/ Fórumok /

T-72

Minden a T-72-es harckocsiról, technikai részletek, fejlesztések, alkalmazása Magyarországon és a nagyvilágban, képek vagy személyes emlékeid a típusról.
És ne feledkezzünk meg a T-72 makettjeiről sem!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91.
romeo 501278 2010. december 8. 10:25
Válasz erre
Magyar T-72 video :)
www.lookatgame.ru/view.php
páncélos 501277 2010. december 8. 07:52
Válasz erre
Romeo!

Szerintem a Challenger-2 nem hozna minőségi változást.
Ha van egy "trabid", azt nem "kispolszkival" fogod kiváltani.
Francia eszközt meg nem szabad venni...
Használtat meg semmiképpen sem, egy olyan eszközből, ami nálunk eddig nem volt rendszerbe. Ha újra nincs pénz akkor keletről (orosz v belorusz) kell behozni egy egységes zászlóaljnyi mennyiséget (nem 16 altípusból, mint eddig), megtámogatva egy 2Sz19 M155 osztállyal, csak azért a 155-ös löveggel, hogy kompatibilisek legyünk.
Az én véleményem, hogy tankot és metrót az oroszoktól kell venni.
Akár tetszik, akár nem ebben ők a legjobbak (ár, minőség, megbízhatóság).
romeo 501276 2010. december 7. 22:09
Válasz erre
Szerintem komolyan el kellene gondolkodni olcsó használt jó állapotú harckocsik beszerzésén. A T-72-es jelenlegi állapotában csak egy célpont...
romeo 501275 2010. december 7. 22:06
Válasz erre
leclerc01
leclerc01

A franciák a Leclerc mennyiségét fogják csökkenteni.
Jimbow 501274 2010. december 7. 21:47
Válasz erre
Nem hinném, hogy eladnák. Jó lesz az nekik ott a raktárban...
romeo 501273 2010. december 7. 21:46
Válasz erre
romeo 501272 2010. december 7. 21:39
Válasz erre
Challenger2_MBT_0001_photo_by_Evers
Challenger2_MBT_0001_photo_by_Evers

A brit hadsereg 40 százalékkal csökkenti a Challenger-2 harckocsik mennyiségét.
T-72 helyett nem lenne jó?
páncélos 501271 2010. december 7. 08:10
Válasz erre
Gaunt!

1. Nem csak azok vannak rendszerben.
2. A T-72M, a T-72A export változatának jelölése.
A "G" jelölés pontos eredetét nem tudom, én csak nyugati, és elsősorban S. Zaloga kiadványaiban olvastam. Ő honnan vett, azt tőle kellene megkérdezni.
Hozzánk a "G" variáns simán T-72 néven érkezett.

Torpokoska!

Annyit javítanék a tegnap leírtakon, hogy lehetséges, hogy csak összeszerelés és nagyjavítás folyt az említett üzemben, de mondjuk a tornyot Tgailban öntötték. Ezt hivatalosan sehol nem írták le. De mivel egy óriási országról beszélünk, és alap harckocsinak vették rendszerbe a 72-est, az 55-ös és még rengeteg raktáron lévő 34-es kiváltására, így nem kizárt, hogy bármelyik üzem teljes gyártásra állt át.
Mivel a 64-es gyártásba vételének első 10-éves kínlódása is elméletileg arról szólt, hogy majd Tagil gyártja sorozatban, így a megalkotott 72-est is átadták gyártásra a többi üzemnek.

Kojak!

Az alap "B" variánsról akkor mondhatnék biztosat, ha végignézhetném a rendszerbe álló típusokat, de erre innen soha nem lenne lehetőség, még azoknak sem, akik hivatalos megsemmisítési procedúrákon vesznek részt, mert ők is csak azt láthatják, ami megsemmisítésre vár.
Csak két dolog biztos, egyrészt a saját eszközeiket folyton modernizálták, így nagyon sok alap gép kapott kazettát. A másik, mivel nagy ország, így előfordulhat olyan alegység, amelyik az alap B típussal van felszerelve.
kojak 501270 2010. december 6. 22:39
Válasz erre
998027
998027

Sziasztok!
Üdv Páncélos!
MI a helyzet azokkal a B tipusú kocsikkal amiken először nem volt reaktívpáncél?
Utólag mindet felszerelték téglákkal?
Csecsenföldi kiadványokat nézgetve mindenféle varriánst látni de sima,tégla nélkülit B-t nem.

Üdv kojak!
gaunt 501268 2010. december 6. 15:24
Válasz erre
Üdv Páncélos!

Köszönöm a válaszodat! Egyébként én konkrétan a belorusz import T-72A változatokra gondoltam, mivel már csak ezek vannak rendszerben. (Jó, tudom, ott vannak még a VT-72B-k is...) Szóval akkor a lényeg az, hogy a linkelt oldalon található leírásban található dátumokat úgy kell értelmezni, hogy kb. +/- 1-2 év alatt történtek ezek a változások?
Lenne még egy kérdésem: Valóban árulták a Csehszlovákok és Lengyelek a T-72M-et T-72G néven VSz-en kívüli országoknak? Vagy ez is csak egy ostoba nyugati név?
páncélos 501265 2010. december 6. 14:55
Válasz erre
Erre nehéz válaszolni, mert egyrészt nem gondolom, másrészt a VSZ által gyártott 72-es harckocsik sem csak a lengyel "Bummar", vagy a csehszlovák "Martin" művekben készültek.
A 72-es gyártását a VSZ vette meg csehszlovák és lengyel gyártóüzemmel.
Az alumínium alkatrészeket és a rádió felszerelést pl. hazánk szállította. De az egykori optikai művek is kivette a részét.
torpokoska 501264 2010. december 6. 14:09
Válasz erre
nagyon szépen köszönöm a választ, és miből gondolod, hogy pl harkovi "traktor gyár" gyártott t-72t?
páncélos 501263 2010. december 6. 13:20
Válasz erre
Pl:Árzámász, Omszk, Kurgán, Hárkov.
torpokoska 501262 2010. december 6. 12:26
Válasz erre
páncélos
Azt szeretném megkérdezni, hogy a -Nyizsnij Tagili- "Urali Gépgyáron" kívül hol gyártottak T-72-t a Szovjetunióban?
páncélos 501261 2010. december 6. 08:49
Válasz erre
Gaunt!

(((Én úgy tudom)))
Rosszul tudod.

Sokáig gondolkodtam, hogy válaszoljak-e, mert egyrészt okoskodni nem akarok, kimerítő válasz meg egy oldal lenne.
Pár kép alapján típustörténeti bemutatót tenni, szerintem botorság.
Pontosan kijelenteni, hogy 78-ban ez volt, 79-ben meg már az, nem lehet.
Miért? Azért, mert a 72-est a nagy SZU-ban is több helyen gyártották.
Folyamatosan fejlesztették, és gyártástechnológiai könnyítésként változtattak apróságokat is.
Az is valós, hogy régebbi kocsikat modernizáltak és a 16mm-es pótpáncél utólag került fel több pl. 78-as gyártású kocsira is. Egy kitalált példa: Úgy határoztak 1978 május 9-től mondjuk új toronykialakítás lesz, attól még a gyártósoron meglévő, vagy már legyártott tornyokat nem dobták a kukába, így mondjuk még novemberben is kijöhetett a gyárból optikás tornyú kocsi.
A betűjelölésekkel is sorozatosan problémák vannak.
Ezt nem szeretném most kivesézni, de a SZU-ba évszám szerinti felosztás volt a mérvadó.
Pl. T-72 1973-75-ig volt az első (T-64-re hajazó toronnyal) 1975-től jött az export változat új toronnyal, KMT-konzolokkal…stb. Ezt kapta a VSZ, első szériának 1978-tól. De SZU-ba, már lézert-távmérőt raktak a sorozat kocsikba 78-tól (nem csak a ZPK kocsikba). Majd jött a lézeres torony, ahol a sztereóoptikai-távmérő jobboldali báziscsöve eltűnt. 80-végén már volt ködvetős kocsi, ugyanakkor 1982-végén megkapta a gyártási jogot Lengyelország egy olyan típusra, amit már a szülőhazájában nem is gyártottak, mert már "A" típus volt a sorozatgyártott.
Betűjelölés mindig nagyobb változást jelzett, így az A, majd a B már lényeges eltérést mutatott az első export változattól. A második betű mint az AV (tehát az A után jön a V) nem új típus, hanem az adott altípus modernizált változata (jelen esetben reaktív kazettákkal történő telerakosgatás).
Azután volt egy kijelentésed:
(((Pontosan ilyenek a mieink is)))
Elemezted mind, az összes kocsit?
Szerintem nem.
Ha csak a Belorusz importot nézzük, akkor 1977-84 közötti időpontot kell elemezned.
HUJBI 501260 2010. december 5. 09:03
Válasz erre
gaunt 501259 2010. december 4. 13:39
Válasz erre
Én úgy tudom, az A korai változata még az optikás T-72 test páncélzatával készült. (4 vas a vezető periszkópja előtt, teljesen sima páncél) Pontosan ilyenek a mieink is, csak azokra ráhegesztették a 16mm pótpáncélt egy nagyjavítás során, így hasonlít az M1-re. A 79-től gyártottak páncélzatára nem utólag tették rá, ezeken csak 3 vas és egy trapéz alakú perem van a periszkóp előtt, de a vonószemek környékén és a KMT felerősítési pontok körül nincs kivágva a páncél, teljesen sima.

Itt olvastam ezt:
www.network54.com/Forum/47209/thread/1209626008/Overview+of+T-72A+models
Én nem tudom mennyire pontos ez a leírás, de szerintem nagyon jól össze van foglalva.
romeo 501258 2010. december 4. 06:57
Válasz erre
Fotó szerzője: Tota
Elnézést, már nagyon álmos voltam.
romeo 501257 2010. december 4. 03:18
Válasz erre
T-72
T-72

üdv!
zmne 2010.
páncélos 501256 2010. december 3. 23:24
Válasz erre
Ez így, nem fedi a valóságot.
A mi AV-ink 80-82.
1979 első negyedévéig még jött le a gyártósorról optikás toronykialakítású (igaz már lézer-távmérős) kocsi.
Amit te "A" korai szériának említesz az 1979-80. de 80-tól már létezett a ködvetős "A" (M1), de sorozat inkább 81-től.
83-tól megerősített pc, plusz műanyag alapú réteg a megfelelő helyeken kívülről is.
84-végétől kezdték az A-kat kazettákkal ellátni ez az "AV".
85-ben megjelent a "B".
Ennyit röviden.
gaunt 501255 2010. december 3. 21:39
Válasz erre
Kontakt-1-el felszerelt T-72A, régi típusú sárvédővel. Hasonló mint amik nekünk vannak, bár ez közepes vagy késői gyártású, a mieink viszont koraiak (1978-79).
Szubjektív véleményem, szerintem mind közül ez a változat néz ki legjobban!
dishmodels.ru/wshow.htm
romeo 501254 2010. december 2. 11:21
Válasz erre
páncélos 501253 2010. december 2. 10:20
Válasz erre
Romeo!

(((valahogy nem ülnek a mellső sárvédők, mert azok a fehéroroszokon általában gumiból voltak.)))
Már meg is válaszoltad: általában gumiból voltak...
Közel egy tucat kocsi érkezett hagyományos (régi) sárvédővel.
De, ha nem is így lenne, az mindig cserélhető.
A Bolyain is, amikor törték az első sárvédőt az optikás kocsin, a tantermi (lengyel) kocsi sárvédőjét kapta meg.
Csak egy példa, hogy a könnyen cserélhető alkatrészek ne tévesszenek meg.
Sárvédőről, kötényről, torony és taszt ládáról, üa tartályról, de még néha futógörgőről sem szabad kocsit azonosítani.
romeo 501252 2010. december 2. 09:59
Válasz erre
romeo 501251 2010. december 2. 09:58
Válasz erre
Üdv!
Ez a T-72M fehérorosz szállításból származhat (a halványzöld festés miatt)? -de valahogy nem ülnek a mellső sárvédők, mert azok a fehéroroszokon általában gumiból voltak.
Köszönöm!
romeo 501250 2010. december 1. 07:50
Válasz erre
páncélos 501249 2010. december 1. 07:43
Válasz erre
DKK. Tapolca.

Az optikás szintén.
gaunt 501248 2010. november 30. 20:39
Válasz erre
Szerintem egy átalakított T-72B, a kipufogó alapján V-92Sz motorral, talán Relikt páncélzattal amit felhajtottak? A késői, Kontakt-5-el felszerelt B-n a K5 blokk felső része volt csak csavarozva, az alsó úgy volt megcsinálva, hogy fel lehessen hajtani.
Semmiképpen sem lehet új fejlesztés, mivel az új T-90 változatnak (már ha egyáltalán megvalósul, én nem sok esélyt látok rá) teljesen új tornya lesz, hasonló a T-84 Oplot-M-hez.
sulyid 501247 2010. november 30. 19:42
Válasz erre
Ez valami uj t90 lenne? Netán t90B ? :D
torpokoska 501246 2010. november 30. 19:30
Válasz erre
t90valami
t90valami

Az orosz nyelvű oldalakat ez a kép tartja "izgalomban"...
romeo 501245 2010. november 30. 19:12
Válasz erre
31328_27822
31328_27822

Üdv!
Ez is magyar.
romeo 501244 2010. november 30. 19:05
Válasz erre
31328_27799
31328_27799

Üdv!
Ez hol lehetett fotózva (MH)?
lacipapa 501243 2010. november 30. 18:39
Válasz erre
Szia dioevil!
Attól függ,hogy milyen állapotú gépet akarsz ábrázolni!
Ha egy karbantartottat,akkor fessd le feketével,azután ahol a kerekek járna és a járófelület éleit,óvatosan visszafényesited.Lefújod matt lakkal és kész!
Én igy csináltam az enyémet,semmi koszolás.De hallgasd meg a tapasztaltabbakat is.
Laci
dioevil 501242 2010. november 30. 18:24
Válasz erre
Hello
T-72 makett fém Friulmodelles lánctalpát alapból feketére fessem és azt koptassam fémes színűre?
zvereb 501241 2010. november 27. 17:21
Válasz erre
Gondolom csak párat festettek ilyenre.
Kamovos 501240 2010. november 27. 15:40
Válasz erre
01
01
03
03
02
02

Forrás: internet Tankograd 7020 MAGYAR HONVÉDSÉG
www.tankograd.com/cms/website.php
Anubis 501239 2010. november 27. 15:29
Válasz erre
Sziasztok!
Köszönöm mindenkinek a jótanácsokat!
romeo 501238 2010. november 27. 12:46
Válasz erre
img_6_30770_8
img_6_30770_8

Milyen érzés lehet ezután a személyzetnek "földet érni"?
fotó: kr.blog.yahoo.com/shinecommerce/MYBLOG/show_image_v2.html
romeo 501237 2010. november 26. 21:44
Válasz erre
MH 5. Bocskai István Gépesített Lövészdandár 1. Harckocsi Zászlóalj
MH 5. Bocskai István Gépesített Lövészdandár 1. Harckocsi Zászlóalj

Üdv!
Excessor 501236 2010. november 24. 22:08
Válasz erre
Ha még lehet, én is kiegészíteném a lánctalp dolgot. Határozottan emlékszem, hogy hihetetlenül gyorsan berozsdásodott a futógörgők felé néző felület, ha reggel esett az eső és kint maradt a tank, délutánra már nagy rozsdafoltok voltak a felületen. Igaz, utána két kör a műhely körül már elég volt, hogy újból fémtisztán csillogjon. Debreceni tankosok meg azt mesélték, hogy állandóan festegethették a tank alját, Z-tengelyeket, mert amikor kimentek a homokosabb részekre, a homok hamar fémesre pucolt mindent. Lehet túloztak is kicsit, nem tudom.
sulyid 501235 2010. november 24. 19:22
Válasz erre
Háát 1 tanács : ha nincsen rá írva szép nagy betűkkel az hogy : TAMIYA akkor kerüld el.:)
Anubis 501234 2010. november 24. 18:38
Válasz erre
Szaisztok!

Köszön mindenkinek véleményét,kritikáját és legközelebb mégjobban odafigyelek a részletekre (főleg lánztalpnál)! Eredetileg terep is volt terveben csak sajnos váratlan helyhiány végett nem készült el.
Következőnek szertnék egy T-55 vagy T-72-est megépíteni.
Tudnátok segíteni abban hogy gyártótól érdemes beszerezi a makettet és még elfogadható árban is van?

Előre is köszönöm segitségeteket!

Üdv Józsi!
páncélos 501233 2010. november 24. 08:22
Válasz erre
lánc 1
lánc 1

Anubis!

Összességében szép lett.
Figyelembe véve a makett vastag kialakítását, mérethelytelenségeit és rengeteg kidolgozatlan ronda részét, nagyon szépet alkottál.
Ami szerintem visszatérő hiba (nem nálad, mindenkinél), a lánctalp sarazás, koptatás, rozsdásítás, és ezzel együtt a futógörgők koszolása. Egy használatban lévő gépen nincs rozsda, az egymáson mozgó részek fémesek. Mellékelek egy képet csak példának.
Ha már álcázást használsz, akkor nélkülözhetetlen a környezet elkészítése is.
kojak 501232 2010. november 23. 21:11
Válasz erre
Szia Anubis!
Szépen feljavítottad megépítetted és lefestetted.
Szerintem az álcázás nem kéne rá.
Ha ilyet látok mindíg az jut eszembe hogy valami takargatni való van.
De itt nincs.A ködvetőket is szépen megoldottad,ez sokan elhibázzák.
(ennél a tipusnál mindig ezt nézem először.)

Üdv kojak!
Anubis 501231 2010. november 23. 18:18
Válasz erre
Szia! Köszi szépen! De ha mégegyszer nekiálnék többminden feljavítanák rajta és mostanra beszereztem egy szorópisztojt is.
Te is feldobhatnál pár képet a T-80-asodról.

Üdv. Józsi!
HUJBI 501230 2010. november 23. 09:46
Válasz erre
www.sockelshop.de/catalog/product_info.php

Tankograd Magyar Honvédség
papgyuri 501229 2010. november 22. 22:59
Válasz erre
Ja, smajd elfeledtem: Az Italeri!
Az is a Zvezdával koóperált...(BMP-1, T-72 stb.)
papgyuri
Jimbow 501228 2010. november 22. 22:31
Válasz erre
Pontosan, de attól még az egyenlőségjel él:)
kojak 501227 2010. november 22. 22:20
Válasz erre
Szewasztok!
A Zvezda T 72-B tipusú tankja, amin nincs reaktívpáncél részt vett,
valamelyik Csecsen háborúban, vagy oda már csak a téglával felszereltek mentek?
Esetleg kép?

Üdv kojak!
papgyuri 501226 2010. november 22. 22:09
Válasz erre
Hadd helyesbítsek:

Revell=Dragon=Zvezda (T-72, T-80, BMP-1)

helyett, Dragon(megcsinálta)=Zvezda (átvette)= Revell (Zvezdától átvette)

üdv,
papgyuri
U.i.: csak a pontosság kedvéért...DD
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91.