/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
Kamovos 523022 2013. január 23. 22:27
Válasz erre
Rába
Rába

Sziasztok!

Még egy Man. :)
Törzsbusz 523018 2013. január 23. 21:54
Válasz erre
Üdv! SP78!

Ráakadtál a korai Hás Rábára? :-) A Rába '80-as évek eleje közepén már felkészült a Honvédség bázisjárműveit jelentő váltásra. A fejlesztések meg is kezdődtek még a '80-as évek közepén a "H" járműcsalád fejlesztésével. A legelső változatok '90előtt és környékén - fülkeproblémák miatt- még a Rába alvázra módosított KAMAZ fülkékkel kerültek gyártásra azonban nem sorozatgyártásként készültek el, csak néhány darabban. Lényeges áttörést a MAN fülkéjének adaptálása jelentette '92-94' között a mintapéldányokban legyártott és csapatpróbára átadott járművek bent is maradtak a Honvédségben aminek pl. a képen látható "vizeskocsi" egy ékes példája. Aztán hosszú szünet amiben ez ügyben szinte semmi nem történik a RÁBA háza tájékán egészen kb. 2000-ig amikor is rajzolódik a MH gépjármű beszerzési programja. Egy hirtelenésgből vagy kapkodásból származó "házasságban" felhagy egy kicsit a RÁBA az MAN-al és beleugrik egy Mercedes "közösködésbe" aminek eredményeképp a 2000 körül i valamelyik C+D kiállításon be is mutatkozik az új katonai csőrös RÁBA S-2000 ami egyébként egy merci csak a kiállítás miatt "átemblémázták" Győrben. A Gerlei István nyá ezds.(korábban a MN haditechnikai Intézet pk-a)által irányított MH gépjárműiroda többféle módon kötött bele az S-2000es Rábába ami nagymértékben hozzájárul ahhoz ,hogy ilyen változatú RÁBA nem készült egyáltalán de a háttérben komoly megálapodási problémák a valódi okok a háttérben. Bizonyos módosításokkal a H sorozatú Rába több járműosztály közös fúziójával (a Gés mercik a Rába oldalán kerültek a Honvédségbe) 2004-ben tendert nyer a Honvédségnél mintegy 15 éves gyártási időszak alatti különböző Hás Rába mintegy 8000 db-os legyártásával és ez azóta zajlik a tavaly óta 100%-ban (végre) magyar tulajdonban lévő Rábánál. Elnézést ha egyszerűre vettem itt-ott a fogalmazást. :-)
specnaz78 522993 2013. január 23. 19:06
Válasz erre
7698
7698

Sziasztok!

A világhálón találtam. Ezek szerint volt régi rendszámos is?

Üdv:specnaz78
migi 522942 2013. január 23. 11:40
Válasz erre
HS-87244
HS-87244

Én ezt találtam ,
Ceró 522924 2013. január 23. 10:17
Válasz erre
gaz47
gaz47

Sziasztok!
Ezt a modelt keresem 1:35-ben ha létezik!
Köszönettel: Ceró
Kamovos 522865 2013. január 22. 18:41
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

köszönöm szépen!

Üdv: kamovos
TPilu 522817 2013. január 22. 12:14
Válasz erre
AGV-3M mentesítő kocsi lehetett. Egyébként a HŐR-nél előfordult egy-egy KrAZ és Ural is.
Zil131N 522809 2013. január 22. 10:23
Válasz erre
Sajnos a HŐR Zil gyári felépitménye nincs meg, de a papirja szerint gáztalanitó volt(?), a papirján tőbb Hőr zil is szerepelt felépitmény tipusával együtt, ezek között szerepelt a platós, dobozos és kazános is! Egyébként kb 50-60 db kocsiból is a legöregebb 1985-ös volt, tehát abban az időben viszonylag friss beszerzésűek voltak. Egy-két képet láttam felépitmény nélküli hőr zilről, és érdekes, hogy mind csörlő nélküli változat volt, holott a honvédségnél megszokott volt a csörlős verzió.
Törzsbusz 522802 2013. január 22. 09:16
Válasz erre
Üdv Kamovos! 1-2 MN-es fotóm van róla ha jól emlékszem talán a rendszámon kívül nem nagyon de lehet - az adott korra jellemzően - csapatjelzés lehet (-tett) rajta. Megnézem majd-.
Üdv!
páncélos 522791 2013. január 22. 07:28
Válasz erre
Köszönöm a képet. Bár bevallom egy olyan kép kellene, ahol az eredeti felépítménye látszik. Úgy vélelmezem, hogy a HÖR platós ZiL-131-est nem rendszeresített. Viszont a BTR-80 rendszeresítésével, elvileg kapniuk kellett szerelő kocsikat, ami nagy valószínűséggel ZiL-131 alvázon volt. Ami nekem ellent mond, hogy nem eredeti ZiL tükrök vannak rajta, persze az könnyen cserélhető.
Kamovos 522767 2013. január 21. 21:32
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

FEDERAL teherautónak volt valami egyéb jelzése is?
Szám betű?

Mert nem találok róla Google barátomnál semmit így. :(

Üdv: kamovos
Zil131N 522739 2013. január 21. 18:32
Válasz erre
HŐR ZIL 131.
HŐR ZIL 131.

Máris küldök még egyet, egyébként határőrségi igazolással rendelkezik, tehát nem maszekba került rá a jel.
páncélos 522715 2013. január 21. 15:25
Válasz erre
Nincs több kép erről a HÖR ZiL-ről?
Törzsbusz 522478 2013. január 19. 00:52
Válasz erre
Üdv Sennás!

Nem a másolásokról mert időben sem. A grafikán - amit feltettél - egy MAZ-200 látható.

laciapa:

Igen a képen egy FEDERAL szemétszállítója magyar "kendácsolt felépítménnyel, mint ahogy az üzás GMC is "hazai" tartállyal látható a képen.

Emerick:

Nem maradt ki a felsorolásból a JEEP, azt Kamovos társunk Willis-ként jelölte.
Az Ő által kérdezett típusok jellemzően tehergépkocsikra vonatkoztak.
Nem "polgári" vállalaton keresztül szerezték be a járműveket a honvédségnek, a magyar kormány francia megállapodás alapján árukölcsönt vett fel a II. VH után és a 15 m . dolláros árukölcsön egyötödét használták volt háborús,az amerikaiak által európai hadszíntéren hátrahagyott elsősorban katonai járművek megvásárlására. A MOGÜRT mint állami vállalat (magyar országos gépkocsi üzemi rt) jogutódja feladata volt egyébként a hazánkban maradt használható járművek jegyzékebe vétele, az alapján történő állapot felmérése,javításának, azt követő használatba adásának irányítása is. Feladata kiterjedt az említett megvásárolt járművek helyreállítására és kiosztására. Üdv!
lacipapa 522477 2013. január 19. 00:09
Válasz erre
Janikám!Szerintem az első képen a Federal van,szerintem.
Laci
Elektrolakatos 522474 2013. január 18. 23:47
Válasz erre
Ej,ej Lacikák!

Elvileg pöstiek lennétek, vagy mifene?

BSZKRT, alias Beszkart, Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság!
Sennás 522466 2013. január 18. 22:21
Válasz erre
2145765
2145765

Ez nem GMC de tuti nem Csepel ezek szerint lehetséges az Oroszok is másolhatták a mi Csepelünkről?Ez amúgy ZIL vagy mi?
Kamovos 522464 2013. január 18. 22:05
Válasz erre
G.M.C. Kukás
G.M.C. Kukás
G.M.C. Üza
G.M.C. Üza

Szia Törzsbusz!

Köszönöm a válaszod!

Azt el felejtettem írni, hogy egyes típusokat a civilek használták közülük.
A G.M.C. víz szállítót most nem találom, de találtam Üzást. :)

Üdv: kamovos
lacipapa 522456 2013. január 18. 21:28
Válasz erre
Szia!
Legfőképpen képek volnának jó róla.A makettek között keresgéltem,hátha kiadta volna valaki,de nem találtam róla semmit.Én is szeretném az amerikai "örökségeket " is,35-ben,megépíteni.Van már egy pár.WC-51 csőrlős és csőrlő nélküli,mentő,Willis,GMC 353 tgk.Szeretném még a Federal-t is,ha meg lenne makettben.
Laci
Emerick 522453 2013. január 18. 21:00
Válasz erre
Szia!

Mi a kérdés vele kapcsolatban?
5 tonnás vontató, és volt egy-két állomáshelye. Azt hiszem, még a gyári számát is összeszedhetem, ha gondolod.

Általánosabban:

Jeep kimaradt a jenki felsorolásból. :) Daimond darus kocsiból is örömel vásároltak akkoriban. Továbbá jónéhány amerikai személygépkocsi (pl Hudson) került beszerzésre 1946-1948 között. 15 millió dollárból lehetett ezt-azt vásárolni...
A vasakat minden esetben "polgári" vállalaton kersztül szerezték be a honvédség számára.

I.
Törzsbusz 522444 2013. január 18. 20:13
Válasz erre
Üdv Kamovos!

Szerintem:
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Billenős.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés szemétszállító.
G.M.C. DUKW.
Ford G.P.A. Úszó Parancsnoki személyszállító gépkocsi.
Studebaker Tűzoltó.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Víz szállító.
Szerintem ezek nem voltak az MN-ben.
Van egy jegyzékem az MN traktor és gjmű Fcsfség eszközeiről kb.1952-ből - csak nem találom.
Kamovos 522438 2013. január 18. 19:36
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszi a választ és a pontosítást!

Mi az a listámon ami még nem volt?
Mert akkor azokat nem építem magyarnak.

Üdv: kamovos
lacipapa 522434 2013. január 18. 19:08
Válasz erre
Szervusz!
Olyanról,hogy Federal ,HF 123 rsz.-al mit lehet tudni?Egy fényképem van róla és platós.
Laci
Törzsbusz 522433 2013. január 18. 18:54
Válasz erre
Üdv Kamovos!

A vontató amit láttál kecsón az nem 375D alvázon,hanem 4320-on van mint DAM gépkocsi. Ezen a D-566 Zagyva felépítménye van. Amiről Én beszélek - Zil -131 - azon az eredeti (!) Wrecker felépítmény van tehát háborús darab! Ezen voltam ledöbbenve!
Az ismereteim szerint Studebaker,Diamond T969 B Platós, és még néhány a felsoroltakból nem került az MN állományába. Üdv!
Kamovos 522420 2013. január 18. 16:59
Válasz erre
Nem írta, mondta! :)
Kamovos 522419 2013. január 18. 16:58
Válasz erre
Szia Freddy!

Ugyan attól aki a műszaki mentőt is írta.

Üdv: kamovos
Freddy 522415 2013. január 18. 15:26
Válasz erre
Platós Studebakerről honnan van az infó?
búza 522408 2013. január 18. 14:03
Válasz erre
Szia!
"1922. december 27-én megalakították a Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaságot (BSZKRT, köznyelvben leginkább „Beszkárt”-ként emlegették)."
Üdv: Búza
migi 522405 2013. január 18. 13:45
Válasz erre
Szia
Nem Beszkardnak hívták régen ?
Kamovos 522403 2013. január 18. 13:28
Válasz erre
Szia Törzsbusz!

Köszönöm a válaszod!
Ez tényleg az lehet.
Bár ez inkább hasonlít a Studebeaker-re, mint egy G.M.C-re. :)

Megpróbálok beszerezni egyet 1:72-ben. :)

Egy Zil-131-et én is szívesen feláldoznék.
Nekem Kecskeméten sikerült lefényképeznem Ural-375D-re felépítve.
Ezt is megépíteném.

Lassan neki kéne állni össze szedni, hogy az amcsiktól miket vásároltunk össze annak idején.

Nekem eddig a lenti típusokról van tudomásom, vagy halvány emlékek másoktól.

Willys, és az utánfutója,
Dodge WC-51 ponyvás
Dodge WC-53 Zárt
Dodge WC-54 Mentő
Dodge WC-57 Ponyvás
G.M.C.-353 Nyitott fülkés platós.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Üzemanyag szállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Billenős.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés szemétszállító.
G.M.C.-353 Nyitott fülkés Víz szállító.
G.M.C. DUKW. Később Orosz Zil-485
Studebaker Platós.
Studebaker Tűzoltó. (?)
Ford-6 Platós. Fehérben láttam 76-ban a seregélyesi MTH-ban
Ford G.P.A. Úszó Parancsnoki személyszállító gépkocsi. Később Orosz Gaz-64 is volt
Diamond T969 B Platós.
Diamond T969 A Műszaki mentő.

Hát most hirtelen ennyi rémlik.
Ha Valami hibádzik, vagy kihagytam azt jelezd légy szíves.

Üdv: kamovos
p-51 522227 2013. január 16. 20:14
Válasz erre
Szia juge75!

Légy szíves vedd már fel velem a kapcsolatot az általam küldött alkatrészminták ügyében!
Kerestelek telefonon, de nem érlek el, meg az e-mail-ekre sem érkezett még válasz Tőled.

Üdvözlettel:
p-51
páncélos 522127 2013. január 16. 07:45
Válasz erre
Ez érdekes. Utánajárok, mert felcsigázott a dolog.
Zil131N 522089 2013. január 15. 19:15
Válasz erre
P1010527
P1010527

Szia Páncélos!

A határőrségnél valóban rendszeresitve volt a Zil-131! Habár valószinű közelse olyan példányszámban mint a honvédségnél. Infóim szerint javarész csörlő nélküli változatok voltak(talán olcsóbbak voltak igy?). Itt egy kép amin látszik az ajtón a felirat.
páncélos 522057 2013. január 15. 14:00
Válasz erre
Címer oké, de HÖR felirat nem látszik.
Sennás 521922 2013. január 14. 10:43
Válasz erre
cgfhfg
cgfhfg
UAZ-469174
UAZ-469174

Persze hogy nincs a műszerfalig miért is kérdek ilyen hülyeséget.
1kép kiengedve
2kép behúzva
Így jó?
Sennás 521914 2013. január 14. 09:37
Válasz erre
Köszi Tibi!Sál meg sapka tudod!Akkor kiengedetten szinte a műszerfalig előre áll.
Farkas469 521912 2013. január 14. 09:22
Válasz erre
DSCF0676
DSCF0676

Helló Gábor!

A fotón kiengedett állapotban van! Kimentem neked a hidegben és megnéztem:)
Ha behúzod akkor kb 8-9cm-t megy hátra.
Az aksi vezeték nem élénk hanem sötét piros és fekete. (általában amit nem vetetékeltek át)

Üdv.
Sennás 521910 2013. január 14. 09:04
Válasz erre
Szia Farkas469.Még egy gyors kérdés ha nem zavarlak.Behúzott és kiengedett állapotban hogy áll a KÉZIFÉK?
Sennás 521908 2013. január 14. 08:59
Válasz erre
Szia Farkas469!Az akkumlátort be lehet vezetékelni piros és kék dróttal?Vagy csak fekete lehet?
Farkas469 521907 2013. január 14. 08:53
Válasz erre
1.1m
1.1m

HÖR Zil-131...
kb 2 évvel ezelőtt.

Érdemes fürkészni pl a Használtautó.hu-t is.

Üdv.
páncélos 521903 2013. január 14. 07:43
Válasz erre
Pontosítani kellene, mert sok embernek minden tank, aminek lánctalpa van, és zöld.
Nem egy olyan egykori bakával beszéltem, aki tankosnak vallotta magát, közben volt köztük BMP-s, Gvozgyikás...stb.
páncélos 521902 2013. január 14. 07:40
Válasz erre
Nem tudok róla, hogy HÖR ZiL-131-est alkalmazott volna. IFA-ból volt terepes meg sima, előtte Robur, majd a véghajrába RÁBA tehergépkocsik, csapatszállításra. Ezen kívül R-142 rádiós GAZ-66, és Csepel (344, 346).
ambasa 521894 2013. január 13. 22:58
Válasz erre
"Amennyire tudom, a lövész ho-k hk.rolg.z-i általában öt századosak voltak, ahol négy század T-34 volt, az ötödik pedig SzU-76"

Bocs, azt hiszem ez az öt százados szervezés az 1952-után ezreddé felfejlesztettekre vonatkozik.

TG
ambasa 521893 2013. január 13. 22:55
Válasz erre
Amit írok az adatok kivételével inkább csak spekuláció, de hátha segít.

Az 1951.04.01-től érvényes hadrend páncélos csapatai:

3.löv.hdt.
-5.löv.ho. - 16.hk.rolg.z. (Pécs/Szabadszállás)
-12.löv.ho. - 43.hk.rolg.z. (Őrkénytábor/Baja)
-27.löv.ho. - 4.hk.rolg.z. (Kiskunfélegyháza)

6.löv.hdt.
-9.löv.ho. - 27.hk.rolg.z. (Polgárdi/Tapolca)
-17.löv.ho. - 42.hk.rolg.z. (Tamási/Marcali)
-32.löv.ho. - 9.hk.rolg.z. (Tapolca)(1951-ig)
-35.löv.ho. - 48.hk.rolg., (Kaosvár) (1951-től)

9.löv.hdt.
-4.löv.ho. - 18.hk.rolg.z. (Nyíregyháza) (1951-től)
-8.löv.ho. - 52.hk.rolg.z. (Mezőtúr)
-35.löv.ho. - 48.hk.rolg.z. (Kaposvár)
-32.löv.ho. - 9.hk.rolg.z. (Tapolca/Pápa (1951-től önűlló ho))

-4.ö.löv.ho. - 18.hk.rolg.z. (Miskolc)

MN Pánclos Parancsnokság

11. gép.hdt
-84.ro.tü.o (Miskolc)

-7.gép.ho.
-33.hk.e. (Esztergom)
-52.ro.tü.o. (Rétság) (1951-ig)
-31.n.hk.rolg.e. (Székesfehérvár) (1951-től)

-18.pc.ho.
-26.hk.e. (Hatvan)
-44.hk.e. (Jászberény)
-35.n.hk.rolg.e. (Miskolc) (1951-től)
-95.ro.tü.o (Pétervására)

-17.ö.hk.rolg.e (Székesfehérvár)
-24.ö.hk.rolg.e (Kalocsa)

Amennyire tudom, a lövész ho-k hk.rolg.z-i általában öt századosak voltak, ahol négy század T-34 volt, az ötödik pedig SzU-76

A hk.e-kben T-34-ek voltak, bár tudtommal, ha nem volt elég hk, akkor ide is kerülhettek SzU-76-ok a T-34-ek mellé.

Az ö.hk.rolg. és az n.hk.rolg. ezredekben lehettek az ISz-2-k és a ISzU-122-k, de, hogy milyen arányban és szervezetben azt nem tudom.

1951.12.31-én a pc állományunk a következő:

T-34: 480 kell / 341 van
ISz-2: 122 kell/ 68 van
SzU-76: 176 kell / 136 van
ISzU-122: 32 kell / 32 van

TG
Freddy 521795 2013. január 13. 14:12
Válasz erre
Én is erre gondolok, minimális esélye van az ISz-2nek, nem hiszem, hogy egy lövészhadtestnek alárendelt zászlóaljban voltak, inkább a 11. gépesített hadtestben tudnám elképzelni őket. De ez csak spekuláció.
Kamovos 521794 2013. január 13. 14:08
Válasz erre
Szia Freddy!

Akkor kizárásos alapon marad a T-34! :)
Keri 521793 2013. január 13. 14:05
Válasz erre
Sziasztok!
Ezekből a WC 53-asokból kapott a Budapesti Közlekedési Vállalat(nem emlékszem,hogyan hívták akkor) is anno?
Keri
Freddy 521792 2013. január 13. 14:04
Válasz erre
Biztos nem volt az se még, 1956 előtt csak ISz-2, ISzU-122, Szu-76 és T-34/85 volt, legnagyobb számban az utóbbi.
Kamovos 521789 2013. január 13. 13:58
Válasz erre
Szia Freddy!

Kis kereke volt?
Hát akkor sehogy nem stimmel.
Mert a T-34, T44, T54, T-55 kerekek szerintem kompatibilisek egymással.
Lehet, hogy nem is T sorozat volt, és nem is magyar, és nem is akkor és ott? :D

Ha nem T-34 akkor mondanám, hogy PT-76, de lehet,hogy akkor még az sem volt?

Üdv: kamovos
Freddy 521775 2013. január 13. 12:28
Válasz erre
Persze, tudom, meg is írtam nekik. T-54-es még akkor nem volt nekünk, a hatvanas évek közepétől jöttek, ha jól tudom.
Szerintem 99%, hogy T-34, de azt írja, kis kereke volt.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.