/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
magoo 605948 2016. március 26. 15:33
Válasz erre
Szia Emerick!
A hadiban elég sok olasz repülőgép doksit átnéztem. Egyértelmű bizonyítékot az általad említett Re.2000 és Ca.310 esetében találtam javítófesték szállításra.
Az biztos, hogy a javító festékek kis mennyiségben érkeztek a két típushoz.
Például a WM esetében nem volt olasz festékbeszállító, pedig javított olasz gépeket. Az mondjuk elgondolkodtató lehet, hogy a Cr.20-as javításhoz az olaszoktól csak mintafestéket kértek 1931-ben.

magoo
Emerick 605947 2016. március 26. 13:29
Válasz erre
Sziasztok!

Engedjetek meg egy keresztkérdést, mint nem repülőstől. Olasz Héják esetében elméletileg érkezett egy doboz festék is minden repgéppel, ami feltételezésem szerint a szállítás közben keletkezett kisebb hibák lekezelésére lett átadva. Tehát ez olasz festék volt, de milyen szín? Alapozó, vagy a terepfestés alapszíne? Eélépzelhető, hogy minden olasz géptípus szállításánál volt ilyen?
Szép komplex történetek ezek.

I.
romsitsa 605936 2016. március 26. 10:27
Válasz erre
A RAL 7028-nak megfeleltetett magyar sárga csak a nevében sárga, valójában egy szürke árnyalat. Arányaiban el kellene, hogy térje a törzscsíktól mert az egy jóval élénkebb, teltebb szín. Nem tudom melyik fotóról van szó, de látatlanban azt mondanám bármilyen szín lehet a gépen ha telibe kapja a napfényt.

Ha az olasz gépek javítására használták a magyar sárgát, akkor az olasz gyári festéshez kellett volna, hogy hasonlítson az árnyalat, így felmerül bennem a kérdés, ismert az olasz sárga színe?

A
magoo 605905 2016. március 25. 10:57
Válasz erre
Szia Viktor!
A V.444 festési sémájának ránézésre semmi köze a magyartarkához! Három színből áll, de sem a különböző színek aránya, sem az egyes színek felületének nagysága nem köthető a magyartarkához. Ez a séma lehet sárga.
A B.558 (esetleg 538) esetében véleményem szerint a magyartarka séma megáll. A sárga törzscsík nagyon rövid része látszik és az valóban nem nagyon tér el a világos álcázó színtől, de ez a gép erős napfénnyel terített oldala és az erős napfényben a vízszintes vezérsík trikolórjának piros színe sem üt el a világos álcázószíntől!
A Messzerek esetében meghatározták, hogy akkor kell a régi festési sémákat sérülés esetén teljesen újra festeni: ha 50%-nál nagyobb volt a festési sérülés. Ez lehet, hogy a légierőn belül elfogadott szabály volt. Ez a Caproni lehet, hogy teljes festést kapott, mert indokolt volt, és akkor rákerült a magyartarka. Azok a gépek, melyek nem szenvedtek jelentős sérülést, annak ment a sárga a javító festéshez és az olasz festési séma mintájára javították ki.
magoo
Podva 605900 2016. március 25. 07:28
Válasz erre
Talán még annyit, Karcsi hozzászólásához, hogy ha egy típushoz Ca-135, Re-2000 Zöld Barna Sárga festéket kiadtak, és valamiért nem jött össze a "dolog" akkor talán 42-43 ban is lehetett magyartarka sárgával... példa talán a V.4+44 meg a B.558
Üdv VIktor
magoo 605899 2016. március 25. 00:06
Válasz erre
Viktor és Romista hozzászólását szeretném kiegészíteni.
A fotókon a különböző típusokon látható magyartarka, a három színből álló hullámos határvonalú álcázási séma a Ju.86 és Sólyom írásos bizonyítékai alapján szürke-zöld-barna. Egyetlen bizonyíték sincs arra, hogy a magyartarka sémák nem szürkével készültek, ezért nem bizonyítható, hogy létezett párhuzamosan két séma (szürke-zöld-barna és sárga-zöld-barna).

Azoknál a gépeknél, melyek szürkén érkeztek, biztosra vehető, hogy nem készült háromszínű álcázószín kombináció sárgával. Ezek inkább a négy színből álló festést kapták, meghagyva az alap szürke színt is.

A CR.32/42 esetében az ezüstszín álcázásánál nem lehet kizárni, hogy az előírt sárga-zöld-barna színeket használták.
A szilánkos festés esetében a német séma szerinti szürke-zöld-barna a valószínűbb.
A foltos festések esetében lehet reális a sárga-zöld-barna szín.

Az olasz festési sémákkal érkező gépeken használatos volt a sárga álcázószín. Ezek a sémák szintén rendszeresítve voltak, ezért a típusokra kellett a javító festék. Véleményem szerint ezért volt szükség a sárga színre. (pl: 36 darab Ca.310-hez álcázó színenként 10-15 kg javító festék érkezett. Eddig nem maradt olyan bizonyíték, mely igazolja nagy mennyiségű olasz festék beszállítást)

1942-ben nem rendelt a LÜH a sárga színből, mert az összes szín fel van sorolva, csak ez nem. Tehát a sárga sémák háttérbe kerülhettek a szürkével szemben.
Amikor egyszerre futott a szürke és a sárga, a szürke mindig dominánsabb volt, mert minden esetben ebből a színből rendelte a legtöbbet a LÜH.
Magyar Királyi Légügyi Hivatal megrendelése 1943:
Könnyűfém festék terepszín sárga H.1795 1000 kg
Könnyűfém festék szürke G.1100/b 2000 kg
Könnyűfém festék zöld G.1103 1000 kg
Könnyűfém festék barna 1000 kg

magoo
romsitsa 605862 2016. március 24. 13:46
Válasz erre
A típusonkénti elkülönítésnek a fotók ellentmondanak szerintem. Esetleg a sárga, barna, zöld volt először és nagyjavításnál szürke, barna, zöld lett, ha teljesen újra kellett színezni a gépet nem csak foltozni?

Á
Podva 605860 2016. március 24. 13:06
Válasz erre
Caproni-Ca-135-B-529-2
Caproni-Ca-135-B-529-2

Szia
Bizony szinte biztos, hogy a mellékelt képen is látható felség-, ill. lajstromszám átfestéshez alapozásként ill a régi átfestésére, nem szürkét használtak világos színként... Az olasz Re2000-ekkel ugyan ez volt a helyzet. "Magyartarka" színként szintén szóba jöhetett, de hogy mi alapján dőlt az el, hogy szürke vagy sárga kerüljön fel, annak a szabályrendszerére még nem sikerült senkinek rájönnie
Ötleteim azért vannak:
-Típusonként változhatott ahogy a 39-es G-55 elrendelte?
-Repülőgép javítóműhelyenként dőt el, hogy szürke vagy barna kerül-e a gépre?
-Csupán a vak véletlen döntötte el a kérdést...
Üdv
romsitsa 605855 2016. március 24. 10:16
Válasz erre
A Sólyom gyári festés szürke, zöld, barna, viszont a légierő még 1943-ban is rendelt könnyűfémre való terepszín sárgát. Szerintem könnyűfémet, amit álcázni kellett, nem nagyon használtak repülőgépeken kívül sehol. De javítsatok ki, ha mégis.
Az a teóriám, hogy a sárga, barna zöld és szürke, barna, zöld terepminta párhuzamosan létezett, ehhez jöttek még a német és olasz minták azokon a gépeken amelyek terepezve érkeztek.
Hogy miért, arról fogalmam sincs.

Üdv

Á
Podva 605788 2016. március 23. 10:01
Válasz erre
Üdv
Ez a téma mindenképpen valamiféle kutatást, vagy legalább valamiféle diszkussziót igényelne... A G-55 38 nyarán még sárga festéket ír elő a zöld, -barna mellé. 38 őszén a légierőnk nem álcázott része álcázásra került, vélhetően a kiadott, érvényben lévő utasítás szerint( CR.32-k He70-ek és He-46 osok) Ugyanakkor A WM (38 őszétől)zöld, szürke, barna álcázófestéket próbál szerezni a Herbigtől... Ju-86 "színben"
Üdv VIktor
AndrásH 605787 2016. március 23. 08:07
Válasz erre
Sziasztok!
Valaki össze tudná foglalni, hogy a tudomány mai állása mellett mely típusokon bizonyított, illetve merülhet fel az álcázó sárga szín használata?
TAMÁS78 605782 2016. március 22. 21:32
Válasz erre
Szívesen. Itt nem egy fonál van, hanem sok, és abból jó párat már én is elvesztettem. :)
hassan 605781 2016. március 22. 21:30
Válasz erre
TAMÁS78 605779 2016. március 22. 21:28
Válasz erre
Bernád Dénes és Punka György Hungarian Fighter Colours című kétkötetes műve, amiben a saját "magyartarka" színek mellett érvelnek.
hassan 605778 2016. március 22. 21:21
Válasz erre
Üdv!

Bocs, de már régen elvesztettem a témában a fonalat. Pl. nekem kimaradt a HFC. Megosztaná velem valaki, hogy ez alatt mit értsek?
cimber 605741 2016. március 22. 08:04
Válasz erre
Szia Miki!

Köszönöm, lementem és otthon elolvasom.

Igen, Karesszal beszéltük, hogy több színnel is van gond, többek közt a sárgával is.
Nem is véletlen, hogy a sárga körül egy kicsit felkavartam a vizet, mert érdeklődési köröm gépei kapcsán ez bizony sarkalatos kérdés.
Ő is említette a kéket amit alant Te is írsz.

Valamint ugyanarra hívta fel a figyelmemet, amire Te, hogy nem szabad RLM kódokban gondolkodni mindenáron.
Nem véletlenül használtam inkább már a "Ft" kifejezést, kerülve a "RLM" elnevezést. ;-)

A sárgával kapcsolatban is azért mertem csak annyit írni, hogy "német eredet" és, hogy a színe a színminta alapján a Ft27-eshez full passzolt.
Karesz jelezte, hogy a Krayer c. sorában lehet ilyen sárga és itt jött az újabb érdekesség, hogy ismét egy Krayer szín, ami német színhez hasonlatos.

Nekem ez - a roncsdarab, a színes fotó és a színminta - bőven bizonyítja, hogy az a bizonyos sárga szín lehet olyan, amilyen.

Üdv Roli.
Safranek 605724 2016. március 21. 21:14
Válasz erre
Sokol 605722 2016. március 21. 20:24
Válasz erre
Roli!

Itt egy furcsa iromány, - van benne jó pár sületlenség, de tudom, hogy Te érteni fogod, miért hiszem, hogy érdemes volna megnézned...

A Beko és a Herbig rendszerek nagyon furcsák.

Én most is azt mondom, amit anno: egyértelműen hiba mindenképpen megpróbálni megfeleltetni a színeket holmi rlm számoknak.
Nem csak a sárgával van gond, a kéket nézd csak meg a Károly által vizsgált roncson! A kobalt pigment így nem viselkedhetne 200 év után sem. Az egyiptomi díszeknél nem színeződött el, a repülőroncson meg igen? Meglátod nem is kobalt a kobalt (hiába annak kellen lenni az RLM szerint) ahogy a sárga sem króm...viszont ez nem változtat semmit a tényeken.

heinkel115.com/wp-content/uploads/2015/04/Rapport-fra-Kjetil-Aakra-he115_paint.pdf
Podva 605720 2016. március 21. 20:21
Válasz erre
Szia
Nem, mert azok RLM 71/70/65 árnyalatúak voltak... Viszont magyar Ju87B-hez megfelelőek!
Üdv Viktor
Safranek 605718 2016. március 21. 20:12
Válasz erre
Sziasztok!

Ez a készlet jó Ju-87A-hoz? magyart szeretnék készíteni.
Gabusch 605715 2016. március 21. 19:55
Válasz erre
cimber 605714 2016. március 21. 19:50
Válasz erre
Ide nem tudok feltölteni, de a neten is fent van a kép, keress rá, pl. úgy hogy hungarian Bf-109 G, vagy írd be ezután, hogy W0+21.
Gabusch 605699 2016. március 21. 15:20
Válasz erre
A kérésem az agfa-fotóval kapcsolatban ennek dacára áll. Nem a gép színei érdekelnek, hanem a színek változása.
cimber 605696 2016. március 21. 14:58
Válasz erre
Karesz!

Ahogyan telefonon megbeszéltük a MT színeket - jelesül a szürkét - "csalinak" igyekeztem használni saját felvetésem igazolására a Messer-programmal kapcsolatban. ;-)

Tudom kicsit aljas húzás volt, de én nem szerettem volna heteket rágódni és "Pázmányi" körmondatokat hallgatni "net tudósoktól".

Immáron Neked is világos, hogy miért nem a barnát, zöldet, hanem a szürkét - mint a MT kamuflázs világos(abb) színét - használtam fel a felvetésemhez. ;-)

Biztos voltam abban, hogy kapok a fejemre és jönnek a kritikák, de annak örülök, hogy Te, aki ott voltál igazoltad, hogy nem láttam rosszul azt a Messer színmintát.

...és ahogyan beszélgetésünkből kiderült - ennek a jelzőszínnek is - amely lehetett akár Krayer C. sor is - német "gyökerei" vannak, német színazonosságot fedeztünk fel.

...és a lényeg számomra ez volt! ;-)

Kérek mindenkit, hogy innentől ne feszegessük, hogy He-112, vagy Ju-86, milyen szürke volt, mert a lényeg bebizonyosodott számomra a jelzőfestékekkel kapcsolatban. (is)
magoo 605695 2016. március 21. 13:52
Válasz erre
Roli!
Ez mind ok! Csak hogy több roncsról került elő szürke és mind nagyon hasonló a mintán lévő szürkéhez.
Az sem egy utolsó szempont, hogy melyik gépen milyen idős a festék, mert az is okozhat eltérést. A Ju.86-ost havonta át kellett mosni és lekezelni, a környezeti hatások ellen Avionorm lakkvédőszerrel. Havonta! A festék könnyen krétásodott, ezért a teljesen lemosott és a mosás előtti gépen is lehet látható különbség. Egy hónapot bírt és tisztítani kellett.
További eltérést okozhat a festék összetétel változás, mert arra is láttál már példát, hogy milyen szintű eltérés lehet, mondjuk az RLM 76-ok között.
Én csak erre a sötétszürkére találtam bizonyítékot, ahogy a HFC is.
Mivel a szürke a Ju.86 roncson felső szín, nem lehet alapozó! Ez a szürke meg van Sólyom és Fw.58 darabon is.
A receptek alapján a festékek reprodukálására volt már próbálkozás, de eredeti szín minta nélkül nem adnak rá szín garanciát. Mivel a gyártási számok között nincs G. repülőfesték család, 1943 vége előtt NEM gyártottak könnyűfém lakkot sem, ezért nem tudom mit fog majd bizonyítani. Eddig egyetlen kapaszkodó a roncs és az eredeti Krayer színkártya, melyek nem HFC színűek.
A szürkéből több cég, több időben is szállított/szállíthatott. A Krayer a Herbigre hivatkozik, a Herbig árajánlaton Krayer árak is vannak, tehát a Krayer sem tagadja, hogy mit árul. A Ju.86 roncs a színre, azért lehet jó hivatkozási alap, mert doksi írja le, hogy a Herbig szürke-zöld-barna színű festékeivel készültek.

A sárgával valóban nem foglalkoztam! Számomra annyi a lényeg, hogy eddig eredetiben csak RAL és RLM színek kerültek elő!

Miért Krayer kóddal mennek a színek a AK festék készleten?
A roncsokon lévő minták nem Krayer gyártásúak, mert nincs G. repülőgépfesték gyártás, de a Krayer forgalmazta ezeket a német színeket, ezekkel a kódokkal.
A HFC színelemzéséről nem kell részleteket írnom, mert mindenki tudja mi történt. Azért kapták ezek a színek a Krayer kódot, hogy véletlenül se lehessen arra gondolni, hogy volt HFC színű Krayer festék és volt ez. A kettő ugyanaz, vagy ugyanaz lenne, ha sajnálatos emberi tévedések nélkül végzik el a színelemzést.
Mi lenne a baj a RAL és RLM kódokkal? A sárga már létező szín volt 1936-37-ben. A Mongram Merrick is ad sárgát, Miklós is felhozott példákat rá. A szürke meg ott van a roncsokon.
magoo
Podva 605694 2016. március 21. 13:11
Válasz erre
Heinkel-He-70-F-411+F-406
Heinkel-He-70-F-411+F-406

Szia Cimber
Az F.411-esen milyen szürke(?) lehet mint a He-112-ön? G.1100 valószínűleg a F.406-on van...
Semmi sem kizárólagos semmi sincs kőbe vésve...
Mikor került az országba a He-112? 1939 február, március... Mikor említik először a "G" festéksort? 1939 március? MI az ami ennél a gépnél (112) alátámassza a szürkét?
Üdv VIktot
Gabusch 605690 2016. március 21. 11:50
Válasz erre
Fel tudnád tenni ide az ominózus színes fotót, vagy valami linket rá, ami Agfára (ami azóta is mindig lilás lesz) készült? Érdekelne.
cimber 605689 2016. március 21. 11:24
Válasz erre
Szervusz!

Aki ismer, tudja, hogy nem véletlenül hagytam nyitva a kérdést és nem véletlen provokáltam...
A fotóról.

Semmilyen színkártyát nem helyeztem fotó mellé, nem hasonlítottam semmihez.
Aki ismer szintén tudja, hogy nem dőlök be ilyennek.

Amiért szándékosan vetettem fel a magyar Messer sárgáját - érdekes efelett elsiklottatok ;-) - az az, hogy itt bizony érdemes megnézni a színes fotót, jelesül mondjuk a W 0+21-esről és az előtte álló másik gépről.

Kíváncsi voltam, hogy ki az aki "nekem esik" azzal, hogy "ugyanmár színesfotórólmegmonitorról", és ki az aki megnézi, elemzi és értékeli anélkül, hogy egyik, vagy másik oldalhoz ragaszkodna.

Nézzük akkor a fotót.
Elméletileg ez egy AGFA film, ami ugye így, vagy úgy elviszi a színeket.
Azonnal szembe tűnő - feltéve ha valaki ismeri a valós színeket (pl. Warnecke&Böhm certifikátos színminta!) - hogy a Farbton 75 irtózatosan lila, effektíve ez szó szerint egy lila szín, ami a fotón van, erősen átüt a szürkén.

Megállapítható tehát, hogy a pirosas, lilás szín keményen előtérbe helyeződik az AGFA filmeken. (ezt más korabeli színes fotók is alátámasztják.)

Azt ugye elismerjük, hogy a szürkéhez pirosat keverve kap(hat)juk meg a Ft 75 Grauviolet színt, illetve annak árnyalatát.
(lásd Mr. Color Ft75. ami piros nélkül egy teljesen átlagos szürke szín)

Kérdésem:

1. A gépen látható sárga miért maradt citromsárga, miért nem hajaz a Ft04-esre, ami sokkal "pirosasabb" árnyalatú mint a Ft27?
Miért csak a Ft 75 ment el ennyire pirosas árnyalatba?
(Ha erre van fotószakmai válasz természetesen meghajlok előtte és tudomásul veszem.)

2. Mit keres a Magó-féle Messer roncson Ft27-es szín?

Konklúzió:

1. Szürkéből lehet festeni változatosat, de sárgából már nem?
Sárgánál nem érvényesül a roncsdarab összevetése színmintával?

Tehát a szolnoki színminta csak akkor állja meg a helyét, ha az Magó-féle és publikált és magyartarka szín.

Ha a sárgáról egy hülye makettező vél hasonlókat (roncsdarab színminta alapján!), akkor az ne okoskodjon... :-)))

Én sem HFC, sem semmilyen másik érdekcsoport tagja nem vagyok...talán ez is a baj, de remélem a fenti érvelésem azért felnyitja a szemed, hogy nem biztos, hogy marhaság amiről beszélek.
Gabusch 605687 2016. március 21. 11:06
Válasz erre
r1
r1
r2
r2
r3
r3

Ha engem ez a kérdés ennyire zavarna, akkor fognék egy szürkét, kifújnám egy fehér lapra mondjuk némi zöld, meg sárga, esetleg barna társaságában és most, hogy ilyen szép, ámde fényviszonyok tekintetében változékony az idő, készítenék a nap különböző időpontjaiban és más-más felhősödés mellett egy halom felvételt. Ezek lehetnek színesek is, van rá program, ami fekete-fehéret csinál belőle.

Már remekül látszik is, hogy mennyire viszi el a változó fényviszony, aztán esetleg még lehet rátenni mindenféle archív-filtereket, stb. is.

De!

Éppen mostanság diákat szkennelek - nem is túl régiek, 1970-74 közöttiek. Vélhetően az alapanyagtól függően iszonyatos különbségek vannak köztük, de nincs olyan, amin a szkenner szoftverének ne kellene javítani a színek és a háttérvilágítás tekintetében. Baromi jó kérdés, hogy amennyiben az ember papírképet szkennel - amik amúgy szintén változhatnak és alkalmasint sárgás-barnás patinát kapnak - egy képjavítás során milyen változásokat szenvednek.
Ebből kifolyólag a fenti teszt elvégzésekor ezt is figyelembe kellene venni.

Sajnos arra, hogy az 1960-as évekből származó fekete-fehér negatívok esetén ilyen elszíneződéssel találkoztam-e (azaz a szkenner szoftvere javította-e őket) nem emlékszem, mert már vagy hat éve volt

Mellékelek egy régen szkennelt képet. Valami albumból származik, azt nem tudom, hogy maguk a képek korhűek voltak-e benne, esetleg az eredeti negatívról készültek lényegesen később (mondjuk a '90-es évek második felében). A három kép ugyanaz és mivel még 150 DPI-vel egy ősi HP szkennerrel készült 1998-ban, az eredetin biztosan nincs javítás. A másodikra egyszer rányomtam az IrfanView képjavító algoritmusát, a harmadikra meg ötször (négy után nem láttam már különbséget).
Kamovos 605683 2016. március 21. 10:03
Válasz erre
Szia cimber!

Alapból, fotómellé nem teszünk színmintát!
Ugyan ez vonatkozik a monitorra is!
Had ne keljen leírni, hogy miért, mert ezt már többször sokan elmondták!
Elég egyszer elolvasni és megérteni!

Egy dolgot kellene megérteni!

Szolnokon megtörtént a színkártyákkal, és a roncsokkal a színek be azonosítása!
Ennek megfelelően lett legyártva az összes szín!

Aki akkor látta, vagy rendelkezésére áll Karcsi által elkészített dokumentum, a szín mintákkal annak nincsenek kételyei!

Lehet ragozni, lehet belém kötni, fikázni!
De minek kifújni még egyszer, és mutogatni azt amit egyszer Karcsi már közkincsé tett!
Aztán megint ugyan azt nézegetni a monitorról, ami ugye mindenkinek más-más képet és színt ad!

Mi szükség lenne erre?
Teljesen felesleges pénzkidobás!
Meg kell rendelni és használni a terméket!
Ha pedig nem tetszik a termék!
Mert "van akinek a borjú szar is ízetlen" akkor lelehet ülni a sámli mellé, és kevergetni olyant amilyen ép tetszik!
Csak akkor nem biztos, hogy hiteles lesz. :D

Te leírtad a te véleményedet!
Én le írtam az én véleményemet!
Mert szabad vélemény nyilvánítás van!

Aztán majd a gyártó, forgalmazó eldönti, hogy készít e színkártyát, és ennek költségeivel megterheli a termékek árát, vagy nem foglalkozik a színminta elkészítésével!

Amúgy pedig akit érdekel ez a szín készlet az úgyis megveszi, használni is fogja, és feltehetőleg véleményezni is fogja!
Úgy tudom, hogy ezt a készletet már nagyon sokan szeretnék a magukénak tudni és végre használni!

De értesüléseim szerint egy készlet ki lesz adva próbára olyanoknak akik véleményét
majd olvasni is lehet.

No erről ennyit!

Üdv: kamovos
Ui:
A te véleményed is számít!
Köszönöm, hogy írtál nekem!
cimber 605680 2016. március 21. 09:45
Válasz erre
Szia Karesz!

Nem tudom hányszor lett reprózva, összhatásában értem ezt a szürke dolgot.
Én ilyen sötétnek nem látom a fotókon és nem csak a He-112-re gondolok.

Lehet, hogy s szürke ilyen csalafinta szín, nem vagyok vegyész, meg szuperszakértő a témában, de azért amit látok, azt nyilván a szememmel érzékelem.

Az már számomra is elfogadható érv, hogy más-más szürke jött a gyárakból, szóval természetesen érvedet elfogadom.

...de, hogy a szürke egyszer szinte - eltúlozva kissé - csontszínű, másszor meg rendesen sötétszürke, azért a szürke szín ennyire szerintem nem "játékos".
Nem csak netes reprózott fotókat néztem meg, hanem eredetiket. pl Cr-42-esről.

...és ha valaki veszi a fáradtságot, hogy nekiül és megnéz egymás után mondjuk 50 db ff fotót korai MKHL gépekről, azért nyilván benne is felmerül(het) ez a kérdés.

Függetlenül ettől a szürke szín "szórását" a gyártók tekintetében elfogadhatónak tartom.

...csak az érdekes, hogy amikor én a RLM27-es sárgát festettem a magyar gépekre, azért meg kaptam a fejemre. (Pedig s színes fotók is jól alátámasztják ezt!)

Holott az általad tavaly Szolnokra behozott Messer alkatrészt odatettünk a színminta mellé...és te is láthattad, hogy az bizony keményen 27-es volt, jól, egyértelműen elhatárolhatóan a 04-estől.
magoo 605674 2016. március 21. 08:43
Válasz erre
Roli!
Egy szín van, amit a HFC sem tévedett: a szürke! Sötétszürke.
Nem csak egy festékgyár szürkéje lehet a gépeken.
Az RLM63 nem világos szürke! De van olyan fotó, amin világos, van amin sötét.
A sokszor reprózott fotók mennyire lehetnek hitelesek?
magoo
Podva 605661 2016. március 20. 22:11
Válasz erre
Ral-gunze zöld33
Ral-gunze zöld33

Nálam a gunze zöld türhető a RAL-hoz...
Üdv
Vadász 605659 2016. március 20. 22:07
Válasz erre
Miki!
csak próba után merek bármit is kijelenteni, de legalább RAL-ban gondolkozik.
Sokol 605658 2016. március 20. 21:58
Válasz erre
Igazad van :) !

Az a Mr Paint MRP-037 sötétsárga nagyon jó találat, sajnos a MRP-035 olive zöld viszont jóval törtebb árnyalat mint a színmintán szereplő (ahogy a Gunze aqua RLM62 ként árult színe sem passzol valahogy a RAL 6003 mintához, - nehéz "zöldség" ez). Biztos, hogy van a palettán náluk is közelebbi zöld, ha éppen a RAL kódolás nem is fedi le teljesen.
Podva 605656 2016. március 20. 21:36
Válasz erre
Sziasztok

Azt megkérdezhetem, hogy miért veszitek tutira azt hogy:
-egyrészt a He-112-n a világos szín biztos, hogy szürke volt és nem álcázó sárga, ahogy a G-55 '39 elején előírta?
-másrészt biztos, hogy felkerült rá a G.1100 szürkénk, és nem a gyári világosszürke alapra került a zöld és a barna?

Üdv Viktor
Vadász 605654 2016. március 20. 21:25
Válasz erre
Roli!

Valamikor a budaörsi reptér környékén dolgoztam. Reggel sütött a nap és a reptéren álló Z-143-asok világos szürkék voltak. Délután beborult és a gépek sötétszürkék voltak. minden más szín aránylag maradt.
cimber 605653 2016. március 20. 21:12
Válasz erre
Pisti!

Ha összevetem a színeket összhatásában! a szürke akkor sem stimmel semmiképpen a He-112-höz.
...még a hasra tett gép fotóján sem.
Ha a szürke ennyire elmegy, a többinek is mennie kellett volna valamennyire.
Vadász 605651 2016. március 20. 21:02
Válasz erre
Számunkra még érdekes lehet a Mr Paint
MRP-35 és MRP-37 flakonja
Vadász 605650 2016. március 20. 21:00
Válasz erre
Roli!

A szürke csalja a legnagyobbat, Ne bízz a fotókban!
cimber 605649 2016. március 20. 20:58
Válasz erre
Az lehet, hogy te feleslegesnek tartod, de engedd meg, hogy másnak is legyen véleménye.

Jelzem, láttam az ominózus színmintát, de a szürke határozottan sokkal sötétebb árnyalat, mint amit a gépeken - korabeli fotókon - látni.

Nem véletlenül kértem a színek kifújását egymás mellé, mert ha veszed a fáradtságot és nem csak a levegőbe beszélsz, akkor a citált színmintákat kérlek tedd oda a magyar He-112-es gép fotója mellé.
Rá fogsz jönni miért kérdezem amit.
cimber 605648 2016. március 20. 20:54
Válasz erre
cimber 605647 2016. március 20. 20:54
Válasz erre
Szia Laci!

Nem az egyesével felrakott színmintákra gondoltam, hanem az egymás mellé helyezett, kifújt színekre.
Tehát, hogy egymással mennyire harmonizálnak a színek.
Sokol 605640 2016. március 20. 20:04
Válasz erre
Szia!
Sajnos Vallejo-ban nekem csak két készletem van alapszínekkel azokból keverési arányt adni nagyon esetleges lenne.
Könnyebb volna a teljes kínálathoz hasonlítani. Ebben a forgalmazók tudnának igazából segíteni.
A közkézen forgó Vallejo és AK stb. katalógusok a nyomdai miskulanciák okán sajnos nem alkalmasak ilyen összehasonlításra így manuálisan, az álványról levéve és a mintához hasonlítva lehetne a leközelebbi találatokat kiválogatni. Azokból már lehet keverési arányt mondani.

El kellene végezni mindezt a Humbrol, a Tamiya (az XF kódokért köszönet Kamovosnak!), a Gunze és ModelMaster és Life Color esetében is. Mindenképpen meg kellene határozni a színmintákon látható színeket így, mert a nagyobb méretarányban építők, illetve modellezők eltérő scale effectet kell, hogy alkalmazzanak.
TAMÁS78 605639 2016. március 20. 20:00
Válasz erre
Aha, átgondolva logikus, csak elsőre volt furcsa. Elöbb dumáltam, mint gondolkoztam.
romsitsa 605629 2016. március 20. 18:57
Válasz erre
A külföldi piacon nem mutatna jól, hogy öt színből kettő nem repülő szín. Az meg teljesen borítaná a bilit, vagy minimum erős gondolkodásra kellene, hogy sarkaljon sokakat, hogy ha a sárga 1937-ben exportszín volt egy német gyárban, akkor 1943-ban miért kellett festékmintával azonosítani.

Á
romsitsa 605627 2016. március 20. 18:40
Válasz erre
Szuper, köszi. Vallejoval nem tudod esetleg összemérni, azt nekem egyszerűbb szerezni...

Üdv

Á
magoo 605609 2016. március 20. 14:25
Válasz erre
Gabusch!
Számomra a legszórakoztatóbb, besztof Bernád-Punka:
Az anyagkiadási könyvben a "gyártási szám" nem a gyártásra utal, tehát nem bizonyíték csak egy érdekes dokumentum!
Ezt még Sanyi a "kisasszony doksival" és Krayer "gyárbirodalommal" sem tudta felülmúlni.

Fórumozók!
Alexkidd egy részét kifejtette a választás okának. Természetesen a döntésemet a bizonyítékok alapján hoztam meg. Várok még Nagy Sanyi bölcs tájékoztatására, majd utána kifejtem. Bár furcsállom, hogy Nagy Sanyinak magas, hogy miért a Krayer jelzés, mert a versenyen elmagyaráztam neki részletesen. Lehet, hogy nem volt elég részletes, vagy nem élteti a legendát és ezért nem érti!
Pesti Janótól tudjuk, hogy egy német ember kikeveri az eredeti receptek alapján a magyartarkát. Tehát megtudjuk, hogy 1940 végén hogyan sikerült honosítani a külföldi recepteket és milyen színű volt!
Csak három apró kérdés:
Azt is be lehet bizonyítani a recept alapján, hogy bár nem szerepel a gyártási számok gyűjteményében a G. (csak kísérleti gyártások vannak könnyűfémre 1943. novembertől) repülőfesték mégis gyártottuk?
Hogyan lehetett gyártani 1939-ben a G. sort, ha nem volt recept?
Hol van egy bizonyíték arra, hogy felfestették (roncs, színkártya)?
Azt azért totál biztosan lehet állítani, hogy nem olyan kék lesz, mint a HFC kék, mert az nem létezik csak monitoron!
magoo
Kamovos 605601 2016. március 20. 13:00
Válasz erre
Szia Sanyi!

Teljesen feleslegesnek tartom bármilyen színminta elkészítését!
Egyrészt felesleges munka, másrészt pénz kidobás!

Karcsi elkészített egy dokumentumot ami ezeket a színmintákat tartalmazza!
Bárki megvásárolhatja, és bármivel össze hasonlíthatja!
Vagy hokedlin kikeverheti. :D

De ami a lényeg,(!) hogy neked van belőle annyi, hogy még el is adod bárkinek bármennyit.:)

Üdv: kamovos
alexkidd 605598 2016. március 20. 12:49
Válasz erre
Sziasztok!

A festékek Karcsi kérésére lettek így elnevezve, azon egyszerű oknál fogva, hogy sem a tégelyekre, sem a borítóra nem tartották lehetségesnek a teljes név felírását az AK-nál. Azon felül nem hinném, hogy a magyar makettezőknek különösebb gondot okozna a színek azonosítása, mivel ti is láthatjátok, minden szöveg teljesen magyar nyelven szerepel rajtuk. A kifújt színmintákról készülő képek feltöltése nem hinném, hogy gondot okozhatna, bár a fényviszonyok és a monitorok különböző beállításai igen eltérő árnyalatokat jeleníthetnek meg.

Üdv,
Sanyi
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.