/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg Honi Légiereje

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg légierejének technikai eszközeiről.
Időszak: 1945-1990
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Safranek 682944 2021. március 8. 21:09
Válasz erre
Erről vkinek bővebb esetleg bennfentes infója:
www.blikk.hu/aktualis/politika/brazil-harci-repulogep-embraer-super-tucano-magyar-legiero/147333d
páncélos 682376 2021. február 21. 09:29
Válasz erre
Megpróbálom a helyére terelni ezt a témakört!
Folyt: Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárművei, autói.
halaci 682348 2021. február 20. 00:51
Válasz erre
Akkor még egyszer: ez egy csehszlovák gyártmányú T-34 makettje. Ergo az eredetinek nem lehettek II.vh-s harci sérülései.
piratvitorla 682341 2021. február 19. 21:21
Válasz erre
Szia!
Beszélgettem egyszer olyan nyugdíjas főtiszttel, aki még T-34-esen kezdte a háború után. Azt mondta tele voltak harci sérüléses nyomokkal. Szóval az 56-os gépek egy része is ilyen lehetett.
üdv
halaci 682316 2021. február 19. 08:16
Válasz erre
Bocsánat, az én hibám, összekevertem a két topikot, ráadásul előttem is járművekkel foglalkozó posztok voltak. Benéztem, elnézést kérek!

A konkrét jármű egyébként csehszlovák gyártás, ezért zártam ki, hogy háborús veterán legyen.

Gabusch: valahogy így gondoltam én is. Hiánygazdaság ide vagy oda, az imperialista fenyegetés elleni pajzsot nem nagyon hagyták rozsdásodni a laktanyában.
Freddy 682312 2021. február 19. 00:31
Válasz erre
Ezt miért a légierős topikban beszéljük meg?

Szerintem egészen minimális rozsda lehetett rajtuk. A makettezők általában erősen túlzásba viszik a weatheringet, mert látványos, meg mostanában már az írja a makettező újságot, aki a pigmentet árulja. De a második vh-s járműveket nem használták sokáig, a modern járművekre, pedig, ahogy írod is, vigyáznak. Az AmmoMigakárki-féle keresztmetszetében átrohadt járművek csak a roncstelepeken meg ilyen 50 éve folyó afrikai bush war-okban vannak (amik egyébként nyilván érdekes makettező témák).

A Rákosi-kor magyar tankjainak egy része egyébként háborús veterán volt, de azok felújítás után kerültek hozzánk.
Gabusch 682311 2021. február 19. 00:07
Válasz erre
vmttiger
vmttiger

Gondolom én, hogy a körülmények nem voltak lazábbak, a kérdés inkább az - ismervén a hiánygazdaság mibenlétét -, hogy volt-e (elegendő) festék.

Mindamellett ez a szénnérozsdásító-mánia egy merő ökörség szerintem, ámbár dekoratív. Aki ilyet akar, szerintem foglalkozzon U-Bootokkal. :D

Érdemes rákeresni a mellékelt Tigrisre manapság ("Vimoutiers Tiger" a keresőkifejezés). A kép 2010-ben készült. A festés már akkor kopott volt itt-ott, aztán 5-7 év alatt elég rendesen oxidálódott is a cucc. De a festék nyilván nem eredeti, továbbá nyilván öregebb, mint amennyi ideig a háború tartott, sőt, valószínűleg még annál a 11 évnél is, ami 1945. és 1956 között eltelt. Nulla karbantartással, úgy, hogy talán 2018-ban kerítették körbe, addig mindenki mászókának használta. Én is, de amíg ott voltunk, jött egy nő egy kiskrambóval, látszólag csak azért, hogy mászkáljon a tankon.
halaci 682295 2021. február 18. 17:16
Válasz erre
A Miniart kirakott egy sorozat képet egy 56-os színekben megépített T-34-esükről. A koszolása kapcsán jutott eszembe: mennyire lehettek az akkori harcokban használt járművek lelakva? Nem a porra, törmelék nyomokra gondolok, hanem a rozsdás kibúvónyílás ajtóra, tartály pántokra, lekopott szellőző gombára. Ezek nem harcokat átélt, hanem a háború után gyártott járművek voltak, a katonaság a rendszer egyik kiemelt része volt. Hacsak nem voltak sokkal lazábbak az akkori körülmények a 70-es évekhez képest, akkor a parancsnokok előszeretettel festegettették újra a technikát a szerintük unatkozó legénységgel.

www.facebook.com/miniart.models/posts/1872961846203272
téglatesó 682216 2021. február 16. 10:56
Válasz erre
Szuper ez a lista, köszi! Le is mentem gyorsan magamnak... :-)))
mercure47 682215 2021. február 16. 10:32
Válasz erre
Szia!
Egy pár éve ide a fórumra gyűjtötte össze valaki, akkor másoltam ki wordbe (köszönet érte!). Szóval:
HA, HB: Honvédségi személygépjárművek
HF: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik
HG: Honvédségi autóbuszok, törzsbuszok
HH: Honvédségi híradós járművek
HK: Honvédségi motorkerékpárok
HL: Honvédségi lokátoros és vontató gépkocsik
HM: Honvédségi műhelygépkocsik, gépjárművontatók, tüzérségi bemérő gépkocsik
HN: Honvédségi motorkerékpárok
HP: Honvédségi műszaki alakulatok járművei - hídrakók,hídvetők, aknakereső gépkocsik, építő alakulatok platós és billenős járművei, egyéb platós gépkocsik
HR: Honvédségi könnyű teherbírású terepjáró tehergépkocsik, rendészek
HS: Honvédségi egészségügyi, vegyvédelmi és tűzoltó gépkocsik
HT: Honvédségi tehergépjárművek
HV: Honvédségi vontató-szállító gépkocsik
HX: Honvédségi pótkocsik
HZ: Honvédségi tartálykocsik

Egyébként ez a napjainkban is jellemző a Honvédségnél (azért lehet történt némi változás).
vackor 682213 2021. február 16. 10:18
Válasz erre
https://www.youtube.com/watch?v=I1NRotbMyR8

Ebben a videóban - igaz, homályosan - láthatók a határőrségi rendszámok elhelyezése, formája
téglatesó 682211 2021. február 16. 09:36
Válasz erre
Sennás, az a helyzet, hogy van 1 99%-ig kész UAZ-om, amit majd egy dióba szeretnék elhelyezni, aminek a témája kb. ennyi: valamikor a '80-as években egy, a vidéken az UAZ-ával eltévedt honvéd útbaigazítást kér egy traktorostól. Az UAZ meg a bamba honvédsofőr már megvan, a traki még dobozban pihen. Igazából nem konkrét rendszámot keresek, csak egy autentikust, ami lehetett a '90 előtti néphadsereg egyik alakulatánál.
téglatesó 682210 2021. február 16. 09:33
Válasz erre
Sziasztok!
juge75, vackor, Sennás köszönöm a segítséget! Akkor van miből válogatni, a seregnél is játszott a HR is (a HH már nem honvédségi -'90 utáni- rendszám, vagy volt már '90 előtt is?).
Közben találtam egy MTI fotót, amin Shilkák előtt/között vonulnak UAZ-ok egy '75-ös díszszemlén, ott is ott virít a HR meg (talán) HZ is. (Egyébként ajánlom az MTVA archivumot böngészésre, baromi jó fotók vannak rajta nagy felbontásban, a kedvencem az 1948-as dísszemlén PaK-40-et húzó Botondok a "demokratikus" honvédség háromszög hadijelével a motortéren...).
Még egyszer köszömöm!
Sennás 682204 2021. február 15. 22:37
Válasz erre
Screenshot_2021-02-15-22-24-43
Screenshot_2021-02-15-22-24-43

Ez?
Sennás 682200 2021. február 15. 21:54
Válasz erre
17253449_0eee777b3d199862a30e2f6779db47ee_xl
17253449_0eee777b3d199862a30e2f6779db47ee_xl

Csak egy tipp ha megengeded:) keress olyan képeket "UAZ bonzó,alkatrész,stb" és ha szerencséd van lesz leselejtezett járműről kép. Amin nem feltétlenűl rajta a rendszám de felfestve legtöbbször ott van(?) Talán:) Vagy konkrét kocsi kellene estleg ami csak megtetszik? Üdv Sennás
vackor 682197 2021. február 15. 21:09
Válasz erre
Felsőbédai határőr örs (Mohács alatt 10 km-re...) GAZ 69 rendszáma RA 21-75. a határőrség BM alakulat volt (ott voltam '73-75-ben)
juge75 682192 2021. február 15. 20:12
Válasz erre
Bár nem légierő, de légvédelem: Édesapám UAZ-469B rendszáma HR 73-37 volt.
A mi mentőinké HS. /UAZ-452/
De például a Gyors reagálású Zászlóalj egyik rendszáma HR 02-48, 74-23, 50-25,
Valós rendszámok: HR 69-61, 65-33, 82-95.
Amim van, határőr RA 99-88...
téglatesó 682188 2021. február 15. 18:23
Válasz erre
Üdv Urak!
Kis segítséget kérnék: a Néphadseregünknél hajtott UAZ-469-esek rendszáma milyen betűkből állt? Azt tudom hogy két betű- négy szám volt a rendszer, de nem tudom milyen betűket osztottak ki nekik. A határőröké HR volt de a seregnél mi? Sajna a gugli most nem volt a barátom...
Köszönöm!
Freddy 681596 2021. január 26. 22:18
Válasz erre
Nem tudom, egyenruháknál elég régóta megy a vita, mi az ideális terepszín, van-e, illetve egyáltalán létezhet-e olyan. Repülőknél ehhez adódik, hogy most az égen, földközelben, vagy a földön állva akarjuk elrejteni. Még az is lehet, hogy valami élénk, vidám színnel járnánk a legjobban, mint az első vh-s Repülő Cirkusz. Nem tudom, hány repülőt mentett meg a bajtól a kamuflázs, de a téves azonosítás miatt sajátjai által lelőttek listája közismerten elég hosszú.
medor 681595 2021. január 26. 21:48
Válasz erre
Nem hiszem,hogy az alulról világoskékre festett hasú Mi-24 jobban beolvadt egy esős szürke napon a háttérbe,mint egy sötétszürke gép egy tiszta nyári napon.Persze ez távolságfüggő,de ha ez szemmel látható (már pedig azért lett kitalálva) régen rossz.Ráadásul a célravezető (infra,radar...) rendszereket meg nem érdeklik a színek.Ha megvan akkor megvan.
piratvitorla 681593 2021. január 26. 21:25
Válasz erre
A sötétszürke egy nagyon jó álcázó szín szinte minden területre, de az égen is viszonylag gyorsan eltűnik, beolvad. A tárgyak se olyan kontrasztosak így.
Freddy 681592 2021. január 26. 20:37
Válasz erre
Amúgy milyen megfontolásból festik mostanában a helikoptereket sötétszürkére? A vilgosszürkét-kéket meg a különböző zöldeket-terepszíneket értem, de ennek mi az oka? Éjszakai bevetésre készülnek? (Ez a szempont régen ugye nem nagyon játszott).
piratvitorla 680358 2020. december 22. 21:49
Válasz erre
Az általad említett primitív afrikai országoknak sokszor több eszük van, mint a magyaroknak. Ennyi pénzt+ szállítási költséget adni veszélyes hulladékért? Nem csoda hogy ránk rohad.
gaunt1 680353 2020. december 22. 18:57
Válasz erre
Szerintem azért sok primitív afrikai ország megvette volna őket, csakhát ugye a fegyverembargó... Na erre kellett volna valamit kitalálni, kijátszani az embargót.
Zoli 680350 2020. december 22. 11:00
Válasz erre
Kedves MoMi,

Szerencsére nem az én feladatom eladni a gépeket, amúgy sok új információt ebből se tudtam meg...
Mellesleg az oroszok szerintem még jobban örülnének, ha lenne ezekre vevő, mert akkor ők is megrendeléshez jutnának a felújítás kapcsán. De azt is el tudom képzelni, hogy többe kerülne a felújítás, mint az új gépek gyártása...
A "csomó potenciális vevőre" lettem volna kíváncsi, illetve az ő véleményükre. Nem zárom ki, hogy voltak érdeklődők, de erről viszont semmit nem hallottam.
További halvány emlékeim szerint az algériaiak az új SMT gépeket is visszaküldték minőségbeli hiányosságok okán...
z
MoMi 680347 2020. december 22. 10:42
Válasz erre
Kedves Zoltán!

Ha tudsz az alábbiaknak megfelelő vevőket találni nagyon örülni fogunk neki.

A 19 gépet és tartozékait 2,8 milliárd forintos kikiáltási áron jegyzi a vagyonkezelő rendszere, viszont egyik repülő sem repképes.
A 19 gép mellett az MNV 20 tartalék hajtóművet és légiharc-rakétákat is aukcióra bocsájt, a licitálásra 2019 augusztus 26 és 28 között került sor. A "csomagot" csak egyben lehet megvenni, így sajnos a haditechnika iránt érdeklődő lelkes műgyűjtők lényegében ki vannak zárva, mint potenciális vásárlók.

Az árverés nem sok reménnyel kecsegtet, hiszen amellett, hogy több százmillió forint lenne a gépeket ismét bevethető állapotba hozni, a tranzakciót a gyártó ország - vagyis a szovjet időkből származó gépek esetén Oroszország - kormányának is jóvá kell hagynia. Egy csomó potenciális vevőre ráadásul emellett - többek közt magára Oroszországra is - EU-s és / vagy amerikai fegyverembargó is vonatkozik.
Zoli 680343 2020. december 22. 09:20
Válasz erre
Szia,

Ezzel tisztában vagyok, de halvány emlékeim szerint a sereg próbált vevőt találni rájuk, csak az állapotuk miatt senkinek nem kellett...
z
piratvitorla 680337 2020. december 21. 22:52
Válasz erre
"Szerintem a MiG-29-esek se az alkatrészhiány miatt pusztultak le. Nyilván alkatrész nélkül nem használhatók, de attól még eladhatók lettek volna, legalább alkatrésznek."
Nem adhatod el csak úgy őket. Egyrészt haditechnikai eszközök, tehát eleve csak szövetséges, baráti ország számára.
Másrészt a haditechnikai beszerzések többségénél az eladó kiköti, hogy csak a hozzájárulásával adhatod tovább. Így nem lesz a piacon nyomott árú cucc, másrészt nem kerül számára nem haveri helyre.
Akinek tovább adod annak is jobb, ha a gyártó hozzájárulásával történik, úgy nagyobb az esély, hogy nem lesz gond belőle pl. nem veszti el az a gép a garanciát amibe bele építed az alkatrészt..
Sennás 680311 2020. december 21. 00:24
Válasz erre
Vettem az értékes információkat köszönöm!
Weizi 680308 2020. december 20. 23:30
Válasz erre
A képen levő berendezés biztosan nem új, hanem egy már valamilyen okból kiépített példány! Persze lehet hogy volt közöttük új is, relatíve elég jól bírták a strapát! Persze azért a 17 év alatt jópár ki lett cserélve ilyen-olyan meghibásodás miatt.
Weizi 680307 2020. december 20. 23:22
Válasz erre
KSZA-2-es segédberendezés (KCA-2)! Ez a két hajtómű közé volt beépítve és egy sor működéshez szükséges berendezés van felépítve rá, úgy mint hidrauloka szivattyúk, generátor (ennek a nyílása van lefóliázva a képen. Ezen a nyíláson kapta a generátor a torlólevegős hűtését) illetve az indítóhajtómű, és mindkét hajtómű szögkihajtásai.
Sennás 680304 2020. december 20. 21:19
Válasz erre
IMG_20201127_123009
IMG_20201127_123009

Ez mi?
Sennás 680303 2020. december 20. 21:15
Válasz erre
Ezt nem tudom. Nekem azt mondták"új". Egy APU(?) láttam kibontva az zsír új volt. Ezek bezárva a dobozba leponyvázva voltak minda25.
ssanyi 680295 2020. december 20. 18:51
Válasz erre
Üdv!

A fotó akkor szerinted azt bizonyítja hogy zsír új (0 "kilométeres") hajtómű van? Biztos vagy ebben?
Nem lehet hogy amit kiépítettek egy gépből azt annak a helyére csomagolták amit kiszedtek belőle (könnyebb tárolás és szállítás miatt)?
Sennás 680293 2020. december 20. 17:06
Válasz erre
Weizi 680289 2020. december 20. 15:46
Válasz erre
Nemrég volt selejtírés, minek keretében rengeteg feleslegessé vált, meghibásodott berendezét szállítottak el a bázis területéről! Biztos volt közöttük még üzemképes, lekonzervált példány is, de javarészük leállított, nagyjavításra váró példányok voltak.
Az RD-33-as hajtóművek üzemideje sajnos nagyon csekély volt! Több esetben fordult elő, hogy az oroszoktól, nagyjavításról hazaérkező hajtóművek 50 órát! üzemeltek repülőgépben, aztán a soron következő endoszkópos vizsgálat során kiderült hogy az égőrerük max csak festéket látott az orosz "nagyjavítás" alatt!
Egyébként még talán így sem a hajtóművek voltak a legszűkebb kersztmetszetek a 29-es érában, hanem az egyéb berendezések, amelyek hiányában a gépek ugyanúgy nem tudtak felszállni! Ha egy gép meghibásodás miatt földre kényszerült, akkor a lassú, akadozó alkatrész ellátás miatt vélhetően donor lett belőle, hogy az időközben meghibásodott másik gép tovább repülhessen!
Zoli 680271 2020. december 20. 11:06
Válasz erre
Akkor ez még több kérdést vet fel, és még rosszabb a helyzet, mint gondoltam...
z
Sennás 680270 2020. december 20. 11:02
Válasz erre
Alkatrész:)? Nemrég 25 "2tonnás dobozt" Mig-29es hajtóművet vittünk egy telephelyre. Ki se voltak bontva zsír újjak. Nem volt idő felhasználni(?) Ki tudja
Zoli 680264 2020. december 20. 08:58
Válasz erre
Szia,

Moslék világot élünk, illúzióim régóta nincsenek. A magyar mentalitás (tisztelet a kivételnek) nemcsak a vezetőinkben van meg. Szerintem a MiG-29-esek se az alkatrészhiány miatt pusztultak le. Nyilván alkatrész nélkül nem használhatók, de attól még eladhatók lettek volna, legalább alkatrésznek. De az állapotuk miatt arra se voltak jók...
Pénz van mindenre, nemcsak stadionokra, kérdés, hogy a gépek üzemeltetésére mennyit szánnak majd. Szállítógép flottára szükség van, és nem utasszállítókról beszélünk.
z
piratvitorla 680240 2020. december 19. 08:20
Válasz erre
Akkor már csak rengeteg ember, infrastruktúra (hangár, állóhely stb), meg bődületes mennyiségű pénz kellene a fenntartáshoz.
Öt Ancsából egy maradt a végére.
A 24-esek egy időben kikoptak, mert b@szták nagyjavításra küldeni.
Ne legyenek illúzióitok.
Zoli 680239 2020. december 19. 07:30
Válasz erre
Zoli 679122 2020. november 17. 20:05
Válasz erre
ecsetes 678469 2020. november 1. 19:24
Válasz erre
Igen, ez már majdnem maga a tökély! Köszönöm!

Ez ugye már nem a szolgálat alatti festés kívül, de azért a belső feltehetően az eredeti. Sajnos az antenna árbóc tövéről nincs kép, de azért az egyik doboz látszik. Ezt amúgy feketének gondoltam, de a képen szürke. Szerintem lennie kellett még 2 másik doboznak is, ha jól tudom. Más országban üzemeltetett gépekben volt egy plexi a két kabin között fent, itt nincs. Vagy MÁR nincs ott.
Zoli 678467 2020. november 1. 17:23
Válasz erre
ecsetes 678464 2020. november 1. 16:05
Válasz erre
Igen ezt ismerem, csak sajnos nem ad választ a kérdéseimre. Illetve talán csak a színekre, ha az osztrák gépek színei megegyeztek.
Vadász 678428 2020. október 31. 18:19
Válasz erre
ecsetes 678421 2020. október 31. 15:43
Válasz erre
Sziasztok!
Jak-11 kérdéseim lennének:
1. Milyenek voltak a hazai gépek kabinbelső színei (műszerfalak, kabin, oldalfalak, ülések, stb.)
2. Az ülések háttámláján felül a hevedereknek volt-e kivágás (1 v. 2) ?
3. A két kabin között volt elválasztó üveg?
4. A fülke végében a rádió árbóc tövében 3 doboz volt?

Köszönöm.
Sennás 677732 2020. október 7. 12:02
Válasz erre
120997363_2822506241303128_6884328004862738852_o
120997363_2822506241303128_6884328004862738852_o

:) jó mondás!
Vajon így adják a tornyot így "kivágva"?
gaunt1 677731 2020. október 7. 11:48
Válasz erre
Vééééégreee! Nem kell akkor megvenni a szutyok és méregdrága Trumpetert! Egyedül csak azt lehet sajnálni, hogy nem T-72A készlet, úgyhogy magyart nem igazán lehet csinálni belőle.
Varjúbácsi 677729 2020. október 7. 11:22
Válasz erre
Sennás'
Régi kínai bölcsesség szerint minden repül, csak elég erősen kell eldobni! :-) :-)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.