/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
Kamovos 521766 2013. január 13. 12:11
Válasz erre
Szia Freddy!

T-44 biztos nem volt nekünk.
Esetleg T-54.lehetett

Üdv: kamovos
Freddy 521763 2013. január 13. 12:04
Válasz erre
Viszont egy kérdés: edukálom a népet armoramán 1950-56 közötti magyar páncélos témában (mikor már ott tartottak, hogy vajon a magyar T-44-nek milyen személyzete volt, úgy éreztem, hazafiúi kötelességem beavatkozni a nemzetközi közvélemény félrevezetésének elkerülése érdekében:)), a felvezető kérdés úgy szólt, hogy valakinek a valakije 1952-ben a magyar hadseregben szolgált valamilyen tankon,a ,,3rd Army"-ban, milyen tank lehetett.
Okváth Imre könyvében lévő 1952-es hadrendből kiindulva 3rd Army szerintem a 3. lövészhadtest lehet, amelyikhez valóban tartozott egy önálló páncélos zászlóalj Örkényben. Nem tudja valaki, milyen tankjaik voltak?
Freddy 521760 2013. január 13. 12:00
Válasz erre
Bofors? Én csont nélkül 37mm-es 39M-nek néztem...
Kamovos 521759 2013. január 13. 11:52
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszönöm a válaszod!
Ez tényleg az lehet.
Bár ez inkább hasonlít a Studebeaker-re, mint egy G.M.C-re. :)

Megpróbálok beszerezni egyet 1:72-ben. :)

Egy Zil-131-et én is szívesen feláldoznék.
Nekem Kecskeméten sikerült lefényképeznem Ural-375D-re felépítve.
Ezt is megépíteném.

Lassan neki kéne állni össze szedni, hogy az amcsiktól miket vásároltunk össze annak idején.

Nekem eddig a lenti típusokról van tudomásom, vagy halvány emlékek másoktól.

Willys, és az utánfutója,
Dodge WC-51 ponyvás
Dodge WC-53 Zárt
Dodge WC-54 Mentő
Dodge WC-57 Ponyvás
G.M.C.-353 Nyitott fülkés platós.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Üzemanyag szállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Billenős.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés szemétszállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Víz szállító.
G.M.C. DUKW. Később Orosz Zil-485
Studebaker Platós.
Studebaker Tűzoltó. (?)
Ford-6 Platós. Fehérben láttam 76-ban a seregélyesi MTH-ban
Ford G.P.A. Úszó Parancsnoki személyszállító gépkocsi. Később Orosz Gaz-64 is volt
Diamond T969 B Platós.
Diamond T969 A Műszaki mentő.

Hát most hirtelen ennyi rémlik.
Ha Valami hibádzik, vagy kihagytam azt jelezd légy szíves.

Üdv: kamovos
Sennás 521731 2013. január 13. 09:07
Válasz erre
Törzsbusz 521716 2013. január 12. 23:49
Válasz erre
id_diamondt_969a_pettit
id_diamondt_969a_pettit

Üdv Kamovos!
Diamond-T. Ez típus nyújtotta az alapot a gk.mentővontató magyar megfelelőjének kifejlesztéséhez ami rendszerben volt az MN-ben az ötvenes évek eleje-közepéig. Első változatként a Csepel B-300 készült ilyen felépítménnyel, majd később Mi is gyártottunk ugyanilyen mentő-vontató felépítményt. Később, ez a koncepció ismét - hazai gyártásban - a D-566 Csepelen jelent meg mint Diamond rendszerű felépítmény és a Túrkevei Afit vállalat készített 100 db-ot az MN részére. Írok is ezekről könyveimben sőt van egy érdekes fotóm, ami egy Zil-131-es mentő vontató ábrázol eredeti Diamond amerikai felépítménnyel. Biztos az, Én fotóztam le Mátyásföldön. Szerintem ez a "nagy GMC".
Zil131N 521713 2013. január 12. 23:21
Válasz erre
Sziasztok!

Keresek csapatszállitó platós ZIL-131-esekről képet amelyeken a néphadsereg felségjelzése volt látható az ajtókon. Illetve érdekelnének határőr(HŐR) Zil-131 esek képei is. Ha valaki tudna megosztani hasonló fotókat azt köszönöm előre is!
Murmuc 521700 2013. január 12. 20:54
Válasz erre
Üdv Sennás!
Farkas469-nek igaza van, nem sok mindent festettek le ezeken a járműveken, mással mint feketével, és ez igaz volt az akkori orosz személyautókra is. Elég UAZ-al kentem össze magam segéd koromban. :)
Kamovos 521691 2013. január 12. 19:23
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Emilt megkaptam köszönöm szépen.

Beszélgettem egy bácsival aki sorkatonaként, autó szerelő volt a seregben.
Beszélt nekem arról, hogy Dodge-t, Willys-t javított.

Illetve említett egy "Nagy G.M.C." műszaki mentőt is, amivel ők jártak menteni.

Nem tudta megmondani a pontos típusát.

Úgy írta le a típust hogy, három tengelyes, összkerékmeghajtású, zárt fülkés, hosszú orrú autó, amin olyan felépítmény volt mint a kései Csepeljeinken (D-566)
Mi a véleményed erről az autóról?
Mi lehet ez a nagy G.M.C.?

Üdv: kamovos
juge75 521690 2013. január 12. 19:19
Válasz erre
Még jó, hogy nem téged lőttek vele, ez egy replika bofors.
juge75 521689 2013. január 12. 19:18
Válasz erre
Helikopáterre szánod? :-)
juge75 521688 2013. január 12. 19:17
Válasz erre
Nem, fehér lesz, mint az eredeti.
Sennás 521687 2013. január 12. 19:16
Válasz erre
Jó ,írd meg mire vagy kíváncsi.
juge75 521686 2013. január 12. 19:14
Válasz erre
Nyugodtan, le mérhetnél pár dolgoz a Trumpi UAZ-on.
Sennás 521685 2013. január 12. 19:08
Válasz erre
7042472_6_644x461_parancsnoki-uaz-469-_rev001
7042472_6_644x461_parancsnoki-uaz-469-_rev001

Szia Farkas469.Igazából én ezt a képet néztem ezen egyértelmű hogy rá festettek.Hogy én a levegőszűrőt befestettem az csak úgy tetszett.Megkérdezem a csávót ha nem zavarja úgy hagyom de igen átfestem.Köszi hogy szóltál és köszi a képeket is.
Farkas469 521683 2013. január 12. 18:56
Válasz erre
00
00
01
01

Helló Sennás!
Ne haragudj, de amit kékre festetél olyan csak feketében volt! (szelep fedél és az olajtükrör levegőszürő)
Ami bal oldalt alul van henger az önindító matt fekete csak egy kicsi alu van benne..

Üdv.
Sennás 521682 2013. január 12. 18:55
Válasz erre
Szia juge75!Én nagyon várom már.Kereslek majd "magánban" kérdeznék pár dolgot.Köszi SENNÁS
Kamovos 521681 2013. január 12. 18:54
Válasz erre
Szia juge75!

Ugye nem zöld alapon lesz, és nem csak 35 meg 48-ban?

Üdv: kamovos
Freddy 521678 2013. január 12. 18:33
Válasz erre
karolinaut
karolinaut

Ezt a Karolina úton lőttem valamelyik nap.
juge75 521675 2013. január 12. 18:20
Válasz erre
Sennás 521668 2013. január 12. 17:08
Válasz erre
201301121363
201301121363
uaz 3 blade fan
uaz 3 blade fan

Sziasztok.Összeraktam az UAZ 2.4L motorját,kemény feladta a leckét Trumpi.Össze kell még építeni a sebváltóval meg talán kicsit "beolajozom". Tettem rá 4 gyújtáskábelt benzincsövet meg ékszíjat.Probléma a 3 lapátos ventillátor.Tuti a Kagero-t másolták abba van ilyen.Amiket nekem mutatott egy kedves ismerős és régi könyvben találtam 4 vagy 5 lapátos de semmiképp nem 3.Akit zavar majd agyaljon hogy cseréli ki
Sennás 521656 2013. január 12. 13:45
Válasz erre
specnaz78 521655 2013. január 12. 13:39
Válasz erre
7077921_4_644x461_uaz-kaszni-jarmu
7077921_4_644x461_uaz-kaszni-jarmu

Egy kis segítség a HÖR UAZ-hoz. A kép az Apród.hu-ról van.

Üdv:specnaz78
Sennás 521574 2013. január 11. 19:19
Válasz erre
Kép0988
Kép0988

Egy halvány próbálkozás UAZ-469-be gumi szőnyeg.
Törzsbusz 521487 2013. január 10. 20:02
Válasz erre
Kamovos, dobj légyszi e-mailt, kétszer dobta vissza címed levélíráskor.
Üdv! TB
Törzsbusz 521483 2013. január 10. 19:30
Válasz erre
Üdv Kamovos!

A B-és D között valóban az üza. fajta a különbség. Csörlő ezeken a típusokon nem volt, kizárólag a B-130,B-300, D-344,D-346,D-566.02 típusokon volt.
Kamovos 521451 2013. január 10. 09:24
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszönöm szépen a segítségedet!

Az 1:43-as Csepelekkel kapcsolatban küldjél legyél szíves Emilt a címemre.
(Ár-típus)

A Csepel D-350 Mogürt képes alkatrészjegyzékben nem találok csörlőt!
Ez azért van, mert a Csepel 350-352 változatokban is nem volt csörlő?

A Csepel B-350, B-352, és a D-350, D-352 között csak a motor a különbség, hogy benzines, vagy dízeles?

Üdv: kamovos
Törzsbusz 521448 2013. január 9. 23:29
Válasz erre
Ez is 300 csak nem gyári platóval. 1:43 nem az olcsóbb kategória, de szívesen eladok belőle! :-)
TPilu 521425 2013. január 9. 18:40
Válasz erre
Igen. ASZT, TT-2, AG, PAB-2, PAB-2A, VTP, PTTM, TR-8, TT-5, K-1, MK-1...valóban mind léteztek, de légvédelmi tüzérek nem annyira használták.
tüzér 521420 2013. január 9. 18:14
Válasz erre
Üdv!

Továbbá ASZT szögtávcső, PAB 2A tüzérségi tájolóműszer.Ezek már nem mai gyerekek, de a PAB 2A még mindig az egyik leghasználhatóbb.
Steiner távcső, Vector lézertávmérő,PVS hőkamerák.Meg még sok egyéb.Ezek meg az újabb beszerzések, OMLT, KMCS.

üdv,
tüzér
TPilu 521418 2013. január 9. 17:29
Válasz erre
TZK (01)
TZK (01)
TZK (02)
TZK (02)
TZK málhaládában
TZK málhaládában
TZK málházva
TZK málházva

Ez a TZK. Ami nem ez, az nem az.
Kamovos 521416 2013. január 9. 17:18
Válasz erre
Csepel
Csepel

Sziasztok!

Ez milyen típusú Csepel?
Úgy tudom a B-300-nál a fülke, és a plató között vannak a pótkerekek, ennél meg nem.
Kamovos 521368 2013. január 8. 21:52
Válasz erre
Szia SIG!

Hát Mit írnak a linkben róla? :)

Mifelénk a tüzér, a repülős, meg tudja még ki nem, a lábakon álló, "kétcsövű" távcsöveket, nevezik TZK-nak.

Üdv: kamovos
Freddy 521365 2013. január 8. 21:36
Válasz erre
SIG 521362 2013. január 8. 21:20
Válasz erre
Ez tüzérségi lenne ? Nálunk ilyennel lesték, hogy nyíltak-e rendesen az ernyők, meg, hogy nem agyatlankodunk-e :) Repülőnapokon szoktam még látni, úgyhogy inkább valami légtérfigyelő féle, nem ?
TPilu 521356 2013. január 8. 20:33
Válasz erre
TZK: légvédelmi parancsnoki figyelőtávcső készlet.
Kamovos 521342 2013. január 8. 19:25
Válasz erre
Szia Freddy.

asterope.bajaobs.hu/cski/history/tzk.htm

De mifelénk jobbára tüzérségi távcsöveket híják így. :)

Üdv: kamovos
Freddy 521331 2013. január 8. 18:36
Válasz erre
Kamovos 521324 2013. január 8. 18:05
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszönöm szépen a segítségedet.

Hát tudod, engem pont a motor borító ami megzavart! :(
De most már oda figyelek erre a három zsanéros ajtókra is!
A B-300-ról nem tudsz véletlen valahol még képeket?
Ezt szeretném elkészíteni, de egy kép alapján elég necces lenne.

Az 1:43-as Csepeljeidet, hogyan lehet megvenni?

Üdv: kamovos
Törzsbusz 521275 2013. január 8. 10:07
Válasz erre
Mármint,hogy - hogy,hogy mitől D-352? Mindkettő a kérdésedben szereplő Csepel D-352. A megtévesztő a legelső képen a D-420-as motorsátor, azonban onnan lehet teljesen beazonosítani,hogy a D-352-őn az első ajtók három zsanérosak voltak. A legutolsó képen BF Budaörsi lakos B-300-as fecskendője. Ebből 14 db. készült. Üdv!
Kamovos 521240 2013. január 7. 22:45
Válasz erre
Csepel D-300
Csepel D-300

Sziasztok!

Ez Csepel B-300 ugye?
Vagy mi?
G.M.C.?
Kamovos 521239 2013. január 7. 22:42
Válasz erre
D-352
D-352

Sziasztok!

Ha az előbbi Csepel D-352, akkor ennek mi a típusa?
Kamovos 521238 2013. január 7. 22:41
Válasz erre
D-352
D-352

Sziasztok!

Ez mitől Csepel D-352?
TOmCSI 521209 2013. január 7. 19:41
Válasz erre
Húha jól felcsigáztál ezzel a távcső témával! Én CsF-es voltam de jóval később 99-től. Egy háromnapos ÖFJ (önálló felderítő járőr)alkalmával figyelőben kuksoltam.Arra emlékszem, hogy kaptam egy nagy térképtáskát,tájolót és egy bitang jó zöld fémházas távcsövet aminek azóta sem tudom a típusát.Ha tudnám már régen vettem volna. A lényeg hogy volt rajta egy kicsi festett rádióaktív embléma amit nagyon nem értettem. Mikor rákérdeztem hogy minek van rajta akkor olyan választ kaptam amit nem merek leírni mert annyira hülyének tűnék mint amilyen tényleg vagyok.
juge75 521205 2013. január 7. 18:57
Válasz erre
TPilu 521201 2013. január 7. 18:10
Válasz erre
Ha légvédelmi tüzér, akkor javasolnám a ZDN-1M sztereo távmérőt. Nekem még a ZU-23 mellé is volt egy készlet.
Freddy 521182 2013. január 7. 15:15
Válasz erre
Köszönöm a válaszokat!

Egy légvédelmi tüzér figuráját szeretném elkészíteni egyébként. (1970-es évek eleji egyenruhában, kezében távcsővel az eget nézve) Ehhez kellene egy olyan távcső, amit időben a KSz-12-től az Igláig/Mistralig bármilyen eszköz mellé odatehetek, tehát mondjuk 1965-70-től rendszerben van.
(Így jól lefedhető az 1945 utáni magyar gyűjtemény: feltételezem, hogy MN-felszerelés ma is elő-elő fordul még, az 1965 előtti időkben pedig 2. vh-s szovjet, de akár német messzelátókat használtak. Nem mintha utóbbi korszak légvédelmi eszközeinek makettjeiből olyan sok lenne a piacon)
SIG 521128 2013. január 7. 01:42
Válasz erre
images
images
images (1)
images (1)

És ez lenne az infra periszkóp. Sajnos nem találtam nagyobb képeket :( Most már tényleg befejeztem :) Üdv...
SIG 521127 2013. január 7. 01:41
Válasz erre
kt-83
kt-83
220px-Military_Laser_rangefinder_LRB20000
220px-Military_Laser_rangefinder_LRB20000
depositphotos_4557019-The-military-is-looking-into-a-laser-range-finder-2010-Russia
depositphotos_4557019-The-military-is-looking-into-a-laser-range-finder-2010-Russia

Találtam képet a lézertávmérőről. Én kérek elnézést, 1990-ben veszettül modernnek tűnt :S
SIG 521125 2013. január 7. 01:22
Válasz erre
EDF 7x40
EDF 7x40
edf7x40a
edf7x40a
NVB-1
NVB-1
night-vision-1
night-vision-1
NSZP-3A
NSZP-3A
KT-83
KT-83
ProximityScanner
ProximityScanner

Üdvözlet Urak !

Csak egy apró pontatlanságot szeretnék kijavítani és eszembe sincs okoskodni. Az EDF 7X40 nem infra, hanem egy hagyományos binokulár. Van azonban egy olyan funkciója, hogy ha az álló képen bal oldalon felül látható kis "fülecskét" (eredetileg az egy kapcsoló, csak így talán érthetőbb, hogy mire gondolok) elfordítottuk, akkor a jobb szem lencséje elé be lehetett billenteni egy szűrőt, aminek segítségével meg lehetett látni a harctéren tevékenykedő aktív infrákat. Aktív infrának az számít, ahol egy infravető lámpa megvilágítja a terepet és az optikánk így képes éjszakai képet adni.

Passzív infránk is volt, ez a képen látható NVB-1-es. Nagyon jó kis kütyü volt, középen egy kicsi kapcsoló felbillentésével, halk berregő hangot adott és így világítottam meg a nézőkét. Mivel ez passzív infra, így akkori nevén "csillagfény erősítéses" volt, azaz a csillagok fényét felerősítve tette láthatóvá a terepet.

Én a mélységi felderítőknél szolgáltam és a felderítő szakaszban éjszakai lövész szerepet töltöttem be, így használhattam az NSZP-3A infratávcsövet, ezért az alapkiképzést követően, az AK-63D-met lecserélték az AMD-65-re, mivel az AK-ra nem lehetett felszerelni az infrabakot. Ez nem volt egy nagyon hűűűha szerkezet, főleg azután, hogy a jugoszláv válság idején, a határnál összeszedtünk egy horvát dezertőr katonát, akinél egy M-16-os volt, egy negyed akkor infrával, mint az enyém :S De 18 éves hülyegyerekként, tök jó játék volt :)

Volt még viszont egy nagyon komoly cucc, amit pont a jugó balhé miatt kaphattunk meg, ez pedig a KT-83-as lézertávmérő. Sajnos nem találtam róla közelibb képet, csak azt, ahol a Duna parton mér vele a baka. A Star Wars féle Birodalom Visszavág című filmből beillesztett kép nem vicc, a jobb oldalon hátul álló katonának a kezében éppen egy ilyen van :) De ez teljesen komoly... Nagyon modern kis szerkezetnek tűnt, ha belenéztünk, akkor a jobb lencsénél volt egy szálkereszt, a bal lencse viszont teljesen sötét volt. A tetején, a jobb mutatóujjnál volt egy mikrokapcsoló, amit ha egyszer kattintottunk, akkor a szálkereszt közepén lévő tárgy távolsága, piros digitális számokkal, megjelent a bal szemünk előtt. Pontos kis jószág volt, mert 10 km-en, 10 cm-t tévedett. Viszont veszedelmes is volt, mert a kézikönyvét olvasgatva kiderült, hogy békeidőben csak lőtéri körülmények között lehetett használni és óvva intettek minket a tisztek, hogy ökörködjünk vele, mert ha valaki pofán világítja a másikat és az ügyesen belenéz, akkor 1 óra alatt megvakul, mert a lézerfény, lebontja a retinahártyát. Ennyi elég is volt, hogy csókólommal köszönjünk neki :)

A jugó válság alatt mi egy refiben (rejtett figyelő) voltunk elhelyezve, 50 méterre a határsávtól. Így kaptunk még megfigyelésre komolyabb tüzérségi optikákat, de ezek olyanok voltak, amik nem tartoztak a rendszeresített felszerelésünkhöz, így nem sokat tudtunk róluk. Akadt köztünk a hagyományos tüzérségi periszkóp, de használtunk állványos infra periszkópot is, de mivel jobban szerettük az egyéni kis kütyüket, így a nagyobb dögöket többnyire csak arra használtuk, hogy a nézőkét bekentük korommal, majd sikítva hívtuk a főhadnagy urat, hogy mozgást látunk a horvát oldalon. Majd amikor a laktanyába értünk, mindenki nyerített a vadi új pápaszemeket látva :) De mint már írta, 18 évesek voltunk, segg hülyék és nagyon be voltunk szarva, így el kellett marhulni az egészet... Remélem nem voltam nagyon unalmas. Üdv...
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.