Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14. |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14. |
TAMÁS78 | Adatlap | 680463 | 2020. december 29. 00:06 | ||
Köszönöm. Előzmény: (680461) Sokol 2020. december 28. 22:10 | |||||
Sokol | Adatlap | 680461 | 2020. december 28. 22:10 | ||
Igen, így nézve igazad van. | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 680458 | 2020. december 28. 18:58 | ||
Hétköznapi semmiképpen nem volt, ahogy ma sem az, ebben nincs vita. Ugyanakkor egy 20-21. századfordulós szocializációból visszatekintve egy évszázaddal korábbra, az előző századfordulós normák és átlagos szocializáció alapos ismerete nélkül nagyon sok minden "őrültségnek" hat, beleértve mondjuk a komplett lövészárokharcot is annak megannyi - mai szemlélettel vallott - abszurditásával. Ennyi erővel szinte minden megelőző kor szinte minden hadviselési formája, és az azok által követelt nehézségek, lemondások, esélyek aposztrofálhatók "őrültségnek". Ezzel szemben én inkább azt az álláspontot képviselném, hogy az "őrültséghez" szükséges szélsőséges nehézség vagy kockázat az adott kor kontextusában értékelendő. Jelentős időintervallummal későbbi normák megelőző korokra vetítése olyan anakronizmus, ami - szerintem - akadálya a kor emberi viselkedése egzakt megértésének. Igazából fogalmunk sincs (úgy értem, hosszas tanulmányozást kővetően sem tudjuk átélni, megtapasztalni), hogy akár a török harcok, akár a napóleoni háborúk, akár a Nagy Háború átlagos bakája miféle civil, békekorszakbeli normákhoz, kényelemhez, biztonsághoz szokott, és ezekhez képest mekkora változást jelentett a háború. A tengeralattjárósok '14-18 között is elképesztő dolgokat vállaltak és tapasztaltak meg, mint szinte minden kor tengósai az azonos korszak felszíni tengerészeihez vagy szárazföldi katonáihoz képest. Én, személy szerint nem támogatom azt a látásmódot és utólagos interpretációt, ami csak hős vagy őrült státuszba képes helyezni ezeket. A hős és az őrült súlyos fogalmak, és az adott szituáció összefüggéseinek értelmezése nélkül inkább indulati, érzelmi címkék, amelyek nem segítik a helyén kezelést. Mindez természetesen vitatható, érvekkel. | |||||
Sokol | Adatlap | 680451 | 2020. december 28. 16:26 | ||
A fennmaradt emlékek szerint nem volt normális, illetve hétköznapi dolog a kor emberének. Valószínű, hogy kötelesség tudatból mentek és csinálták, miközben tudták, hogy mennyire kiforratlan és életveszélyes maga a technológia. | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 680438 | 2020. december 27. 23:24 | ||
Aha, akkor "őrült" volt mind, rendben. Így devalválódnak a fogalmak. Nyilván a zoknicsipesz is "forradalmian új" találmány. ;) | |||||
Sokol | Adatlap | 680435 | 2020. december 27. 21:05 | ||
Eugen Shorze naplóját ismered? Abban pont azt írja, hogy őrület volt az egyetlen dolog amiben bízhattak. Semmilyen formában sem volt normális számukra az ő megítélése szerint. 1993-ban találták meg hajójukat. Hálón akadtak fent valószínűleg. | |||||
DzsunKa | Adatlap | 680434 | 2020. december 27. 19:47 | ||
Szia! Kár, hogy nem érezted ki a tisztelt etemet irántuk. Én a repülőre sem szállok fel, mert be van csukva az ajtaja mikor repül! | |||||
solyom | Adatlap | 680433 | 2020. december 27. 18:55 | ||
Sziasztok! Akit érdekel hogy milyen volt az élet egy első világháborús o.m. tengeralattjárón, annak ajánlom Georg Von Trapp Az utolsó tisztelgésig (Egy osztrák-magyar tengeralattjáró-kapitány történetei) című könyvét! BB | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 680432 | 2020. december 27. 18:18 | ||
"Aki ilyenen szolgált az hős vagy őrült volt." Vagy csak saját korának gyermeke, aki ezt az adott keretrendszerben - amelyen kívül másmilyet nem ismert, nem ismerhetett - normálisnak találta. | |||||
DzsunKa | Adatlap | 680428 | 2020. december 27. 14:22 | ||
Sziasztok! Ezzel az újsággal most ért ide a Jézuska! Szeretném közreadni, hátha valakiket érdekelnek ezek a képek. Az első kép az újság megjelenési dátuma. A másodikon ami feltűnt, hogy menetben ábrázolja a hajót, valamint annak jobb oldalán valószínű az árnyékvető ponyvák vannak felmálházva, és nem látszik a negyedik gyorstüzelő ágyú, sem a hátsó árboctő. Az újság címlapján lévő fotón érdekesnek találtam az előhajón lévő horgonyok málházását, az általam feltalált jellegrajzokról és néhány fotóról hiányzik az első torony előtti leponyvázott "valami". Talán kötéltekercs lehet. Az előrenyúló bal kikötő kötél csavaros kötélfogó pofái nagyon megleptek, hisz maga a kötél maradéka még csak normálisan fel sincs karikázva, ilyenért nekem minimum két óra rozsdakaparás járt. Ebből a fotózási szögből látni kellene a hátsó árbocot is! A tengeralattjárót ábrázoló képhez nincs mondanivalóm. Aki ilyenen szolgált az hős vagy őrült volt. | |||||
Lallerarc82 | Adatlap | 624507 | 2017. március 4. 15:56 | ||
Lallerarc82 | Adatlap | 622657 | 2017. február 6. 05:37 | ||
Bogesz | Adatlap | 608584 | 2016. május 11. 20:04 | ||
zaran | Adatlap | 573051 | 2014. november 30. 21:43 | ||
Szervusztok Csonkaréti Károly és Benczúr László Haditengerészek és Folyamőrök a Dunán című könyvük alapján fellelkesültem és keresni kezdtem. Az 1894-ben Schichauban épült "A" őrnaszádot szeretném megépíteni papírból 1/72-ben, viszont csak a könyvben fellelhető 1 kép és két Benczúr László rajzról tudok. Az interneten is csak pár mondatot említenek róla. Van valahol valamilyen forrás? Esetleg tudna valaki képet küldeni nekem erről a hajóról? | |||||
Jozsi | Adatlap | 546765 | 2013. november 27. 11:48 | ||
Köszi a gratulákat. 1:50-ben készült, saját építés. | |||||
Freddy | Adatlap | 546753 | 2013. november 26. 22:10 | ||
Nagyon szép! Milyen méretarányú? | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 546752 | 2013. november 26. 22:07 | ||
Szia Jozsi Gyönyörű hajót építettél, nagy gratula hozzá! Üdv R. | |||||
atu71 | Adatlap | 546741 | 2013. november 26. 20:47 | ||
Jozsi | Adatlap | 546739 | 2013. november 26. 20:38 | ||
Bogesz | Adatlap | 544346 | 2013. október 24. 19:25 | ||
Két képet berakok a PAM-21-ről. Jelenleg tömítőpasztával korrigálni kell a hajó elülső fedélzetén a 3D nyomtatásból eredő rétegvonalakat. Érdekes módon hátul nem látszódtak egyáltalán. A képen látható hajó jelenleg vízvonalig van kész, de már nyomtatják a komplett hajótestet is, pontosabban a hajótest alját, mert úgy lett tervezve, hogy egy mozdulattal szétszedhető a hajó két részre... | |||||
Bogesz | Adatlap | 543980 | 2013. október 19. 22:29 | ||
Pedig ez a linkje... http://https//plus.google.com/u/0/photos/110501548015843077073/albums/5920580769553931729 Rakok fel akkor egy fotót galériába is. A kérdésedre a válasz: igen. A nyomtatott mesterdarabot nem fogom véglegesen összerakni, hanem gumimintát készítek róla, és műgyantából öntök egy olyat, ami már festhető lesz. Ebből következik, hogy lehet szó több darabról is... ;) | |||||
sanyi | Adatlap | 543974 | 2013. október 19. 21:52 | ||
Nem működik, pedig kíváncsi lennék rá...:( Tervezel több példányt is kiadni? Szerintem érdekelne pár embert, engem is. | |||||
Bogesz | Adatlap | 543961 | 2013. október 19. 19:55 | ||
Szevasztok! Alakul a PAM-21 project. Nem számoltam a 3D nyomtatásnál fellépő zsugorodással. Illetve tudtam, hogy valamennyit zsugorodik, de nem gondoltam, hogy ennyire. Most az 1/72-es kb. 1/76-ra zsugorodott. :) Ebben a fotóalbumban vannak képek a 3D-s modellről és a nyomatról is: https://plus.google.com/u/0/photos/110501548015843077073/albums/5920580769553931729 Az egyik képen összehasonlításképpen egy könnyű aknavetőt cipelő 1/72-es magyar baka is látható. Az egyik 18/28M Érintő aknát összeállítottam, a horgonyszékkel együtt. Elég pepecselős meló a 6 db törőpálcát felragasztani húzott szálból. Kicsit talán vastag is lett némelyik... Majd még igazítok rajta. | |||||
crusader | Adatlap | 541779 | 2013. szeptember 15. 00:38 | ||
Szia Bogesz ! Köszi a linket ! Kiválasztottam kettő hajót.Az egyik Győr névre hallgató WELS Típusú Őrnaszád. A másik pedig aDEBRECEN , STÖR Típusú őrnaszád. Ezekről szeretnék minnél több háttéranyagot összeszedni , rajzokat , fotókat . Aki tud segíteni kérem írjon: stuka13@citromail.hu Előre is Köszönöm ! | |||||
Bogesz | Adatlap | 541699 | 2013. szeptember 13. 14:28 | ||
Közben a passaui kiemeléses képeken én is észrevettem a FlaK 38 helyét. A színeket illetően a MH Tűzszerés és Hadihajós ezrede felé intéztem kérdést, de válaszra sem méltattak. :( Megpróbálom ismerősön keresztül. Hátha. Szeretném megtudni az akna színét is pl. | |||||
romsitsa | Adatlap | 541693 | 2013. szeptember 13. 10:22 | ||
Szervusz, A PAM szerintem zöld, vízvonal alatt piros. A gépágyú (Flak 30 vagy 38) a felépítmény mögött volt telepítve. A víziaknák sínjei között van három kör alakú fedél. A gépágyú az (orrtól számított) első és második fedél közé volt telepítve. Két fényképen is látszik ami a passaui kiemelésnél készült. Az sajnos nem megállapítható számomra, hogy hogyan volt felszerelve illetve hogy hol tárolták a lőszert. Ha megtudsz valamit, kérlek oszd meg, mert én is gondolkozok egy hajórészlet elkészítésén. Üdv Á | |||||
Bogesz | Adatlap | 541622 | 2013. szeptember 12. 06:21 | ||
crusader | Adatlap | 541620 | 2013. szeptember 11. 23:14 | ||
Sziasztok ! Olvasgattam itt a toppikot és kedvet kaptam egy kis naszád megépítéséhez. Egy magyar vagy egy orosz hajót szeretnék megépíteni .Természetesen WWII-s témában. Ilyen ágyús változatok érdekelnek ... Amit hergert kollegánk készített , nagyon elnyerte a tetszésem , valami ilyesmit szeretnék énis építeni . Egy bajom hogy nincs semmi , de semmi háttéranyagom Szóval ha valaki tudna küldeni valamiféle rajzot , fotót vagy egyéb infót azt nagyon megköszönném . e-mail címem : stuka13@citromail.hu Köszönöm Előre is. | |||||
Bulba | Adatlap | 541614 | 2013. szeptember 11. 21:43 | ||
No kicsit utánanéztem a dolgoknak és valóban, sikerült az Elia-rendszert leírnom. SIG: szabad felhasználási jogot adok... :-) | |||||
SIG | Adatlap | 541587 | 2013. szeptember 11. 18:29 | ||
Sziasztok ! Én is Freddy változatára szavazok. Ha összelövöm a képeimet és a könyvből beszkennelt képet, akkor nekem az jön le, hogy a tartó kiskocsi formája megegyezik a 28-as változattal, továbbá a 28-nak szerintem 6 db érintőtüskéje lehet, míg a 18-nak talán 5 db ! A lényeg, hogy szerintem is két külön ketyeréről van szó. Ja és Bulba vázlata visz mindent, én el is mentettem, úgyhogy most szóltam ezért a szerzői jogok megsértéséről már hallani sem akarok :))) Üdv... Gábor... | |||||
Freddy | Adatlap | 541576 | 2013. szeptember 11. 15:48 | ||
Nem hiszem, hogy elírás, a 28-as lehet a 18-as továbbfejlesztett, vagy kismértékben módosított változata is. | |||||
Bogesz | Adatlap | 541574 | 2013. szeptember 11. 15:39 | ||
Utánaolvastam kicsit tüzetesebben a szakirodalomban és ezekre jutottam: Haditengerészek és Folyamőrők a Dunán 1870-1945 c. könyv 201. oldalán 18M Érintő aknaként említi, leírása megegyezik a lentebb említett 28M Érintő aknáéval, szerintem ezek megegyeznek, csak elírás lehet. A Magyar Királyi Folyamerők és Fegyverzetük 1920-1945 c. könyv 63. oldalán részletezi a 28M Érintő akna működését. Kiemeli, hogy AM és PAM hajókon használták. Korábban (56. oldalon) említik, hogy a PAM-okon 8 db 18M Érintő akna volt. Namost, akkor 18M, vagy 28M. Egy könyvön belül is van ellentmondás. Emellett ugyanezen könyv vége felé (88. oldal) ismertetik a 18M Érintő akna vonalábráját, ami a képeket nézve nagyon hasonlónak tűnik a korábban 28M-júként említetthez. Telepítést illetően mást ír, mint amit Bulba szaktárs vázolt. | |||||
Bogesz | Adatlap | 541571 | 2013. szeptember 11. 13:33 | ||
A Bulba féle megoldás valószínűsíthetően igaz lehet, mert a lentebb linkelt bejátszásban is arról beszél a tűzszerész, hogy ezeknél fixen be volt lőve a fél méter vízszint alatti mélység. Ja és Bulba, jó lett a magyarázó ábra. :) | |||||
Bulba | Adatlap | 541561 | 2013. szeptember 11. 10:27 | ||
Nekem úgy rémlik, hogy a következőképp működött. Az aknaszék kötéldobján volt egy kilincsmű ("racsni"), amihez egy változtatható hosszúságú sodronykötelet kellett rögzíteni. A sodrony végére egy súly került. Ennek hosszával lehetett a lebegőakna felszín alatti lebegési magasságát szabályozni. Alapból a kilincsmű nyitva volt, így a dob szabadon foroghatott. Amikor a vízbe engedték, az aknaszék a súllyal ellátott sodronnyal együtt süllyedt (a súly "ment elöl"), az akna a felszínen lebegett. Amikor a súly feneket ért, zárta a kilincsművet, így a szék súly az aknát a felszín alá húzta. | |||||
Bogesz | Adatlap | 541549 | 2013. szeptember 11. 06:53 | ||
Annyi kérdésem lenne még, hogy a PAM-21 színe milyen lehetett? Továbbá a szakirodalom említi, hogy volt telepítve rá 20 mm-es FlaK, de egyik ábrán és fotón sem látom, hogy hova. Hadihajós ezrednek írtam, hátha válaszolnak egy szegény, szerencsétlen makettezőnek. :) | |||||
SIG | Adatlap | 541483 | 2013. szeptember 9. 20:55 | ||
Amennyire én tudom, ezek úgy voltak kitalálva, hogy a "kiskocsin" csücsült ugye a fedélzeten és a rajta lévő görgők segítségével gurították be a vízbe. Amikor beért, akkor a "kiskocsi" látta el a horgony szerepét, az maradt a meder alján és egy drótkötél engedte fel az aknát a felszínig, ahol az akna tüskével felfelé helyezkedett el. A gömb alakú akna szállítókocsiján hátul, látszik is a kábeldob. De bocs, ha teljesen nyilvánvaló dolgokat dumálok, eszemben sincs okoskodni :) | |||||
Bogesz | Adatlap | 541481 | 2013. szeptember 9. 20:46 | ||
Azt nem tudom, hogy a vízben hogyan helyezkedett el miután telepítették. Nekem az a rész a másik képen a fara. De csak nekem. Lehet, hogy a teteje. :) | |||||
SIG | Adatlap | 541480 | 2013. szeptember 9. 20:45 | ||
Szia ! Erre gondoltam, de nem volt száz... Akkor a DSCN7702-n látszik a háttérben a "teteje" talán ? Üdv... | |||||
Bogesz | Adatlap | 541477 | 2013. szeptember 9. 20:31 | ||
Szia Köszi. Igen a DSCN7699-en látható a 18/28M Érintő akna. Köszönöm, mert ebből a szögből még nem láttam róla képet. | |||||
SIG | Adatlap | 541474 | 2013. szeptember 9. 20:04 | ||
Szia ! Nem akarok beleköhogni, mert nem vagyok 1000 százalékig biztos abban, hogy mit is keresel, de egy 2010-es Flotillás Nyíltnapon, kattintottam egy párat. Talán a hasznodra lehet. Üdv... Gábor... u.i.: az egyik képen a háttérben is látszik egy fontos része annak, amit szerintem keresel. | |||||
romsitsa | Adatlap | 541472 | 2013. szeptember 9. 19:37 | ||
Passzolom a kérdést. Ha még nem próbáltad, lehet megéri érdeklődni a szerzőknél illetve a Hadihajósoknál, biztos, hogy van egy talicskányi anyaguk. Üdv Á | |||||
Bogesz | Adatlap | 541470 | 2013. szeptember 9. 19:30 | ||
Köszi, ez nagy segítség volt. A képeken és a bejátszáson látható szín lehet az eredeti? A jelzett könyvből már én is kiokosodtam, remek vonalábra van az aknáról (sajnos csak egy nézetben, de mivel nagyjából forgástest, ez nem olyan nagy gáz). A könyv egyébként 18M-nak említi. | |||||
romsitsa | Adatlap | 541451 | 2013. szeptember 9. 16:01 | ||
www.honvedelem.hu/cikk/27378 Illetve ebben a könyvben van 1-2 rajz: Dr. Csonkaréti Károly–Sárhidai Gyula: A MAGYAR KIRÁLYI FOLYAMERÕK ÉS FEGYVERZETÜK Üdv Á | |||||
Bogesz | Adatlap | 541315 | 2013. szeptember 6. 21:01 | ||
Annyit megtudtam, hogy 18M, vagy 28M (ellentmondásosak a források) É, azaz érintő aknákról van szó. Ebből volt 8 db rendszeresítve a PAM-21-en. | |||||
Bogesz | Adatlap | 541282 | 2013. szeptember 6. 10:06 | ||
Sziasztok! A PAM-21-es aknáiról tud valaki valamit? A legöbb, amit én tudok az a linkelt képen látható pár szaggatott vonalas rajz: www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/hajokep.php Segítséget előre is köszi, Bogesz | |||||
Bulba | Adatlap | 539261 | 2013. augusztus 8. 19:20 | ||
Nem túl szép, de örülök, hogy továbbra is lehet AN-2-t a vízen látni... Talán pont az enyém volt... :-) | |||||
Miggyuri | Adatlap | 539208 | 2013. augusztus 8. 09:38 | ||
Eredetileg ez a szegény is ilyen volt. 2012. november Balatonvilágos | |||||
Elnar | Adatlap | 535907 | 2013. június 18. 12:17 | ||
Szerintem is-is. A DEBRECEN zöld egy fotón, egy ismeretlen (talán GYŐR) szürke. Az aknásznaszádok szürkék voltak | |||||
GaborV | Adatlap | 535898 | 2013. június 18. 09:49 | ||
A világháborús magyar folyami hadihajók (Őrnaszádok, AM, PM, PAM szériák) milyen festést viseltek? Szürke, "Duna-zöld" és olajzöld ábrázolással/makettel is találkoztam már de egy általam ismert könyv sem említi ezt a kérdést. | |||||
korzaar | Adatlap | 527443 | 2013. március 3. 11:13 | ||
Kiállítás az Óbudai Egyetemen www.uni-obuda.hu/articles/2013/02/25/innovacio-az-osztrak-magyar-haditengereszetben |
Tovább >>> |