/ Fórumok /

T-72

Minden a T-72-es harckocsiról, technikai részletek, fejlesztések, alkalmazása Magyarországon és a nagyvilágban, képek vagy személyes emlékeid a típusról.
És ne feledkezzünk meg a T-72 makettjeiről sem!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91.
gaunt1 590219 2015. augusztus 11. 12:00
Válasz erre
Végül is miért nem nyert?

Uralvagonzavod. (A T-72 gyártója) Az UVZ akkorra már sajnos olyan politikai befolyással bírt, hogy sikerült ellehetetleníteni a többi (de főleg a Harkovi) tervezőiroda működését. Ők az Objekt-187-et fejlesztgették, ami a T-72 továbbgondolása volt. Maga idejében végülis nem lett volna rossz, de koncepciója elavult volt, semmi lényeges újdonságot nem hozott, lényegében egy zsákutca, az UVZ tehetségtelenségének mintapéldája.
Leningrád radikális útra lépett az Objekt-299-el, az akkori technológiai színvonalon ezt nem lehetett megépíteni. (Az idén bemutatott T-15 prototípus viszont szinte 1-1 másolata ennek! UVZ végülis csak lopni tud...)
Harkov már a 70-es évek óta forradalmi konstrukciókon dolgozott. Először az Objekt-450 (T-74), majd az Objekt-490, de ezekkel megint csak az volt a baj, hogy az ipar akkori színvonalán nem lehetett volna őket megépíteni. (leginkább a távirányított tornyot és a célzórendszert) A 490 továbbgondolása volt az Objekt-490A Buntar, egy elképesztően modern gép, sikerült is két példányban megépíteni. A gyártás akár indulhatott volna is, (1985) de az UVZ megtalálta a 490A "gyenge" pontját: a 130mm-es löveget. Az egész járművet e köré tervezték. Mit tett ekkor az UVZ? Politikai befolyásával elérte, hogy a jövőbeli harckocsik ágyújának 152mm-esnek kell lennie. A 490A-t már nem lehetett áttervezni, így hiába volt a világon a legmodernebb, legjobb konstrukció, ment a levesbe. Harkov elkezdte a 152mm-es löveggel ellátott Objekt-477 fejlesztését is, és mindenki meglepetésére sikerült is 1988-ra megépíteni. Viszont problémák voltak a töltőgéppel és a tűzvezetőrendszerrel. Erre rátett még egy lapáttal az UVZ is: eredetileg a 152mm-es lőszer egyesített volt, aztán megváltoztatták osztottra, majd ismét egyesítettre. Ez újabb és újabb áttervezésekre kényszerítette a Harkovi irodát. Ezzel a lépéssel az UVZ-nek addig sikerült húznia az időt, amíg a SzU össze nem omlott. Harkov már ukrajnához tartozott, a Leningrádi és Omszki irodákaz az UVZ korrupció útján egyszerűen tönkretette. Az ördögi terv sikerült, a reménytelenül elavult T-72 és T-90 gyártása tovább folytatódhatott akadályok nélkül. Röviden ennyi.
Sennás 590218 2015. augusztus 11. 11:30
Válasz erre
Szia.Mindenféle páncélvastagságról írnak,hogy menyire jó védettséget ad,de a repülők illetve más irányított levegő-föld rakéták ellen amit nem szemből "szemmagasságból" vagy háztetőről lőnek ki azok ellen véd-e a Molot páncél? Már régóta látni olyan videókat a tank felett robbanó rakéta még a tornyot is lefordítja.
Kojak75 590217 2015. augusztus 11. 11:19
Válasz erre
Szia Gaunt1!
Engem meggyőzött.
Végül is miért nem nyert?

Üdv kojak!
gaunt1 590211 2015. augusztus 11. 09:20
Válasz erre
Angolul nincs semmi róla. Viszont van egy nagyon jó lengyel cikk. (gugli fordító segít)
dziennikzbrojny.pl/artykuly/art,5,19,9026,wojska-ladowe,czolgi,zanim-powstal-t-14-armata-radzieckie-drogi-do-czolgu-nowej-generacji-czesc-ii-pojazdy-rewolucyjne

Amúgy érdemes megnézni a Molot búvónyílását is: Vastagabb mint a T-72 homlokpáncélja!
Nem hogy akkor, a 80-as években, de még ma sem létezik semmi ami a Molot páncélzatát át tudná törni! Ugyanakkor a 152-es löveg bármit könnyedén el tudna pusztítani, beleértve az Abrams-t is.

+ még egy kép a szörnyetegről:
andrei-bt.livejournal.com/376798.html
szt_péter 590190 2015. augusztus 10. 15:25
Válasz erre
Ebben a könyvben benne van minden olyan magyar vonatkozású dolog, amiről kapcsolatban itt a T-72-ről beszéltünk?

www.hmzrinyi.hu/termek/A_magyar_pancelosalakulatok_tortenete_Harckocsik,_pancelosok_a_magyar_haderoben
szt_péter 590189 2015. augusztus 10. 15:23
Válasz erre
Gaunt1, ezek megtalálhatóak valahol angol nyelven is?
gaunt1 590159 2015. augusztus 9. 17:34
Válasz erre
Objekt-477 Molot. Ha az Uralvagonzavod nem keveri a sz.t, ez váltotta volna a T-64,72,80-ast! Fegyverzete egy óriási 152mm-es löveg, páncélzata majdnem másfél méter vastag!
forumimage.ru/uploads/20150809/143912903099969038.jpg
gaunt1 590042 2015. augusztus 6. 17:28
Válasz erre
Forrásaim:

T-72B műszaki leírás & üzemeltetési utasítás, 1995

Innen akár le is töltheted:
www.steelbeasts.com/Downloads/p13_sectionid/320/p13_fileid/1880
Kotsch88.de:
www.kotsch88.de/f_t-72m.htm
www.kotsch88.de/f_9k116.htm
páncélos 590038 2015. augusztus 6. 15:13
Válasz erre
Gaunt1!

Nem akarok vaktában válaszolni, előkapirgálom majd az irományaimat, hogy pontosítsam - de az nem mostanában lesz.
gaunt1 590036 2015. augusztus 6. 14:35
Válasz erre
Ennek sem ez a lényege, hanem a 4. lőszer típus. Ha egy "A" kocsiba szerelsz egy 2A46M löveget, egy 1A40-1 irányzótávcsővel, akkor nem kell, hogy B variáns legyen és alkalmazhatod a pct rakétát. Ennek levezetése így túl egyszerű, de a lényeg tömören ennyi.

Páncélos! Kicsit utánanéztem a dolognak, és hát ebben nincs igazad. Az 1A40-nek semmi köze nincs a rakétához! Ugyanis a rakétát az 1K13 irányzóműszer vezeti célra! Mint ahogy írtam, az 1A40 csak abban különbözik a TPD-K1-től, hogy egyrészt kapott egy kis kijelzőt ami az előretartást mutatja, másrészt a "ballisztikai korrektor" (mivel ez nem igazi tűzvezető rendszer) különbséget tesz különböző lőszerváltozatok között. (6 fajta űrm.alattit, 3 kumulatívot és 2 repeszt lehet beállítani) Az 1A40-1 ezen felül kapott egy szélsebességmérőt.
páncélos 589702 2015. július 29. 12:36
Válasz erre
Ezt a cikket még nem olvastam, köszönöm.
gaunt1 589698 2015. július 29. 11:19
Válasz erre
Páncélos, nem tudom, olvastad e már ezt a cikket:

dziennikzbrojny.pl/artykuly/art,5,19,9257,wojska-ladowe,czolgi,charkowski-buntownik-wychodzi-z-cienia

Az Objekt-490A-ról szól, újabb példa a harkovi mérnökök zsenialitására. Max 1-2 év és indulhatott volna a sorozatgyártás, akkoriban ez a típus minden létező harckocsinál erősebb volt, és messze megelőzte a korát. A cikk végén aztán van egy kis kitérő is, hogy az UVZ hogy lehetetlenítette el a többi iroda működését.
gaunt1 589694 2015. július 29. 10:25
Válasz erre
Igen az arabok 72-esei eléggé butított masinák. A T-72-nél és T-72M-nél vékonyabb a páncél, míg az M1-nél soxor kihagyták belőle a tömörített homokot. Nem véletlenül nevezi ezeket az angol "monkey model"-nek :)
páncélos 589691 2015. július 29. 10:06
Válasz erre
Persze belemehetünk különböző adatokba... páncéltest, meg vastagság, kialakítás, meg összetétel és szállítható lőszer mennyiség. De itt most egy konkrét kérdésre próbáltam úgy válaszolni, hogy érthető legyen 1978-tól 85-ig milyen látványos módosítás tötént kb. 3-4 mondatban. De egyébként nyugodtan nézz megy egy hazai optikás (VSZ) és egy az arab térségben harcoló optikás tornyot, hogy mennyire más formák vannak.
gaunt1 589688 2015. július 29. 09:22
Válasz erre
11115ng
11115ng
T-72M1TurretCompositeCavityExposed_Sweden_3
T-72M1TurretCompositeCavityExposed_Sweden_3
t72k
t72k

Hát azért nem a lézertávmérő a fő eltérés a T-72 és a T-72A között... A sima T-72 toronypáncélja homogén acél, míg az A-é acél + tömörített homok + acél. Hatalmas különbség van a kettő között a kumulatív töltetek elleni védelem terén.
A test páncélzata is eltérő, eleinte 80+105+20, majd 60+105+50, így tovább.
szt_péter 589687 2015. július 29. 07:56
Válasz erre
Ez igazán kimerítő válasz.

Apropó, nemsokára elkészülhet a Trumpeter T-72B-je.

www.trumpeter-china.com/Uploads/201506/559103262655b.jpg
Én nemsokára elkezdek dolgozni egy B-3-on, és egy B/B1-en.

Korábban észrevettem valamit. Szerintem pontosabban is megnevezhették volna a két készletet. Akkor az első készlet a sima B, az 1985-ös. A második reaktív téglás változatnak pontosíthatták volna a megnevezését valamilyen aljelzéssel.

www.super-hobby.hu/products/Russian-T-72B-B1-MBT-w-kontakt-1-reactive-armor.html
páncélos 589685 2015. július 29. 07:28
Válasz erre
A kérdés jó, már csak azért is, mert nem lehet rá igennel, vagy nemmel válaszolni. 1978. második felétől kezdték lézertávmérővel szerelni az összes kocsit, de ugye a rengeteg optikás torony miatt még nem a később általánossá vált toronyformában, hanem optikai távmérős toronyba. 1979-től jött a klasszikus lézertávmérős torony, amit később elláttak ködvetővel bla-bla-bla... 1983 környékén kezdték a plusz polietilén réteget felhelyezni, amit a közép, és nagyjavításra berendelt kocsik utólagosan is megkaptak. 1985-től jött a "B" variáns, amit 1986. november 7.-én mutattak be hivatalosan. Az "A" variáns gyártása mindig kapott valami pluszt, a "B" variáns megjelenéséig, amit utólag a korábbi gyártású kocsikra is feltettek, persze találhatsz kocsinként is eltérést, annak függvényében, hogy mikor, és hol kapott közép, vagy nagyjavítást. De, hogy érthetőbb legyen a válaszom, a hozzánk került AV kocsik, utólag kapták meg jelenlegi formájukat.
szt_péter 589681 2015. július 28. 23:46
Válasz erre
Ez alapján már csak egy kérdésem maradt. Azok is sima utólagosan módosított A-k, amik ólomszövettel, és kétoldalt ködvetőkkel vannak ellátva? Vagy az mind az 1984-től gyártott A harckocsi?
páncélos 589650 2015. július 28. 09:27
Válasz erre
páncélos 589649 2015. július 28. 09:26
Válasz erre
Ez a harckocsi a sima (korai) T-72A amit utólag valóban elláttak egy plusz védelmi réteggel és reaktív kazettákkal. Hívhatod AV-nek, ha tetszik, de az AV az "A" variáns végső formája, az utolsó években gyártott ködvetős kocsik reaktív kazettákkal ellátott változata.
gaunt1 589507 2015. július 25. 13:31
Válasz erre
Csak az izzó teljesítményét és élettartamát tudtam eddig kideríteni, azért kérdeztem. L-2-ben egy KG-27-200-as izzó található, 200W-os, és 500 órát bír. L-4-ben az izzó típusa DLszEl-250, 250W, de csak 250 óra élettartammal. Mondjuk ebből sajnos nem lehet megállapítani, hogy az L-4 milyen messzire világít az L-2-höz képest, pedig nagyon kíváncsi lennék rá.
Amúgy a modernizált T-55-ösök is L-4-est kaptak, pedig a mieink csak TPN-1-el voltak szerelve.
szt_péter 589502 2015. július 25. 10:40
Válasz erre
Ezt a könyvet ma mutatták be. Akinek esetleg eddig volt betekintése, megéri megvenni, vagy van esetleg hasonló munka? (Persze Számvéber neve egyet jelent a minőséggel, főleg ha a Konradok, WSS, magyarországi harcairól szóló könyveit olvasom).

Engem elsősorban most a Néphadsereg és a 90-es évek változtatásai érdeklnének, amivel elértük a jelenlegi, napjainkra is aktuális állapotot.

www.honvedelem.hu/cikk/52310_orzik_fegyvernemuk_hirnevet
szt_péter 589499 2015. július 25. 08:07
Válasz erre
Akkor ez a variáns miben tér el végül, amiért nem lehet AV? Mert a képen látom az ólomszövetet végül is megkapta. A plusz páncéllemez hiányzik esetleg a korai A-ról, AV-sítás után is?
páncélos 589470 2015. július 24. 07:22
Válasz erre
Freddy 589443 2015. július 23. 16:55
Válasz erre
Azt jól tudom, hogy a kazetták üresek?
páncélos 589434 2015. július 23. 12:48
Válasz erre
szt_péter!

Az első képen nem AV van(ráadásul nem is Hódmezőn készült a kép). Ez az a kakukktojás, amit említettem, egy korai "A" variáns kazettákkal. A 2. 3. kép ua. ráadásul a 3. képet én készítettem.
páncélos 589433 2015. július 23. 12:43
Válasz erre
Gaunt1!

Az L-4-nek valóban nagyobb a teljesítménye, pontos adatot most nem tudok neked prezentálni. Izzó élettartamról szintén nem tudok segítséggel szolgálni. Az L-4 egyébként a beépített TPN-3-49-el is összefüggésben van, érdemes nézegetni a kocsikat.
szt_péter 589422 2015. július 23. 09:56
Válasz erre
16  T-72AV MH-110 7. lö. ho. Hódmezővásárhely
16 T-72AV MH-110 7. lö. ho. Hódmezővásárhely
19  T-72AV MH-110 7. lö. ho. Hódmezővásárhely
19 T-72AV MH-110 7. lö. ho. Hódmezővásárhely
20  T-72AV MH-110 7. lö. ho. Hódmezővásárhely
20 T-72AV MH-110 7. lö. ho. Hódmezővásárhely

Oké, korrigálom. Akkor a festése kicsit megkopott a tárolás után 2013-ra. Érdekes, hogy alig használták, és reprezentációs céllal 3 különböző árnyalatú festést kapott. Jelenleg a standard MH. a 2010-es kicsit világosabb volt, viszont nekeme a Vértes '98-on viselt festésével tetszett a legjobban, mert eltért az átlag kicsit sötétebb zöld magyartól.

Itt vannak az általad kért képek. MH-110 90-es évek, 7. lövészhadosztály, Hódmezővásárhely. Ez az infom volt a képhez.
gaunt1 589421 2015. július 23. 09:16
Válasz erre
Kicsit más. Teljesítmény terén mi a különbség az L-2 és L-4 sugárvetők között? Az egyetlen információ amit találtam, hogy az L-4 izzójának élettartama alig több mint a fele az L-2-énél. Ez arra enged következtetni, hogy jóval nagyobb teljesítményű. De mennyire?
páncélos 589420 2015. július 23. 09:05
Válasz erre
Az 1,2, 4, 5. ugyan az a kocsi. A 2. képet nem tudod beszúrni, megnézném.

Sárvédő, és egyéb könnyen cserélhető alkatrész alapján ne azonosíts kocsit, előbbi cseréje kb. 3 perces művelet. A testen lévő öntési szám, vagy deformáció már alkalmas azonosításra.
szt_péter 589404 2015. július 22. 14:57
Válasz erre
Ha kész lesz, megveszem. Gratulálok ahhoz az íráshoz, most, hogy már tudom ki az alkotója. Sokáig az segített a legtöbbet, nem az internet, vagy más könyvek.

Abból az AV-ból biztos nem 4 érkezett? Amit én ismerek:

1, Vértes '98, TIGER felfestés, és egy vörös alakulatjelzés. A festése gyári újnak tűnik.

2, 110-es kocsiszámú fakóbeloruszzöld/sárgás/ magyar alföld :-) ? sárvédő nélküli tárolt gép Hódmezővásárhelyen, üres kör jelzés, 7. lövész ho.

3, B 216 jelzés a frontpáncél tégláin, Tata 2011. Csak ennek vannak gumi sárvédői a felsoroltak közül.

4, jelzés nélküli gép, korábban a Bólyain, 2013-ban Ócsán leponyvázva. Erről van saját fotó.

5, jelzés nélküli harckocsi a 2010-es kecskeméti repülőnapon. Erről is van saját fotó

A festésük alapján mindegyik különböző gép, de lehet, hogy a hódmezővásárhelyit, mivel az volt a legkopottabb, felújították, és úgy vitték ki a kecskeméti repnapra. Ahogy nézem a róluk készült képeket, mindegyiken eltérő színárnyalat van.
páncélos 589394 2015. július 22. 09:36
Válasz erre
"Erről egészen biztosan már könyvet lehetne írni, hiánypótló lenne"
Ami késik, nem múlik (lassan egy évtizede készül).

Az említett cikkel kapcsolatban: A jó pap is holtig tanul...

Valóban vannak hibák a közel 10 éve íródott alkotásomban. Két dolgot máris javítanék:
"Az első T-72-esek 1978-ban érkeztek az országba. Összesen 30 db (más források szerint 31db)"
Pontosan tudom, hogy 31 kocsi érkezett.

"Az ötödik változat a T-72M2 reaktív páncélkazettás változata. (T-72AV) Ebből összesen 4db került az országba"
Ez egy elírás, amit már akkor tudtam, de javítani már nem volt lehetőségem, itt ma így írnám:
Az ötödik változat a szintén T-72M1 néven futó, de reaktív páncélkazettás változata. (T-72AV) Ebből összesen 2db került az országba. Ami itt kimaradt, hogy volt egy korai T-72A ködvető nélküli, és szintén kazettás kocsi.
szt_péter 589379 2015. július 21. 19:55
Válasz erre
Ezt érdemes elolvasni, ebben még nincsenek benne a helyszíni kiválasztás pletykái.

eszmelet.hu/csapody_tamas-jogszabalysarto-harckocsibeszerzes/
Közben megtaláltam, amit az előző hozzászólásomban említettem, már valaki feltette az oldalra, de én anno valahol máshol találtam meg.

makettinfo.hu/index.php
szt_péter 589372 2015. július 21. 19:34
Válasz erre
Erről egészen biztosan már könyvet lehetne írni, hiánypótló lenne, főleg magyar viszonyokban, mert nehezen követhető, főleg ha makettezni akarok, és a védelmi szférában is mozog az ember. Én eddig leginkább Rejtő István-Pánczél Mátyás munkájából tájékozódtam. Azt hiszem ez nem az MH forrásból van, hanem nyílt internetről. Feltölteném véleményezésre, de dokumentumot nem tudok. Ha szeretnétek, bemásolom ide. Ott megközelítőleg annyi altípust említ, mint Páncélos, főleg tornyok terén. Viszont ebben a munkában volt a hibás hazai M2 megnevezés.

Zamárdiban is a kiállított T-72 72A-nak volt jelölve, ami nem korrekt.

Szlovák Modernáról már olvastam.

Szerintem nem jó megtévesztően nyilván tartani itthon őket, igaz elavultságuk miatt ez nem is igazán számít. Rendkívül érdekes ez a sokrétű változatmix, legalább ezekért se kell keletebbre utazni. Elég szokatlanul állították össze a beszerzési pakkokat ennyi változattal. Vajon hogy jött össze? Abban reménykedem, többségben vannak a kései gyártásúak, amiket meghagytunk. A fehérorosz beszerzés példányai mindig is a legjobban érdekeltek.

Modernizálásokról a hivatalos Gödöllői ráncfelvarrásokon kívül még nem hallottam(régiekről sem).

A KMT-vel kapcsolatos csavar úgy látom már gyárilag kötelező. :-) Neten van valahol gyáranként és alváltozatonként részletes ismertető?

A Trumpeter mostanában gyakran kiad egy T-72 változatot, remélem hamarosan kikerül több, ami a mieinknek lesz jobb alapanyag, mint a Tamiya-é.
páncélos 589355 2015. július 21. 13:21
Válasz erre
Kicsit "belevauznék", ha engeded, és egy kis korrekciót tennék az előttem szólók mondanivalójához.

"Először is olyan, hogy T-72M2 nem létezik."
De létezik, a szétszakadt Csehszlovákia szlovák részén maradt az egykori T-72 gyár Martinban. Ők próbálkoztak egy T-72M2 Moderna fejlesztéssel, de érdeklődés hiányában ez a projekt nem lett sorozatgyártás.

"Másrészt, itthon két alváltozat maradt rendszeben: T-72AV és T-72A."
Ez így ebben a formában nem igaz. Az egykori VSZ-en belül mi rendelkeztünk a legkevesebb darab, de legtöbb altípussal. Ha nagyon okoskodni akarnék, akkor 6 féle 72-esünk van még, de hivatalosan csak T-72 és T-72M1 létezik, utóbbi alatt értsd az összes egykori belorusz beszerzésű gépet, ami önmagában is 15 féle.

"A mi T-72-eseink korai gyártású "A"-k"
Ez sem igaz, de ezt itt sem a nyilvánosság, sem a helyhiány miatt nem részletezném.
"de mind át lett építve a 80-as években, megkapták a 16mm pótpáncélt, 3. toronydobozt" Ez sem igaz csak egyharmadukra. Azok fele már gyárilag lett ilyen, nem későbbi felújítás eredménye.

"irányzóműszer terén is vannak eltérések, egyesek TPD-K1-el vannak felszerelve, mások az 1A40-el, ami szinte ugyanaz, kivéve, hogy kapott egy kiegészítő kijelzőt, ami mozgó cél esetén az előretartást mutatja"
Ennek sem ez a lényege, hanem a 4. lőszer típus. Ha egy "A" kocsiba szerelsz egy 2A46M löveget, egy 1A40-1 irányzótávcsővel, akkor nem kell, hogy B variáns legyen és alkalmazhatod a pct rakétát. Ennek levezetése így túl egyszerű, de a lényeg tömören ennyi.

"M1-et az A-tól sokszor valóban nehéz megkülönböztetni, de van két biztos pont ami segít: 1; T-72A-nál 8 KMT felfüggesztési pont van az alsó homlokpáncélon, M1-nél csak 4. 2; T-72A-nál ha megvan a 16mm-es kiegészítő páncélzat, akkor a vonószemek körül ki van vágva, míg az M1-nél nincs, mert az M1 eredetileg is a kiegészítő páncélzattal épült, az A meg nem."
Ez a két megfigyelés sem teljesen igaz. Tény, hogy a VSZ részére és hazai használatra gyártott szovjet kocsik 8 felszerelési konzolt kaptak a KMT számára, de exportra már nem igaz. A plusz páncélzat pedig a "B" variánsnál már nem szembetűnő, a szovjet "A" variáns gyártóüzemeknél eltérő homlokpáncélzattal készült, itt az évszám és gyártóüzem a mérvadó.
Varjúbácsi 589347 2015. július 21. 10:30
Válasz erre
Szia!
A legjobban akkor jársz, ha a Tamiya T-72-esét veszed meg, és hozzá az SBS átépítő készletét. Az összes magyar típus megépíthető ezekből a készletekből.
gaunt1 589342 2015. július 21. 10:02
Válasz erre
Valójában nagyon egyszerű a T-72-esek változatait végigkövetni. Csak sajnos a nyugat rendesen bekavart, összekevertek mindent, és kitaláltak mindenféle nemlétező alváltozat jelölést. (volt amikor a T-72A-t T-80-nak hívták!) Lényegében 3 fő változat van: T-72 (sztereooptikai távmérős), T-72A és T-72B. Export változatok: T-72M (T-72 lézertávmérővel), T-72M1 (T-72A exportváltozat) és T-72Sz (T-72B exportváltozat)

M1-et az A-tól sokszor valóban nehéz megkülönböztetni, de van két biztos pont ami segít: 1; T-72A-nál 8 KMT felfüggesztési pont van az alsó homlokpáncélon, M1-nél csak 4. 2; T-72A-nál ha megvan a 16mm-es kiegészítő páncélzat, akkor a vonószemek körül ki van vágva, míg az M1-nél nincs, mert az M1 eredetileg is a kiegészítő páncélzattal épült, az A meg nem.
szt_péter 589337 2015. július 21. 01:02
Válasz erre
Kösz az infot. Oké, akkor az M2 talán egyszerű szemléltető megnevezés volt amit egy cikkben olvastam. Jobban rákerestem, az M2 amire gondoltam a T-72A obr. 1984g kései széria változat. Ennek a csupasz ólomszövetes változatát gondoltam a legelső sima Kontakt-1 nélküli 1985-ös B-nek. Ezek közül is valamin van ködgránátvető mindkét oldalon, valamin egyse. Biztos a felújítás miatt amit említettél. Elég nehéz követni néha melyik-melyik változat. Itthon szerintem kannibalizálás miatt cserélgetik is az alkatrészeket.

Archív fotóknál miről lehe megállapítani, hogy M1, vagy A-val van dolgom? (mikor még mind2 renszerben volt)
mcs 589324 2015. július 20. 13:59
Válasz erre
Sziasztok!
És itt jön az én kérdésem, ami lehet hogy már elcsépelt, előre is elnézést kérek, de akkor melyik gyártó kittjét érdemes beszerezni aki szép magyar T-72-est akar építeni akár dobozból, vagy tonnányi feljavítóval?
Üdv: Csabi
gaunt1 589291 2015. július 19. 15:27
Válasz erre
Akkor egy kis korrekció:

Először is olyan, hogy T-72M2 nem létezik! Másrészt, itthon két alváltozat maradt rendszeben: T-72AV és T-72A. Utóbbit tévesen "belorusz" M1-nek nevezik, annak ellenére, hogy eredeti szovjet gyártású T-72A-k.
Amire te gondolsz, az nem a lézertávmérő, hanem az éjszakai irányzóműszer. Eredetileg TPN-1-49 volt beépítve, de a későbbi gyártású T-72A-k már TPN-3-49-est kaptak. Ez valamivel korszerűbb passzív-aktív műszer, szemben a kizárólag aktív TPN-1-el. De ennek ellenére reménytelenül elavult már ez is. (T-72M1 viszont kizárólag TPN-1-el épült!) A mi T-72-eseink korai gyártású "A"-k, de mind át lett építve a 80-as években, megkapták a 16mm pótpáncélt, 3. toronydobozt, és egyes példányok a TPN-3-at is. A nappali irányzóműszer terén is vannak eltérések, egyesek TPD-K1-el vannak felszerelve, mások az 1A40-el, ami szinte ugyanaz, kivéve, hogy kapott egy kiegészítő kijelzőt, ami mozgó cél esetén az előretartást mutatja (az 1A40 eredetileg a T72B számára készült, így a T-72M1 szintén nem kaphatta meg)
Attila91 589290 2015. július 19. 14:30
Válasz erre
Látom elírtam, természetesen nem T-71-et akartam írni, hanem T-72-t. Még új vagyok a fórumon. Elnézést, ahogy látom szerkeszteni utána nem lehet, legközelebb odafigyelek.
Attila91 589289 2015. július 19. 14:28
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
torony
torony
toronybelső
toronybelső
célzórendszer
célzórendszer
BTR-80 vegyi-sugárvédelem
BTR-80 vegyi-sugárvédelem
BTR-80 belülről
BTR-80 belülről

Remélem jól sikerült a feltöltés. A T71-n kívül még egy vegyi és sugárvédelmi célokra használt BTR-80-ast is meg tudtunk nézni közelebbről.
PETI 589288 2015. július 19. 14:14
Válasz erre
Hali!
Galeria letrehozasara kattintasz es ott tudsz feltolteni kepeket. Varjuk az anyagot! :)
Attila91 589287 2015. július 19. 13:48
Válasz erre
Üdv! Én április végén láthattam közelről a 309-est Székesfehérváron, hogyan tudnék képeket feltölteni ide?
szt_péter 589286 2015. július 19. 13:41
Válasz erre
Nézegettem képeket a nálunk alkalmazott T-72AV és az ólomszövetes T-72M2 változatról(vagy B külföldön, néha zavaros hol hogy nevezik épp). Tettem egy számomra új felismerést, ugyanis a kocsik egy részén a TPN-3-49 lézertávmérő fedezhető fel az M1, és a többségi M2, AV változatoknál meglévő TPD-K1 lézertávmérő helyett. Talán a legújabb 1994-es fehérorosz pakkból érkezettek között. Ez modernebb, mégis elég vegyesen alkalmazza a MH az M1,M2, AV kocsikat, ami szintén elég furcsa módszer. A kérdésem, hogy pontosan miben nyilvánul meg a két távmérő közti különbség, esetleg számszerűsítve %-ban az értékeket meg tudná saccolni nekem valaki?

s1309.photobucket.com/user/crueldwarf/media/tpn-1_zps90f01e42.jpg.html
PETI 586827 2015. május 31. 21:13
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12

Ígértem én pár képet a múlt heti gépezetről... :)
szt_péter 586659 2015. május 29. 16:30
Válasz erre
Egy részük szerintem zárolt, tartalék állományból lehetett kikonzerválva.
szt_péter 586658 2015. május 29. 16:26
Válasz erre
Ez egy rendkívül érdekes fotósorozat, megmutatja a festés és a kocsiszám alapján, hogy melyik orosz katonai körzetből vitték a T-72B1 harckocsikat Ukrajnába, és ott milyen festést, jelzéseket kaptak, illetve hol vetették be őket.

surpher.livejournal.com/762.html
lacipapa 586388 2015. május 25. 20:54
Válasz erre
PETI 586382 2015. május 25. 20:08
Válasz erre
Hmm... tényleg? Ez finoman szólva siralmasan hangzik. Legalábbis az egyik fele...
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91.