/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
TAMÁS78 582919 2015. április 2. 15:24
Válasz erre
2014-05-30_192247_zps03115815
2014-05-30_192247_zps03115815

Pl. itt.
ssanyi 582918 2015. április 2. 15:20
Válasz erre
Nekem hihetőnek tűnik a szín.
Hol találtad az információt a RAL 7000-es színről?

https://www.google.hu/search
TAMÁS78 582915 2015. április 2. 15:13
Válasz erre
(Állítólag RAL 7000-ről és 7024-ről van szó.)
TAMÁS78 582914 2015. április 2. 15:08
Válasz erre
Az L40/51-ben és L40/52-ben szereplő 51-es és 52-es vajon milyen szürkét jelöl? Mert RLM 51-52-ről még nem hallottam, viszont a Kriegsmarine-nél van 51-es és 52-es Dunkelgrau. Ezekhez lehet köze/a számozás származhat közös forrásból?
romsitsa 582913 2015. április 2. 14:59
Válasz erre
Hello,

az L40/52 nem egy szín (RLM 63 pl.) hanem egy bizonyos színű és kémiai összetételű festék egy bizonyos gyártó általi elnevezése. A Me-109 gyári előírásaiban az L40/ festékek mindig a DKH előtaggal szerepelnek, így szerintem a gyártó a Dr. Kurt Herberts & Co.

Off:
Az L40/52 véleményem szerint több sebből vérzik.
A Me-109 utasítása L40/51 (szürke), L40/70 (zöld), L40/71 (zöld), L40/65 (kék) színeket hivatkozza.
Ezek alapján valószínű, hogy a két utolsó számjegy takarja a konkrét színt.
A Do-17 utasításában az L40/52 viszont ezüst, nem szürke.

Van olyan vélemény, hogy az L40/52 egy festékcsalád több színnel, de ennek szerintem az L40/70, 71 stb. kódok ellent mondanak.

Üdv

Á
J_K 582912 2015. április 2. 13:55
Válasz erre
Kedves Alexandros!

Bernád szakíró –ha a saját bevétele növeléséről van szó- gond nélkül használja a fórumot, ezért nem értem, miért nem tud közvetlenül válaszolni.
A közvetlen válasz egyszerűbb is, mint először veled konzultálni, aztán írni, aztán elküldeni neked, hogy feltehesd.

A lényegi részről:

„,,...és a saját logikája szerint L40/52 sem lehet..." –írtam az 582577-ben –a D-Messerekről, nem a He 112-ről! Szerintem nem volt bonyolult mondat, de ezt látva, van akinek mégis.
Erre kaptam azt a választ, hogy a következő MRT-s Bernád-Punka szöveg:
„A mintaként küldött három He 112-es gép világosszürke (valószínűleg L 40/52 Hellgrau) színnel érkezett meg 1939 nyarán. Szintén világosszürke színű volt a három használt Bf 109D is, amelyek 1942 szeptemberében jöttek Magyarországra."
–az úgy értendő, hogy a Bf 109 D-k színe RLM 02 volt.
Megértettem, és tisztelettel kérnék egy fotót, teljesen RLM 02 festésű D-Messerről. Lehet német, magyar, nekem mindegy...

Szóval ez nem a He 112 volt, de térjünk át erre a típusra. Az egyik A-0 gép festéséről egyetlen helyen, Ullmann-ál „probably”-jelzővel (ezúton is elnézést a korábbi elütésekért) szerepel az L 40/52, egy 1937-es fotón. Minden más szakirodalomban a gép festése 63.
(Ismétlem magam, hogy az L 40/52 nem szerepel a Luftwaffe rendszerében. Hogy Ullmann miért erőlteti ennyire, az rejtély. De 1939-re már ő sem akarja ráerőszakolni semmilyen típusra,ez bernádi újítás).
Nos ebből lesz a következő Bernád és Punka szerzőknél:
„The aircraft arrived in Hungary in light grey overall (L 40/52)…” (HFC Vol. 2, 198. old).
Tehát ami Ullmannál egy prototípusra is kérdéses, az Bernád-Punkánál bizonyosság. Semmi „szerintünk, „talán”, „lehet, hogy”, vagy „valószínűleg”. Kérdem én az írókat, honnan veszik ilyen bizonyossággal? Hol egy dokumentum, leírás? Csak nem egy FF-fotóról állapították meg az L 40/52-t?
Hogy ne csak Merricket, vagy a Jagdwaffe-t, stb. vegyük alapul a He 112 63-as színéről, elővettem a „He 112 in action” füzetet a Squadron/ Signal-tól. Az egyszínű gépeknél csak az RLM 02, és a 63 szerepel. De szó szerint szeretnék idézni a füzet hátsó borítójáról, hogy mindenki láthassa a szerző szilárd meggyőződését:
„ These overall Light Gray (RLM 63) He 112B/U2 s were assigned to the Industrieschutzstaffel (Factory protection unit) set up by the Heinkel Flugzeugwerke to protect its plants in September of 1939. Later these fighters were exported…”

És ki lehet ez a szerző? Szinte hihetetlen: Bernád Dénes!

[B]Szóval Bernád Dénes eddig a következőket publikálta a He 112-k egy tónusú festéséről: L 40/52, RLM 02 és 63.
Igaza van,valamelyik csak bejön, és a szerző rendkívül szavahihető és hiteles marad!
(Most kérdezheted őt, Alexandros, hogy melyiket mikor és mivel igazolja/igazolta…)

A magam részéről továbbra is a 63-at tartom messze a legvalószínűbbnek. A”bernádi hitelességet” pedig mindenki ítélje meg maga .
J_K 582899 2015. április 2. 12:11
Válasz erre
Ullmann-minta
Ullmann-minta

Szia Podva!

L 40/52-mintát csak az Ullmann-könyvben lehet találni. Azonosításra kevéssé alkalmas.

63-nál a RAL 7004 szerintem csak az egyik lehetséges árnyalat, lásd a MPG-mintákat.
A He 70-es színét sem kell az L 40/52-nél keresni. Én legalábbis csak 63-as meghatározással találkoztam eddig (ld. pl. David Wadman: Luftwaffe Colours Aufklärer Volume One 22-23. old., 90-91.old.) Szeretném nyomatékosítani, hogy L 40/52-t a Luftwaffe nem rendszeresített.

Mellékelek egy fotót. Az Ullmann-minta nagysága jól érzékelhető -a fotóról nem derül ki, de a színek ráadásul fényesek is.
Most már mindenkinek világos lehet, hogy Bernád szakíró miért nem tudott –a könyvből ki nem emelhető- Ullmann-mintás roncsszín-azonosításról fényképet mellékelni.
Podva 582890 2015. április 2. 07:45
Válasz erre
Sziasztok
Csak kíváncsiságból kérdeznem, makettező szempontból talán nem lényegtelen: ennek a bizonyos L40/52-nek milyen is volt a színe? Tudjuk, hogy a 63 a RAL7004, a 02 a RAL7003, amit G.1100 néven emlegetnek az meg a RAL7005 volt. Valahogy be kéne tudnunk azonosítani ezt az ízét is... A He-70-einkhez szinte biztos hogy ez kell...
A vita, ennek az ismertetnek a hiányában csak "akadémikus"...
Üdv Viktor
Alexandros 582887 2015. április 2. 00:10
Válasz erre
Kedves J_K!
Te írtad ,,Csak a kíváncsiság miatt kérdezd meg légy kedves Bernád urat..." Voltam kedves!Akkor most kérdezzem vagy szócső?
,,...és a saját logikája szerint L40/52 sem lehet..." Ez nem Dénes Saját logikája,Ullmann írja.
Te mivel tudod bizonyítani,hogy RLM 02,vagy 63-mal jött a He 112-es?
De ne propably,ami helyesen probably,ha lehet kérnem.
N.S.
J_K 582835 2015. április 1. 15:33
Válasz erre
Bocs, néhány dolog lemaradt:

1, Az 582577-ben én igazoltanL 40/52-vel festett He 112-ről kértem fotót. Ilyen nem érkezett.
2, Nem látom pontosan,Bernád úr szerint hol és miben cáfolta meg Alexandros korábban az általam írottakat?
J_K 582820 2015. április 1. 12:21
Válasz erre
Kedves Alexandros!

Először egy személyes megjegyzés: miért vagy szócső? Hol Béláé, hol Bernádé?
Bernád szakíró -amikor promócióról (így anyagi érdekeltségéről) van szó- minden további nélkül használja a fórumot.
A másik: Bernád úr úgy döntött, hogy olyan fórumokon, ahol nyilvánosan lehet tőle és szerzőtársától kérdezni, nem óhajt részt venni (az MRT videón mindenki láthatta, "civilek" tehettek-e föl kérdést) ; én meg úgy, hogy inkább itt kérdezek tőle, mint magánban. Bernád szakíró magatartása nekem kicsit olyan, mint Őrnagy Őrnagy Őrnagyé a 22-es csapdájában: utóbbi, mint ismert, csak akkor fogadott látogatót, amikor nem volt az irodájában. Bernád úrtól meg akkor lehet kérdezni, amikor a "vitában" erre nincs lehetőség.

No de a szakmai részről is essen szó:
A mellékelt képen, egy He 112 A szerepel, 1937-ben. Még az L 40/52 nagy apostola, Ullmann is csak a "propably" jelzőt használja a kép aláírásában. Tekintve viszont, hogy az L 40/52-t hivatalos színként sosem vették föl, és a jelzett időszakban a 60-as széria színei voltak a rendszerben, lehet, hogy Ullmann téved. Bár FF-fotóról ez nyilván azonosíthatatlan, szerintem a gépen 63 van. (Propably, természetesen).
Ezzel a "propably" feliratú fotóval igazolni (illetve valószínűsíteni)egy két évvel későbbi széria He 112 B színét enyhén szólva is kérdéses, mi több, nagy tudású szakíróhoz nem méltó.
A '39-es He 112 B-k színe egyébként minden valószínűség szerint 63 vagy RLM 02.
Viszont Bernád úr kezébe vette az Ullmann-féle "L 40/52-kalapácsot", és azóta mindent szögnek néz.
Arra továbbra sincs válasz, hogy szerinte miért egy hivatalosan nem rendszeresített, a 61/62/63 előtt használt szín van a gépeken?
Tudom, erre nem is lesz. Bernád úr ilyesmikkel nem szeret foglalkozni.

A D-Messerek szürke színénél -ha a "szintén" szó nem az L 40/52-t jelölte, akkor a szakíróknak pontosan kellett volna fogalmazni. Egy tanulmánynak nem az a funkciója, hogy az olvasó kreativitására alapozva, a "mi is gondoltunk valamire, te is gondolj valamire" -érzést hordozza. Ha Bernád és Punka úr az RLM 02-re gondolt, miért nem az írta le a "szintén világosszürke" helyett?

Kedves Bernád/Punka/Durál, és Alexandros urak! Nem az a baj, ha valaki egy szakkönyvre alapoz (jelen esetben az Ullmann-ra), hanem az, ha egyebet nem is olvas el mellé. (Igaz, ha egy órád van, akkor mindig tudod, mennyi a pontos idő. Ha már kettő, akkor kételkedhetsz...)Pedig vannak mások is. (Mielőtt ismét "Merrickezés" lenne, megjegyzem, hogy ő sem tévedhetetlen -ami Ullmann-ak az L 40/52, az neki a 77-,de nem csak őt érdemes olvasni, hanem pl. Crandall-t, Green-t, stb. is)

Bernád és Punka urak pl. kétkedés és gondolkodás nélkül idéznek az MRT 7. oldalán ilyesmit Ullmann-tól:
"A Luftwaffe 1936/37 fordulóján minden gépe számára háromszínű, szögletes álcázófestést írt elő, amelyek az RLM 61 sötétbarna, az RLM 62 zöld, az RLM 63 világosszürke és az RLM 65 világoskék színekből álltak. (Ullmann: 52. old.)"

Azt kell feltételeznem, hogy a magyar szakírók nincsenek azzal tisztában, hogy a 61/62/63 közel sem minden géptípusra vonatkozott, hanem elsősorban a bombázókra és a felderítőkre. Az "egyszínű" festés után (a Condor légiót nem számítva) a Bf 109-en pl. a 70/71/65-öt rendszeresítették -jócskán '38 előtt. Soroljam tovább?

Ugyanígy téves feltételezés a 61/62/63-ról, az MRT 17. oldaláról vett másik idézet:
"Mivel addigra a német ipar ezeket a színeket már rég nem gyártotta, a Luftwaffe nem használta,..." (Mármint 1939-ben-megjegyzés tőlem). Tényleg? A Luftwaffe nem használta? Akkor mit kezdjünk az 1940-ben vígan 61/62/63-al repkedő He 111 P-kkel, Do 17-ekkel, Ju 52-vel, Hs 123-al, stb, stb.? Nem gyártotta? Akkor mivel exportálták a Do 215-öt, Hs 126-ot, stb.?
Mikor is szűntették meg hivatalosan a 61/62/63-at? '38-ban, vagy '41-ben?

Én nem vagyok polihisztor, nem értek egyszerre a magyar egyenruhákhoz, járművekhez páncélosokhoz, román- és magyar légierőhöz, stb., stb. De, ha a Luftwaffe-ról van szó, akkor felismerem, ha valaki küszködik az ismerethiánnyal.Ez Bernád úrral máskor is előfordult már -ld. egy másik fórumon pl. a Farbton 70-el kapcsolatos "tévedése".
De szívesen segítek, ha kell!
Alexandros 582812 2015. április 1. 10:48
Válasz erre
Szia Betyár!
Ez a levélrészlet nem Gyuritól jött,hanem Dénestől.Van mellette egy másik fotó is,az első Magyarországra érkezett gépről.Igaz,nincs aláírva az L40/52 szín,még valószínűleg sem,de azt hivatott képviselni.(megjegyzés tőlem)
Üdv. Sanyi
ssanyi 582806 2015. április 1. 09:41
Válasz erre
Üdv!

Sanyi,először is köszönöm a válaszod a távolfelderítőkkel kapcsolatban!

Annyi észrevételem lenne Punka Úr üzenetével kapcsolatban hogy az általa "sokat szidott"-nak definiált Ullmann könyv (ahogyan a szerzők is írták) szerint valószínűleg L40/52 színű.Ebben a formában ez csak egy hivatkozás (kimondatlanul) az Ullmann könyvre, tehát nincs adat róla.
A másik észrevételem az lenne hogy mi B verziókat kaptunk 1939-ben, a hivatkozott fotó pedig egy egy 1937-es gyártású A3 változat.
Tehát a szerzők az Ullmann könyvre hivatkozva valószínűsítik az L40/52 színt.

Ami számomra visszatetsző dolog az Bernád Úr hozzáállása, magánban bárkinek válaszol de akár ezen a fórumon (akár máson) ezt nem teszi meg.
Hivatkozott elfoglaltságra a személyét ért támadásokra, semmivel nem tartana tovább válaszolni egyenesben fórumon mint magánban vagy Nagy Sanyi közvetítésével.Véleményem szerint.
Alexandros 582792 2015. március 31. 23:11
Válasz erre
dénes
dénes
He 112
He 112
He 112 L40-52
He 112 L40-52

Kedves J_K!
Megjött a kért válasz.
magoo 582665 2015. március 30. 11:01
Válasz erre
Kedves Sanyi és Béla!
Gratulálok, csak így tovább!

Azért egy kicsit furcsának találom, hogy a kényes kérdések folyamatosan meg vannak kerülve! A magyartarka eredet kutatással kapcsolatban fontos kérdések hangzottak el, de a lényeg valahogy mindig elveszik!
Kérlek, hogy önállóan, vagy a Hungarian Fiction Colours íróival közösen legyetek szívesek eldönteni és valami elfogadható magyarázatot adni arra, hogy:
- meddig gyártották a 61/62/63 színeket
- miért fordították le magyarra a német utasítást
- mi újság a Wolle 57/B ügyében
A képleírásomban nem az ecseten volt a hangsúly! Szerintem érzékeltetni lehetett a példával, hogy milyen lehetőségek voltak a technológia betartásra a fronton és mennyire várták ezt el a légierő vezetésénél. Pont ezért erős kijelenteni, hogy a keleti frontra kellett a német utasítás, amit a HT cikk tényként kezel. (Gondolom, hogy ez és a cikksorozat doksi változtatásai nem zavarnak benneteket) Jelenleg nem lehet tudni, hogy mikor keletkezett a fordítás, de a fronton a németek átadták a gépekkel együtt a szükséges technológiákat, alkatrészeket, felszereléseket, hiszen e nélkül üzemeltetni sem lehetett volna a repülőket. Éppen ezért ez a dokumentum nem valószínű, hogy a végfelhasználóknak készült, mert nekik már minden meg volt, ami az ő szintjükhöz szükséges, még ha német nyelven is. (Mivel üzemeltetni tudtuk a német gépeket a német utasítások alapján, valószínű, hogy a festési utasítások sem okoztak problémát

WM 1938. augusztus 12-i, 311937. számú leveléből idézet (MNL, MOL: Z-406-143):
„Szükségünk van a Herbig-Haarhaus A.G., Köln által
gyártott, t.Cim által képviselt:
JU 86 repülőgéphez használatos festő- és higitóanyagokra, és p.:
3 - 3 m2 fémfelület Kornuflage festéséhez zöld, barna és szürke
szinekben;
kb.10 ” vászonfelület nemzetiszínü festéséhez, még pedig 1/3-
1/3 részben piros, fehér, zöld szinekben;
kb.30-30m2 fafelület Kornuflage festéséhez, zöld, barna és szürke
szinekben;
kb.70m2 fafelület világoskék festéséhez, szárny és törzs alsó
részéhez”
Annak ellenére, hogy Béla szerint létezett saját G festék, németet rendeltek a WM-nél. A Krayer is az első G festék ajánlatánál a Herbigre hivatkozik. Az az érdekes, hogy a Krayer nem a saját fejlesztésére, saját kiváló festékére hivatkozik, hanem egy német gyárra. (Ahogy korábban a Titaninera) Ezeket a dokumentumokat sikerült megváltoztatni, sőt nem létező levelet kreálni a saját elmélet igazolására.
E mellett még nem derült ki, hogy a Wolle lágyítási kísérletek miért 1944-ben voltak. Hol a szakmaiság? Hol a tények elfogulatlan feltárása?

Sanyi!
Hogy mi a szánalmas és mi a humoros, nem te és nem én fogjuk eldönteni, hanem, akik olvassák a topikot. Ugyan így nem te és én döntöm el, hogy ki képvisel szakmaiságot ebben a témában és ki a mindent tudó bölcs, aki mindent tud, megmond, meglát, kikever hokedlin.

Béla, Sanyi!
Gratulálok az eddigi tevékenységetekhez! Csak így tovább!
Azért a Pusztavámozás és ukránszínmintázás mellett a három kérdésre válaszolnátok?
magoo
J_K 582577 2015. március 29. 08:51
Válasz erre
Kedves Alexandros!

Csak a kíváncsiság miatt: kérdezd meg légy kedves Bernád urat, hogy szerinte akkor pontosan milyen szürkével is jöhettek a D-Messerek? Mert a 63-at kizárta (rég nem gyártották, stb.), és saját logikája szerint L 40/52 sem lehet, mert az 63 előtti szín.
Köszönöm!

Azt is megköszönném, ha küldene képet igazoltan L 40/52-vel festett He 112-ről.
Podva 582575 2015. március 29. 08:50
Válasz erre
A Heinkel 112-vel meg a Dora Messerrel sikerül visszakanyarodnunk a magyartarkához.
A Heinkelek esetében valamennyi fotón nagyon világosnak tűnik az egyik álcaszín a másik 2-höz viszonyítva...Vgy valóban az van amit J_K ír, vagyis megmaradt a gyári 63-as/RAL7004 szín, és csak kiegészítették zöldel és barnával... Vagy tekintettel arra, hogy a gépek 1939 első felébenben érkeztek és a G-55 utasítás 1938-as kiadása még nem adott szabad kezet a színek megválasztásához lehet hogy zöld/barna/sárga lett?
A Dora messer szerintem nem annyira problémás, Győrben lettek reparálva és sólymok színét kaphatták...
Üdvözlettel: Viktor
J_K 582554 2015. március 28. 22:38
Válasz erre
A Bernád-Punka MRT-tanulmány 16. oldala:

"A mintaként küldött három He 112-es gép világosszürke (valószínűleg L 40/52 Hellgrau) színnel érkezett meg 1939 nyarán. Szintén világosszürke színű volt a három használt Bf 109D is, amelyek 1942 szeptemberében jöttek Magyarországra."

Persze lehet, hogy a szintén nem a "valószínű" L 40/52-t, hanem valamilyen kő-vagy egérszürkét jelöl, és akkor tévedtem.

Mert ugye, a szerzőpáros szerint a 61/62/63 sorelőtti L 40/52-t használhatták, ugyanakkor a 61/62/63-őt a szakírók kizárják, amikor azt írják a tanulmány 17. oldalán: "Mivel addigra a német ipar ezeket a színeket már
rég nem gyártotta, a Luftwaffe nem használta,..."
Logikus, nem? A későbbi 63 kizárva, de valamilyen rejtélyes okból a korábbi L 40/52 fennmaradt. Legalábbis náluk.
Alexandros 582546 2015. március 28. 21:17
Válasz erre
Kedves J_K!
Megjelölnéd,hogy hol olvastál a HT-ben,vagy az MRT-ben az L40/52-re festett D messer-ről,mert nem találom.Segíthetnél az oldal megadásával.
Előre is köszönöm N.S.
J_K 582536 2015. március 28. 20:15
Válasz erre
Kedves Durál!

Bár amit leírtál, annak sok köze nincs a korai tarkához, de azért válaszolnék:

-biztosan mindent tudsz, de én szó szerint idéztelek, abból nem ez derült ki.
Ha valóban tudod, akkor úgy is kell megfogalmazni. (Mielőtt mások szövegértését kezded kritizálni, előbb próbálj meg pontosan és érthetően írni, nem ide-oda csapongva.)

-a kisregényekről: te már írtál (most is) K.u K.-ról, F-15-ről, MiG 21-ről,sámlis festékkeverésről, Boeing-ellensúlyról,rendkívüli mérnöki pályafutásodról, stb. stb. A lényegről szoktál keveset, azt is érthetetlenül.

-csak a többiek kedvéért (mert Durál biztosan tudja):He 113 nem létezett. A He 100 megtévesztő propaganda-elnevezése volt. A megtévesztés ezek szerint 70 évvel később is működik.

-"csillogtasd meg te is a tudásod":hol tűnt föl az RLM 02 a lengyelországi hadjáratban "érdekes összeállításban"?

-a "gyakorlat annyira buktatta meg" a 70/71-et, hogy -a vadászokon és rombolókon kívül- '44 júliusáig, a gyakorlatban néhol a háború végéig (nem fogyott el a festékkészlet) ezzel festették a gépeket. +adalék, bár te biztosan ezt is tudod, hogy a 70 és 71 (megbuktatott) színek felbukkannak a Me 262-n és He 162-n.
Ha olvastad Ullmann-t (az élet Merricken túl), akkor tudod, milyen összefüggést feltételez a "megbuktatott" "spanyolos" (bár ezt rajtad kívül mindenki "korai" színeknek hívja) 60-as széria és a 80-as között.

-1943-ban a Hs ("ch" nélkül, mérnök úr!) 123 éppen kivonják a frontról. (Ekkor a festése egyébként már évek óta egyszínű 71, alul 65); az éjszakai csatagépek más típusokból (pl. Ar 66, Go 145, stb.) kerülnek ki. Én még egyet sem láttam közülük 61/62/63-al a jelzett időszakban, de majd te biztos teszel fel róla képet, hacsak nem a titkos tanulmányod része.

-kettőnk közül én írtam arról, hogy a 74/75/76-al már korábban folytak a próbák.
Ezeket a festékeket és színeket ugyanis tesztelték. "A dolog nem úgy megy, egyik nap még nem volt" (copyright by Durál)... úgy tűnik az egyik nap még nem volt, másnap meg igen, az csak a Krayer-repülőfestékeknek sikerült: ott ugyanis semmi nyoma se a fejlesztésnek,se a teszteknek.

-a Kisbrandi megint a vicc-kategória. Durál, ez egy "légifölény-vadászgép"?
A németek meg repültek már világosszürke bombázókat (akkor ez a "low vis" első megnyilvánulása?), meg lila-zöld festésű gépeket (akkor már megvolt RAL-on és RLM-en kívül is az ős 75/83, vagy a 74/75?)

Igazán mókás dolgokat írsz, csak így tovább!
Durál 582508 2015. március 28. 17:19
Válasz erre
Kisbrandi.UFAG.szürkefestéssel
Kisbrandi.UFAG.szürkefestéssel

Kedves J_K!

Örülök, hogy megcsillantottad tudásod. Mindazt, amit leírtál, természetesen ismerem. Csak ide nem írhatok regényt, nagyon helyesen Jól ismerem, hogyan változtak a terepszínek a német gépeken, a 109-eseken, vagy a kedvenc 110-eseimen. Persze nagy kedvencem a német gépek közül a He-113, vagy a Focke-Wulf Fw-187 kétmotoros romboló, pedig ezekből csak néhány készült - ezek még 70/71/65 festéssel készültek. A 113-ast 48-ban meg is építettem, újság részére. A lengyelországi hadjáratban már feltünt a 02, érdekes összeállításban. A francia hadjáratnál már igen érdekesen alakul a német festés a vadászokon, az angliai csata is érdekes ebből a szempontból. Az angolok is levonják a csata után a konzekvenciát, miután kezdenek a megszállt Európa fölé a tengeren át berepülni és a zöld-barnáról a zöld-óceánszürke variációra váltanak, a hsszínekről nem is beszélve... Tehát ez azt is jelenti, hogy a gyakorlat megbuktatta a spanyolos és a 70/71, stb variációkat, legalábbis a légiharcban nem voltak előnyösek.
Persze ehhez nemcsak a Merricket nézegetem, mert van élet a Merricken kívül is.
A német L.Dv.-ről annyit, csak követte az életet. A dolog nem úgy megy, egyik nap még nem volt 74/75/76, a másik nap már minden gépet úgy kell festeni, sőt átfesteni. A színek is nagy túlélők, 1943 elején például előszednek a depókból olyan gépeket, mint a kétfedelű Henschel Hsch-123 és csata, ill. éjszakai csatagépekként üzemeltetik őket: spanyolos 61/62/63/69 festéssel.

A No 61 ről meg annyit, nemcsak olyan nagytudásúak olvassák az oldalt, mint Te, ezért csak felhívtam a figyelmüket az azonosságra, hosszas magyarázat nélkül.
A 74/75/76 vadászok, rombolók részére előírt színekről annyit: a háboru második felében a szovjetek is átvették a rendszert és vadászaik kéttónusú szürkét használnak felül. Bár csata és bombázó gépeiken is előjön egy egészen sötétszürke árnyalat. A háboru után a szürke álcát egy darabig még tovább használják, aztán jön az "ezüst" korszak. Amikor az amcsik előjönnek az F-15/16 gépeken a légifölény szürkével, azóta mindenki alkalmazza.

Azonban ez 74/75/76-féle "légifölény szürke" már a harmadik a történelem során. Először a K.u.K. gépein jelent meg 1918-ban. Ezért mellékelem egy Kisbrandi bazaltszürke/titánszürke (a mai RAL elnevezései szerint, mert akkor se RAL, se RLM nem volt még) grafikáját. A gép az albertfalvai UFAG-nál készült, tehát a 3 magyarországi gyár egyikében, de más magyar gyárban is alkalmazták ezeket a színeket. Tehát a németek a 74-75-el csak feltalálták a "spanyolviaszt".
J_K 582367 2015. március 27. 13:24
Válasz erre
Sziasztok!

Csak néhány dologra reagálnék:

Durál 582308:
"A másik újdonság a következő: rájöttek, hogy légiharcban pl 109-esen nem előnyösek a ké , vagy szürke felhős égen a 70/71 sötét zöld színek és az új rendelet a vadászokra már a 74/75/76 szürkéket írja elő."

Kedves Béla! Egy egészen "apró" dologról feledkeztél meg. Mindössze arról, hogy a Messereken (vagy, ha úgy jobban tetszik a vadászokon és rombolókon) nem a 70/71/65-ről váltottak a 74/75/76-ra. Lengyelország után levonták a tapasztalatokat, és először a 71/02/65 jelent meg. Kezdetben a csapatoknál módosítottak, így a 65 magassága jelentősen eltér az egyes JG-knél (olyannyira, hogy gyakran egységazonosításra is alkalmas), aztán már a gyárakban is átálltak a (részben) új színekre és mintázatra majd '40 nyarától elkezdték "visszasötétíteni" a gépek oldalát. Ez megint akkora eltéréseket mutat (ecsettel, fújva, foltnagyság, stb.), hogy a foltozásról lehet Geschwader-t azonosítani.
A kísérletek eközben már folytak a 74/75/76-al (javaslom a Merrick-könyv olvasását), majd '41-ben (amikor már a gyárakból hónapok óta szürkén jöttek ki a gépek) hivatalossá is tették.

Durál 582308
"pl.: az RLM 61 itt mint Braun No 61 van feltüntetve"
Azért, kedves Béla, mert hivatalosan RLM-prefixet csak az RLM 02 viselt, a többi "Farbton"-ként a számával, vagy csak a számmal szerepelt.

Viszont annak örülök, hogy legalább akkora blődségeket nem írtál,mint Bernád szakíró a HT-ben és MRT-ben az L40/52-re festett D-Messerekről...

Alexandros "érdekességeit" szerintem is benn kell hagyni. Tanulságos olvasmány, jól dokumentálja, hogyan ássa valaki önként és dalolva egyre mélyebbre a nyúl üregét.
Viszont a többieknek okulásul: az említett úrral -ha javasolhatom- csak tanú jelenlétében folytassatok beszélgetést, mert különben olyanokat idéz az embertől, ami soha nem hangzott el -csak az ő elméjében létezik.
Gabusch 582349 2015. március 27. 12:12
Válasz erre
Kedves Karcsi!

E-mail címem az adatlapomon. Sajnos én nem tudok Neked írni, mert állítólag valamilyen okból rosszul van telepítve a gépemen a levelezőprogram, kijavítani nem tudom, viszont így nem látom a Te címed és nem tudok levelet küldeni.
magoo 582324 2015. március 27. 08:08
Válasz erre
Moderátorok!
Szeretném kérni, hogy Nagy Sándor hozzászólásait semmiképpen se töröljék!
Gabusch!
Kérlek küld el az email címedet, ahova elküldhetek mindent, mert a doksikat nem tehetem közzé a levéltár engedélye nélkül.
Sanyi!
Minden segítséget, amit itt a fórumon nyújtasz nekem, nagyon köszönöm! Kérlek ne fogd vissza magad, amikor úgy érzed, hogy megosztod velünk szakmai gondolataidat és tévedhetetlen emlékeidet!
magoo
Podva 582322 2015. március 27. 06:22
Válasz erre
Kedves Sanyi
Hogy miért nem írták be egy teljesen friss fejlesztésű, addig ismeretlen típusú, valószínűleg titkosított repülőgép elnevezését egy külföldi repülőgépgyár képviselőjének címzett levélbe, nem tudhatom... Ötleteim mindenesetre vannak. Ebben az esetben azonban az a tényként kezelt állításotokat is felül kell vizsgálni, hogy a WM-16 ra Krayer festék került 1935-ben ugyanis abban az ajánlatban sem szerepel géptípus. Sőt azt hiszem, hogy a Krayer WM-21-re adott ajánlatában sincs ott hogy mire kell.
Ott álltam melletted Szolnokon. Meg tudtad mutatni, a másik két szintén ütött-koptt roncson ugyan azt a szürke alapozót? Melyik színt is tudtad beazonosítani a Zebra színkártyádból, nekem úgy tűnt, hogy egyiket sem, most meg azt írod, hogy belefért a tűrésbe? Sanyi ha nem ismernélek azt mondanám, hogy akinek ilyen színlátása van, az fessen inkább tojást! Viszont ismerlek, épp ezért nem értem mi az ami miatt nem győz meg téged a saját tulajdon két szemed?
A Gelb II-vel lehet, hogy igazad van. Elmulasztottam a Krayer sárgához hozzánézni a RAL katalógust. Az én korszerű katalógusomban 31 sárga minta van viszont a minták 1000-1034-ig vannak számozva 3 szín az elejéről hiányzik, valószínűleg kivonták. 1960 előtti RAL sorban benne lenne valószínűleg. A kékkel ugyan ez a helyzet...5 keresett színből 3 telitalálat azért szerintem elég jó érv a RAL mellett.
Visszatérve a CR 42-re: Tomor László 1939.07-hóban csapta oda a gépét, Pettendi János 1939.12. hóban mindkettő javítható maradt. A javítás valószínűleg Győrben történt ahol is 1000-el futott a Sólyom program. Két magyartarka "Kör Ász" gépről maradt fotó a V.206-ról meg a V.208-ról előbbi Tomor személyi gépe, utóbbit Pettendi Jánosnak tulajdonítják. Gulden György V.237-éről szintén van egy fotó ami igazolja a század pk. géptörését. A V.250-vel szintén hasonló lehetett a helyzet, erről nem tudok konkrétabbat, de emiatt ne általánosítsunk, és ne mondjuk, ki, hogy többször átfestették őket. A V-218 szilánkos volt a keleti fronton is a V-202 meg még keresztes időszakban is.
Üdv Viktor
Gabusch 582320 2015. március 27. 01:42
Válasz erre
Bocs, nem RAL, nyilván RLM, csak kicsit késő volt, méginkább van.
Gabusch 582319 2015. március 27. 00:53
Válasz erre
Kedves Karcsi!

A 580155-ös hozzászólásban (2015. március 3. 07:37) hivatkozott

"1938. június 1. Német színeket rendszeresített a HM." ,
illetve
"1938. augusztus 12. A WM a Sólyomra a Ju.86 német festékét rendeli meg."

állításodra be tudnál ide linkelni valami doksit? Mert az én - eléggé kívülálló - véleményem szerint onnantól kezdve kb. nem lenne miről vitatkozni színek terén makettezői szempontból. El kellene fogadni a RAL színeket, legfeljebb a mintázaton lehetne ismételten jól összeveszni.

Lehet, hogy már megtetted számtalan helyen, előadásokon, a szolnoki versenyen, az orgon. vagy bárhol, de azt hiszem, itt is bőven lenne helye. Ha már megtetted, akkor egy link is jó lenne.

Köszönöm.
Alexandros 582318 2015. március 27. 00:22
Válasz erre
Szánalmas ez a magó-féle humoros erőlködés.Megkérdezheted a ,,Kedves Vezetőt",hogy rendszeresítve volt-e a Luftwaffénél a korongecset.Természetesen a páratartalom nem látszik az említett újság címoldalán,csak a hőmérő,ami ,,18-25" fok között ingadozik.Gondolom mínuszban értendő a közlés,a gyapjúbéléses kabát miatt.Ha kell teszek fel képet,amin a jó fritzek lehajtott prémes sapkában (usanka) festékszóróval végzik a munkát a Me 110-esen.
Gyuri pontosan a rosszul beírt dátum miatt írt '38-at,az anyag egésze megvan neki Laci bácsitól. Mikor,19..-hányban vettük át a licencet a Messer gyártáshoz?Mivel szerepel benne a 70/71 stb színek is,miért kell a Messer licenchez kötni?
Igen,ellenőriztük a rengeteg roncson a rengeteg színmintát,bőven belefértek az ukrán színkártya színeibe is.Azt is tudjuk,hogy a Krayer megelőzve a németeket már 1938-ban használta a sandgelbII-őt.Szeretnék ezúton is gratulálni,hogy ügyesen felfedezted a Sólyom futóborítóján a könnyűfém alapozó és a zöld között a Krayer szürke alapozót,amit méltóztattál RAL 7005 mausgrauként aposztrofálni.
A Durlin is egy nitrócellulóz bázisú festék,nem tudom mi a gond,de majd Béla megválaszolja a kémiai részét.
N.S.
Alexandros 582317 2015. március 26. 23:53
Válasz erre
Szia Betyár!
Jól emlékszel,három darab állomásozott '41-ben Budaörsön Kelemen Antal parancsnoksága alatt,még a korai német 61/62/63/65 színekben.Ezek nagyjavítva illetve átépítve 42'-ben Oranienburgban már 70/71/65 színekben.
Me 109 F-4-esek '42 őszén az 1/1. vadászszázad kötelékében Bánlaky főhadnagy parancsnoksága alatt.
Üdv. N.S.
magoo 582316 2015. március 26. 23:52
Válasz erre
Tisztelt Fórumozók!
Nem kutattam a Luftwaffe festékrendszeresítéseit és sémáit olyan mélyen, hogy egyértelműen dönteni tudjak, ezért kérdezem, hogy mikor is szűnt meg a 61/62/63?
Punka/Bernád, HT 2014/4 62.o és 2014/5 58.o: 1938-tól megszűnt a szürke-zöld-barna, nem is gyártatták. A talált dokumentum szerint 1941-ben vonták ki. Akkor most mikor került ki végleg a Luftwaffétől? Meddig gyártották ezeket a színeket?
Az nem kétséges, hogy fontos dokumentum a német utasítás lefordítása, mert a HT cikk említi, azonban egyértelműen kijelentette a két szerző, hogy a keleti fronton átvett gépek érdekében fordították magyarra. Erre most kiderül, hogy a német szabvány szó szerinti fordítása, nincs utalás benne, hogy miért is kellett nekünk. Egy feltevés tényként szerepel a cikkben.
Tehát a Ht cikk és Béla egyszerűen lerendezte, hogy mire kellett a német szabvány lefordítása: a keleti front miatt!
Nem árt körbejárni ezt több oldalról, ezért feltennék néhány kérdést:
Ha a keleti front miatt, akkor esetleg azért van benne színkártya, hogy ellenőrizni tudják a fronton az átvett gépek festékszíneit? Vagy a németek által javításhoz adott festék színét ellenőrizni kellett felfestés előtt? Ha nem adtak a németek festéket, akkor a műszaki tiszt kivitte a kártyákat és a rendelkezésre álló festékből kikeverték a kártya színét és felfestették? Miért nem a gépen lévő színt keverték ki?
Ha technológia ismerete miatt kellett, akkor miért engedte a légierő, hogy a Magyar Szárnyak 1944. március 15-i számában olyan kép jelenjen meg, melyen egy Messzer felségjelét festi át a műszaki ecsettel, szabad ég alatt, gyapjúbéléses kabátban? (A páratartalom nem állapítható meg a képről) Szóval, ha azért kellett a komplett anyagot lefordítani, mert ezt várta el a légierő vezetése a fronton, akkor a légierő vezetésének cenzúrája ellenére miért megjelenhetett egy olyan kép, ahol minden előírást megszegtek (a fronton)?
Rendben, nem a légierő vezetésének kellett, hanem a mérnök-műszaki szolgálat embereinek. Kinn van a századnál a fotós és a műszaki tiszt nem szól, hogy legalább a fotó erejéig csinálják előírás szerűen, vagy nem kéri meg a fotóst, hogy ezt ne fényképezze le? Mivel érthetően kellett elmondani a szerelőknek, a következőképpen lett kidolgozva (?): Vegyél elő egy ecsetet, egy tégely festéket, majd vedd fel a gyapjúbéléses kabátodat, hogy a 18-25 fokban nehogy megfázzál. A relatív nedvességet úgy tudod leellenőrizni, hogy a sapkádat kétszer megmeríted a levegőben és utána megszámold mennyi csepp látszik rajta. Úgy lehet pormentes helyet létrehozni, hogy mi körül álljuk a gépet, eltakarjuk a szelet és elszívjuk a port. Festés közben a sapka viselése kötelező, mert ha lefotóznak sapka nélkül, mindenkit seggbe rúgnak.
Ha azért, mert a szövetségesek kölcsönösen tájékoztatták egymást a festési rendszereik, szabványaik változásáról, akkor biztos lennie kellene olasz, japán, román, stb. papíroknak is ott ahol ez volt, továbbá Tokióban is lennie kell a mienknek? Esetleg a román archívumokban ott a magyartarka?
A licenc gyártás során mindent megkaptunk teljes részletességgel, akkor miért kellett lefordítani az általános utasítást?
Azért volt titkos az egész doksi, mert a szövetséges elárulása főben járó bűn, nem azért, mert ránk is vonatkozott?
Gondolom, az teljesen kizárt, hogy azért kaptuk meg, mert német színeket használtunk, és emiatt szükségünk volt a német fél hivatalos utasítására, hogy mi változik és milyen új sémák kerültek be, milyen színek kerültek ki?
Az, hogy a magyartarka színösszeállítása német, bizonyítják a roncsok (mindenki nyugodjon meg, biztos, hogy nem ukrán, mert ellenőriztük). A roncsok színeit meg nem kell magyarázni csak nézni, ahogy a Krayer 1938-as színkártyákat.
Béla! A saját fejlesztésű cellaetern festék családnál van egy kis gond: Wolle 57/B nitrocellulóz/lakkgyapot. Meg van az összetétele, és az egyik összetevőjével 1944-ben végzik el a lágyítási kísérleteket. Hogy lehet magyar fejlesztés, ha 1944-ben végzik a lágyítási kísérletet? Hogy lehet saját fejlesztésű végtermék olyan anyagból, amiről a legfontosabb információkat biztosító kísérletek 1944-esek?

Várom a válaszokat!
magoo
ssanyi 582315 2015. március 26. 23:19
Válasz erre
Üdv!

Sanyi, jó hogy szóbahoztad a távolfelderítőket!
Úgy emlékszem Ők már itthon is rendelkeztek He 111P típusú gépekkel (2 db) és nem magyar tsrka festésű példányokkal. Messerschmidt Bf 109F gépekből mikor kaptunk először?
Alexandros 582314 2015. március 26. 22:43
Válasz erre
Szia István!
Valóban,emlékeid nem csalnak.De,hála Norbertnek,1941. novembere a dátum.Miért is volt erre szükség?Mert az egyeztetett tárgyalások következtében 1942.-ben már távolfelderítőink a Do-215-öst,Ju-88 is használtak,vadászaink megkapták az első Me-109F-4-eseket,a futár század a Fi-156-osokat.
Alexandros 582313 2015. március 26. 22:24
Válasz erre
Szia Viktor!
Az elsőre kérdésedre-minőségi összehasonlítás. Az Önök által...milyen repülőgépekre gondolsz?Mert ez nem derül ki ebből.
A másodikra-nem olyan fontos,igaz Norbert nagyításán látom,hogy 1941.nov. az utolsó egyes kissé elkenődve.Annyiban azért fontos,hogy a közeljövőben használatba vett német típusokra milyen előírások vonatkoznak.Ez az előírás nem egy oldalt tett ki.
A harmadikra-1942 előtt nem baleset miatt átfestett Cr42-ek :a Kör Ász század ezüst színű gépei szilánkosra,majd nagyfoltos ,,magyar tarkára" (vagy hívjátok ahogy nektek tetszik),a Szent György század olasz mintás gépei ,,magyar tarkára" (lásd. Profil kiadvány hátoldalán szereplő fotón),Repülő Tőr olasz mintás gépei ,,magyar Tarkára" stb.
Gabusch 582311 2015. március 26. 22:15
Válasz erre
A német rendelet rendben van - ha és amennyiben a fronton általuk parancsnokolt magyar személyzet részére adják ki. Az is rendben van, hogy célszerűen lefordítják magyarra. Akár a színkódokkal is - bár személy szerint értelmetlennek tartom, hiszen teljesen mindegy az elnevezés, a rendelet a kódokat tartalmazza. Ha német festéket használnak a fronton, akkor annak dobozán gondolom a kód feltétlenül, illetve esetlegesen a német megnevezése szerepel.

Ám, ha ezt a rendelkezést a HM adja ki a csapatoknak, akkor szerintem ezt a saját száma alatt kellett volna megtennie és csak hivatkozni benne a németre. Mondjuk ez amúgy érdekes kérdés szerintem, mert adott esetben így az is előfordulhat, hogy mind a színkártya, mind a szöveg egy HM/MKHL utasítás melléklete.
Kamovos 582310 2015. március 26. 22:08
Válasz erre
Helló Mi?

Már megint keverednek a dolgok!

Alapból szét kéne választani a gyári festést, és az üzemeltetők munkáját!
Kettő nem ugyan az!

A gyári munka, előírás szerinti végrehajtás, a hozzá biztosított anyagokkal!

Az üzemeltetői munka pedig, esetenként kényszer megoldás!
A fronton mindig csak a "van-t" lehet felhasználni, ott az erőírás kevés, ha nincs hozzá biztosítva az előírt anyag!
Azt kell felkenni ami épp van, független attól, hogy hány bevetése lehet még vissza!
Durál 582308 2015. március 26. 21:59
Válasz erre
Do17E.festési.térkép
Do17E.festési.térkép

igértem, bemásolok egy eredeti német festési térképet. Ez az előírás 1937 áprilisából származik. Van a és b változat, a térkép ugyanaz, csak a színek más sorrendben szerepelnek. A szilánkos festés színei : pl.: az RLM 61 itt mint Braun No 61 van feltüntetve.
Az 1938 márciusi L.Dv.521/-ben már megjelennek a 70/71 színek, amiket már kiterjedten használnak 1938 után. De közben még "futnak" a 61/62/63 színek is. Ennek vet véget az L.Dv 1941-es kiadása, amikor törli az utóbbiak használatát. A másik újdonság a következő: rájöttek, hogy légiharcban pl 109-esen nem előnyösek a ké , vagy szürke felhős égen a 70/71 sötét zöld színek és az új rendelet a vadászokra már a 74/75/76 szürkéket írja elő.
Durál 582306 2015. március 26. 21:49
Válasz erre
Ehhez tényleg nem kell, de az Infon bemutatott német rendeletnek tartozéka volt a színkártya és ezt Számvéber Norbert is megerősítette. Egy ilyen rendelet precíz és mellékelik hozzá azt amiről a rendelet részben szól, a színeket is. A fordítás meg olyan, hogy az eredetit adja vissza és a szöveghez mellékelt ábrákat, fotókat, vagy éppen mint most, a színkártyát is mellékelik."
A katona azt csinálja, amit parancsolnak neki. A repülésben "foglalkoztatott" katonák, szerelők, műszerészek, fegyveresek és más szakága kkatonái az értelmesek közül kerültek ki és sok problémát megtudtak oldani. Ha nem volt meg az előírt szín, kikeverték (vagy valami hasonlót). Ezt Tobak Tibi bácsi is többször elmesélte. (na, persze ezek a fránya "városi legendák")
Gabusch 582291 2015. március 26. 20:26
Válasz erre
Ez rendben van, de ehhez nem kell a magyar RLM színtábla. Ehhez az kell, hogy a katona, aki festi a gépet, tudja, hogy melyik kannából kenjen/fújjon a javítófoltra.
Vélem, elhanyagolható idő alatt megtanulta, hogy melyik színnek melyik a kódja és bármilyen nyelvű megnevezése.
Durál 582290 2015. március 26. 20:07
Válasz erre
Jól látod Z63!
A magyar korabeli utasítástől eltérően a német gépeken, pl a szilánkos festésűeknél, legyen az a"spanyolos" 61/62/63, vagy a későbbi, '39 végi 70/71-es színekkel való festés, német precizítással szinte miliméterre megyegyeznek a foltok. Be kéne ide másolni egy ilyen német folttérképet. Ha lesz időm, megteszem.
Durál 582289 2015. március 26. 20:01
Válasz erre
G2.V.313.3
G2.V.313.3

Gabuschnak:külön kell választani:
1/a repjavító üzemben és a repgépgyárban az elvégzett munkát a MEO veszi át és a végén a katonai átvétel. Minden a papírra fektetett előírások szerint történik. A munka sorrendje, a felhasznált anyagok, így a festék is.
2/a fronton, lásd a mellékelt kép. Eredetileg a románoknak szánt G2-es. A magyar szerelők valamivel kifestették a román Mihály-keresztet (a V bekű alatt) és a magyar felségjel fehér keresztjébe is belefestettek, csökkentve a láthatóságot. Ott így tartják be az előírásokat. Egyébként a magyar repszázadokon belül német nem parancsolt, ott csak összekötő tiszt volt. Ezek a messzerek különben (1943-at írunk) 74/75/76-ok voltak + a belekutyult színek.
A nagyjavítást ezeken a gépeken a német üzemekben végezték, a kisebb harci sérülést, pl átlövést a századnál. A lyukat megfelelően kivágták, betét, vagy rátétfolttal javították, a friss lemezt a környezet színére festették. Erre joga volt a magyar szerelőnek is. Meg motorcserét, fődarabcserét végeztek. A gépek nem voltak hosszú életűek a fronton...
Z63 582280 2015. március 26. 18:03
Válasz erre
Sziasztok!
Egy a korábban közzétett festési utasítás megemlíti, hogy nem szabad minden járműnél, illetve álcázandó dolognál ugyanoda, ugyanolyan mintát festeni, így minden egyes eszköz festése jellegében hasonló, de nem lehet teljesen ugyanaz.
Üdv,Z63
Gabusch 582278 2015. március 26. 17:44
Válasz erre
Köszönöm. Ötletnek elmegy a fordítás okára, mondjuk olyan felállásban, hogy a németek lefordítják az általuk felügyelt magyar személyzetnek.

A problémát a magyar színtábla jelenti, ugyanis ebben az esetben a festést végző embernek aztán teljesen mindegy, hogy azt mondják neki, hogy "Vételezzen 70-es szürkészöldet!", vagy "Faszoljon a raktárból hozzá 70-es svarcgrűnt!".

Tehát annak a lefordítását ebből a szempontból értelmetlennek tartom. Gondolom, nem szemrevételezéssel állapították meg a dobozban lévő festék színét, hanem a feliratából. Német festéket meg aligha láttak el magyar felirattal. Ha ez valóban így történt, akkor számomra valószínűbb, hogy a magyar nyelvű színtábla valamilyen rendszeresítési utasítás melléklete lehetett, hacsak nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a szóbanforgó fordítás melléklete lenne.

Minden más csak jobban és kevésbé logikus ötletelés és semmivel nem visz közelebb a színekhez. Azaz ez a vita még évekig folyhat ilyen felállásban.
Vadász 582276 2015. március 26. 17:06
Válasz erre
Tudtommal a fronton kapott gépek nem a mi tulajdonunk volt, csak használatra kaptuk. A nagyjavításokat a németek végezték. Emlékeim szerint 1941-ben nem kaptunk a fronton gépeket.
romsitsa 582272 2015. március 26. 16:37
Válasz erre
Tehát az L.Dv. 521/1 a magyar fromtegységeknek kellett a német repülőanyaghoz, de egyes gépek festéséhez nem alkalmazhátó, mert ahhoz üzemeltetési etc. előírás kell. De igazából a technikusoknak kellett és ők készítettek belőle utasítást a karbantartóknak.

Ez komolytalan.

Üdv

Á
vfrtom 582271 2015. március 26. 15:56
Válasz erre
Az Aero Archiv sorban 1941. November ho. van.
Durál 582270 2015. március 26. 15:42
Válasz erre
L.Dv. 20. oldal
L.Dv. 20. oldal

Gabuschnak: mellékelem a 20. oldalt az utasításból. Ez az utasítás általános jellegű és van 521/2 és 521/3 jelű is, ami sajnos nincs meg magyarul. Az eredeti német kiadási ideje 1941 nov, de sajnos a magyar fordítás kiadási ideje ismeretlen.
Sok érdekesség van benne, pl éjszakai festés, lemosható festés, tisztítási , festéklemaratási, zsírtalanítási eljárások. Azonban egy adott gép, mondjuk egy Do-215 festésére nem alkalmas, mert arra a gyártási, illetve a üzemeltetési-javítási utasítások vonatkoznak, mert azokban un. végrehajtási utasítások vannak.

Ugyanígy nem használható olyan magyar gépre, mint pl a Sólyom. De akkor mire való?
1942 végétől már magyar pilóták repültek a németek részéről a fronton átadott gépeken és azokat magyar szerelők szolgálták ki. Ezeknek a gépeknek a fronton a logisztikai ellátását a németek biztosították, hiszen a magyarok mindig valamilyen német alakulatba voltak besorolva.
Így a németek biztosították az üzemanyagot, a fegyver és lőszer ellátást, a kenőanyagokat (olajok, zsírok), hűtőfolyadékot, alkatrészeket és berendezéseket, földi kiszolgáló eszközöket és még olyat is, hogy: festékek a javításokhoz...

Ez az utasítást nem az itthon javított, nagyjavított, vagy gyártott gépekhez készült, hanem a frontegységeknek, hogy tudjanak mit kezdeni az ott kapott német anyagokkal.
Később, amikor már beindult a közös német-magyar repülőgépgyártás, akkor a konkrét típusnál megvették az adott gépre való festési technológiát is. Azonban a technológiai utasítástól megengedett olyan eltérés, hogy például adott festék helyett hazai gyártásút is lehet használni, vagy bármely más kemikáliát, amelynek minősége (fizikai, kémiai) megfelel az eredeti technológiában leírtnak.

Ahogy végigolvastam, a fronton a magyar szerelők ezzel nem sok mindent tudtak kezdeni. Nekik más típusú előírások kellenek. Inkább a mérnök-műszaki szolgálat emberei tudnak ezekből az előírásokból valamit a beosztottjaik részére valamilyen végrehajtási utasítás formájában megszülni. Pl ha éjszakai lemosható festékkel korongecsetet használva festik a gépet, azt repülési irányba mozgatva kell használni. Vagy ha nem lemoshatóval festenek, hány réteget lehet felvinni, az mennyivel növeli a gép súlyát..
Ettől az utasítástól ne várjon senki csodát, hogy megoldja azt,hogy makettjeiket hogyan kell festeni. Egyébként vagy öt éve egy környezetvédelmi tanulmányhoz használtam ezt az utasítást, a Punkáék a Haditechnikában megjelent cikksorozatukhoz és a HFC-hez használták.
A titkosításról annyit, hogy minden, ami hadi célra készült, az titkos. Különösen a háboru idején. Nincs abban semmi különös, ez ma is így van.
A magyar fordításról: a tisztikar érettségizett, tiszti iskolát végzettekből állt. Akkoriban a német volt az idegen nyelv és valamilyen fokon beszélték a német nyelvet. De ez az utasítás műszaki szöveg, amihez a műszaki német ismerete szükséges, rengeteg szakszóval. Nekem pl angolból külön műszaki nyelvvizsgát kellett tennem.
Számvéber 582269 2015. március 26. 15:37
Válasz erre
1941nov
1941nov

Csináltam egy új fényképet a dokumentum eme részletéről. Így, fejjel lefelé talán 1942-nek látom én is. De nem. :)
Számvéber 582268 2015. március 26. 15:16
Válasz erre
1941nov
1941nov

Ha az évszámban a negyedik számjegy 2-es, akkor időutazásról lehet szó, mivel akkor az első számjegynek is 2-esnek kell lennie. Tehát 2942-ben újratárgyaljuk az ügyet.
Gabusch 582267 2015. március 26. 15:02
Válasz erre
De hivatalos iratot meg csak úgy nem csinálnak.
Alexandros 582266 2015. március 26. 15:00
Válasz erre
Az Aero Archiv sorban ott van: 1942.november hó.
N.S.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.