/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
Z63 660263 2019. június 9. 22:28
Válasz erre
Szia Marci!
A méretet azért kérdem, mert a Sanyi 48-ban építette. Neked is van vákuumos Weihéd? :-)
tyimosenko 660252 2019. június 9. 10:54
Válasz erre
Szia Zoli!

Somogyi Laci esztergálta Nagy Sanyinak is húszfilléresből. A méret elvileg jó. Majd ellenőrzöm, ha kéznél lesz a makett. Lehet, hogy 3D technológiával lenne a legjobb, legegyszerűbb.
Köszönöm szépen a segítséget!
Z63 660241 2019. június 8. 18:06
Válasz erre
Az érdekesebb típusok általában csak kevés embert érdekelnek, nincs benne nagy üzleti potenciál.
Húszfilléresből ki tudom esztergáltatni a Somogyi Lacival, de a méret jó lesz? Szerintem beszélek a Rácz Robival (Rescue Models), 3D-ben megrajzolja és kinyomtatja, majd leöntjük. Gebauert is lehet nyomtatni.
tyimosenko 660239 2019. június 8. 16:57
Válasz erre
Sajnos a legérdekesebb típusokat sokszor elfelejtik gyártani a fröccsöntő makettcégek.. Zoli, a fogas géppuskasín megcsinálására van esetleg ötleted? Nagy Sanyi gépére egy 20 filléresből került kiesztergálásra. 20 fillérest találtam és teszek egy próbát proxxon kézifúróval. Ha nem sikerül a művelet, bajban leszek, nincs más ötletem.
tyimosenko 660238 2019. június 8. 16:47
Válasz erre
Köszi szépen Viktor!

Az MPM prémium kategóriás készletéről van szó. Igazából a legkézenfekvőbb az egyik E-1 építése lenne, az lenne a legkönnyebb. A másik "megúszós" megoldás ez a felső lövésztorony nélküli G.250. Viszont Zoli Weihe anyaga megadná a lehetőséget az extra részletezésre, igazi ziccer, hogy az ember egy normál Ka-6-ot építsen. Pont ezt a képet nézegettem, amit linkeltél. A tömör orrburkolatot egyszerűbb lenne megcsinálni, mint a Ju-86-félét. Csak az a fránya fogas körív a Gebauer alatt, arra nincs ötletem. Pedig a He-46-on is meg kellene csinálnom.
Podva 660237 2019. június 8. 14:54
Válasz erre
A második fotót illusztráció képen raktam fel, az nem a G.250-es. Az valószínűleg egy győri gyártású futárgép, de látható rajta, hogy nem félgömb formájú a burkolat
Üdv VIktor
Z63 660236 2019. június 8. 13:41
Válasz erre
A Marci fotóján nincs megfigyelőállás, de a Viktor fotóján van. :-)
Marci, te is mindig kiválasztod a legbonyolultabb darabokat! :-)
Podva 660225 2019. június 8. 06:28
Válasz erre
Untitled-01
Untitled-01

Szia Marci

Ha elég neked annyi, hogy a fotók alapján én sem látok megfigyelőállást a törzs tetején, akkor megerősítem. :)
A "tömör" orr-kupola, viszont nem pont olyan mint az Ikaria lövésztorony. Ez utóbbi funkciójából eredően szabályos félgömb, amíg az általunk használt elég szépen követi a törzs vonalát. Ha a Special Hobby C-jét építed, talán mérlegeld azt, hogy esetleg levágod a tömör orr elejét, és azzal zárod az oldalsó üvegezést
Üdv Viktor
tyimosenko 660216 2019. június 7. 14:37
Válasz erre
Szia Viktor!

Köszi szépen! Nem ismertem. Erősítsd meg légyszi, hogy nincs felső megfigyelőállás.:))
A tömör orrkúp ugyanolyan formájú, mint a német gyártmány átlátszó orrkúpja?

Köszönöm!
Podva 660215 2019. június 7. 14:20
Válasz erre
Focke-Wulf-Fw-58-G-250-2
Focke-Wulf-Fw-58-G-250-2

Ezt ismered?
Üdv VIktor
tyimosenko 660212 2019. június 7. 12:27
Válasz erre
DSC_0109
DSC_0109

Sziasztok!

Valaki meg tudná mondani, hogy a képen szereplő G.250 lajstromú, FW-58K-6 típusú gép milyen szerkezeti jellemzőkkel bírhatott? Úgy tűnik a képről, mintha öszvér kivitel lenne, nincs hátsó-felső nyitott fülkerész. Vagy csak nem látszik a képen. Az orra vajon milyen lehetett? A változatra jellemző dupla oldalüvegezés, de tömör orrkúp? Igazából az oldalüvegezést sem látom az orron.

Köszönöm szépen a segítséget!
sanyi 659971 2019. május 30. 09:02
Válasz erre
Szerintem is... No már csak azt kell kitalálni ,hogy milyen lehetett! :)
pmheros 659968 2019. május 30. 07:13
Válasz erre
Caproni_Ca135_B553_2
Caproni_Ca135_B553_2

Lila vonalakkal jelöltem a képen, hol van szerintem a nagyobb elkülönülő foltok közti határvonal.

Üdv.: pmheros
romsitsa 659965 2019. május 30. 00:14
Válasz erre
Hogy lehet zöld? A farok jobb oldala egyértelműen világos foltos a trikolor mellett.

Üdv

Á
Kamovos 659932 2019. május 29. 11:03
Válasz erre
Safranek 659496 2019. május 16. 20:38
Válasz erre
Ok.
Bár akkor az én monitorom v szemem csal. De a szárnyon és a törzsön (az ajtó felett) is foltnak tűnik.
pintair 659493 2019. május 16. 18:37
Válasz erre
CR 32
CR 32

Uraim!
Ezt a könyvet ki ismeri?
Podva 659492 2019. május 16. 18:28
Válasz erre
Caproni-Ca-135-B-553
Caproni-Ca-135-B-553

E fotó alapján az is zöld...
pintair 659491 2019. május 16. 17:58
Válasz erre
www.modelarovo.cz/fiat-cr-32-chiri-1-72-az-model/
Safranek 659488 2019. május 16. 16:43
Válasz erre
Szia!

A B.553-as, véletlenül nem foltos festésű?
Podva 659472 2019. május 16. 12:05
Válasz erre
Már láttam roncskutatónál egyszínű Ca-135-hőz tartozó roncsot, de nem tudok róla, hogy színazonosítás már megtörtént volna...De a lehetőség meg van, előbb utóbb oda tart majd hozzá valaki valamilyen színkártyát ..:)
sanyi 659471 2019. május 16. 12:01
Válasz erre
Szia!
Nem érzel erős késztetést, hogy eladd nékem?:) Persze csak vicceltem, nagy ritkaság az tuti.
Freddy 659468 2019. május 16. 10:42
Válasz erre
És azt lehet tudni, hogy a zöld az milyen zöld? (Nekem van egy 72-es gyanta :), pár éve árulták a Bolyain)
tyimosenko 659454 2019. május 15. 19:36
Válasz erre
Szia Sanyi,

Eses Sanyinak talán van még eladó saját gyantapéldány. Ha nincs, akkor talán az Armada Makett klub asztaláról nem adták el azt a példányt, amit árultak Móváron. Belenéztem, nem voltak sárgulva az átlátszó alkatrészek, megépíthetőnek tűnt.
sanyi 659453 2019. május 15. 19:16
Válasz erre
Köszi ezt is! Akkor egyenlőre várok, hátha valahol mégis előkerül valami fotó.
Mivel nincs 72-es Ca-135 a piacon, ráérek...
Podva 659452 2019. május 15. 19:04
Válasz erre
Magó Karcsi Arany Sasos ciksorozatában 17db B.540 feletti gépet említ, amely részt vett a 42-es oroszországi hadműveletekben. Az alábbi fotón ebből látható 13... A "leghíresebb" a B.549 melyben Mocsári őrnagyot lőtték le... Roncsait Magó Karcsi találta meg és itt jön a bökkenő: M.K szürkét, sárgát és zöldet talált a roncsokon, az 549-ről nincs ugyan fotó, de az előtte utána lévő sorozatszámú gépek egyszínű zöldek, világos színű alsó résszel...
Vagy az történt, hogy "maradt" Pár sárga-zöld foltos, a 2. széria frontra vonuló gépei között,(ezt igazolná, ha a hátsó sorban meggyőzőbben lenne tarka az a 3 gép) vagy, az történt, hogy a 2. szériában leszállított 32db gép már rég le volt gyártva, ill gyárilag festve erre a sárga zöld olasz kamóra, a megvételkor, de aztán nekünk inkább zöld kellett valamiért, és átfestettük,de a sárga-zöld az egyenzöld felső festés alatt megmaradt. Ami persze a roncson már láthatóvá vállt.
Üdv Viktor
sanyi 659448 2019. május 15. 17:48
Válasz erre
Köszi a segétséget, igen, ezt a képet láttam én is, de bakkecske legyek, ha egynél több oldalszámot látok!:) Az a bosszantó, hogy sok gépről találtam jó fotókat, de pont erről nem.
Podva 659445 2019. május 15. 14:08
Válasz erre
39036920_10210016860098016_5120286081295581184_o
39036920_10210016860098016_5120286081295581184_o

Bocs lemaradt
Podva 659444 2019. május 15. 14:07
Válasz erre
Elvileg a sok közül az egyik, tudom miért kérded, a hátul levők talán tarkák...
Üdv
sanyi 659426 2019. május 14. 23:28
Válasz erre
Sziasztok!
A B5+49jelzésű Ca-135-ről keresek fotókat, lehetőleg olyat, amin látszik, hogy milyen volt a festése.
Előre is köszi!
Üdv
Sanyi
ssanyi 658377 2019. április 20. 17:52
Válasz erre
Üdv!

1, 44 decemberében is készültek még 74/75-ös gépek. Még nem láttam fotót olyan magyar Fókáról ahol hihető lenne a "sötét" verzió.

2, Korábban sem okozott problémát a csatagépek színe, még a sivatagi vagy itáliai hadszintérem sem festették át a gépeket (kezdetben volt rá probálkozás).

SBS is kidott magyar Fóka matricákat, ott is ezek a színek vannak.

A színkombináció amit írsz, szerepeltek a magyar G-10/U4 Messereken.
pikoman 658308 2019. április 18. 20:34
Válasz erre
Sziasztok!

Azt szeretném kérdezni a hozzáértőktől, hogy magyar jelzésű FW-190F létezése ismeretes-e más színben, mint a szokásos RLM 74/75/76 szürke? Pl. zöld szín használatával?
A festési útmutatók, amiket láttam (pl. HAD) azok a fenti 74/75/76 kombinációt adják meg. Ez, bár hihető, de több dolog is ellene szólhat:
(1) Ha igaz, 44 őszétől már a vadászoknál is barnásviola-zöld kombinációk voltak a szabványosak
(2) Az F eleve alacsonytámadó gép volt, tehát ez is indokolhatna a bombázókhoz hasonló színeket
(3) Régi Punka György féle grafikán (Haditechnika 92/4) a felső színek sötétzöld-középszürke kombinációval vannak megadva. A megadott RLM kódok (70, 02) rossznak tűnnek, de pl. 75+83 kombinációval akár igaz is lehet.

Mit gondoltok a dologról?
Kösz, G.
tyimosenko 658267 2019. április 17. 15:51
Válasz erre
PLASPC48004_L
PLASPC48004_L

Sziasztok!

www.modelimex.com/148-focke-wulf-fw-56-stosser-foreign-users-plaspc48004

Rendkívül örvendetes, hogy a régi HIPM 1:48-as Fw-56 Stösser idén újra kiadásra került átdolgozott formában, Plastic Planet gyártónév alatt. Ahogy látom az alkatrészekben a változás a maratott lapot és a szélvédőt érinti. A maratott lapon szebb üléshevederek, szebb műszerfal, valamint a szélvédő keret újdonság. A szélvédő maga celluloid lapra került. Azért szerintem ez a 'maratott keret+kivágott celluloid lap' szendvics egy kérdéses húzás volt. Élethűbb lehet, mint a korábbi fröccsöntött szélvédő, de csak akkor, ha sikeres a nem egyszerű összeépítés/festés.
A matricalap is változott, ezúttal a G.132-esünk jelzése került fel az ívre, hurrá. Sajnos nem sikerült ezúttal sem a Dongó jelvény, de a G.132 se, főleg a G betű (a HIPM lapon szereplő G.142 szerintem teljesen jó volt). A festési utasításban ábrázolt állapot idején a lajstrom körül valószínűleg meglévő fehér keret sincs a matricán. Elválasztó pont sincs, de ez könnyen javítható apróság.

Nagyon vártam az új kiadást, hátha jelentősen megkönnyíti a 132-es építését, de sajnos marad az eredeti terv úgy néz ki, a szám kivágatása öntapadós maszkolófóliából, a Dongó jelvénynek meg az ecsetes lejavítása.
Még az fordulhat elő, hogy az új makettkiadásra reagálva Szegedi Feri 1:48-ban is kiadja a jelenleg tervezett Stösser matricalapot, talán a 132-vel.
magoo 657965 2019. április 8. 01:31
Válasz erre
Szia!
Nagyon tetszik!
Üdv: magoo
Garaik 657871 2019. április 5. 21:12
Válasz erre
CR-32
CR-32

Sziasztok!
Gondoltam megosztok egy korabeli fémből készült relikviát, amely egykor egy szombathelyi szerelőjé volt, majd egy Dohány utcai antikváriumba került. Egy csodaszép Cr-32, amely a ’38 szeptemberi állapotot mutatja, ahogyan lefestették az 1/6. Kőr Ász század vadászgépeit. Persze nem sokáig, mert két-három hét múlva már kamuflázzsal látták el a gépeket. Remélem sikerül még valahonnan V.175-ösről még további fotókat szereznem. A jelzése érdekes, mert nem kisméretű, mint eredetiben, hanem olyan, mint pl. az 1/1. Ijász és 1/2. Ludas Matyié. A mérete 56 cm hosszú, kb. 25 cm magas.
Üdv Garaik
J_K 655786 2019. február 13. 13:38
Válasz erre
Kedves Garaik!

Én nyersebben fogalmazok, mint ssanyi: a Punka-grafikák mindegyike használhatatlan, "ráérzéssel" készült. Nehezen tudom "kikutatott"-nak tekinteni a témát, ahol a szerző (Punka György) láthatóan nem volt tisztában még az alkalmazott standard mintázattal és színekkel sem -nemhogy ezek változásaival. A '90-es években azért már létezett szakirodalom a Bf 110-ről és az éjszakai vadászokról is, ám láthatóan Punka György ezeket nem ismerte.

FS
ssanyi 655780 2019. február 13. 10:23
Válasz erre
Kedves Garaik!

Maradjunk annyiban hogy a DE+MP esetében, a grafikák mai állás szerint több kérdést vetnének fel mint megválaszolnak!Színekkel kapcsolatosan is (pl. 63/74/76 kombináció)! ;-)
Garaik 655775 2019. február 13. 09:27
Válasz erre
abkz GÉP
abkz GÉP

Kedves Ssanyi!
Én nem azért küldtem ezt a képet, hogy figyelembe vegyétek, mindössze annyit osztottam meg, hogy lássátok eléggé ismert fotó. Egyébként az alábbi témát már korábban 90-es években Punka Gyuri kikutatta, sőt oldalnézeti rajzokat is készített hozzá. (Aero História folyóirat). Ezt mellékelten csatolom, hogy lássátok, talán a színeket sem újra kigondolni. Üdv Garaik
ssanyi 655769 2019. február 13. 08:18
Válasz erre
Kedves Garaik!

A Magyar Futár ezen fotóját szín szempontjából ne vegyük figyelembe, nem színes fotó, csak színezett. Ráaadásül csak a gépek felülete, maga a környezet (épületek, Duna, fák stb) maradt fekete fehér.
Garaik 655768 2019. február 13. 07:24
Válasz erre
Bf-110 Bp felett
Bf-110 Bp felett

Sziasztok!
Én abszolute nem értek az RLM színekhez, de az ABK-Z-s Bf-110-ről kép eredetije a Magyar Futár 1944. május 17-i számában jelent meg. Jó makettezést. Üdv Garaik
J_K 655759 2019. február 12. 22:21
Válasz erre
Szia!

Igen, a rajz rossz. A C-ken, D-ken a régi Pitot-cső volt.

Ezeknél a 110-eknél nem szabad elfelejteni, hogy iskolagépek, némelyik a képek készítésekor már 4 éves. Cserélt alkatrészek (pl. a fegyverburkolat az orron) bőven lehetnek rajtuk. A lényeg az volt, hogy repülőképesek legyenek.

A típusazonosítások éppen a cserélt alkatrészek miatt nem biztosak, csak nagyon valószínűek.

FS
Safi 655727 2019. február 12. 10:37
Válasz erre
Bf-110-6
Bf-110-6

Illetve még egy kérdés Sándorhoz.
A gépemen találtam ezt a rajzot,(sajnos már nem emlékszem honnan tölthettem le)
De akkor ez a rajz hibás lehet? A C-ken a pitotcső a szárny alsó felén, az az L-re hajazó kissebb fajta volt?

köszönettel: Safi
Safi 655725 2019. február 12. 10:24
Válasz erre
bf110c_margitsziget_éjsz3
bf110c_margitsziget_éjsz3
bf110c_margitsziget_éjsz3b
bf110c_margitsziget_éjsz3b
bf110c_margitsziget_éjsz2
bf110c_margitsziget_éjsz2

Ez alapján én az orrát az E verziósnak vélem látni.
A jelzése NC+PI ? de ezt inkább vagy erősítsétek vagy cáfoljátok meg ti is.
Illetve a motordeklin már csak 1 műszert látok. Ez jelentheti azt hogy ebbe már DB601N? lenne?

Üdv. Safi
Safi 655724 2019. február 12. 10:14
Válasz erre
Sziasztok!
Vicces vagy nem, az a biztos hogy már én is teljesen megkeveredtem. ;)
Köszönöm Urak a segítséget. Bár a fejemben mostanra csak nőt a zavar. :)

Megpróbálom az eddigieket összegezni.
Bár ezek szerint nem volt teljesen ördögtől való az az elképzelésem, hogy ezeken a régebbi iskola gépeken megmaradhatott az eredeti festés. (pl. sötétebb gép rlm70/71/65) Evvel a DE+MP-nél teljesen mellé lőttem.
Ez 74/75/76-os festésű, a pitot cső (amit most már én is látok) szerint E verzió, fegyvertér burkolatát viszont vissza cserélték a régebbi verzióra. Az orrán talán piros? 1-es, és a motor deklin lévő fehér A alapján, DB601A motorjai vannak. S a kabin belső színének is, rlm02 helyet, rlm66-nak kéne lenni?

A háttérben lévő gépről csak annyi biztos hogy ?+CX. és talán az E verziós fegyvertér burkolata van.

A sötétebb gép, Sándor alapján 70/71/65 festésű, és C? verzió.
Egy kicsit I_Viewel próbálkoztam ezen a képen, így én ezen a gépen is (bár lehet csak képzelem) egyre jobban a későbbi E verziós fegyvertér orrát vélem látni.
Mindjárt feldobom a képet is.
rod666 655680 2019. február 11. 08:53
Válasz erre
A képaláírást nézd meg a következő képen :)

Vicces.
J_K 655674 2019. február 10. 22:30
Válasz erre
Szia!

A DE+MP-nél az egyik képen tökéletesen látszik a Pitot-cső: biztos pont az E azonosításához. Az orron a fegyvertér burkolata szerintem cserélt darab, a festése is eltér. A hátsó gépet (..+CX)nem tudom biztosan azonosítani, de mintha E orra lenne.

FS
Safi 655669 2019. február 10. 20:36
Válasz erre
Huh, ezek szerint jól beleültem a hintába, mikor a képaláírásnak hittem hogy ezek mind C-k. Mondjuk az E verzió rögtön érthetőbbé tenné a 74/75/76 festést is. Én az edu 110C_D-s készletét pakolom össze. Ebből is a C verziót pakoltam össze. Mondjuk most nézem az E verzió orra is benne van a készletben. :O De ehhez már fűrészelni is kéne, amit nem szívesen, mert ez nálam kétesélyes... Azt nem tudom az orr eltérésén kívül, milyen külső látható eltérés van még a C és E verzió közt? Ezek szerint ha az általam éjszakainak vélt", gépre váltanék az maradhatna C, és a festése is 70/71/65. Bár én pont ennél véltem látni az orrán a kockát inkább, mint a DE+MP-nél. S sötét festés miatt az orrán lévő fehér 11-en kívül minden más jelzésében bizonytalan vagyok. Esetleg a DE+MP mellett a háttérben repülő gép, DE?+CX lehet esetleg C-verzió?
köszönettel. Safi
J_K 655659 2019. február 10. 17:25
Válasz erre
Sziasztok!

Szerintem a DE+MP 74/75/76-os festésű Bf 110 E.
A sötét gép pedig nem éjszakai festésű, hanem korai 70/71/65-ös Bf 110 C.

FS
Safi 655658 2019. február 10. 17:22
Válasz erre
Ezek szerint hiába reménykedtem, ezeken az iskola gépeken sem hagyták meg az eredeti pl. 02/71/65 festést. A G4-est terveztem 74/75/76-ra. Reménykedtem hogy ez maradhatna a korai festéssel, hogy legyen egy kis változatosság. :) De ezek szerint ez is szürke lesz még a végén..
Vadász 655641 2019. február 10. 12:48
Válasz erre
Ezek a gépek 74, 75, 76 szürkék voltak. A 71 ekkora már régen kiment a divatból.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.