<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24. |
vackor | Adatlap | 648148 | 2018. augusztus 24. 13:54 | ||||||||||||||||
Továbbá Caproni 135 és 310; Dornier Do 215, Ju-188, Potez 63.11 Előzmény: (648110) zaran 2018. augusztus 23. 21:11 | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 648138 | 2018. augusztus 24. 10:48 | ||||||||||||||||
Jakról csak grafikám van (tudom, azt bárki tud csinálni), aviainfó szerint G.003 volt az oldalszáma. Hs129-ről volt kép itt is, bár abban nem vagyok biztos, hogy az oldalszám látszik rajta. Otthon utánanézek majd, mert elmentettem, az biztos. | |||||||||||||||||||
sanyi | Adatlap | 648137 | 2018. augusztus 24. 10:27 | ||||||||||||||||
Szia! A Jak-4-ről van képed? Ez nekem új és érdekes dolog! A Si-204 volt magyarul is, ide rakott fel valaki egy képet régebben ahogy az elhagyott német gépek között volt egy magyar is - sajnos távoli kép. A magyar Hs-129-ről lehet tudni valamit? Az oldalszáma érdeklne. Azt olvastam egyszer, hogy sima német festés volt, de a légcsavarkúp nemzeti színű volt. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 648135 | 2018. augusztus 24. 10:23 | ||||||||||||||||
Tu-2S a második vh-ban? Azok a Rákosi-korszakban jöttek, nem? Világháborúban volt még Go-244, Si-204, Hs-129 (német jelzésekkel) és egy zsákmányolt Jak-4-es is. | |||||||||||||||||||
zaran | Adatlap | 648114 | 2018. augusztus 23. 21:30 | ||||||||||||||||
sárkányos | Adatlap | 648112 | 2018. augusztus 23. 21:17 | ||||||||||||||||
Szevasz zaran. Ju-88A4, He-111P, Ju-86, Potez 63.11, Tu-2S, Me-110G4, Me-210,Fw-58, Fw-189. Elsőre ennyi kétmotoros. | |||||||||||||||||||
zaran | Adatlap | 648110 | 2018. augusztus 23. 21:11 | ||||||||||||||||
Köszöntök mindenkit! Nemrégiben erőt vett rajtam a késztetés, hogy két motoros gépet építsek 1/72 méretarányban. Szeretném ha ezen vágyam magyar vonatkozásban teljesülhetne. Ezzel kapcsolatban kérném a segítségeteket. Milyen két motoros típusokat használtunk a háborúban? Tudnátok készletet, festés mintát ajánlani? Előre köszönöm a segítségeteket! Szervusztok | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 647919 | 2018. augusztus 15. 15:41 | ||||||||||||||||
Üdv! Kedves Planes, Sanyi bácsi! Nem a kék számok léte volt megkérdőjelezve szerintem, hanem a Neubibergi fotókon szereplő 12-es gépen lettek végigvéve a lehetőségek fényében (piros, sárga, kék vagy zöld), majd kizárva hogy melyik verzió miért nem lehet. Tudjuk a komplett Dániel raj kék lajstromait is. Tobak kék 11, Pintér kék 1, a többiek lajstromai most nem ugranak be, de az Elfelejtett hősök bővített kiadásában Pintér "Öcsi" akkoriban készült rajzain szerepelnek. | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 647918 | 2018. augusztus 15. 15:29 | ||||||||||||||||
Bocs természetesen 1945 04 16 | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 647917 | 2018. augusztus 15. 15:27 | ||||||||||||||||
Szia! Ezt a fotosorozatot már én is kinéztem magamnak,egy 44 tavaszi Magyar Szárnyak-ból való,a V8+10 es 2/1 századparancsnoki gép(Scholtz Miklós) ,Ferihegyen készült,egy másik képen látszik,hogy a motordeklin egy vörös "1"es van(nem Puma),és szerintem a lajstrom is vörös.Az eredeti újság képen látszik a vizsz. vez.sík vöröse ,és szerintem ugyan az. Üdv.! P | |||||||||||||||||||
Planes | Adatlap | 647916 | 2018. augusztus 15. 15:08 | ||||||||||||||||
Szia! Minden kétséget kizáróan így van.Csak érdekesség kép említem ,hogy Tobak Tibor hgy. Raffelding-ből 1944 04 16 -án egy kék 11-es jelü G10-el szált fel,sajna le is lötték és megsebesült(TOP GUN 1999 03 26,-ik oldal).Valami alapja tehát van a kék színű számnak. Üdv.! P | |||||||||||||||||||
fidel | Adatlap | 647906 | 2018. augusztus 15. 09:01 | ||||||||||||||||
Sziasztok! A Bernecebaráti mellett 1944.12.11-én megsemmisült Bf109-ről (pilótája: Juhász Béla; 102/1) van kép, vagy bármi bővebb információ (típus, festés, esetleg fotó a pilótáról)? (Egy kedves barátomnak családi érintettsége van - szeretném neki azt a gépet megépíteni.) Köszönöm, fidel | |||||||||||||||||||
decente | Adatlap | 647376 | 2018. július 28. 09:30 | ||||||||||||||||
Sziasztok! Van valamilyen fellelhető információ az osztrák-magyar hadseregben rendszeresített Wright Military Flyer-ekről? Egy képre emlékeztem egy könyvből, az meg is van, de kb. két sort írnak róla. Minden segítséget előre is köszönök! Zsolt feher.rendes.zsolt(kukac)gmail.com | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 647027 | 2018. július 17. 21:16 | ||||||||||||||||
Jól látod, az a rész (is) bizony hiányzik onnan. Azt a légbeömlőt egyébként egy az egyben cserélheted is mert túlságosan rövid. Látom a kipufogót észrevetted, hogy szintén cserés. Nem akarom elvenni a kedved az Airfix -től, de túl sok alapvető formai hibával bír, inkább rábeszélnélek Azmodel G-6 -osára! Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
ponty | Adatlap | 647022 | 2018. július 17. 20:29 | ||||||||||||||||
Üdvözletem! Lenne egy kérdésem a hozzáértőkhöz. Elővettem egy korábban vett 1/72 Airfix Bf-109 G-6 makettemet, amihez feljavítókat is vettem. Most nézem, hogy a kompresszor légbeömlője, valahogy nem stimmel. A fotókon mintha a borítása, az egy lapos részen oda lenne szegecselve a motorburkolathoz, vagy van egy pereme legalább. A makettben levő, meg csak kiáll belőle, nincs semmi nyoma, hogy az külön lett volna fölrakva (Igazából egy rés is van még a géptest, és ez között mikor fölrakom a helyére.) Kifúrtam, és gondolkozom, hogy vajon ezt is akkor cseréljem le, vagy tömítsem, egy kis puttyval, és jó lesz? Elnézést ha idióta a kérdésem. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646524 | 2018. július 2. 11:47 | ||||||||||||||||
Most már csak az az alsó kis hengeres valami a kérdés (hűtő? de az mögötte van. Kipufogó? Az meg a felső oldalon), megnézem majd, a Heinkelen az milyen. | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 646445 | 2018. június 29. 22:41 | ||||||||||||||||
A motor biztosan ugyanaz volt, a WM K14, de hogy a burkolat is ugyanolyan lett volna, arra nem tenném a kezem. | |||||||||||||||||||
milesChristi | Adatlap | 646439 | 2018. június 29. 17:45 | ||||||||||||||||
Ha jól tévedek, a He-170/70K gépeinknek nem ugyanilyen burkolású motrai voltak? | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646275 | 2018. június 26. 13:41 | ||||||||||||||||
Én köszönöm, hogy elolvastad! Igen, úgy érzem, hogy a szám színe tisztázódott... FS | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646274 | 2018. június 26. 13:39 | ||||||||||||||||
A technika ördöge... de a végét csak leírom: "Összefoglalás Ezek voltak az eddig felmerült színlehetőségek. A piros mellett fotó-bizonyíték áll, a többi színvariáns esetében pedig bizonyítható tévedések és hibás elemzések. Természetesen szeretnék megragadni minden lehetőséget a téma további elemzésére, így készen állok bármilyen szakmai vitára. Fülöp Sándor" | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646272 | 2018. június 26. 13:16 | ||||||||||||||||
Köszönöm! Véleményem szerint, most már nem kérdéses a lajstrom színe! Jöhetnek a makettek! :-D | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646271 | 2018. június 26. 13:15 | ||||||||||||||||
Köszönöm, igen, tudom hogy sokszor más az árnyalata a felségjelnek és a lajstromnak (Luftwaffe gépeknél is, rádiókód és törzskereszt). Itt én most a két lajstrom közötti óriási tonális különbséget hoztam fel mint gyanús körülményt. | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 646270 | 2018. június 26. 13:15 | ||||||||||||||||
Sziasztok Phemosnak teljesen igaza van, ez csak a V.8+12 lehet! A Messer könyv szerint a 101/I-nek volt kiutalva de 44 kora nyarától elvileg bárhova fújhatta a szél... Üdv | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 646265 | 2018. június 26. 11:51 | ||||||||||||||||
Üdv! 42 nem valószínű, mert több képet is átnézve, mi a felülről nyitott 4 -es számok különböző arányú verzióit festettük fel a gépeinkre. Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646264 | 2018. június 26. 11:51 | ||||||||||||||||
Bocsánat, a vége lemaradt: "Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld | |||||||||||||||||||
J_K | Adatlap | 646263 | 2018. június 26. 11:48 | ||||||||||||||||
Sziasztok! Bár a "Gondolatok a szürke 12-ről" c. írásom a "Magyar Tarka" topicban olvasható, a folytatás talán jobban illik ide. " Variációk -a „12” színei a publikációk tükrében Tanulmányom célja az elmúlt 40 év publikációinak felhasználásával a sokszor vitatott „12” jelzésű MKHL MesserschmittBf 109 G-10/U4 (WNr 612769) számszínének bizonyítása. A megjelent művek történeti áttekintése 1977-re nyúlik vissza, amikor napvilágot látott a „Gustav Messerschmitt 109 G Part 2” (Thomas H. Hitchcock, Monogram Close-Up 7, Monogram) 31. oldalán az -általam ismert- első fotó a gépről. A különböző számszín-variációk ismertetése -főképp a publikálás dátumát és egymásra hivatkozásait tekintve- érdekes összefüggésekre világít rá. 1, A szín meghatározása nélküli művek Tucatnyi publikációban jelent meg a „12” a számszín meghatározása nélkül. Néhány ilyen munka fotóanyaga ugyanakkor -mint a későbbiekben látni fogjuk- döntő segítséget nyújt a „12” azonosításában. 2, Piros számszín a publikációkban Az első meghatározott szín a „12” esetében a piros volt, 1978-ban. Az 1984-es Airfoil Number 2-ban, amely részletesen foglalkozott a „neubibergi” gépekkel, a „piros 12” összesen 6 fotón, és egy színes grafikán szerepelt. A piros változat jelent meg ezután minden komolyabb munkában; olyan szerzők könyveiben, mint Shigeru Nohara, Brett Green, vagy -a Luftwaffe-festések egyik legelismertebb szakértője- Kenneth A. Merrick. Ezt a „sorozatot” érdemben csak a (később ismertetett) JaPo-mű törte meg. A legújabb kutatási és elemzési eredményeket bemutató 2017-re datált, de valójában 2018 tavaszán megjelent, Richard A. Franks által jegyzett könyv viszont ismét, következetesen „piros 12”-t említ! -Scale Models (makettező újság,Steve Archibald cikke, 1978 december) 634-637. old. -Airfoil Number 2 (Steve Sheflin; Airfoil Publications, 1984), 21. old -Messerschmitt Bf 109 G/K Augsburg Eagle (Shigeru Nohara; Model Art No. 290) 14. old. -Luftwaffe Warbirds Photo Album (Delta Publishing, 1992) 89. old. -Messerschmitt Bf 109 G (Shigeru Nohara, Masatsugu Shiwaku; Aero Detail 5, Dai Nippon Kaiga, 1992) 77. old. -Augsburg’s Last Eagles Colors Markings and Variants (Brett Green; EagleFiles EF#3, Eagle Editions, 2000) 17. old. -Stormbird Colors Construction, Camouflage and Markings of the Me 262 (Brett Green and Benjamin Evans; EagleFiles EF#5, Eagle Editions, 2002) 88. old. -Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume One (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2004) 116. old. -Captured Me 109s (Jackiewicz & Wawrzynski; Kecav, 2007) 139. old -The Messerschmitt Bf 109 Late Series (F to K including the Z series) a Complete Guide To The Luftwaffe’s Famous Fighter (Richard A. Franks; Valiant Wings Publishing, 2017) 56. és 97.old. Piros 12 -a döntő fénykép A következő fotó a Jagdwaffe, Defending The Reich 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 3; Robert Forsyth; Classic, 2005) 288. oldaláról származik. A képet vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. Az előtérben a „különös” német Fw 190, a „piros 7/sárga 11”. (Ez a gép jól dokumentált, kiváló minőségű „szóló” képeket több könyvben is publikáltak róla). Azért különös, mert az eredeti „piros 7” taktikai számot nem festették le, mielőtt az új „sárga 11” jelzést megkapta. Esetünkben viszont ez hatalmas szerencse: mivel egy képen szerepel a magyar Messerrel, lehetőséget nyújt a háttérben látható „piros 12” színével való összevetésre. 3, Sárga számszín a publikációkban -Messerschmitt Bf 109 G-10/U4 Production & Operational Service (Ales Janda, Tomas Poruba; JaPo, 2004) 60-63. old. -Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945 Volume Two (K.A.Merrick with Jürgen Kiroff; Classic, 2005) 448. old (Errata) -Jagdwaffe, War In The East 1944-1945 (Luftwaffe Colours Volume Five Section 2; Christer Bergström & Martin Pegg; Classic, 2005) 166-167.old. -Messerschmitt Bf 109 G/K vol. I. (Jakub Plewka; Kagero, 2005) 47. old. -Messerschmitt Bf 109 (Yukinobu Nishikawa; Kaiga, 2010) 64-65. old. -Messerschmitt Bf 109 G/K An insight into camouflage and markings (Maciej Goralczyk; Kagero, 2010) 52. old. A cseh JaPo meghatározó fontosságú kiadó. Repüléstörténeti könyvei a legmagasabb színvonalat képviselik: alapos, minden részletre kiterjedő kutatómunka, eredeti dokumentumok, ritka, eddig jórészt publikálatlan fotóanyag és kitűnő grafikák jellemzik. A Messerschmitt Bf 109 G-10/U4-ről megjelent könyvük a típusváltozat legfontosabb referenciája. A magyar „12”-vel 4 oldalas fejezet foglalkozik 8+1(nagyítás) fotóval, színes és FF grafikával. A szöveg részletes elemzést tartalmaz -néhány érdekes felvetéssel. A számot sárgának azonosítja. De nézzük meg mit írnak erről a mű 60. oldalán: „We deduced (kiemelés: FS) that yellow was used from colours usually applied by the Hungarian unit, which marked its aircraft exclusively with yellow, white and black.” A kulcs a szövegben a „deduce” ige, amely levezetést, következtetést jelent. Nyers (és rendkívül magyartalan) fordításban: „Arra következtettünk, hogy sárgát használták a színek közül, amiket rendszerint alkalmazott a magyar egység, mely repülőit kizárólag sárgával, fehérrel és feketével jelölte.” Egyszerűsítve: a, Nincs bizonyíték a sárgára. b, A Japo közvetett referenciát használt a szín azonosításához. De honnan ered a JaPo-könyv információja? Az irodalomjegyzékből egyetlen mű jöhet szóba (igaz, a cím angol változatban, és kissé pontatlanul szerepel): „Messer”-The Messerschmitt 109 in the Royal Hungarian „Honvéd” Air Force -George Punka, OMIKK, 1995, Budapest. A Punka-könyv 90. oldalán ismerteti az 1945. áprilistól 10-től használt fehér, fekete és sárga színeket. Az viszont félrevezető, hogy a Punka szövegből hiányzik: a parancs egyben megtiltotta a „W”-jelzések használatát, és elrendelte az eltávolításukat. Ezzel ellentétben a kapituláció után készült fotók bizonyítják, hogy a parancsot nem következetesen hajtották végre: ”W”-jelzésű és az előírástól eltérő számszínű Bf 109 is maradt, nem csak fehér-fekete-sárga. Összegezve: a JaPo más lehetőség híján -mert a 101. ezred a háború utolsó hónapjában már csak fehér, fekete és sárga színeket festett a Messerekre- azonosította sárgának a „12” taktikai jelzését. A fotók alapján a fekete és a fehér nyilvánvalóan kizárható, ahogy a sárga is, mert akármilyen típusú filmet használtak a fényképeknél (ortho- vagy pánkromatikus) az üzemanyag-háromszög sárgája és a számszín jelentősen eltér egymástól! (Lényegtelen, hogy Farbton 04-ről, vagy 27-ről beszélünk, e két sárga tonális különbsége minimális a FF-képeken.) S, hogy nem sárga a szín, arról mindenki meggyőződhet: A következő felvételek (James Kunkle fotói) a „WW II Fighters The Inside Information On Aerial Legends” (AirAGE, 2000) 88. oldaláról származnak. A képeket vágtam, átméreteztem, feliratoztam, de semmilyen más beavatkozást, változtatást nem végeztem. A JaPo-könyv téves feltételezésen (hiányos információn) alapuló színmeghatározása ezután döntő szerepet kapott a későbbi publikációkban, -annak ellenére, hogy megjelenése előtt senki nem azonosította sárgának a számot. Azt követően viszont azonnal az „elfogadott változat” lett. (Hatására egyetlen, ám igen fontos példa: a Merrick-Kiroff-köny - Luftwaffe Camouflage And Markings 1933-1945- első kötete 2004-ben jelent meg, még a JaPo-tanulmány előtt. A „12” piros számszínnel szerepelt benne. A második kötet viszont a JaPo kiadása után, 2005-ben, és az „Errata”-ban sárgára „javították” a Messer színét…) 4, Szürke számszín a publikációkban Korábbi írásomban (Gondolatok a „szürke 12”-ről) már bemutattam a „szürke”-hipotézis megalapozatlanságát. Egyetlen kérdés miatt érdemes visszatekinteni a szürke számszínre. 1995-ben jelent meg Tobak Tibor „Pumák és Boszorkányok” c. könyve (Zrínyi), melynek 322. oldalán Punka György „raszteres”-típusú grafikája szerepel a „12”-ről. A gépet hibásan Messerschmitt Bf-109 G-10/B-nek azonosítja (ilyen típus nem létezett), az álcázó színeket pedig világoskék (65)(!)/sötétzöld (81)/világoszöld (82)-nek jelöli, szürkészöld (02) számszínnel! Mivel a 65-öt alsó színként 1941 óta nem használtak a nappali vadászokon, megállapítható, hogy a grafika készítője az alapvető Luftwaffe-standarddal nem volt tisztában. Már 1972 óta rendelkezésére állt minden érdeklődőnek/kutatónak/grafika készítőnek: Karl Ries: Markierungen und Tarnanstrichte der Luftwaffe im 2. Weltkrieg Band IV /Markings and Camouflage Systems of Luftwaffe Aircraft in World War II. Vol IV (Verlag Dieter Hoffmann, 1972) c. kétnyelvű könyve, mely részletesen ismertette az L.Dv. 521/1. 1941. novemberi változtatásait, és a „Der Flugzeugmaler” 1944-es kiadásának utasításait a standard kamuflázsokról. Egy kutató számára ez a publikáció azért alapmű, mert a német festési szabványok ismertetésével primer forrásnak tekinthető! (További pontatlanság, hogy Punka György a szín pontos megnevezését is hibásan adta meg: „szürkészöld (02)”, ami az eredeti német terminológia szerint RLM 02 Grau. Az RLM 02 Szürke az egyetlen „RLM”-prefixes Luftwaffe szín.) 5, Kék számszín a publikációkban A, A WNr 612769 kék számszínnel -Bf 109 Late versions Camouflage & Markings (Krzysztof W. Wolowski; MMP, 2010.) 77-79. old. -Camouflage & Decals Messerschmitt Bf 109 G-10/G-14 (Juszczak; MMP, 2012) Krzysztof W. Wolowski könyvének a WNr 612769 -vel foglalkozó résznél kettősséget találunk. Egyrészt a szöveg helyesen utal rá, hogy a sárga szín kizárható (az üzemanyag-jelző háromszöggel való összehasonlítás után). Másrészt a szám kéknek azonosításánál téves a kiindulási alap. A szerző báró Luzsénszky Pál hadnagy „kék 12” gépére hivatkozik, de megfeledkezik arról, hogy 1945. március 7-től a Luftflotte 4 állományába tartozó gépek (beleértve az MKHL repülőit is) új azonosító jelzéseket kaptak. Sárgára kellett festeni a „nappali” repülők oldalkormányát, és a motorburkolatot 50 cm széles sávban. Az összes harckész magyar Messer átfestése biztosan nem történt meg 1-2 nap alatt (egy hét alatt sem); de a parancs kiadása után a feltöltésre érkezett, és bevetési állományba került vadászok mindenképpen viselték a taktikai azonosítókat. A Luzsénszky Pál-féle „kék 12” 1945. március 16-án szenvedett olyan súlyos balesetet, hogy a gépet leírták. Ha a neubibergi „12” ennek a pótlására érkezett volna, akkor sárga orrgyűrűje és oldalkormánya lenne. A jelzések azonban hiányoznak. Minden „neubibergi” magyar (és német) Bf 109 viselte a Luftflotte 4 által előírt sárga megkülönböztetőket, kivéve a „12”-t. Ebből következik, hogy a „neubibergi 12” nem lehet „kék 12”. A WNr 612769 sajnos nem szerepel az átvett gépek ismert listáin. A sárga jelzések hiánya azonban arra utal, hogy ez 1945 februárjában (amikor az MKHL jelentős mennyiségű G-10/U4-et kapott), vagy március első napjaiban történt. És, hogy később miért nem kapta meg a sárga jelzéseket, melyet a bevetési állományra fokozatosan felfestettek? Egyszerű: mert a gép ugyan repülésre alkalmas műszaki állapotban volt, azonban nem volt bevethető. B, A Luzsénszky-Messerschmitt a „neubibergi 12” számformájával A következő könyvekben olyan grafikákat publikáltak báró Luzsénszky Pál „kék 12” jelzésű Messerschmittjéről, melyek a WNr 612769 számformáját viselik: -Hungarian Eagles The Hungarian Air Forces 1920-1945 (Gyula Sárhidai, György Punka, Viktor Kozlik; Hikoki, 1996) a 30. oldalt követő grafikai blokk -Magyar Sasok A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1920-1945 (Punka György-Sárhidai Gyula; K.u.K., 2006)78. old., 106. old. A Luzsénszky-gépről eddig senki nem publikált referencia-fotót. Így a „neubibergi 12” számformájának, méretének és elhelyezkedésének „lemásolása”, használata Luzsénszky-Messerről készült grafikákon erősen megkérdőjelezhető, és megtévesztő. 6, Zöld számszín Itt jegyezzük meg: zöld számszín egyetlen publikációban sem szerepel. Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, Kovács Béla mire alapozza azt a hipotézisét, hogy a „neubibergi 12” zöld volt? Kovács Béla a saját állítása szerint színes fotót látott a gépről, -de ezzel kapcsolatban két változatot is ismertetett: az egyik szerint egy dián szerepelt, a másik egy modellező újságban publikált fotóról szólt. Szögezzük le: Kovács Béla sem a diát, sem modellező újságot nem tudta megmutatni, így az állítását nem bizonyította. Nézzük meg mégis, elméletileg lehetett-e zöld a „12”? -Ismert-e olyan magyar Messerschmitt Bf 109 vadászgép, amely zöld számszínt viselt? A válasz: nem. -Létezik-e olyan forrás, kutatás, dokumentum, visszaemlékezés, amely akár csak utalna is zöld számszín használatára a magyar Bf 109 vadászokon? A válasz: nem. - Használtak-e a kérdéses időszakban a velünk együtt harcoló német egységek (II./JG 52, I./JG 53, II./JG 51) zöld számszínt? A válasz: nem, így a németektől átvett zöld 12 is kizárt. -Létezik-e színes fotó a „12”-ről? Ezt egyértelműen kizárni természetesen nem lehet. (Színes fotók felbukkantak -a képaláírások szerint- neubibergi gépekről Christophe Cony & Jean-Louis Roba: Luftwaffe In Colour From Glory to Defeat 1942-1945 (Casemate, 2017) c könyvében. Összesen 4 kép: egy éjszakai vadászokat, 3 Fw 190 F-8-akat ábrázol.) Ugyanakkor érdemes elgondolkozni a következőkön: a, Soha, egyetlen kiadványban nem publikáltak színes képet a „12”-ről, utalás sem történt rá. b, Jim Crow, aki talán a legnagyobb fotógyűjteménnyel rendelkezik a neubibergi gépekről nem ismer színes fotót a magyar gépről.Mindezeken túl… a „12” tónusát össze lehet hasonlítani a néhány Neubibergben kapitulált Fw 190 F-8/ F-9 dokumentáltan zöld (Farbton 25), illetve részben zöld jelzéseivel -pl. „zöld | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 646262 | 2018. június 26. 11:39 | ||||||||||||||||
Üdv! Más gépeken is világosabbnak hat sok esetben a fekete szám, mint a fekete kereszt. Üdv.: pmheros | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646255 | 2018. június 26. 09:08 | ||||||||||||||||
Szia Viktor! Köszönöm! Lehet tudni hogy hova voltak beosztva? Amennyiben például Veszprém, úgy mikor kerültek Mátyásföldre (és főleg miért vitték volna oda). | |||||||||||||||||||
Podva | Adatlap | 646252 | 2018. június 26. 07:14 | ||||||||||||||||
Szerintem a második a V.8+12, vagy V.+8+42 lehet ezek a korai győri gépek nagyobb oldalszámmal készültek mint később az előtérben látható W-0+08 Üdv | |||||||||||||||||||
ssanyi | Adatlap | 646244 | 2018. június 25. 21:35 | ||||||||||||||||
Üdv! Nagyszerű képek, köszönöm! A Messzerek közül a másodiknak olyan mintha szies lajstroma lenne, vagy kopott fekete. A színes mellet több dolog szól, szerintem. A lajstrom szám mérete elég nagy, jóval előrébb van a felségjeltől mint a hagyományos lajstromok, nem tűnik olyan kopottnak vagy fakultnak. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646236 | 2018. június 25. 15:58 | ||||||||||||||||
Köszönöm neked is! Az az alsó hengeres cucc hiányzik a kiegészítőből, a többinek csak simán rosszul mutatja a helyét :P | |||||||||||||||||||
solyom | Adatlap | 646200 | 2018. június 24. 11:47 | ||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646172 | 2018. június 23. 14:17 | ||||||||||||||||
Köszönöm szépen! | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 646155 | 2018. június 23. 08:37 | ||||||||||||||||
download.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_18994.jpg download.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_15580.jpg Ennyivel tudok szolgálni. A semminél kicsit több, talán A svédek Ju 86K-1-eseiről viszonylag sok jó kép van, de nem tudom, mi a K-1 és a magyaroknak készített K-2 közt a különbség. | |||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 646119 | 2018. június 22. 10:06 | ||||||||||||||||
Sziasztok! Van valakinek jó (vagy már most ott tartok, hogy: bármilyen) képe magyar Ju-86 motorgondolájának alsó részéről? 1/72-es Italerit építek, van Kora motorgondolám is hozzá, de azt százszázalékosnak semmiképpen nem nevezném... | |||||||||||||||||||
Mandras | Adatlap | 646095 | 2018. június 21. 17:25 | ||||||||||||||||
Meglepi! 1948-ban ugyan már nem volt MKHL, de azért gondoltam, hogy ezeket ide teszem nektek, hátha még nem láttátok. Az MTVA archívumában nézelődtem. A képek Mátyásföldön készültek 1948. május 1-jén és szeptember 4-én. https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-761557 | |||||||||||||||||||
pmheros | Adatlap | 645038 | 2018. május 27. 19:02 | ||||||||||||||||
Üdv! Van valakinek tudomása szárnyágyús 109G-6 -ról ami magyar használatban, magyar jelzésekkel volt? Ha van hozzá fényképe, megosztaná? Előre is köszönöm! | |||||||||||||||||||
cimber | Adatlap | 644818 | 2018. május 22. 22:29 | ||||||||||||||||
Egészen pontosan erről van szó. Nálam az egyik legfontosabb szerszám! | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644812 | 2018. május 22. 21:53 | ||||||||||||||||
Bocsi, a link nem működik! Tippek, trükkök rovat, panelvonal karcolás- sauber | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644811 | 2018. május 22. 21:24 | ||||||||||||||||
Bocs, a link nem működik! Tippek, trükkök rovat, Panelvonal karcolás- Sauber | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644810 | 2018. május 22. 21:22 | ||||||||||||||||
Sziasztok! A cikk, itt a Makettinfón 2007-es :-) A szerszámot, magát, 32 éve használom, 12 éve árusítom. www.makettinfo.hu/index.php Üdv, Z63 | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644786 | 2018. május 22. 12:11 | ||||||||||||||||
Köszi Zoli, átgondolom, hogy hogyan vethetném be. | |||||||||||||||||||
lacipapa | Adatlap | 644785 | 2018. május 22. 12:08 | ||||||||||||||||
A sauber,szerintem (lakatos szakmával rendelkezem),egy három élű hántoló szerszám.Olyan,mint egy három élű reszelő,csak nem recés,hanem sima és élesek az élei,mind a három. | |||||||||||||||||||
Z63 | Adatlap | 644765 | 2018. május 21. 21:55 | ||||||||||||||||
Az átlapoláshoz ott a sauber (schaber). Nem emlékszel, mennyi mindent lehet vele csinálni? | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644759 | 2018. május 21. 19:59 | ||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644744 | 2018. május 21. 18:01 | ||||||||||||||||
Köszi, az megvan. Meg az Aviolibri speciálja is. | |||||||||||||||||||
Sokol | Adatlap | 644741 | 2018. május 21. 16:26 | ||||||||||||||||
A Sergio Govi könyv nem rossz, ha a különbségeket keresed. A második kötetete, a Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni Il Caccia Re.2000 elég jó. | |||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 644714 | 2018. május 21. 10:58 | ||||||||||||||||
azért nem csináltam eddig mert voltam olyan naiv, hogy azt hittem, létezik. Pedig van rá elég infó, úgy láttam. | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644706 | 2018. május 21. 10:12 | ||||||||||||||||
Köszönöm Elnar! Nagyon jó lenne egy részletes, jó minőségű 3 nézeti szegecstérkép a típushoz! | |||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 644700 | 2018. május 21. 10:01 | ||||||||||||||||
Köszi szépen Sokol! Sajnos egy ennyire szofisztikált megoldáshoz én botkezű vagyok, ez nekem nem menne... |
<<< Vissza | Tovább >>> |