<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
exec | Adatlap | 586064 | 2015. május 21. 11:52 | ||
tüzér | Adatlap | 586062 | 2015. május 21. 11:27 | ||
Ok, lehet félreértehtő voltam,semmi bajom a géppel.Csak keveslem a hozzátartozó fegyverzet skáláját.A politikai döntéshozók elmarasztalása meg azoknak szólt, akik leszólják a gépet.A gép nem tehet politikai döntésekről.Egy újabb generációs gép,mindezidáig kiaknázatlan lehetőségekkel.Sajnos.Egy álom lenne a szárnyak alatt Brimstone-rakéták fürtjeivel...Ha hívásra jön, és kirángat a helyzetből...:-) | |||||
Kamovos | Adatlap | 586061 | 2015. május 21. 11:21 | ||
Hajdan azért akarta leállítani a kiképzési repülést az 1500mm-es, színtiszta rosszindulat parancsnok, mert nem látott üzemanyagtöltő kocsikat a torony előtt! Ennek csak egy oka volt, mégpedig az, hogy bár készen álltak kimenni géphez tölteni, de nem álltak ki a rep üzáról. Ekkor teljesen jogosan, azt mondta az ellátó század parancsnokának. "Elvtárskáim! Jegyezzétek meg! Nem mi vagyunk értetek, hanem ti vagytok értünk, a ti feladatotok az, hogy kiszolgáljatok minket!" Ettől kezdve nem a rep üzáról jöttek ki a töltők, hanem kint álltak a torony előtt, ahogy a műszaki mentő, daruskocsi, tűzoltók, mentő, és apakocsik. Kérdem én? Ha egy reptéren kiemelt hadműveleti feladatokat, gyakorlatot hajtanak végre! Akkor az a majomfogó miért is nincs szolgálatba? Miért úgy kell külön leigényelni? Főképpen akkor, ha a vendég alakulat parancsnoka érkezik! Talán nem tudták, hogy gépet várnak? Szerintem idehaza ilyen nem fordulhatna elöl! Magyar rep technika üzemeltető, és azt repülő állomány tudása világhírű! Ez nem vicc! Világszerte elismerik a munkájukat és tudásukat! Jó lenne, ha pont ide haza ezt nem kérdőjelezné meg senki! A Gripen... Hm... Igen. Az "okosok" ezt vették, azzal amivel. De ez az esemény rámutatott két fontos hiányosságra. Fékező horog, és fékernyő hiányára. Erre vajon ki és mit fog reagálni. Azt is tudjuk, hogy az elején elég szépen fogytak a hajtóművek is, mert nem tetszett nekik a Keméti homokos szél. Ezt még nem felejtettük el ugye? Nem szeretném végig sorolni a nálunk lévő gépekkel kapcsolatos problémákat. Megteszi ezt más helyettem. :) Viszont roppantul érdekelne, hogy ezekkel a hiányosságokkal, mekkora harcértéket képviselhet, egy esetleges ellenséges repülőgéppel szemben. Mert nekünk ezzel a géppel, ezzel a felszereltséggel kel menni, és nem egy elkóborolt utasszállító gépre gondolok, amit iskola példa szerinti végrehajtással, jó belátásra bírtak eddig is. Mire képes valós helyzetben? Sehol nem bizonyította igazi légi harcban tudását, létjogosultságát. | |||||
Zoli | Adatlap | 586060 | 2015. május 21. 10:35 | ||
Sziasztok, Állítólag van majomfogó a cseh reptéren, de ha nem jelentik előre a szükségességét, akkor egy pillanat alatt nem lehet használni. A gép törésén kár agyalni, minden helyzet más, és más típus is összetörhetett volna így, vagy kevésbé, vagy jobban... A típusról lehet vitatkozni, de felesleges már, ez van. Én nem örülök neki, főleg a kiválasztásának (zárt ajtók mögött orbán és pintér...). Bármelyik még üzemeltethető F-16 jobb lett volna. És nemcsak ADF vagy AM/BM, hanem C/D verziókról is volt szó. Sok szempontból sokkal jobb az amerikai, a svéd viszont modernebb, bár sok mindent még nem bizonyított. z | |||||
exec | Adatlap | 586059 | 2015. május 21. 10:23 | ||
Tüzér, döntéselméletből írtama diplomámat, és pont a Magyar harci gép tenderről. Fél év volt az anyaggyűjtés, ami a sajtóhírektől a HM sajtó osztályán át az LM? BOeing és BaE Saab felkeresését is magába foglalta. Az eredeti kérdés így hangzott 1999 májusában Selmeczi Gabriella korrupcióba keveredett, miután az LM megkörnyékezte, hogy Magyarország az F-16-ost válassza. Az LM ajánlatában egyébként 65%-os ellentételezés volt. 2001 a honvédelmi bizottság (a szakma) bejelenti, hogy F-16-osok vásárlását javasolják a kormány részére. Másnap Orbán Viktor bejelenti, hogy a bizottság űlést tartott a gazdasági és a pénzügyminiszterrel kiegészülve, és Magyarország Jas-39 Gripeneket fog lízingelni (ellentételezés 130%). Mi befolyásolta hát a döntést? Elárulom, nem csak az ellentételezés. De nem lövöm el az összes puskaport, majd akit érdekel, megkérdezi. Egyébként az LM hozzáállása csak a további európai tenderek bukása után változott meg, és ajánlott először életében 100% fölötti ellentételezést (a hozzáférhető adatok alapján) Lengyelországnak. Üdv. exec | |||||
jacksson | Adatlap | 586058 | 2015. május 21. 10:22 | ||
Üdv. néhányan -rajtam kívül is, ismerősök- olvasgatják reg. nélk. az oldalakat és döbbenet :) van egy jól 'körülírható mag' aki állandóan minden fórumba "szakért"...de, az ő bajuk... | |||||
exec | Adatlap | 586057 | 2015. május 21. 10:14 | ||
Megdor, azért valamit nagyon kihagysz. Szép elmélkedni arról, hogy lehetett volna két század elavult szériájú F-16-osunk (mert az F-16 ADF az igenis az), de ha olyat kérdezel meg, aki ért is hozzá, az azt fogja mondani, hogy a Gripen egyáltalán nem olyan rossz gép. Megkérdezhetsz róla infókat, Gyenge beépített zavarórendszere kiütötte a Román légi irányítást két éve egy gyakorlat során. 3 éve volt Olaszországban egy gyakorlat, látóhatáron túli harccal. A korábban MiG-29 -et repült Gripen pilóta beszámolt arról, hogy a gyakorlat szabályainak megfelelően kivált, amikor úgy gondolta, hogy megtörtént az ő radaros felderítése és az Olasz F-16 "látóhatáron túli rakéta indítási pozícióban" volt. Leszállás utáni elemzéskor pedig kiderült, hogy valójában fogalma sem volt az olasz kollégának arról, hogy hol a Gripen, a felderítése nem történt meg... Kis gép, kis radarkép. És két éve lett egyáltalán annyi pilótánk, hogy teljes váltás legyen a 14 géphez. Ha lenne 24-26 F-16-osunk akkor a fele csak állna személyzet hiány miatt. De majd Robi előkerül, és mesél, amit mesélhet. Ha meg neki sem hiszel, az majd a te bajod lesz :) Üdv. exec | |||||
badboy | Adatlap | 586050 | 2015. május 21. 08:02 | ||
Még szerencse, hogy a jó magyar reflexek azonnal működésbe léptek. Nekünk minden nagyon fehér vagy nagyon fekete. Átmenet az nincs, ahogy a probléma körüljárása, árnyalása sem divat. Adott valami- jelen esetben egy Gripen- ami istenkirály vagy egy rakás f.s. Az a gép csak egy rakás alkatrész egybegyúrva, ahhoz kellenek EMBEREK akik életre keltik, kellenek felszerelések, szerszámok, függesztmények stb. hogy működjenek. ugye hogy mindjárt kijönnek az árnyalatok is? A lehetőség minden repülőgépünkben ott van, csak kérdés ezt a lehetőséget mennyire használjuk ki. De ha nincs kihasználva az szerintem nem a repülőgép típus hibája. | |||||
erwyn | Adatlap | 586048 | 2015. május 21. 07:27 | ||
A hajózók szeretik, a műszakiak kedvelik a kerítésen kívűl állók fikázzák. Mi a gond? Minden féle szerep le van osztva! Ahhoz fel kellene nőni a tiszrelt publikumnak, hogy ezzel a géppel egy generációváltás történt a légi erölködésben, ami szemléletváltást is követelt! Olvassatok utána, hogy micsoda ribilliót okozott az egyiptomi együttesnek a Mig-21-ről átállni a hőn áhított F-4 Phantomok üzemeltetésére és ne gyertek a motíválatlan képzetlen arab gyerek szöveggel, ott is a javát szedik össze a repülők mellé! Ehhez képest itt minden halad,igaz kicsit csikorozva, de megy. Az F-16 nekem is sokkal jobban tettszik, de ha vele játtszódik le ez a repesemény ő sem nézne ki máshogyan. Szóval, barátkozzunk egy kicsit a dologgal és ha ellátogatunk egy hazai repnapra igyekezzünk élvezni, hogy ezek a mi felségjelünket viselik és vannak! | |||||
tüzér | Adatlap | 586046 | 2015. május 21. 07:02 | ||
Örök téma ez a "fos Gripen"-úgy látszik.Miért nem a politikust szidjátok, aki döntött minderről?Aki zsebelte a pénzt?Aki ilyen konstrukciókkal bérelte,aki nem vett hozzá meg még ezt-azt?Drága, az tuti, ebbe az árba belefért volna más is, jobb fegyverzettel.De maga a gép miért is fos?Mert nem vettek meg hozzá mindent.Korrekt gépágyúlőszert, rakétákat, irányított bombafegyverzetet.Nálunk kihasználatlanul vannak a gépek.Lehetőség lenne benne, ha már ez van itthon, ezt kell nyergelni.Meg kell hozzá venni mindent, amit lehet. A törése meg egy dolog.Amit használnak, az így végezheti.Volt minden elsővonalbeli gépünkből veszteség.Sőt, nem csak nekünk.Kicsit nagyon magyarul kezelik sokan a dolgot.Minden fos, mindig más kellene... | |||||
sanyi | Adatlap | 586045 | 2015. május 21. 06:08 | ||
:) Azért kíváncsi vagyok arra a repülőre, ami átmegy ezen a "törésteszten"... | |||||
migi | Adatlap | 586041 | 2015. május 20. 23:04 | ||
Még jó hogy ennyi szakértőnk van , | |||||
Weizi | Adatlap | 586038 | 2015. május 20. 22:32 | ||
A cseh reptér is, ahogyan a kecskeméti is fel van szerelve mind a kétfajta vészelfogó rendszerrel! Ahogyan szerintem a mai katonai repterek szinte mindegyike, ami komolyabb használatban van. | |||||
PETI | Adatlap | 586037 | 2015. május 20. 21:37 | ||
Ez egy érzelmektől nem átjárt, objektív elemzés volt. Köszönjük! :) Esetleg elküldhetnéd a Saabnak is, mint szakvéleményt. Üdv | |||||
Kamovos | Adatlap | 586035 | 2015. május 20. 21:13 | ||
A Gergőék jól vannak (!) ez a lényeg, a többit leszarom, mert az csak vas, az meg van bőven! A Gripen pedig egy fosláda! Mindig is utáltam! Most a törésteszten elbukott, szanaszét szakadt. Nem szabd megpróbálni lehozni, ha gond van vele, az emberélet többet ér! Remélem légi harcra nem kerül vele sor, mert ha ott is így vizsgázik az már tragédia lesz! Se fékernyő, se horog, se majomfogó! Mi ez? Orosz rulett? Hol vagy a rep biztonság! Csehek is gondolkodhatnak kicsit, meddig nyalják az amcsik seggét! Drót mi? Horog meg nincs hozzá! Gratulálok! Ha van eszük, akkor a drótot ki egészítik majom fogókkal. | |||||
Gabusch | Adatlap | 586030 | 2015. május 20. 20:31 | ||
Aha. Akkor értem, köszönöm. Elvileg ugyan akár többet is lehetne telepíteni, de mivel hálistennek viszonylag ritkák a balesetek, valószínűleg úgy már akkor sem lenne rentábilis, ha egy ilyen gép dollármilliókba kerül, ha törik. | |||||
erwyn | Adatlap | 586027 | 2015. május 20. 19:48 | ||
Amiatt, hogy az egyik masina mondjuk 4 tonna körül száll le, míg a másik 12-vel, a harmadik 17-el stb. Ami jó a tizensoknak arról lepattanna a csöppség. | |||||
Gabusch | Adatlap | 586024 | 2015. május 20. 19:03 | ||
Akkor adódik a következő kérdés, hogy miért nincs a repülőtereken minden géphez alkalmazható vészmegállító berendezés? | |||||
Planes | Adatlap | 586023 | 2015. május 20. 18:50 | ||
Igen, ide rengeteg szakértő írogat,ettől érdekes ez az oldal.Ha Ugrik dandártábornok úr úgy döntött,hogy kapaszkodj öreg ,mert innen megyünk,akkor elég nagy lehetett a baj.Egyébként egyáltalán nem biztos ,hogy 100%-s a kár. Üdv.! Eses Sándor | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 586021 | 2015. május 20. 18:40 | ||
A horgos-drótköteles vészfékezés nem NATO-szabvány, hanem USA, pl. F-15/16-on van, Tornadon, Mirage-okon nincs, meg sajnos a Griffmadáron sincs. | |||||
ssanyi | Adatlap | 586019 | 2015. május 20. 18:35 | ||
Üdv! Örülök hogy ennyi aktív pilóta látogatja az oldalt akik mintha szemtanuk is lettek volna, amíg el nem felejtem még a Gripen kezelésében is jártasak. Örülünk hogy túlélték a pilóták, elő a vizes lepedőkkel! | |||||
Gabusch | Adatlap | 586017 | 2015. május 20. 17:58 | ||
Ezt én értem, de legjobb tudomásom szerint pl. az USA-ban az index piros, míg Európában borostyánsárga. Ha ide akarnak eladni egy Jeepet, biztos, hogy felszerelik a sárga index-szel. Nem értem, miért nincs ilyen kikötés pl. az ominózus esetben. Nyilván megoldanák, ha másképpen nem tudnának eladni NATO tagországba gépet. | |||||
Weizi | Adatlap | 586014 | 2015. május 20. 17:53 | ||
Fékernyő természetesen nincsen, és a sebességet illetőleg remek a meglátásod! Hatalmas volt.:-( | |||||
exec | Adatlap | 586013 | 2015. május 20. 17:50 | ||
Viszont marad a kérdés. Van fékernyő legalábbis vész esetére a Grippenen, avagy nincs? A törésben és a nyomok alapján egyértelmű szerepet játszott az, hogy a gép bukfencezett a szántásban. Nézzétek a nyomokat. Az orr biztos nem egyszerű túlfutástól inkább a bukfenc miatt szakadhatott le. Viszont ez még mindig nagyon nagy sebességet feltételez, nagyobbat mint esetleg a gép leszálló sebessége. | |||||
Weizi | Adatlap | 586012 | 2015. május 20. 17:47 | ||
Mert a svédek nem NATO tagok, és a korábbi típusain sem volt horog, mivel ők is az orosz hálós vészmegállító berendezésekhez hasonló rendszert alkalmaznak a mai napig. | |||||
Gabusch | Adatlap | 586011 | 2015. május 20. 17:26 | ||
Itt lejjebb szerepel egy olyan kitétel, hogy a NATO majomfogó-szabvány a horgos drótköteles. Ezzel kapcsolatban nekem az a kérdésem lenne, hogy mi a búbánatos francért nem kötelező akkor minden NATO gépen a horog, teljesen függetlenül attól, hogy tervezik-e hordozón is használni, avagy sem. | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 586010 | 2015. május 20. 17:24 | ||
Akkor félreértettem, bocs! | |||||
Benedek | Adatlap | 586009 | 2015. május 20. 17:22 | ||
Biztosan emlékeztek a 29-esre,ami átugrotta kecskeméti kerítésen,hát az is kutyán nézett ki... | |||||
Benedek | Adatlap | 586008 | 2015. május 20. 17:20 | ||
TAMÁS78!A majomfogóra,azaz az ATU-ra gondoltam.az is orosz! Az viszonylagosan nagy biztonsággal képes megfogni az elszabadult repcsit. | |||||
migi | Adatlap | 586007 | 2015. május 20. 17:18 | ||
Megmondom engem egyáltalán nem érdekel hogy miszlikbe van e Svéd gép vagy egy orosz gép van miszlikbe , egy érdekel a két EMBER akik a gépbe ültek ők életben maradtak , és ez a lényeg , vagyis a technika ez a része jelesre vizsgázott . | |||||
Benedek | Adatlap | 586005 | 2015. május 20. 17:03 | ||
Íme,megint bebizonyosodott hogy milyen jó is az a jól bevált orosz technika..Ennyire nem tört volna össze a masina az egyszer biztos! | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 586003 | 2015. május 20. 17:00 | ||
Caslavban nincs a régi orosz ATU-majomfogó, csak az amerikai drótköteles fékező, ahhoz meg nincs a Griffen kampó. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 586002 | 2015. május 20. 16:57 | ||
Szerintem ez nemcsak túlfutott, hanem csinált egy-két cigánykereket amikor felugratott a pálya végén a dombra. Ha ekkor pont orra vagy lógó orral ferde szögben orrfutóra érkezett, akkor volt mitől leszakadni az egész orr-résznek, és a svanc is ekkor rongyolódhatott le ilyen csúnyán. | |||||
cenci2 | Adatlap | 586001 | 2015. május 20. 16:56 | ||
Gondolom nagy sebességgel futott túl és a mezőn átpördülhetett ,de azért le lehetett volna ezt rendesen lassítani annyira hogy ekkora kár ne keletkezzen .Én inkább komputer bibire gyanakszom mert valamit nagyon bekavarhatott .Ebben az esetben szerintem egy átstartolással talán újra levegőbe emelkedhetett volna és akkor a következő körben majomfogóval lelehetett volna állítani . | |||||
Benedek | Adatlap | 586000 | 2015. május 20. 16:32 | ||
Nekem meg az nem tetszik,hogy nagyon összetört,ahhoz képest,hogy "csak" túlfutott.Mitől tört le a svanc?Mitől szakadt le az orrszekció fülkéstől?Szakmabeliek láttunk már pár túlfutott repcsit,de ez nagyon kakán néz ki. | |||||
exec | Adatlap | 585999 | 2015. május 20. 16:31 | ||
exec | Adatlap | 585998 | 2015. május 20. 16:21 | ||
fotókat elnézve, ez nem kicsit szalad túl a pályán, hanem rohadt sokat. No most, ha időben ért talajt, akkor miért nem áll leszálló konfigurációban a kacsa vezérsík? ÉRtem, elromlott a kerékfék rendszer. De ehhez a túlfutás mértékhez jelentős sebességnek kellett maradnia, márpedig a Gripen leszállósebessége alacsony, tömege alacsony, a kacsavezérsík önmaga elég erős fékhatást tud kifejteni, és oké, hogy leszalad, de ennyire? Nem arról lehet szó, hogy eleve hosszúra jöttek? A hibás fék, és az eleve megkurtított pálya együtt már okozhatta ezt, de nehezen hiszem, hogy önmagában a kerékfék rendszer hibája a felelős... Mit gondoltok? A gripen kapcsán hallottam olyat, hogy van rajta fékernyő, de nem találtam pontos infot. Van rajtuk fékernyő? Üdv. exec | |||||
sárkányos | Adatlap | 585992 | 2015. május 20. 13:24 | ||
Szevasz. A hagyományos hálós majomfogó ezen a reptéren nincsen csak a BAK-12(horgos). | |||||
erwyn | Adatlap | 585990 | 2015. május 20. 12:32 | ||
Miért nem működött a majomfogó, nincs is telepítve? Igaz a natoszabvány a horgos , az viszont ezen a tipuson nincs. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 585987 | 2015. május 20. 10:58 | ||
Repülési balesetnél elvileg a gyártó, az üzemeltető és a balesetnél "területileg illetékes" képviselőiből állhat a vizsgálóbizottság (itt ráadásul előny, hogy a csehek is Gripen-üzemeltetők, tehát semmilyen szempontból sem kívülállók). | |||||
Zoli | Adatlap | 585985 | 2015. május 20. 10:17 | ||
Ez elég szomorú és a nagyobb baj az, hogy az egyik kétüléses tört össze, szerintem javíthatatlanul. Remélem a svéd vagy harmadik, független fél fogja kivizsgálni a dolgot. z | |||||
PETI | Adatlap | 585961 | 2015. május 19. 20:51 | ||
Sennás | Adatlap | 585960 | 2015. május 19. 20:39 | ||
Kemény egy lista,rájár a rúd a Cseh légtérre. aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Country=OK | |||||
Sennás | Adatlap | 585959 | 2015. május 19. 20:33 | ||
Igen igazad van.Bocs Date: 19-MAY-2015 Time: 13:40 Type: SAAB JAS 39D Gripen Owner/operator: Hungarian Air Force Registration: 42 C/n / msn: Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: 2 Airplane damage: Written off (damaged beyond repair) Location: 21. základna taktického letectva Čáslav. - Czech Republic Phase: Landing Nature: Training Departure airport: Kecskemet Destination airport: Čáslav airfield Narrative: "Around 13:40 hours the accident occurred airplane Hungarian Air Force JAS-39 Gripen during the landing maneuver at the airport 21st Tactical Air Force Caslav. The aircraft callsign PUMA66 flew from Hungary to exercise Lion Effort 2015 " "The crew not brake during landing two seater and before the end of the track was ejected. Both pilots are fine. The airplane rolled out of the flight and landing runways free field " The aircraft ended up behind the runway in the field. | |||||
PETI | Adatlap | 585958 | 2015. május 19. 20:31 | ||
42-est is hallottam, csak azért. Biztos ez a 43? | |||||
Sennás | Adatlap | 585957 | 2015. május 19. 20:30 | ||
"43" | |||||
PETI | Adatlap | 585956 | 2015. május 19. 20:29 | ||
Oldalszámot tudunk? | |||||
Benedek | Adatlap | 585955 | 2015. május 19. 20:28 | ||
Nincs az az ember aki ezt a gépet aláírná...sem aki megrepülné .Ez kuka.Lezuhant gépből történő alkatrész kannibalizmus nem egy elfogadott dolog. | |||||
ssanyi | Adatlap | 585954 | 2015. május 19. 20:08 | ||
Üdv! A lényeg hogy a pilóták megúszták ép bőrrel! A tulajdonos pedig vagy újjáépíti vagy újrahasznosítja, szerintem. Sajna ez nem a Magyar Légierő. | |||||
erwyn | Adatlap | 585952 | 2015. május 19. 19:59 | ||
Hiába! Már csak a nosztalgiázás jut neki! |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
az eredeti szerződés kizárólag levegő levegő profilú gépekre vonatkozott, azt már 2002 őszén módosította a Medgyessy kormány felderítő konténerrel, Maverickkel és egyéb levegő föld eszközökkel kiegészítve, a vicces az,hogy ezt annak idején, mint kívánatosat bele is írtam a diplomámba, (2001 őszén, telén íródott) és meg is valósult. Egy dolgot azonban nem vettem figyelembe. Az eredményes és korszerű légierők egy képöesség elsajátításához számolnak pilótánként 160-180 évi repült órával (ha jól emlékszem) ha ehhez hozzá vesszük a közeli támogató, a radar lefogó, avagy a bombázó bevetéseket akkor ez már 300 repült óra fölöttre jön ki személyenként. Ehhez már nem elég a 12 + 2 gép ahhoz, hogy készenlét + szervíz + karbantartás + NATO felajánlás. Illetve mint lentebb írtam, személyi álomány sincs hozzá elég.
Mi akkor a nagyobb hiba? Ha mindent elvárunk (azaz szokás szerint a lehetetlent) és ehhez nem adunk időt, vagy ha legalább belül elismerjük a korlátainkat, és legalább a légi elfogóként jól képezzük a repülőket? Szerintem nálunk jelenleg ez utóbbihoz van anyagi emberi és eszköz béli keret.