/ Fórumok /

Utasgépek

Utasszállító, szállító és más polgári repülőgépek
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134.
Fóka 573067 2014. december 1. 12:14
Válasz erre
NK-8_sugarfordito_1
NK-8_sugarfordito_1
NK-8_sugarfordito_2
NK-8_sugarfordito_2
NK-8_sugarfordito_3
NK-8_sugarfordito_3

Szia!

A kék nyíl stimmel, azt le kell reszelni. A beömlőnyílás (illetve ez itt a funkciója miatt kiömlőnyílás) azonban nem ék alakú, hanem egy egyszerű rács. A második képen látható egy NK-8-as hajtómű, a zölddel bekeretezett rész látszik kívülről. Ezt kell a burkolaton jelölni (szerintem ebben a méretarányban festéssel is elég), kb. úgy, ahogy a második képen látható. Fontos: csak a külső hajtóműveken van sugárfordító! Továbbá a burkolat vége szabályos kör alakú, ott is kell alakítani, ld. a képen zöld szaggatott vonallal. Az utolsó képen egy pompás kép látható a "sima" Il-62-es hajtóműveiről, hát ezt kell megcsinálni :-)

A képek forrása:
1.: www.repulomuzeum.hu/Hajtomuvek/NK-8sect.htm 2.: saját
3.: gisman.livejournal.com/15423.html
Gabusch 573065 2014. december 1. 11:47
Válasz erre
il623
il623

Köszönöm szépen, bele fogok vágni egy ilyenbe, az biztos. Inkább jövőre, mert nagyon rossz tapasztalataim vannak a karácsony környéki postával, meg kinek van még ilyenkor pénze? :( Plusz hátha valaki itthon is forgalmazza majd egy-két hónapon belül.

Kérdés. A hajtómű átalakítása - ha nem törekszem 100%-os megvalósításra, minthogy nincs is tervrajzom - kb. annyi, hogy a kékkel jelzett részt lereszelem, a zöld nyílhoz pedig valami ék alakú beömlőnyílást fabrikálok?
Fóka 573063 2014. december 1. 09:54
Válasz erre
támasztókerék is megvannak = támasztókerék is megvan
roszélyai = rostélyai
Fóka 573062 2014. december 1. 09:50
Válasz erre
IL6_1
IL6_1
IL6_2
IL6_2
IL6_3
IL6_3
IL6_4
IL6_4
IL6_5
IL6_5
IL6_6
IL6_6

Sziasztok!

Nos, ami késik, nem múlik: pénteken jött meg nekem is az Il-62M. Következzenek hát az első benyomások.

A csomagolás a Zvezdától immár megszokott bombabiztos megoldás: a külsőből egy belső dobozt lehet kihúzni, és abban van a makett. Így biztosan nem veszik el alkatrész, mert másfelé nyílnak a dobozok, és a belső olyan erős, hogy a postai szállítás sem hagyott semmi nyomot rajta.

Egy zacskó tartalmazza az összes szürke öntőkeretet, az átlátszó azonban csak úgy bele van rakva külön csomagolás nélkül, az enyémről le is tört a pilótafülke üvegezése - de nem veszett el. A matricaív függőleges mérete kicsit nagyobb, mint a dobozé, ezért az összeszerelési útmutatóval együtt úgy rakták be, hogy a szélén kicsit felkunkorodik - szerencsére ettől nem sérültek a matricák ,de azért nem túl szerencsés megoldás.

Az orosz linken nagyon dícsérik a készletet, és ezzel én is egyetértek.

A doboz hátoldalán büszke reklámszöveg hirdeti, hogy a készlet tervezése és kivitelezése "soha nem látott precíz technológiával készült" - ez a hetyke kijelentés először kicsit irritált, de a tüzetesebb szemrevételezés után elmúltak a kételyeim. Valóban igazi örömmakettezésnek nézek elébe! A teljesség igénye nélkül:

- tökéletesen pontosan illeszkedő fődarabok: a törzsfelek és a szárnyak összeragasztásakor nem lesz szükség szorítókra meg gumikra, mert hajszálpontosan illeszkednek, minden deformáció nélkül. A törzs és a szárnyak összepróbálásakor semmi, még századmilliméterekben mérhető rés sem keletkezett, itt gyakorlatilag nem lesz szükség tömítésre.

- igen részletes bontás: a bejárati ajtó külön darab, és a szárny összes mechanizációja (fékszárnyak, csűrők) külön-külön alkatrészek, és még a mozgató mechanizmus csavarorsói is ki vannak alakítva. Én nem szoktam örülni az ilyesminek, mert "alapállapotban" szeretem látni a repülőgépeket, ez a teljes szétbontás pedig inkább diorámába való. Itt azonban ez semmi nehézséget nem fog okozni, mert ezek a kisebb alkatrészek is tökéletesen pontosak. Az ajtó olyan jól illeszkedik a keretébe, hogy szárazon belerakva is ottmarad, és kívülről senki nem mondaná meg, hogy külön alkatrész.

- A futómű kialakításáról már korábban lelkendeztem (a ki- és berugózott futószárak külön alkatrészek), de most észrevettem, hogy a törzs hátsó részéből kilógó támasztókerék is megvannak, kibocsátott és behúzott állapotban egyaránt. Erre a sajátosságra már gyerekkoromban rácsodálkoztam Ferihegyen: észrevettem, hogy az érkező Il-62-esek farokrésze alól gurulás közben lassan elkezd leereszkedni egy kerék, és mire a repülőgép az állóhelyre ér, a támasztókerék a hosszú szárán már a földig ér. Maketten most látom először kialakítva ezt a megoldást.

- A hajtómű egyértelműen D-30KU. sok apró alkatrészből áll, bár érdekes módon a sugárfordító roszélyai egybe vannak öntve a burkolattal. A műanyag eléggé vastag, ezért szerintem az NK-8-4-es is gond nélkül kifaragható belőle.

- A matricák tökéletesek (már amennyire elsőre megállapítható). Még az 1979-1980-ban az Aeroflot repülőgépeken látható "Official Olimpic Carrier" felirat is ott van az íven. Előttem van, amint először pillantottem meg Ferihegyen egy Tu-154-est ezzel a felirattal, és nagyon tetszett. Emlékszem, hogy engem az USA bojkottja emiatt különosem frusztrált (nemtom megmagyarázni az összefüggést, egyszerűen csak így éreztem)... A bonyolult alkatrészbontás miatt a matricák is meglehetősen széttagoltak. Az ablakcsík rengeteg darabból áll össze, még a nyithatóra elkészíthető ajtó kerete is 3 matricából rakható össze. Nem lesz sétagalopp, az biztos.

- Jókora állványt is adnak a készlethez, de első pillantásra kicsit meredeknek tűnik az állásszög, amibe a rárakott makett kerülne, ezen szerintem javítani kell. Az Il-62 meglehetősen decens emelkedő képességéről ismert.

- Az utastér ablakai egyenesen lenyűgözőek. A négy csíkban kialakított ablaksorok a helyükre illesztve tökéletesen a felületbe simuló, minden behúzódástól mentes, víztiszta ablakokat adnak. Igaz, az öntőkereten ezek a csíkok kicsit meggörbültek, de az anyaguk éppen annyira rugalmas, hogy kiegyenesíthetők.

Hát ennyi elsőre. Mivel éppen most bajlódom két Eastern Express makettel, elmondhatom, hogy ég és föld a különbség.

Fóka
newman 573047 2014. november 30. 21:06
Válasz erre
Sziasztok!
Eladó 144-esek:
Revell 1/144 Canadair CL-604 2800Ft,
Airfix 1/144 Boeing 737-200 2500Ft,
Minicraft 1/144 Boeing 707 British Airways 6000Ft,
Trunpeter 1/144 Il-78 Midas (Il-76 is építhető belőle) 5000Ft,
OKB144 1/144 Il-76TD 5000Ft,
OKB144 1/144 Tu-16 4000Ft.
Üdv.:
Péter
peterpontnewmankukacfreemailponthu
Gabusch 572934 2014. november 29. 10:11
Válasz erre
Köszönöm, de én Fóka véleményére lennék kíváncsi a kittel kapcsolatban.
Pilatus 572933 2014. november 29. 10:04
Válasz erre
IL-62 M zvezda doboz bontás !


http://scalemodels.ru/articles/7821-obzor-novinki-zvezda-1-144-iljushin-il-62m.html
Pilatus 572932 2014. november 29. 10:03
Válasz erre
IL-62 M Zvezda doboz bontás !

http://scalemodels.ru/articles/7821-obzor-novinki-zvezda-1-144-iljushin-il-62m.html
newman 572914 2014. november 28. 20:13
Válasz erre
Hehe... Il-62 dömping...
www.aeroscale.co.uk/modules.php
Gabusch 572879 2014. november 27. 21:55
Válasz erre
Nagyon várok ám egy dobozbontást! :)
Mandras 572253 2014. november 18. 19:12
Válasz erre
Az Il-62-es repülőgép magyarországi történetéhez (a fiókomból):

A típust a Malévnak is felajánlották megvételre 1968-ban. A Malév akkor három repülőgép beszerzését tervezte 148 férőhelyes változatban, első és turista osztályokkal felszerelten. A mellső utasteret két részre osztották volna egy válaszfallal úgy, hogy elöl 30 turista ülés öt sorban, mögötte 16 első osztályú ülés négy sorban helyezkedett volna el. A konyha mögötti hátsó utastérben további 102 turista utas foglalhatott volna helyet.

A vásárlásról szóló szerződés tervezetét el is készítették, és véglegesítették 1968. december 2-ára, mert úgy szólt az ajánlat, hogy ha azt december 10-éig aláírják, akkor az első Il-62-es gépet 1969 augusztusában, a másodikat 1969 szeptemberében átadják. A gépek festésmintáját február 1-jéig kellett egyeztetni.

A Szállító az első két géppel együtt öt szakembert biztosított volna a Malévnak egy évre a saját költségén, közöttük egy RPSzN-3N radar-szakértőt és egy NK-8-4 hajtóműmérnököt. A harmadik repülőgép szállításáról 1970 májusában kellett volna dönteni a tapasztalatok alapján.

Mint tudjuk, a szerződést nem írták alá. Ennek oka egyrészt az volt, hogy a Malév a Jet-korszak küszöbén éppen a Tu-134 üzembe állításával volt elfoglalva, és emiatt nehezen tudott volna egy újabb szakember-állományt elkülöníteni egy másik új típusra; másrészt a hosszú távú járatok beindítása ellen sokan érveltek, és végül győztek. A rossznyelvek szerint volt egy politikai szempont is, amely szerint nem kell elősegíteni a tengeren túlra kivándorolt 56-os magyarokkal való kapcsolattartást.

A HA-LC jelsor így megmaradt a későbbi „szerelmünknek”, a Tu-154-nek.
Szerintem jobban jártunk...

Üdv., András
sanyi 572243 2014. november 18. 17:12
Válasz erre
Sziasztok!
Ezt most találtam:
www.peruvianaviation.com/
Gabusch 572145 2014. november 17. 11:41
Válasz erre
Mármint a nekiállás tehető évekre, egyébként nyilván azonnal kell. :)
Gabusch 572144 2014. november 17. 11:40
Válasz erre
Nagyon minimális méret- és alakbeli különbségeket is vélek felfedezni. Viszont reménykedem benne, hogy a kit valóban félelmetes részletezettsége és hatalmas matricája okán esetleg valaki kidob hozzá sima IL-62 hajtóműgondolákat, mielőtt megvenném és nekiállnék farigcsálni. Önmagam ismeretében ez amúgy simán évekre is tehető. Pláne, hogy ahogy elnézem, már az összerakása is simán vetekszik egy tankkal.
És abban sem vagyok 100%-ig biztos, hogy a festése sokkal egyszerűbb lenne.
Fóka 572126 2014. november 17. 09:22
Válasz erre
Il-62-Il-62M
Il-62-Il-62M

Na, persze nem működik a link :-/ Íme a kép.
Fóka 572125 2014. november 17. 09:20
Válasz erre
...vagy mégsem? A Kislőcsös által mutatott oldalon van egy kép, amin baloldalt alul az R.A. Il-62 és Il-62M készletének dobozrajza van, és jól látható a két hajtőmű közti különbség: szinte semmi, csak asugárfordító mozgató mechanizmusának burkolata áll ki az utóbbin. Erre gondolok:

scalemodels.ru/modules/myarticles/img_7821_1414105962_wiki-2.jpg.html
Fóka 572124 2014. november 17. 09:14
Válasz erre
Szia! Ezer éve... :-)

Nos, az összeállítási útmutató alapján ez valóban Il-62M D30-KU hajtóművel, tehát Gabusch kollégának alaposan át kell majd alakítania a gondolákat a "sima" Il-62-höz.

Fóka
Kislőcsös 572122 2014. november 17. 08:46
Válasz erre
Ha-LIA
Ha-LIA

Sziasztok:)
Egy részletes cikk a Zvezda IL-62-eséről
scalemodels.ru/articles/7821-obzor-novinki-zvezda-1-144-iljushin-il-62m.html
Ennyire részletes készletet 144-ben utasszállítóról szerintem még nem adtak ki,sőt.
Amit ezen nem dolgoztak ki,azt nem is érdemes.
Ez egy kép a nyitott sugárfordítós leszállásról,magyar vonatkozásban.
Gondolom sokan szeretnék MALÉV festéssel elkészíteni.Éppen ezért már rajzolom hozzá a matricát,amit majd a HAD-nál be is fogtok tudni szerezni. Lesz rajta ablaksorral és ablaksor nélkül is MALÉV felirat a törzsre,azoknak akik a szép átlátszó ablakkal akarják elkészíteni.

Kislőcsös
Mandras 572009 2014. november 15. 21:05
Válasz erre
Ráadásul a Tu-154-esen volt még egy további biztonsági megoldás is. Ha mindennek ellenére a sugárfék mégis, önkényesen átállt volna a negatív tolóerő üzemmódra, akkor az adott hajtómű üzemmódja AUTOMATIKUSAN alapgázra állt át.

Az Il-62M-en valóban megengedett volt a sugárfék használata a levegőben, a megközelítés legvégén és kilebegtetéskor, de ismereteim szerint csak alapgázon. A módszer célja a kifutás hosszának a további csökkentése volt.
Tibcsi 571993 2014. november 15. 18:06
Válasz erre
Tibcsi kolléga megnyugtatására meg kell mondanom, hogy az Eastern Express Il-18-asa sem bővelkedik felhasználóbarát részletekben. Eléggé "short run" jellege van a készletnek. Nekem pl. a bumfordi öntőkeretek okoztak sok frusztrációt, amikor a feleolyan vastag alkatrészeket (pl. futóműszár) próbáltam leválasztani róluk.

Megnyugodtam! :) De az Eastern Express IL-18-asán legalább átlátszóak az ablakok... bár lehet, hogy az inkább hátrány.. :)

Tibcsi
Gabusch 571990 2014. november 15. 17:43
Válasz erre
Köszi. Az a baj, hogy abszolút nem tudom, hogy mit kellene átalakítani - ha egyáltalán, mert nem szaporítom a "szegecsszámlálók" táborát -, de amennyiben nagyon eltérő a kettő és meg is tudom csinálni, voltaképpen miért is ne?

Az meg sem fordult a fejemben, hogy a régi NDK kittel kezdjek valamit, mert egyfelől gyanítom, hogy nehéz lehet beszerezni, másrészt sejtem, hogy ennek okán alig valamivel lehet drágább, mint az új készlet. Arról nem is beszélve, hogy az újban vannak megfelelő matricák, míg az NDK készletben nem tudom, hogy létezett-e egyáltalán Aeroflot verzió. És akkor még a lajstromszámról nem is beszéltünk, ami ebből a készletből biztosan összeollózható, Letrasetet meg már nem is tudom, mikor láttam utoljára.
Fóka 571986 2014. november 15. 15:12
Válasz erre
Az 1:100-as NDK Il-62-es az megintcsak egy másik változat, merthogy az a prototípust ábrázolja, ami sokkal rövidebb volt, mit a széria-típusok. Ennek a prototípusnak a pilótafülkéje alatt volt két nagy menekülőajtó, ami a törzsön az orr-résznél két kiemelkedő púpnak látszik. Rá'dásul - hogy a makettezőknek komplikáltabb legyen az élet - ennek a prototípusnan sem NK-8-4, sem D-30KU hajtóműve volt, hanem Ljulka AL–7 típusú :-) Szóval ebből se lenne könnyű széria Il-62-est csinálni, mert be kellene toldani a törzsbe, átalakítani az orrát és a főfutó-gondolaajtókat is át kellene szabni - a hajtóművekről nem is beszélve, mert ezek az AL-7-esek még az NK-8-asoknál is kisebbek voltak (és jóval gyengébbek). Azért csinálok majd fotókat is.
Gabusch 571984 2014. november 15. 14:31
Válasz erre
Így már világos a működése is.

Fóka, látom a cikkeid között, hogy Neked van NDK-s Il-62 maketted. Az még a nekem kellő hajtóművekkel szerelt? Mert ha igen és viszonylag jó, akkor ha megérkezett az új készlet, esetleg eltérő hajtóműgondolákkal, légy oly jó és csinálj nekem mindkettőről fotókat, hogy tudjam, mégis mit kellene nagyjából összehoznom. Próbálok képeket keresgélni, de nagyon macerásnak tűnik, minthogy nem feltétlenül a hajtóművekre vannak rendszerint kiélezve.
Fóka 571982 2014. november 15. 13:43
Válasz erre
Il-62M
Il-62M

...és itt látható egy egészen elképesztő felvétel: egy Il-62M sugárfordítói még a levegőben, földetérés előtt reverz üzemmódban! Amikor először találkoztam ilyennel, nem hittem a szememnek, de azóta több képen is láttam már - lehet, hogy ennél a típusnál ez szokványos eljárás?

A kép forrása:

www.airliners.net/photo/Sudan---Government/Ilyushin-Il-62M/1365180/
Fóka 571981 2014. november 15. 13:36
Válasz erre
"Földetérés után a terelőlemez a kiáramló gázsugarat a haladási iránnyal szembe fordítja" - persze nem magától, hanem a személyzet állítja át a gázkarokon lévő kis fogantyúkkal. Ekkor a hajtómű is felpörög a minél intenzívebb fékezőhatás érdekében, ezért lehet a kabinban a földetérés után azt a jellegzetes süvítő hangot hallani. Sajnos történt már a sugárfordító miatt is baj: Thaiföld fölött utazómagasságon repülve a Lauda 767-esének (OE-LAV, 1991. május 26.) az egyik sugárfordítója "átállt" a hajtóművezérlő számítógép (FADEC) szeszélye miatt. A negatív tolóerő a levegőben kataszrofális, le is zuhantak. Nem tudom elképzelni, hogyan nem gondolhattak ilyen esetre a tervezéskor. A Tu-154-eseken a bal főfutó rugóstagján van egy véghelyzet-kapcsoló, ami csak a főfutó teljesen berugózott állapotában engedi átállítani a sugárfordítót, azaz csakis a földön - ilyen egyszerű... A Lauda eset után - ha jól emlékszem - ki is adtak egy service bulletint a típusra valami hasonló megoldás kötelező beépítésére.
Gabusch 571978 2014. november 15. 12:25
Válasz erre
Köszönöm szépen. Mindig tanul az ember. :)
Egyelőre még nem rendeltem meg, de úgy érzem, egy ilyet mindenképpen be kell szereznem. Várom a véleményeket.
Fóka 571962 2014. november 15. 08:06
Válasz erre
Il6
Il6

A sugárfék az olyan terelőlemez-pár, amit a hajtóművek kiömlőnyílása után szoktak rakni. Földetérés után a terelőlemez a kiáramló gázsugarat a haladási iránnyal szembe fordítja, ezzel erőteljes fékezőhatást biztosít.

Az NK-8-as hajtóműveken ez a gondolán belül van, és a hajtóművek végén alul-felül egy-egy rostély jelzi létezését, a D-30KU esetében viszont a gondolán kívűl látható, a mozgató mechanizmus burkolata és a fémszínű terelőlemezek formájában.

A képen az utóbbi látható, tehát nem az, amit meg kell csinálnod :-) Ha a készletben ilyen van, akkor bizony jól át kell alakítani. Majd jelenkezem, ha a kezemben lesz.
Fóka 571961 2014. november 15. 07:58
Válasz erre
Nekem sem egyértelmű a képről, hogy NK-8-4 vagy D-30KU gondolák vannak-e a készletben. Viszont elképzelhető, hogy 1-2 héten belül meg tudok nézni egyet élőben (makettet, úgy értem), és akkor egyértelmű lesz. Majd beszámolok!
Gabusch 571960 2014. november 15. 00:55
Válasz erre
Khm. Izé... Mi az a sugárfék? Hol helyezedik el?
Repülőben (is) totál hülye vagyok, de most, ahogy szkennelgettem a régi képeket, eszembe jutott, hogy ezt azért talán összeraknám magamnak - mint egyetlen polgári repülőt.
Mandras 571959 2014. november 15. 00:13
Válasz erre
Jobban megnézve a zve_7013_parts06 számú képen lévő keretet, gyanúsan karcsúak a gondolák és szűkülnek a fúvócsövek. Tán csak nem az NK-8-4-es hajtóművek gondolái ezek? Mert akkor elegendő lenne csak a sugárfék terelőrácsait felfesteni.

Ha cserélni kellene, nem tudom, mire. Én Fóka véleményére adnék ezzel kapcsolatban.
Gabusch 571957 2014. november 14. 23:52
Válasz erre
Előfordulhat, hogy tényleg a kormánygép volt, a személyzetével, mert leszállásnál baromian odaverte, majd a nyelvem haraptam el. Kissé feltűnt az előző Constantine-Algír belföldi járat után, ahol gyakorlatilag sem a fel- sem a leszálláskor nem lehetett a föld elhagyását/érintését érzékelni. Igaz, hogy az valami Boeing volt, de nem hiszem, hogy ekkora különbség lehetett volna a gépek között. A személyzet gyakorlottsági szintje viszont jó magyarázatot adhat erre.
Gabusch 571956 2014. november 14. 23:47
Válasz erre
Köszönöm. A hajtóműgondolákat mire lehetne cserélni?
Mandras 571955 2014. november 14. 23:45
Válasz erre
Szia!

Biztos, hogy ez a 86617 és egy sima Il-62. Nem csak azért, mert annak látom, hanem mert a többi variáció nem is jöhet szóba. A 86817 egy Il-76-os lajstromjele volt, a 86517-es Il-62M-et meg csak 1981-ben gyártották. 85-tel pedig nem kezdődtek Il-62-es számok.

A 86617-es gépet hivatalosan 1977. április 28-án kapta meg az Aeroflot. Mivel te már 1976-ban ezzel utaztál, ebből két dolog következhet. Az egyik, hogy a koprmánygépekkel időnként utasjáratokat is teljesítettek a kormánygépes személyzetek gyakorlatban tartása céljából. (Nálunk is.) A másik, hogy esetleg a könyjóváírás dátuma későbbi, mint a használatba vétel. Ez odakint szintén elő szokott fordulni.

A Zvezda kitjéről majd a profi makettező szakemberek mondanak biztos véleményt. Én csak a hajtóműgondolák cseréjét látom szükségesnek, a szárnyakat nem bántanám.

Üdv., András
Gabusch 571954 2014. november 14. 23:41
Válasz erre
Az a baj, hogy ma az enyémen is. Tegnap meg még nem. :)
Sajnos ennél jobb szkent nem tudok róla csinálni azt hiszem. :(

De arra ez onespotter.com/aircraft/id/439850/EK-86817
az mondja, hogy "delivered Oct 19, 1976". Márpedig akkor én már az oskolapadban ültem, nem a fedélzeten!

Üdv:

G.
Rumcájsz_52 571953 2014. november 14. 23:22
Válasz erre
Az én monitoromon 86817-nek néz ki.
Üdv R.
Gabusch 571952 2014. november 14. 22:59
Válasz erre
il621
il621
il622
il622

Kedves Urak, Mandras és Fóka!

Mivel nagyon úgy tűnik, hogy nálam, egyszerű utasnál sokkal többet tudtok a dologról, mellékelnék két darab képet és kérem a segítségeteket. A képen látható - szerintem IL-62-es géppel, aminek lajstromszáma alighanem a 86617 (bár már nem vagyok biztos ebben sem, ha kormánygép volt), 1976. augusztus 21-én kb. 16:45-kor landoltam Ferihegyen az Algír-Budapest-Moszkva járat (amúgy baromi éhes :) ) utasaként. Ha lehetséges, ezt a gépet építeném meg a Zvezda kitjéből, nyilvánvalóan személyes okok miatt.

Tehát az első kérdés az, hogy Ti mit láttok a lajstromszám felnagyítása után? 85617, 85817, 86617, 86517, stb.?
A másik, hogy ha ez nem egy IL-62M, hanem IL-62, akkor amennyiben nem nyitogatok ki rajta semmit (a képen is zártnak tűnik minden, hiszen gurulás után áll) akkor a Zvezda kitje jó hozzá 1:1-ben?
Mandras 571948 2014. november 14. 22:28
Válasz erre
Ó, bocsánat Gabusch-tól!

Most jöttem rá, hogy Ferihegy-1-re gondolt, nem a repülőgépre!

Very Sorry!
Mandras 571947 2014. november 14. 22:24
Válasz erre
Sziasztok!

Néhány gondolat az Il-62-es témához és a D-30-as hajtóműhöz.

Az „Akkor még csak egy volt” megjegyzés nem tudom, hogy mit jelent, lehet, hogy félreértem Gabusch-t. Ugyanis a CCCP-86617 lajstromjelű Il-62-es repülőgép nem az első volt, hanem a 20. gyártási sorozat első gépe. Ha félreértem, akkor bocsánat!

Sorozatonként öt gépet gyártottak, így ki lehet számolni, hogy ez a hányadik sorozatgép volt. Tehát a 96. gép. Plusz a prototípusok, ami legalább négy. A 86617-es gépet 1975-ben gyártották, és eredetileg kormánygép volt 52001 gyártási számmal. Az Aeroflot 1977-ben kapta meg utasgépnek. Az első nagyjavításon a gyári számát módosították 2520314-re a megfigyelő „ellenség” megtévesztésére.

Az Il-62-nek valóban elég rossz a hírneve mindmáig, de ez csak azért van, mert a LOT és az Interflug katasztrófái nagy nyílvánosságot kaptak hazánkban. Kíváncsiságból megnéztem az Il-62-es baleseti statisztikáját, valamint próbaképpen a mindmáig kitűnő hírnévnek örvendő Caravelle statisztikáját is. Ezek alapján az Il-62 rossz hírnevét a tények nem támasztják alá. A legyártott 287 gépből 22-t kellett leírni balesetek miatt, miközben 1087 ember halt meg. A Caravelle esetében a legyártott 282 gépből 65-öt kellett leírni balesetek miatt, miközben 1325 ember halt meg.

A LOT mindkét Il-62-es katasztrófája ugyanazon hiba miatt következett be, de az első gépen még NK-8-4 típusú hajtóművek voltak, mivel az még „sima” Il-62-es volt (SP-LAA). A másik gép már Il-62M volt D-30KU típusú hajtóművekkel (SP-LBG). Mindkettőben az egyik turbinatárcsa szakadt három darabra, és szétrepülve tönkre tette a kormányvezérlést, illetve okozott tüzet a hátsó csomagtérben. Mivel az NK-8-4 részegységei nagyban megegyeztek az NK-8-2U egységeivel, ezért a Malév hónapokon át nem kapott hajtóműveket a Tu-154-eseibe a kivizsgálás miatt.

A Fóka által említett eset a HA-LBI lajstromjelű géppel történt 1984. február 14-én, amikor a 31L pályairányon megkezdte a felszállást Amszterdam fele mene utu. A kapitány Makk László, a másodpilóta Baranyai Károly volt. Mindössze 70 métert tettek meg, amikor egy nagy durranással a jobb oldali hajtóműből turbinalapátok repültek szanaszét. A felszállást megszakították, a 36 utast pedig a HA-LBG vitte el Amszterdamba kétórás késéssel. A javítás során a HA-LBI kapott elsőként a Malév gépei között 3-as szériájú hajtóműveket, és lett így a típusjele Tu-134A-3 márciustól.

Bocs, hogy kicsit hosszú lett.

Üdv., András
Fóka 571934 2014. november 14. 18:35
Válasz erre
Ó, azért ennyire nem volt vészes a helyzet. Az utazóközönség túlnyomó többsége életben maradt, és vannak nyugdíjas pilóták is szépszámmal, akik naponta repültek rajta. Még a rosszabb statisztikával szégyenkező Il-62-essel utazni is biztonságosabb volt, mint pl. személyautóba ülni.
Gabusch 571933 2014. november 14. 18:23
Válasz erre
Köszi. Akkor majd elgondolkozom rajta, hogy vegyek-e kintről, vagy várjak még kicsit.

Ezek szerint örüljek, hogy még élek? Vagy négyszer utaztam ilyen géppel. :) A 86617-tel pl. konkrétan tudom, hogy mikor szálltam le Ferihegyen. Akkor még csak egy volt.
Fóka 571932 2014. november 14. 17:16
Válasz erre
típusokban kevéssé vásárló = típusokban kevéssé járatos vásárló
Fóka 571931 2014. november 14. 17:15
Válasz erre
...ja és egy apróság: az An-24-es ebben a méretarányban tényleg apróság. Engem nem lepett meg, mert el tudtam képzelni, mire számítsak, de nemtom, mit gondol az a méretarányokban és típusokban kevéssé vásárló, aki az attraktív képpel díszített jókora doboz alapján nem arra számít, hogy pár parányi szürke műanyagdarabot talál a sokat ígérő csomagolás mélyén :-/
Fóka 571930 2014. november 14. 17:08
Válasz erre
AN4_IL8
AN4_IL8

Sziasztok!

Én mostanában ezekkel bíbelődöm. Tibcsi kolléga megnyugtatására meg kell mondanom, hogy az Eastern Express Il-18-asa sem bővelkedik felhasználóbarát részletekben. Eléggé "short run" jellege van a készletnek. Nekem pl. a bumfordi öntőkeretek okoztak sok frusztrációt, amikor a feleolyan vastag alkatrészeket (pl. futóműszár) próbáltam leválasztani róluk. Az An-24-es utaskabin-ablakai pedig egyenesen borzasztóak. 1:72-ben is macerás a keret nélküli átlátszó darabok összemaszatolás nélküli rögzítése, 1:144-ben viszont már olyan kihívás, hogy az emberfia komolyan elgondolkodik, hogy miért is makettezik egyáltalán :-/

Szerencsére a HAD matrica remek, alig várom már, hogy ott tartsak.

Fóka
Fóka 571927 2014. november 14. 16:18
Válasz erre
Szia!

Magyarországon még nem láttam a makettet, csak külföldi aukciós oldalakon, ~25 EUR + posta körüli áron.

Én sem tudok egyéb különbségről, mint az eltérő szárnymechanizációk és a hajtóművek.

Utóbbihoz egy fura érdekesség: az "M" változat Szolovjov D-30KU típusú hajtóműve úgy született, hogy a Tu-134-eseken bevált D-30-at a rajzasztalon másfélszeresére nagyították. Ez nekem elég szörnyen hangzik (autentikus helyről, az Tupoljev Tervezőiroda egyik mérnökétől hallottam). Mivel a típusnak meglehetősen szerencsétlen története van: több példány is leesett (kettő a LOT flottájában volt) úgy, hogy egy hajtóművük egyszerűen széthullott a levegőben és a kompresszorlapátok szerte-szét repültek összezúzva mindent, ami útjukba került, gyanítom, hogy nem volt szerencsés ötlet ez a tervezési eljárás. Annál is inkább, mert a D-30-asok is szét tudtak esni, bár velük annyi baleset nem történt, mint nagyobb testvérükkel. A Malév egyik Tu-134-esével is előfordult a hetvenes években (arra már nem emlékszem, melyikkel), hogy felszálláskor az első kompresszorfokozat járólapátsora szétrepült és egyebek mellett a függőleges vezérsíkot is eltalálták a darabok. Szerencsére ez még nekifutás közben történt, és vészfékezéssel meg tudtak állni. Ha kicsit később történik, akkor valószínűleg a Malév 34-eseinek katasztrófa-listája egy esettel hosszabb lenne...

Fóka
Gabusch 571899 2014. november 13. 23:50
Válasz erre
Na, még egyet! A 86617 egy IL-62 volt, szemben a kitben szereplő IL-62M-mel. Van valami lényeges és a kitet figyelembe véve látható különbség a kettő között? Ahogy hirtelen ránéztem, talán a fékszárnyak vagy csűrők, meg a turbinák között lenne eltérés, de nem hinném, hogy ez nagyon befolyásolná a kinézetet, különösen, ha nem akarok versenyre menni vele, bár gondolom, hogy minimális változtatásokat meg tudnék rajta csinálni.
Gabusch 571898 2014. november 13. 23:45
Válasz erre
Tévedtem, mert a 86617 kell. De ki tudom hozni belőle. :)
Gabusch 571897 2014. november 13. 23:01
Válasz erre
Az hagyján, de rajta van a nekem kellő lajstromszám a matricán! Mikorra fog ez ide "begyűrűzni" vajon? Hozhat egyet a Jézuska?
Fóka 571839 2014. november 13. 11:43
Válasz erre
IL6
IL6

Sziasztok!

Hihetetlen dolog történt. A Zvezda kiadta az Il-62M típust 1:144-ben, és nagyon szép készletnek tűnik. Ami miatt azonban teljes izgalmi állapotba kerültem, az 1 apró részlet. Talán emlékeztek rá, mindig panaszkodtam az utasgép-kitek azon hiányosságára, hogy a főfutó-szárakat kirugózott állapotban ábrázolják, ezért ha nem állványra rakjuk a kész makettet, az rendkívül élethűtlen állásszöget fog fölvenni a túl hosszú amortizátorok miatt. Ebben a készletben azonban 2 pár főfutószár van, egy kirugózott, és egy összenyomott! Egészen meghatódtam tőle :-) (persze lehet, hogy más készletben is csináltak már ilyet, de én most találkozom vele először)

Íme a készlet:

www.cybermodeler.com/hobby/kits/zve/kit_zve_7013.shtml

Zvezda Il-62M kííí dzsáááj! (ez 1 szanszkrit örömujjongás volt)

Derűs napot,
Fóka
FCS 571798 2014. november 12. 12:32
Válasz erre
matrica
matrica

Volna pár 1:144 matrica, hátha valakinek hasznos
Drew Decals 757-200 Icelander Cargo 2000.-
Avigraphics DC10/MD11 World Cargo 1500.-
Nazca Decals A320 Clickair 2500.-
Nazca Decals B727-200 detail set 2000.-
F-Decals Tristar ATA 3500.-
Had B767 Malév 2500.-
Had Fokker Malév 2000.-
Had B737-400 Malév/CSA 2000.-

1:100 Had TU-154 Malév 2000.-
Szabi77 571422 2014. november 6. 21:17
Válasz erre
Sziasztok!
Keresek 1/200-as A320-as makettet,lehet megépített is csak minden alkatrésze meglegyen!
petroviczszabolcs77@gmail.com
Szabi77
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134.