/ Fórumok /

Csatahajók, hadihajók

Minden vizi szörnyeteg, ami mai napig csodálattal tölt el minket...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305., 306., 307.
zaran 434838 2011. szeptember 4. 17:44
Válasz erre
Szervusz
ÁÁhh így már világos :D Csak mert kezdtem belekeveredni ebbe az érdekességbe amit észrevettem. Jó tudom nem érdekes és már jó régi, de nekem csak mostanra tűnt fel, hogy kezdtem beleásni magam a dolgokba :)
Bár igaz mostanság lemerültem a tenger alá ha értitek;)
Még egyszer köszi:)

Szervusz
Laci 434837 2011. szeptember 4. 17:27
Válasz erre
Szia Wuher!
Rendben van holnap úgyis megyek beszerző útra és akkor veszek.Az én mail-em:hatvanilaci@citromail.hu
Akkor majd letudjuk elektronikus levélben!
Üdv!
Wuher 434836 2011. szeptember 4. 16:16
Válasz erre
Szia!

Nagyon köszönöm. Nekem akkor kellene mondjuk egy tucat (vagy ha 10-es kiszerelésben van 10) darab 0,3-as.
Visszakerestem így hirtelen, de nem találtam email címet ahol megbeszélhetnénk a részleteket (pénz, átadás, stb..).
Az enyém wuherka@gmail.com.
Köszi!
Batka 434835 2011. szeptember 4. 13:51
Válasz erre
Szia Sebi!

Kézi fúróm van, a méret egészen 0.3-tól 1.6ig vannak fúrószárak.
Megnéztem a lövegcsövek végét...hát nem nagyok ezt, felfúrni 0.3-mal nem semmi feladat. Egyet kipróbálak és kiderül ki az ügyesebb, a lövegcső, vagy én:-)

Altengernagynak:
0.3-as drótot lehet kapni kreatív hobby boltokban 8m kb 170Ft...
Altengernagy 434834 2011. szeptember 4. 13:29
Válasz erre
Sziasztok! Én is sokat szívtam mire be birtam szerezni :(( De nekem is csak néhány van, ha lehetséges én is "beszállnék"... 0.3 a legkisebb ami létezik?

Azonkivül lehet hogy kellene réz szál, rácsárbócot meg darut építeni 1/700ban, 0.7 től lefelé 0.3-ig.. Hol lehet ilyet beszerezni? illetve létezik-e drót még ennél is vékonyabb?
Vagy mit használjak antennakábelnek, köteleknek stb... a húzott szál nekem körülményes és nem egyenletesen vastag :(
Laci 434833 2011. szeptember 4. 13:08
Válasz erre
Szia Wuher!
Nem okoz problémát,ha szükséged van fúrószálakra.Én nekem is sokan segítettek-segítenek,ha valamire szükségem volt.Szóval amondója vagyok,hogy inkább segítsük egymást ha már itt vagyunk,mint késleltessük a makettot!
Üdv!
Wuher 434832 2011. szeptember 4. 12:09
Válasz erre
Laci!

Köszi a felajánlást, nem akarok problémát okozni 10-15 furószál miatt. Csak megerősítést akartam, hogy nincs olyan "normál" bolt (praktiker, baum., vagy XY utcában valamilyen szerszámgépbolt, ahova bemehetek és vehetek egy tucat 0,3-ast.
Köszi!
Sebi 434831 2011. szeptember 3. 21:21
Válasz erre
Szia !

Amennyire tudom attól függött, hogy az adott hajó melyik parancsnokság alá tartozott. A szürke a Balti-tengerre, a piros az északi régióra, a sárga pedig a nyugatira, konkrétan az Atlanti-óceánra vonatkozott. A repülőgépeknek könnyítette meg az azonosítást. Persze a németek nem használták következetesen ezt a rendszert, így előfordulhatnak eltérések. A dolog gyakorlati jelentőségét 1942-ben, a "csatornafutam" után vesztette el, amikor a német felszíni hajók legfőképp már csak német és norvég bázisokról operáltak, a Luftwaffe pedig fokozatosan elvesztette a légifölényt.
Laci 434830 2011. szeptember 3. 21:00
Válasz erre
szerszámos láda
szerszámos láda
szerszámos láda
szerszámos láda
szerszámos láda
szerszámos láda
szerszámos láda
szerszámos láda

Szia Wuher!
Nálunk rendelésre lehet kapni.Ha kell tudok segíteni veszek ha kell és majd itt "megbeszéljük",hogy,hogy legyen!

Másik téma!
Mivel a hajóépítés során,csak egy papírdobozba volt összeömlesztve a különféle szerszámaim,mindig kutlászkodni kellett,ha kerestem valamit.Ennek vetettem véget a mai nap,mikor is saját ötlet alapján kiviteleztem egy szerszámos ládát,ahol szépen rendszeresítve van minden.Így sokkal átláthatóbb,csak idő kell még megszokom,hogy mi hol van.
Üdv!
Wuher 434829 2011. szeptember 3. 19:31
Válasz erre
Sziasztok!

Hol veszitek Ti a 0,3-as fúrószálakat 80,100 forintért?
Én sajnos nem nagyon találtam Budapesten boltot és azok sajnos tényleg gyorsan fogynak..
zaran 434828 2011. szeptember 3. 12:40
Válasz erre
Srácok, a Hipper képeit elnézegetve eltűnődtem. Eszembe jutott a Scharnhorst is. Mitől függ, hogy sárga, szürke vagy vörös volt a lövegek teteje?
lucky 434827 2011. szeptember 3. 12:19
Válasz erre
Igen Köszi!
Laci 434826 2011. szeptember 3. 11:01
Válasz erre
Trimmer poti
Trimmer poti

Lucky!
Ő lenne az!
Köszi!
Laci 434825 2011. szeptember 3. 10:49
Válasz erre
Lucky!
Mivel be van építve a hajóba,már nem tudok rámérni (vagy inkább nem tudom ezt a trimmert,hogy kell),de a kód a következő:W 103 306 E
Köszi!
Üdv!
lucky 434824 2011. szeptember 3. 08:07
Válasz erre
Laci!
Az előző nyákon, a potikon milyen számok vannak?
De ha megméred a két szélső lábát az az érték is jó.
Sztem már nincs belőle itthon, és jó lenne tudni milyet tettem bele... Csak a tokozás biztos.
lucky 434823 2011. szeptember 3. 08:03
Válasz erre
Laci!
Meglesz. de nem hamarra.
A potit meg megmondtam, v nem mondtam meg? :):)
Laci 434822 2011. szeptember 2. 21:08
Válasz erre
Lucky!
Szükségem lenne 10 db fehér SMD LED-re!Ha tudnál csinálni hozzá még nyákot meg potit,mint amilyet a múltkor küldtél,akkor azt anyagi háttérrel fedezném neked!
Ja a potenciométer működik!Köszi a segítséged!
Köszi!
Üdv!
Laci 434821 2011. szeptember 2. 16:14
Válasz erre
Szia Regal!
Én akkus fúrót használok,mert az még épp befogja a 0,3 mm-s fúrót.Én 100 Ft./db áron veszem egész csomaggal.Viszont kaptam már 300-ért is darabját,de az jóval erősebb anyagból volt,és sokáig bírta.Amúgy meg 0,5-s fúróval kicsit belefúrok,jobban mondva nem fúrom át,csak besüllyesztem és utána fúrom ki 0,3-al.Az ágyútornyok szegecseinél több százat kellett fúrkálnom!Már nagyon untam a végén!:)
Üdv!
Regal 434820 2011. szeptember 2. 14:32
Válasz erre
Szia,

én most vettem 03-as fúrókat (80Ft/db) szóval jó vétel volt, és vettem hozzá egy kézi fúrót is 1200 Ft-ért a megamakett.hu-nál. Nagyon szeretem, klasszul lehet vele dolgozni. Ha az ágyúcsőnél biztosra akarsz menni a központosságot illetően, érdemes bepontozni, pl egy varrótűvel.
Üdv,
Regal
Laci 434819 2011. szeptember 2. 13:53
Válasz erre
Batka!
Csak vigyázz a 0,3-s fúróval,mert iszonyt könnyen törik!Tapasztalat!
Üdv!
Sebi 434818 2011. szeptember 2. 13:48
Válasz erre
Szia !

Ahogy gondolod. De ha mégis ki szeretnéd próbálni, akkor vágj ki egy egész kis darabot az öntőkeretből. Legyen mondjuk egy 2-3 mm-es darab. A fúrót állítsd a legkisebb fordulatra és próbáld eltalálni a darab közepét. Ha megvan a lyuk, növeld a fordulatszámot és fúrj rá újra. Persze épp csak, hogy a szár hegye menjen bele a lyukba. Ha átér, azt vedd úgy, hogy nem jó. Ha már "érzed az erőt" (bár nem én vagyok Luke apja :) próbáld meg nyugodtan a csövön is. Szerintem sikerülni fog . 
Batka 434817 2011. szeptember 2. 08:09
Válasz erre
Szia Sebi!

Semmi gond! A makettet elsősorban saját magam örömére építem, így abszolút nem zavar a kiegészítők hiánya. A csővégek felfúrása jó ötlet, gondolkoztam rajta, de annyira pici ebben a méretarányban, hogy nem igazán sikerülne. Az ablakokra én is gondoltam, szerintem megcsinálom, amit Te is mondtál.
Sebi 434816 2011. szeptember 1. 20:44
Válasz erre
Szia !

Már megbocsáss, de ilyen hülyeségeket ne írj. A kiegészítők használata abszolúte nem kötelező. Ha neked dobozból tetszik, akkor dobozból építsd meg. Legfeljebb arra figyelj, hogy (mint általában minden makettnél), az illesztések szépen el legyenek dolgozva.
Ha annyira szeretnél lyukas csöveket, akkor fogj egy 0,2-es vagy 0,3-as fúrót és óvatosan fúrj bele a csővégekbe. Festés után úgy fog kinézni, mint az esztergált cső. Ha gondolod, akkor az ablakokat is kissé élethűbbé tudod tenni ezzel a módszerrel.
Ha pedig eljutottál a festésig, akkor javaslom az alábbi linket:

www.admiral-hipper-class.dk/admiral_hipper/paint_schemes/admiral_hipper_paint_schemes_1939.html

Lapozd át és válassz. Utána pedig szeretnénk látni a kész hajót is ;)
Sszabi 434815 2011. szeptember 1. 20:29
Válasz erre
Nézd, nálam is az új revell Bismarck csak korlátokkal készül, mert nekem elég szép az alap makett is...
Egyébként ezek az új trumpeter apróságok egészen szépnek tűnnek, bár én még egyet sem láttam közelről. Egy Hood-ot elfogadnék, mert a heller hajóját kezdem inkább a feladott polcara tenni...:P
Batka 434814 2011. szeptember 1. 19:55
Válasz erre
Van akinél alap az esztergált lövegcső.
lucky 434813 2011. szeptember 1. 19:51
Válasz erre
Batka 434812 2011. szeptember 1. 19:47
Válasz erre
Admiral Hipper 1/700
Admiral Hipper 1/700

Sziasztok!

Csak beúszott a dokkba a nyavalyás. :-) Trumpeter 1/700 Admiral Hipper dobozból építve, nulla kiegészítőkkel(tudom, szentségtörés, hogy még csövek sincsenek). A makett összerakása egy élmény, minden passzol, komolyan mondom egy öröm építeni.

A föbb részek összerakva, de még csak szárazpróba az összeépítés. Így nézünk ki most:
Laci 434810 2011. szeptember 1. 12:05
Válasz erre
Üdv!
Olvasva a hozzászólásokat,igazatok van,mert a munkaórát nem számoltam bele.7 éve csinálom,ami havi szinten 2285 ft-ra jön ki.Ez valóban nem sok így,csak ha egyszerre kellene kifizetni ezt.Viszont ha hozzávesszük,hogy minden szabad időmet erre fordítom,akkor ez már nagyon sokra jön ki.Ha itthon vagyok simán napi 13-14 óra jön ki (általában reggel 9-től hajnali 1-2-ig),viszont ha dolgozok,akkor délután 6-tól este 10-11-ig.Persze beleszámolva a kaját,meg különböző tevékenységeket is.Na jó ez egy átlag,mert van,hogy annyira kikészít szellemileg és fizikailag,hogy napokig nem csinálom.
De higgyétek el,nincs az a pénz amiért eladnám!
Üdv!
Altengernagy 434809 2011. szeptember 1. 11:15
Válasz erre
Számold bele a munkaórákat is, nem csak anyagköltség van ám! :)
TAMAS78 434808 2011. szeptember 1. 10:06
Válasz erre
Szia, Laci!

Ha ezt az összeget leosztod annyi évre vagy hónapra, amióta dolgozol vele, akkor viszont nem is olyan drága a hobbid. Én jóval többet költök makettezésre havonta. Az előre sejthető végkifejlet meg jóval nagyobb értéket fog képviselni. Persze mindez úgy lenne igazán meredek, ha a belefeccölt munkaórákat is felszoroznád egy jóképű órabérrel, és hozzáadnád. Akkor már a végére lehet, hogy kijön egy felső-középkategóriás autó vagy egy falusi kertes ház ára... Vagy több, nem tudom. :)))

Tamás
Laci 434807 2011. szeptember 1. 09:55
Válasz erre
Üdv!
Én is a pénzről szerettem volna írni!Mivel fel szoktam írkálni,hogy mennyit költöttem eddig a hajóra,gondoltam ha már én seggre ültem,akkor Ti is "osztozzatok" örömömben!
Az eddigi összeg 192.000 forint felett van,és ne feledjük,hogy még mindig nincs kész,mivel hiányzik még a távvezérlés belőle,és még ki tudja mi minden "hülyeséget" találok ki hozzá,hogy működjön,ami persze tovább emeli a limitet!
Szóval kíváncsi vagyok a végkifejlettre és a beleölt pénzbe.
Üdv!
Sszabi 434806 2011. szeptember 1. 06:19
Válasz erre
Üdv!

Hobbyeasy-n látom az academy HMS Warspite-ját, és magyar forintban igen olcsónak tűnik (kb mint a Graf Spee-jük) postával együtt sem tűnik vészesnek...
www.hobbyeasy.com/en/data/gc1kimtivdfvf9dmbfjn.html

Szép napot!
Laci 434805 2011. augusztus 28. 19:48
Válasz erre
Altengernagy 434804 2011. augusztus 28. 16:36
Válasz erre
nem, csak vízrebocsájtáskor valamivel meg kell szólaltatni a rezesbandát :D
Sszabi 434803 2011. augusztus 28. 16:34
Válasz erre
Kitalálom, a rádió is fog működni és Berlin szól a túloldalon parancsokkal...:P
lucky 434802 2011. augusztus 28. 16:15
Válasz erre
www.hestore.hu/prod_10022504.html
ettől kisebbet én nem tudok, aminek még hangja is van
Laci 434801 2011. augusztus 28. 15:45
Válasz erre
Üdv mindenkinek!
Lucky!
Még nincs beépítve ellenállás,azért kérdeztelek téged!

Viszont!Olyan ügyben szeretném valaki segítségét kérni,aki tudja,hogy hol lehetne kapni mikro hangszórót!A vaterán találtam olyat,hogy súgógépbe való mikro hangszóró (3x1 mm),de szerintem az azért nem jó,mert nincs szabadban hallható hangja,még ha azt egy tölcsérbe is raknám.Köszönöm a segítségetek!
Üdv!
lucky 434800 2011. augusztus 28. 09:31
Válasz erre
Laci!
Valószínű sok áramot kap.Mekkora ellenállat van rajta?
Segítségül:
5 mA 220 ohm
8 mA 150 ohm
10mA 120 ohm

a 0,2W-os elég.

De a led is lehet ilyen fajta ( van köztük olyan ami sárgás és olyan is ami zöldes ).
Ebben csak az adatlap segít, vagy a próbálkozás.
Ez utóbbit nevezik empirikus/gyakorlati útnak is. :)
Laci 434799 2011. augusztus 27. 20:20
Válasz erre
órák-műszerek
órák-műszerek
órák-műszerek
órák-műszerek
órák-műszerek
órák-műszerek

Üdv mindenkinek!
Alakul a nappali híd szép lassan!
Üdv!
Laci 434798 2011. augusztus 27. 18:51
Válasz erre
Lucky!
Olyan kérdésem van feléd,hogy sorba van kötve 5 db zöld led dióda.12 V-ról működtetve erősen világít,szinte már sárgán.(Félő,hogy így elszáll.)Kérdés:mekkora ellenállást ajánlasz hozzá,hogy szép zölden világítson?Vagy mit ajánlanál hozzá?
Köszi!
Üdv!
Essex 434797 2011. augusztus 27. 01:24
Válasz erre
Huhhh, az ember egy kicsit nem figyel oda, és mik történnek errefelé... :-) Két dologhoz fűznék kiegészítést.

Liberty-ships:

A kiindulás egy angol hajó terve volt még 1939-ből, amit az Admiralitás szándékozott a veszteségek pótlására nagyobb számban építtetni. Angliában nem volt erre kapacitás, ezért az USA-hoz fordultak segítségért, ahol ebből a célból két új hajógyárat építettek, és 1942-ben legyártották a 60 db hajót.

Ezt fejlesztették tovább az amcsik - hegesztett építés, egyszerűsített szerkezet, kevesebb emberi munka (tömeggyártás > lásd később), módosított elrendezés. 1941 elején ! megrendelnek 200 darabot, ehhez építenek 2 nagy és 9 kisebb hajógyárat.

A Kaiser hajógyár kidolgozta a tömeggyártást, hogy olyan gyárak is be tudjanak szállni, akiknek nincs meg a tapasztalatuk és felszerelésük, pl. fa sablonok a lemezek levágásához. Az USA 32 államában készültek a hajó részei, a gyárak tkp. csak összeszerelték. Egy hajó 250ezer részből állt össze.

Összesen 2751 hajó készült el 5 féle változatban (ebből a másik négy csak néhány tucatot jelent), az átlagos összeszerelési idő 44 nap volt (az első hajó még 244 nap alatt készült el, a leggyorsabb - propaganda céllal - 4 nap és 15 óra 29 perc alatt a vízrebocsátásig). 1943-tól napi 3 Liberty hajó készül el.

Enigma és társai:

A 3-tárcsás Enigmát 1941 közepén "fejtik meg", 1942 elejétől jön a 4-tárcsás, ezt 1942 végétől tudják ismét lehallgatni. Viszont a próbaúton és a kiképzésen lévő U-Bootok a régebbi típust használták, tehát arról közben is volt információ, hogy milyen új hajók állnak szolgálatba.

Mindeközben a német B-Dienst a háború alatt végig meg tudta fejteni az angol híradásokat!

Viszont mindkét félnek gondot okozott az, hogy az egyes híradások megfejtése sok időbe telt, időbe telt az illetékes megtalálása, az ellenlépés kidolgozása, az utasítások eljuttatása és végrehajtása (pl. több tucat mérföld megtétele), mindez akár több órát vagy akár napokat is igénybe vehetett. Ezalatt a konvojok és az U-Bootok is folytatták útjukat, és általában már nem volt idő a hatásos beavatkozásra.

Pl. a németek 1943-ban 177 konvojról szereztek információt, ebből mindössze 10 esetben tudtak hatásosan intézkedni. A másik félnél is hasonló volt az arány. Ezért inkább a "hosszútávú" információnál volt jelentősége, mint pl. az Indiai-óceánon, ahol annak függvényében szervezték vagy szüntették meg a konvojokat, ahogy az U-Bootok indultak a térségbe ill. elhagyták azt.

A farkasfalka esetén nem a megfejtésnek volt döntő szerepe, hanem annak, hogy a konvoj követése, helyzetének jelentése, a falka összeverbuválása jelentős rádióforgalommal járt (sok, de rendkívül rövid híradás), és ennek a bemérése és az U-Boot helyének meghatározása (erre volt a HF/DF) volt lényeges az azonnali ellencsapás szempontjából. Viszont a farkasfalka taktika vége után a tengeralattjárók egyéni akciókat hajtanak végre, ezzel gyakorlatilag nullára csökken a híradás és nincs mit lehallgatni/megfejteni/bemérni.

Ja, és nem volt elég az Enigmát megfejteni, kellett hozzá a kódolt térképrács is, hogy pl. az ER5729, ahova a tengeralattjárót küldték, hol is van?
Laci 434796 2011. augusztus 26. 17:12
Válasz erre
Ember!
TE akkora ... vagy!
Én egy hete nem voltam itthon,és mikor ma géphez kerültem,leültem,hogy TE mekkora -finoman szólva- béna vagy ehhez a témához!A háború életről és többnyire halálról szól!
Kíváncsi lettem volna,hogy TE ugyanebben a helyzetben milyen irányban billentetted volna a csata kimenetelét!Tehát ha jól értem,akkor az angol hajón is a kapitányuk miatt kerültek hullámsírba,mert megtámadták a németeket!
Mindkét oldalt haltak meg tengerészek,mert a sors ezt hozta!Mindkét fél a számukra legmegfelelőbb hadműveletet próbálta a legjobb tudásuk szerint végrehajtani!És mégsem úszta meg mindenki élve!Neked pont sikerült volna minden!Vagy te még nem b..tál el semmit életedben?
Mindenféle harag nélkül,csak legyél szíves legközelebb ne írj marhaságokat!
Üdv!
Jozsi 434795 2011. augusztus 23. 19:49
Válasz erre
Azt mondta az asszony, hogy valószínűleg mindenkinek elfogyott a ragasztója, mert senki nem dolgozik.
lucky 434794 2011. augusztus 23. 19:27
Válasz erre
TAMAS78 434791 2011. augusztus 23. 18:07
Válasz erre
Nem vagyok biztos benne, hogy a túlélők közt sok olyan lett volna, aki igazán testközelből figyelhette meg a kapitányt és az admirálist, illetve a viszonyuk alakulását. Viszont bizonyos tények arra utalnak, hogy tényleg nem túl nagy egyetértésben dolgoztak, pl. az, hogy -ha jól tévedek a névben- Adalbert Schneider tüzértiszt kapott lovagkereszt-felterjesztést a Hoodért, Lindemann nem, ill. Lindemann ismert kifakadása ("Csináljon, amit akar, semmi közöm már az egészhez!") sztem nagyon árulkodó. De persze lehet, hogy tévedek.
Excessor 434789 2011. augusztus 23. 14:15
Válasz erre
Erről a Renown elleni csatáról olvastam a neten a Scharnhorst I. tüzértisztjének (Günther Schubert) az összefoglaló jelentését; tanulságos ahogy leírja melyik sortűzben melyik ágyúk vettek részt, melyik nem tudott lőszerfelvonó elakadás és egyéb problémák miatt. Nagyjából lefordítottam magamnak, s remélem nem bánja senki ha közzéteszek belőle egy részletet:

A-torony:

A riadójelzés elhangzásakor a torony 70o-os irányban állt, az ágyúk enyhén felfelé néztek, 10o-on. Célra forduláskor erős vízbetörés a hüvelycsonk kivetőnyíláson keresztül. A kedvezőtlen toronyállás miatt – a cél elhelyezkedése következtében a toronynak úgy kellett elfordulnia, hogy a hátsó részét, tehát pont azt a részt, ahol a kivetőnyílás is található, a hajóorr felől jövő víz telibe találta. A kivetőnyílás ajtajának nyitásakor vastag sugárban áradt be a víz, s többször a torony magasabb helyein is végigcsapott, eláztatva az ágyúkat kiszolgáló személyzetet. Ez az elárasztás egyrészt lehetetlenné tette a szabályos sortüzek leadását, másrészt műszaki hibákat okozott, a következő sorrendben:

- Az ágyúk magassági irányzógépében az elektromágnes blokk felmondta a szolgálatot, így a lövegzárak és az elsütő szerkezetek beragadtak, illetve nem működtek el.
- Az SVZW rendszer (a központi tűzvezető rendszer vízszintes-, lövegtornyokat célra fordító- és az ágyúkat központilag elsütő része) felmondta a szolgálatot.
- A füstgázelszívó berendezés felmondta a szolgálatot.
- A HFS rendszer (a központi tűzvezető rendszer ágyúk magassági irányzását központilag végző része) felmondta a szolgálatot.
- Toronyforgató elektromotor felmondta a szolgálatot.
- A tartalék toronyforgató elektromotor felmondta a szolgálatot.
- A fő lőszerfelvonó felmondta a szolgálatot.
- A tartalék lőszerfelvonó felmondta a szolgálatot.
- Kábeltűz miatt megszűnik az áramellátás a 3. sz. akkumulátorcsoportból.

Miután a toronyforgató motor felmondta a szolgálatot, a lövegtorony beszüntette a tüzelést, mivel a tartalék elektromotorral reménytelen volt a torony mozgatásának megoldása. A csata hátralévő részére, az egyre nehezebbé váló működtetés alternatív tűzvezetést követelt meg – lőni azonban már ennek ellenére nem volt képes a torony. A tüzelés beszüntetéséig a három ágyú összesen nyolc sortűzben volt benne; hat repeszromboló- és kilenc páncéltörő lövedékkel szerelt lőszert használva el, az alábbiak szerint:

1. sortűz: ágyúk SVZW rendszer által központilag vezérelve vízszintesen, magassági irányzás saját magassági irányzékkal, lövés csak a bal ágyúból.
2. sortűz: ágyúk SVZW rendszer által központilag vezérelve vízszintesen, magassági irányzás saját magassági irányzékkal, lövés a bal- és középső ágyúból.
3. sortűz: ágyúk SVZW rendszer által központilag vezérelve vízszintesen, magassági irányzás saját magassági irányzékkal, lövés a bal- és középső ágyúból.
4. sortűz: ágyúk mind vízszintesen, mind magasságilag saját műszerek alapján, elsütés a toronyparancsnok által, lövés a bal- és középső ágyúból.
5. sortűz: ágyúk mind vízszintesen, mind magasságilag saját műszerek alapján, elsütés a toronyparancsnok által, lövés a bal- és középső ágyúból.
6. sortűz: ágyúk mind vízszintesen, mind magasságilag saját műszerek alapján, elsütés a toronyparancsnok által, lövés a bal- és középső ágyúból.
7. sortűz: vízszintes irányzás saját műszer alapján, magassági irányzás HFS rendszerrel, elsütés a toronyparancsnok által, lövés a bal- és középső ágyúból.
8. sortűz: vízszintes irányzás saját műszer alapján, magassági irányzás HFS rendszerrel, elsütés a toronyparancsnok által, lövés mindhárom ágyúból.

Miután a torony kiesett a további harcból, kb. 100 páncéltörő lövedékkel szerelt lőszer át lett szállítva a „C” lövegtoronyhoz. A rögzítőhurkok és –kampók működésre bírása hosszú időt vett igénybe. Nem ártana ezeket is harckészültségi állapotba helyezni legközelebb, amikor a hajó harcra készül. Torony személyi veszteség: nincs.
Altengernagy 434788 2011. augusztus 23. 11:32
Válasz erre
www.olli.freeweb.hu/ Bismarck.
Egy nagyon jó összefoglaló. többen idéztük már, egyetértek vele.

"A norvégiai hadjárat idején, 1940 áprilisában Lütjens a Scharnhorstot és a Gneisenaut vezette. Április 09-én váratlanul összetalálkoztak az angol Renown csatacirkálóval. Két modern német csatahajó, és 18 db 280 mm-es ágyú állt szemben az öreg, gyenge páncélzatú angol hajóval, és annak hat darab, 38 cm-es lövegével. Lütjens azonnal visszavonult. A parancsoknak megfelelően. A viszavonulás - menekülés -során három találat súlyosan megrongálta a Gneisenaut. Lütjens rögtön a hadművelet után lovagkeresztet kapott. Két hónappal később, júniusban, a két német csatahajó visszatért a norvég vizekre, ezúttal Marschall tengernagy parancsnoksága alatt. Marschall azt a parancsot kapta, hogy támadja meg a Norvégiában harcoló angol csapatok ellátó bázisát, a harstadi kikötőt. Csakhogy saját légi felderítése jelentette Marschallnak, hogy a britek kiürítették Harstadot. A német tengernagy ezt jelenti is a főparancsnokságnak, de válaszként csak az eredeti parancs megismétlését kapja. Marschallnak azonban esze ágában sincs a semmit lövetni az üres kikötőben. A többször megismételt parancsnak fittyet hányva nyugat felé fordul, abban bízva, hogy elkaphat néhányat a kiürítést végző angol hajókból. A német kötelék június 07-én találkozik a Juniper aknarakóval, és az Oil Pioneer tankhajóval, és mindkettőt elsüllyesztik. Másnap, június 08-án reggel újabb két hajót fognak el. Az Orama teherhajót elsüllyesztik, az Atlantis kórházhajót futni hagyják. Aznap délután aztán sor kerül a legnagyobb fogásra, a német hajók találkoznak a Glorious anyahajóval és kísérő rombolóival, és mindhárom hajót elsüllyesztik. A Scharnhorstot közben egy torpedótalálat súlyosan megrongálja. A győzelem jutalmaként Raeder azonnal kirúgatta a haditengerészet kötelékéből Marschallt, és éveken át szabályos bosszúhadjáratot folytatott ellene. Vagyis nem fontos a győzelem, nem fontos az eredmény, hanem kizárólag a parancs feltétlen teljesítése az, ami igazán fontos, és elismerésre méltó. Ezért lett éppen Lütjens Raeder kedvence."
lucky 434787 2011. augusztus 23. 10:47
Válasz erre
Ezt a mereven a kiadott parancshoz szemléletet igazolja az alábbi eset is:
Vmelyik norvég (?) kikötőben behajózó angolok ellen indult egy kötelék azzal a paranccsal, h lőjék szét a kikötőt az angolokkal együtt.A lényeg a kikötőn volt.
Mire odaért a német csapat, a behajózás befejeződött és a hajók távoztak a kikötőből. A pk nem lőtte szét a kikötőt, ehelyett az angol konvojra támad, mert azzal okozhatott nagyobb kárt. Miután visszatért leb..szás várta, hadbíróság és leváltás.Utána se sikerült már egyenesbe jönnie.
A kikötő szétlövésével nem az angoloknak okoz kárt, hanem a norvégoknak, esetleg saját maguknak, ha használni szeretnék a kikötőt.

Bocs a pontatlanságokért, emlékeim szerint vmilyen szakfolyóiratban olvastam, régebben, most meg kissé kihagy az agyam éjszakás után.
Altengernagy 434786 2011. augusztus 23. 01:34
Válasz erre
Igen, Lütjens pontosan ilyen főnök-kedvence (Raeder-é) parancsvégrehajtó, semmit sem kérdező, semmit sem kockáztató "gép" volt. Még a tűzparancsot is Lindemann adta ki kvázi önkényesen, ezért nem is ő lett felterjesztve a Hood elsüllyesztésért.
Egyébként érdekes hogy a szárazföldi seregben sokkal inkább a rugalmas, önállóan döntésre képes emberek lettek sikeresek, és ez az általános döntési szabadság tette az alakulatokat sokszorta sikeresebbé mint pl az oroszok merev diktatórikus vezetési módszerét...
Excessor 434785 2011. augusztus 22. 21:51
Válasz erre
Sziasztok!

Ezt a Lindemann-Lütjens ellentétet már nagyon sok fórumon megvitatták. Mindenhol azt mondták, hogy erősen el van túlozva a dolog. Emlékszem a túlélőkkel készített riportokra, ahol mindegyik német tengerész azt nyilatkozta, hogy úgy tekintettek a tisztekre, mint az istenekre. Ez pedig feljebb is igaz volt, vagyis lehet Lindemann másként gondolt több dolgot, de messze nem jutott eszébe igazi tiltakozás. Ha jól emlékszem 1918. novembere óta különösen ügyeltek a németek arra, hogy csak olyan emberek legyenek az állományban, akiknek eszükbe sem jut ellentmondani feljebbvalóik parancsainak. Másrészt mégiscsak Lütjens volt az, aki pár hónappal korábban levezénylett egy több hónapos portyát (Scharnhorst és Gneisenau) az atlanti vizeken, ahol két alkalommal is megütközhetett volna angol csatahajóval, mégis inkább visszavonult. Azt a parancsot kapta, hogy kereskedelmi hajók ellen harcoljon, hadihajók ellen csak akkor ha nincs más mód. A parancs pedig parancs. Azután ott volt Hitler "javaslata" hogy óvják a hajókat.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305., 306., 307.