/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg Honi Légiereje

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg légierejének technikai eszközeiről.
Időszak: 1945-1990
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Murmuc 595958 2015. november 16. 09:33
Válasz erre
Csapó 595957 2015. november 16. 09:06
Válasz erre
Az ötleted a kétszínű gépről érdekes, ha nem lesz konkrétum szerintem érdemes megcsinálni, még jól is mutatna egyediségével a vitrinben.
Üdv: Csapó
zsocate 595954 2015. november 16. 08:49
Válasz erre
Fesd a géped bal oldalát ezüstre, a jobb oldalát zöldre. Rakj alá egy talapzatot amire ráírod, hogy "Repüléstörténeti dilemma".
Csapó 595952 2015. november 16. 08:42
Válasz erre
Sziasztok

A c-47-es hazánkbe kerüléséről, majd a végzetéről valóban vannak bőven információk a neten a tipuskönyvben stb. De milyen volt a 026-os színe a seregben zöld vagy ezüst, na erről nincs sehol információ, pedig a gép nem akármilyen története miatt is kiemelt témának számít(ana) a légierőnk múltjában.
Tehát zöld vagy ezüst lehetett?

Üdv: Csapó
piratvitorla 595837 2015. november 14. 19:09
Válasz erre
Szia!
A régebbi Top Gun/Top Flight/Aranysas magazinokban többször is írtak róla.
Egy amerikai légierős gép volt, ami az amik szerint eltévedt. A gépet a pápai szovjet vadászok szállították le. A személyzetet mint kémeket lecsukták, majd néhány hónap múlva dollárban fizetett váltságdíjért elengedték. Később az USA jegybank kivonta a sorszámok alapján a bankjegyeket a forgalomból...
A lefoglalt C-47-est a szovjetek átadták nekünk. Először a sereg használta, részt vett a balul sikerült ejtőernyős hadgyakorlaton, ahol a zászlóval ugró katona meghalt, a többiek rossz helyen értek földet (ha jól emlékszem).
Később a gépet átadták a Malévnak, ahol a különbségek miatt az üzemeltetés sok gondot okozott.
A gép végül Zuglóban, valószínűleg a személyzet hibájából egy utasrepültetés során a Lumumba (ma Róna) utcába zuhant és egy katasztrófa során megsemmisült. A fedélzetén mindenki meghalt + néhányan a földön is.
juge75 595834 2015. november 14. 18:54
Válasz erre
Nos akkor a tények: Sikeresen leszállított propaganda felderítő gép volt, amit nem adtak vissza.
A gép Amerikai és ennek megfelelően angolszász mértékegységnek megfelelő méretekkel és egyébb dolgokkal épült, a Liszunov metrikus.
Mivel csak a Szovjet géphez rendelkeztek alkatrészekkel, és mert nem érte meg rendszerben tartani, átadták a civil életnek, viszont javítani, cserélni kellett alkatrészeket. Ezért házasították össze a dolgokat, cserélték, amit lehetett (műszerek), viszont egyéb téren alkatrészfődarabok már gondot okoztak.
Hasznosították, reptették amíg lehetett a gépet, de csak olyan helyre mehetett, ahol nem állt fennt a veszélye annak, hogy visszaveszik.
vlevi 595777 2015. november 13. 18:55
Válasz erre
vackor 595716 2015. november 12. 16:08
Válasz erre
C-47 1.
C-47 1.
C-47 2.
C-47 2.
C-47 3.
C-47 3.

Sok sikert hozzá ! (amikor ez készült, még nem volt HAD-matrica...)
bandy 595713 2015. november 12. 15:30
Válasz erre
Muzzy 595711 2015. november 12. 14:57
Válasz erre
Lehet, hogy a futón nem változtattak, de a motort kicserélték, ezért sanszos, hogy a burkolat sem az eredeti c-47-es, hanem LI-2-es.
Valóban, külöldre (nyugatra nem mentek vele, nehogy lefoglalják.)
Muzzy
Csapó 595707 2015. november 12. 14:41
Válasz erre
Van egy Li-2 magyar kiadású típusfüzetem, gondolom hogy meg van több makettező társamnak is, abban is megemlítik a HA-TSA történeténél a 026-os oldalszámot.Még várok egy kicsit hátha előjön valami infó a szaktársaktól aztán ha nem akkor feladom.
Mert ha valamiről nincs hír ezen a fórumon akkor valószínűleg nem is létezett, csak az a típusfüzet ne említette volna...Még a végén mehetek a HAD-hoz HA-TSA matricáért civil gépre.
vackor 595702 2015. november 12. 13:44
Válasz erre
A Li-2.hu oldal is foglalkozik a HA-TSA géppel, szövegben, színes ábrában egyaránt. A katonai festésnél itt is csak egy nagy kérdőjel található. Sajnos, Horváth Balázs nívós típusgyűjteményében sincs korabeli színes fotó a C-47-ről.
migi 595701 2015. november 12. 13:30
Válasz erre
Biztos hogy repült ? Mert a lefoglalás utáni évben tavasszal már a Malévnál volt ,
Csapó 595700 2015. november 12. 13:24
Válasz erre
Szia

Több helyen is olvastam a honvédségnél való alkalmazását 026 lajstrommal (itt is az eredeti gyártási szám szám utolsó számjegyeit vették), majd egy nagyjavítás és motorcsere után került a Malévhoz. Bár említeni említették, viszont soha egy pici képet, de még rajzot sem találtam róla.Gyanús. Történetét ismerve azért megértem hogy nem reklámozták a lefoglalt USA szállító gépet a szocialista hadseregben...
juge75 595699 2015. november 12. 12:59
Válasz erre
Tudtommal polgári színekben repült, csak hazai terület felett.
Csapó 595692 2015. november 12. 09:54
Válasz erre
Szevusztok

A magyar szolgálatba állított amerikai c-47-es (HA-TSA) után érdelkődnék mégpedig a seregben szolgált 026-os lajstromú idejéről, hogy milyen színű lehetett, ezüst vagy sötétzöld. Jó pár helyen utánanéztem de sehol sem említik a színeket, pedíg szerintem sok makettező társamnak kinálna egyszerű lehetőséget csillagos szállítógép építésére, ha nem akar valaki C-47-ről Li-2-es átépítéssel bajlódni.
Üdvözlettel: Csapó Ferenc
Kamovos 595424 2015. november 7. 15:11
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.