/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
Gabi 571869 2014. november 13. 18:38
Válasz erre
Szia!

Egy kis segítség, de ez inkább a 80-as évekig volt jellemző:

Fehér alapon feketével írt
HA, HB: Honvédségi személygépjárművek
HF: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik
HG: Honvédségi autóbuszok, törzsbuszok
HH: Honvédségi híradós járművek
HK: Honvédségi motorkerékpárok
HL: Honvédségi lokátoros és vontató gépkocsik
HM: Honvédségi műhelygépkocsik, gépjárművontatók, tüzérségi bemérő gépkocsik
HN: Honvédségi motorkerékpárok
HP: Honvédségi műszaki alakulatok járművei - hídrakók,hídvetők, aknakereső gépkocsik, építő alakulatok platós és billenős járművei, egyéb platós gépkocsik
HR: Honvédségi könnyű teherbírású terepjáró tehergépkocsik, rendészek
HS: Honvédségi egészségügyi, vegyvédelmi és tűzoltó gépkocsik
HT: Honvédségi tehergépjárművek
HV: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik
HX: Honvédségi pótkocsik
HZ: Honvédségi tartálykocsik

Gabi
Freddy 571863 2014. november 13. 18:20
Válasz erre
Régebben voltak szabályok a H után álló betűre, de az idő előrehaladtával egyre kevésbé tartották be.
Sennás 571859 2014. november 13. 17:43
Válasz erre
Szia.Köszönettel én elfogadom és az Asszonykám faceoldalán keresztül nézelődöm.Kérdezném mert nem tudom pontosan a rendszámokat össze vissza adták alakulatok szerint?Pont a "HR" nézegettem azok csak rádiós állományba tartozó járművek kapták?Mindegy milyen típus csak rádiós legyen?"HS" láttam sok Uaz mentőn azok a mentő alakulatnál használták?
Köszönettel:SENNÁS
migi 571857 2014. november 13. 16:59
Válasz erre
385849_117951704985096_1714061732_n
385849_117951704985096_1714061732_n

Kedv csinálónak egy fotó az oldalról , érdekes egyéni jelzésekkel.
migi 571855 2014. november 13. 15:44
Válasz erre
Sziasztok
Ajánlom mindenkinek akit érdekel a hazai téma , a facebookon található Magyar néphadsereg közösségi portál oldalát , nagyon jó fotók kerülnek fel szinte minden nap .
Üdv migi
uazos 571853 2014. november 13. 15:24
Válasz erre
Nyugi vár még " kecses kecske " felújításra :)
Sennás 571846 2014. november 13. 13:57
Válasz erre
SAM_1313
SAM_1313
SAM_1315
SAM_1315
SAM_1316
SAM_1316

Csak megvannak azok a fránya képek!20 éve el se hiszem:)
Ott a hőn szeretett verda!HR-67-74 Ez még Táborfalva "APU" és "Gumiszkóp"a fedélzeten.
A 3 másik kép már Hajdúhadházon készült.Tekertük Pandúr tizedessel a TKV-s vezetéket.
Köszönet a segítségért PanzerBécinek!
páncélos 571837 2014. november 13. 08:34
Válasz erre
Konkrétan nem keresek, csak reménykedtem, hogy friss kép, és vár még "kecske" felújításra.
páncélos 571836 2014. november 13. 08:32
Válasz erre
"Ritka szép állapotban!"
Hát? Erről az jutott az eszembe, amikor kikonzerválást követően mentek lángvágó alá eszközök. Láttam sajnos olyan BLG-t, amelyik úgy nézett ki, mint ha új lenne, de ma már nincs.
uazos 571814 2014. november 12. 18:02
Válasz erre
Törzsbusz. Így van a konstrukció megegyezik. Alváz,szervó egy az egybe építhető. Szóval akkor csak a felépítmény változik.

Páncélos. Igen sokáig pihent a toronyműhely mellett, akkor javában mentek az uralok így félre lett téve. Melyik szépséget keresed ?

Sennás. Azt is vedd figyelembe,hogy némelyik más platóval jött ki. (ponyva végett)
Sennás 571806 2014. november 12. 14:50
Válasz erre
1336037799-clip-21kbl
1336037799-clip-21kbl

Köszi Páncélos!
Sajnos ezek az utángyártott (zöld)ponyvák már nem az igaziak voltak.Feladatát el látta de a színe!Fényes zöld volt.Undorító.

Más,egy ГАЗ 66Б ponyvás fülkés belülről.Ritka szép állapotban!
TPilu 571803 2014. november 12. 13:49
Válasz erre
Az URAL-4320 ÜTG-5,5-öt a 3/2010 HM határozattal rendszeresítették a RÁBA H-25 ÜTG-10-el együtt. Ugyan ezzel a határozattal vonták ki a rendszerből a TZA-7,5, a TZ-500 és az ATZ-10,5 típusokat.
TPilu 571802 2014. november 12. 13:44
Válasz erre
TPilu 571801 2014. november 12. 13:43
Válasz erre
Itt, a képtárban is vannak képek az átépített kocsiról.
http://www.makettinfo.hu/index.php?jobb=fotok/index.htm&&hash=
páncélos 571795 2014. november 12. 11:09
Válasz erre
Igen örülök. Köszönöm.
Bár titkon reménykedtem, hogy nem ez a kocsi lesz a képen, mert a helyszínt a kis képről is rögtön tudtam, meg a képen látható 72-est is tudtam, hogy sokáig ott fészkelt.
páncélos 571794 2014. november 12. 11:04
Válasz erre
A dolgot egyébként az is szépíti, amikor, nem változik a felépítmény, de még a jármű sem, csak fülke csere történik.:)
Törzsbusz 571791 2014. november 12. 10:00
Válasz erre
HM CURRUS Zrt. Nem, a konstrukció szinte azonos, több lett volna vele a meló a motorcserével. Alváz megegyező.
juge75 571780 2014. november 12. 05:20
Válasz erre
Hacsak a fülke tetőről és a sárvédőkről hiányzó lámpákat, index lámpákat nem nézem (nagyon leharcolt példányok).
juge75 571779 2014. november 12. 05:18
Válasz erre
juge75 571778 2014. november 12. 05:17
Válasz erre
DSCF7445[1]
DSCF7445[1]

Ural-375D MN, HF 20-90.
Felül a keret nincs rajta, mást nem látok eltérést.
juge75 571777 2014. november 12. 04:57
Válasz erre
atz-5_ural_01
atz-5_ural_01

Ural-375D ATZ-5, Múzeumban.
juge75 571776 2014. november 12. 04:48
Válasz erre
uazos 571771 2014. november 11. 22:41
Válasz erre
Máshol is olvastam ezt a 4320-as átépítési verziót. Hol csinálják ezt ? Meg miből ? Teljesen különböznek egymástól, van egy olyan érzésem hogy ez csak motor (dizelesítés) céljából lett feltüntetve. 375-ből Motor váltó ki -- kamaz be.
uazos 571769 2014. november 11. 22:32
Válasz erre
Kép130
Kép130

Nos megnéztem,de csak egy HR-es kocsit találtam amin a rendszám is leolvasható.(szintén platós) Ha keveset futott akkor nagy esély van rá,hogy elkerült valamelyik alakulathoz, de egyébként bármi lehetett vele.

Páncélos kívánságára,remélem örülsz! :))
TPilu 571762 2014. november 11. 20:49
Válasz erre
Bármilyen haditechnikai eszköz rendszeresítését és kivonását a honvédelmi miniszter követi el, a HM Rendszeresítési Bizottsága javaslatára. Ez elég random módon történik. Előfordul, hogy valami már több tíz éve nem létezik a rendszerben, mire kivonják, és van fordított eset is, amikor kivont eszközt szemrebbenés nélkül tovább alkalmaznak. Ugyan ez áll a rendszeresítésre is.
Konkrétan az URAL-375D - mint bázisjármű, vagy járóképes alváz, vagy ahogy tetszik - kivonásáról nincs tudomásom. Igazából ezeket nem is bázisjármű, hanem felépítmény típusa szerint szokták kivonni. Tehát azt gondolom, hogy a kivonása nem történt meg, de más típussal történő kiváltásuk, illetve 4320 típussá történő átépítésük elkezdődött.
Törzsbusz 571734 2014. november 11. 09:27
Válasz erre
Van még bent Ural-375D, Csepel is, de a kivonásuk el lett rendelve. Vannak alakulatok akik még nem terjesztették fel azokat az egyébként már 1-2 db-os járműveket amelyeket nem tudtak még kiváltani. tehát vannak még bent ilyen gépek azonban a típus kivonás már megtörtént.
páncélos 571731 2014. november 11. 07:28
Válasz erre
Jó (lenne) a második kép, de a háttérben ácsorgó 72-es jobban érdekelne. :)
páncélos 571730 2014. november 11. 07:27
Válasz erre
Gyárilag még kis oldalablakos ponyvával jöttek, de az idő vasfoga megette, így kaptak ablak nélküli (zöld) ponyvát.
uazos 571728 2014. november 10. 23:41
Válasz erre
Holnap megnézem a többi "hitványhatos " ról készült képet, hátha meglesz. Annó az egyik tanárom cegléden volt katona.
Sennás 571716 2014. november 10. 21:19
Válasz erre
Köszi uazos! Megörültem mikor "kicsibe" megláttam a képet azt hittem az én verdámat találtad meg:-) Azt tudom hogy van(használjak) az új meg a régi rendszámot,csak konkrétan az érdekelt volna a HR-67-74 "él-e még" vagy már bezúzták.Elvitte egy erdész FASZállítonak--FÚÚJ!Ceglédet már rég felszámolták tuti mindent széthordtak,eladtak,beolvasztottak. Gondolkodom megépítem a szeretett verdát (a Trumpi gyönyörű de kur..a draga)!
De kösz a képet!
dieselheaven 571713 2014. november 10. 20:28
Válasz erre
Köszi, a benzin-dízel változat különbségei megvannak. A felépítmények közti különbség érdekelne.
uazos 571706 2014. november 10. 19:00
Válasz erre
Kép251
Kép251
Képkivágás
Képkivágás

Ha ez megfelel, nem a legjobb fotó sajnos telóval csináltam.
uazos 571705 2014. november 10. 18:53
Válasz erre
Annyit tennék még hozzá Ural 4320.: Kamaz a motor és váltó ! Erősebb terepváltó, módosított áttételű hidak a benzineshez képest. Egyébként Juge amit leírt előttem mind igaz!

Benzines uralok nemhiszem,hogy kivannak vonva. Pár darab járt bent és a forgalmiban egyértelműen 375 (benzin) szerepelt. Ha tévedtem, akkor ezer bocsánat :)
Sennás 571702 2014. november 10. 18:26
Válasz erre
Газ-66
Газ-66
GAZ-66-12
GAZ-66-12
531
531

Sziasztok.Segítséget kérnék urak!Gaz-66 tehergk a Honvédségben milyen ponyva volt? 3 vagy 4 kisablakos?Ilyenen voltam egy évet de szégyen szemre erre nem emlékszem:(
Vagy a Magyaroknak csak olyan volt amin oldalra néző "kis ablak" fényt átengedő műanyag lap (3 kép) nem is volt?
Illetve régi rendszám alapján vissza lehet még ezeket a járműveket keresni?Léteznek még vagy már leselejtezték őket. HR-67-74 Ceglég a VBZnél.
Köszönet Sennás
Törzsbusz 571701 2014. november 10. 18:07
Válasz erre
Az lehet,de maga a típus ki van vonva.
TPilu 571699 2014. november 10. 17:56
Válasz erre
Nem vagyok benne biztos, hogy kivonták a 375D-ket. A legtöbb alakulatnál még van belőlük bőven.
juge75 571698 2014. november 10. 17:50
Válasz erre
URAL-375D
URAL-375D
URAL-4320
URAL-4320

Ural-375D: Benzin üzem, nagy fogyasztás, sokcsavaros, két félből álló felni, nagy üzemanyagtartály, akkumulátorok az utasülés alatt.
Ural-4320: A 375D modernizált változata (utóda), dízel motor, kisebb üzemanyag tartály, egydarabos felni, módosított orr rész és gépháztető, akkumulátor az utasoldali fellépőben kialakított tartóban.
dieselheaven 571693 2014. november 10. 15:30
Válasz erre
Köszönöm a részletes magyarázatot. Azt lehet tudni, hogy mi volt a különbség a két változatban?
Freddy 571606 2014. november 9. 12:11
Válasz erre
Nehezen, nem csináltattam sokat belőlük, és nagy részükkel már megvannak a terveim. 1-2-t esetleg tudok nélkülözni, írj mailt.
Törzsbusz 571563 2014. november 8. 18:30
Válasz erre
Freddy, ezekből,hogyan lehetne szert tenni?
Freddy 571559 2014. november 8. 16:32
Válasz erre
Honv_lgv_6
Honv_lgv_6
Honv_lgv_7
Honv_lgv_7

A múltkori figura festve. Illetve kettő, mert műgyantából sokszorosítva lett. Az AKM a Dragontól van.
Törzsbusz 571394 2014. november 6. 16:45
Válasz erre
Az ATZ 5.5 típusú 5500 L-es üzemanyag szállító két változata került hadrendbe az MN-be a '70-es évektől. Mindkettő az Ural 375D alvázán lett kialakítva. A Magyar Honvédségben az Ural 375D kivonásával a felépítményeket leszerelték majd azok a dízel Ural 4320- típusra lettek szerelve. A korábbi 375D változatok gyári szovjet gyártmányok voltak. Szolnokon lehet körbefotózni igény szerint egy korait.
WerWolf 571390 2014. november 6. 15:35
Válasz erre
dieselheaven 571378 2014. november 6. 12:40
Válasz erre
Sziasztok!
MN-es/MH-s üzemanyagos Uralról keresnék képeket, de nemigazán találok, ebben kérném a segítségeteket. Illetve még ha valaki tudja a pontos típusmegjelölését azt is szívesen venném. Végül azt szeretném kérdezni, hogy ez mennyire volt azonos a szovjet (és VSZ) üzás gépekkel (a feliratokon kívűl).

Ui.: ezek még rendszerben vannak amúgy?
lacipapa 570755 2014. október 29. 11:43
Válasz erre
Freddy 570754 2014. október 29. 11:39
Válasz erre
Nem volt SzU-100, rohamlövegek közül csak ISzU-122 volt.
T-34-es alvázán az a tűzoltójármű volt még.
lacipapa 570747 2014. október 29. 09:28
Válasz erre
Szervusztok!
Kutakodtam,de nem tudtam rá jönni.Volt-e rendszeresítve nálunk a SU-100?
Esetleg olyan hj.mű,amelyik T-34-es alvázon volt építve,nem a VT-34-re gondolok.
Üdv,Laci
balaton 570409 2014. október 24. 12:53
Válasz erre
Reklámból sosem elég... :-)
De már stuka-28 megelőzött, szóval ott vannak elérhetőségek (Ha más nem, a google segít ;-)). A ZZ-s makettek évekkel ezelőtt elfogytak tőlem (Csak pár db volt.).

üdv. KG
stuka-28 570366 2014. október 23. 22:56
Válasz erre
Tremere86 570363 2014. október 23. 22:25
Válasz erre
juge75

Szia, nem tudod véletlenül az e-mail címét?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.