/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.
Alexandros 586036 2015. május 20. 21:14
Válasz erre
Szia !
Elnézést,hogy beleszólok,de ez így nem egészen igaz.Viktor,már számtalanszor átbeszéltük,hogy az első szériák teljesen ezüst színben érkeztek.Később a Kör Ász-nál átfestették három színű cakkos,majd ,,magyar tarkára" nagyfoltosra őket.A következő szállításnál érkeztek olasz zöld-zöld felső résszel és ezüst alsóval gépek,színes fotó van róla.Utána jött szintén eredeti olasz,de többféle foltozással ellátott felül homok,zöld,barna,alul ezüst festéssel ellátott széria.A Győrben talált dokumentum a nagyjavításkor átfestésre került gépekre vonatkozik,a Viktor által említett kódokkal ellátott színekről az olasz kutatók nem tudtak,náluk ezek nem szerepelnek.Ezt válaszolták a magyar kutatók kérdésére.
Üdvözlettel Alexandros
tyimosenko 585976 2015. május 20. 07:02
Válasz erre
Podva 585974 2015. május 20. 06:29
Válasz erre
Szia

Fennmaradt egy gyári bületin Győrben az eredeti olasz irat magyarra fordításáról 1942 augustusából:

Terepszín foltozás: Havanna/sárga/5342
Gesztenyeszín/barna/5242
Zöld 5247
Aluminium/ezüstszín/3995
Higgitó 3308

A szárnydúcok szürkék

Ez a gyári festésre utaló bizonyíték, vagyis igazolja azt, hogy a sárga alapon zöld/barna foltozást használtak, 1942 augusztusáig legalább is biztosan. Addigra az összes magyar gépet leszállították, tehát mind ilyen volt. Sajnos a leírt olasz festékkódok egyelőre ismeretlenek, Annak meghatározására marad a net...
Azonban a foltok elrendezését érdemes fotó alapján meghatározni, a Stormo ehez inkább mankó, mint csodafegyver :)

Üdv Viktor
tyimosenko 585953 2015. május 19. 20:05
Válasz erre
Sziasztok!

Koszonom szepen az infokat!

Arrol egyebkent van info, hogy a magyar CR-42-esek olasz festesi semai milyen szinekbol alltak? Ha hihetunk a kovetkezo honlapnak www.stormomagazine.com/RegiaAeronauticaColorsinWWII_3a.htm, akkor ugy tunik, hogy a C1, C1a, C2, C3 semak johetnek szoba. Minimalisan foglalkoztam eddig a temaval sajnos, de a HAD-os grafikak es a Magyar sasok konyv grafikaja a C1, C1a, C2 semakat abrazolja. A sarga es a barna szin eseteben jopar, 2-3-4 arnyalat is lehetseges a honlap szerint. Van konkret szinmeghatarozas ezekre, szines fotok, roncsok stb, vagy elvileg barmelyik arnyalat elofordulhatott a magyar gepeken az egyes semakon belul?
Lehet, hogy ezekkel a kerdesekkel is foglalkozik a HFC konyv, de sajnos ez nem all nekem rendelkezesre.
Koszonom, udv
Podva 585951 2015. május 19. 19:50
Válasz erre
Szia Balázs
Teljesen jogos a felvetés...
De valószínűleg erre sosem lesz egyértelmű bizonyíték. :(
Üdv Viktor
solyom 585936 2015. május 19. 17:47
Válasz erre
Cr-42 (V.228)
Cr-42 (V.228)

Sziasztok!

Egy naív kérdés!
Nem lehet, hogy a Héjákhoz hasonlóan itt is csak zölddel bepöttyözték a sárga felületeket a jugó hadjárat elmúltával?
Amúgy itt a kép a gépről.

BB
Podva 585901 2015. május 19. 07:53
Válasz erre
Szia Tyimosenko

A V-228 nagy kedvencem Sajnos a HAD-os oldalszám nem jó egyrészt alacsony, vékony, másrészt a felségjel pirosával összevetve valószínűleg nem piros, hanem fehér, esetleg sárga, valamivel átködölve. A farokrész és az orr aprópöttyözve van inkább mint kukacozva, (ott a szöveg hibás.a jajz jó) Valószínüleg a javítás az általunk használt "Krayer" sárga alapon zöld... ) talán még a felső szárny végein is ez van...

Üdv VIktor
tyimosenko 585896 2015. május 19. 00:08
Válasz erre
tyimosenko 585895 2015. május 19. 00:03
Válasz erre
72064_48065m_side2
72064_48065m_side2
72071_48066m
72071_48066m

Koszonom solyom, Podva!

Igen, kiadta a HAD a 234-est, ketfele festessel is. Osszesen 3 fele valtozatrol talaltam semat. Amit csatoltam a hozzaszolasban, az a Magyar sasok c. konyvben szerepel. A HAD pedig tovabbi 2 valtozatot ismertet. Sarga lajstrommal, ek felsegjellel, valamint fekete lajstrommal, mar keresztekkel.
Sajnos csak fekete szinu 234-es matricam van, de mindenkepp olasz festest csinalnek meg es lehetoleg biztosan letezett festest. Ugyhogy akkor ez ugy tunik ugrott.

A V-234 esete is erdekes, de nekem zavaros. Vajon a sarga motorburkolatra es farokra festett zold-sarga szinek ismert arnyalatok szerintetek? Zold kukacmintat ir, de a grafikan valami pottyozest latok inkabb.

Koszonom, udv
Podva 585873 2015. május 18. 17:57
Válasz erre
Bocs tévedtem a 234-ről van egy olasz festésű fotó jugó hadjárat beli sárga farokkal más betűtípussal:
home.mit.bme.hu/~tade/ac-pict/Hung-AF/pre-1945/Fiat-CR-42/C42p4.jpg HAD kiadta
A másik keresztes, körászos, szerintem olyan festése lehetett mint a Hélya-M-eknek...
A rajzon szereplő gépről nem ismerek fotót
Üdv
Podva 585854 2015. május 18. 09:56
Válasz erre
Szia Tyimosenko

Ha jól rémlik a 234-ről van egy fotó amin még olasz stílusú szögletes oldalszám van, talán alapból fehér, kicsit átködölve sötéttel. A másik fotósorozaton már ez az oldalszám szerepel a V.241-el bekövetkezet balesetéről. Azon az oldalszám már ilyen. viszont nem vagyok biztos abban hogy a kamó maradt eredeti olasz...
Nincs előttem most egyik fotó sem, de talán volt rajta "Repülő Tőr" századjelvény is.

Üdv VIktor
solyom 585847 2015. május 17. 23:02
Válasz erre
Szia Tyimosenko!

Én úgy tudom, hogy az olaszok homok alapra zöld/barna foltokat festettek erre a Cr-42-es szériára.
Erről a gépről nem ismerek fotót, de 237-ről és a 239-ről több is van a Hungarian Fighter Colours-ban.
Azokon egyértelműen beazonosítható a homok alapon zöld/barna foltozás.
A zöld és a barna általában egy folton belül van festve.

www.stormomagazine.com/ColorGuide/C1_1a.jpg

A gép hasa vagy szürke vagy alu színű lehetett.

BB
tyimosenko 585840 2015. május 17. 21:54
Válasz erre
73_10
73_10

Sziasztok!

Kerdeznem a hozzaerto kollegakat, hogy ez a festes ilyen formaban koser? A V-234 viselhette ezt a festest?
Gunze festeksorban szerepel esetleg ez a 2 olasz szin?

Koszonom szepen!
Horvath_Balazs 585736 2015. május 16. 09:19
Válasz erre
Frissítettük a honlapunkat; számos archív fotó került fel pl. a MiG-15-ösökről.

www.avia-info.hu
Csobi21 585335 2015. május 8. 18:28
Válasz erre
Sziasztok!
Engem az érdekelne, hogy létezik-e kép magyar Cr.32,42,Re-2000 pilótáról aki oxigénmaszkot visel, milyen típusút használtak a pilóták?
migi 585096 2015. május 4. 20:49
Válasz erre
Podva 585095 2015. május 4. 20:40
Válasz erre
Szia
Nincs ökölszabály volt ilyen is meg olyan is... De volt sivatagi festésű is meg "messer légifölényes" is a HAD honlapján nézz körül ott találsz mintákat. Ha tudod a konkrét gépszámot az segíthet.

Üdv Viktor
migi 585094 2015. május 4. 20:38
Válasz erre
makettes 585092 2015. május 4. 20:22
Válasz erre
Sziasztok!
A magyar Fi-156 gépek egy vagy kétszínű zöld festést viseltek?
Köszi!
makettes
solyom 585084 2015. május 4. 19:27
Válasz erre
Helló Vackor!

Tényleg minden tiszteletem Winkler Laci bácsié, mert nélküle jóval szegényebb lenne a tudásunk a magyar repülést illetően.
De! Az említett könyvben lévő makettek festésének javarésze teljesen légből kapott.
Referenciának használni épp úgy nem szabad, mint a Punka/Bernád féle Hungarian fighter colours című könyvének a grafikáit, vagy a Magyar sasok című Punka/Sárhidi féle könyv grafikáinak jó részét.
Nyilván vannak bennük jó dolgok is, csak jól utána kell járni, hogy melyek azok!
Nagyon nehéz helyzetben van az, aki autentikus, világháborús, magyar jelzésű gépet szeretne építeni.
Az a legjobb, ha minél több munkát elolvas az ember, és abból alakítja ki a véleményét az adott korszak gépeiről.
Amúgy az általad említett forrásokat nem szeretném lebecsülni, mert én is használom őket nap mint nap!
Pusztán arra szerettem volna utalni, hogy éljünk forráskritikával, és több oldalról is próbáljunk utánajárni a dolgoknak!

BB
migi 585073 2015. május 4. 16:40
Válasz erre
Amire utaltam könyvre abban szerepel hogy volt Jak-3 asunk is 3 db ,erről tudtok valamit ?
migi 585059 2015. május 4. 11:00
Válasz erre
Én még ajánlanám a Csanádi Winkler Nagyváradi író hármas Magyar repülés története című könyvet is , igaz hogy 1977 kiadás , de attól még jól használható .
vackor 585058 2015. május 4. 10:50
Válasz erre
Szia Sólyom !

Tudom, hogy az említett könyv rengeteg makettfotót tartalmaz, volt is szerencsém (sajnos, csak egy alkalommal) a makettek eredetijét is látnom, Winkler Laci bácsi otthonában, jó pár évvel ezelőtt. Ha magyar festésű gépet készítek, ez az egyik könyv, a másik a Magyar Királyi Honvédség fegyverzete, a harmadik Balázs információtömege, amit alapként használok.
ambasa 585057 2015. május 4. 10:34
Válasz erre
Elnézést, kicsit túlreagáltam! Ez annak is köszönhető, hogy sajnos gyakran találkozom azzal a hozzáállással, az itt lévő fórumokon, hogy sokan vannak olyanok akik, birtokában vannak bizonyos tudásnak, csak csepegtetik az információkat, mert készülnek a soha ki nem adott könyvükre. Ugyanakkor, azonnal megtámadnak minden más művet, amelyek természetesen tartalmaznak hibákat, de legalább hozzáférhető adatokat tartalmaznak.
Valaki kérdezett valamit, én próbáltam segíteni neki, de sajnos azt éreztem a hozzászólásodban, hogy egyből megpróbálja valaki azt hitelteleníteni, ami szerintem nem jó. Valószínű tévedtem és nem ez volt a szándékod, de nekem sajnos az első gondolatom ez volt.

Én horác oldalán a részletes keresés fűlt használom, ahol típus szerint tudok keresni, illetve tudok egyéb szűrőket is használni.

TG
solyom 585054 2015. május 4. 09:47
Válasz erre
IMG_0001
IMG_0001
IMG_0002
IMG_0002
IMG_0003
IMG_0003
IMG_0004
IMG_0004
IMG_0005
IMG_0005
IMG_0006
IMG_0006

Helló!

Mellékelem az említett táblázatokat.
Vannak benne hibák, tévedések, de használható.

Vackor!

A Magyar repülők, repülő magyarok könyvben lévő színes Il-2 fotó (165.o) egy makettről készült,
aminek más a lajstromjele is, és nem hasonlít a festése a fotón látható gépére.
Amúgy szép könyv, csak a képanyaga használhatatlan, mivel nagyon sok makettről készült, amiknek a festése sok kivetnivalót hagy maga után.

BB
migi 585049 2015. május 3. 22:34
Válasz erre
Ott a link hozzá
lacipapa 585047 2015. május 3. 22:30
Válasz erre
Bocs' de én nem azt jegyeztem meg ,hogy nem jó.Szerintem is kíváló munka!Én is gyakran használom és nagy köszönet érte,hogy van.Nem tudom miért,de a felsorolásban én nem találom az IL-2-est.Hogy lehet meg nézni?
Laci
migi 585046 2015. május 3. 22:07
Válasz erre
Szinte minden szavaddal egyet értek .
ambasa 585044 2015. május 3. 21:56
Válasz erre
Ezért írtam a "majdnem" szót, de szerintem senki sem tett még Horácon kívül ennyire teljes anyagot, ráadásul mindenféle ellenszolgáltatás nélkül. Én személy szerint nagyra értékelem a munkáját, nem véletlenül adtam át neki festési technológiai anyagokat, mert tudom másokkal ellentétben nem ül rá, hanem közzéteszi. Ráadásul naprakész, talán amiről nincs fent adat, az nem kellően megerősített, és esetleg ma is vita tárgya. Sajnos sok a legenda, mendemonda, illetve a háborúban vagy elpusztultak az ide vonatkozó iratok, vagy nem is nagyon foglalkoztak vele, lásd az átadott német páncélosok darabszáma. Ugyanez igaz a háború utáni légierőre, vajon Zsák Ferin kívül még hányan nyálazták át a levéltárt, hogy feltérképezzék ezt a kérdést?

Mellesleg benne van a zsákmányolt Il-2-es:
www.avia-info.hu/talalat.php

Ha a földi oktatópéldányokra gondolsz, azok beazonosítása igen nehéz, mivel valószínűleg nem kerültek lajstromba, így beazonosításuk is igen nehéz, persze van kivétel, pl. az L-39-esnél ott van a négy hasonló célból átadott gép.

Én továbbra is fenntartom azt az állításomat, hogy ma nincs jobb, és teljesebb adattár, a magyar repülésről.

TG
migi 585043 2015. május 3. 21:47
Válasz erre
Elképzelhető, nekem is van jó pár fotom aminek a publikálásához nem járult hozzá a tulaja , és ezt tiszteletben is kell tartani .Meg azért ez egy magán erőből létrehozott adatbázis , nem lehet mindig frissen tartani az infokat , bár talán egy hete lett frissitve az adatbázisa .
vackor 585042 2015. május 3. 21:24
Válasz erre
A G 002 lajstromjel a zsákmányolt gépé lehetett. A Magyar repülők, repülő magyarok-ban (id. Winkler L. könyve) egy színes fotó is van a gépről. Gondolom, szerzői jogok miatt nem került még fel kép az avia-infóra. Gondolom, Balázs örülne a legjobban, ha tovább bővülne - ezzel is - a gyűjteménye...
migi 585039 2015. május 3. 20:32
Válasz erre
Gondolom a zsákmányolt gép nincs benne , amit meg a háboru után kaptunk vagy esetleg kaphattunk arról nincs pontos adat . tudtommal . talán majd egyszer kerülnek elő valamelyik levéltárból erre vonatkozó adatok , A facén napról napra egyre jobb képek anyagok kerülnek fel néha igazi ritkaságokról is , érdemes keresgélni akit érdekel a téma .
lacipapa 585037 2015. május 3. 19:50
Válasz erre
Ez egy jó fórum,de sajnos hiányos.Pl. nincs benne az IL-2-es sem.
ambasa 585035 2015. május 3. 19:14
Válasz erre
www.avia-info.hu/

Szerintem itt majdnem mindent megtalálsz (a háború utániakat mindenképp), ráadásul gépszám szerint, amiről van fotóval. A háború előtti gépek listája, pedig megtalálható a Magyar királyi Honvédség fegyverzete típuskönyvben, szintén gépszám szerint.

TG
vatya1 585012 2015. május 3. 16:59
Válasz erre
Szia solyom!
Minden érdekel amit mi Magyarok repültünk meg köszönném ha megtennéd
Üdv...Józsi
solyom 584972 2015. május 3. 10:23
Válasz erre
Helló!

A Punka/Sárhidi féle Magyar sasokban vannak táblázatok, amik a gépek jelzéseit foglalják össze 1920-45-ig.
Ebből ki lehet bogarászni a típusokat is.
Ha ez a korszak is érdekel, ezt szívesen bemásolom.
A háború utáni típusokból felületesek az ismereteim, az nem annyira tartozik az érdeklődési körömbe.

BB
solyom 584967 2015. május 3. 09:58
Válasz erre
Helló!

Melyik korszak gépei érdekelnek?
Vagy úgy egyben a magyar légierő?

BB
vatya1 584960 2015. május 3. 08:09
Válasz erre
Sziasztok!
Mindenkinek köszönöm a segítséget annyit szeretnék még kérdezni volna valakinek egy olyan listája hogy milyen gépeink voltak mert a posztert hiába nagyítgatom ha ki nyomtatom nem olvashatóak a gép típusok
piratvitorla 584904 2015. május 2. 14:42
Válasz erre
Szia!
De igen, az Il-10 volt rendszeresítve, de a háború alatt volt zsákmányolt, illetve a háború után csak földi oktatásra használt Il-2...
üdv
simonkaroly9 584900 2015. május 2. 14:08
Válasz erre
Sziasztok!
A háború útán a Magyar Légierőben nem az Il-10-st használták? Azért kérdezem , mert szeretnék én is magyar gépet építeni, de a csillagosok közül.
Köszi!
Karcsi
solyom 584898 2015. május 2. 13:27
Válasz erre
Il-2 3m (O.0+02)
Il-2 3m (O.0+02)
Il-2 3m (O.0+02)
Il-2 3m (O.0+02)

Helló!

Ha a magyar Il-2-re gondoltál, arról van fotó.
Sőt! Azt hiszem az Academy még a magyar matricát is adja hozzá, igaz 72-ben.

BB
vatya1 584892 2015. május 2. 12:32
Válasz erre
Szia!TAMÁS78
Köszönöm szuper
TAMÁS78 584889 2015. május 2. 12:17
Válasz erre
vatya1 584887 2015. május 2. 12:02
Válasz erre
Szia!piratvitorla
hopp akkor egynek jó az italeri készlete viszont kép gondolom nem nagyon van róla?az IL-10est ki gyártja? mert a Hados Fecó árul hozzá matricát az biztos
piratvitorla 584885 2015. május 2. 11:36
Válasz erre
Szia!
Tök más típus, nagyok a különbségek, már a geometriai méretek se stimmelnek. Viszont volt Il-2-esünk is, igaz csak néhány darab: zsákmánygép, illetve földi oktatógép...
üdv
vatya1 584883 2015. május 2. 11:25
Válasz erre
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni,szeretnék egy IL-10est építeni magyar színekben 1:48ban de nem nagy a kínálat ez ügyben a makett piacon a kérdés az lenne hogy az IL-10 és az IL-2 között mi a különbség? az IL-2ből meg lehet csinálni a Magyar verziót?
Gabusch 584842 2015. május 1. 17:30
Válasz erre
migi 584825 2015. május 1. 14:51
Válasz erre
A festék gyár csak az azonos sorozatszámú ,vagyis egy keverésnyi anyagra válal szinazonossági garanciát .
migi 584801 2015. május 1. 10:09
Válasz erre
piratvitorla 584776 2015. április 30. 21:23
Válasz erre
Én nem szoktam túl szigorúan venni a színeket, hiszen nap mint nap láthatom, hogy fakul a festés és néhány év alatt nagyon sokat változik a festés...
köszi...
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.