/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305., 306.
Sanya 434751 2011. augusztus 19. 21:46
Válasz erre
És szerintetek mi a legbiztonságosabb módszer? Mi sérti a legkevésbé a képek állagát?
A beszkennelés jobb vagy a profi fotózás, ahogy a levéltárakban szokták csinálni?
Pénz nyilván nem számít ebben az esetben.

Üdv, Sanya
lucky 434750 2011. augusztus 19. 21:17
Válasz erre
Sanya!
A bedigitalizálás azért is jó lenne, mert a fényképeken dolgozik az ezüst. A képek idővel el fognak halványulni, és akkor már semmi értékük nem lesz.
Nekem van eredeti I VHB-s fotó a dédfaterról, sajna már alig látszik rajta vmi.
Az öreg megjárta az Isonzót, és még az erdélyi harcokban is ott volt.
Én már nem ismertem.
Ha digitalizál akkor a lehető legnagyobb felbontással.
Gabusch 434749 2011. augusztus 19. 12:15
Válasz erre
Ha pénzzé akarja tenni a gyűjteményt, akkor megértem az ellenállást. Ellenkező esetben értelmetlen. Ha el akarja adni, akkor is, mert általában egy gyűjtőnek édes mindegy, hogy van-e róla digitális másolat vagy nincs, mert őt az eredeti darab érdekli.

A képeslapok a legjobbak, mert egyfelől általában oda szokták írni, hogy mikor (esetleg honnan) küldték, továbbá úgy tűnik, mintha lett volna rá lehetőség, hogy önmagukról készült fotót küldjenek képeslapként. Ilyenkor olyan a hátának a kialakítása.

Nincs keedvem előtúrni dédnagyapám képeit, de mintha lenne köztük ilyen.
WerWolf 434748 2011. augusztus 19. 11:32
Válasz erre
"Szerintem az utolsó monarchiás magyar haditengerész halála óta (ami valamikor a 90-es évek elején következhetett be), senkinek sincs joga az észt osztani Magyarországon tengerészeti stratégiai és harci kérdésekben, mert senkinek sincs ezekről elsőkézbeli tapasztalata."

Ez úgy hüleség, ahogy van ... Attól, hogy valaki az utolsó volt, elképzelhető, hogy egyálltalán nem volt semmi rálátása a tengeri hadviselésre (bár nem tudom, ki volt az utolsó, de egy fűtő, vagy matróz nem igazán stratéga). Lehet, hogy elsőkézbeni tapasztalata nincs (bár azért egy páran tanulhattak a Szovjetunióban tengeri hadviselést), de az elmélet elsajátítható. Atomcsapást sem sokan élltek át, a védekezést mégis oktatják.
Sanya 434747 2011. augusztus 19. 10:59
Válasz erre
Sziasztok!
Tökéletesen megértem az érdeklődést a fotók iránt, én már évek óta rágom a srác fülét, hogy digitalizálják be őket, de sajnos úgy őrzik azokat a képeket, mintha kb. az aranybulla eredeti példányai lennének... Kb. 20 %-a a gyűjteménynek amúgy képeslap. Vagy legalább is képeslap papíron lettek előhívva. Azok a legérdekesebbek, amelyeknek a hátulján az öregnek a saját kézírása van.Pl a csatahajót úgy írja: Prinz Eugen "drednot".
Üdv, Sanya
EDE 434746 2011. augusztus 19. 10:54
Válasz erre
"Szerintem az utolsó monarchiás magyar haditengerész halála óta (ami valamikor a 90-es évek elején következhetett be), senkinek sincs joga az észt osztani Magyarországon tengerészeti stratégiai és harci kérdésekben, mert senkinek sincs ezekről elsőkézbeli tapasztalata."

Hannibál, Scipio, Ceasar, Napóleon, Tomori Pál, Wellington stb és társai már rég az örök harcmezôkön leledznek. Ezek szerint akkor ebben a témában sem lehet már "észt osztani"?
Altengernagy 434745 2011. augusztus 19. 09:10
Válasz erre
Ha, azaz HA kijutok mostanában Kijevbe, hozok. Ott már van állítólag.
Sszabi 434744 2011. augusztus 19. 08:50
Válasz erre
Üdv ismét!

Érdekelne, hogy nem tudja e valaki, hogy itthon lehet-e már kapni valahol a Zvezda 1/350 Dreadnought-ot? Mert külföldi boltokban láttam, de jobb szeretném itthonról beszerezni, ha egyáltalán beszerezhető lesz...

Előre is köszi annak aki tudja!

Üdv!
Badgo 434743 2011. augusztus 19. 08:46
Válasz erre
Igen, de amint írtam nem a stílussal, volt a legnagyobb baj (bár számomra az is elég zavaró), hanem azzal, hogy én, aki egy laikus vagyok, seregével fedeztem fel a hibákat.
És lehet, h az újabb könyvei már igényesebbek, jobb és körültekintőbb íróvá vált, de az én bizalmamat már elvesztette ezzel a korai könyvével...
Sszabi 434742 2011. augusztus 19. 08:26
Válasz erre
Szervusz!

Ha valóban megoldható a digitalizálása az albumnak, akkor az engem is nagyon érdekelne!
Természetesen ha ára van azt is állom!

Előre is köszi!

Üdv, Sszabi
Altengernagy 434741 2011. augusztus 19. 00:51
Válasz erre
Igen, persze érthető hogy személyes érzelmeiben (vagyis, miért is) mélyen szovjet/komcsi ellenes, de ez elég gyakran már tulzás nekem is. Viszont ami tetszik, hogy az USA-t főleg Roosevelt-et is masszívan ostorozza, főleg a japánokkal kapcsolatban. Sőt MacArthur-t is, Koreával kapcsolatban főleg. Ezt nem sokan teszik meg. A Pearl Harbor-os teória nálam is puskaporos hordó. MacArthur meg a legunszimpatikusabb (hogy kulturáltan fogalmazzak) amerikai "hadvezér" számomra...
Gabusch 434740 2011. augusztus 18. 23:34
Válasz erre
Egyetlen kérdésem lenne: Hogy szerezhető meg az anyag digitálisan? :)
zaran 434739 2011. augusztus 18. 23:06
Válasz erre
Szervusztok
Ndjala én magam részéről azért jövök fel ide a fórumra, hogy tudásomat gyarapítsam, másokkal megvitassak kellemes beszélgetés keretében különböző témákat. Nem kell itt senkit sem fikázni vagy okoskodni és szerintem mindenkinek van joga szólni. Nem tudom ki hogy van ezzel, de én önmagamhoz híven, (hiszen nektek köszönhetően tudtam meg rengeteg mindent a csatahajókról és nektek a ti tapasztalataitoknak sikerült én szemléletem szerint első igazi csatahajó makettemet az 1/570-es PoW-t megépítenem), ugyanakkor gondolom a többiek nevében is beszélhetek: Sanya megoldható, hogy azokról a fényképekről párat feltölts ide a fórumra? Nagyon kíváncsi volnék rájuk. (Remélem köztük gyöngyszemként ott lesz az SMU-14 exCurie is :) )
Sanya 434738 2011. augusztus 18. 22:37
Válasz erre
Van egy barátom, akinek a dédapja tengerész volt a Világháborúban. A végén a Prinz Eugen-en. Van kb. 100 eredeti fénykép a család gyűjteményében, eszméletlen jók.Rombolók, tengeralattjárok, minden.

Üdv,
Sanya
Neo954 434737 2011. augusztus 18. 21:30
Válasz erre
Halihó!

Látom elszabadultak az indulatok! :)

Egy apró hozzáfűzni való a témához: A Lajta az monarchiás hajó volt igaz? Vagy a folyami hadihajó az nem jó? Mert ott volt egy matuzsálem korú bácsika aki szolgált a Lajtán.

Üdv.:Neo
Lajos 434736 2011. augusztus 18. 20:27
Válasz erre
Sziasztok,

Szerintem elég jók ndjala elméletei, én sokszor egyetértek vele.

üdv
lucky 434734 2011. augusztus 18. 20:16
Válasz erre
regelve vkok de enélkül is megy a fórum
ChevyG 434733 2011. augusztus 18. 18:50
Válasz erre
...kötelező legyen a regisztráció...
lucky 434730 2011. augusztus 18. 16:55
Válasz erre
Mindenki gondolkodjon el a szövegen!
www.youtube.com/watch
lucky 434729 2011. augusztus 18. 16:52
Válasz erre
Kedves ndjala!
Úgy emlékszem, eddig te voltál a leg(nagy)okosabb az eddigi elmefuttatásaiddal...
Okosodj még, hátha tudni is fogsz később.
Eddig csak a hülye okoskodik álláspont jött a részedről.
Ehhez csatlakozik ez a hsz-od is.
Senkinek, csak neked van jogod tengerészeti kérdésekben nyilatkozni igaz?
Kivéve, ha vki osztja a te elképzelésedet.

Nem szégyen bevallani, ha vmit nem tudsz, senki sem tudhat mindent.
sanyi 434728 2011. augusztus 18. 16:22
Válasz erre
Hát azért erre már én is reagálok, pedig a múltkor feladtam...
Te kezdted a világmegváltó snellbút akcióiddal az okoskodást!
Kapcsolj a Minimaxra, nickeloudeonra vagy lapozz bele a korábban általam említett nőklapja jellegű ganyékba, de a fórumról haljál ki!
Szóval ki is a "nagyokos"? Jól beégtél a saját hülyeséged miatt!
Bocsánat a többiektől, de rühellem ha valaki okoskodik, aztán fikázik másokat.
ndjala 434727 2011. augusztus 18. 15:56
Válasz erre
Üdvözlöm a „Nagyokosokat”!

Szerintem az utolsó monarchiás magyar haditengerész halála óta (ami valamikor a 90-es évek elején következhetett be), senkinek sincs joga az észt osztani Magyarországon tengerészeti stratégiai és harci kérdésekben, mert senkinek sincs ezekről elsőkézbeli tapasztalata. Igen, tudjuk, hogy a második világháborúban voltak felfegyverzett kereskedelmi hajóink a Fekete-tengeren, de ezeket én nem ismerem el igazi hadihajónak.

Üdv,
Ndjala
Badgo 434726 2011. augusztus 18. 10:30
Válasz erre
szia!

amit én olvastam... mar a cimet se tudom, de általanosságban irt a második világégés legiháboruújaról... az elsők között jelent meg. hemzsegett a hibáktól, és pontatlanságtól..
csak néhány példa amire emlékszem... a német az szovjet légierőt hasonlította össze, de pld ilyeneket irt, h a németeknel a messzer stb, az oroszoknal elavult po-2 esek, és An-2!-ek. a konyvben szereplő képek 90 százaléka alatt rossz tipus vagy változat szerepelt, a nyelvezetéről, elfogultságáról nem is beszélve...(bár ez csak stílus, és igy szubjektiv) sajnos mérgemben kidobtam és nem tudok idézni belőle...:)
Sajnos igaz, hogy nagyon is hiánypótlóak a témák amikről ír, de nálam teljesen elásta magát... aztán kezembe került még egy az első világháborus pilótákrol irott könyve, el kell ismernem az jobban sikerült...bar az a könyv leginkabb életrajzok gyűjeménye és igy valóban használhatónak tűnik, különösen, hogy máshol tényleg nem nagyon tudsz ezekről olvasni... csak hát látszik, hogy nem szakértővel van dolgunk, hanem egy lelkes amatőrrel...aki sztem nincs annyira képben, hogy esetleg bele ne fusson akár hatalmas tévedésekbe is...
Ja és nem akartam megbántani senkit a véleményemmel...
Üdv,
robi
Altengernagy 434725 2011. augusztus 18. 09:56
Válasz erre
Azért én nem írnám le Földi könyveit, lehet hogy más forrásokat vesz alapul, de azokkal ellentétben az ő könyvei nem az amcsi-angol-szövetséges s***nyalással meg komcsi hazudozással vannak tele. Én olvastam pl az eredeti Szuvorov féle Zsukov könyvet, és szerintem nagyon jól feldolgozta nekünk "laikusoknak". A Szent Istvános könyve nekem se jött be, abból van bőven sokkal jobb anyagom. Ebben a témában.. a többiben én, speciel el tudom fogadni azt az összefoglalást amit írni szokott. Azt tény, hogy a stílusa és a szerkesztés néha elég "érdekes" DE mutasson valaki jobbat ebben a műfajban!

Én meg alapból az angolszász szerzők könyveit szoktam hatalmas fenntartásokkal kezelni. Minden "szentnek" maga felé hajlik a keze. Pláne ha a kedves papi is ott szolgált... mert ő az isten :)

Nekem arra nincs időm, hogy én magam 77 forrást átnézve felépítsem a magam igazát, nézetét, kiszűrjem a szövetségesb*zi melldöngetést vagy a szovjet propagandát, vagy éppen a magyarországi történelemhamisítást... A legtöbb könyve számomra nagyon hasznos volt, minden negatívum ellenére is.
Badgo 434724 2011. augusztus 18. 08:20
Válasz erre
Szia! Én Földitől nem vennék semmit... amit olvastam az egy szemét volt... úgyhogy a többibe bele se néztem...
zaran 434723 2011. augusztus 17. 23:19
Válasz erre
Hát igen, ezzel egyet értek :) Mindenesetre ami miatt szeretem, hogy olcsón sok témában vannak könyvei. Persze ha egyik témája felkeltette az érdeklődését valakinek, érdemes utána olvasni, hogy tiszta képet kapjon :) Ennek ellenére szerintem hasznos könyvei vannak :)
WerWolf 434722 2011. augusztus 17. 23:08
Válasz erre
Földi Pál szereti a forrásban megadott könyvek egy egy részét szó szerint, egyben átvenni, összeollózni. Híába, így lehet gyorsan könyvet írni :-)
zaran 434721 2011. augusztus 17. 23:04
Válasz erre
Igen, ezek pont benne vannak Földi Pál könyvében, csak szerettem volna tömören leírni :) Azért igaz ami igaz ördögi egy kör volt rengeteg olyan aprósággal amiknek a vége a ma ismert történelem lett.
:)
A könyv ajánlót hálásan köszönöm. Feltétlen utána nézek betudom-e valahogyan szerezni, bár Földi Pál is ezt használta fel egyik forrásának a könyve tárgymutatója szerint :)

Sanya.
Köszönöm, hogy leírtad. Érdekes gondolat, de nem lett volna lehetetlen szerintem sem :)
lucky 434720 2011. augusztus 17. 21:56
Válasz erre
Zaran!
Ha már könyv akkor inkább a Balogh Tamás-Csepregi Oszkár A Szent István csatahajó és a csatahajók rövid története c műve.
Földi Pál nálam már levizsgázott, így nem ismerem ezt a könyvét, bár nem lep meg, h ebbe is belemászott.

Nem írom le a teljes fejezetet, de ízelítőül:

Az olaszoknak is voltak motor problémáik ( 2 x is, az első miatt csúszott az indulás 2 nappal, a második miatt maradtak ott a helyszínen), a pk órája is megállt. Akkor azon a hajnalon a terveik szerint már hazafelé kellett volna tartaniuk.Az olaszok amolyan mindent v semmit elven támadtak.

A SzI-non is gép problémák voltak ( turbina túlhevülés, amit addig nem tudtak ellenőrizni, mivel nem jártatták teljes sebességgel a hajót korábban) ami pont a MAS-ok közelében ért véget, amikről nem is sejtették, h ott vannak.
A gépeket fel kellett gyorsítani mivel a túlhevülés miatt csak lassabban haladhattak és ezért késésben voltak. Ez mindenképp korom kibocsátással és füsttel járt.
Ha a nappal ott találja őket azt kockáztatják, h esetlegesen felderítik a köteléket, ami a hadművelet teljes kudarcát jelentené, mivel ezeknek a hajóknak a feladata volt az Otrantói zárat védő hajók megtámadása, amit a többi egység csalt volna a csatahajók elé.
Eleve több ( 2) hullámos indulás volt tervezve, amiben a SzI az utolsó hullámban indult, a Tegetthoff-fal és a biztosító hajókkal együtt. A találkozás a Cattarói öbölben ( ma Kotori öböl Montenegró) volt tervezve.
Voltak problémák az induláskor, de ezek nem lassították lényegesen a köteléket ( a hajólépcső beakadt a műszaki zárba és 10 perc késést okozott).

A T-nál, és az egész kötelékben is ott volt a gyakorlatlanság, bizonytalanság, a találat után meg a stressz is. Ezek együtt végzetesek voltak a SzI-ra, mivel a vonatást pont ezek miatt nem tudták időben elkezdeni.A T elmenekült a találatot kapott és megdőlt SzI környezetéből, és csak később tért vissza, de addigra a SzI már mélyre merült, és átforduláshoz közeli helyzetbe került. A T megkísérelte a vontatást, ám mire átvitték a kábelt, a SzI-nál elkezdődött az átfordulás, és így oldani kellett a T saját mentése miatt .
Ez akkor is igaz ha a 2 találat okozta kárt nem lehetett elhárítani.

Szóval, ha az olaszok a terveik szerint 2 nappal korábban futnak ki, a motorjaik nem romlanak el, a SzI tudja tartani a sebességét, stb, akkor lehet nem így alakul.
De ez már a mi lett volna kategória.
Ezért mondom, h az olaszoknak mázlijuk volt, nem kicsit.
csatahajós 434719 2011. augusztus 17. 17:19
Válasz erre
Elküldtem, remélem által megy ezúttal.

Egyetértünk, én is ezt csináltam volna, kivéve hogy a Yamatokat meghagytam volna az eredeti A-140-es fél dízelmotoros verzióban, és a sok Unryu+tökselejt átalakítás helyett néhány improved Shokaku (sokkal nagyobb island és még erősebb légvédelem, mondjuk 24X100mm, akár a 25mm-esek rovására is).

Itt az egyik legfőbb totyik a szimulációról (van még 1-2 kisebb egy szinttel feljebb), ezen kívül van egy német fórumos is ha érdekel előásom. Ezen kívül jómagam I Vhs hajókkal a Distant Guns engine-t használva csináltunk jó pár tesztet, igaz azok kevésbé tudományosak mint Maciej kolléga szimulátora.

www.phpbbplanet.com/forum/viewtopic.php

Rögtön az első ütközet nagyon tanulságos, a 2 Yamato vs 3 Lion.

Japcsi doktrina: azért a Hornetet végül így is japán felszíni hajók küldték a fenékre + Midwaynél a saját támaszpont úgymond a hátuk mögött volt nem mellettük, ezért az amcsik nem játszhattak volna kivárásra. Plusz Midwaynél még az amcsi támadógépek eggyel gyengébb verziója volt szolgálatban, kisebb hatótávval, főleg a TBD-TBF relációban volt hatalmas különbség.
Sanya 434718 2011. augusztus 17. 17:14
Válasz erre
Hello Zaran!

A kritikus szakasz a Dánia-szorosig való eljutás lett volna. Ha addig komolyabb károk nélkül eljutnak, akkor már fel tudnak szívódni az Atlanti – óceánon. A „maszkírovka” minden formáját bevetve: álkémények, álárbócok stb…
A skagerraki áttöréshez civil hajókat használva élő pajzsnak, mivel akkor már a Luftwafféval nem lehetett volna számolni, hanem csak XXI. típusú tengeralattjárókkal, fedezetnek. Szerintem több esélyük lett volna, mint a Yamatónak. Ugyanis erre a kitörésre senki nem számított volna, vesztenivalójuk meg nincs.

Üdv,Sanya
EDE 434717 2011. augusztus 17. 16:06
Válasz erre
Csatahajós!

mihalikl kukac citromail potn hu-ra jöhet a cikk, bár téged valamikor spam-ek közé rakott. Azért próbáljuk meg.
Persze a Soryus megjegyzésem túlzás volt, bár az Unryu osztállyal végül is ez valósult meg. Én inkáb + két-három Shokakut csináltam volna, ha már csatahajót, akkor könnyebbet, gyorsabbat, olcsóbbat. TESCO gazdaságos KGV - lehet, hogy a briteknek volt igazuk. Egyébként már ezt a témát is kiveséztük.
Úgy általában a Midwayi terv kritikája pont az, hogy miért nem küldték előre a csatahajókat. A japánok is a következő két csatában megpróbálkoztak ezzel, az amik nem nagyon foglalkoztak más felszíni egységgel, amíg rephordozó volt a közelben. Csak azok a gépek támadták szorványosan cirkálókat, csatahajókat, melyeknek már nem volt reményük, hogy hordozót találjanak. Mire odaértek volna a hordozós egységhez, azok elhúzták a csíkot.
 44-ben Fülöp-szigeti csatánál is ahogy feltűnt a 4 hordozó, hanyat-homlok rohantak, hogy őket pusztítsák el, mert a doktrína szerint azok voltak az elsődleges célpontok. Kuritáékat meg a kísérőhordozók vadászgépei, meg néháy Avanger, melyeknek csak szárazföldi cél elleni repeszbombáik voltak meghátrálásra kényszerítették.
Midwaynél-mivel az amik ismerték a haditervet, nyilván ha úgy látják, hogy nem férnek hozzá Nagumo hordozóihoz biztonságban, nem is támadtak volna. Szerintem elég lett volna egy felderítő cirkáló különítmény a védtelenül hagyott északi szárnyon.
Nem akarom szaporítani a szót, a pacific42.uw.hu-n már sok dolgot leírtam, még egy utószóval vagyok adós, abban akarom összegezni a véleményemet.

A szimulációk a fórumodon teoretikusak, vagy számítógépes fizikai szimulációk?
Varjúbácsi 434716 2011. augusztus 17. 13:59
Válasz erre
Peter van Búrája megint bemutatta a gyorsan de hanyagul építés újabb gyöngyszemét. A maratásokkal még mindig nincs kibékülve.
www.modelshipgallery.com/gallery/dd/dkm/z39-350-pvb/pvb-index.html
Batka 434715 2011. augusztus 17. 13:37
Válasz erre
Jó ez a topik nagyon. Végre picit felpörgött is, még ha nem is építés témában.
A mi lett volna témához: 1 német flotta mely így néz ki, Bismarck, Tirpitz, Scharnhorst, Gneisenau, esetleg pár hajó az Admiral Hipper osztályból, rombolók, u-boot-ok, és habnak a végére a Graf Zeppelin. Persze nem kockáztattak volna meg egy ilyen flottát, illetve gazdaságilag se sikerült volna, de érdemes belegondolni, hogy mi lett volna ha...

Üdv,
Batka
csatahajós 434714 2011. augusztus 17. 12:59
Válasz erre
EDE,

OFF: be szoktam nézni azért gyakran, csak mostanában elég halott volt a fórum. South Dakota helyett Royal Navy Capital Ships 1921-22 lesz most ;), remélem azért nem nagy csalódás :D, ez lesz a Cherrytrees 2. része. Most kb. félig van kész időhiány miatt, ha érdekel átdobom, jól jönne egy kritikus ;). Zolinak még nem küldtem el, mert akarok neki a Tennessee-s cikkel kapcs. egy-két hibajavítást is írni, csak nem volt még időm. Ha ez kész valószínűleg utána vagy South Dakota lesz vagy japán téma a WT időszakból, esetleg befejezem végre a Shattered Sword alapján a midwayi csatás leírást, de ez csak jövőre legkorábban.

ON: Stuka: egészen biztosan csak a későbbi változatok tudtak akkora terhet elcipelni és egyáltalán nem biztos, hogy azt zuhanórepülésben is ki tudták oldani. Ekkora bombákat a háború végi amcsi típusok sem nagyon hordoztak zuhanóbombázáshoz (ha jól tévedek az 1800kg az kb. 4000font, az SB2C is jellemzően max. 2000 fontos bombával rohangált, az SBD-nek a későbbi típusai is csak 1000fontos nagy bombát tudtak vinni plusz apró és ezek egyike sem merev futóműves típus - a Val ami a Stukához hasonló kialakítású volt 250kg-t tudott csak, bár tény, hogy ott gyengébb hajtóművel volt szerelve a gép. Egy szó mint száz én az 500kg-os bombával való zuhanóbombázást tartom elképzelhetőnek Ju-87esekkel számolva - amit bizonyít az Illustrious elleni akció is - ha tudtak miért nem vittek nagyobbat?
"Túl sok az az 5-6 korszerű egység a briteknek". Ha most szigorúan a Bismarck elleni harcértéket vesszük azért nem szabad leírni a két kész KGV-n kívül (3. fitting out) a két Nelson-t sem, sőt kövezzetek meg érte, de az átépített Renown sem reménytelen eset ha nem egyedül kell felvenni a harcot a német hajóval (a Renown-nak upgradelt 15" lövegei voltak már és a fedélzetpáncélzatát is megerősítették). Az sem mellékes, hogy a RN mindenhol nagyszámú rombolót és cirkálót tudott felvonultatni extraként, amik nyilván önmagukban kevesek voltak, azonban a csatahajók mellett elég hathatós támogatást/zavarást jelenthettek egy együttes alkalmazásnál - súlyos baki volt a Dánia-szorosban a Suffolk/Norfolk tétlenségre kárhoztatása.
Bár a KGV szerintem is gyengébb volt mint a B hajó, de ahogy már korábban itt kifejtettem végső soron a WT után épült csatahajók bármelyikét alapul nézve(kivéve talán a Yamato-k) a különbség nem túl nagy, egy csata kimenetelét az első szerencsés találatok döntik el, amúgy teljesen 50-50%. Ezt nem csak a kisujjamból veszem, jó pár szimulációt csináltunk a fórumomon. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a KGV azért lett "TESCO gazdaságos", mert gyorsan akarták felépíteni az egységeket és nem is véletlen hogy két egység ment szemben a Bismarckkal. Ha nem variálják át a terveket menet közben az iker torony+páncélzat miatt akkor még korábban készen lehettek volna. Ballisztikailag pedig a 14" Mark VII egyenértékű volt a híres, hírhedt brit 15" Mark I-gyel, úgyhogy a tűzerejük sem volt éppen gyenge. Ami a KGV ténylegesen nagy hiányossága volt az a másodlagos fegyverzet légvédelmi képessége, a segédgép kialakítás/kapacitás, a hatótáv és az orrnál a túl alacsony oldalmagasság.

Hogy minek építették meg a Bismarckot? Azért mert a közvetlen szomszéd szárazföldi nagyhatalom épített egy Richelieu és egy Jean Bart nevű egységet :), ilyen tök egyszerű a magyarázat. Amely két hajó válasz volt az olaszok két Littorio-jára, amelyek válaszul épültek a két Dunkerque-re . A két kisebbik francia hajó pedig válasz volt a német Panzerschiffékre ill. a Scharnhorst+Gneisuenau-ra, amelyek pedig a Versailles-i szerződés-re léptek. Hogy miért kellett a németeknek egyáltalán flotta? Nos ezen már lehet vitatkozni. A sokak által kereskedelmi hajók elleni harcra kikiáltott Panzerschiffék pl. alapvetően partvédelmi feladatokra szánták eredetileg, hasonlóan az észak európai államok part menti kis csatahajóihoz. Az egy más kérdés, hogy karakterisztikájukból adódóan tökéletesen alkalmasak voltak a kerhajók elleni harcra.

Végül Yamato-Soryu: ok, hogy kijön a tonnatartalomból 6 Soryu, de honnan veszel hozzá turbinákat ami a leginkább szűk keresztmetszet, sólyateret, repülőgépeket és pilótákat stb. Ahhoz a japánoknak mondjuk 1930-tól már úgy kellett volna építkezni, hogy ezt nyomják - és bár a japánok tényleg elsőként eszméltek a hordozók valódi erejét illetően, 1930-ban még ők sem láthatták előre ezt. A hordozók harci ereje értelemszerűen a gépeikben van, amelyek exponenciális fejlődésen mentek keresztül 1930 és 40 között, és utána is még elég meredek fejlődési görbét diktáltak, nem véletlen, hogy az amcsi hordozós típusok sokszor 2-3 évente váltották egymást. Ami 1930-ban még bőven a CV-k lehetőségein túl volt (pl. 500 kg-os páncéltörő bomba hordozása X távolságra) az mondjuk 1935-ben már szóba jöhetett míg 1940-ben sima ügy volt és 1945-ben mondjuk már a vadászgépek másodlagos funkcióként is tudták. A csatahajóknál ez a fejlődési görbe jórészt a WT miatt erősen megtört ill. 10 évig szünetelt, pont abban a kritikus időszakban amikor a repülőgép és a CV hatalmas teret nyert. Nem csoda hát szerintem, hogy kivétel nélkül az összes haditengerészet a csatahajókat tekintette a gerincének, hogy ki meddig az már más kérdés. Én hasonló véleményen vagyok Zolival, ti. bizonyos értelemben soha nem törték meg az uralmát a háború alatt sem, mert ugyanúgy ahogy hadsereg/harckocsik nélkül csak légierővel nem lehetett megnyerni/elfoglalni egy területet ez ugyanígy igaz a tengerre is a felszíni hadihajók kontextusában, amiből a csatahajó volt a király. A csatahajót szerintem (és ált. minden felszíni hadihajót) a gerinc alatt robbanó modern huzalvezérlésű torpedók fenyegetik a leginkább, éppen ezért a modern nuki tengók voltak azok amelyek letörték a szarvát a dolognak. A rakéták/repülőgépek ellen viszonylag hamar voltak légvédelmi rakéták is, míg maga a rep.-hordozó számos esetben kapott ki hadgyakorlatokon a csatahajótól a korai Fleet Problem gyakorlatoktól, a Glorious esetén át egészen a modern korig amikor a Wisconsin lenyomta az Americát egy gyakorlaton stb. Kedvenc teoretikus példám (ha már a mi lett volna ha-knál tartunk), mi van ha midwaynél Yamamoto a csatahajóit 100-150 mérfölddel Nagumo elé teszi és nem hátra a francba? Mit csinál Fletcher? Megtámadja a csatahajókat TBD-kel, 33 csomós torpedókkal (amiket még a Nagato-k is simán kiforognak) meg 1000 fontos HE bombákkal és így kiteszi magát a japán támadásnak? Vagy megtámadja a hordozókat mint történelmileg kockáztatva hogy belefut a császári flotta 3 legerősebb felszíni hajójába? menekülni nem nagyon tud, mert a saját gépeit így is a hatósugaruk széléről küldte akcióba, a japánok gépei meg eleve nagyobb hatótávolságúak.
Regal 434713 2011. augusztus 17. 12:22
Válasz erre
Szia Józsi,

tényleg nagy ötlet, eszembe sem jutott ez a megoldás, de ehhez az 1/350-es hajó kicsi...viszont ezután nyitott szemmel járok majd, ilyen felületet keresve:-)
Üdvözlettel,
Regal
Jozsi 434712 2011. augusztus 17. 10:58
Válasz erre
Pántoló szalag
Pántoló szalag
U.a.
U.a

Hali!
Ha nagyobb lenne a hajó használhatnál műanyag pántoló szalagot, de ez ahhoz kicsi.

Üdv.: Jozsi
EDE 434711 2011. augusztus 17. 10:22
Válasz erre
Altengernagy!

Többször volt már itt szó róla, hogy a Val-ek 250 kg-os bombája csatahajók ellen semmit sem ért. Iizuka Tokudzsi visszaemlékezésében leírta, hogy Pearl Harbornál ezért próbálták a kéménybe dobni őket. Az viszont közismert, hogy a japán gépek kiváló repülési jellemzőiket a gyenge motorok mellett csak könnyű építéssel, páncélzat és öntömítő üzemanyagtartály beépítése nélkül érték el. Emiatt iszonyatos veszteségeik voltak, 42 végére alig maradt az elit pilótákból. A korszerűséget ennek fényében vizsgáljuk! Mondjuk TV-k közül én 42-ben az Avangerrre szavaznék.
A Val-ek a Yorktown osztálynak több találatot is bevittek, de egy sem volt végzetes. Míg a Dauntlesek, vagy később a japán Judyk 500 kg-osaikból néha 1 is elég volt egy hordozónak. Persze a hordozón is sok mindentől függött az okozott kár. A csatahajókat meg rendesen meg kellett pakolni mindennel néha órákon keresztül, hogy el kezdjenek süllyedni. 
A csatahajók fenntartása mellet szólt egy darabig az is, hogy amíg az éjszakai felderítés repülőgépekről, valamit az éjszakai leszállás a hordozókra nem lett biztonságosan megoldva, addig éjszaka még a felszíni hajók voltak az urak. Lásd 1942 Salamon szigeteki csaták.
Regal 434710 2011. augusztus 17. 08:11
Válasz erre
Szia Józsi,

1/350-es méretarányú a hajó

Szai Batka,

igazad lehet a célszerszámmal, még agyalok rajta. Úgy gondoltam, hogy csinálok egy 2 eltérő szinű egymásra merőleges négyszetrácsot és a vonalak mentén egy méretre vágott fémdarabbal belenyomom a mintát. A whitemodels lapját szerintem kihagyom, mert már megvettem a furnérlemezeket a fedélzethez, a deszkákat ebből fogom megoldani. Mint írtam is neked, nem gyenge az anyag, amit elküldtél, azóta csemegézek belőle, illetve tervezem, hogy miket kell feljavítani. Ebben láttam azt is, hogy a felépítmények alja a fa fedélzet felett kb 30 cm magasságig sötétebb szürke.
Üdvözlettel,
Regal
piratvitorla 434709 2011. augusztus 17. 07:30
Válasz erre
Sziasztok
Még egy dolog: hajók elleni támadáshoz spec. kiképzés szükséges: célazonosítás, eljárások, manőverek, fegyverzet alkalmazás, légvédelem lefogása, navigáció, meteorológia stb.
Jók a témák, különösen a Szent Istvánról tetszik.
üdv
Zoli
Altengernagy 434708 2011. augusztus 17. 02:48
Válasz erre
Ezt a leírást is köszi :)

Szerintem simán a vízszintes bombavetésre gondolt, az nem egyenlő a szőnyegbombázással...!
B-17 vs. Szállító konvoj, vagy G3M vs. Prince of wales.
A bombákat ki is lehet ám kerülni... ahogy meg is tették nem egyszer.

Nem teljesen közismert de pl a japán hordozó fedélzeti B5N2 torpedóvető gépek 3 fős személyzetéből, a középső a bombacélzó volt, célzó optikával, amit a gép hasán vezettek ki periszkópszerűen. Ezért alkalmas volt vízszintes bombavetésre, célzottan. (6x 60kg, 3x 250kg, 1x 600kg, vagy 1x 800kg bomba) Mellesleg ez a gép még 1942 elején is a világ legkorszerűbb torpedóvetője volt.
Altengernagy 434707 2011. augusztus 17. 02:38
Válasz erre
Kösz, még egyszer. Ezt akartam mondani én is :)

Amúgy nem létkérdés 1800kg bombateher, a japánok Aichi D3A type11-esén is csak 250kg + 2x 60kg bombateher volt, a Nakajima B5N gépeken is csak Pearl Harbornál volt 800kg-os páncéltörő bomba. Az eredmény magáért beszél, de a körülmények is. Jó kiképzéssel, álló hajók ellen vizszintes bombavetéssel. A D3A-k kb 80% találati aránnyal harcoltak midwayig, ahol odaveszett az elit állomány java.
Altengernagy 434706 2011. augusztus 17. 02:29
Válasz erre
"A Tegetthoff osztályú csatahajók vízvonal alatti védelme nemhogy gyenge nem volt, hanem a legerősebbnek számított az első generációs dreadnoughtok között! "

Kösz a ollis féle linket, pont erre akartam utalni. Nem volt jó a torpedó védelem, de vakok között a félszemü a király, nemde? :D
sulyid 434705 2011. augusztus 16. 23:14
Válasz erre
Szerintem már a kikötőben meglékelték volna őket...
zaran 434704 2011. augusztus 16. 23:07
Válasz erre
Sanya ez nagyon jó :) Ilyen megközelítést még soha senkitől nem hallottam. Nagyon érdekes :) Lehet van benne valami, de nem tudom. Végigvezetted a gondolat menetet? Érdekelne mire jutottál, mennyire lett volna lehetséges :)
Sanya 434703 2011. augusztus 16. 23:02
Válasz erre
Hogy mire lehetett volna értelmesebben felhasználni a Bismarckot/Tirpitzet?

Megmondom: a háború végén telepakolni légvédelmi ágyúkkal, megtömni arannyal meg pénzzel és a főkolomposoknak kitörni vele Európából! A fegyverletétel után már úgyse támadhatták volna és addig hajózni, amíg nem találnak egy országot, ahol az aranyért cserébe befogadják őket. pl. Chile.
zaran 434702 2011. augusztus 16. 22:58
Válasz erre
A késés oka a gyakorlatlan fűtő banda. Ráadásul ez miatt vették is észre őket. Csak úgy zúdúlt a fekete korom melyet a Mas-ok messziről kiszúrtak a sziget takarásában.
A monarchia hajó osztályait a 2. hajóról nevezték el. Oka: Az első csak kísérleti példány. Ott tesztelték élesben a terveket. A második példányon még lehetett csiszolni és az így jobb lett. A Tegethoff osztálynak tényleg a Viribus Unitis az első hajója, de utána jött a Tegethoff, Prinz Eugen és a Szent István.

Sszabi.
Olcsóbb helyeken pl aluljárók könyveseinél találkozhatsz a Szent István Csatahajó története című Földi Pál könyvvel. Rengeteg érdekesség van benne. Ajánlom minden csatahajós figyelmébe :)
Gabusch 434701 2011. augusztus 16. 22:30
Válasz erre
"Dönitz parancsot adott a régi enigma gépek még egy kódvariátor kerékkel történő felszerelésére ( az elsőben 3 kerék volt) 1942 februárjában.'

Azt hiszem, olyat is szereztek és ennek a feltörhetetlenségében bízott.

Valahol olvastam, hogy az Enigmát (vagy az elődjét?) még jóval a háború előtt eladták a lengyeleknek, így az angoloknak a kezdetektől fogva volt háromtárcsás változatuk.
Neo954 434700 2011. augusztus 16. 22:11
Válasz erre
Sziasztok!

Nagyon érdekes a topic témája, pláne azért, mert nem 1-2 mondatos "beböfögések" vannak, hanem mindenki szépen kifejti az álláspontját a másiknak.

Egy apró észrevételem lenne.
Gabusch: Dönitz tudta vagy legalább is sejtette, hogy az angolok szereztek kódkönyvet ( München időjárás felderítő hajóról ), előtte az U-110-ről gépet is, és egy hónapig egyből le tudták fordítani a rádió adásokat.
De a kódkönyvek havonta cserélődtek, és közben Dönitz parancsot adott a régi enigma gépek még egy kódvariátor kerékkel történő felszerelésére ( az elsőben 3 kerék volt) 1942 februárjában.

Üdv.:Neo
piratvitorla 434699 2011. augusztus 16. 21:54
Válasz erre
Sziasztok
Nem nagyon jártam még erre, de érdekes:))
A bombázásos dolgokhoz:
- Szőnyegbombázást fix dolgok (épület, terepszakasz, objektum stb) megsemmisítéséhez használnak.
- Sem az angolok sem a németek nem alkalmazták a II. vh-ban.
A németek harcászati bombázókkal rendelkeztek és a gépek egyénileg repültek ki a célpont fölé (számított terepszakasz).
Az angolok hadászati bombázókkal ugyanígy egyénileg repültek ki.
Egy idő múlva már alkalmaztak célmegjelölőket (mind a németek, mind az angolok), de ettől a módszer alapvetően nem változott.
A szőnyegbombázásnál a gépek kötelékben hajtották végre a támadást. Az egymás melletti/mögötti gépek magassági lépcsőzéssel biztosították a bombaszőnyegek összeérését.
A szőnyegbombázást leginkább az amik alkalmazták nappal zárt kötelékben.
A pontosság ideális esetben néhány száz méter. A másik számított módszernél a pontosság akár több 10 km is lehetett (és volt is).

Az amerikai módszerrel le lehetett bombázni egy gyárat, az angol/német módszerrel egy várost.

Az amik próbálkoztak szőnyegbombázást alkalmazni a nyugati hadszíntéren az ellenség nem mozgó beásott erőivel szemben, terepszakaszt célozva. Katasztrófális eredménnyel.
Akkor mozgó hajókat hogy támadsz?
Hogyan tartod a helyed a kötelékben? Nem tudsz normálisan rárepülni a célra, mert mozog. Szőnyegbombázáshoz kilóméteres rárepülések kellenek, már a kötelék miatt is.

A szőnyegbombázásnál sok kis bombát alkalmaznak (gyújtó, romboló stb.). Hadihajók ellen nagyobb és másmilyen bomba kell. Gépenként 1-2 bomba nem szőnyegbombázás!

Még egy:
Az angoloknál (és a németeknél is) rossz volt a légierő és a tengerészet között az együttműködés.
Az angoloknál ráadásul a városok elleni harchoz használták el az erőforrások (anyagi, technikai, technológiai, humán) nagy részét.

üdv
Zoli
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305., 306.