó a versenyre. Üdv! | |||||
Simi | Adatlap | 434220 | 2011. március 14. 13:59 | ![]() | |
Laci! Ezek szerint nem is állsz olyan rosszul, ha hamarosan végzel a hátsó felépítménnyel is, hiszen az első már kész, akár a fő tornyok, meg a test is. ha jól sejtem, akkor vissza van a kémény, meg a sok "apróság": csónakok, daruk, kisebb ágyúk stb. Lehet, hogy 2 éven belűl végezni fogsz. | |||||
Simi | Adatlap | 434219 | 2011. március 14. 13:52 | ![]() | |
Valóban, Kostas Katseas és An Chu is épít szép 1/700-as hajókat. (Én különösen az elsőt kedvelem.) De ők az apróbb részelteket már nem olyan finoman dolgozzák ki, pl a kötélzet is vaskosabb, mint Gyuri hajóin. Sőt - szerintem - a plusz részletekért nem is küzdenek túl sokat. Érzésem szerint a módszerük a következő: a (jó minőségű!) kitet hibátlanúl összehozzák a maratással, ezt szépen lefestik/koszolják, végül egy látványos vizet rittyentenek köré. Szerintem Gyuri sokkal többet tesz meg a finom, apró részletekért, ennyivel biztosan előttük áll. Persze azért le a kalappal a fent nevezett urak előtt is. És Csatahajós barátunknak is teljesen igaza van... | |||||
zaran | Adatlap | 434218 | 2011. március 14. 11:11 | ![]() | |
Azt is vegyük figyelembe, hogy akiknek nincs olyan sok lehetőségük makett boltokba járni, azok nehezen jutnak hozzá. Én Győri vagyok. Vagy rendelek, vagy azt rakom össze amiket az itteni boltokban találok. Természetesen 1:600-as méretben eddig a 23 évem alatt egyszer sem láttam :S | |||||
zs180 | Adatlap | 434217 | 2011. március 14. 10:52 | ![]() | |
Lehet, de ennek az a fő oka, hogy nem nagyon építenek Airfix hajókat a zemberek... Pedig milyen szépségek fognak elkészülni nálam! (ha elkészülnek) pl.: Howe, Nelson, Belfast, H-osztályú és Tribal osztályú romboló, stb. P.Gy. | |||||
csatahajós | Adatlap | 434216 | 2011. március 13. 21:50 | ![]() | |
És ezen felül (700-asok mezőnye) van még egy kategória, ahol a Pék Doktor egymaga áll a trónon, ez pedig az Airfix 600-asok :), szerintem ott nem ér a közelébe senki sem. | |||||
Laci | Adatlap | 434215 | 2011. március 13. 19:20 | ![]() | |
Simi! Kb. 2 hónap és a teljes hátsó felépítmény kész!Ha a 9294-s hozzászólást nézzük,akkor az a jövőhéten kész lesz.Utána az alatta lévő szint fog gyártás alá kerülni.Mikor sz is meglesz,akkor (persze festés után) összerakom a hátsó felépítményt,és az kész lesz.A lyukasztót majd feladod,ha időd engedi.Még annyi "tartalék" van,hogy ezt a hangár részt kiadja. Mellékesen csak neked Simi előzetesként annyit,hogy nagyon sajnálom,hogy nem tudtunk találkozni és "szakmai" szemmel,megtekinteni a hajót!De csak egyenlőre ennyit.A többi... Tulajdonképp nagyon jól éreztük magunkat,és örülök,hogy ismét elvihettem a hajót. Zs180! Nagyon jól néz ki a hajód!Miért lenne unalmas?Én például csak örülök,hogy láthatok egy-két képet is. Üdv! | |||||
zs180 | Adatlap | 434214 | 2011. március 13. 15:55 | ![]() | |
Simi | Adatlap | 434213 | 2011. március 13. 14:10 | ![]() | |
Szia! Ez a hátsó felépítmény nem sokára kész! Nagyon szép és részletes. Én azért csak félnék a kisebbségnek megmutatni, mert felénk pl a traktorban is csak a vasat látják... Mi lesz a következő? Ja, és még tartozok neked a lyukasztóval is! | |||||
Laci | Adatlap | 434212 | 2011. március 11. 20:38 | ![]() | |
Üdv mindenkinek! Mivel hétfőtől péntekig vidéken melózok,ezért nem vagyok net közelben sem.Viszont viszem magammal a kis motyómat a hajó alkatrészével együtt és munka után csinálgatom. Ennyire jutottam idáig. A munkahelyen nagyon sokan megcsodálták,köztük (érdekes mód) dolgozó kisebbség is,és ők is nagyot néztek,hogy a réz nem csak arra jó,hogy leadjuk,hanem építeni is lehet belőle.Én erre azt mondtam,hogy "nektek úgy,nekünk így kincs!" Sajnos annyira nem tudtam elhaladni,hogy le is bírjam festeni.Ez azzal jár,hogy a főárbocot és egyéb dolgokat nem tudom rögzíteni rajta,így azt csak félkész állapotban tudom eljuttatni a versenyre. Üdv! | |||||
zs180 | Adatlap | 434211 | 2011. március 11. 15:16 | ![]() | |
szia! Következik a létrák, csónaktartó bakok felrakása, a híd tetjére korlát és szerelvények, elöl a mellvédre egysoros korlát, utána egy réteg matt lakk, majd csónakok, maradék fegyverzet, legénység, napvédő ponyvatartó rudak (kb. 90 db.), majd kötélzet, végül a víz. Tehát van még tennivaló. Egyébként kedvencem még Kostas Katseas és An Chu. Ők elég jók 1:700-ban. Ede, sajnos nagyon kevés időm van, hetente többször 12-15 órát vagyok a munkahelyemen és a hétvégét sem lehet teljesen beáldozni a hobbira. Most kicsit belehúztam, mert rossz elgondolni, hogy a szekrényemben levő kb. 70 hajó töredéke fog csak megépülni életemben, de ha jön a jó idő, valószínüleg kevesebbet fogok dolgozni a (remélhetőleg már következő) hajón. P.Gy. | |||||
EDE | Adatlap | 434210 | 2011. március 11. 13:13 | ![]() | |
Én meg ezt tisztelem: "igaz az ára napi 4-5 óra alvás" Ha nem vagyok pihent, nem esik jól, nehezemre esik a koncentrálás. | |||||
hobbista | Adatlap | 434209 | 2011. március 11. 11:13 | ![]() | |
A "fölözés" szót természetesen jó értelemben használtam. Isten ments, hogy azt gondoljam, rivalizáltok egymással! Tudom azt is, milyen fontos (és nehéz) akár egyetlen hajó megjelenésének hangulatát átadni. Ez művészet. Külön-külön tisztellek titeket, és szeretnék én is ilyen magasságba érni. | |||||
Simi | Adatlap | 434208 | 2011. március 11. 07:44 | ![]() | |
Szia! Nagyon szépen alakul ez a kis hajó! Érdekes hangulatot kölcsönöznek neki azok a nagy szellőzőkürtők. Szépen sikerült a hajó nevét is felírni a tatra. Most konkrétan mi lesz a következő építési fázis? | |||||
Sszabi | Adatlap | 434207 | 2011. március 11. 07:18 | ![]() | |
zs180 | Adatlap | 434206 | 2011. március 11. 01:22 | ![]() | |
Kedves Imi, nagyon hízelgő, bár kissé szubjektív ez a vélemény, azért nagyon köszönöm. Én meg arra vagyok büszke, hogy Jim Baumann mellett Téged is személyesen ismerlek! Ma is haladtam, igaz az ára napi 4-5 óra alvás... Ezek mesterséges fénynél, vakuval készült képek, ezért olyan sárgák, és az árbocok sincsenek beragasztva, azért ferdék. P.Gy. | |||||
SImi | Adatlap | 434205 | 2011. március 10. 23:27 | ![]() | |
Én úgy gondolom, hogy nem "fölözzük" egymást. Az 1/700 egy egészen más kategória. Itt nem elég pusztán méretarányos dolgokat elkövetni, itt a fílinget - azt a szinte kifejezhetetlen hangulatot - is tudni kell átadni. Az 1/350-ben ez már nem annyira hangsúlyos, de persze azért fontos. Szerintem ma a világon 3 ember tud igazán szépet alkotni ebben az 1/700 -as méretarányban: Pék György, Jim Baumann, Jeff Linn. Büszke vagyok rá, hogy az egyik magyar és még ismerhetem is... | |||||
csatahajós | Adatlap | 434204 | 2011. március 10. 22:06 | ![]() | |
Bravo Zulu mind2tőtöknek! De messze van még a móvári kiállítás... :) | |||||
Sszabi | Adatlap | 434203 | 2011. március 10. 19:06 | ![]() | |
Uraim lenyűgöző mindkettejük munkája! Én a Tegetthoff-al inkább elbújok... | |||||
hobbista | Adatlap | 434202 | 2011. március 10. 18:06 | ![]() | |
zs180, SImi: egymást fölözitek. Csak ámulok és bámulok! NE HAGYJÁTOK ABBA! | |||||
zs180 | Adatlap | 434201 | 2011. március 10. 16:58 | ![]() | |
Imi, fantasztikusan szép a hajód! Köszönöm a dícséreted az én apróságommal kapcsolatban - hobbista, Neked is. Itt üzenem, hogy utánanéztem, a Repulse színei 507A és 507C, ez az info majdnem 100%. Ha most építeném, ezeket használnám hozzá a WEM-től, de lehet, hogy módosítanék az árnyalatokon, ha nem találnám elég kontrasztosnak a kamuflázst. P.Gy. | |||||
SImi | Adatlap | 434200 | 2011. március 10. 16:21 | ![]() | |
Én pedig már itt tartok. Igazából már csak a darukat és még néhány apróságot kell lefestenem. Aztán jöhet a lakkozás - amitől azért kicsit tartok, mert már értek engem is kellemetlen meglepetések. Aztán mindent a helyére lehet ragasztani/csavarozni. ezután jöhet a kötélzet, végül a főfedélzet korlátja. Ha minden rendben lesz, akkor most már tényleg egy hónapon belül teljesen kész leszek. Nem tudom miért, de a főfedélzetet a fotók rikító sárgán adják vissza, pedig a valóságban azért nem ennyire erős a szine. | |||||
hobbista | Adatlap | 434199 | 2011. március 10. 14:10 | ![]() | |
Csatlakozom,tényleg szép a korlát!(rrr egyel lejjebb akartam válaszolni!) |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
A hajódra nem mondok semmit, mert már megtettem korábban és nincs rá jelző szerintem:)