<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26. |
borisz | Adatlap | 678455 | 2020. november 1. 10:56 | ||
borisz | Adatlap | 678454 | 2020. november 1. 10:53 | ||
Nem pont fordítva? :) Az eddigi változatok voltak L44-es hosszúságú lövegcsövekkel, most az egyik újítás az 55-ös. | |||||
Zoli | Adatlap | 678451 | 2020. november 1. 10:00 | ||
Korrupció nélkül nem létezik ország és politika, legalábbis nálunk... Amúgy meg nem igazán informatív a cikk a harci tapasztalatokról, veszteségekről. Nem ismertek a körülmények, emberi veszteségek, mivel lőtték ki a járgányokat stb. Mindent ki lehet lőni. Ez alapján nem foglalnék állást a típusról, de úgy rémlik régebben olvastam valahol, hogy a Komondor nem vált be és leszerepelt a teszteken, szóval annál nem járnánk rosszabbul. z | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 678448 | 2020. november 1. 09:49 | ||
Ha tényleg igaz a hír, amit a cikk említ, mely szerint a török cucc sz@r, és az éles bevetéseken megbukott, ezért vissza is vonták a harci cselekményekből, akkor ismét tanúi lehetünk egy olyan vásárlásnak, ahol a személyes haszon - a törököknél baksis - eltörli a honvédjeinkkel szembeni felelősségérzetet! Felül kellene már emelkedni azon a szemléleten, hogy mindegy mi történik MÁSSAL, csak az ÉN pénztárcám vastagodjon! | |||||
Zoli | Adatlap | 678447 | 2020. november 1. 09:18 | ||
halaci | Adatlap | 678411 | 2020. október 31. 09:03 | ||
A leóknál ha jól tudom, minden export szállítmány egyedi jelzést kapott, éppen azért, mert a megrendelt konfigurációk eltérnek. Az A7+-ról pl. eleinte azt írták, hogy jellegzetessége a rövidebb lövegcső - de a KMW honlapján ez már csak lehetőségként szerepel, nem fix jellemzőként. Ugyanígy ennél már lehet választani 40mm-es gránátvetőt is másodlagos fegyverzetnek, de ez is csak opció. Gondolom variálható a ködvetők száma, aki akar, kérhet aktív védelmet, ami megint extra kütyüket jelent, de a specifikáció ismerete nélkül ezek mind csak kérdőjelek. Amíg nem lesz kézzelfogható, valódi HU, addig nehéz megmondani, mit kellene egy A6-on faragni. Addigra meg jó eséllyel lesz A7+ is makettben. | |||||
téglatesó | Adatlap | 678407 | 2020. október 31. 08:36 | ||
Szia Halaci! Na látod, PONT ilyen dolgokra gondoltam: rövidebb (más típusú) lövegcső, variálások a torony-, vagy testpáncélzaton, motorháztetőn, farpáncélon, stb. stb. stb. Esetleg másfajta kipufogó, vagy kütyük a testen/tornyon, pl. Csupa olyasmi, amiket mondjuk akkor tesznek szóvá a gourmet makettezők, ha pl. egy A vagy egy D Panthert kell megkülönböztetni egymástól, vagy egy H vagy egy J Pz. IV.-et stb. Erre írtam, hogy az A7+ már egy létező valami, nagy eséllyel lehet róla élethű másolatot készíteni kicsiben -még úgy is, hogy egy A6-ot farigcsálok át A7+-ra. Hogy a "HU" miben lesz még másabb mint egy "mezei" A7+, azt csak a jóég tudja, de nem tartom valószínűnek, hogy a német mérnökök a mi 44db-os arzenálunk kedvéért valami eget verően különböző alváltozatot szerkesztenének a már gyártásban lévő A7+-ból. (Bár kituggya?) Köszi! | |||||
halaci | Adatlap | 678397 | 2020. október 30. 21:16 | ||
Hivatalosan úgy tudom, nem hozták nyilvánosságra még a HU specifikációját. De mivel az A6 csak L55-ös csővel rendelhető, az A7+ meg L44-essel is, ez már kapásból egy olyan pont LEHET, amiben jelentősen eltér az A6-tól. | |||||
Sennás | Adatlap | 678389 | 2020. október 30. 18:09 | ||
Sennás | Adatlap | 678388 | 2020. október 30. 18:06 | ||
téglatesó | Adatlap | 678384 | 2020. október 30. 15:41 | ||
Szia Borisz! Az oké, hogy a magyar vasak legyártása még odébb van, de maga az A7+ már egy létező és meglévő cucc. www.kmweg.com/systems-products/tracked-vehicles/main-battle-tank/leopard-2-a7/ Arra lennék kíváncsi, hogy a Revell által is megformázott A6 / A6M mi mindenben különbözik -külsőleg!- az A7+-tól, azaz miket kell átfarigcsálni, hogy egy A6 / A6M-ből A7+ legyen - sziggorúan 1/72-ben! Az megint egy más kérdés, hogy az A7+ után a "HU", külső, egy 1/72 maketten megjeleníthető különbségekben mit jelent még az A7+-hoz képest is: értelemszerűen az, hogy esetleg egy A7+ attól lesz "HU" (leszámítva a magyar festést, meg a hadijelet), hogy magyar nyelvű szoftver fut benne, meg magyar szervizfeliratok lesznek rajta, itt kevésbé releváns... (bár halvány fogalmam sincs, mitől lesz igazából "HU" egy A7+). Persze még csak ötletelek, nem véresen komoly a dolog, csak felötlött bennem, hogy egy magyarított Leo 2 A4 gyakorló mellett betyárul nézne ki egy csatár A7+ is. | |||||
borisz | Adatlap | 678382 | 2020. október 30. 13:41 | ||
Tekintve, hogy az első csak évek múlva készül el, szerintem van némi kockázat a dologban. | |||||
téglatesó | Adatlap | 678376 | 2020. október 30. 12:41 | ||
Sziasztok, tudom, hogy issszonyat korai a kérdés, de egy ilyen 1/72 Revell Leo 2 A6/A6M-ből mennyire reménytelen vállalkozás (lehetőleg élethű) A7+HUN-t fabrikálni?www.scalemates.com/hu/kits/revell-03180-leopard-2a6-a6m--102200 | |||||
Sennás | Adatlap | 678362 | 2020. október 30. 02:31 | ||
Ja persze a Lövészdandár meg a Harckocsizászlóalj! Bocs korán van még:) | |||||
Sennás | Adatlap | 678361 | 2020. október 30. 02:10 | ||
Sennás | Adatlap | 678360 | 2020. október 30. 02:03 | ||
Sennás | Adatlap | 677563 | 2020. október 1. 12:40 | ||
Köszönöm! Brutál gyors. | |||||
gaunt1 | Adatlap | 677561 | 2020. október 1. 12:27 | ||
Érdekes fegyver, de én simán lecserélném a PKT-re... | |||||
gaunt1 | Adatlap | 677560 | 2020. október 1. 12:26 | ||
3 csövű géppuska, Rheinmetall RMG 7.62. www.thefirearmblog.com/blog/2013/05/19/7-62mm-mg3-barrels-motor-rheinmetall-defence-rmg-7-62/ | |||||
Sennás | Adatlap | 677559 | 2020. október 1. 12:09 | ||
Sennás | Adatlap | 677416 | 2020. szeptember 28. 11:24 | ||
Így igaz Téglatesó:) Már már Daedalon kell ehhez a járműhöz:) Vagy Atikát idézve ez a "cybertank" korszak. 2015(?) a Puma de már öreg nekünk:( Most kvára beindúltunk, ilyet olvastam valahol ettől a Rheinmetall-től vennénk ilyen Boxer 8×8ast kiváltani a BTR80ast meg 35mm-es légvédelmi automatizált tornyos izét. Most jobb képem nincs de kb MAN méretü 8×8-ra építve. | |||||
Sennás | Adatlap | 677378 | 2020. szeptember 27. 16:11 | ||
youtu.be/uM1hj9iSN3Y
Remélem jó videót másolták be:) Csapatják a 41est a lőtéren. Kérdés az "autómata torony" hogy fordúl balra ha a vezető búvónyílása nyitva van? | |||||
páncélos | Adatlap | 677364 | 2020. szeptember 26. 16:10 | ||
Igen, igazad van. Pontosítanom kell a válaszom, csak a T-72-től kellene említést tennem. A T-62 teljesen más tészta, nem azért mert nincs igazad, mert valóban ott már megtörténik a hüvely kivetése hátra, de a harckocsi még a közepes HK elvek szerint és a 60-as évek szovjet doktrínájában készült. Így ott még a II.vh. utaztassuk a gyalogságot a harckocsin is elv érvényesült. Egyébként ellentétben a későbbi T-72-vel szemben ott ez a kisajtó a bemálházásra is szolgált. A T-64 esetében igazad van. De a T-72 megjelenésével egy időben már nem a gépkocsizó lövész, hanem gépesített lövész fegyvernem lép be, így a lövészek is kaptak igazi harcjárművet a BMP-1 típussal. | |||||
gaunt1 | Adatlap | 677362 | 2020. szeptember 26. 15:41 | ||
Nem okoskodni szertnék, de szerintem ezzel az elmélettel két probléma van: 1, A T-64 semmit nem dobál ki. (a T-80 sem) A hüvelyfenék megy vissza szépen a tárolóba. 2, A T-62-es amiket kidob, ahoz képest a 125-ös hüvelyfenék kutyafüle. Mégis voltak rajta valódi kapaszkodók. | |||||
páncélos | Adatlap | 677332 | 2020. szeptember 25. 15:45 | ||
"Szerintem azért szüntették meg még ezeket is, mert idővel egyre több "kacat" került fel a tornyokra" Nem. Azért szűnt meg (és nem is értem, hogy eleinte miét is rakták fel), mert a T-64 és T-72 hátul kidobja a hüvelymaradványt és a "buta nyuszit" arcon csapja, akkor fájni fog. A kezszem meg igazán nem nagyon használta, mert a "kocsira" parancsot követően a homlokfalon felmászott és a toronyba szállásnál már nem volt rá szüksége. | |||||
borisz | Adatlap | 677329 | 2020. szeptember 25. 14:56 | ||
Remélem ezt az üzenetet papírra írtad. :) | |||||
Sennás | Adatlap | 677328 | 2020. szeptember 25. 14:43 | ||
Altengernagy | Adatlap | 677327 | 2020. szeptember 25. 11:42 | ||
Kamera))) mert az nem romlik el... )) Lefagy a windozz aztan az egesz halott ))) Semmilyen szinten sem vagyok az elektronika hive, szakmambol adodoan plane nem. Egesz egyszeruen szembe megy mindennel amit katonai alkalmazasnak hivnak. De autot sem gyartottak a 90-enes evek ota, csak szemetet. | |||||
gaunt1 | Adatlap | 677324 | 2020. szeptember 25. 10:26 | ||
A T-64 és T-72 harckocsi első szériáján is volt még. Igaz lényegében már nem a külső utazóközönség számára, de elnevezésében még deszantkapaszkodónak nevezett kapaszkodók sokszor jól jönnek (jól jönnének). Szerintem azért szüntették meg még ezeket is, mert idővel egyre több "kacat" került fel a tornyokra, ezekre már könnyen lehetett ráaggatni mindenfélét, álcázást, málhazsákokat, akármit. | |||||
gaunt1 | Adatlap | 677322 | 2020. szeptember 25. 10:18 | ||
Ne viccelj, ez már nem hidegháborús technika! Semmi szükség kint hordozni a málhazsákot, elfér odabent is! Amúgy 99%-ig biztos vagyok benne, hogy ebben odabent kényelmesebb mint kint, jó eséllyel klímás a gép. | |||||
Sennás | Adatlap | 677314 | 2020. szeptember 25. 07:33 | ||
Ez igen. De ha ez így teljesen működőképes akkor tuti biznisz. Ílyet se a Franciák se az USA nem csinál. honvedelem.hu/hirek/szakemberkepzesrol-allapodott-meg-a-wizz-air-es-a-magyar-honvedseg.html | |||||
rb84 | Adatlap | 677304 | 2020. szeptember 24. 17:38 | ||
páncélos | Adatlap | 677297 | 2020. szeptember 24. 15:22 | ||
Dekkolhatsz kint és nyelheted a port. :) Sőt, ha van pc-fejvédőd, akkor még (T-72-nél) kapcsolatba is léphetsz a parancsnokkal zárt résen keresztül is, csak csatlakoztatni kell a fejvédőd. | |||||
Sennás | Adatlap | 677295 | 2020. szeptember 24. 14:01 | ||
Jaj Urak ne már hát ott a kép olyanra gondoltam mint a BTR-s. Átestetek a ló másik oldalára. Ha nincs éles harci hejzet ne mondjátok hogy ott ülnétek a besejében. Brahiból vagy csak a jó levegő tököm tudja. Erre egy kurv@ málhazsákot nem tudsz feltenni ez első huplin ledobja magáról. Nem voltam harckocsizó de ha menetoszlopban közlekedett a csapat nem úgy van a paracsnok is kint van "sasol" körbe minden járművön. Itt ha szem.nélküli torony lesz menni kell pár 10Km-t műúton porban ködben ?.?.? Kamera nem minden. | |||||
páncélos | Adatlap | 677294 | 2020. szeptember 24. 14:00 | ||
"Hát nem tudom, hogy megfigyelted e, de az utolsó harcjármű amin deszant kapaszkodó volt, az a T-62. Már az eredeti T-64-esekre sem szerelték fel." A T-64 és T-72 harckocsi első szériáján is volt még. Igaz lényegében már nem a külső utazóközönség számára, de elnevezésében még deszantkapaszkodónak nevezett kapaszkodók sokszor jól jönnek (jól jönnének). | |||||
gaunt1 | Adatlap | 677293 | 2020. szeptember 24. 13:44 | ||
Hát nem tudom, hogy megfigyelted e, de az utolsó harcjármű amin deszant kapaszkodó volt, az a T-62. Már az eredeti T-64-esekre sem szerelték fel. A harckocsideszant egy rendkívül elavult (és embertelen) taktika, ami általában óriási veszteségekkel járt. A II.Vh-ban még megfelelt, ahol a szovjeteknek egyáltalán nem számított az emberélet, de az 50-es évektől kezdődően még ott is egyre inkább háttérbe szorult, végül teljesen eltűnt. A kapaszkodók amúgy végülis valamilyen szinten utána is hasznosnak bizonyultak, lehetett rájuk pl. álcázást felszerelni. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 677292 | 2020. szeptember 24. 13:28 | ||
"Csak kérdezném egy ennyire letisztult járművön soha nem lesz/lehet olyan hogy kívül marad a desszant csapat?" Minek? Az kb a nagy honvédő háború színvonala, amikor harckocsikon kapaszkodtak... | |||||
Sennás | Adatlap | 677276 | 2020. szeptember 24. 08:32 | ||
Sennás | Adatlap | 677274 | 2020. szeptember 24. 08:26 | ||
Hello. Bakonyban Hiúzt látták magyarnemzet.hu/belfold/hiuz-pancelos-a-bakonyban-leopard-tank-a-gerecseben-8709126/ Csak kérdezném egy ennyire letisztult járművön soha nem lesz/lehet olyan hogy kívül marad a desszant csapat? Egy kbszott kapaszkodó nincs rajta. A vezető is hátúl tud csak bemászni? Mert elől esélye sincs felkapaszkodni. Látom hogy van ott hátúl két felső kibúvó nyillás de felül sincs semmi amibe meg lehet(ne) kapaszkodni. Biztos vagyok benne nem mindig kellene harci helyzetet kivéve belül zárt térben lenni az egész csapatnak főleg így a Covid alatt:) | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 677273 | 2020. szeptember 24. 07:41 | ||
Gogo! Itt van hozzá matrica, és ott a színkód. www.hadmodels.com/hu/035038-leopard-2a4hu-magyar-szolgalatban-2020-tol--matrica-lap-135 | |||||
Gogo | Adatlap | 677266 | 2020. szeptember 23. 21:35 | ||
Sziasztok! Ha szeretnék készíteni egy magyar Leopard 2 A4-et, melyik 3 színt használjam. Van sok AK-Mig, Gunze, Revell, Humbroll festékem. Célom vele saját szórakozás és saját vitrinben nézegetés. Nem szeretnék vele pontos festékkódok alapján versenyre menni. Köszönöm, ha tudtok segíteni! | |||||
Regal | Adatlap | 677259 | 2020. szeptember 23. 20:15 | ||
Sziasztok! Nincs valaki itt a makettinfo-n, aki a Rába-nál dolgozik? üdvözlettel, Regal | |||||
migi | Adatlap | 677243 | 2020. szeptember 23. 13:57 | ||
Csak lesek miket írtok . mi nálunk a 70 években a XXII kerületben semmi ilyesmi nem volt . évi egy honvédelmi nap volt ,ami állt egy mezei futásból , kislabda dobásból és légpuska lövészetből . Azon kivül volt lövész és makettező és természetjáró szakkőr az iskolában . A szakmunkás suliban se volt máskép évi egy nap volt ilyen rendezvényre , avval a külömbséggel hogy kispukával lőttünk , ifjúgárdistának az ment aki akart talán 4-5 gyerek volt az egész iskolában gárdista . | |||||
Sennás | Adatlap | 677237 | 2020. szeptember 23. 10:13 | ||
Biztos? Ez vajon mikori térkép kép? Olyan sötét abban víz van nem? | |||||
páncélos | Adatlap | 677235 | 2020. szeptember 23. 08:52 | ||
"van vízi átkelési gyakorlathoz való "kád" ahol tesztelni lehet?" Nincs. Csornapusztán volt, de beszántották. | |||||
Sennás | Adatlap | 677232 | 2020. szeptember 23. 06:58 | ||
Ez jó hír. Látható hogy elindúlt a kiképzés és a festés séma 60% eltünt csak a vastag száraz por:) Gondolom még Tata környékén nem eset az eső(holnaptól már mondja) na akkor hogy fog kinézni a cica:) Kérdezném Tatán (környékén) van vízi átkelési gyakorlathoz való "kád" ahol tesztelni lehet? | |||||
medor | Adatlap | 677231 | 2020. szeptember 22. 21:51 | ||
exec | Adatlap | 677230 | 2020. szeptember 22. 21:33 | ||
Kamovos, kicsit csapongsz. Valljuk be a reptér mindig is kivételezett hely volt, minden szempontból. Jó emberekkel találkoztál, talán szerencséd volt. A foglalkozások nagy része, amit említesz, ott ahol én voltam kisdobos nem létezett... Pedig budapesti vagyok, nem valami Isten háta mögötti faluban voltam gyerek. Te jó emberekkel találkoztál. A mi családunkban meg az az emlék, hogy a bátyámnak egyedül kellett 86-ban Nagyatádon az Ural ponyváját összehajtogatnia, és az alhadnagy amikor elégedetlen volt a tempójával, nemes egyszerűséggel vesén rúgta. Aztán az egyik katonatársát egy bepiált elöljárója gyomron lőtte az AMD-vel kapuügyeletben. AMD sorozat lövés állásban volt... Aztán vitték a haverjaimat, akkor már csak 6-9 hónapra. A szerencsések 18 lőszert kapotak lőkiképzésre, a többi kevesebbet. Ne mond nekem, hogy 18 lőszerrel meg lehet tanulni lőni! Akkor vigyenek el sorkatonának, ha valóban megtanítanak a túlélésre, az eredményes harcra. Apám Hajmáskéren volt katona. Látta, hogy mi volt a különbség a lőszer kiszabatban, ha a szovjet katonák tanultak lőni, meg amikor a magyarok tanultak lőni. Ami fegyver és egyéb ismeretet a Magyar Honvédség a 90-es évek végén megtanított, azt köszönöm, le lehet tudni egy 2 hetes táborral, akkor ne lopjanak el több hónapot az életemből. Én diplomázás után hónapokat vártam a megismételt sorozásra, addig pedig nem kereshettem munkát. Nagyon jó érzés volt ifjú munkanélkülinek lenni... Ja, és nem csak minket nem kezeltek emberként, hanem a saját végzős tisztjeiket sem. Van barátom aki Szentendrén, geodéta - páncéltörő tüzér szakon végzett, diplomázott. Amikor jött a vezénylés, utolsó év, "gyakorlat", kérvényezte, hogy nagykanizsaiként Zala megye akkor még működő 3 laktanyájából kerülhessen az egyikbe. Persze, hogy Szabadszállásra küldték. Nyilván jó szájízzel indult a karrierjének. Aztán jött egy gyakorlat, 6 URAL, 4 BS-100-as ágyú. Ő vezényelte a lőgyakorlatot, ágyúkat kivontatni a lőtérre, lövészet, és vissza. Elméletben. Gyakorlatban a 6 Uralból 5 beindult, elindultak, 4 a pár kilométeres úton bedöglött, majd az 5. viszavontatta a rajt a laktanyába egyesével, lövészet elmaradt. Na itt döntötte el, hogy nem lesz tiszt. Lediplomázott, az eskü tételt megtagadta, és hagyta a fenébe az egészet. Tömören. Akkor legyen sorkatonaság, ha van tárgyi (eszköz, amit meg tudok tanulni kezelni) ÉS emberi (megfelelő kiképzőtiszt, aki nem a vesém lerúgásával akar jobb teljesítményre sarkalni) feltétele. Ha a 6-9-12 hónap nem több havi unalomról szól, hanem megtanítanak arra, hogy az ellenség haljon meg az ő hazájáért. Ha csak az a szerepe, hogy meg legyen nevelve a gyerek, akkor nem kell sorkötelesség. Tessék szülőként viselkedni, és otthon nevelni. Üdv. exec | |||||
Gabusch | Adatlap | 677225 | 2020. szeptember 22. 18:49 | ||
Ez az "Úttörő Honvédelmi Szakasz", amit említesz, valami olyasmi lehetett, mint az Úttörővasút, vagy a Kiss József László "Jó szelet kapitány" c. művében főszereplő vízi úttörők. Csak vélhetően jellegéből adódóan ebből nem egy volt, hanem valamivel több. De totál általánosnak biztosan nem volt mondható, mert én nem is hallottam még ilyenről. Plusz jutott eszembe, hogy nálunk, a XIII. kerületben az MHSZ csesztette a jónépet, hogy kötelezően vegyen részt rádióamatőr, ejtőernyős, avagy gépjárművezető-képzésen. Emlékeim szerint az általam (nem) látogatott rádióamatőrködést ("pittyegést") a népes kompániából mindenki rühellte, ott lógtuk el, ahol tudtuk. Utólag sajnálom, hogy nem a jogsira hajtottam, annak lett volna értelme, csak az pénzbe került. Ugyanilyennel a városban szétszórt haverjaim közül senki sem találkozott. Hazafiasság persze ebben sem volt. | |||||
Kamovos | Adatlap | 677223 | 2020. szeptember 22. 15:46 | ||
Szasztok! Végig olvastam a hozzászólásaitokat! Külön, külön nem válaszolnék senkinek, hanem a felmerült kérdésekre összefogva adnák választ! Azt én is vallom, hogy a hazaszeretetet mindenki otthon kezdi magába szívni. Déd nagyapám, nagyapám, is katona volt. Nagy háborúknak köszönhetően sajnos egyiket sem ismerhettem. Édesapám szintén hivatásos katona volt. Így aztán nekem volt honnan kapni a hazaszeretetre történő nevelést. Kaposváron a Tóth Lajos Általános Iskolába jártam. Itt a kisdobosok, és Úttörők semmilyen honvédelmi vagy bármi ehhez hasonló képzést nem kaptak! Én legalábbis nem emlékszem ilyenre, az ottani emlékeim nagyon negatívak. Így elképzelhető, hogy az ország más részén is voltak hasonló helyek. Ebben az iskolában akkor Zákányi Zsolt volt aki meghatározta az iskola irányvonalát! Amit csinált azt nagy szeretettel és kiemelkedően végezte! hu.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1k%C3%A1nyi_Zsolt Viszont aki nem volt énekkaros az selejt volt! Így én sem voltam „jó” gyerek! De ennek ellenére, nekem sikerült az MHSZ modellező szakosztályába bekerülni. Itt Á-1, Á-2 vitorlázó gépeket építhettünk. A profik gumi motorosat is Rádió távirányítású, motoros gépe jobbára csak a felnőttek építettek. Ennek fő okai a motor és a rádió távirányítós berendezések voltak, hisz ezeket mindenkinek saját erőből kellett beszerezni. Édesapámat 1974-ben taszári repülőtérről áthelyezték a börgöndi repülőtérre. Ekkor költöztünk Székesfehérvárra. Székesfehérváron az Úttörő Állami Általános Iskolába jártam. Ma Herman Ottó Általános iskola. Akkori igazgatója Warvasovszky Emil volt. www.feol.hu/hirek/elhunyt-warvasovszky-emil-1108322/ Ő is rendkívüli ember volt! Minket is elvitt a velencei tóra ahol a „Madárvártán” leshettük vele együtt a madarakat. Ő viszont minden kisdiákot támogatott mindenben. Nekem az Úttörő Házban sikerült bejutnom a rádióépítő szakkörbe ahová hetente egy alkalommal délután iskola után lehetett menni. Ebben az iskolában találkoztam először az Úttörő Honvédelmi Szakasszal. Ahová elméletileg csak jó tanulókat vettek fel. Hát én nem voltam az a kitűnő tanuló, viszont sok olyan alapképességem volt a többiekkel szemben amivel vastagon vertem mindenkit. Ez az amit otthonról hoztam magammal. Ez az ami miatt mégis bekerülhettem közéjük. Járőr bajnokságokon kétség nem fért hozzá, hogy a tájoló, és a térkép kinek a kezébe legyen. A hozzánk beosztott rádiós katonánál lévő rádión is én jelentettem, amikor a pontokhoz értünk, és amikor végeztünk a feladatokkal a kapott pontszámot is én jelentettem le. Nem mintha a többiek nem lettek volna jók, mert a pontokon az ő tudásuk is dominált, csak ők kevésbé voltak aktívabbak, mint én. Eben a linkben olvashattok az Útörő Honvédelmi Szakaszok versenyeiről. library.hungaricana.hu/hu/view/DunantuliNaplo_1969_09/ Ebben a PDF fyleben pedig a „mindenki nyert” című cikkben már zászlóalj szintű Úttörő honvédelmi szakaszról olvashatunk. mandadb.hu/common/file-servlet/document/487273/default/doc_url/Pajts_19730530.pdf Katonai pályafutásomat Székesfehérváron a Münnich Ferenc laktanyában kezdtem. 5500 Technikajavító Zászlóaljnál, (később Kapos Javító, majd Fejér Javító zászlóalj) „C” sofőrként. Ellátórajban, Avia, Csepel D 344, Uaz 469. Kiértesítő sofőr voltam a zászlóalj írnokkal váltásban. Az Avia futókocsi volt így gyakran jártam az országot is. Rádió lokátor javító rajban Zil-131. Optikai javító rajban Zil-131. Ezeken a beosztásokon kívül még „M” anyagraktáros is voltam. Igen, egyszerre az összes beosztásban, tekintettel arra, hogy az állomány táblához nem biztosították a megfelelő létszámot. Az 5500 hivatásos állománya nem szopatta a sorállományát! Az öregek nem foglalkoztak sem az első, sem a másod időszakos állománnyal. A másod időszakosok között előfordult olyan, aki 24 órás AEG Ü szolgálatában szívatta az első időszakos állományt. Aztán volt a laktanya sorállomány éttermében egy nyilvános tárgyalás. Ott három katonát ítéltek el nem kevés időre, (!) szolgálatban, beosztásukban elkövetett kegyetlenkedésért, és a tárgyalás után egyből vitték is mindhármukat Budapestre a Petőfi laktanyába letölteni a büntetésüket. Ezután jó időre Gombás elvtárs is befejezte a szívatásunkat, mi meg másod időszakosok lettünk. Másod időszakosok ként már kijártunk patronálni az általános iskolák Úttörő Honvédelmi Szakaszait. Nekem sikerült a volt iskolánkba kijutni. Még mindig nem tudom, hogy én voltam e büszkébb akkori tanáromra, szakaszparancsnokomra a társaim előtt, vagy ő rám. De ami biztos, hogy jó érzésvolt átadni a gyerekeknek azt a tudást amit ott Éva néninél a szakaszban, és seregben tanultam. Harmad időszakos korom végén az 5500-tól áthelyezésemet kértem a börgöndi könnyű futár helikopter osztály állományába, ahol TSZ szolgálatot vállaltam. Az osztály parancsnoka Dobosi Ottó volt, század parancsnokom Keserű Sándor Jó sorom volt az 5500-nál sorkatonaként. De itt a reptéren arany életük volt a katonáinknak! Hivatásos állománnyal családi kirándulásokon vettek részt, együtt sátoroztak főztek, fociztak velünk. Bár a főzést jobbára inkább az asszonyok végezték, még ők velünk fociztak. Reptéren a műszaki épület mögött is főztünk velük együtt. Volt mit! Lövészeten „megspórolt, és kimentett” lőszereinket megkapták, amivel aztán a műszaki épület mögötti, reptérkerítésen túl lévő, szántón ezt azt lőttek maguknak. Néha, az ezred parancsnok tiltása ellenére, a birkás behajtotta birkáit a helikopter állóhelyek közé is. Ilyenkor előfordult, hogy eggyel kevesebb ment ki, mint amennyi bejött. Erre persze a birkás ment panaszkodni, hogy hiányzik egy birka. A parancsnok ilyenkor mindig azzal küldte útjára, hogy én megtiltottam, hogy behozza őket a helikopterek közé. De ő valahogy ebből nem igazán tanult. Azok a katonák nekünk inkább voltak kollégáink, barátaink, mint beosztottaink. Búzás Zoli aki a sorszerelőm volt, és akivel természetesen tegeződtünk, „Papókámnak” szólított pedig csak pár év különbség volt közöttünk. Én Zozókámnak hívtam. Azt tudni kell, hogy Börgönd olyan helyvolt ahol mindenkinek volt beceneve, volt, akinek több is! Zozókám nagyon jól képzet kolléga volt! Előfordult, hogy kiképzési repülésre úgy érkeztem, hogy a gépemben már jártak a motorok! Első ilyen alkalommal beültem mellé jobb ülésbe és szorgalmasan körbejárattam tekintetemet minden kapcsoló. Azt tapasztaltam, hogy minden fel volt kapcsolva, aminek fent kellet lennie, és semmi nem volt felkapcsolva, ami nem kellett! Nyári időszakban a reptéren strandpapucsba fürdőnadrágban voltak a műszaki épület környékében, vagy annak tetején napoztak. Aki a kiképzési repülésben részt vett azok félcipőben gyakorlóban voltak. Bakancsot csak a szolgálatban lévő katonák hordtak, illetve HKSZ idején mindenki. A laktanyában, és étkezdébe mindenki rendesen felöltözve ment. Természetesen mindenki más, más laktanyában, más, más körülmények között töltötte le a katonai szolgálatát. Így mindenkinek más, más élményei, tapasztalatai vannak azzal kapcsolatban Nyilván voltak olyan helyek ahol a hivatásos állomány egyes tagjai viselkedésük, és megnyilvánulásuk alapján, nem volt méltó az egyenruha viselésére sem, nemhogy a hivatásos katona megnevezésre! Mindezektől függetlenül, saját tapasztalataim alapján, én kitartok azon állításom mellett, hogy az általam leírtak, hiányoznak a mai fiatalok életéből. Én bizony bevinném őket sorkatonának! Az tény, hogy megváltozott a hadsereg, és a vele szemben támasztott mai követelések! Ezért ennek megfelelően a sorállomány kiképzését is másként, más módszerekkel kellene végrehajtani a mai kor követelményeinek megfelelően. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
#mindenszar