/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
Podva 580709 2015. március 8. 11:57
Válasz erre
Sziasztok
Elnézést, úgy gondoltam ahogyan Zoli kijavított... Ha a Karcsi írta azt az ominózus idézetet, akkor abban hogy a 7005-ből RLM63 lett azzal nem értek egyet vele...
Mindenesetre nagyon érdekes dolgok kerültek eddig felszínre:
-A RAL7005 RLM42-ként szerepel valamelyik szakirodalomban. A legelső RLM hivatkozás mikori? Mennyi szín szerepelt rajta?
-Mikorra kellett volna a Ju86-osainkat leszállítani a németeknek?(az más kérdés hogy a motorral való töketlenkedésünk miatt ténylegesen mikor készült el az első)
-Mikori az LDv521 (a per nélküli)?
Útkeresés volt ez még, mindkét légierő részére (ti: német és magyar)

Érdekes adalék hogy a Krayes Légi figyelés elleni zöldje, barnája egyezik a RAL máig használt zöldjével, és barnájával...
Üdv
Durál 580707 2015. március 8. 11:13
Válasz erre
Valami zavar van az "erőben". Magó az MRT-s anyagában 64-es-nek identifikálta a Ju86 haskékjét, mint RLM64 világoskéket. Dénesék a Ju86 zöld színét 64-es sötét zöldnek. Ugyanis azt Ullman szerint tették ezt a megállapítást. Az Ullman könyv jelent meg (bővítésként) legutoljára és ebben van a kegtöbb RLM szín, szám szerint 44 db. A többi öt könyv ennél jóval kevesebbet ismer, max 29-30-at. Hogy aztán melyik szín helyes, mert a nyugati szakirodalom szerint nincs két egyforma, az legyen az ő dolguk. Én pl innen Kőbnya-Alsó Laposdülőről ebbe nem akarok okosabb lenni, beleszólni, csak parasztésszel azt látom, még odakünn, ahol már a témát évtizedek óta kutatják, sincs egyetértés. És ha utánaolvasol, nem találsz olyan jellegű német festékrecepteket sem, mint amelyek nálunk az utóbbi időkben le lettek közölve. Pedig nálunk csak jó egy éve folyik az intenzív kutatás. Ebben a tekintetben a német szakirodalom mintha le lenne maradva. Mindez a Bernad-Punka páros angol nyelvű 400 oldalnyi HFC-jének, 22 oldalnyi Haditechnika, 38 oldalnyi MRT és Karcsi 8 oldalnyi MRT közleményeinek köszönhető, hogy évtizednyi elmaradásunkat kezdjük igen szépen behozni. Szombaton a bécsi Arzenálban voltam makettbulin. Osztrák csoport az osztrák légierő gépeit mutatta be 72-ben. Egy Ju87 a "spanyolos" 61-62-63-65 színekben pompázott. A két Ju86-osuk meg: az egyik szépen ezsütre "táblázva", lemezenként. A másik meg zöld-sárga-barna, valamilyen érdekes árnyalatokban. Kérdeztem ennek okát. Kiderült, nekik nincs színes fotójuk a saját 86-osukról és azt sem tudják, milyen festéket és színeket használtak a tereptarka változaton. A "biztos" az ezüst, a többit meg meghasalták...Mi azért már előbre tartunk, amikor árnyalatokról vitázunk. Egyszer csak lesz eredmény...
Gabusch 580702 2015. március 8. 10:32
Válasz erre
Mindegy, mert a két kép annyira eltérő, hogy az én eszközeimmel nem lehet hasonlóvá sem tenni. Mondhatnám inkább, hogy ezen a monitoron tök más. A világosabb, általam talált színek viszont tűrhetően idomíthatók a mintához, bár nem csak az én tisztem eldönteni, hiszen alapban minden monitor más.
romsitsa 580701 2015. március 8. 10:12
Válasz erre
Hello,

az RLM 64 szín milyen roncson lett azonosítva? A JU-86 roncs színe RLM 65 volt az .orgon közzétett tanulmányban, nem értem, de tényleg.

Üdv

Á
Z63 580696 2015. március 8. 09:35
Válasz erre
Podva!
Gondolom jót akartál írni, de a 7000-es sor a szürke, a 8000-es a barna. Tehát a 7004-es nem lehet RLM 61, legfeljebb RLM 63.
Üdv,Z
AndrásH 580690 2015. március 8. 08:44
Válasz erre
AndrásH 580689 2015. március 8. 08:42
Válasz erre
Szia!
Az FS595 könyvről:
"Note: The color samples in the Fan Deck (and in the Classic-Version Specification Document) are suitable for color identification and selection purposes only, and they are NOT approved by DOD for Quality Control Purposes as some colors may be slightly incorrect. Only Color Chips (Individual or from Complete Sets) are approved for Quality Control and precise color matching."
A színazonosításra alkalmas minták 3x5" méretűek, azaz kb 5*7,5 cm.
Podva 580688 2015. március 8. 08:24
Válasz erre
Szia
Az RLM79-el légy óvatos volt egy világosabb és egy sötétebb verziója is. Dénesék a sötétebbet használták.
Üdv
Podva 580687 2015. március 8. 08:16
Válasz erre
Szia Sanyi

Nem tudom ki írta ezt:
"A Ju.86 roncsokon megmaradt zöld és szürke egyezik a Sólyom darabokon talált zöld és szürke színekkel.A Ju. 86 három színből álló álcázó festéséből kettő a mellékelt fotók alapján igazolhatóan német,ezért a harmadiknak is német színnek kell lennie.Ezek alapján kijelenthető,hogy a Ju. 86 roncson lévő szűrke a Herbig-Haarhaus korai szürke színe,mely később valószínűleg RLM jelzést kapott."
Szerintem nem feltétlenül kapott RLM kódot! A RAL7004 kapta a RLM61 színt és nem a roncson talált RAL7005. A Ju86 volt talán az első gyárilag festett német repülőgép, abban az időben amikor még száradt a festék az RLM szabványon...
A Ju 86 színei mentek át a sólyomra az 1938 augusztusi rendelés és az 1939 májusi Krayer ajánlat alapján...

A világoskékkel valószínűleg hasonló a helyzet, mint a szürkével. Kéne találni annak is inkább egy RAL-kódot és nem azzal kellene hivatkozni rá hogy "Monogram szerinti RLM64"

Nem tudom Sanyi feltűnt-e de a RLM 61/626/63 kicsit átalakult hála a 2 éve tartó kutatás eredményeinek... A HFC tábor mindennek dacára ott tart ahol a 80-as években tartott :(

Üdv Viktor
Z63 580685 2015. március 8. 07:48
Válasz erre
Az ominózus színek közül, a Ju 86-on megtalálható RLM 68 Dark Olive Green, RLM 64 Light Blue, RLM 61 Dark Brown, Ezeket egy-az egyben, tökéletes egyezéssel megtalálod.
Z63 580684 2015. március 8. 07:44
Válasz erre
Monogram könyv 001
Monogram könyv 001
Monogram könyv 002
Monogram könyv 002

Pár sor, remélem olvasható. Több utalás a színekre.
The Official Monogram Painting Guide To German Aircraft 1935-1945
juge75 580683 2015. március 8. 07:38
Válasz erre
1542545_96214_Verdefenyes_006ff
1542545_96214_Verdefenyes_006ff

A világos nem stimmel, a többi viszont...
Z63 580682 2015. március 8. 07:31
Válasz erre
Verdefényes 007
Verdefényes 007
Verdefényes 006
Verdefényes 006
Verdefényes 004
Verdefényes 004

Van itt szürke, van itt kék! Az, hogy egyes szerzők milyen elmélet szerint dolgoztak külföldön, nem tisztem eldönteni, de az alábbi színkönyvben minden szereplő szín, meglévő gépekről, vagy roncsokról származik, tehát létező, használt, német színek voltak. A festékeket vegyelemezték, a színkártyák elkészítésénél figyelembe vették a kémiai öregedést, stb. Az, hogy nem voltak exportszínek és, hogy ugyanarra az RLM számra, egyes szerzők, egészen más színt adnak meg, nem tudok mit mondani, egy biztos, egy létező, megtalált szín nekem többet mond, mint egy elmélet!
Üdv,Z
Vadász 580680 2015. március 8. 06:11
Válasz erre
Sanyi!

A MKHL (és véleményem szerint a spanyolok, svédek, görögök) által használt színek közül amelyeket rendszeresített az RLM az megkapta az RLM jelőlést (besorolást)ezeket a RAL sorban is megtalálod, amit nem, azt csak RAL rendszer szerint azonosítható.

Vadász
juge75 580676 2015. március 8. 03:16
Válasz erre
Kedves Sándor!

Én a szememnek hiszek, szürkét láttam!
Hogy mi és hogyan lett összefüggésbe hozva, azt nem tudom.
Viszont az alumínium sárgás alapozóval kezelt felületen határozottan az egérszürke színt láttam, nem zöldet, nem kéket (színlátásom rendben van). Ez a rész abszolút épen megmaradt, szín elemzése bizonyosan megtörtént, mert olyan helyre vitte Károly ezen dolgokat, ahol megállapítható a pontos keverési arány is (többet nem írhatok, majd ő). Mivel kedvencem volt ez a géptípus is, és meg építettem magam saját anyagokból, még 1992-ben, érdekel a téma, kutattam is benne, amit tudtam, de később leálltam a makettezéssel.
Legnagyobb tisztelettel: Juhász Gábor.
Gabusch 580672 2015. március 8. 00:22
Válasz erre
Tökmindegy a téma szempontjából, csak a korrektség miatt.

A makett építése itt van, írja, hogy RLM79 némi fehérrel - utóbbi gondolom a méretarány miatt. Az is tökéletesen látszik, hogy a gépről készített fotók között nincs két egyforma színárnyalat.

forum.largescalemodeller.com/topic/24-marseille-the-star-of-africa-bf109-f-4trop-wnr-10137/page-3
Ez meg a webshop:

www.aero-spezial-modellbauversand.de/Paints/Lifecolor/Camouflage-colours/UA081-Sandgelb-RLM-79-22ml::2230.html
Gabusch 580669 2015. március 8. 00:13
Válasz erre
roncs1
roncs1

Ez így nem jó, mert a roncs fotója sötét, a színminta meg nagyon világos.
Továbbá végeztem egy apró kísérletet, mert a monitor is értelemszerűen csal.

A mellékelt, Paint.NET-tel készített ábrán a legalsó minta a megadott. Ezt nem tudtam hozzáidomítani sehogy a roncshoz.
Felette egy Lifecolor RLM 79-ként forgalmazott festékének színe látható, valami webshopból, ezt a roncs aljára tettem, mindösszesen annyi változtatással, hogy a fényességét levettem addig, amíg a legjobban hasonlított a roncs színéhez. A roncs felső felén pedig az alábbi fotón látható makett szárnyából vettem ki egy darabot és ezt is hasonlóvá tettem a fenti módszerrel.
Megpróbáltam ugyanezt a megadott mintával is, azt egyáltalán nem lehetett még ennyire sem hasonlóvá tenni.

Ez a "gondolatkísérlet" az eredeti témával kapcsolatban nem bizonyít semmit - bár a Lifecolor helyenként mutat erős hasonlóságot az eredeti festéssel -, csak azt, hogy mennyire lehetetlen monitorral nézni ezt a dolgot. Lehet persze, hogy egy Photoshop-guru akár tökéletes egyezést is tudna elővezetni megfelelő szűrők alkalmazásával, de az sajnos nem én vagyok.

Olyan fotó kéne, amin a kártya és a roncs azonos fényviszonyok között, lehetőleg vaku nélkül egyszerre van lefényképezve. ÉS akkor még mindig ott a nyomda ördöge, stb.

A makett:
i2.photobucket.com/albums/y10/moeggo/1-32%20Bf109F%20Marseille/DSC00322.jpg
Alexandros 580667 2015. március 7. 23:39
Válasz erre
Kedves Gábor!
Természetesen nem azt kétlem,hogy a RAL. sorban nincs 7005 egérszürke,csak azt nem értem,hogy jön ez bele az RLM 61/62/63//65 sorba.
Mert ha elfogadom,hogy -idézem ,,A Ju.86 roncsokon megmaradt zöld és szürke egyezik a Sólyom darabokon talált zöld és szürke színekkel.A Ju. 86 három színből álló álcázó festéséből kettő a mellékelt fotók alapján igazolhatóan német,ezért a harmadiknak is német színnek kell lennie.Ezek alapján kijelenthető,hogy a Ju. 86 roncson lévő szűrke a Herbig-Haarhaus korai szürke színe,mely később valószínűleg RLM jelzést kapott."- akkor a,idézem ,,A Ju 86.roncsról található festék színe egyezik az RLM.64 kék színmintával,ezért biztos,hogy német szín."-akkor az egészből az derül ki,hogy a Sólyom hasszíne is RLM 64. Vagyis,hogy is jön ez össze az RLM /61/62/63/65 színsorral?
Szóval van ami Mausgrau,meg RLM 64,a többi meg 61/62? Nem sok egy kicsit a valószínűleg,meg a "német színnek kell lennie"?Vagy esetleg mégis voltak a nemlétező exportszínek?
Üdvözlettel N.S.
romsitsa 580666 2015. március 7. 23:23
Válasz erre
Tisztelt Nagy Úr,

a szerzők tévednek feltételezhetően, hisz a Me-109 lemezének kékjét Krayer kéknek és RLM kéknek azonosították egyszerre. Ez véleményem szerint egyezés.

Üdv

Á
Alexandros 580665 2015. március 7. 23:17
Válasz erre
FS_könyv_borító
FS_könyv_borító
Fs.könyv-minta
Fs.könyv-minta
MRT_Évkönyv
MRT_Évkönyv
RLM festékminta
RLM festékminta

Sajnos ez a feltöltés nem megy még igazán,elnézést.
N.S.
Alexandros 580663 2015. március 7. 23:12
Válasz erre
Kedves J_K,kedves Sanyi!
Úgy tudtam,Te(Ti) makettezők vagytok,vagyis türelmes emberek.Tévedtem?Nem is tudom,hogyan gondoltad(tátok),hogy Kárpátaljáról elszaladok Dénes Dunántúli házáig és elkérem tőle a színkatalógusát.De ez ma már a XXI.sz.-ban nem is olyan nagy probléma.
Idézem Dénes hozzám írott leveléből az ide vonatkozó sorokat.
1,,,Mellékelem az amerikai kormány által hivatalosan használt FS. színkatalógusból a címlapot meg egy mintát,amelyhez vonalzót illesztettem.Jól látszik,hogy ezek a hivatalosan használt színminták jóval kisebbek mint az Ullmann-féle RLM festékminták,mégis használták őket.
2,Melléklet Ullman mintával. (Máwag Héja roncshoz. megj. tőlem N.S.)
3,Máwag héja roncs analízis
4,A mások,tehát nem általunk feltett levéltári G. sorozatú Krayer festékszállításról szóló dokumentumról Magó igencsak hallgat.Biztos kínos lehet számára.Ezt senki sem veszi észre?Arra mi a magyarázata?"
Megjegyzem ez az Emerick tagtársunk által Norbertnek eljuttatott dokumentum benne van Gyuriék tanulmányában a 182. oldalon.Mintha valami célzás lett volna hozzá fűzve,hogy eddig hányan látták ezt külsősként.A szerzők viszont sajnos villamosjegyeikkel nem tudnak elszámolni.
A szerzők engedélyével idéznék még tőlük.
,,A legreprezentatívabb színmaradvány mellé illesztettük eredeti RLM színmintákat(az Ullmann angol nyelvű kiadványa,illetve a Merrick és Kiroff angol nyelvű könyvének mellékletében látható színmintákról van szó)
,,Megjegyzendő,hogy amint egy-egy RLM színmintát odaillesztettünk a festékmaradványokhoz,mindhármunk(a két szerző,illetve a roncstulajdonos ) számára azonnal egyértelmű volt,hogy bár a színárnyalatok hasonlítanak,nem azonosak az RLM színekkel,bármilyen reális ,,tűréshatárt" is figyelembe véve!"
Véleményem szerint a helyzet nagyon hasonlatos a HFC. megjelenését követő időszakéval,ugyanis megint sokan úgy kritizálnak a fórum oldalain,hogy olvasták volna az évkönyv ide vonatkozó tartalmát.A Bernád-Punka szerzőpáros 39 oldalon fényképekkel,levéltári adatokkal,táblázatokkal,a ,,vonalas és kockás füzetek" egyes lapjaival,Krayer színkártyával stb. teletűzdelt oldalaival szemben Károly 9 oldalas,abból is 4 oldal értékelhetetlen fekete-fehér roncselemzése mint meggyőző bizonyíték,számomra csak gyenge kísérlet.Ez a magánvéleményem.
Türelmetlenségedet remélem kielégítve,üdvözlettel N.S.
cimber 580658 2015. március 7. 20:58
Válasz erre
Így van.
Aki dokumentumokat módosít - a durvább kifejezést nem kívántam használni - az nem tekinthető szakmai vitapartnernek.
Podva ezek után Te bármely kérdésben is vársz érdemi, egzakt, hiteles választ a kérdésben?
Kíváncsi lennék Számvéber Norbert véleményére, mit tenne ha harcjármű témában ilyet tapasztalna.

...és érdekes, arra továbbra sincs válasz, hogy a Héja lemez milyen színű. :-)
romsitsa 580652 2015. március 7. 20:25
Válasz erre
Ha megvan a teljes javaslat, akkor ott látod, hogy ezek csak álcázásra szolgáltak, nem állagmegóvásra, valami alapszín meglétét feltételezi a leírás. Ha ez a klasszikus zöld, akkor az erdőszerű zöld fura, ha nem zöld a gyári alap, akkor az érdekes.

Ezt csak magamanak írom le, de olyan az egész, mint a németek 1943-as festési utasítása, a gyári sárga alapfestést álcázza a csapat az álcaszín sűrítmények felhasználásával.

Á
Z63 580643 2015. március 7. 18:40
Válasz erre
Én arra gondoltam, hogy a defenzív festési minta nem kívánja a sárgát, mert az ordít róla. Vélhetőleg ezért cserélték volna le zöldre, vagy zöld-barnára. A barna, szinte biztos, hogy követi a régit, mert a megadott összetételek alapján már kevergettem színeket, a zöld is hasonló, nem annyira olívos. A végén, inkább csak egyszínű zöldek lettek a járművek.
Sanyi!
Köszönöm a névnapi köszöntést!
Üdv.Z
romsitsa 580613 2015. március 7. 12:12
Válasz erre
Az erdőszerű zöld és árnyékbarna szín korábban nem szerepel. Ha ezek már rendszeresített színek, akkor miért adtak volna új nevet ezeknek?

Az is fura, hogy a felhasználásnál/álcafestésnél a gyári mintarajzok követését írja elő. A magyar technikát tudtommal zöldre festették gyárilag, ezt zölddel és barnával álcázni, érdekes.
TAMÁS78 580610 2015. március 7. 11:59
Válasz erre
Köszi, logikus. Hogy lecseréljék a színeket? Erre van valami dokumentumszerű utalás, vagy a pigmentösszetételből lehet kikövetkeztetni?
juge75 580607 2015. március 7. 11:52
Válasz erre
Így igaz, a fejlődés, kutatás nem állt meg, napjainkban is zajlik.
Magunk is találkozunk a mérgező anyagú makettfestékek helyett egyre inkább érkeznek az alkohol és vizes bázisú (már az autófényezésben is) termékek.
juge75 580605 2015. március 7. 11:48
Válasz erre
A Szín más kérdés. Viszont a repülőgép gyártásánál felhasznált anyagok: Alumínium, Vászon, Fa, és Acél, eltérő hordozóanyagot kíván a festékektől, hiszen az Alumínium oleofób anyag, a zsíros festéket nem tűri magán (ezért is van speciális módja például az Audi GT-nek, hiszen teljes alu karosszériája van), a fa magába szívja a nedvességet (ezért kezelik lenolaj kencével), a vászon pedig elázhat, majd rideggé válva szakadhat is.
Repülőgépeknél a hő, a súrlódás, a felvitt réteg tömege, és ezen anyagok speciális felhasználása miatt kellett különleges hordozó anyag, finom pigment szemcsékkel.
Ekkor debütált a vegyipar, óriási újdonsággal: a műgyanta hordozóval.
Festékek alapvetően a szemcsenagyságuk miatt Matt-félfényes és fényes változatúak, minél nagyobb a szemcsenagyság, annál mattabb a felület.
romsitsa 580604 2015. március 7. 11:42
Válasz erre
Érzésre, hogy egyszerűsítsék a gyártást és lecseréljék a színeket.
Az első indok több helyen is tetten érhető (olcsó, itthon beszerezhető alapanyagokból, idiótabiztos módszerrel kever festéket) a másik nem egyértelmű, de logikus.

Á
TAMÁS78 580603 2015. március 7. 11:32
Válasz erre
Vajon miért foglalkozhattak ezzel a receptúrával, mi lehetett a cél vele?
romsitsa 580602 2015. március 7. 11:29
Válasz erre
Zoli,

azzal a recepttel az a probléma, hogy nincs nyoma használatnak, csak egy felterjesztett javaslat.
Ha jól emlékszem csak az van benne definiálva, hogy milyen felületen lehet használni, így nem egyértelműen szárazföldi színek.

Üdv

Á
juge75 580601 2015. március 7. 11:26
Válasz erre
Egérszürke ügyben: összefutottam Karcsival a belvárosban (Szolnok, 2015 03 05), amint az Ostor úton boltból kiléptem, ő akkor ért a gépkocsijához, majd a csomagtartót felnyitotta, kivett belőle fóliába burkolt dolgokat. Azt hittem, ruha és tisztíttatni viszi, de máshová igyekezett vele. Amit kivett, az a Mávag WM-21 Sólyom két roncsdarabja volt, rajta gyufásdoboznyi felületen festék (az eredeti!), segítettem neki, én vittem a főfutó áramvonalazó burkolatát, ő pedig egy szárny darabot, szép tiszta napsütésben láttam a szürkét, ami egérszürke szín volt! (A többit nincs felhatalmazásom közzétenni, majd megteszi ő)
Juhász Gábor.
Podva 580599 2015. március 7. 10:58
Válasz erre
Üdv
Ne szívjátok már egymás vérét muszáj mindenáron triumfálni valakinek? Mit vár mindkét fél? Canossa járást? Ha indulatokat viszünk bele csak mérgesedik a helyzet, ugye ezt senki nem szeretné?
Üdv
Alexandros 580594 2015. március 7. 10:07
Válasz erre
Kedves J_K,kedves Sanyi!
Nyitva maradt az egérszürke kérdése.
Nyitva maradt a műgyanta létezésének kérdése.
És még sok minden más.
A korai tarka nem "magyar tarka" akkor milyen? Svéd,holland,argentin,vagy esetleg besenyő?
Alexandros 580592 2015. március 7. 10:00
Válasz erre
Ez így igaz.De én kevergetés és más színek hozzáadása nélkül is megfelelőnek találtam.Mondjuk úgy,hogy belefért a tűréshatárba.Tehát alakulnak a vélemények,ki-ki a saját belátása szerint kevergetne,ahogy Viktor is.Nincs is ezzel semmi baj.Mint ahogy már többször is írtam,mondtam,az a lényeg,hogy megközelítőleg hasonlítson és ne legyen bili kék,meg páfrányzöld,legyen a makett készítője akár Magó,vagy Punka-Bernád-Kovács hívő.
Itt az infón is megjelent egy magyar Stuka makettje,készítőjét egyáltalán nem zavarta a több éve húzódó vita,és ez nagyon helyes.
Zozó,névnapod alkalmából isten éltessen sokáig!
N.S.
J_K 580591 2015. március 7. 09:56
Válasz erre
Kedves Alexandros, kedves Nagy Sanyi!

Nyitva maradt a Krayer-gyárbirodalom kérdése.
Nyitva maradt az Ullmann-minta kérdése.

Mindkettőben állítottál valami, amiről kiderült, hogy valótlan. Talán, ha egy mondattal reagálnál, az jó lenne. Ne kövesd a bernáddénesi mintát, miszerint fontos kérdésekre nincs válasz, csak sértődött elvonulás.

Az RLM-színkártyákkal való összevetésnek -önös érdekedből- megértem, hogy nem láttad értelmét, mert így összedőlt a legendákból épített évtizedes mítosz.

A magam részéről már nem is hívnám "magyar tarkának" a színrendszert; pontosabb lenne a "korai tarka"-megfogalmazás.
Z63 580576 2015. március 7. 07:55
Válasz erre
Gyártási utasítás rejtőszínekhez 001
Gyártási utasítás rejtőszínekhez 001
Gyártási utasítás rejtőszínekhez 002
Gyártási utasítás rejtőszínekhez 002

Ez ugyan későbbi keltezésű és olajfestékhez való, de a színeknek talán van közük a régebbiekhez. Már régen, az egész vita elején ajánlottam a figyelembe, mert konkrét receptek vannak benne, de akkor lehurrogtak, mondván, mi köze a repülőknek a harckocsikhoz.Most meg, két év múltán, Durál kivágja ezt az adut a pigmentek felsorolásával, amely festékporok kb., 3 éve állnak nálam otthon, mert a kísérletezéshez vettem belőlük.
Forrás: Hadtörténeti levéltár
Üdv,Z
Podva 580575 2015. március 7. 07:50
Válasz erre
Kedves Béla bácsi

Az eredeti dokumentumban egy szó nincs mintáról.
A HT-s cikk szerint, a WM Herbig mintát küldött a Krayernek...
A levéltári dokumentum szerint azonban a WM Herbiggel festette a repülőgépeit...

Üdv Viktor
Podva 580573 2015. március 7. 07:38
Válasz erre
3redbrown1navyblue
3redbrown1navyblue

Ezt nem próbáltátok: 3rész Gunze Mrcolor 41 Red Brown meg 1rész Gunze Mrcolor14 Navy Blue?
Z63 580571 2015. március 7. 07:25
Válasz erre
A cikket azért tettem fel, mert a második oldalon van egy kérdés: Megismerhetünk néhány példát a múlt... festékfelhasználásáról,... Valami ott kimaradt a sorból, persze ez egy picit sem bizonyító erejű, csak feltűnt.
Z63 580570 2015. március 7. 07:09
Válasz erre
A gugliban ott a Múltidő magazin, de én soha nem kerestem arrafelé, nem is adott ki semmit a Krayerre. Sajnos, nekem az eredeti szám van meg, azt fotóztam le és, bár apró a betű, de még az én rossz szememmel is olvasható, ha itt rákattintok.
A Propeller Brown színt, de egyáltalán bármilyen színt mindig úgy ajánlottam, hogy azt még keverni kell! Egy színre mondtam, hogy pontos, ez a MM 1583 Rubber flat, ez pedig a barna. Mivel a Model Master festék gyakorlatilag nem hozzáférhető, ennek kiváltását képzeltem el a Gunze, japán, Propeller Brown festékkel, de feketével sötétítve, majd egy csepp fehérrel megdöglesztve. Ez gyakorlatilag egy későbbi, gyári recepthez is stimmel. Nem direkt színnek alkalmaznám.
Üdv,Z
Alexandros 580566 2015. március 7. 00:54
Válasz erre
Talált,elsüllyedt Trafalgarnál,Pierre de Villeneuve!
Mindig is ellene voltam,hogy FS.,meg RLM. színkártyákkal azonosítsák a magyar gépeket.Erre mondtátok,hogy a makettezők miatt így jó.Egyszer megírtam neked magánlevélben,mert kérdezted,hogy mivel nincs konkrét Krayer minta a kezünkben,maketteimet csak hasonló árnyalatokra próbálom készíteni,úgy ahogy az öregek mondták,meg ahogy Laci bácsinál láttam a leleten,amit mutatott.Azt is megírtam,hogy annyi év után is még mindig kísérletezésnél tartok,most éppen a Zozó által ajánlott Gunze propeller braun-t használtam.Persze ezt is jól kiforgattad.
Ez nem azt bizonyítja,hogy nem fogadom el Gyuriék vagy Béla állításait amit eddig leírtak és dokumentáltak,csak az FS. és RLM. kártyákat nem tartom megfelelőknek az összehasonlításra.Mint korábban írtam,a nálunk kapható kiváló ukrán festék festékkártyáján is találok neked megfelelő színt,nem kell ahhoz FS: meg RLM,sem RAL.
Amúgy aki látta a legújabb vaskos kiadványt a FW 190D-ről,nos annak a szerzői is minden színhez odaírták,hogy xy. FS.színhez megközelítőleg hasonlít,vagy nem hasonlít.
Második kérdésre a válaszom-igen,fenntartom,hogy bizonyítottnak látom.
Akkor most megvan a sikerélményed.
N.S.
Gabusch 580565 2015. március 7. 00:37
Válasz erre
vfrtom 580564 2015. március 7. 00:36
Válasz erre
Új oldalon kell megnyitni, és lehet olvasni.
Gabusch 580563 2015. március 7. 00:31
Válasz erre
Inkább egy linket preferálnék én is. Nagyítani nem lehet és már évek óta csak nagyítószemüveggel tudok makettezni is. :(
Próbáltam elolvasni, de kifolyik rajta a szemem.
vfrtom 580562 2015. március 7. 00:26
Válasz erre
Alexandros 580561 2015. március 7. 00:23
Válasz erre
Szia Zozó!
Nem,nem jól olvasható!
Inkább add meg a társaságnak,hogy hol találják meg a gugliban,én is ott olvastam pár éve.
N.S.
Z63 580560 2015. március 6. 23:55
Válasz erre
Krayer cikk 001
Krayer cikk 001
Krayer cikk 002
Krayer cikk 002

Csak úgy, érdekességként. Remélem, olvasható lesz a szöveg.
J_K 580558 2015. március 6. 23:39
Válasz erre
Béla, Bernádék a mondat értelmét változtatták meg a dokumentum betoldott részével.
Tényleg nem zavar?
Durál 580555 2015. március 6. 22:49
Válasz erre
Podva! A mondat nyelvtanilag magyartalan, de a lényeg az, hogy a minőség összehasonlításául a festéknek vagy 30 fizikai-kémiai-mechanikai tulajdonsága szolgál, erre kellettek a német festékek, amit a WM-től meg is kaptak, jónéhány kilót, mert ilyenkor méréssorozatot végeznek. Amikor a festéket nyúzzák, nem a színt vizsgálják.Egyébként azt én nem tudom, dátum szerint mikor is kapták a német festéket mintának, hálás lennék, ha valaki közölné. Mindenesetre a bevizsgálás nem tart évekig, hónapokig és 39 májusa előtt már megvolt az összehasonlítás eredménye.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.