/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
Sherman 606806 2016. április 9. 23:03
Válasz erre
Érthetetlen, hogy eddig miért nem állapítottad meg ff fotók alapján az eddig említett géptípusok színeit és színárnyalatait. Egycsapásra megoldottad volna a Magyar-tarka vitát. :-)

Tudod a farkasfalka effektustól való félelmed is azt bizonyítja, hogy nem csak az én, de mások kritikájától is tartasz.;-)

Segítségeddel Alexandros elérte amit akart, hogy szét off-olja a topikot.

A moderátorokat meg kérném szépen, hogy a Ha ismerjük a színeket akkor ff fotókról is megállapíthatjuk a színeket kiselőadásról szóló hsz-kat töröljék.
cimber 606804 2016. április 9. 22:02
Válasz erre
Ó most jön az, hogy én milyen oktondi vagyok, meg nem esett le, nem értem meg...stb.
:-)))
Beszélj félre és akkor a lényeg továbbra is lényegtelen marad. ;-)

Szóval szerinted Kamovos helyesen határozta meg azt úgy szép általánosságban, hogy nem lehet MT színeket és árnyalatokat bizonyítani ff fotó alapján.
Ha ezzel valaki próbálkozik, az csak duma...

Értem akkor az általam FF fotók alapján bizonyított D Messer festési séma, festési sorrend is csak duma volt...értem, olyan duma amit azért mindenki, aki jártas MKHL ügybe - még Bernád Dénes is! - elfogadott...

Értem...teljesen logikus. :-)

(Halkan: Az idézeted nem ironikus volt, hanem cinikus... ;-) )

De hagyjuk, mert a farkas falka effektusból nem kérek! :-)
Sherman 606802 2016. április 9. 21:36
Válasz erre
Cimber szerintem neked nem esett le, hogy bizonyos emberek fekete-fehér fotókat akarnak bizonyítéknak felhasználni színek, színárnyalatok meghatározására.
Kamovos erre reagált, te meg villantottál egy nagyot ezzel a kijelentéssel

Hidd el van mód arra, hogy FF fotó alapján megállapíts egy színt.
Persze ahhoz ismerni kell az adott légierőben használt színeket, standardokat, festési technológiát.


Talán nem vetted észre ez a topik pont a színmeghatározás vitájáról szól.
Annyira pártatlan akarsz lenni
Sem egyik, sem másik oldalra beszélve...,
hogy a csak a lényegről feledkeztél meg, és Kamovos nagyon helyes észrevételéről:
Nehogy már egy fekete fehér képpel akarjon valaki magyar tarka színeket, és árnyalatokat bizonyítani, mert az csak duma, de nem bizonyíték!

A második hozzászólásodat meg ironikusan idéztem az első után.
cimber 606800 2016. április 9. 20:50
Válasz erre
Igen pontosan ezt mondom, nem felnőttként állunk a témához!

A belinkelt fotók alapján a burkolat színét továbbra sem tudom egyértelműen megállapítani.
Ez nem annak kérdése, hogy épen kinek a kedvére szeretnék járni, hanem annak, hogy a színek olyan szinten torzulnak amit nem lehet egzakt módon - fontos kifejezés ám! - meghatározni.
Még úgy sem ha egy teljesen más fényviszonyok között lévő más alkatrészhez hasonlítjuk.

Az árnyékban, alul lévő futóburkolatot a fényben lévő légcsavarhoz hasonlítani...hát nem tudom, nem biztos, hogy jó megoldás.
Ha a magunk igazát akarjuk bemagyarázni, akkor jó, csak a kétkedés ami mindig felmerül.

A szürkéről annyit, hogy erre már megkaptam a választ, a fotókon állítólag helyenként sötétszürke, aztán meg szinte csontszínű...ment itt mindenféle magyarázat, de MAgó Karcsi felhívott és végre tisztáztuk, hogy miért is lehet ez.
(Pl. Ju-86 felületkezelési eljárások a festék védelmére)

Kérem szépen ez magyarázat volt.
...de a sötétben/árnyékban azonosíthatatlan futóburkolatra nem!

...és csakhogy tisztázzuk, mielőtt nekem esel:

Nem azt kifogásoltam, hogy a szín, szürke, barna, vagy zöld, hanem azt. hogy egy ilyen sz.r fotóról bárki megállapítja, hogy az X, vagy Y színű.

Talán lehet, de lehet akár Z, vagy ZS színű is.
cimber 606797 2016. április 9. 20:38
Válasz erre
Sherman!

Te kevered a szezont a fazonnal.

Nem azt írtam, amire te a két hsz.-omat "összehoztad".

Hiszed, vagy sem, van olyan amikor a színeket FF fotó alapján meg lehet állapítani, ha vannak ALAP ismereteid.
Az ominózus WM fotó nem ilyen fotó, de a topikban van jópár más magyartarka fotó.

Kár volt összemosni a hsz.-aimat, mert ha nem elfogultan tekintenél a témára, akkor tudnád miről íródtak, mert egyik hsz.-om általánosságban íródott, míg a másik egy konkrét sz.r minőségű fotóról.
Ha ezt neked nem sikerült észlelned nézd meg ismét a képet.

Próbáld meg, hogy nem egyik, nem másik oldalra húzol, hanem ránézel a fotóra és saját tapasztalatod írod le.
Ha az említett WM fotó alapján azt mondod szürke a futóburkolat, akkor mindenképpen vedd fel a kapcsolatot nagynevű kutatókkal, mert nagy szükségük lenne ilyen szó szeműekre!
Emerick 606769 2016. április 9. 11:43
Válasz erre
Szegény Polski-Chevrolet hatszemélyes személyautócskáról (aki/ami mellesleg szép zöld volt) és a törött nózijáról senki nem nyilatkozik. :D

I.
Podva 606755 2016. április 9. 07:48
Válasz erre
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(10)Makettinfó
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(10)Makettinfó
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(5)maketinfo
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(5)maketinfo

Kedves Sanyi

Az ominózus képet pár napja megkaptad tőlem jobb felbontásban, egy másik hasonló fotóval együtt. Az oldal adottságai sajnos nem teszik lehetővé a nagyobb méretű file feltöltést. Ennek ellenére megpróbálom a lényeges részt körbevágva ismételten közzé tenni: Gondolom, mivel köztudott, hogy a légcsavar 3 színű kamót kapott,annak árnyalatai segítenek eligazodni a futópapucs színeit illetően. A másik képen szintén látszik hogy a bekötési pont szürke

Kedves cimber

Te ismered az MKHL-ben használt színeket? Kíváncsian várom, hogy te mi alapján állítod, hogy a G.1100-nak "világosabbnak" kell lennie.

Most komolyan:
Évekig úgy lehetett értesülni egy-egy makettversenyen a "magyartarka" színeinek meghatározásáról, hogy az egyik "bennfentes" benyögte hogy "végy barley grey-t meg rakjál bele 3 csepp narancssárgát, meg egy kicsi kéket... úgy érzésre" Aztán amikor valaki megkérdezte, hogy mi alapján, akkor sajnálkozva megvonta az illető a vállát, hogy sajnos nem maradt "magyartarka" roncs... de a "Gipsz Jakab mondta hogy az a tuti"
Mostanra szerintem lazán 10 fölötti roncsminta került meghatározásra, illetve beazonosításra csak a "magyartarka" időszakból a szürkéből is vagy 3 helyről... Mind a 4 szín ismert. Most pedig elkezdünk (én is...) fotó alapján színeket meghatározni?
Várjuk a "francia csodafegyver" cikkét, ami alapján, a fellelt roncsminták színe egy csapásra megváltozik majd? Receptek alapján kevergetünk színeket? Le "rozsdázzuk", meg "lealapozózzuk" a fellelt roncsokat? Csak hogy ne kelljen beismernie, hogy igen 10 éve (Gipsz Jakab bemondása alapján) nem autentikus színekkel festettem le egy makettet...?
Felnőttek vagyunk mi?

Üdvözlettel: Viktor
Sherman 606754 2016. április 9. 00:20
Válasz erre
CimberHidd el van mód arra, hogy FF fotó alapján megállapíts egy színt.
Persze ahhoz ismerni kell az adott légierőben használt színeket, standardokat, festési technológiát.


Persze ha ez utóbbiakat ismerjük, felesleges ugyanezeket egy FF fotó alapján megállapítani.

CimberUgye ez most nem komoly, hogy erről a fotóról azt mondod gyanús, hogy szürke a burkolat?
Erről a fotóról semmilyen színt nem lehet megállapítani.


C.c.c. és ha ismerjük az adott légierőben használt színeket, standardokat, festési technológiát.?
cimber 606753 2016. április 8. 23:35
Válasz erre
Szia!

Hidd el van mód arra, hogy FF fotó alapján megállapíts egy színt.

Persze ahhoz ismerni kell az adott légierőben használt színeket, standardokat, festési technológiát.

Üdv.
cimber 606752 2016. április 8. 23:34
Válasz erre
Sem egyik, sem másik oldalra beszélve...

Ugye ez most nem komoly, hogy erről a fotóról azt mondod gyanús, hogy szürke a burkolat?
Erről a fotóról semmilyen színt nem lehet megállapítani.
Alexandros 606751 2016. április 8. 23:00
Válasz erre
Szia Viktor!
Szép dolog a barátság.
A csak-ot nem én mondtam.
Én feltettem egy M.K. színes referencia képet,és több eredeti fekete fehéret,(ezek van akit zavarnak)ez is bizonyíték.
Megkaptad az általad feltett képről a jobb felbontásút ugye?
Üdvözlettel a plagizátorok egyik támogatója
Vadász 606737 2016. április 8. 20:34
Válasz erre
Podva!

Nem igazán jól jelölted be a világos foltot, amelynek tónusa megegyezik a légcsavar legvilágosabb árnyalatával. Így egy kicsit elvonja-félreviszi a vörös karikád a figyelmet.bár a burkolat tetején elképzelhető egy fényvisszaverődés. A földön lévő árnyék azt mutatja, hogy a futómű burkolat árnyékban van, csakúgy, mint a bal felső légcsavarlapát. A vörös karikád alatt látok egy világos foltot, amelynek vízszintes a határa és a futóműburkolat belső oldalán egy kb. 90 fokos szögben tart lefelé. Valószínűsítem, hogy ez nem barna, és nem zöld.
Kamovos 606732 2016. április 8. 19:28
Válasz erre
Sanyi!

Nem én olyan egyszerű vagyok, hogy a fekete fehér képen, se zöld, se homok, se barna, se kék, de még ezüst színt nem látok!

Sajnálatos módon én a fekete fehér képeken csak fehéret, feketét, illetve azok árnyalatait látom!

De te nyilván látod tisztán a fekete fehér képeken a zöld, homok, barna, sárga, kék és az ezüst színt is!

Tegyél már fel légyszíves színes képet, mert fekete fehér képről színt megállapítani, nálam még mindig a parasztvakítás kategóriájába tartozik!
Tehát valami bizonyítékot légyszíves prezentáljál ami nem fekete fehér!
Köszi előre is!

Üdv: kamovos
Gabi 606728 2016. április 8. 19:05
Válasz erre
Szia Sanyi/Alexandros!

Ajánlom figyelmedbe a március 20.-án kelt bejegyzésemet, és az abban leírtakat, de az egyszerűség kedvéért bemásolm újfent a lényeget:

Igazat adok Karesznek, hogy a februári kérdései, cáfolataira nem jött válasz, és ott eléggé kilóg a lóláb a másik oldal (esetünkben Alexandros képviseli őket) részéről, és valóban felmerül a dokumentumok nem megfelelő közlése esete.
Megkérném Alexandrost, hogy a jövőben csak akkor válaszoljon, szóljon hozzá, ha azokat a felvetésetek tudja cáfolni, avagy bizonyítani megfelelő módszerekkel (itt természetesen hiteles dokumentumokra gondolok).


Mivel ezt továbbra sem tetted meg, ellenben újfent megpróbálod a topikot tönkretenni, ezért ez volt az utolsó figyelmeztetés feléd, a következő esetben, ha nem a kérdésre válaszolsz, hanem a folyamatos terelés jön, akkor 30 napra felfüggesztem a regisztrációdat.

Gabi
Podva 606699 2016. április 8. 09:49
Válasz erre
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(10)NS3
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(10)NS3

talán jobb felbontásban
Üdv
Podva 606695 2016. április 8. 08:10
Válasz erre
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(10)NS2
Weiss-Manfred-WM-21-F-xxx(10)NS2

Üdv Sanyi

Igazad van abban, hogy a legtöbb fotón a futópapucs sötét tónusú (zöld-barna) azonban van kivétel is. A piroissal jelzett részben én határozottan világos színt látok.

Más:

Én is kiváncsi vagyok a Kartcsi által feltett kérdésre. Az a véleményed, hogy nem megfelelő sem Dénesék sem Magó színelemzése. Mindannyian elővezettek valamilyen elképzelést. Te viszont még nem áltál elő semmilyen bizonyítékkal. Mi az amit a makettezők etalonnak tekinthetnének szerinted? Az hosszú távon nem működik, "hogy semmi nem jó" és ha megkérdik miért akkor az a válasz, hogy "csak"...

Üdvözlettel: Viktor
magoo 606692 2016. április 8. 07:11
Válasz erre
Sanyi!
Kisasszony doksi? Elfelejtetted betartani, amit a moderátorok kértek!

A Sólyom futóműburkolatán talált szürkét meg tudod nézni a Ju.86 álcázószínei (mely magyartarka)között a HFC-ben.
Meg tudod nézni az Eses Sanyi légcsavarján.
Továbbá az orgos tanulmányomban van RAL, a HFC-ben FS kártya.
Ha úgy gondolod, hogy mindenki tévedett, akkor kérlek tegyél fel valami bizonyítékot arra, hogy mindneki hibázott.

Sanyi! Én a maketteidre festett kék, szürke, zöld, barna színeket keresem a képen, vagy bármilyen más bizonyítékon.

Memória frissítés: A kisasszony doksit fejtsd ki légyszi!
magoo
TAMÁS78 606691 2016. április 8. 07:06
Válasz erre
Az lenne a lényeg, hogy a futóburkolat sehol sem szüke?
Alexandros 606690 2016. április 8. 00:14
Válasz erre
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-612
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-612

Akkor ezek szerint a gép törzsén sem látsz különböző színeket.
Segítek!Tudod,azt a világos színt keresném a futóburkolón.
Kamovos 606688 2016. április 7. 23:57
Válasz erre
Fekete fehér kép mióta bizonyíthat színeket?
Nehogy már egy fekete fehér képpel akarjon valaki magyar tarka színeket, és árnyalatokat bizonyítani, mert az csak duma, de nem bizonyíték!
Alexandros 606683 2016. április 7. 23:14
Válasz erre
magóságok7
magóságok7
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-203
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-203
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-217-1
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-217-1
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-222
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-222
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-225
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-225
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-231
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-231
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-241
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-241
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-256
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-256
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-279
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-279
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-288
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-288
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-291
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-291
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-611
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-611
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-612
Weiss-Manfred-WM-21-Solyom-F-612

Jó estét!
A feltett fotókon mutatna valaki szürke szint a Sólyom futóburkoló lemezén?
A színes kép mint referencia M.K. közlése MRT. 2014. kiadvány 205.o.
Ha kevés a fénykép,van még.
A csodafegyvert nem német,francia hozza el.
Gabusch 606670 2016. április 7. 20:58
Válasz erre
Attól függ. Ha a kérdés az, hogy a magyar nyelv szabályai szerint a "Lakkok ip. vállalatok részére" szöveg jelentheti-e az "Ipari Lakkok Gyára Rt."-t, akkor teljesen. Ha más érdekel, akkor lehet az anyagmozgás iránya érdekes.
Vadász 606659 2016. április 7. 19:43
Válasz erre
Gabusch 606658 2016. április 7. 19:24
Válasz erre
A szövegkörnyezet alapján indifferens.
Sherman 606640 2016. április 7. 13:30
Válasz erre
Vadász 606639 2016. április 7. 12:56
Válasz erre
Sherman 606636 2016. április 7. 12:07
Válasz erre
Nagy felbontású kép lévén, ha elmented, kitudod nagyítani és el tudod olvasni az egészen gyengén látható kézzel írt részeket is.
Vadász 606635 2016. április 7. 11:39
Válasz erre
Milyen irányú anyagmozgatásra utal ez a doksi?
Sherman 606634 2016. április 7. 11:33
Válasz erre
A kisasszony doksit 2016. január 21. 23:33 600828 hozzászólásban láthatod.
Amiben a nyomtatott felső sorban látható Lakkok Ip Vállalatok részérefelírat, Alexandros szerint, ahogy 2016. január 22. 22:29 600937 hozzászólásban kifejtette, csak a levelező munkatárs (kisasszony) elírása. Merthogy az valójában az Ipari Lakkok Gyára R.-T akarja jelenteni.

Nos hogy aki ezt állítja (Alexandros és a szerzőpáros) menyire nézi hülyének az akkori gépírónőket, vagy minket, azt döntse el mindenki maga.
romsitsa 606630 2016. április 7. 10:40
Válasz erre
Karesz,

írd már meg kérlek mi az a "kisasszony doksi". Ezt nem hallottam, vagy nem emlékszem rá.

Üdv

Á
magoo 606628 2016. április 7. 09:53
Válasz erre
Kedves Gabusch!
Amiket írtál elgondolkodtatott és arra jutottam, hogy igazad van! Részletesen írom meg, nem néhány sorban.

A legenda arról szól, hogy a Krayer gyártott olyan minőségű festéket, mint a Titanine és a Herbig.

1, A Haditechnika magazinban közölt cikksorozatban a szerzők kijelentették:„Arra, hogy a Krayer Titanine termékeket, ráadásul festéket forgalmazott volna, semmiféle bizonyíték nincs!”. 2014. október 26-án 14 óra 43 perckor a makettinfo.hu/könyvek, folyóiratok topikban felhívtam a szerzők figyelmét a WM Repülő osztály 3805 számú megrendelési papírjára (MNLMOL, Z407-19-146 Krayer levelezés), melyre a WM alkalmazottja, Blaha Úr a következőket írta dr. Billitz Vilmos ügyvezető igazgatónak: „Tisztelt Billitz Dr Úr! Árakat még nem kaptunk a Titanine festékekről Krayer cégtől”. (MNLMOL, Z407-19-146 Krayer levelezés) Ez a bejegyzés egyértelműen bizonyítja, hogy a Krayer Titanine festéket forgalmazott! Annak ellenére, hogy felhívtam a szerzők figyelmét a tévedésre, a Magyar Repüléstörténeti Társaság 2014-es évkönyvében megjelent tanulmányban hosszan fejtegetik, hogy a Krayer nem forgalmazott Titanine festékeket! Ezt a hibát a szerzők nem korrigálták.
A 2015-ös MRT évkönyvben visszatértek a témával és kifejtették, hogy ez a doksi semmit sem ér, mert ceruzával írták és az évtizedek alatt kifakult, így a tartalmára és a címzettre maximum következtetni lehet. Az előadásomon ki volt vetítve és mindenki el tudta olvasni, csak Dénes és Gyuri nem látja a kifakulás miatt!

2, A Haditechnika magazinban megjelent cikksorozat harmadik részében olvasható, hogy „A Krayer cég levéltári iratanyaga közt fennmaradt egy érdekes dokumentum „Titanine festékek” címmel. … A felületes szemlélő hajlamos arra gondolni, hogy itt azonos termékek ár összehasonlításáról van szó, azaz ezek a gyárak a Titanine anyagok viszonteladói lehettek.” 2014. október 30-án 10 óra 31 perckor közzétettem a makettinfo.hu/könyvek, folyóiratok topikban, hogy 1935. május 16-án Bl monogrammal: készült egy összehasonlító táblázat „Titánine” repülőgép-lakkok árai” címmel. A dokumentumban táblázatszerűen függőlegesen a német festékanyagok (spannlakk, überzugslakk, stb.), vízszintesen pedig a festék gyárak és az árak (Titanine márkában, Krayer, Győr, Dán pengőben) vannak feltüntetve. Ceruzával kézzel ráírták a táblázat utolsó oszlopához a WM-ben: „Rendelve Krayernél”. (MNLMOL, Z407-19-146 Krayer levelezés) Tehát Magyarországon több festékgyár is a Titanine festékeket forgalmazta, és ebből választotta a WM a Krayert, aki a festékek beszállítója lett. A Magyar Repüléstörténeti Társaság 2014-es évkönyvében megjelent tanulmányban ennek ellenére a két szerző az eredeti szöveget hagyta meg és hosszan fejtegetik, hogy a Krayer nem forgalmazott Titanine festékeket! Az sem zavarta a két szerzőt, hogy van olyan dokumentum, ahol fel van tüntetve, hogy Titanine cellon festék L.J.E minőség.
A 2015-ös MRT évkönyvben visszatértek a témával és kifejtették, hogy ez a táblázat azt igazolja, hogy a felsorolt gyárak is Titanine minőségű festéket gyártottak (Dán Adorján festékkereskedő volt és nem gyár, ezért nem gyárthatott semmit, max hokedlin), valamint azt is leírták a szerzők, hogy akkor lenne ez a forgalmazott festékek táblázata, ha ez oda lenne írva. Tehát a „Titánine” repülőgép-lakkok árai” azt jelenti, hogy „Titánine minőségű repülőgép-lakkokat gyártók árai!

3, A Haditechnika magazinban megjelent cikksorozat második részében a következő olvasható: „A rep.gépek fényezésének minőségi összehasonlításául szolgál(nak) az Önök által megküldött minták a Herbig-Haarhaus német lakkgyár anyagával készült repülőgépek”. Az eredeti dokumentumban nincs benne a „megküldött minták”, ezt a szerzők egészítették ki úgy, hogy nem különítették el az eredeti szöveg idézésétől. A beillesztett szöveg azért fontos a két szerzőnek, mert azt kívánják bizonyítani ezzel, hogy a Krayer festékek minősége egyezik, nem a színe, a hivatkozott német festékkel. 176. oldal 2. pont. Ha az elkészült repülőgépekre hivatkozik a Krayer, akkor a festék anyagminőségét már nem lehet ellenőrizni csak a színhelyességet, fénytörést, színegyenletességet, tapadást, megfolyást, felületi minőséget (szennyeződésmentes felfestést). A Krayernak ezen hivatkozása bizonyítja, hogy a G. festékcsalád a német festékek színével egyezőek voltak, valamint az első szériás Sólyom gépekre a német festék került, mert a Krayer azt írta, hogy „az Önök által Herbig-Haarhaus német lakkgyár anyagával készült repülőgépek”. (MNLMOL, Z407-19-146 Krayer levelezés) A Magyar Repüléstörténeti Társaság 2014-es évkönyvében megjelent tanulmányban a megváltoztatott szöveg maradt, nem korrigálták a szerzők a hibát.
A 2015-ös MRT évkönyvben visszatértek a témával és kifejtették, hogy jóhiszeműen tévedtek. DE: „Aki viszont látja az összefüggéseket, - az egy gépre megküldött festékmennyiséget és az ennek alapján érkezett szín/festék ajánlatot – az a számára logikus következtetések szerint gondolkodik.” Itt egy kicsit segítettek az olvasónak logikusan gondolkodni a kiegészítéssel. Én megpróbálok logikus lenni: a Sólymokra Herbig festék került, ezt a Krayer írta. A két szerző már azt sem fogadja el, amit a Krayer írt!

4, A Haditechnika magazinban megjelent cikksorozatban és a Magyar Repüléstörténeti Társaság 2014-es évkönyvében megjelent tanulmányban a szerzők elismerték, hogy a Krayer világoskék (G.1101) szín FS száma egy RLM65 színnel festett roncslemezről, vakuval készített fotó alapján lett meghatározva. Azt is kijelentették, hogy elképzelhető, hogy nem áll messze a valóságtól (!), ami annak ismeretében, hogy nem volt eredeti festékminta bizonyítható, hogy semmilyen festékszínhez semmi köze sincs. A szerzők leírták a színelemzés menetét a fórumokon: „A referencia színskáláknak a talált festékmaradványok színéhez legközelebb álló színmintáját a roncson talált szín mellé illesztettük ... Az RLM színskála után az FS színskálával hasonlítottuk össze a vizsgált mintákat.”. (makettinfo.hu Könyvek, folyóiratok topik, 2014. január 12. 19 óra 18 perc) Ezek alapján minden makettező biztos volt benne, hogy roncsot vetettek össze RLM/FS színmintákkal, azonban kiderült, hogy volt olyan szín, melynek az FS számát fotó alapján határoztak meg. Bernád Dénes szerint a helyszínen jegyzeteket is készítettek, amiben a következő színek szerepelnek: zöld, szürke, barna, kék és alapozó. Kár, hogy nem nézték át a jegyzeteket a könyv kéziratának leadása előtt (a felsorolásban is csak egy kék szerepel), mert így elkerülhető lett volna a tévedés. A tanulmányba azt írták a szerzők, hogy a hibáról helyesbítést közöltek a HFC könyv második részében. Azonban a 198. oldalon csak arra hívták fel az olvasók figyelmét, hogy a fotó hibás, a megadott FS szín kétes és igazolhatatlan eredetéről nem tettek említést, ami félre vezető lehet a külföldi makettezők számára.
A szerzők miután beismerték, hogy nem volt kék lemez a színelemzéshez, nem tájékoztatták a HFC olvasóit arról, hogy az FS szám minden alapot nélkülözve lett megállapítva. De elképzelhető, hogy ilyen volt a Krayer kék!

Ezen felül szerintük ők találták meg a terepsárgát, mely a tanulmányuk szerint ismeretlen volt korábban mindenki előtt. Mindenki összevetheti az orgos tanulmányom megjelenésének időpontját a Haditechnika megjelenésével. A tanulmányaikban szereplő W&B, Schramm, Ipari Lakkok Gyára és a Krayer-Dunai Repülőgépgyár levelezést én kértem ki és fényképeztem le, majd átadtam Gyurinak. Ez is benne van a tanulmányukban, hivatkozás nélkül.
A privát emailekkel bizonyítottam, hogy Gyurinak még az az állítása sem igaz, hogy ő adta át a festékgyárakkal kapcsolatos MOL repertóriumot, mert két kutató barátomon keresztül kaptam meg! Gyuri ennek ellenére magára vállalta, hogy ő nézett át mindent, majd átadta nekem! Átadtam a kutatásaimat igazoló kikérő lapokat az MRT-nek, Gyuri nem.
Eddig az MRT etikai ügy. A repüléstörténeti bújócska keretében már leírták a szerzők, hogy az etikai és a szakmai kérdések különbözőek! Mindenki döntse el, hogy a tudatos szelektálás és a doksi megváltoztatás szakmai kérdés-e.

És most jöjjön a tudományos történelemgyártás magasiskolája: (a vegyes építésű Ju.86-nál is van pompásabb)
A szerzők szerint az anyagkiadási könyv nem lehet gyártásokat igazoló dokumentum. Idézet tőlük: „Annak ellenére, hogy a korai, 1930-as oldalak tetején a „Dátum” után érdekes módon a „Gyártási szám” szerepel, a gyártáskörnyezetben egy kicsit is jártas olvasó számára azonnal feltűnik, hogy nem lehet szó valamilyen gyártási naplóról”. Ezek szerint a gyártási számnak nincs köze a gyártáshoz! Örömmel veszem, ha egy „gyártáskörnyezetben egy kicsit is jártas olvasó”, hogy a gyártás miként nem jelenthet gyártást! Az is teljesen mindegy, hogy szakvélemény készült a könyvről a várpalotai múzeumban, mely szerint a gyártások benne vannak, ezt „leportáskönyvezték”! Ez a bizonyíték EGYÉRTELMŰVÉ teszi, hogy nem gyártott a Krayer G. repülőgép festéket, ezért a magyar álcázó szín sztori egy legenda!

Én továbbra is úgy emlékszem, hogy a makettezők felkértek erre az egészre. Megtettem, amit ígértem és mi lett a jutalom a legendázóktól: minden etikátlan eszközzel bizonygatták, hogy tévedek. A plagizátoroknak nem kell attól tartania, hogy a hálám elmarad. Az MRT volt az első lépés.
És van még néhány bájos szelete a történetnek:
-A magyartarka legendázók a színekben sem egyeznek. Van a Sanyi+Béla magyartarkája és van a HFC színei.
Sanyi+Béla magyartarkájára semmi bizonyíték nem lett ismertetve.
A HFC esetében roncsról lett megállapítva a szürke, a többi kamu. Tündéri, hogy a HFC szürke egyezik az én elemzésemmel, AZONBAN Sanyi Szolnokon, Béla pedig Békásmegyeren kifejtette, hogy ez a szürke alapozó! Tehát a Ju.86 álcázó szürkéje, a FW.58 magyartarkája szintén alapozó.
Dicséretes, hogy annak ellenére, hogy máshogy látják a színeket, mégis segítenek egymás legendáját éltetni! Például Krayer gyárbirodalommal, kisasszony doksival!
-A magyar szakemberek hiába adtak hivatalos véleményt a festékreceptek rekonstruálásáról, az nem számít, mert egy német majd elhozza a csodafegyvert!
-Vannak, akik figyelik az események etikai részét, mert nem csak velem kapcsolatban fordultak elő sajnálatos emberi tévedések!

Zsocate!
Ha van további kérdés, akkor várom, ahogy az én kérdésemre a válaszodat!
magoo
alexkidd 606606 2016. április 6. 20:19
Válasz erre
AK_magyar színek
AK_magyar színek

Sziasztok!

Tegnap megérkeztek webáruházunkba a Magó Károly kutatásai alapján elkészített Magyar Királyi Honvéd Légierő álcázó színei.
A festékeket már megvásárolhatjátok a linkre kattintva:
www.makettshop.hu/termeklap/festekek/ak-interactive/vizbazisu-akril-festekek/magyar-kiralyi-honved-legiero-alca-szinek_211266
(természetesen személyesen is megtekinthetitek majd őket a jövő hét végén megrendezésre kerülő Mosonshow-n).

Üdvözlettel,
Sanyi,
Makettshop
magoo 606528 2016. április 5. 09:50
Válasz erre
Szia Norbert!
A jegyzőkönyv a mellékletekkel együtt több mint 50 oldal. A jegyzőkönyvben privát emailek és a közzétételhez engedély köteles dokumentumok másolatai vannak.
Ezek nélkül fel tudok tenni egy szöveges anyagot az általam benyújtott bizonyítékokról. Bár jóformán semmi új nem lesz benne, mert minden itt van csak tudományosan szétoffolták a plagizátorok és a támogatóik.
Ha lesz egy kis időm, akkor a legutolsó tanulmányukból is kiszedek néhány csemegét!

magoo
Számvéber 606523 2016. április 5. 08:33
Válasz erre
A bizottság döntéséhez nem kellene valamiféle indoklást is mellékelni?
magoo 606521 2016. április 5. 07:59
Válasz erre
Sziasztok!
Mellékelem a nem hivatalos fordítást. Az MRT ígéretet tett az állásfoglalás angol nyelvű változatának (aláírt, lepecsételt)elküldésére. Addig is itt elolvasható angol nyelven.
Az EB állásfoglalása:
Standpoint of the Ad Hoc Ethical Committee (EC)

A Magyar Repüléstörténeti Társaság 2014. évi Repüléstörténeti Évkönyvében Bernád Dénes - Punka György: "Magyartarka" Lakkok, festékek, álcázószínek a Magyar Királyi Honvéd Légierő repülőgépein címmel megjelent tanulmányukban a Magyar Repüléstörténeti Társaság Etikai Bizottsága az alább felsorolt problémákat találta megalapozottaknak.
In the 2014 Yearbook of the Hungarian Aviation Historical Society, Dénes Bernád and György Punka published their study of 'Hungarian multi-colour' lacquers, paints, and camouflage colours on the airplanes of the Royal Hungarian Air Force. The Ethical Committee of the Hungarian Aviation Historical Society (EC) found the problems listed below established.

1., A szerzőpáros tanulmányában engedély nélkül felhasználta Magó Károly kutatási anyagát, valamint nem tüntették fel a kutatási anyagok forrásaként Magó Károlyt nevét.
The author double in their study employed Károly Magó’s research material without permission as well as they did not present Károly Magó’s name as source of the research.

2., Bernád Dénes és Punka György tanulmányukban megváltoztatták egyes dokumentumok tartalmát.
Dénes Bernád and György Punka changed the substance in sense of certain documents in their study.
3., A szerzők tanulmányukban tudatosan szelektáltak a dokumentumok között, azokat, melyek nem támasztották alá elméletüket, egyszerűen kihagyták.
The authors in their study intentionally selected among the documents and they simply omitted those parts which did not support their theory.

Magó Károly a Magyar Repüléstörténeti Társaság Etikai Bizottsága előtt 2016. február 06-án, valamint a Repüléstörténeti Társaság 40. Konferenciáján 2016. február 13-án bemutatott dokumentumokkal bizonyította, hogy Bernád Dénes és Punka György a tanulmányuk publikálása során megsértette az alapvető etikai szabályokat.
Károly Magó in presence of the Ad Hoc Ethical Committee of the Hungarian Aviation Historical Society on February 6, 2016 as well as at the 40th Conference of this Society on February 13, 2016 demonstrated with produced documents that Dénes Bernád and György Punka in the course of the publication of their study infringed the basic ethical norms.
magoo
magoo 606476 2016. április 3. 22:32
Válasz erre
IMG
IMG

Tisztelt Fórumozók!
Az etikai bizottság döntése.
Magó Károly
romsitsa 606150 2016. március 29. 11:58
Válasz erre
Hello,

rendben, megtaláltam, megtévesztett a vezérsík alakja, azt hittem az a törzs terepmintájának íve...

Üdv

Á
Podva 606148 2016. március 29. 11:08
Válasz erre
Üdv
A 605694 hozzászólásomban csatolt F.411-es Heinkel esetében is nagyon halvány a különbség a törzsgyürű és a foltozószín között...
Viktor
Rumcájsz_52 606146 2016. március 29. 10:32
Válasz erre
Hali
A Capronin látszik a törzsön lévő gyűrű, a vízszintes vezérsík törzsre vetett árnyékánál kicsit előrébb; a törzs alsó-oldalsó felületén, aminek kicsit világosabb a színe, azon jobban látszik. A törzs oldalán lévő álcázófestás színétől alig-alig tér el halvány árnyalattal.
R.
Safranek 606145 2016. március 29. 10:27
Válasz erre
Nekem úgy tűnik, h látszik a gyűrű a törzsön.
romsitsa 606143 2016. március 29. 10:19
Válasz erre
Sziasztok,

a Carponin tuti van a törzsgyűrű? A terepminta nincs elvágva ott, ahol a gyűrűt feltételezem.

Üdv

Á
magoo 606117 2016. március 28. 21:58
Válasz erre
Szia Viktor!
Azért mellékeltem a szöveget, hogy a szín hivatalos változata itt legyen.
A javítóműhelyekben biztos volt raktáron lévő festék is.
A mellékelt Caproni fotó szerintem nem bizonyító erejű, az erős napfény miatt, ahogy korábban már leírtam.
Van másik fotó, ami nem magyartarka séma és nagy a hasonlóság?
magoo
Podva 606094 2016. március 28. 19:14
Válasz erre
Szia Karcsi
Teljesen igaz az amit írsz, de hogy is zajlott a sárga jelzés bevezetésének időrendje?

1941 március 27-én megdöntik a németbarát jugó kormányt
1941 április 3.-án elkezdődik a mozgósítás
1941 április 11-én átlépjük a jugó határt

Létezhet, hogy 8 nap alatt a LÜH varázsolt tetemes mennyiségű "krómsárgát", azokat ki is szállította és fel is festették legalább a hadműveletekben részt vevő repülőgépeinkre?

Az is igaz, hogy az egyetlen ismert, a jugó hadjárt idejében készült színes fotón a (Repülő Tőr szd. CR42-eseiről) valami lehetetlen sárgásfehér szín van, ami jó rosszul fed...

Ennek ellenére azért nem tartom lehetetlennek, hogy a tengelyhatalmi jel, meg a tarkák világos árnyalata közötti hasonlóság nem a véletlen műve csupán...
Üdv Viktor
magoo 606083 2016. március 28. 17:52
Válasz erre
Viktor!
A Vkf 1941. június 25-én rendelte el a Dunától keletre fekvő repülőtereken:
„ne csak a hadi-repgépeket és a futár rep.rajba” besorolt gépeket, hanem az összes repülőgépet lássák el a krómsárga jelzésekkel.
Ez két szintén 1941-es (korábbi) rendeletet egészít ki, mely minden bizonnyal a hadi-repgépeket és a futár rep.rajba besorolt gépek festését rendelte el.
Az is olvasható az anyagban, ezzel minden gépnek egységes lesz a jelzése a „hadi-repgépeknek, a futár rep.rajba” besorolt gépeknek és a többinek is! Ezért szerintem a krómsárga előírás végig egységes volt. A festéket a központi repülőgép javító műhelytől kellett igényelni.
magoo
Podva 606066 2016. március 28. 15:08
Válasz erre
Caproni-Ca-135-B-538
Caproni-Ca-135-B-538
Reggiane-Re-2000-V-419(5)
Reggiane-Re-2000-V-419(5)

Szia
Itt a Caproni fotó amiről a korábbiakban szó volt
Lentebb azt írod:
"Arányaiban el kellene, hogy térje(n) a törzscsíktól mert az egy jóval élénkebb, teltebb szín."
Lehet hogy a törzscsík esetében is el van földelve egy kutya?
Létezhetett az, hogy akkor amikor első alkalommal 1941 áprilisában a gépeinkre felkerültek a tengelyhatalmi jelzések akkor azok nem voltak mások mint az a bizonyos álcázó sárga? Amikor nagyhirtelen megtámadtuk Jugoszláviát akkor minden egyes alakultunk el volt már látva RLM04/27-el? Vagy felfújtak rá valami olyasmit ami volt? Talán magyarázza azt hogy a Re2000-ek jugó hadjárat utáni kamuflázs javítását elintézték csak a zöld és barna(?) foltok felfújkálásával. mint a mellékelt 2. fotón látni...
Az Aeromaster annak idején a finn gépekre más tengelyhatalmi sárgát csomagolt mint a német gépekre... létezhet hogy a sárga esetleg csak a háború későbbi szakaszában egységesült csak?
Üdv Viktor
Z63 606014 2016. március 27. 20:03
Válasz erre
Helló!
Csak, mint ötlet! A mintáid közt szereplő sárga meglehetősen közeli az egyik Giallo Mimetico-hoz, így lehet, hogy ezt használhatták az olasz festések javításához, vagy reprodukálásához. Akár a zöld is beleférhetett a foltozáshoz.
Üdv, Cudri
romsitsa 605973 2016. március 26. 23:47
Válasz erre
Amit írnak azért baromság, mert olyan nincs, hogy egy RAL szín másik árnyalata, ráadásul minta alapján. A RAL értelme, egy adott szín pontosan ugyan olyan bármikor, bárhol, de egy bemért szín valamilyen változata már nem értelmezhető.

Á
romsitsa 605972 2016. március 26. 23:42
Válasz erre
Zoli a Dunkelgelb nach Muster nem a RAL 7028. A nach Muster/minta szerinti kitétel azért szerepel a nevében mert az a szín nem létezett a RAL palettán.

Üdv

Á
Z63 605970 2016. március 26. 22:24
Válasz erre
Z63 605969 2016. március 26. 22:22
Válasz erre
Szia Ádám!
Itt is találsz néhány adalékot a 7028-cal kapcsolatban.
Ami nekünk kell, az a 7028 Dunkelgelb nach Muster. Ez nem létezik jelenleg a RAL sorban.
www.militaerlacke.de/lack/1kkuns ... /index.php
stores.ebay.de/historypaint
Üdv, Z
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.