/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.
Számvéber 623746 2017. február 21. 15:33
Válasz erre
Igen. 1944 szeptemberében 30-at, majd 1944. december végén a budapesti gyűrűn kívül rekedt ütegük még 10-et (valószínűleg nem újakat, hanem javítottakat), cserébe a német műhelyben nagyjavításra leadott gépekért.
tank 623742 2017. február 21. 15:05
Válasz erre
Tiszteletem!
A 7.rohamtüzérek kaptak stug 3 G-nek különböző verzióit?Jól tudom?
Számvéber 623737 2017. február 21. 14:18
Válasz erre
A m. kir. 1. lovashadosztály nem kapott sem StuG-okat, sem Hetzereket, sem semmiféle német páncélost, sem 1944 nyarán, sem később.

Üdv
romsitsa 623730 2017. február 21. 13:05
Válasz erre
1944. tavaszán a 2. páncéloshadosztály kapott néhány kocsit (talán 10) és emlékeim szerint nyáron a lovashadosztály is.
Mujzer úrnak van 2-3 fotója, amin korábbi Stugok vannak, talán azokat adták át a 2. páncélos ho.-nak, ezek Zimmeritezettek voltak.
A többi számomra ismeretlen kivitel.

Üdv

Á
tank 623722 2017. február 21. 12:33
Válasz erre
Köszönöm!
Szerettem volna egy korai magyar stugot zimmerit nélkül,de úgy látom ez nem jön össze...csak saukopfos volt zimmerit nélkül!De javítsatok ki ha tévedek...
romsitsa 623713 2017. február 21. 11:05
Válasz erre
Az első képen bolgár kocsi van, jellegzetes a számozás a jobb homloklemezen (és a zászló).
A második kép egy magyar filmhíradóból származik, a 7. rohamtüzér osztály kocsijai "parádéznak" Budapest környékén.
filmhiradokonline.hu/watch.php

Ugyan erről a helyszínről a Magyar Futárban is megjelent egy fotóriport. Ez részeiben a Keleti hadszíntér és Magyaroszág 2. kötetében (bővített kiadás) jelent meg emlékeim szerint.

Üdv

Á
Freddy 623711 2017. február 21. 10:49
Válasz erre
tank 623707 2017. február 21. 09:38
Válasz erre
stug-iii-02
stug-iii-02
hunstug 3
hunstug 3

Sziasztok!
Ezekről a korai stugokról tud valaki bővebbet?
Az egyik képen ha jól látom zimmerit mentes,némi terepszínnel,a másikon (a háttérben)azt nem vágom.
Köszi!
Sokol 623322 2017. február 14. 18:14
Válasz erre
Én is szeptemberre tippelek. A november már keményebb volt, nincsenek ahhoz öltözve.

(00:02:27 :D - épp most kezdi mondani, hogy nem akart semmi rosszat, ő csak odanyúlt a demizsonért )
Tizedesünk sprintben (zsepivel?) A cowboy sem semmi az utcasarkon :)

Ennél magyarabb nem is lehetne a csapat.
romsitsa 623315 2017. február 14. 16:30
Válasz erre
Hello,

vetnétek egy pillantást a Zrínyikre?
filmhiradokonline.hu/watch.php

Az egyik felfüggesztésén már ott vannak a "sárkaparók", de még nincs köténye. Ezek szerint a sárkaparók megjelenése a Zrínyi-Turán gyártás egy bizonyos pontján jelent meg és gyártól független?

Felbukkan a három szegecses kitekintős kocsi, de szám nélkül. Kettő lett volna? Az 1. osztály 3. ütege már felfestett számokkal indult a frontra.

Mikori lehet a felvétel? 1944 szeptember?

Üdv

Á
Gabusch 623279 2017. február 13. 21:39
Válasz erre
Kicsit off, de nekem volt szerencsém személyesen ismerni olyan 1944-ben a Ludovikán végzett harckocsizót, akit Németországban, közelebbről Munsterben képeztek egy ideig - amíg totál értelmetlenné nem vált már a dolog.
romsitsa 623278 2017. február 13. 21:20
Válasz erre
Tarczayt is át kellett, hogy képezzék valamikor ;)

Á
tank 623277 2017. február 13. 21:13
Válasz erre
Üdv!
KöszönöM!
De a 214es az nem Tarczay-féle?Vagy az 314es?Mert az gondolom akkor a csapatainkhoz volt átvezényelve...tehát nem átképző gép elvileg.Vagy tévedek?
romsitsa 623273 2017. február 13. 19:33
Válasz erre
Bocs, valamelyik terepezett, valamelyik sárga. És ez a bevetett kocsi.

www.tiif.de/bilder/UngarnNIE%201.jpg

Üdv

Á
romsitsa 623272 2017. február 13. 19:29
Válasz erre
A rossz hír, hogy ezeket az átképzéshez használták, hogy effektíve mi került magyar használatba, kérdés. Egyetlen fotó van "magyar" tigrisről, amin a Pz IV mögött kullog, Mid kivitel, pótláncokkal a homloklemezén.
A 114-es kocsiból kettő van, ez egyik a 503. kocsija, a másik az 509.-é, mert nyáron az 509. is részt vett az átképzésben...
Szerintem mindegyik terepezett, a toronyszámok színéről nem nyilatkoznék.

A www.tiff.de-n megtalálod, amit tudunk.

Üdv

Á
tank 623266 2017. február 13. 17:49
Válasz erre
Hello!
Köszönöm az infókat!
Mivelhogy kíváncsi természetű vagyok:
A mieink által használt late tigerek 214es,114-es,115ös,122es piros vagy fekete toronyszámok?Mert sok leírásban mindkettő színt láttam de gondolom te vágod a témát!
Esetleg még annyit hogy valamelyik volt terepszínű is vagy csak egyszínű sötétsárgák voltak?
Safranek 623227 2017. február 13. 09:39
Válasz erre
Vki páncél vonatokról kérdezett:
annak itt egy remek cikk:index.hu/tudomany/2017/02/12/pancelvonatok/
ill. a lényeg
A cikk gerincét Illés András, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusa, történésze által tartott előadáson elhangzottak képezik. Az MMKM tanulmánytárában szerdánként többféle érdekes témában lehet előadásokat hallgatni, a részletes programokról itt érdemes tájékozódni.)
itt érdemes tájékozódni:
www.mmkm.hu/index.php/hu/szolgaltatasok/csaladi-hetvegek
romsitsa 623226 2017. február 13. 09:03
Válasz erre
Nem, ez a 312-es, a toronyládája egy másik tigrisről let átrakva (507. nhk. o.), amit szintén Sanokban szereltek.

Üdv

Á
tank 623215 2017. február 12. 21:44
Válasz erre
UngarnAufmacher4
UngarnAufmacher4

Estét szépet!
Még egy kérdés és most már békén maradok:ez ugyanaz a vas lehet?
tank 623188 2017. február 12. 19:43
Válasz erre
romsitsa 623183 2017. február 12. 19:06
Válasz erre
A magyar személyzet átképzésére használt kocsik egyike, szerintem az 503. nehézharckocsi osztályból. Sanokban volt egy nagy javítóműhely, ott a Kg. Mittemeyer és 503. osztályok "levetett" kocsijaival folyt az átképzés.

Üdv

Á
tank 623175 2017. február 12. 18:12
Válasz erre
hungtig_301.
hungtig_301.

Jó estét!
Érdeklődnék,hogy tud-e erről a járműről valaki bővebbet?
Azt vágom hogy korai,magyar a személyzet,a festésséma is nagyjából kivehető,a toronyszám talán fekete fehér szegély...de csak talán!
juge75 622748 2017. február 6. 20:44
Válasz erre
Sennás 622747 2017. február 6. 20:26
Válasz erre
tank_transmitter_receiver R_5 A
tank_transmitter_receiver R_5 A

Az miért van hogy más képen 12/250V van a rádióra írva nem 12/200V? Csak elírás valamelyik?
juge75 622745 2017. február 6. 20:15
Válasz erre
Azért gondoltam elsősorban erre a típusra, mert katonai célra készült, a másikat más területre találták ki. No meg valahol olvastam róla, de persze nem találom...
juge75 622743 2017. február 6. 20:08
Válasz erre
M/41-nek nincs rögzítése, fogó-tartófüle van a használathoz, fém tartó és fa markolat. Ez egyben megy a tartóra a járműben, ami két U-alakú lemez bőrszíj külső fél rögzítővel, és egy szintén lemez tartóval, ami alul-felül szögben hajlítva zárt, így ki sem csúszik belőle a tartálytest.
romsitsa 622723 2017. február 6. 17:12
Válasz erre
Ezt a fotót nézd össze kérlek a Nimród fotóival és az M/41 rögzítésével.

Üdv

Á
romsitsa 622722 2017. február 6. 17:11
Válasz erre
Mindkét Nimród a Toldi keretével van szerelve.

Üdv

Á
romsitsa 622721 2017. február 6. 17:06
Válasz erre
A Totál vége kúpos, ennek megfelelő a kerete is, az egyenes szakasz rövidebb. Egyébként vastagabb is az M/41.
A Toldiban és Csabában nem M/41 volt az utasítások szerint.
A Totál keretébe nem fér bele az M/41.
A Toldi és Nimród tartószerkezete azonos, a Turáné eltérő.
A Totál tartószerkezetének vége kúpos, mert kúpos a poroltó vége és pont ilyen van a Nimród gyári tervrajzán és az ex-bolyais kocsiban.

Szerencsére a HT könyvtárában ezek a rajzok/utasítások megvannak, meg tudod nézni őket.

Üdv

Á
juge75 622719 2017. február 6. 16:55
Válasz erre
99055835
99055835
midi_img_0334
midi_img_0334

Ez pedig a Nimród tartója.
Első képen az eredeti (Kubinka), másodikon a hazai példány.
juge75 622718 2017. február 6. 16:53
Válasz erre
toldiban
toldiban

A Toldiban valóban az Auto-totál típus van lefényképezve, ami szintén 2 kg oltóanyagot tartalmaz, de nem gázzal oltó hanem porral oltó készülék.
juge75 622717 2017. február 6. 16:45
Válasz erre
Mint leírtam, kifejezetten a Honvédség részére, annak megrendelésére és elvárásai szerint készült /a sima M41 oltókészüléket a Légierő részére gyártották/.
Nem én találtam ki.
Egyébként méret adatok: M41 H.B. Gázzal oltó: hosszúság: 19 cm, szélesség: 24 cm, magasság: 36 cm.
Autótotál porral oltó: hosszúság: 10 cm, szélesség: 10 cm, magasság: 38 cm.
Kérdés: Miért nem fér el a csap miatt egy 36 cm magas oltókészülék a szerinted 38 cm magas befogadóképességű tartóba?
juge75 622712 2017. február 6. 16:09
Válasz erre
romsitsa 622710 2017. február 6. 15:55
Válasz erre
Miért? Semmi bizonyíték nincs rá.

Üdv

Á
juge75 622708 2017. február 6. 15:20
Válasz erre
romsitsa 622705 2017. február 6. 14:33
Válasz erre
Mégis lett valami, kiszerelt készüléknél említ egy műantennát:
"A keretantenna helyett ilyenkor a műantennát használjuk, mellyel a hangolást és vizsgálatokat hasonlóan elvégezhetjük, sőt kisebb távolságra a levelezés gyakorlására is felhasználhatjuk"

Talán ez a műantenna van a H-355-ön bekötve.

Üdv

Á
romsitsa 622703 2017. február 6. 14:22
Válasz erre
Hali,

átnéztem az R/5 utasítást, de semmi utalás nincs szalagtól eltérő antennára. Viszont az Ansaldo kapcsán van két érdekes momentum.
Az alkatrész tábláztban szerepel
"2 db antenna felerősítő szerelvény (csak az Ansaldonál)"
illetve
"Az Ansaldo harckocsiknál csak 45 Ao-ás akkumulátorok vannak. Az antenna a készülék tetejére külön vasalással van felerő- "

Nekem ebből úgy tűnik az antenna magán a rádió dobozon volt elhelyezve?

Üdv

Á
romsitsa 622701 2017. február 6. 14:09
Válasz erre
Total_Toldi
Total_Toldi

A képet meg nem akarja elküldeni...

Üdv

Á
romsitsa 622700 2017. február 6. 14:07
Válasz erre
Ez mind szép és jó, de a Toldi málházási utasítása: 1 db Total poroltó.
A Nimródban ugyan ez a keret van, mind a tervrajzokon, mind a fotókon. Ebbe a keretbe az M/41 nem illik bele.

Miért biztos szerinted, hogy a Nimródon M/41 volt?

Üdv

Á
juge75 622695 2017. február 6. 13:21
Válasz erre
A másik, az M/41 robbanásveszélyes, vízzel nem oltható eszközök oltásához való.
juge75 622694 2017. február 6. 13:19
Válasz erre
M 41/HB gázzal oltó: A belenyomott levegővel működtetett gázzal oltó a honvédségi szabvány szerint készült. Eredeti krómozása erősen lekopott. Szelepkereke vas,tartálya réz, fogantyúja fa vas tartókkal. Feliratai hiányoznak. Jellegzetessége az, hogy a lövőke a szeleptestre került. Felszállítócsöves. Töltő- és biztosító szelepe a folyadéktartályon van elhelyezve. Ezen át közönséges gépjárműpumpával nyomták föl 8 atmoszféra üzemnyomásra.

Az Auto-Totál porral oltó, és általános felhasználású, nem katonai igények szerinti.
Az Auto Total tűzoltókészülékeket elsősorban gépjárművek tűzvédelmére fejlesztették ki.
A hajtóanyag palackot a készülék belsejében helyezték el.
Oltóanyaga 2 kg Totalit oltópor volt.
Tűz esetén a széndioxidpalack szelepkerekének lassú balra forgatásával lehetett a készüléket működésbe hozni.
A Total készülékek magyarországi vezérképviselete, gyártója a Ligeti és Bíró (Budapest V., Vígszínház u. 5.) műszaki és bányászati termékeket forgalmazó cég volt.
juge75 622693 2017. február 6. 13:12
Válasz erre
tuzoltokeszulekek-1940-50
tuzoltokeszulekek-1940-50

A magyar tűzoltó készülék gyártás egyik jelentős üzeme volt a II. Világháború előtt a Hirmann Ferenc Fémárugyár.
A gyár alapítója Hirmann Ferenc (Baja, 1855 – Budapest, 1939) volt. Első műhelyét 1880-ban nyitotta meg Budapesten a Dob utcában.
Később, 1889-ben a Csányi u. 9. sz. alatt üzletet nyitott, itt voltak a cég irodái is. A Váci út 119. szám alatti üzemét 1911-ben indította be.
A II. világháború idején a gyár jelentős hadi megrendelést is kapott.
A Magyar kir. Honvédség számára M/41 H.B. elnevezéssel 2 kg töltettömegű gázzal oltókat szállítottak.
juge75 622692 2017. február 6. 13:10
Válasz erre
romsitsa 622691 2017. február 6. 12:59
Válasz erre
romsitsa 622690 2017. február 6. 12:54
Válasz erre
Mi alapján gyári eredeti? A tervrajzokon a Toldival megegyző keret van. Az M41 a Turán/Zrínyi rajzain, fotóin szerepel csak.

Üdv

Á
juge75 622689 2017. február 6. 12:51
Válasz erre
juge75 622687 2017. február 6. 12:48
Válasz erre
romsitsa 622680 2017. február 6. 12:09
Válasz erre
A tűzoltó készülékben biztos vagy? A felfogatása a Auto-Totalhoz passzol, nem az M41-hez.

Üdv

Á
juge75 622675 2017. február 6. 11:31
Válasz erre
DSCF6297
DSCF6297
DSCF6294
DSCF6294
DSCF6296
DSCF6296
DSCF6299
DSCF6299
DSCF6298
DSCF6298
nt
nt

Az enyém ilyen lett. És amit pótolni illik...
romsitsa 622674 2017. február 6. 11:21
Válasz erre
Az egyik rendőrségi Csabán is a H-355-ös Toldihoz hasonló botantenna van.

Üdv

Á
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.