<<< Vissza | Tovább >>> |
vrauko | Adatlap | 441850 | 2011. december 22. 09:25 | ||
Csak hogy kötekedjek egy cseppet: Yeagert NEM a kedvencéről kérdezték, hanem arról, hogy szerinte melyik volt a II. Vh. legjobb vadászgépe (ez valahogy nehezen akar átmenni, de hátha most...). A Mustang egyik fő tervezője egyébként a Messerschmitt AG-nál tanulta szakmát a harmincas évek második feliben, és részt vett a BF 109-es tervezésében is. Ennek hatására döntötte el, hogy mi lesz az, amit a Mustangnál a Bf-109-esből megtart (nagyteljesítményű folyadékhűtéses motor, ami jó kilátást lehetővé tevő, áramvonalas orr-rész kialakítását engedi, a hátrafelé törzsbe áramvonalazott, de azér jó kilátást biztosító kabintető, relatíve kis összméret) és mi az, amit nem (szűk nyomtáv, korlátozott hatótávolság, több gépfegyver beépítését nem engedő, keskeny profilú szárny). A tervezés sikerült; aztán mindkettő továbbfejlődött a maga útján. A Mustang az Allison motor után sokkal jobbat kapott, a Bf-109 szárnyára mégiscsak gépágyú került, a Mustang buborékos kabinnal látták, és sokat lelőttek egymás közül. Mi meg itt vitakozunk, miközben a friss makettjeink száradnak. Előzmény: (441843) Lucky13 2011. december 22. 00:09 | |||||
magyaralba | Adatlap | 441849 | 2011. december 22. 09:14 | ||
Planes | Adatlap | 441848 | 2011. december 22. 09:07 | ||
Azért az a Hurricane sem csúnya mögötte! Üdv.! | |||||
Ori | Adatlap | 441847 | 2011. december 22. 08:52 | ||
Toth_Gabor | Adatlap | 441846 | 2011. december 22. 08:46 | ||
Meddő vita ez, kinek a pap, kinek a paplan... A történelmi tényeket kár boncolgatni, a "mi lett volna ha" pedig pont nem ennek a hobbinak a vezérgondolata... :-) Számomra is a Ta-152H a kedvenc, a Me-262, a Spit korai verziói a legszebbek, a 190A talán a legjobban eltalált igásló, flexibilis fejleszthetőséggel, a Mustang pedig statisztikailag tűnik az egyik legjobb válasznak, amit a mérnökök a háború igényeire adtak.(szövetséges oldalon) De az egyenletrendszer sokkal bonyolultabb volt akkor is, nem csak ma, amikor ezeket a masinákat össze akarják hasonlítani. A háború utáni teszteket sem tekinteném tényeknek, hiszen azok is a háború valóságából kiragadott, idealizált eredményeket mutattak, nem a tényleges realitásokat. (Lásd a japán példát, vagy épp a Ta-152-t: logisztika, minőségi problémák és pilótahiány miatt már nem érhették el az átütő erőt.) A német csodafegyverek szerepe -szerintem- inkább a háború utáni fejlesztések meghatározásában volt jelentős, nem magában a háborúban. Biztos én is szubjektív voltam. | |||||
Lucky13 | Adatlap | 441843 | 2011. december 22. 00:09 | ||
Hmm érdekes kis vita alakult ki itt Mustang témában. Régebben mi is sokat vitáztunk ezzel kapcsolatban baráti körben, hogy melyik volt a legütősebb gép a háborúban. A fordulékonyság önmagában nem minden, mert ha van egy gyorsabb és jobban emelkedő gépem, akkor megverhetem vele a jobban manőverezőt. Érdekes tény, hogy a háború után összehasonlító teszteket végeztek a háború utolsó japán gépei és a p- 51 között. A KI- 84 es mind manőverező képességben mind emelkedésben és fegyverzetben megverte a Mustangot, míg az hatótávban és végsebességben győzedelmeskedett. Vagy a másik: az olasz Macchi mc. 205 Veltrot kipróbáló amerikai pilóták azt mondták, van olyan jó mint a Mustang. Érdekes tények ezek. Távol álljon tőlem, hogy a gép ellen szóljak, mert elvitathatatlan a mérnökök zsenialitása akik megtervezték, egyedülálló megoldásokat vonultat fel a szerkezet, csak nem szeretem amikor különböző ismeretterjesztő műsorok szubjektíven rávágják, hogy ez a leglegleg, miközben meg sem említik a rivális típusokat. Egyébként anno a Siófok- Kiliti repnapon volt alkalmam élőben is megcsodálni a gépet, hát mit ne mondjak ma is borsódzik a hátam ha azokra a nagysebességű áthúzásokra, és az azokat kísérő hangra gondolok. Egy szó mint száz kár is vitába bonyolódni ezen, hogy mi volt a legjobb, mert mindkét félnek megvoltak a kiváló gépei. Ja és egyébként Chuck Yeager személyes kedvence a Grumman F8F Bearcat volt :) | |||||
vrauko | Adatlap | 441842 | 2011. december 21. 22:38 | ||
Ezt a kövér ló-dolgot nem halltam még, de hát sok dolgot nem hall az ember. Mostan gyorsan elolvastam pár értékelést a gépezetről, vannak olyanok, amik úgy kezdődnek, hogy "hát nem volt ugyan egy Spitfire, de azért..."; ez elég sokat mond. Manőverezőképességben a Spit, fegyverzetben, emelkedőképességben a Bf-109, úgy általában a FW-190, forradalmi újításban a Me-262... Hatótávolságban a Mustang, ez nem is kétséges, no de hatótávolságban a Zéró sem volt sokkal mögötte. Számunkra az a szerencse, hogy mindezen repülők makettjeit árulják mindenféle méretarányban, így foglalkozhatunk velük kedvünkre. | |||||
Regal | Adatlap | 441841 | 2011. december 21. 22:29 | ||
Sennás | Adatlap | 441840 | 2011. december 21. 22:18 | ||
Szia ez így 2 alá.Tessék feltenni jó képeket is.Ha van kedvenc géped van róla kedvenc képed is! | |||||
hobbista | Adatlap | 441839 | 2011. december 21. 21:57 | ||
Szia! Kezdem: A-6 Intruder, Bf-109, B-17 Flying Fortress, F-4 Phantom II, F-14 Tomcat, Tu-95 Bear, Zero és még sokan mások. | |||||
p-51 | Adatlap | 441838 | 2011. december 21. 20:23 | ||
Ja, és a jobboldalán elöl ott parkol a legszebb orosz gép. | |||||
p-51 | Adatlap | 441837 | 2011. december 21. 20:19 | ||
Én valahogy úgy szoktam meg, olyan szép egységes kinézetük volt a Mig-23/27-el, a Su-24-el, aztán mikor rárakták ezt az újat, úgy tűnt nekem, mintha levágták volna egy foxbatról a beömlőket és odahegesztették volna a tu-22-re. Persze később megszoktam. Mondjuk nekem van egy plusz indokom is az eredeti beömlők mellett... | |||||
sanyi | Adatlap | 441836 | 2011. december 21. 19:43 | ||
Szia! Az eredeti beömlővel! Á, az kimondottan csúnya, ez sokkal szebb, mintha nem is lennének rokonok:) Főleg ezen a képen, ezzel a háttérrel nagyon klassz...:) | |||||
p-51 | Adatlap | 441835 | 2011. december 21. 18:07 | ||
Ha végigböngészitek, nem én vagyok a kezdeményező forrás, én is csak reagáltam másokéra. tv-tz nem nézek, csak könyveket olvasok. Nekem a Backfire jobban tetszik az eredeti beömlővel, de ez is szép nagyon, amit feltettél. üdv: p-51 | |||||
Sennás | Adatlap | 441834 | 2011. december 21. 18:01 | ||
Akkor melyik a kedvenced? | |||||
hobbista | Adatlap | 441833 | 2011. december 21. 17:43 | ||
Varjúbácsi! Bocsánat, Me-262-re gondoltam. Arról én nem hallottam, hogy Mustangok lelőttek akár egy Fecskét is. Lehet, te többet tudsz. p-51! Chuck Yeager témára(és másra is) megválaszolták mások a frankót. A Fecske olyan helyen lőtt le szövetséges gépeket, ahol addig azok pilótái teljes biztonságban érezték magukat(pl. magassági felderítők). Nem hiszem, hogy a Mustang korszakalkotóbb volt, mint a Me-262! Ezt Varjúbácsinak is üzenem! S valóban, ez a fórum nem arról szól, melyik gép volt a legjobb, és a leghatékonyabb, de elárulom, nem is a Me-262 a kedvencem, de ha már itt tartunk... vrauko! A Kövér ló a Mustang, azaz a P-51, beceneve volt, NEM A JELENTÉSE, a hasa alatti nagy hűtőnyílás(vagy mi?) miatt. | |||||
sanyi | Adatlap | 441832 | 2011. december 21. 15:33 | ||
Szia! Gondolom hogy diszkávöri műsorát láttad ahol pontozzák sok értelmes téma szerint a gépeket... Nos ez "gondolom" bemutatta pl. a La-7-est is - ezzel is lőttek le 262-est és nem volt egy húdebéna gép. És japán gépeket is felsorolt... Őket valahogy szeretik elfelejteni... Nem vágom a japán témát én sem sajnos, de azért nézzünk szét mielőtt országvilág számára megmondjuk a "frankót". Nekik is voltak olyan gépeik, amik vígan lőtték le az amcsi gépeket - köztük a P-51-et is. Egyébként a topic címe: "A világ legszebb repülőgépei" szóval nem a legjobb. A Mustang, Messer, nagyon sok pályázhat rá. És hogy téma is legyen a hozzáböfögésemben: ezt a madarat nem lehet felülmúlni, mert fogalom amilyen szép... Kecskemétre mikor jön?:) | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 441831 | 2011. december 21. 14:53 | ||
Szia! Ne érts félre, eszemben sincs sem kötekedni, sem a P-51 helyett vmelyik másik típust kikiáltani a háború legjobbjának. Csak azt akarom mondani, hogy a "legjobb" jelzőt ilyen egyértelműséggel és a tévedhetetlenség tudatával ráragasztani bármelyik típusra erős túlzás. Ha tilos, akkor nem jövök a darabszámmal, pedig lenne értelme: hiába gyártottak összességében többet a Me-FW kettősből, ha azokban a légiharcokban, amelyekben megütköztek egymással, szinte mindig az amerikai gép volt mennyiségi fölényben. Tudod, olyan ez, mintha te elmesélnéd, hogy rád támadt 20 lichtensteini, és jól összevertek, mire azt mondanám, nekem ne gyere a számokkal, mikor lichtensteiniből összesen 30 ezer van a világon, magyarból meg tizenpár-millió. :) Attól meg, hogy a németek elvesztették a háborút, igenis van értelme számításba venni a típusaikat. Egyáltalán nem találom az érvelésedben a logikát ezzel kapcsolatban. Akkor hajítsuk ki a ballisztikus rakéta koncepcióját, a robotrepülőgépét, a sugárhajtású repülőgépét, stb... azért, mert a németek ezek bevetése ellenére elvesztették a háborút? Tamás | |||||
p-51 | Adatlap | 441830 | 2011. december 21. 14:33 | ||
Szia! A világverő jelzőt az USAF egyik kiadványában találtam, és így igazad van, szubjektív jelző. Ám a különböző típusok egyes jellemzőit részletesen megvizsgálták a háború után, ahogy azt Te írtad. És lehet, hogy fordulózó harcban leiskolázta pár gép a Mustangot még Yeager szerint is, de minden jellemzőt figyelembe véve jobb volt a többinél. És ne jöjjön nekem senki azzal, hogy sokan voltak, mert p-51-ből közel nem gyártottak annyit(16 ezer), mint me-109-ből(33 ezer), vagy FW-190-ből(20 ezer). Egészében a háborút természetesen a számbeli fölény döntötte el, a többi típussal együtt, de a p-51 önmagában nem a gyártott darabszáma miatt volt jobb. De hogy legyek objektív a kedvedért: A legjobb volt az USA nagy számban készített gépei közül. Eleve csak a nagy számban készült gépeket érdemes hasonlítgatni, mert a kb. 1400 db-ban gyártott Me-262, vagy a többi kis szériás különleges dugattyúmotoros vadász (pl. a 130 db P-47M, direkt a Me-262-k ellen fejlesztve) Az ellenfél elvesztette a háborút. Innen mindegy, milyen jó volt a fw, vagy a me. p-51 | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 441829 | 2011. december 21. 13:58 | ||
Amúgy lőttek le FW-189-cel pl. La-5-öst (ha jól emlékszem). Jelenti ez azt, hogy az Eule jobb vadászgép, mint a Lavocskin? | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 441828 | 2011. december 21. 13:56 | ||
Aha, olvastam. Az 5-ösök, meg 4-esek pont ugyanolyan szubjektívek, mint a "világverő" jelző. | |||||
p-51 | Adatlap | 441827 | 2011. december 21. 13:52 | ||
Chuck Yeager p-51-el repült, és lőtt le Me-262-őt (többek között). | |||||
p-51 | Adatlap | 441826 | 2011. december 21. 13:51 | ||
TAMÁS78 | Adatlap | 441825 | 2011. december 21. 13:35 | ||
"Az tény, hogy a legjobb volt." - egy meglehetősen szubjektív dologról (mármint, hogy a legjobb volt) ilyen objektív tényként írni azért erős ellentmondás... :) | |||||
vrauko | Adatlap | 441824 | 2011. december 21. 12:29 | ||
Mostan akkor a legszebb, vagy legjobb röpülőgépekről vitázunk? Mer' a kettő nem ugyanaz. Chuck Yaegert egyébként nem kell megkérdezni, mer' már megtették, mivel beröpülő pilótaként a háború alatt-után gyakorlatilag az összes saját, szövetséges és ellenséges típust kipróbált. Ő ama kérdésre, hogy melyik lehetett a háború legjobb vadászgépe, angolszászoktól ritka elfogulatlansággal, a "hosszú orrú" FW-190-est nevezte meg. Ami nem azt jelenti, hogy a P-51-es annyira rossz lett volna. Vagy hogy csúnya. A Mustang nem jelent "kövér" lovat; vadlovat jelent, etimológiailag a spanyol mezei vagy legelésző jelentésű szóból ered, bár egyesek szerint a keverék jelentésű szó (mixta) az eredete, mer' arab-európai eredetű spanyol lovak voltak, amelyek a Pueblo Felkelés idejin (1680-1692) szabadultak el a spanyol farmokról, és éldegéltek vadlóként a prérin. Ami a Me-262-est illeti, biztos sok fogzási problémája volt. Mint az első gőzgépnek. Vagy az első keréknek. Eleinknek tüzet gyújtani sem volt könnyű. De övé lett a jövő, mer' igen rövid idő után már mindenki aksziális sugarhajtóművet szerelt a hátranyilazott szárnyakra. Vagy azok közé. | |||||
rod666 | Adatlap | 441823 | 2011. december 21. 11:53 | ||
Jó gép volt a Mustang, de azt a hat darab .50-es fegyvert nem nevezném gépágyúnak. Az géppuska. | |||||
p-51 | Adatlap | 441822 | 2011. december 21. 11:20 | ||
Szia Kamovos! Éppen ezt bizonygattam én is. Hogy önmagában a sebesség nem elég(erre hoztam példának a MiG-25-öt, jól tudom, hogy melyik korszakba tartozik.). Ehhez kell még fordulékonyság, teljesítmény, hatósugár, sérülésállóság, üzembiztosság, hatékony fegyverzet. Majd ha ez mind jó, akkor jó egy gép. A legtöbb VH-s gép egy, vagy két jellemzőben 5-öst kapott a bizonyítványába a sok 2-es mellé, mind a szövetségeseké(p-47,p-38, spit, typhoon), mind a németeké(me, fw). A p-51 nem kapott semmiből 5-öst, viszont mindenből 4-esre vizsgázott, így átlagban világverő lett. | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 441821 | 2011. december 21. 10:39 | ||
Amúgy ezek a "kövér lovak" voltak a II.VH leghatékonyabb kisérő vadászai,és levadásztak jónéhány Me 262-t. | |||||
jerry82 | Adatlap | 441820 | 2011. december 21. 10:37 | ||
hello Me 262 körré majdnem olyan legendárium alakult ki mint Tigrisek kőré. Elismerem ,hogy Me 262 volt a leggyorsabb 4db 30mm ágyúval talán a legerősebb is ,de nem volt sebezhetetlen . Hajtóművei élettartalma nagyon kevés volt „érzékeny” a gázadásra vagy leállt vagy felrobbant lassan kellet fel pörgetni ezért fel-le szálláskor szinte védtelen volt ezért vadász gépekkel kellet a reptereiket védeni hogy ne rendezzenek amcsik kacsavadászatót köztűk . Magasan képzet pilótákra volt szükség a használatához ami 44-45 kevés volt a luftwaffének . P-51 gyors volt 6 gépágyúval sokat gyártódtak belőle, amerikai légifőlény miatt számbeli fölény is az ő oldalukon ált ,nem volt üzemanyag ,pilóta hiányuk. Mi lett volna ha …. J | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 441819 | 2011. december 21. 10:35 | ||
A Me-263 rakétameghajtású vadász, elég otrombácska gép volt, a tűzereje minimális. Lehet szépnek és hatékonynak tartani, bár ez elég különös ízlésre vall. | |||||
p-51 | Adatlap | 441818 | 2011. december 21. 09:31 | ||
Beszélgess erről a témáról Chuck Yeagerrel. Ő tud neked mesélni a p-51 és a Me-262 viszonyáról. A mi lett volna ha kérdésedre mint, mindig, annyit tudok reagálni, hogy ezeket a kérdéseket a tényeket, valóságot elfogadni képtelen emberek teszik fel. | |||||
hobbista | Adatlap | 441817 | 2011. december 20. 22:40 | ||
Szerinted a P-51 volt a legjobb? Akkor a Me-263 mi volt? Szép is volt, jó is volt (ha nem a legjobb). Ha annyi épült volna belőlük, mint a Mustangokból, a kedvenceid csak hátországi kiképzőgépként szuperálhattak volna! Egyébként a P-51 beceneve mindent elárul az alakjáról: Kövér Ló. | |||||
Kamovos | Adatlap | 441816 | 2011. december 20. 22:07 | ||
No-No! Azért amikor még nem elektronikával víták a légi harcot, hanem gépágyúval, igen csak számított a fordulékonyság, és a sebesség! Nem véletlen volt be építve a teljesítmény növelő! Azt hiszem erről pár veterán pilóta tudna mesélni! Nekem meséltek is ilyen eseteket még a 80-a ével legelején. Ettől függetlenűl, nekem is tetszik a p-51. De a P-38 Lighting mégjobban. :) A Mig-25 pedig mintha nem igazán az a korszak lenne. :D Üdv: kamovos | |||||
Bogesz | Adatlap | 441815 | 2011. december 20. 21:50 | ||
p-51 | Adatlap | 441814 | 2011. december 20. 21:03 | ||
Mellesleg a gyorsaság nem számít, most sem a MiG-25 a legjobb gép. | |||||
p-51 | Adatlap | 441813 | 2011. december 20. 21:02 | ||
Senki sem állította, hogy a p-51 a leggyorsabb volt. Az tény, hogy a legjobb volt. | |||||
kató | Adatlap | 441812 | 2011. december 20. 19:39 | ||
A sztorihoz tartozik , hogy az Tank prof. személyes használatú 152H-ja volt amivel épp Berlinbe tartott . A gépen természetesen nem volt fegyverzet , így könnyebb volt a "harci verziónál" . A teljesítménynövelők befecskendezésével nem csoda , hogy állva hagyta a P-51-eseket ! :) Ezzel persze nem azt mondom , hogy a normál verzió sokkal gyengébb lett volna ... És számomra a legszebb 2.VH-s repülő ! | |||||
Planes | Adatlap | 441811 | 2011. december 20. 19:18 | ||
Üdv:! Egyszer, az öreg Kurt Tank professzor(aki szeretett repülgetni a maga tervezte gépekkel.Ő repülte be őket.) mesélte a hetvenes években, egy élénken érdeklődő amerikai szakújságírónak( aki nyilván szintén el volt telve a Mustang "nagyságától")Hogy, 45tavaszán felszállt egy TA-152 H-val,és becserkészte két Mustang.Mivel nem szeretett volna harcba keveredni,csak beszúrta a gázt,és az üldözők elfogytak a tükörben, anélkül,hogy labdába rúghattak volna:-D Planes | |||||
búza | Adatlap | 441810 | 2011. december 20. 19:06 | ||
Persze hogy nem! T. Pisti kollágám már ezelőtt 35 évvel is ezt mondta, amikor "csíkos hátú vadmalac"-ként kezdtem repcsit szerelgetni. | |||||
balaton | Adatlap | 441809 | 2011. december 20. 19:03 | ||
"Nincs lehetetlen, csak tehetetlen." A fenti mondatot nem én találtam ki :-) | |||||
búza | Adatlap | 441808 | 2011. december 20. 19:02 | ||
Sok sikert a matricás feliratok kitakarásához! | |||||
p-51 | Adatlap | 441807 | 2011. december 20. 18:26 | ||
balaton | Adatlap | 441806 | 2011. december 20. 18:25 | ||
kató | Adatlap | 441805 | 2011. december 20. 16:50 | ||
De csak azért , mert nem igazán került szembe a Do-335-össel vagy a Ta-152H-val . :) | |||||
Csoki | Adatlap | 441804 | 2011. december 20. 16:41 | ||
A P-51 volt a legjobb vadaszgep a haboruban, ezt mindenki tudja. | |||||
Ndjala | Adatlap | 441803 | 2011. december 20. 15:49 | ||
A He-112, Me-109 vitához még annyit: a 109-esen szolgált pilóták több mint fele pont a rossz konstrukciójú futóművek miatt halt meg, mivel az le- és felszálláskor hajlamos volt eltörni. Hiába követelték a pilóták (sőt maga Hitler is), hogy változtasson a gyár a futóművek konstrukcióján, azt a háború végéig változatlan formában gyártották. Üdv, Ndjala. | |||||
sanyi | Adatlap | 441802 | 2011. augusztus 1. 15:05 | ||
Jól elbújt, ha nem szólsz észre sem veszem ezt a szépséget:) | |||||
att2 | Adatlap | 441801 | 2011. július 31. 23:28 | ||
PETI | Adatlap | 441800 | 2011. július 31. 21:27 | ||
PETI | Adatlap | 441799 | 2011. július 31. 21:08 | ||
<<< Vissza | Tovább >>> |