/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
J_K 646264 2018. június 26. 11:51
Válasz erre
Bocsánat, a vége lemaradt:

"Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld
J_K 646263 2018. június 26. 11:48
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7

Sziasztok!

Bár a "Gondolatok a szürke 12-ről" c. írásom a "Magyar Tarka" topicban olvasható, a folytatás talán jobban illik ide.

" Variációk -a „12” színei a publikációk tükrében

Tanulmányom célja az elmúlt 40 év publikációinak felhasználásával a sokszor vitatott „12” jelzésű MKHL MesserschmittBf 109 G-10/U4 (WNr 612769) számszínének bizonyítása. A megjelent művek történeti áttekintése 1977-re nyúlik vissza, amikor napvilágot látott a „Gustav Messerschmitt 109 G Part 2” (Thomas H. Hitchcock, Monogram Close-Up 7, Monogram) 31. oldalán az -általam ismert- első fotó a gépről.
A különböző számszín-variációk ismertetése -főképp a publikálás dátumát és egymásra hivatkozásait tekintve- érdekes összefüggésekre világít rá.

1, A szín meghatározása nélküli művek

Tucatnyi publikációban jelent meg a „12” a számszín meghatározása nélkül. Néhány ilyen munka fotóanyaga ugyanakkor -mint a későbbiekben látni fogjuk- döntő segítséget nyújt a „12” azonosításában.

2, Piros számszín a publikációkban


Az első meghatározott szín a „12” esetében a piros volt, 1978-ban. Az 1984-es Airfoil Number 2-ban, amely részletesen foglalkozott a „neubibergi” gépekkel, a „piros 12” összesen 6 fotón, és egy színes grafikán szerepelt. A piros változat jelent meg ezután minden komolyabb munkában; olyan szerzők könyveiben, mint Shigeru Nohara, Brett Green, vagy -a Luftwaffe-festések egyik legelismertebb szakértője- Kenneth A. Merrick. Ezt a „sorozatot” érdemben csak a (később ismertetett) JaPo-mű törte meg.
A legújabb kutatási és elemzési eredményeket bemutató 2017-re datált, de valójában 2018 tavaszán megjelent, Richard A. Franks által jegyzett könyv viszont ismét, következetesen „piros 12”-t említ!

-Scale Models (makettező újság,Steve Archibald cikke, 1978 december) 634-637. old.

-Airfoil Number 2 (Steve Sheflin; Airfoil Publications, 1984), 21. old

-Messerschmitt Bf 109 G/K Augsburg Eagle (Shigeru Nohara; Model Art No. 290) 14. old.

-Luftwaffe Warbirds Photo Album (Delta Publishing, 1992) 89. old.

-Messerschmitt Bf 109 G (Shigeru Nohara, Masatsugu Shiwaku; Aero Detail 5, Dai Nippon Kaiga, 1992) 77. old.

-Augsburg’s Last Eagles Colors Markings and Variants (Brett Green; EagleFiles EF#3, Eagle Editions, 2000) 17. old.

-Stormbird Colors Construction, Camouflage and Markings of the Me 262 (Brett Green and Benjamin Evans; EagleFiles EF#5, Eagle Editions, 2002) 88. old.

-Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume One (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2004) 116. old.

-Captured Me 109s (Jackiewicz & Wawrzynski; Kecav, 2007) 139. old

-The Messerschmitt Bf 109 Late Series (F to K including the Z series) a Complete Guide To The Luftwaffe’s Famous Fighter (Richard A. Franks; Valiant Wings Publishing, 2017) 56. és 97.old.

Piros 12 -a döntő fénykép

A következő fotó a Jagdwaffe, Defending The Reich 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 3; Robert Forsyth; Classic, 2005) 288. oldaláról származik. A képet vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. Az előtérben a „különös” német Fw 190, a „piros 7/sárga 11”. (Ez a gép jól dokumentált, kiváló minőségű „szóló” képeket több könyvben is publikáltak róla). Azért különös, mert az eredeti „piros 7” taktikai számot nem festették le, mielőtt az új „sárga 11” jelzést megkapta. Esetünkben viszont ez hatalmas szerencse: mivel egy képen szerepel a magyar Messerrel, lehetőséget nyújt a háttérben látható „piros 12” színével való összevetésre.


3, Sárga számszín a publikációkban


-Messerschmitt Bf 109 G-10/U4 Production & Operational Service (Ales Janda, Tomas Poruba; JaPo, 2004) 60-63. old.

-Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume Two (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2005) 448. old (Errata)

-Jagdwaffe, War In The East 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 2; Christer Bergström & Martin Pegg; Classic, 2005) 166-167.old.

-Messerschmitt Bf 109 G/K vol. I. (Jakub Plewka; Kagero, 2005) 47. old.

-Messerschmitt Bf 109 (Yukinobu Nishikawa; Kaiga, 2010) 64-65. old.

-Messerschmitt Bf 109 G/K An insight into camouflage and markings (Maciej Goralczyk; Kagero, 2010) 52. old.

A cseh JaPo meghatározó fontosságú kiadó. Repüléstörténeti könyvei a legmagasabb színvonalat képviselik: alapos, minden részletre kiterjedő kutatómunka, eredeti dokumentumok, ritka, eddig jórészt publikálatlan fotóanyag és kitűnő grafikák jellemzik. A Messerschmitt Bf 109 G-10/U4-ről megjelent könyvük a típusváltozat legfontosabb referenciája. A magyar „12”-vel 4 oldalas fejezet foglalkozik 8+1(nagyítás) fotóval, színes és FF grafikával. A szöveg részletes elemzést tartalmaz -néhány érdekes felvetéssel. A számot sárgának azonosítja. De nézzük meg mit írnak erről a mű 60. oldalán:

„We deduced (kiemelés: FS) that yellow was used from colours usually applied by the Hungarian unit, which marked its aircraft exclusively with yellow, white and black.”

A kulcs a szövegben a „deduce” ige, amely levezetést, következtetést jelent. Nyers (és rendkívül magyartalan) fordításban:

„Arra következtettünk, hogy sárgát használták a színek közül, amiket rendszerint alkalmazott a magyar egység, mely repülőit kizárólag sárgával, fehérrel és feketével jelölte.”

Egyszerűsítve:

a, Nincs bizonyíték a sárgára.

b, A Japo közvetett referenciát használt a szín azonosításához. De honnan ered a JaPo-könyv információja? Az irodalomjegyzékből egyetlen mű jöhet szóba (igaz, a cím angol változatban, és kissé pontatlanul szerepel): „Messer”-The Messerschmitt 109 in the Royal Hungarian „Honvéd” Air Force -George Punka, OMIKK, 1995, Budapest. A Punka-könyv 90. oldalán ismerteti az 1945. áprilistól 10-től használt fehér, fekete és sárga színeket. Az viszont félrevezető, hogy a Punka szövegből hiányzik: a parancs egyben megtiltotta a „W”-jelzések használatát, és elrendelte az eltávolításukat. Ezzel ellentétben a kapituláció után készült fotók bizonyítják, hogy a parancsot nem következetesen hajtották végre: ”W”-jelzésű és az előírástól eltérő számszínű Bf 109 is maradt, nem csak fehér-fekete-sárga.
Összegezve: a JaPo más lehetőség híján -mert a 101. ezred a háború utolsó hónapjában már csak fehér, fekete és sárga színeket festett a Messerekre- azonosította sárgának a „12” taktikai jelzését. A fotók alapján a fekete és a fehér nyilvánvalóan kizárható, ahogy a sárga is, mert akármilyen típusú filmet használtak a fényképeknél (ortho- vagy pánkromatikus) az üzemanyag-háromszög sárgája és a számszín jelentősen eltér egymástól! (Lényegtelen, hogy Farbton 04-ről, vagy 27-ről beszélünk, e két sárga tonális különbsége minimális a FF-képeken.) S, hogy nem sárga a szín, arról mindenki meggyőződhet: A következő felvételek (James Kunkle fotói) a „WW II Fighters The Inside Information On Aerial Legends” (AirAGE, 2000) 88. oldaláról származnak. A képeket vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem.
A JaPo-könyv téves feltételezésen (hiányos információn) alapuló színmeghatározása ezután döntő szerepet kapott a későbbi publikációkban, -annak ellenére, hogy megjelenése előtt senki nem azonosította sárgának a számot. Azt követően viszont azonnal az „elfogadott változat” lett. (Hatására egyetlen, ám igen fontos példa: a Merrick-Kiroff-köny - Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945- első kötete 2004-ben jelent meg, még a JaPo-tanulmány előtt. A „12” piros számszínnel szerepelt benne. A második kötet viszont a JaPo kiadása után, 2005-ben, és az „Errata”-ban sárgára „javították” a Messer színét…)

4, Szürke számszín a publikációkban

Korábbi írásomban (Gondolatok a „szürke 12”-ről) már bemutattam a „szürke”-hipotézis megalapozatlanságát.

Egyetlen kérdés miatt érdemes visszatekinteni a szürke számszínre. 1995-ben jelent meg Tobak Tibor „Pumák és Boszorkányok” c. könyve (Zrínyi), melynek 322. oldalán Punka György „raszteres”-típusú grafikája szerepel a „12”-ről. A gépet hibásan Messerschmitt Bf-109 G-10/B-nek azonosítja (ilyen típus nem létezett), az álcázó színeket pedig világoskék (65)(!)/sötétzöld (81)/világoszöld (82)-nek jelöli, szürkészöld (02) számszínnel! Mivel a 65-öt alsó színként 1941 óta nem használtak a nappali vadászokon, megállapítható, hogy a grafika készítője az alapvető Luftwaffe-standarddal nem volt tisztában. Már 1972 óta rendelkezésére állt minden érdeklődőnek/kutatónak/grafika készítőnek: Karl Ries: Markierungen und Tarnanstrichte der Luftwaffe im 2. Weltkrieg Band IV /Markings and Camouflage Systems of Luftwaffe Aircraft in World War II. Vol IV (Verlag Dieter Hoffmann, 1972) c. kétnyelvű könyve, mely részletesen ismertette az L.Dv. 521/1. 1941. novemberi változtatásait, és a „Der Flugzeugmaler” 1944-es kiadásának utasításait a standard kamuflázsokról. Egy kutató számára ez a publikáció azért alapmű, mert a német festési szabványok ismertetésével primer forrásnak tekinthető! (További pontatlanság, hogy Punka György a szín pontos megnevezését is hibásan adta meg: „szürkészöld (02)”, ami az eredeti német terminológia szerint RLM 02 Grau. Az RLM 02 Szürke az egyetlen „RLM”-prefixes Luftwaffe szín.)

5, Kék számszín a publikációkban


A, A WNr 612769 kék számszínnel

-Bf 109 Late versions Camouflage & Markings (Krzysztof W. Wolowski; MMP, 2010.) 77-79. old.

-Camouflage & Decals Messerschmitt Bf 109 G-10/G-14 (Juszczak; MMP, 2012)

Krzysztof W. Wolowski könyvének a WNr 612769 -vel foglalkozó résznél kettősséget találunk. Egyrészt a szöveg helyesen utal rá, hogy a sárga szín kizárható (az üzemanyag-jelző háromszöggel való összehasonlítás után). Másrészt a szám kéknek azonosításánál téves a kiindulási alap. A szerző báró Luzsénszky Pál hadnagy „kék 12” gépére hivatkozik, de megfeledkezik arról, hogy 1945. március 7-től a Luftflotte 4 állományába tartozó gépek (beleértve az MKHL repülőit is) új azonosító jelzéseket kaptak. Sárgára kellett festeni a „nappali” repülők oldalkormányát, és a motorburkolatot 50 cm széles sávban. Az összes harckész magyar Messer átfestése biztosan nem történt meg 1-2 nap alatt (egy hét alatt sem); de a parancs kiadása után a feltöltésre érkezett, és bevetési állományba került vadászok mindenképpen viselték a taktikai azonosítókat. A Luzsénszky Pál-féle „kék 12” 1945. március 16-án szenvedett olyan súlyos balesetet, hogy a gépet leírták. Ha a neubibergi „12” ennek a pótlására érkezett volna, akkor sárga orrgyűrűje és oldalkormánya lenne. A jelzések azonban hiányoznak. Minden „neubibergi” magyar (és német) Bf 109 viselte a Luftflotte 4 által előírt sárga megkülönböztetőket, kivéve a „12”-t. Ebből következik, hogy a „neubibergi 12” nem lehet „kék 12”. A WNr 612769 sajnos nem szerepel az átvett gépek ismert listáin. A sárga jelzések hiánya azonban arra utal, hogy ez 1945 februárjában (amikor az MKHL jelentős mennyiségű G-10/U4-et kapott), vagy március első napjaiban történt. És, hogy később miért nem kapta meg a sárga jelzéseket, melyet a bevetési állományra fokozatosan felfestettek? Egyszerű: mert a gép ugyan repülésre alkalmas műszaki állapotban volt, azonban nem volt bevethető.

B, A Luzsénszky-Messerschmitt a „neubibergi 12” számformájával

A következő könyvekben olyan grafikákat publikáltak báró Luzsénszky Pál „kék 12” jelzésű Messerschmittjéről, melyek a WNr 612769 számformáját viselik:

-Hungarian Eagles The Hungarian Air Forces 1920-1945 (Gyula Sárhidai, György Punka, Viktor Kozlik; Hikoki, 1996) a 30. oldalt követő grafikai blokk

-Magyar Sasok A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1920-1945 (Punka György-Sárhidai Gyula; K.u.K., 2006)78. old., 106. old.

A Luzsénszky-gépről eddig senki nem publikált referencia-fotót. Így a „neubibergi 12” számformájának, méretének és elhelyezkedésének „lemásolása”, használata Luzsénszky-Messerről készült grafikákon erősen megkérdőjelezhető, és megtévesztő.


6, Zöld számszín


Itt jegyezzük meg: zöld számszín egyetlen publikációban sem szerepel. Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, Kovács Béla mire alapozza azt a hipotézisét, hogy a „neubibergi 12” zöld volt? Kovács Béla a saját állítása szerint színes fotót látott a gépről, -de ezzel kapcsolatban két változatot is ismertetett: az egyik szerint egy dián szerepelt, a másik egy modellező újságban publikált fotóról szólt.
Szögezzük le: Kovács Béla sem a diát, sem modellező újságot nem tudta megmutatni, így az állítását nem bizonyította. Nézzük meg mégis, elméletileg lehetett-e zöld a „12”?

-Ismert-e olyan magyar Messerschmitt Bf 109 vadászgép, amely zöld számszínt viselt? A válasz: nem.

-Létezik-e olyan forrás, kutatás, dokumentum, visszaemlékezés, amely akár csak utalna is zöld számszín használatára a magyar Bf 109 vadászokon? A válasz: nem.

- Használtak-e a kérdéses időszakban a velünk együtt harcoló német egységek (II./JG 52, I./JG 53, II./JG 51) zöld számszínt? A válasz: nem, így a németektől átvett zöld 12 is kizárt.

-Létezik-e színes fotó a „12”-ről? Ezt egyértelműen kizárni természetesen nem lehet. (Színes fotók felbukkantak -a képaláírások szerint- neubibergi gépekről Christophe Cony & Jean-Louis Roba: Luftwaffe In Colour From Glory to Defeat 1942-1945 (Casemate, 2017) c könyvében. Összesen 4 kép: egy éjszakai vadászokat, 3 Fw 190 F-8-akat ábrázol.) Ugyanakkor érdemes elgondolkozni a következőkön:

a, Soha, egyetlen kiadványban nem publikáltak színes képet a „12”-ről, utalás sem történt rá.

b, Jim Crow, aki talán a legnagyobb fotógyűjteménnyel rendelkezik a neubibergi gépekről nem ismer színes fotót a magyar gépről.Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld
pmheros 646262 2018. június 26. 11:39
Válasz erre
3877175_802572e25aad6390efc56ecf02e3039e_xl
3877175_802572e25aad6390efc56ecf02e3039e_xl

Üdv!

Más gépeken is világosabbnak hat sok esetben a fekete szám, mint a fekete kereszt.

Üdv.: pmheros
ssanyi 646255 2018. június 26. 09:08
Válasz erre
Szia Viktor!

Köszönöm!
Lehet tudni hogy hova voltak beosztva?
Amennyiben például Veszprém, úgy mikor kerültek Mátyásföldre (és főleg miért vitték volna oda).
Podva 646252 2018. június 26. 07:14
Válasz erre
Szerintem a második a V.8+12, vagy V.+8+42 lehet ezek a korai győri gépek nagyobb oldalszámmal készültek mint később az előtérben látható W-0+08
Üdv
ssanyi 646244 2018. június 25. 21:35
Válasz erre
Üdv!

Nagyszerű képek, köszönöm!
A Messzerek közül a másodiknak olyan mintha szies lajstroma lenne, vagy kopott fekete.
A színes mellet több dolog szól, szerintem. A lajstrom szám mérete elég nagy, jóval előrébb van a felségjeltől mint a hagyományos lajstromok, nem tűnik olyan kopottnak vagy fakultnak.
Freddy 646236 2018. június 25. 15:58
Válasz erre
Köszönöm neked is! Az az alsó hengeres cucc hiányzik a kiegészítőből, a többinek csak simán rosszul mutatja a helyét :P
solyom 646200 2018. június 24. 11:47
Válasz erre
27867327_1760527130671904_1271740505527481481_n
27867327_1760527130671904_1271740505527481481_n
Ju-86 K2 (B.322)(02)
Ju-86 K2 (B.322)(02)

Szia!

Talán ezeket még tudod használni...
Freddy 646172 2018. június 23. 14:17
Válasz erre
Elnar 646155 2018. június 23. 08:37
Válasz erre
ab19_1_big
ab19_1_big
eb19_1_big
eb19_1_big

download.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_18994.jpg download.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_15580.jpg

Ennyivel tudok szolgálni. A semminél kicsit több, talán

A svédek Ju 86K-1-eseiről viszonylag sok jó kép van, de nem tudom, mi a K-1 és a magyaroknak készített K-2 közt a különbség.
Freddy 646119 2018. június 22. 10:06
Válasz erre
Sziasztok!

Van valakinek jó (vagy már most ott tartok, hogy: bármilyen) képe magyar Ju-86 motorgondolájának alsó részéről? 1/72-es Italerit építek, van Kora motorgondolám is hozzá, de azt százszázalékosnak semmiképpen nem nevezném...
Mandras 646095 2018. június 21. 17:25
Válasz erre
Mfold-1-1948-05-01
Mfold-1-1948-05-01
Mfold-2-1948-05-01
Mfold-2-1948-05-01
Mfold-3-1948-09-04
Mfold-3-1948-09-04
Mfold-4-1948-09-04
Mfold-4-1948-09-04

Meglepi! 1948-ban ugyan már nem volt MKHL, de azért gondoltam, hogy ezeket ide teszem nektek, hátha még nem láttátok. Az MTVA archívumában nézelődtem.

A képek Mátyásföldön készültek 1948. május 1-jén és szeptember 4-én.

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-761557
pmheros 645038 2018. május 27. 19:02
Válasz erre
Üdv!

Van valakinek tudomása szárnyágyús 109G-6 -ról ami magyar használatban, magyar jelzésekkel volt? Ha van hozzá fényképe, megosztaná?

Előre is köszönöm!
cimber 644818 2018. május 22. 22:29
Válasz erre
Egészen pontosan erről van szó.
Nálam az egyik legfontosabb szerszám!
Z63 644812 2018. május 22. 21:53
Válasz erre
Bocsi, a link nem működik!
Tippek, trükkök rovat, panelvonal karcolás- sauber
Z63 644811 2018. május 22. 21:24
Válasz erre
Bocs, a link nem működik!
Tippek, trükkök rovat, Panelvonal karcolás- Sauber
Z63 644810 2018. május 22. 21:22
Válasz erre
Sziasztok!
A cikk, itt a Makettinfón 2007-es :-) A szerszámot, magát, 32 éve használom, 12 éve árusítom.
www.makettinfo.hu/index.php
Üdv, Z63
tyimosenko 644786 2018. május 22. 12:11
Válasz erre
Köszi Zoli, átgondolom, hogy hogyan vethetném be.
lacipapa 644785 2018. május 22. 12:08
Válasz erre
A sauber,szerintem (lakatos szakmával rendelkezem),egy három élű hántoló szerszám.Olyan,mint egy három élű reszelő,csak nem recés,hanem sima és élesek az élei,mind a három.
Z63 644765 2018. május 21. 21:55
Válasz erre
Az átlapoláshoz ott a sauber (schaber). Nem emlékszel, mennyi mindent lehet vele csinálni?
Elnar 644759 2018. május 21. 19:59
Válasz erre
Elnar 644744 2018. május 21. 18:01
Válasz erre
Köszi, az megvan. Meg az Aviolibri speciálja is.
Sokol 644741 2018. május 21. 16:26
Válasz erre
A Sergio Govi könyv nem rossz, ha a különbségeket keresed.

A második kötetete, a Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni Il Caccia Re.2000 elég jó.
Elnar 644714 2018. május 21. 10:58
Válasz erre
azért nem csináltam eddig mert voltam olyan naiv, hogy azt hittem, létezik. Pedig van rá elég infó, úgy láttam.
tyimosenko 644706 2018. május 21. 10:12
Válasz erre
Köszönöm Elnar!
Nagyon jó lenne egy részletes, jó minőségű 3 nézeti szegecstérkép a típushoz!
tyimosenko 644700 2018. május 21. 10:01
Válasz erre
Köszi szépen Sokol!
Sajnos egy ennyire szofisztikált megoldáshoz én botkezű vagyok, ez nekem nem menne...
tyimosenko 644699 2018. május 21. 09:59
Válasz erre
Szia Zoli!

Köszönöm a tippet! Nem lesz könnyű összehozni a szegecselést szépen, még ezzel az egyszerűbbnek tűnő fémfóliás megoldással sem. Sajnos az átlapolt lemezelést nem lehet vele megjeleníteni. De még így is jobban nézne ki, mint a negatív panelvonal.
Elnar 644644 2018. május 20. 12:05
Válasz erre
Ha nem határidős vagy, és tudsz várni pár hetet, fejembe vettem egy RE 2000 szegecstérképet eszkábálni, kikapcsolódásként :D Csak elsejéig eléggé halál van munkával.
Sokol 644642 2018. május 20. 11:00
Válasz erre
Így készült pl. az ICM egyik mestere is

www.dishmodels.ru/gshow.htm
Sokol 644641 2018. május 20. 10:58
Válasz erre
tyimosenko!

Széles papír maszkolószalaggal ragaszd le a fő darabokat és satírozd végíg az éleket, hogy levétel után kiterítve megkapd az alakját síkban. Szekkneld be! Aztán egy grafikai programmban a szegecstérképet (már ami elérhető) torzítsd hozzá a beszkennelt formához. Már csak a Zoli által is írt szigetelő fóliára van szükséged (90 és 100 mm széles rolniba lehet venni legtöbbször) amit maszkolócsíkokkal ráragasztasz egy mezei A4-es ívre és a hátlapjára rányomtatod a szegesztérképet. Végígtolod rádlival aztán le a hordozóról és rá a fődarabra.
Z63 644600 2018. május 18. 18:22
Válasz erre
tyimosenko!
Előre szerintem megfelel a sima szegecselővel való szegecselés és hátra a matrica. A lapos csíkok nem jók! Létezik az ólomfólia, de használhatónak tűnik az öntapadós alufóliaszalag is, amit fém szellőzőcsövek toldásánál használnak. Bár arra készülj fel, hogy bármelyiket választod, mindig lesz, aki majd leszólja. Ez persze ne szegje a kedved,lényeg, hogy a maketted nagyon szép lesz!
Üdv, Z63
Elnar 644588 2018. május 18. 15:46
Válasz erre
Vágólap03+
Vágólap03+

Most, hogy írod, tényleg, olvastam is valahol erről.
Akkor mégis jól tudtam, hogy magyar jellegzetesség. Akkor korai képeken ezért nem látni.
Ami még jellemző, hogy egy vöröskeresztes jelzés van rajta, mint a német gépeken az elsősegélycsomag helyénél.
solyom 644573 2018. május 18. 12:57
Válasz erre
Sziasztok!

Én úgy tudom, hogy a jobb oldali nagy szerelőnyílás a Re-2000-eseken magyar sajátosság volt. Az eredeti olasz gépeken a csak egy könnyű alumínium pilóta ülés volt, amit könnyen ki tudtak emelni, amikor a mögötte lévő rádiót/akkumulátort kellett szerelni. A frontra induló gépekbe viszont beszereltek egy nagyon nehéz hát és fejpáncélt is az ülés mögé. Ezt viszont nem lehetett a karbantartásokkor/javításokkor kiszerelni, ezért vágtak a törzs jobb oldalára egy nagyobb szerelőnyílást hogy hozzáférjenek az itt lévő berendezésekhez! A Mávag Héja meg már eleve így épült!
Elnar 644568 2018. május 18. 11:35
Válasz erre
Néhány szót a szerelőnyílásról:
Én is utánanéztem. A nómenklatúrában nincs, viszont az az első szériához tartozik a borító szerint (nem tudom, hány széria volt, de ha az Ansaldo kisharckocsiból indulunk ki, akkor ott is változtak apróbb megoldások)
A Catapultabile és a Grande Autonomia (GA) alváltozatokon nem volt.
A V451-ről szemmeél láthatóan hiányzik, pedig ez olasz gép. Nem tartom kizártnak, hogy néhány példány GA altípus volt
tyimosenko 644564 2018. május 18. 10:55
Válasz erre
Szia pmheros!

Nálam mindig van egy kiemelt, lassú építés, meg mellette több mellékes, hogy legyen sikerélmény. Csak a mellékesek is el szoktak húzódni...

Nem ismerem az Italeri készletet. Ez egy impulzusvásárlás volt. Nemrég árulta valaki jó áron. Gondoltam festési gyakorláshoz jó lesz. Meg azt is gondoltam, hogy ezzel el is múlik majd az érdeklődésem a típus iránt, és nem űzöm az aranyárú Classic Airframes készletet vagy a gyémántárú Silverwings-et.
pmheros 644563 2018. május 18. 10:05
Válasz erre
Üdv!

Én is mindig 'gyors építés'ként indítom a projektjeimet, aztán valahogy mindegyik építése nagyon elhúzódik időben. 72 -ben nem is álmodok szegecselésről.

Meg szabad kérdezni, hogy a Special Hobby mellett mi szólt az Italeri ellenében ?

Üdv.: pmheros
tyimosenko 644562 2018. május 18. 09:30
Válasz erre
Szia Elnar!

Köszönöm a kommentet. A gond a sok párhuzamos vonallal van. Szerintem lehetetlen nem hibázni pár század mm-t. Ha 0,1-es tollal jelölöm a csíkok távolságát, már akkor biztosan lesz eltérés a párhuzamostól a többedik szegecssornál.. És nagyon feltűnő lenne a minimális tévedés is. A matrica könnyebben kontrollálható. A szemre beállított matrica ebben az esetben pontosabb eredményt szül szerintem mint a jelölésre szegecselés.

Utánanéztem, érdekes módon olasz re.2000-eken is rajta volt az ovális szerelőnyílás. Pl. Horthy gépén. Viszont a svéd múzeumi gépen nincs rajta, pedig a Horthy gépe ugyanaz a széria volt.
Az is érdekes, hogy ez a szerelőnyílás kitüremkedett a felületből, lekerekített peremmel. Tehát nem is kell bekarcolni. A karcolási próbálkozásomhoz csináltam egy sablont ólomlemezből. Azt fogom felragasztani, aztán a peremét megcsiszolni.

De, a cél a gyors építés volt, már amennyire egy special hobby makettnél ilyesmiről beszélni lehet. Ezzel a pozitív szegecs témával már lassulni fog a dolog.
tyimosenko 644559 2018. május 18. 09:17
Válasz erre
Szia Zoli!

Köszönöm szépen! Szuper ötlet mindkettő. A vegyes alkalmazás a megoldás. A sima szegecsekhez a matrica, a szegecsezett pozitív panelvonalakhoz a szegecselt fémfólia. Szerintem a Z63 ólomcsíkok is megfelelően vékonyak hozzá, nem kell felszabdalnom a fémfóliát. Móváron vettem 1,5-ös szélességűt, de ha jól emlékszem keskenyebb is volt. Na majd Celldömölkön.

Üdv
Marci
Elnar 644554 2018. május 18. 07:17
Válasz erre
Szia!

Nem szövevényes a szegecselés, csak sok. A szárnyon gyakorlatilag kockáspapír, ami csinál két nagy X-et a futóaknák felett.
Jobb oldalon a kerekített téglalap alakú nyílás az a Mávag szexepile.
8 milire 6 sor szegecs lehetséges, csak acélvonalzó kell hozzá és nem szabad elkapkodni..
Én is a lemezekkel újrapanelezést csinálnám. Anno próbáltam, csak kólásdobozzal, naná hogy nem ment. Azért is jobb lemezenként, mert ha egyet elrontasz, csak azt gyártod újra, nem az egész jószágot kell folyton gyötörni. Meg akkor már lehet játszani az egymásra lapolásokkal az ultraélethűség érdekében...

Gyors építés semmiképp nem lesz, de gondolom nem is az a cél
Z63 644540 2018. május 17. 18:54
Válasz erre
Szia tyimosenko!
Én nem adnám fel! A belépőtől a főtartóig simán végiggurítod, a főtartó után pedig feltehetsz Archer transfer szegecsmatricát, ami enyhén domború.
www.archertransfers.com/AR88014.html
Vagy a nehezebb út, hogy vékony fémfólia csíkokat(Z63)hátulról megcsegecselsz és óvatosan a felületre kasírozod.
Üdv, Z63
tyimosenko 644517 2018. május 17. 09:32
Válasz erre
Sziasztok!

Sajnos a szárnyak ultraszövevényes szegecselése miatt elbukik ez a szegecselős ötlet. Elkezdtem a makettet, lendületből kivágtam minden kormányfelületet, bekarcoltam 4 hiányzó panelvonalat, aztán kezdtem volna a szegecselést, méregettem a szárnyon, de rájöttem, hogy képtelen lennék például egy 8 milliméter széles sávon belül 6 párhuzamos sor szegecset egymástól egyenlő távolságra feltolni pontosan... Sőt, a gép jobb oldalán a kabin alatt lévő nagy ovális szerelőnyílás bekarcolása is sok...(bár ez lehet, hogy csak a MÁVAG Héjákon volt rajta, ellentmondásosak az információim) Úgyhogy sajna marad az üres felület. A kabintetőt szétvágom, talán az örvlemezeket a motorburkolaton kinyitom és ennyi lesz az egyéb feljavítás.
Gabusch 644275 2018. május 9. 23:01
Válasz erre
Nincs mit.
Ez pont az, amit Pumba ajánlott, csak a link gomb használatával, amit ő sajnos mellőzött.
lacipapa 644274 2018. május 9. 23:00
Válasz erre
Ez így most működik.Amit először írtál,úgy nem akarja.
Köszönöm,majd végig böngészem.
Gabusch 644267 2018. május 9. 19:59
Válasz erre
Teszek egy próbát. Ha nem megy, marad az, amit délelőtt írtam.

www.google.hu/search
lacipapa 644265 2018. május 9. 19:48
Válasz erre
Szervusz!
Köszi,de nekem,valamiért nem működik.
Üdv,Laci
Z63 644262 2018. május 9. 18:22
Válasz erre
Szia lacipapa!
Minden ilyesminél el kell hagyni az elejéről a https:// részt és máris működik.
Üdv, Z63
Gabusch 644236 2018. május 9. 12:08
Válasz erre
Köszi.
Meglehet, az anyaggyűjtés viszonylagos nehézkessége élből elveszi a kedvem tőle. Nem biztos, hogy nagy veszteség lenne nekem, elég sok makett van itthon, amik szerintem sosem fognak már elkészülni - plusz kettő postán.
tyimosenko 644235 2018. május 9. 11:53
Válasz erre
A HFC2-ben van róla egy felülnézeti grafika is, csak sajnos a telefonommal nem tudnék róla normális minőségben képet csinálni. Mindamellett, szerintem az igényesen megcsinált folttérképek sem a valóságon alapulnak. A 421-ről sok fotó van és még film is készült, a zöld foltokat talán össze lehetne rakni belőlük, de feltételezem, hogy a grafikusok nem bogarásszák végig a képeket, csak az ismert általános séma alapján színeznek. De az is lehet, hogy a történész szakértő eléjük tol egy mm papírra rajzolt tuti folttérképet. :)
Gabusch 644223 2018. május 9. 09:51
Válasz erre
Köszi.
Tekintve, hogy én alapvetően nem igazán repülőzöm, én is "kénytelen" leszek Horthy gépét megcsinálni. :)
Leginkább valami folttérkép kell majd hozzá - bár egyelőre persze ott tartok, hogy megvegyem-e egyáltalán, vagy költöttem már az idén bőven eleget makettekre.
Gabusch 644222 2018. május 9. 09:49
Válasz erre
Ctrl/c, ctrl/v, ha ez problematikus, akkor írd be neki, hogy "heinkel-46 walkaround" és nézd meg a képeket!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.