<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42. |
Podva | Adatlap | 599479 | 2016. január 6. 19:17 | ||||||||||||||||||
solyom | Adatlap | 599468 | 2016. január 6. 17:20 | ||||||||||||||||||
Helló Sanyi! Ha elfogadjuk hogy a két világosabb tónus a szürke és a sárga, akkor nem lehet hogy a kettő közül inkább a szürke a sötétebb tónus? BB | |||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 599452 | 2016. január 6. 10:49 | ||||||||||||||||||
Köszönöm de hidd el túlzó az elismerésed! Nagyon jelentéktelen az általam elvégzett hozzájárulás (ha lehet annak nevezni) a teljes projekthez. | |||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 599451 | 2016. január 6. 10:44 | ||||||||||||||||||
Szia! A 599093 számú hozzászólásban fotókon szereplő konzolra írtam. Ott az úgynevezett nagy N dúc konzola látható a bekötött Vickers kábellel a HA-LEB en. Nem voltam kellő képen körültekintő.Nem olvastam át kellő képen az egész topikot. | |||||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 599448 | 2016. január 6. 09:51 | ||||||||||||||||||
De jó hogy ismét valami érdekes kérdés merültfel! Sándor kérésére leírom, hogy mit gondolok én a He-45-ről. Megpróbálom Emerik olvtárs intése alapján forrásokkal igazolni az elgondolásom. Mit lehet tudni a gép eredetéről? A He-45-öket 1937-ben szereztük be (Bonhardt-Sárhidai-Winkler A Magyar Királyi Honvédség Fegyverzete) Azt hiszem, bár most nincs kéznél, Merrick a Luftwaffe Camouflage Colous-ban talán épp a He-45-ről írja, hogy milyen gyári festéssel készült. Valami szürke (nem biztos, hogy RLM63, de majd az LW fanok ezt pontosítják) Mikor készült a fotó? Dr Csizek Zoltán Magyar repülőszázadok és századjelvényeik 1933-1945 című könyve szerint 2db He45(G.305, G.306) került a Székesfehérvár-Sostón állomásozó 2.KF (Lucifer) századhoz 1938 nyarán. A Bledi egyezményt követően a harci századoknál állományba levő gépek az alakulatra, (vagy bázisrepülőtérre) jellemző mintázatú álcázó festést kaptak. Az álcázó minta a Lucifer század He-46-os gépeivel való összevetés azt valószínűsíti, hogy a He-45-ös is ezt az alakulatnál készült álcázómintát viseli. Milyen színeket alkalmazak a kép készítésének időpontjában? A He 45-ök álcázó festése valószínűleg egyidőben történt a He-46-okkal. 1938. június elsején a G-(55) jelzésű „Hadianyagok színfoltos festése” c. utasítás szerint a gépeket A gesztenyebarna (RAL8019), szürkészöld (RAL 6003), és a piszkos sárga(RAL 7028) színekre kellett festeni feltehetően az alakulatok is igy a 2.KF is ezekkel a festékekkel rendelkezhettek. Jogos a felvetés, miért látszik 4 különböző árnyalat a feltett képen? Vélelmezem, hogy az eredeti gyári szürke festés több foltban megmaradt, kiegészítve eképpen a kamuflázst és lecsökkentve az akkori szerelők munkáját... Üdv Viktor | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599442 | 2016. január 5. 23:46 | ||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599441 | 2016. január 5. 23:44 | ||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599440 | 2016. január 5. 23:39 | ||||||||||||||||||
T.Podva! Lehet,hogy én rosszul látom,de én így gondolom.Természetesen lehet,hogy úgy van,ahogy Te írod. Üdv. N.S. | |||||||||||||||||||||
Gabusch | Adatlap | 599439 | 2016. január 5. 23:39 | ||||||||||||||||||
Annyira nem. Itt ez a kép, az ominózus doboz, a megfolyt festék és a film részletei. Kérdésem, hogy ezek alapján hogy a frászban mer akárki is következtetéseket levonni? Nyilván a dobozon és a gépen ugyanaz, avagy legalább nagyon hasonló színnek kéne lenni, de a fényviszonyok, meg a kamera, meg a rosseb tudja még mi istentelenül bezavar. Ergo, szerintem monitorról lehetetlen az azonosítás. | |||||||||||||||||||||
Kamovos | Adatlap | 599434 | 2016. január 5. 22:17 | ||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599433 | 2016. január 5. 22:10 | ||||||||||||||||||
Szia TOmCSI! Nagyon jók a képek,öröm látni ahogy újjászületik a gép. Gyuri hivatalos válaszában,, Láttam a frissen beszerelt,lefestett csomópontokat". Nem találom,ahol a szárny V-dúc konzoláról ír.Segítenél megtalálni hol írta ezt a tévedést?Lehet,hogy rosszul látom,de a képeken (az elsőn vörös nyíllal jelölve)nem ugyan az az alkatrész van? Segítségedet köszönve tisztelettel N.S. | |||||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 599426 | 2016. január 5. 21:16 | ||||||||||||||||||
Kedves TOmCSI, és bigboly minden elismerésem a tiétek! Kösz a linket! https://www.youtube.com/watch Ez alapján 0:52-nél=trinátosdoboz= 50-es években festett szín 1:06-nál=RLM02 Eszerint a dolog egyszerű... Üdv Viktor | |||||||||||||||||||||
cimber | Adatlap | 599422 | 2016. január 5. 20:48 | ||||||||||||||||||
De jó látni ahogy életre kel a madár... | |||||||||||||||||||||
TOmCSI | Adatlap | 599421 | 2016. január 5. 20:38 | ||||||||||||||||||
Jókat tudok szórakozni ezen a Levente II csete patén. Most jöjjek azzal hogy a fotón nem a szárny V-dúc konzola látható a főtartón hanem a törzsel összekötő N dúcé? Igen részletkérdés de akkor is legyünk tárgyilagosak ! Üdv: Valaki aki jól szórakozik :) Néhány publikus képem: www.pumaszallas.hu/forum/viewtopic.php | |||||||||||||||||||||
Kamovos | Adatlap | 599420 | 2016. január 5. 20:28 | ||||||||||||||||||
Úgy van ahogy leírtad! | |||||||||||||||||||||
Gabi | Adatlap | 599415 | 2016. január 5. 18:22 | ||||||||||||||||||
Sziasztok! Kérnék mindenkit, hogy újfent olvassa el a topik fejlécében található néhány sort, és ne egymás személyiségének "méltatására", vagy taglalására fektessetek hangsúlyt, hanem a témára. Úgy gondolom, hogy akit érdekel a téma, és nyomonköveti, az az események folyamatából, bemutatott dokumentumokból, hozzászólásokból úgyis el tudja dönteni, hogy számára melyik "oldal" állítása a megfelelő, elfogadható. Felhívnám a figyelmet Emerick nagyon fontos beírására a közlésse kapcsolatban, amelyet hasonló formában emlékeim szerint már Számvéber Norbert is megtett. Kérném, hogy csak a témára hagyatkozzatok, azzal kapcsolatban vitázzatok, a többit magánban, vagy személyesen. Köszönöm! Gabi | |||||||||||||||||||||
solyom | Adatlap | 599414 | 2016. január 5. 17:57 | ||||||||||||||||||
Levix | Adatlap | 599406 | 2016. január 5. 14:42 | ||||||||||||||||||
www.luftarchiv.de/flugzeuge/junkers/ju86k1.jpg Ez a svéd gép is RLM 61/62/63 lehetett. | |||||||||||||||||||||
Levix | Adatlap | 599405 | 2016. január 5. 14:23 | ||||||||||||||||||
Levix | Adatlap | 599403 | 2016. január 5. 14:21 | ||||||||||||||||||
Jól néz ki. | |||||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 599391 | 2016. január 5. 11:31 | ||||||||||||||||||
Sziasztok! Andrással egyetértve: a bekötési pont szerintem sem hasonlít az RLM 02-re. Kedves Sándor! Magyarázhatod oda-vissza a bizonyítványt a Krayer-gyárbirodalomról (itt is elolvasható, mit állítottál annak idején), ukrán színmintáról (erre jópár tanú van),vagy Kovács mérnök előbb "repülő"-, majd "hadi"-nak mondott, de végül iparinak bizonyult Krayer-színkatalógusáról, a sámlin kikeverhető repülőfestékekről, vagy a német felségjelkékről, egyre megy. Nem kell itt már senkinek nevetségessé tenni benneteket, megtettétek azt már ti magatok... A "szakírók" hitelességét sem hozza már vissza, ha még huszonötször publikálják is ugyanazt a (hmm...) sajnálatos emberi tévedések hosszú sorát felvonultató fikció-halmazt. | |||||||||||||||||||||
Emerick | Adatlap | 599390 | 2016. január 5. 11:26 | ||||||||||||||||||
Üdv mindenkinek! Egy problémát látok leginkább: ha tudományos értékkel bíró munkát adunk közre (vagy annak nevezzük), akkor ne szimpla közlések legyenek odabiggyesztve. Hivatkozni, hivatkozni, hivatkozni. Ha kell, elmagyarázni, még az alapfogalmakat is. Itt olvastam, onnan kaptam a képet, így értelmezem a látottak, mert itt és itt egy gyár, cég, hivatalos és nemhivatalos személy, könyv, nyomtatvány, ügyirat, jegyzőkönyv sorai erre és erre utalnak... Ki kinek hisz, ki kire sértődik meg, kinek milyen a stílusa, az szándék, bizalom és képesség kérdése. I. | |||||||||||||||||||||
AndrásH | Adatlap | 599384 | 2016. január 5. 09:41 | ||||||||||||||||||
Az igazság kedvéért: az egyetlen helyes és hivatalos magyarázatnak számító, Punka Györgytől származó levélben szó sincs arról, hogy a kérdéses alkatrész RLM 02-vel lenne lefestve. Ott az van leírva, hogy az olasz 02-es festék a dobozban van, az alkatrész pedig a múzeumi gép belső részén talált színnel lett lefestve. A hivatalos verzióban a doboz oldalán lecsorgó festékről sem esik szó. Tulajdonképpen a fotó hivatalos magyarázata egyáltalán nem magyarázza meg a fotó egyetlen részletét sem. Na jó, kiderül belőle az a hihetetlenül fontos részlet, hogy kié a dobozt tartó kéz. A hivatalos magyarázat tükrében a képaláírás pontosan úgy értendő, hogy a kedves olvasó hasonlítsa össze a lefestett sötétszürke alkatrész színét (amit a szétbontáskor találtak) a dobozba töltött 02 festék színével. Nem véletlenül rugdalom tovább a döglött lovat, ugyanis a képen az a bekötési csomópont egyáltalán nem hasonlít az általam ismert 02-re, illetve a doboz oldalán sem tudok átlátni, tehát valamiféle további magyarázatot éreznék szükségesnek, és gondolom ezzel nem vagyok egyedül. | |||||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 599383 | 2016. január 5. 09:09 | ||||||||||||||||||
Természetesen Ptolemaioszt értsetek Kopernikusz helyett Üdv | |||||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 599380 | 2016. január 5. 07:39 | ||||||||||||||||||
T. Sándor Szerintem ne feszegessük, hogy itt ki milyen ember. Emlékeztetlek rá, hogy a makett.org-on neked is sikerült jól bemutatkoznod, de ne foglalkozzunk vele. Az érdekelne viszont az, hogy amikor ezekkel a nevezetes urakkal megállapítottátok az álcázó sárgát a Savoyán, akkor milyen információtok volt a WM-ben használt festékek beszerzéséről, az átfestés időpontjáról, a használt színárnyalatokról, a szabványok változásáról stb, stb? Mi igazolja a sárga-szürke teóriát inkább mint a szürke-szürkét? Most tényleg attól értékes egy eredmény, egy gondolat ha már jó régi? Vagy attól, hogy mekkora koponya volt az akinek megszületett ez az agyában? Akkor teljesen jogosan égették meg a Jordano Brunót Kopernkusz sokkal nagyobb koponya volt, meg régebben kitalálta az ő kis világképét.. Üdv | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599374 | 2016. január 5. 00:33 | ||||||||||||||||||
Szia Shermann! Meglehet,igazad van.Jobb lett volna,ha legalább pár sort írtak volna hozzá,így aki nincs otthon a témában,könnyebben megértette volna. Üdv. N.S. | |||||||||||||||||||||
Sherman | Adatlap | 599373 | 2016. január 5. 00:08 | ||||||||||||||||||
Igazából a több napig elhúzódó Levente vitát sem értem.A szerzők nem írtak tanulmányukban külön a típusról, csupán egy szimpla közlést tettek fényképpel illusztrálva,mely imigyen szól ,, Az olasz festékgyártó cég által kikevert ,,02" szín és a múzeumi 'Levente' szétbontásakor talált szürke festékminta összehasonlítása".A képen láthatjuk,amint egy kéz egy Trinátos (Krayer jogutód)dobozt tart,melyen lecsorog a múzeumi Leventéhez javítófestéknek kikevert szín,a doboz tetején meg egy Levente alkatrész az olasz cég által küldött festékkel lefestve.Ennyi! Nem értem miért nem érted. Látod a képhez közölt szimpla szöveget te se tartod elegendőnek a képen látható dolog leírására, ezért írsz hozzá három soros magyarázatot. Márpedig enélkül a magyarázat nélkül a szimpla közlés félrevezető, félreérthető. | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599372 | 2016. január 4. 23:40 | ||||||||||||||||||
Kedves Tamás! Mivel a vitában érintettek közül Gyuri egyáltalán nem,Dénes csak ritkán vesz részt makettező oldalak fórumain,így enged meg,hogy én is tegyek pár észrevételt.Előre jelzem,hogy nem egyeztettem velük,a leírt sorok kizárólag az én véleményemet tükrözik. Károly hiányolja a bizonyítékokat.Enged meg,hogy felhívjam figyelmedet 2015 februárjában megjelent Magyar Repüléstörténeti Évkönyv idevonatkozó oldalaira.Nos 37 oldalon keresztül foglalkoznak a szerzők a témával,rengeteg táblázat,kimutatás,számla,receptúra és fénykép segítségével informálják az érdeklődőket.A táblázatokban a festékek típusa,megnevezése és gyártási éve is szerepel,feltüntetve az információ eredetét.Így találhatsz többek között pl. 1931-es Krayer receptet is.Ha az évkönyv számodra nem beszerezhető,a teljes anyag közölve lett a Haditechnika folyóiratban 2014/4-től 2015/3-ig bezárólag hat számban, folytatásban.Ezek a számok bármikor beszerezhetőek,és ha elolvasod,lesz összehasonlítási alapod. Meg kell jegyeznem ugyan akkor,hogy ugyanezen évkönyvben,közvetlen a szerzőpáros után szerepel Károly tanulmánya mindösszesen nyolc oldalon,ennek is nagy részét fényképek töltik ki.A történethez az is hozzá tartozik,hogy az évkönyv megjelenése előtt Károly az MRT vezetőségét rá akarta venni,hogy Gyuriék tanulmányát ne adják le az évkönyvben.Mikor ez nem sikerült,Gyuriék leadott anyagát akarta elkérni.Nem kapta meg,így aztán a nyolc oldalas tanulmánya a Haditechnikában és a HFC-ben megjelentek kritikáját tartalmazza. Az igazsághoz hozzá tartozik,hogy kb. két évvel ezelőtt közzé tett egy nagyobb,talán 38 oldalas tanulmányt a makett.org. oldalon,ott még elérhető,elolvashatod. Hogy Gyuri meglepődött volna,hogy Károly a Leventén II RLM 02 talált,azt kétlem,hiszen ő is annak azonosította évekkel előbb.Minthogy az sem meglepő,hogy RLM 02 színt használtak,és ilyen festék anyag található Bückeren.Miért is? Azért,mert a Leventét gyártó cég,nevezetesen az Uhry üzem (Csepelen),majd később átköltözve Mátyásföldre mint Repülőgépgyár Rt. az összes Bücker javítást is végezte.A Levente II gyártásánál a Bücker egyes javítószerszámait és anyagait is felhasználták. Igazából a több napig elhúzódó Levente vitát sem értem.A szerzők nem írtak tanulmányukban külön a típusról, csupán egy szimpla közlést tettek fényképpel illusztrálva,mely imigyen szól ,, Az olasz festékgyártó cég által kikevert ,,02" szín és a múzeumi 'Levente' szétbontásakor talált szürke festékminta összehasonlítása".A képen láthatjuk,amint egy kéz egy Trinátos (Krayer jogutód)dobozt tart,melyen lecsorog a múzeumi Leventéhez javítófestéknek kikevert szín,a doboz tetején meg egy Levente alkatrész az olasz cég által küldött festékkel lefestve.Ennyi!Jobban mondva azért értem valahol a dolgot.Mivel a szerzők nem vették be Károlyt társszerzőként a HFC.-be,hát mindenbe bele kell kötni,még szentestén is,mert hát miért ne akkor. Na,mindegy,lépjünk túl ezen.Az,hogy a Haditechnikában Kovács Béla által jegyzett Héja sorozat további legenda éltetés lenne,erről talán a folyóirat szerkesztőjét és főszerkesztőjét kellene megkérdezned. Kedves Tamás,az külön öröm számomra,hogy készülnek már makettek Herbig színekkel,gondolom a jogutód (ha van)tetszését is elnyerik majd.Ugyanakkor közlöm veled,hogy készülnek makettek Krayer színekkel,igaz ezekhez semmiféle hivatalos igazolás nincsen. Károly! Azt nem is tudtam,hogy Te ismerted Sinka Tibit és Winkler Laci bácsit.Varjú Józsit,isten nyugosztalja talán ismerted,de hogy 25 éve nem voltál ott azon a beszélgetésen,az biztos.Akkor ki mit is él meg? A kártyákkal nem is volt más célom,valóban derültséget okozott,midőn elkérted és egy esetleges talán német licenc adót kerestél rajta.Valóban jót derültem,látva az arcodon a csalódottságot. Ami a Krayer gyárbirodalmat illeti,elmondtam neked személyesen Szolnokon,hogy a felsorolt üzemek nem a 45'-ig átölelő korszakot jelentik.Ez persze az írott formátumból kimaradt,így most ezzel próbálsz nevetségessé tenni. Ezen is jót derülök,nem haragszom rád. N.S. | |||||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 599316 | 2016. január 4. 06:54 | ||||||||||||||||||
Üdv Végre egy jó téma: A fotón nem csak az E.103 látható, hanem a hátérben egy Ju-86 is, keresztes felségjellel. A fotó, tehát 1942 márciusában, vagy inkább azután készülhetett. Nem láttam még magyar keresztes SM75-öt, a gép valószínűleg ekkor már hadrendből kivonva várt sorsára... Mit tudunk az SM.75-ök sztorijáról az MKHL-ben? 1938-ban rendelt meg őket a MALERT, de a polgári légforgalomban rövid karriert fut be. 1940-ben a WM közreműködésével felfegyverzik, majd átkerül a légierőhöz. 1940-ben a WM-ben fut a Sólyom program a G elű színsorral. épp ezért én kissé késeinek gondolom azt, hogy ez a gép ekkor álcázó sárga színt kapjon. Az alsó sötétebb színt G.1100 jelű RAL7005-nek gondolom. A tengelyhatalmi sáv András felvetése alapján érdekes gondolat, azonban kérem vegyétek figyelembe, hogy a jugó hadjárat idején volt a kabin mögött a sárga sáv. Utána jórészt átfestették (rengeteg ilyen fotó maradt fenn). A keresztes időszakra átkerült a vezérsík elé. Másrészt úgy gondolom, hogyha álcázósárgát használtak volna ortokromatikus filmen, az alsó foltnak még sötétebbnek kellene lennie. Visszatérve a Ju-86-ra az SM75 világos felső színe megegyezik a Junkers szürkéjével.(A Savoya függőleges vezérsíkján látszik az utólagos pacsmagoás) Arra gondolok, hogy az SM75 javítószine a későbbiekben szállított, esetleg más gyártó által előállított ténylegesen RLM 63 szürke ami a RAL7004... Igen mi van ha kétféle szürkében repültek a Junkerseink? Egy gyáriban, és egy későbbi RLM 63-ban? Üdv Viktor | |||||||||||||||||||||
magoo | Adatlap | 599315 | 2016. január 4. 01:34 | ||||||||||||||||||
Kedves Tamás! A soraidat megértem, főleg azt, hogy kiakaszt az, ami itt történik! Én szívesen leírom, hogy mit miért és hogyan csinálok. Úgy gondolom, hogy ez a fórum a szakmai tartalmakért van létrehozva. Ha visszanézed, akkor látod, hogy feltettem egy egyszerű SZAKMAI kérdést, melyben azt szerettem volna tudni, hogy miért készült a fotó. A kérdéssel egyetemben új információt is felírtam a Bückerekkel kapcsolatban. Arra számítottam, hogy szakmai magyarázat jön, helyette … olvashatod. Tőlem bárki, bármikor kérdezhetett. A szakmai válasz nem késlekedett! Valóban a szakmai téma mellett azt is megkaptad, hogy aki szentesete… Ebből az egészből, ami most zajlott két dolgot biztos megtudtál (és a fórumozók is), mely csak az én szakmai kérdésemnek köszönhető: Levente II= RLM02 Bü-131= van olyan festékanyag, mely német volt. Biztos mindenkiben felmerül a kérdés: Vannak olyan típusok, melyek semmi német eredettel sem bírnak és mégis német festék van rajta. A Héja-M, a Sólyom és a Levente II is német, akkor hol a Krayer festék? És van egy extra hozomány: Gyuri meglepődött azon, hogy RLM 02 találtam sok évvel utána. Akkor ez eddig hol volt? Szerinted erőltettem volna a Levente II elemzést, ha ez közzé lett volna téve? Vagy én nem találtam meg a publikálását? Egyébként Dénes azt írta, hogy nem ők készítették a fotót, majd jelezte, hogy ez nem hivatalos verzió. A háttérben biztos, hogy folyik a készülődés. Gyuriék is elő fognak állni új anyaggal, és én is. Ha láttad a HT legújabb számát, akkor tudod, hogy a Héjákra is Krayer festék került! Tehát a legendaéltetés folyamatosan folyik. Tök mindegy, hogy minden sántít, éltetni kell! Azért kell Déneséktől kérdezni, mert állítások vannak, csak szeretném látni a bizonyítékokat. Persze lehet azt is írni, hogy valahol olvastam és tud-e rá választ valaki, de szerintem NEM hiba, ha konkrétan azoktól kérdezek, akik állítanak, publikálnak! Ezek a kérdések a kutatás utáni elemzés részei, melyek sok szempontból hasznosak nekem és (ha a válaszok csak szakmai tartalmat adnának időhúzás és sok variálás nélkül, akkor) neked is. Pontosan ezért szakmai kérdések továbbra is lesznek, mert, ha van szakmai válasz, akkor előre viszi az ügyet, ha nem, akkor marad a kézazonosítás fotóról. A sajnálatos emberi tévedés nem gúnyos utalás, hanem definíció. Ha elolvastad a Ht és MRT tanulmányokat, akkor látod, hogy volt olyan hiba a Ht-ban, amire itt hívtam fel a szerzők figyelmét nyilvánosan, de nem lett javítva az MRT anyagban. Ez ugyan mi? Most itt a fotó, ami megint furcsa egy kicsit. Ha végig nézed az elmúlt lassan három évet, akkor látod, hogy ki publikált szakmai tartalmat a fórumokon a makettezőknek és ki nem. Az orgos tanulmányom egyes részeit viszont látod a két szerző tanulmányában. Szerinted tegyek ide még fel új anyagot részletesen, megnevezve hol kutattam? Írjam meg milyen új eredmények vannak? Én nem hagytam abba kutatást! Bár haladhatna gyorsabban is, de már van színminta készlet, van oldal angolul, lesz színminta készlet angolul, mert van érdeklődés külföldről. Ja, az oldal! Sajnálatos emberi tévedés volt, hogy egy szó rosszul lett írva. LS jelezte, erre azt írtam, hogy kösz, tévedés van, javítva lesz! Készülnek új makettek, a Herbig színekkel. Aki hozzám fordult, segítettem. Tehát gondozom a kutatásomat, halad, ha nem is látványosan. Amikor elindul az új verseny szezon, meglátjuk hány Krayer és hány Herbig színű magyartarka makett lesz. Nos, én ezt az utat járom! Lehet, hogy nem ez a legszebb út, de én azok alapján, amit eddig tapasztaltam, a leghatásosabb! Miért? Ami ide egyszer le lett írva, könnyen visszanézhető, mert a memória kopik. Sanyi! Az, hogy mindent máshogy élsz meg, mint akik ott voltak veled, már nem meglepő! A kártyáid összevetése derültséget okozott, én pedig csak a Krayer gyárbirodalom nyomait kerestem rajta. magoo | |||||||||||||||||||||
AndrásH | Adatlap | 599308 | 2016. január 3. 22:53 | ||||||||||||||||||
Ez két különböző gép. Az E.103-ról ugyanez a kép sokkal jobb minőségben megtalálható az avia-info.hu-n. Azon a képen látható, hogy a sárga törzssáv sötét, tehát az a kép ortokromatikus nyersanyagra készült, míg a másikon világos, az pánkromatikusra. Az ortokromatikus csak kékre-zöldre érzékeny, pirosra, sárgára nem, az sötét marad rajta. Viszont így az ortokromatikus képen a sárga terepszín is sötétebb kellene legyen, tehát szerintem a foltok inkább világosszürke javítófestések lesznek. | |||||||||||||||||||||
Safranek | Adatlap | 599303 | 2016. január 3. 22:19 | ||||||||||||||||||
Azt lehet tudni h mikor készült a kép? Egyébként a sárga miért nem lehetséges? | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 599301 | 2016. január 3. 22:15 | ||||||||||||||||||
Szia Zozó! Na igen,ezeket a képeket,többekkel együtt még a Rebekán vettük Józsival Bajusztól.Van ennek már jó 25 éve.Akkor már azon tanakodtunk,mi lehet a negyedik szín.Winkler Laci bácsi szerint az un. piszkos sárga,mi is erre gondoltunk Józsival,Sinka Tibi szerint is valószínűsíthető,hogy az.Szóval,nincs új a nap alatt.De feltehetnénk a Lucifer század He-45 gépéről készült fotót is,vagy néhány He 70-est. Üdv. S. | |||||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 599292 | 2016. január 3. 21:24 | ||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 599280 | 2016. január 3. 20:04 | ||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 599279 | 2016. január 3. 19:51 | ||||||||||||||||||
Sziasztok! Tessék, itt egy kis töprengeni való! Mi lehet a negyedik szín? Ugyanis a korai tarka legvilágosabb színében, ami elvileg szürke, van egy, markánsan világosabb szín! Javítás talán? Vagy homokszín? Ötlet? És amikor előkerült a Józsi hagyatékából a kép, azt mondták a mértékadók: á, ez nekem is megvan, óh, ismerem a képet! Na, akkor mégis mi van? Ezen senki nem töri a fejét? Mert konkrét megoldásra még nem jutottunk. | |||||||||||||||||||||
cimber | Adatlap | 599274 | 2016. január 3. 19:46 | ||||||||||||||||||
Hoppá egy "a" betűvel több lett... | |||||||||||||||||||||
cimber | Adatlap | 599273 | 2016. január 3. 19:45 | ||||||||||||||||||
Szia! Szerintem itt azért nem olyan egyszerű a dolog. Itt történelmi makettezés a folyik, legalábbis ez lenne a lényeg, nálatok meg az volt a lényeg, hogy a gép levegőbe emelkedjen bármilyen fösték is van az oldalán. Nem ugyanaz a két "cél"! | |||||||||||||||||||||
Benedek | Adatlap | 599267 | 2016. január 3. 19:02 | ||||||||||||||||||
Gyerekek!Festő-Józsibácsinak is sikerült rózsaszín-barnát fújni az egyik Mi-8-asunkra,mégis repült!Nem a színe miatt repül a repcsi,hanem a sróf húzza,a letcsika meg botolja... | |||||||||||||||||||||
cimber | Adatlap | 599141 | 2016. január 2. 13:55 | ||||||||||||||||||
Ez az egész egy katyvasz... | |||||||||||||||||||||
AndrásH | Adatlap | 599131 | 2016. január 2. 12:00 | ||||||||||||||||||
"A Trinátos dobozon lefolyó festék pedig a múzeumi Levente II. külső felületének javítására kikevert kékes szürke festék" "Az olasz ’02’ festéket kitöltötték egy kisebb dobozba, ezt tartotta oda Váradi a csomópont mellé, hogy lefényképezhessem." Értem! A Trinátos doboz oldalára a régi, múzeumi felújításkor használt szín száradt rá, a dobozban viszont már az olaszok által kikevert 02 van. Tulajdonképpen az olvasó a béna, amiért nem lát át a dobozon, és így nem hasonlítja össze a benne található 02 színt az oldalán lecsorgó szürkével. Csak így nyer értelmet "Az olasz festékgyártó cég által kikevert "02" szín és a múzeumi 'Levente' szétbontásakor talált festékminta összehasonlítása." mondat. Bár még mindig nem világos ez a rész: "a fotón az új építésű Levente II. 2014-ben készült V-dúc szárnyfőtartó vasalata látható, mely az olasz IMPA festékből kikevert RLM 02 színnel van lefestve" Nagyon furcsa lenne akkora színelcsúszás, hogy a képen látható vasalat 02 legyen. (A Trinátos dobozon megvannak a pl a felirat színei, tehát a kép nincs annyira elcsúszva.) Az a vasalat nagyjából fekete, vagy igen-igen sötét szürke a képen. Tehát valaki valamit nagyon elnézett: rossz minta lett elküldve az olasz cégnek, vagy azok rossz festéket küldtek vissza, stb. | |||||||||||||||||||||
TAMÁS78 | Adatlap | 599099 | 2016. január 1. 23:58 | ||||||||||||||||||
Az 5, képen amúgy jól látom, hogy Tobak "Cica" Tibi bácsi látható? | |||||||||||||||||||||
magoo | Adatlap | 599094 | 2016. január 1. 22:54 | ||||||||||||||||||
Fábián Andrással közösen összeállított történeti áttekintés és a kép valós magyarázata: A Közlekedési Múzeum Levente II.-jét 2010-ben Atkáron egy esztétikai felújítás során szétszedték. Fábián András tájékoztatása szerint szétszerelés után sok minden kiderült a gép előéletéről. A háború után felújították, új vásznazást és festést kapott több rétegben is. Az egyértelműen bizonyítható, hogy a háború utáni átfestéskor, nem szedték teljesen szét a sárkányt és helyenként fellelhetők az eredeti festékek, melyeket még a Repülőgépgyár Rt. szakemberei festettek fel. 2010-ben, bár nem eredeti színkártya, de az interneten található RLM 02 minták segítségével megállapították, hogy a sárkány külső és belső festése eredetileg a legnagyobb valószínűség szerint RLM 02 színű volt, melyet a jelenleg is látható kékes szürkével festettek át 1945 után! 2010 tavaszán az esztétikai felújítás során a múzeumi Levente II. külső festésének kijavítására kikevertették a kékes szürkét a javításokhoz. 2014-ben az általuk épített Levente II. néhány főtartóvasalatát le kellett festeni, erre IMPA festékből kikevert RLM 02 színt használtak. A festék kutatásom során megkerestem Fábián Andrást, hogy érdeklődjek arról, hogy találtak-e eredeti színt a sárkányszerkezeten. Elmondta, hogy mit találtak, majd nem sokkal ezután átnéztem a szétbontáskor készült fotókat, melyeken egyértelműen felismerhető az RLM 02. Az idén ősszel lehetőséget kértem a múzeumtól, hogy elvégezzem a színelemzést a sárkányon. Szabó Attila engedélyezte, hogy színreferenciákkal összevessem a sárkányt, valamint a lepattogott eredeti festékből is kaptam darabot. Mivel a két szerző magyartarka cikkében a kép nekem nem volt egyértelmű, igyekeztem kideríteni, hogy mit ábrázol. Kíváncsi voltam a szerzők magyarázatára is, ezért tettem fel a kérdést a fórumon. Fábián András tájékoztatása szerint a fotón az új építésű Levente II. 2014-ben készült V-dúc szárnyfőtartó vasalata látható, mely az olasz IMPA festékből kikevert RLM 02 színnel van lefestve. A Trinátos dobozon lefolyó festék pedig a múzeumi Levente II. külső felületének javítására kikevert kékes szürke festék, melyet 2010-ben használtak. A kép az összehasonlított minták alapján mindössze annak bemutatására alkalmas, hogy mi a különbség a múzeumi gép jelenlegi, 1945 utáni külső színe (a képen a festékesdoboz / Trinát) és a között a szín között, melyet mi kezdtünk el használni az új gép festésére mint RLM 02 szín (a képen az általunk épített V-dúc hátsó főtartóvasalat / IMPA). | |||||||||||||||||||||
magoo | Adatlap | 599093 | 2016. január 1. 22:51 | ||||||||||||||||||
Megérkezett a képről a hivatalos válasz! Bernád Dénes levele: Kedves Karcsi! Ahogy a korabbi maganlevelemben mar irtam, kerlek szepen ne kavarj, csak egy helyes valtozat letezik, nem tobb. Gyuri tudja a reszleteket, o ott volt akkor (sem en, sem te tudtommal nem). O reszletesen megirta mi is tortent, fotokkal illusztralva a tortenetet. Ez a valos leiras. Kerlek kozold ezeket a makettezos forumokon, ezzel a levelemmel egyutt. Kellemes Unnepeket kivanok! Dénes Gyuri levele: Tisztelt Makettezők! Nos, mint az adott fényképek dátumából látható, a történet 1995 novemberében kezdődött. Két felvételen is a HA-LEB Levente áll, a Petőfi-csarnok egykori kiállítóterén „galambszürke”, csillogó festéssel. Szerintem hasonló festék felhasználásával, mint a háború utáni légcsavaros vadászgépeké lehetett. Az, hogy a gépet átfestették a háborút követően, a két, - háború előtt és a háború után készült – fényképről (Punka 703a, 705a) is látható. A motorburkolatról hiányzik a típus megnevezés és a múzeumi, később Atkárra került repülőgép farokrészén a nemzeti színek másként jelentek meg. Következtetés szerint tehát volt egy háború alatti festés és legalább két, háború utáni átfestés. Az atkári műhelyben, 2009-ben – a múzeum megbízásából – a gépet kiállítási állapotra újították fel. Készítettem egy sor felvételt, bár – be kell vallanom – nem az öt évvel későbbi vita valamiféle bizonyítására. Most, hat esztendővel később, megvizsgálva a képeket, látható a belső festés - még a múzeumban történt elhelyezés előtti (!) – felújítása, pl. a törzsrács eredeti festésének fekete színnel történt átfestése, alatta az ezüstalapozó és minimum két különböző, szürke színű festékréteg (0005a fotó). A gép belső részén található lemezekről is készült felvétel (0033a és 0034 fotó). A belső, nem mindenütt átfestett részek alapfestékét én RLM 02-nek láttam. Miután sem az Ullmann, sem a Kiroff féle színtáblázat nem volt nálam, ezt csak „szemre” tettem. Miután éppen akkor többen is jártunk a műhelyben, készítettünk egy közös fényképet is, bár ez nem tartozik a történethez. Mivel azonban – számításom és tapasztalatom szerint – most majd az következik, hogy bizonyítanom kell, ott voltam-e egyáltalán, ezt is ide teszem. Az időpont a műhelynaplóból, kis fáradtsággal visszaellenőrizhető. Fábián András szerint 2014-ben történt. Az újonnan készülő Levente II-nél az építők igyekeztek, hogy mindenben hűek maradjanak az eredetihez. Amikor a gép szárnya elkészült, éppen Atkáron jártam. Láttam a frissen beszerelt, lefestett csomópontokat. Kérdeztem Váradi Lacitól, - az építésvezető szakemberétől – hogy milyen alapon választották ki a színt? Azt válaszolta, hogy a múzeumi gép belső részén talált színt kevertették ki egy olasz gyártóval. Az olasz ’02’ festéket kitöltötték egy kisebb dobozba, ezt tartotta oda Váradi a csomópont mellé, hogy lefényképezhessem. A Krayer festékekről szóló cikksorozatunk inkriminált képaláírásában nem állítunk mást, mint azt, hogy az olasz festékgyártó a neki átküldött eredeti színminta alapján, ezt a ’02’-es festéket keverte ki. A doboz és a csomópont színeltéréséről egyetlen szót sem ejtettünk! Mivel minden, a 2. vh-s magyar repülőgépekkel kapcsolatos szín érdekes lehet, ezért illesztettük be a cikkünkbe ezt a fotót is. Meglepetéssel olvastam a „vegyészeti és festésszakember” megállapítását, hogy a színt – mintegy fél évtizeddel utánam – ő is RLM 02-ként határozta meg. „Bizonyítani tudom, hogy az egyik szín RLM02 a képen (amennyiben Levente bekötési csomópontot ábrázol a fotó), bármennyire is elmentek a színek.” Megj.: Ha a „szakértő” nem ismeri fel a Levente bekötési csomópontját és bennünk nem bízik, miért nem kérdez meg hozzáértőbbet magánál? Valóban sajnálatos tévedés történt! Azt hittem, hogy nekünk is szabad az RLM 02 színt RLM 02 színként meghatározni. Tévedtem! Ezt ma már csak egyvalaki teheti meg Magyarországon, a többiek hamisítanak, csúsztatnak, „sajnálatos emberi tévedés” nevű akut betegségben szenvednek! Üdvözlettel Punka György | |||||||||||||||||||||
Kamovos | Adatlap | 599008 | 2015. december 31. 19:01 | ||||||||||||||||||
Alexandros! Újév alkalmából átkerültél a :):D:) kategóriába! Üdv: kamovos | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 598959 | 2015. december 31. 02:05 | ||||||||||||||||||
Kedves J_K! Ha Károly végre felteszi Gyuri válaszát,megtudod! B.U.É.K! | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 598958 | 2015. december 31. 02:03 | ||||||||||||||||||
Kedves Kamovos! Ész érvek,személyeskedés? Akkor az 598815. sorszámú hozzászólásod mi volt?Karácsonyi jókívánság? Ha akarod felteszem ide. Az ukrán festék mintát bármikor előkapom,mert közel hasonló színek megvoltak benne,és mint tudjuk,gyártóként voltak eltérések,ennyi belefért.Azért jó volt látni,mikor Károly elkérte és valamiféle nyugati licenc adót keresett rajta,és nem talált. Pezsgőt rá! | |||||||||||||||||||||
Alexandros | Adatlap | 598957 | 2015. december 31. 01:57 | ||||||||||||||||||
Gabusch! Nálad a pont!Ezt a kérdést már én is feltettem párszor. Na,jó pezsgőzést,na zdarovije!-ahogy mifelénk mondják. | |||||||||||||||||||||
pigasos78 | Adatlap | 598947 | 2015. december 30. 21:36 | ||||||||||||||||||
Pilóták, hétvégén a gyepen két felszállás közt...miközben a párjaik, vagy a pilótafeleségek gulyást vagy paprikást főztek a hangár árnyékában...vagy a gyerekeket abajgatták a reptér játszóterén...ott sem volt soha vita. De most már ennyi, mert ezt nagyon "szétoffoltuk" - off nélkül. | |||||||||||||||||||||
Benedek | Adatlap | 598945 | 2015. december 30. 21:29 | ||||||||||||||||||
Műszaki emberek,fehér abrosz mellett, kellemes italok,és étkek társaságában mindig meg tudták beszélni a vitás kérdéseket...na zdarovije! |
<<< Vissza | Tovább >>> |
Üdv