<<< Vissza | Tovább >>> |
Gabusch | Adatlap | 658981 | 2019. május 5. 16:05 | ||
Belemértem egy rúdba multiméterrel, úgy tűnik, nem vezet. :) Előzmény: (658980) laja 2019. május 5. 15:51 | |||||
laja | Adatlap | 658980 | 2019. május 5. 15:51 | ||
Köszönöm, jó ötlet a hűtésre. Megvalósítom:-) Meleg ragasztóval tervezem a forrasztások megerősítését, biztosítását. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658979 | 2019. május 5. 14:35 | ||
Az alumínium alvázra simán fel lehet csavarozni a 7805-öt, legalább adott a hűtés is. És akkor az tart mindent. A rázkódás miatt azért én lehet, hogy körbenyomnám a lábairól lejövő diódákat és ellenállásokat Milliputtal, avagy valami nem vezető ragasztóval, nehogy véletlenül elengedjenek a forrasztások. Mivel maga az elektronika a ledek nélkül kb. egy százas, ha betojik, csereszabatos, ha hagysz a vezetékeken egy kis tartalékot és nem vágod őket pont méretre. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658978 | 2019. május 5. 14:29 | ||
Nagyon szívesen, nincs mit. Szerintem egy ezresből elvileg ki kellene jönnie, szinte bárhol veszed a cuccokat. A fész talán jobban struktúrált. Ott felteszed a kérdésed és arra érkeznek a kommentek, könnyebb videót, képet linkelni, illetve küld róla értesítést, ha hozzászóltak. Ami kétség kívül előnye, hogy elvileg hozzá lehet szólni évek múlva is valamihez, de nem lesz közte mások bejegyzése, hiszen az elve olyan, mint a blogbejegyzések vagy youtube-videók kommentelésének. | |||||
laja | Adatlap | 658977 | 2019. május 5. 14:21 | ||
Uraim! Elsősorban Gabschnak szeretném megköszönni a segítségét mert nagyon hasznos, és tényleg szájba rágós volt. Joci.kun! Nincs nekem semmi bajom a facebookal mindenki használja egészséggel aki akarja akinek tetszik. Csak nem értettem és most sem értem a gördülékenység fontosságát ebben a témában. Ami pedig az általad Gabuschnak linkelt gyári cuccokat illeti az egyik túl drága nekem a másik pedig elég bonyolultnak tűnik, az én elektronikai tudásomhoz. Annak hogy nem akarok pénzt invesztálni a projektbe az az oka hogy, nem a saját részemre fogom építeni a járgányt hanem a fiamnak. Ő 7 éves neki teljesen mindegy hogy mennyire jó a világítás, csak világítson. De valószínűleg ha nem világítana is jól lenne neki. Mert van egy nagy méretű KB 1:16 körüli RC autója hatalmas kerekekkel, amit nemrégiben összetört de az elektronika sértetlen maradt. Természetesen meg kell javítanom. De én nem megjavítom hanem átépítem alumínium alváz, új kaszni, jó nagy alu lökhárítók hogy strapa bíró legyen. De ha már egy ilyen építésbe kezdek akkor építenék bele világítást is, mert tudom hogy tetszene neki. Szóval a cél az hogy olcsón és egyszerűen erős gépet építeni. De persze köszönöm hogy időt és energiát fordítottál a témára. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658976 | 2019. május 5. 13:59 | ||
Igen, emlékszem, hogy a giccsesben maradtunk. :) De maga a megvalósítás nekem a végeredménytől függetlenül tetszik. Egyébként még egy gondolat erejéig visszatérve a gyári cuccokhoz. A Revellnek évek óta van egy TOS Enterprise kitje, utolsó ára olyan 9 eFt körül volt. Most ez csak elektronikával kiegészítve kapható 48000+ forintokért a Kék Kobránál. Maga az elektronika a dobozbontás alapján nem egy nagy szám, Arduinoval sokkal jobbat lehet csinálni maximum 5 eFt-ból, de abban már kétezerért benne van a hangchip programozója is. Utóbbi nyilván többször használható, azaz az 500 Ft körüli chipek tucatjait lehet mindenre felhasználni. De még akár a Tenacontrols cuccai is majdnem pariban vannak vele árban és azért azok elég sokat tudnak (mármint a Revellhez képest). És akkor az olyanokról nem is beszéltünk, mint a gombok nyomkodása helyett akár hangvezérlés, rádió, WiFi, BT, stb. És kompletten nincs az a majdnem negyvenes, de még a negyede sem! | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 658975 | 2019. május 5. 13:38 | ||
"Azóta sem tudom eldönteni, hogy überfasza, vagy baromi giccses volt." Csak kérdezz engem, majd segítek. :) | |||||
Gabusch | Adatlap | 658968 | 2019. május 5. 12:18 | ||
Igen, a fészbúk több szempontból jó. Mindemellett én úgy gondolom, hogy a makettezésben is lehet helye az elektronikának. Űrhajóknál pl. kimondottan nagyot lendít a dolgon, de újabban nagyon szép robbanás-effekteket is láttam ledes megoldással, amit nem vagyok benne biztos, hogy csak festéssel meg lehetne oldani annyira élethűen. Hasonlóan mondjuk az 1:48-as full belsőteres tengeralattjárót (hálisten nem fér el) is érdemes lehet világítani, valószínűleg jobban látszanának a hátul lévő részletek. De láttam a fészen egy Victory makettet is, vintage vitrinben, viharos tengeren, villámokkal spékelt háttérvilágítassal, mennydörgéssel és a hajó recsegésével valamint hullámzajjal spékelve. Azóta sem tudom eldönteni, hogy überfasza, vagy baromi giccses volt. :) | |||||
Joci.kun | Adatlap | 658966 | 2019. május 5. 11:46 | ||
Hy ! Azért próbáltam más oldalakat ajánlani, mert végül is ez egy makettezős oldal. A fészes rc csoportban viszont jópáran túl vannak ezen és én ott szoktam jó tanácsokat kapni. Persze, ezer kérdés felmerül, de eddig toleráltak. :) Vagy hasonló jó hely az rc tank fórum, bár az az elektronika eléggé eltér a kamionokétól. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658965 | 2019. május 5. 11:12 | ||
Szia Joci! Nem vettem támadásnak, nyilván teljesen jó megoldás lehet adott esetben a gyári is (Sőt!), csak akik nem foglalkoztak még ezzel, általános kijelentésekből nem fognak érteni. Így linkekkel viszont teljesen rendben van. Ettől függetlenül ezeknél a cuccoknál is szükséges a körültekintés, mert valahogyan be kell őket építeni és ez sem feltétlenül problémamentes. Nem értek hozzá, de amennyiben nem rendelkeznek saját rádióvevővel, valahogy hozzá kell idomítani őket a megfelelő funkciókhoz, ami nem feltétlenül kezdő szintre való, esetleg meg sem valósítható, amennyiben a szintén készen vett vezérlőcucc mindenhol szigetelve van, amelynek megbontása nem feltétlenül szerencsés, netán lehetetlen (miniatűr leöntött chipek). Az olcsóbbik tetejébe max. 6V-ról üzemeltethető, amihez a ~11V-os aksiról mindenképpen kell a feszültségszabályzás, vagy valahogyan elemeket, másik aksit kell használni hozzá, ami szintén bonyolítja a dolgot. Tehát nekem első blikkre ez sem feltétlenül tűnik egyszerűbbnek - bár nyilván sokkal szebb eredmény érhető el velük, pláne a hangos verzióval. Az Arduino egy veszett jó találmány, relative kis felkészültséggel állati bonyolult dolgokat lehet vele megoldani viszonylag pici pénzért, mert rengeteg (olcsó) kiegészítője van. Ez a feladat is simán megoldható lenne vele, beleértve akár az indexeket is, különösen, hogy max. 12V-ról üzemeltethető. Viszont azt már programozni is kéne, ami ugyan szerintem nem egy ördöngösség, de másnak okozhat gondot. Amúgy szerintem a 40 dolcsis cuccot maximum a negyedéből meg lehet vele csinálni, bár gyanítom, elektronikát kell építeni hozzá, ami az 5V-nál magasabb bemeneti feszültségeket redukálja. | |||||
Joci.kun | Adatlap | 658960 | 2019. május 5. 09:20 | ||
Szia Gabusch ! Leszögezném, hogy nem a te megoldásodat szándékoztam leszólni, ilyen segítőkész embert nem sértenék meg ezzel. Ha Laja házilagos módszerrel akarja megoldani, akkor oks. Én csak arra akartam célozni, hogy pl az első -hátsó lámpák folyamatosan világítanak, ehhez jön hozzá a tolatólámpa, index, sárga villogó... Ez viszont már komplex megoldás és mivel "majd valamikor" nekem is ilyen kell, gyorsan túlléptem a házi megoldáson, mert bár forrasztgattam már ezt -azt, nincs meg a kellő tudásom, pl egy ilyenhez. Több helyen nézelődtem ezzel kapcsolatban, de mivel a facebook miatt kaptam a fejemre, ezeket nem is ajánlgatom. A google segít. www.aliexpress.com/item/RC-Car-Sounds-Light-Simulated-System-for-Road-Grader-RC-Rock-Climbing-Cars-Truck-Vehicle-RC/32854986387.html www.ebay.co.uk/itm/12-LED-Simulation-Flashing-Light-Lamp-System-for-RC-1-10-Car-Truck-On-Road/352235778638 Az Arduino is jó megoldás lehet, de azért oda is kell egy alaptudás. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658952 | 2019. május 5. 01:16 | ||
Szerintem arra utalnak - sajnos linkek nélkül - hogy az Ebayről, Aliexpressről, stb. kaphatsz komplett megoldásokat a problémádra. Valószínűleg igazuk van, de mivel nem érdekelt soha ez a téma, így konkrétumokat nem tudok. De azt mindenképpen Neked kell tudni, hogy mit és hogyan akarsz megoldani, illetve, hogy mennyit szánsz erre az egész projektre. Kész cuccok esetében is eléggé célszerű észnél lenni és körültekintően eljárni. Engem a Star Trek űrhajók világítása érdekel. Vannak kész megoldások, nagyságrendileg tízezrekben mérhető költségekkel, de némi felkészültséggel (speciel ez a szakmám, így viszonylag könnyen ugatok) egy Kínából kb. 800 Ft-ért beszerezhető Arduino Nano felprogramozásával ugyanezeket a fícsöröket simán el lehet érni (bár mondjuk a ledek elhelyezése lehet macerásabb). Ezért én a kész cuccokat ötletbegyűjtésre használom és jókat röhögök, amikor a fészbúkon hülyítik velük egymást a népek. Már gondolkoztam rajta, hogy csinálok egy makettezőknek való programozási tanfolyamot a Youtube-on, csak félek, hogy a Tenacontrols és társaik megszórnának atommal. :) | |||||
laja | Adatlap | 658951 | 2019. május 4. 22:32 | ||
Akkor megvárom amíg "majd gépről esetleg" kifejted hogy miért vérzik több sebből a Gabusch elmélete. De már akkor azt is elmagyarázhatnád hogy mire nem alkalmas ez a felület, és hogy miért lenne szükség a facebook gördülékenységére. Azon kívül hogy az általad említett csoportban is lehetne érdeklődni. Ha gördülékenységre van szükség akkor ott van a jól bevált telefonbeszélgetés. De van más azonnali üzenet váltásra alkalmas felület. A mekett.org-on pedig szétnézek, köszönöm az ötletet. Ja és nekem nem baj hogy nem élek facebook életet:-) | |||||
Joci.kun | Adatlap | 658950 | 2019. május 4. 21:24 | ||
Szia ! Telóról nem pötyögnék sokat. Egyre olcsóbban kínálnak a kínaiak gyári megoldást, még indexel is, tolatólámpát kapcsol... Gabusch-nak nagy respect.Nem kisebbíteni akarom a segítségét. Ez a felület viszont nem nagyon alkalmas ilyesmire,a face-n gördülékenyebb. Hogy te nem használod, nem az én bajom. Nem tudom,hogy a makett.org -on van -e ilyen topik. Majd gépről esetleg többet. ... | |||||
laja | Adatlap | 658949 | 2019. május 4. 21:19 | ||
Ja ja "sajtóhiba" volt:-) Az automata kijelentkezés engem is zavar nem egyszer kezdtem újra az írást miatta. De másokat is zavar, írt is valaki erről az opoknak, de persze semmi változás. A Conrad volt az első gondolatom de tudom én is hogy nagyon drága, nemrég bementem hogy veszek krokodilcsipeszt és 350Ft-ot kértek érte, ahhoz nem volt pofám hogy akkor nem kérem. Így csak kettőt vettem, egy villanyszerelési szakboltban meg 35Ft darabja:-) Bár nem ugyanolyan de a célnak megfelelő. Úgyhogy köszi a linket is. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658948 | 2019. május 4. 20:45 | ||
1N4001, de gondolom, sajtóhiba. :) Igen, a nyitófeszültség a ledtől függ, de a 220 ohm olyan kb. univerzális 5V feszültség körül. A 7805 teste műanyag és fém, utóbbin van egy lyuk, amivel fel lehet csavarozni egy hűtőbordára, de nem feltétlenül szükséges. Ott melegszik. Ha a lábak melegszenek, akkor ott árulás van, meg rövidzár. Egy szimpla egyenáramú motoron elvileg két érintkező van. Az, hogy melyik a pozitív és a negatív, attól függ, hogy merre akarom forgatni. Én azt gyanítanám, hogy egy egyszerűbb RC valami menetiránya attól függ, hogy a motorja merre forog. Tehát egyszerűen megfordítja a polaritást, azaz ami eddig plusz volt, az most mínusz lesz és vice-versa. És itt jön be a problémád, mert ha egy leden megfordítod a polaritást, akkor az szimplán elalszik addig, amíg a bekötésnek megfelelő polaritás ismét elő nem áll. Az a négy dióda azt csinálja, hogy mindegy neki, melyik bemenő vezeték plusz, azonos ponton lép ki a plusz és a mínusz, tehát tudod vele vezérelni a ledeket. A dióda csak egy irányba engedi át az áramot. Az alkatrészek lába 0,5mm, 0,7mm átmérőjű. Az áramfelvétel szinte nulla, gyakorlatilag bármilyen szigetelt huzal megfelelő. Pl. ha maradt régi számítógépből IDE szabványú, mára semmi másra sem jó szalagkábel (az ment a flopira pl.), az tökéletes (már amennyiben forrasztható), telefonzsinór, stb. A ledek lesznek a legdrágábbak, ott nagyon nem mindegy, hol veszed, mit veszel. Conrad pl. ellenjavallt, általában mocskos drága. Esetleg itt mindent megkapsz - a fenti gombokkal választhatod a színeket: lomex.hu/hu/webshop/ (OFF: Azt a tetves automata kijelentést nem lehetne legalább nyolc óra időtartamra beállítani? Minden posztom írása közben kiléptetett. Még jó, hogy számítottam rá - kopipaszta - de rohadt idegesítő!) | |||||
laja | Adatlap | 658946 | 2019. május 4. 20:03 | ||
Ha több sebből vérzik a dolog akkor miért nem írod le hogy szerinted mi a probléma?:-) Nálam meg a facebook vérzik mert nem használom:-) | |||||
laja | Adatlap | 658945 | 2019. május 4. 19:50 | ||
Köszönöm a segítséget, asszem sikerült felfognom a dolgot. Bár nem minden 100% ban tiszta de ezen már el tudok indulni. Szóval akkor a következőkre lesz szükségem: -4db 1N001 dióda az egyenirányítóhoz -1db 7805 fesszabályzó -6db led (fehér, piros, esetleg önvillogós) -6db ellenállás a ledekhez Ha jól értem akkor a ledek méretétől és színétől is függ a nyitó feszültsége ami pedig meghatározza azt hogy milyen ellenállás szükséges hozzá. Milyen vezetéket használjak? Erről még nem esett szó. Illetve még azt nem tudom hogy, hogy állapítom meg hogy a motor mely érintkezője a pozitív és melyik a negatív? A 7805-nek a lábai nem melegednek, csak felső fém része? Csak a meleg ragasztós megoldás miatt kérdezem, nem olvasztja e meg a ragasztót. A ledek méretét momentán nem tudom mert még nem dölt el hogy mibe is kerülnek majd. Ha további kérdések merülnének fel remélem zaklathatlak még vele:-) | |||||
Joci.kun | Adatlap | 658943 | 2019. május 4. 19:39 | ||
Az elképzelés jó, csak több sebből vérzik. :) Jobban járnál "gyári" megoldással, bár az drágább. A facebookon rc kamion munkagép csoportban nézelődj. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658939 | 2019. május 4. 17:15 | ||
"Varjúfészek" készítése: Gräetz: Két diódát összeforrasztasz úgy, hogy összetekered a csíkkal jelölt lábait, másik kettőt úgy, hogy a nem csíkos lábakat tekered és forrasztod össze. Ezután a szabad lábakat forrasztod össze, egyik csíkosat a csíktalanhoz, másikat a másikhoz, valamint ezekhez forrasztod a motorról a vezetékeket. Az összetekert csíkosakat forrasztod a 7805 1-es lábára, a másik, "csíktalan" összetekertet a 2-es lábára. Összetekered a hat ellenállás egyik lábát és hozzáforrasztod a 7805 3-as lábához. A fennmaradó lábakat a megfelelő hosszúságú vezetékekkel összekötöd a ledek hosszabbik lábával. A ledek rövidebbik lábához szintén alkalmas hosszúságú vezetékeket forrasztasz, melyek másik végét összetekered és szintén hozzáforrasztod a 7805 2-es lábához. Megpróbálod úgy elhelyezni, hogy a 7805 fémes része szabadon álljon és ne érjen semmilyen műanyaghoz. Ezt én úgy csinálnám, hogy a 7805 lábait kb. a felüknél meghajtom derékszögben és így forrasztok az 1-es lábra. Akkor az ehhez forrasztott diódákat pl. melegragasztóval, Milliputtal, legrosszabb esetben pillanatragasztóval fel lehet ragasztani valami alkalmas helyre, így nem olvaszt szét semmit. Természetesen, mielőtt beragasztod, (többször) ki kell próbálni, megfelelően működik-e. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658927 | 2019. május 4. 13:09 | ||
Ezt meg még a diódához. Az ellenállásnak mindegy, hogy kötöd be. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658922 | 2019. május 4. 12:25 | ||
A 7815 természetesen 7805. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658921 | 2019. május 4. 12:24 | ||
Nem megy tönkre, de mivel dióda a szentem, csak az egyik irányban világít, célszerűen amikor átmegy rajta az áram. :) A gräetz meg egy egyenirányító, ami azért kell, hogy a motorodról lejövő áram ugyanúgy kerüljön a ledekre, hogy mindig világítsanak, függetlenül attól, merre megy a szekér. Mellékelve a kapcsolási rajz, remélem, nem csesztem el. A színekkel ne törődj, innen-onnan ollóztam a rajzokat merő lustaságból. Szerintem nem kell hozzá NYÁK, simán össze lehet ennyi alkatrészt forrasztgatni. A 7815 alkalmasint melegszik, erre oda kell figyelni. A gräetz diódáihoz (az a 4 db, ami a motor után és a 7805 előtt van) szerintem 1N4001 elég lenne, az 50V 1A. Egyszerűsítve a történetet, használhatsz 220 ohm, esetleg 330 ohm ellenállásokat, az szinte biztosan jó (túl van méretezve), ugyan nem lesz max. fényereje a lednek, de nem is füstöl el. Pláne, hogy a 7805 4,8-5,2V között szórhat azt hiszem. Ha mégis számolni akarsz, akkor amikor megveszed a ledet, akkor megkérdezed a paramétereit, nyitófeszültség (V) és hogy mennyi áram folyhat keresztül rajta (mA). Ebből kiszámolod a szükséges ellenállást. Pl. ha a múltkor mellékelt lap alapján 1,8V a minimális nyitófeszültség és 20mA áram folyhat át a lededen, akkor a képlet 5V-1,8V = 3,2V. Innen az U/I=R képlettel akkor 3,2/0,02=160, tehát a 220 ohm jó lesz. A fehér ledek nyitófeszültsége emlékeim szerint valahol 3V körül van, meg a 20mA is talán OK, tehát akkor 2/0,02=100, oda 150 ohm elég, de a 220 is jó, legfeljebb nem olyan baromi fényes. Ha az lenne a terved, hogy rendesen modellezel egy fényszórót, az szerintem nem fog így menni, csak ha veszel ledes kulcstartókat, aminek van valami foncsorszerűsége és azt építed be. De az sem lesz persze tökéletes. Ha a cél az, hogy láthatóan világítson, akkor tökmindegy. Nagyon erős fénye a Cree-ledeknek van, drága, melegszik, nagy. Nekem a kocsiban adja oldalanként 1-1 darab a helyzetjelző fényeket, erősebb, mint a rendes lámpa volt, de a rendőr sajnos nem fogadta el nappali fénynek. Lehet, hogy az oldalanként négy darabosat kellett volna megvennem. :) Azt, hogy milyen ledet kell venned, te tudod, 1,8-3-5-10 mm-es, kerek, szögletes, villogó, milyen kelvinű fehér, piros, sárga, kék, zöld, stb. | |||||
laja | Adatlap | 658920 | 2019. május 4. 10:30 | ||
Ebből annyit fogtam fel hogy a motor polaritás váltása miatt led tönkre mehet. De gratzal ez megoldható. Azt sem tudom mi az gratz! A linkelt oldal meg számomra teljesen belga! Az is kiderült számomra hogy nem lenne nagy befektetés.Ha már említetted a feszszabályzót meg a gratzet akkor azt sejtem hogy nyáklapot kellene maratni. Az egy újabb akadály lenne számomra! Ettől nekem szájbarágósabb leírásra van szükségem. Bemész boltba megveszed ezt meg ezt pontos elnevezésekkel darabszámmal stb. Aztán pedig ezt ide a forrasztod azt meg oda. Kb ez az én szintem ennyit értek hozzá:-) Nem kell feltétlenül villognia a villogóba épített lednek de ha egyszerűen megoldható lenne akkor természetesen jobb ha villog. Szóval ha kedved és időd akkor kérlek egyszerűsítsd le nekem ezt a történetet. | |||||
Gabusch | Adatlap | 658893 | 2019. május 3. 18:24 | ||
Szia! Nem túl drága - persze függ az igényektől, beszerzési forrástól, stb. Tekintve, hogy a motorod egyenáramú, az előre-hátra mozgást vélhetően polaritásváltással oldja meg. Tehát az érintkezőin vagy +, vagy - van, ami viszont betesz a ledeknek, mert azok csak egyféleképpen köthetők be. Jó hír, hogy ez egy mezei gräetz-cel áthidalható, az 4 db dióda (5-10 Ft/db). Célszerű továbbá egy 7805 feszültségszabályzó (~50Ft), mert fix 5V-ról járatva egyszerűbb lesz kiszámolni a szükséges értékeket az ellenállásokhoz (kb. 5Ft/db). Az áramfogyasztása szerintem elhanyagolható. A ledekhez szükséges ohm-értékeket az alábbi kis szösszenet alapján tudod kiszámolni, ha már megvannak és ismered a paramétereit. Előre nagyfényű fehér ledeket mondanék, a hátsó értelemszerűen piros, a villogókat nem tudom, de ha tényleg villogót akarsz, akkor ahhoz valószínűleg kell egy külön elektronika, amivel megfelelően villog - már, ha az "önvillogó" led nem megfelelő. megaled.hu/hu/cikkek/13-led-ekrol-kezdoknek | |||||
laja | Adatlap | 658881 | 2019. május 3. 13:50 | ||
Sziasztok! Egy kis segítséget kérek tőletek, led világítás témában. Egy RC teherautó építése-átépítése előtt állok. Tájékozódni szeretnék arról hogy, hogyan tudnék világítást szerelni a járgányunkba. Egy csavarbehajtóból származó 10.8V-os 1300mAh Lítiumos akku lenne az áramforrás ehhez szeretnék 6db ledet csatlakoztatni. Kettő előre kettő hátra kettő pedig a tetőre a villogókba. Azt gondoltam hogy a ledek vezetékeit a motor érintkezőjéhez forrasztanám és csak akkor világítanának amikor amikor a motor forog, amikor a távirányítón előre vagy hátra tolom a kart. Ez így működhet? Mit gondoltok? Illetve azt szeretném tudni hogy, milyen ledekre és ellenállásokra van szükség ehhez? Az akkut nem venné ez nagyon igénybe? Esetleg egy kapcsolási rajzot valaki? Kb mennyibe kerülne ehhez a holmi? Ha hátra piros fényű ledet szeretnék előre pedig valami nagyon erős fényűt az bonyolítja a dolgot, vagy tetemesen növeli a költségeket? Köszönöm | |||||
Gabusch | Adatlap | 574226 | 2014. december 19. 21:29 | ||
Sajnos nem ment, mert egymás után kellett elhelyeznem őket, hogy elférjenek a csőben és darabonként 4-4 szál optoszálat idomítani hozzájuk. | |||||
lucky | Adatlap | 574222 | 2014. december 19. 21:12 | ||
Neutrális sziloplaszt is jó lehet a szigeteléshez. | |||||
lucky | Adatlap | 574221 | 2014. december 19. 21:11 | ||
A hosszú lábakra a megoldás a csonkolás...:) | |||||
Gabusch | Adatlap | 574158 | 2014. december 18. 21:07 | ||
Nyilván. :) De azért alkalmasint a hosszú lábaikkal tudnak kellemetlen meglepetéseket okozni. 1:1600 USS Enterprise Nacelljébe tettem futófénynek (ami forgást imitál némi optoszálak segítségével), aztán sikerült valahogy kicsit összenyomorgatni őket az egyik oldalon. De randa, úgyhogy majd még ki kell találnom valamit. :( | |||||
lucky | Adatlap | 574151 | 2014. december 18. 20:21 | ||
Ez igaz az smd ledeknél a forrasztásra is. Sőt az összes áramkör, összes csatlakozására is. | |||||
Gabusch | Adatlap | 574112 | 2014. december 18. 09:54 | ||
A DIP ledeknél vigyázni kell, hogy nehogy összeérjen a lába, mert nekem már volt olyan, hogy a rövidzár nem tett tönkre az elektronikában semmit - talán a ledet sem -, csak éppen nem világított és elhanyagolható idő alatt olvasztotta meg a makettet. Elcsúszott a zsugorcső. :( | |||||
lucky | Adatlap | 574102 | 2014. december 18. 07:54 | ||
Szia Regal!h Bizony.. az 50 W-nál meg még több áram kell.Ez a kis feszültség ára. Valahonnét le kell venni a teljesítményt. Egy 10W-os led gyári szerelőlapja kb 25*25mm, erre tuti kell még felület, mert ezen meg fog sülni ( kapcsolóüzemű táp esetén is van melegedés,legfeljebb kevesebb). Így kell értelmezni a kínai zseblámpák 1000 W meg még szebb értékeit..( biztos kinai wattban van...:) ) Viszont jó fényük van az tény. Kb 50 méter a hatótáv, ebben egységesek. A hálózati feszültség tényleg nem túl szerencsés egy makettban... Amúgy a led is melegszik, csak az a nem mindegy mennyit. Annyit semmi esetre sem mint egy fénycső vagy annak trafója. A súlyukról, méreteikről nem is beszélve. 20mA táján ez elenyésző, nem fogja károsítani a makettet.Több heti folyamatos üzem esetén talán, de akkor is esélyesebb a led tönkremenetele. üdv Igyekeztem összefoglalni a tudományt, egy vázlatnak elmegy.. :) | |||||
Regal | Adatlap | 573957 | 2014. december 16. 15:05 | ||
Szia Lucky! 1,4 A nem gyenge...kicsit többel már majdnem hegeszteni is lehet:-) Én anno a Millenium falconba kis fénycsövet akartam rakni, de nagyon melegedett, illetve epum mondta, hogy nem túl szerencsés bevinni a 220 V-ot a makettbe... A leíásod viszont teljesen kimeríti a témát, szép összegzés! Üdv, Regal | |||||
lucky | Adatlap | 573926 | 2014. december 15. 22:17 | ||
Regal! Tudnék hozzá fűzni még pár dolgot a leírtakhoz..:) A műhelyemben pl 4 teljesítmény led csík van beépítve világításként, csíkonként 1,4 A-el. Nem tévedés 1400 mA. Ehhez nagyjából egy A5-ös méretű hűtőborda kell! Erősen gondolkodom a nyári meleg hónapok miatt, bordánként egy ventilátor beépítésén.. Muszáj volt egyébként, mert kellett az UV mentes fényforrás, és nem akartam vakoskodni. | |||||
lucky | Adatlap | 573924 | 2014. december 15. 22:07 | ||
norbi17! Nem tudom milyen elektronikai képzettséged van, ezért megpróbálom egyszerűen sallag nélkül elmondani a dolgot. A Hsz alatt fogsz találni linkeket ahol az alap rajzjelek, és a méretezési kalkulátor is ott lesz. A led egy olyan egyenirányító ( dióda) ami fényt bocsát ki magából. Ha megfelelően van bekötve akkor a tulajdonságai miatt egy darab drótként viselkedik villamosan. Másképp rövidzárlatot okoz. Ezt azt jelenti, hogy nagy áram fog átfolyni rajta aminek a hőhatása tönkre fogja tenni a félvezetőt.Ezért be kell építeni egy áramkorlátozó valamit az áramkörbe.Ez sok minden lehet, a különféle tápegységektől egy ellenállásig bezárólag. Ahhoz,hogy működjön kell neki egy úgynevezett nyitófeszültég.Ezen a feszültségen kezd el a led vezetni, vagyis világítani. Ez a feszültség színenként eltér (meg ledenként is minimálisan, pár tized voltról van szó). ezek: piros 1,8 V ( volt) narancs, sárga zöld 2,1 V fehér 3,5 V kék 2,8 V Az maximum áram 20 mA ( miliamper) ennek kb 80 %-án célszerű működtetni a ledet ,a tartósság miatt. Ezektől eltérő értékű ledek is vannak, a konkrét típus adatlapja a meghatározó! Létezik olyan led ami pl 12V-ról működik, olyan is van ami villog a tápfeszültség nagyságától függő ütemben, vagy éppen színt vált. Léteznek szórt ill nagyfényű ledek.Az előbbi általában 120 fokban az utóbbi kb 5 foktól kb 40 fokig terjedő szögben világít. Van szögletes, háromszögletű, hengeres forma lapos, domború, homorú véggel, 1-2-3-5-8-10 mm átmérővel.. Ezek a ledek un DIP ledek, ami azt jelenti, hogy a szereléskor egy furatba kell a "lábait" behelyezni. Mindig a hosszabb láb a pozitív. Léteznek felületszerelt un SMD ledek is.Itt egy vezetősávra forrasztják rá közvetlenül a ledet ( ill az egyéb alkatrészeket) A villamos jellemzőik megegyeznek a felsoroltakkal. A fény szöge általában 120 fok. A méreteik a legapróbb 0402-től ( 1x0,5mm ) több szabványos méretben emelkednek. A bekötésük kétféle lehet a soros és a párhuzamos kötés. A párhuzamos kötés azt jelenti, hogy a ledek azonos kivezetéseit összekötöd, és az egyikre egy ellenállást és annak másik végére a táp egyik végét, míg a ledek másik végére a táp másik kivezetését kötöd. Ha megfelelő volt a kötés, világítanak a ledek. Ez a nem javasolt kötésmód. A jobb megoldás a soros. Itt a sorrend: táp, ellenállás, led, táp. A rajzjelek: pcb.bplaced.net/alapok/elektronikai-rajzjelek kalkulátor: www.hobbielektronika.hu/segedprogramok/ | |||||
vlevi | Adatlap | 573908 | 2014. december 15. 17:30 | ||
Az SMD csak azt jelenti, hogy "felületszerelt". Ez egy általános fogalom az elektronikában, azt jelenti, hogy pl. az ellenállásokat, kondenzátorokat nem a NYÁK-ra fúrt lyukakba forrasztják be vezetékekkel, hanem közvetlenül a NYÁK-on van kialakítva a forrasztási pont. | |||||
Regal | Adatlap | 573900 | 2014. december 15. 14:58 | ||
Egy érdekes link: forum.rcmodell.hu/index.php | |||||
Regal | Adatlap | 573899 | 2014. december 15. 14:56 | ||
Szia, én úgy emlékszem, hogy 0,7 V és 1,2 V feszültség kell, hogy egy leden essen. Ha pl 12 V-ra kötöd, akkor sorba 10-12-t köthetsz, vagy ellenállással pótolod ki a maradékot és kevesebb ledet raksz. Ha 1,5 V-os elemre, akkor 2-t sorba vele párhuzamosan megint 2-t, stb. Ilyesmire gondoltál? Amit írtam ezelőtt 4 hozzászólással ott fenn van a végén egy kapcsolási rajz. Mit szeretnél kivilágítani egyébként? Üdv, Gábor | |||||
Gabusch | Adatlap | 573897 | 2014. december 15. 14:24 | ||
Konkrétabban? | |||||
norbi17 | Adatlap | 573896 | 2014. december 15. 13:12 | ||
Akkor egy sima LED tutorialt? :D | |||||
Gabusch | Adatlap | 573876 | 2014. december 14. 21:35 | ||
Mire gondolsz? Én ugyanúgy használom őket, mint a simát. | |||||
norbi17 | Adatlap | 573827 | 2014. december 14. 11:33 | ||
Sziasztok! Új vagyok az elektronikában... Valaki fozzáértő nem tudna csinálni egy SMD LED tutotialt? | |||||
Regal | Adatlap | 572119 | 2014. november 17. 06:28 | ||
Szia Gábor, A makettek között (sci-fi) találod az yt-1300-at (Millenium Falcon) amit én csináltam. Az fullra be van fényezve. A cikkben is benne van, de ha van kérdésed, Írj nyugodtan. Üdv, Gábor | |||||
Meta | Adatlap | 572114 | 2014. november 16. 22:51 | ||
Szia! Az Rc-ben már sok ilyen megoldás van, modellboltokban lehet kapni, és nem drága. pl.: www.sylkamodell.hu/G.T.-POWER-LED-Vilagitas-keszlet-RC-vezerlessel-automodellekhez-RC-Control-led.html Ebből is több változat van, autó, repülő, több fajta szín és funkció. Megvan benne a programozható vezérlő elektronika. Az enyém 3*4*1cm, elég kicsi, hogy elférjen a modellben. Kipróbáltam közvetlen ráraktam 6v-ot és működik, nem kell neki vevő. Létezik helikopter rotorjára rakható szalag, bár ez kicsit drágább. | |||||
vini | Adatlap | 572112 | 2014. november 16. 22:41 | ||
Sziasztok! Most találtam igaz repülőteret csinál a srác. Optikai szálas technikával dolgozik. Nem semmi ahogy csinálja. Üdv:Vini https://www.youtube.com/watch?v=W4ZpLLVar-g | |||||
Gabusch | Adatlap | 572111 | 2014. november 16. 22:37 | ||
Optikai szálnak hívják. A legolcsóbb megoldás a beszerzésére, ha az ember vesz a kínaiaktól egy olyan lámpát, amin egy halom ilyen van. Pl.: img29.olx.hu/images_aprodhu/42411375_4_644x461_led-es-optikai-szalas-szinvaltos-hangulat-lampa-otthon-kert.jpg A lámpa nem kell, csak a szálak. Olyan 20-30 cm hosszúságban lehet kinyerni őket. Nekem már sikerült egyszer 500 Ft-ért is venni az Ázsiában egy eszméletlenül rondát (repült is a szemétbe azonnal), de sok szállal. :) | |||||
szilrobi | Adatlap | 572109 | 2014. november 16. 22:31 | ||
Kb. húsz éve láttam egy Star Destroyert ami világított. Ott úgy oldották meg, hogy egy darab izzó volt benne, amitől vékony üvegszálak mentek szanaszét és azok végei világítottak (). Nem tudom, hogy speciális üvegszál volt-e vagy mi, de a maketthez adták, gyárilag volt ilyen. Volt hozzá egy apró fúró is, azzal kellett az üvegszálaknak a helyét kifúrogatni. Jó kis meló lehetett. | |||||
Gabusch | Adatlap | 572108 | 2014. november 16. 22:25 | ||
Ki lehet a LED-eket forrasztani belőle, ha nagyon muszáj. | |||||
lucky | Adatlap | 572101 | 2014. november 16. 21:25 | ||
Szia! A ledszalag 12 V-ot kér, 3-asával darabolható.A tagok hossza változó. Pontfényhez nem javaslom. :) |
<<< Vissza | Tovább >>> |