/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.
KarBal 685580 2021. május 15. 22:07
Válasz erre
blog169-119
blog169-119

Van még egy ábra, amin "kerülőúton" van 29/38M, mint a Szebeny-féle 80mm-es löveggel felszerelt Nimród fegyvere. Ez a kép van A magyar királyi honvédség fegyverzete c. könyvben is. Erről talán arányokat is le lehet olvasni, ha a Nimród alkatrészeihez mérünk.

A Haditechnika magazin egyik száma (real-j.mtak.hu/11407/1/HT_2014-1_teljes_red.pdf szerint a csőhossz 3770 mm, a teljes csőhossz 4100 mm a 29/38M-nél. Itt van egyébként az Elnar által feltöltött ábra egy másik változata is.

Amúgy a 3D nyomtató által használt műanyagot oldja a maketthez való ragasztó, lehet azzal ragasztani? Vagy csak pillanatragasztó?
Elnar 685562 2021. május 15. 07:01
Válasz erre
29-38M = Hatala
29-38M = Hatala

Egyetlen rajzot találtam a neten róla. Szabályzatban lehet, hogy több van, de nem kizárt, hogy abban is csak fotók lesznek.
Altengernagy 685556 2021. május 14. 20:12
Válasz erre
Eloszor is kellene rajz, de legalabb meretek... ha ez van, barmi lehetseges.
CNC eszterga van, 3D nyomtato van.
3D modell meg majd lesz. Nyilvan a reszletesseg olyan mint egy feneketlen kut, de akinek keves, dolgozzon rajta meg sajat maganak)
Elnar 685545 2021. május 14. 15:59
Válasz erre
Hát én sem túrtam fel az alagsorig a Googlet de még csak az eredeti 75mm M/28-ról sem leltem makettet, nem hogy a mi M/30-unkról. Azt hiszem, ez sztirolfaragós játék marad.
KarBal 685541 2021. május 14. 09:17
Válasz erre
Köszi a képeket Wrecker, a tehenes kép nagyon jó! :)

Létezik vajon bármi megoldás a 29/38M lövegekre 1/35-ben? Vagy csak a saját építés? :( Sajnos a google nem segített...
KarBal 685540 2021. május 14. 09:12
Válasz erre
Freddy - Köszönöm. Úgy tűnik viszont, hogy ennél a konkrét képnél mégiscsak fogatolt változat van. Sajnos az AFV készletei mára felszívódtak, csak a 18/40-est lehet könnyebben megszerezni. A sima 18-ast alig-alig lehet kapni :(

téglatesó - Köszönöm és külön köszi a nagy felbontású képet is. Akkor egyrészt a készletben a fogatolt megoldásokat választom. Másrészt meg jön az izgalmas kerékbarkácsolás :)

Elnar - Köszönöm. Akkor nem vacakolok a feliratokkal. A képen úgyis még meszelés is van a terepszínen, szóval nem látszik majd semmi.

Sokol - Igen, Wrecker képén olyan kerék van. Nekem viszont sajnos olyan bolondériám van, hogy nem képet keresek a készlethez, hanem készletet a képhez. Ha a képen csálé volt egy alkatrész, akkor azt én is csálén próbálom beállítani. Nagyon tetszik a folyón átkelős kép, de ez a havas tájas beállítás még inkább tetszik.
téglatesó 685539 2021. május 14. 08:33
Válasz erre
Köszi a képeket Wrecker!
Külön köszi a tehénkéset, mert az nem is sima 29M, hanem egy 29/38M!
Elnar 685536 2021. május 13. 22:44
Válasz erre
Sd.kfz. 11 = MVH 0912-08
Sd.kfz. 11 = MVH 0912-08

Az nekem egy híradófelvételről van, csak más szögből (a híd cölöpnél látszik).
A lövegen a gépvontatású kerék van: széles gumiperem, nincs kerek kerékagy, csak a csillag alakú merevítés
Sokol 685532 2021. május 13. 20:38
Válasz erre
A második képen amit Wrecker linkelt, az AFV által adott kerék van a lövegen?
Barkácsolás megúszva.
Wrecker 685529 2021. május 13. 19:58
Válasz erre
fortepan_210276
fortepan_210276

Jaj, a lényeg lemaradt...:)
Wrecker 685528 2021. május 13. 19:57
Válasz erre
fortepan_210555
fortepan_210555
fortepan_210560
fortepan_210560
fortepan_210563
fortepan_210563
fortepan_210565
fortepan_210565
fortepan_210557
fortepan_210557
fortepan_210567
fortepan_210567
fortepan_210559
fortepan_210559
fortepan_210556
fortepan_210556
fortepan_210564
fortepan_210564

Új képek a Fortepanról...
ssanyi 685508 2021. május 12. 21:04
Válasz erre
Buzogányvető
Buzogányvető
Buzogányvető 2
Buzogányvető 2

Üdv!

Most láttam fércbukon, hogy másik magyar kolléga osztotta meg.
Francia illető árul ilyeneket, ezen az email címe érthető el: renaud@sharkit.com
Ritka, kísérleti repólőgépeket is gyárt műgyantából.
Fércbúko oldal: www.facebook.com/profile.php
ssanyi 685507 2021. május 12. 21:04
Válasz erre
Buzogányvető
Buzogányvető
Buzogányvető 2
Buzogányvető 2

Üdv!

Most láttam fércbukon, hogy másik magyar kolléga osztotta meg.
Francia illető árul ilyeneket, ezen az email címe érthető el: renaud@sharkit.com
Ritka, kísérleti repólőgépeket is gyárt műgyantából.
Fércbúko oldal: www.facebook.com/profile.php
Elnar 685492 2021. május 12. 17:17
Válasz erre
Én inkább a háború vége felé mindenbe beépített sIG 33-ak megmaradt kerekeinek felhasználását gondolom a 18/40-ekhez (tévedés joga fenntartva)
Freddy 685490 2021. május 12. 16:56
Válasz erre
SIG-33-asnak is ilyen kerekei voltak. Ez valami egységes szabványkerék lehet.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/SIG-33_01.jpg
Elnar 685483 2021. május 12. 11:00
Válasz erre
kepno82
kepno82
img074
img074

Csak terepezett Göring tarackot láttam eddig magyaroknál, olyat ami nem harctéri átadás volt.

A gépesített alakulatok még a különféle ék alakú jelzéseiket is felfestették a pajzsokra a bevonulásokkor. Lőtáblázatot ritkán, de látni (egy képem van róla). Feliratot is egyetlen képen találtam (kerékagyon, helyretolón)
téglatesó 685481 2021. május 12. 10:53
Válasz erre
leFH18 kitek 1-72
leFH18 kitek 1-72

Szia Altengernagy!
A jelenleg kapható leFH18 választék egy képen (amit Te is beszúrtál linkben), saját kommentjeimmel:
shop.1-72depot.com/nl/miniatures/contributions/german-lefh-18-sets-with-crew-including-armourfast-new-ones/
téglatesó 685479 2021. május 12. 07:51
Válasz erre
Megnéztem az AFV Clubos (35050 cikkszámú) tarackot (nem ismertem, mert 35-ben nem építek) az viszont gépvontatású változat .

Ja, a leFh 18 csak terpesztalpas változatban létezett (vontatott lövegként)... :)

Igen, a magyar tarackokat/lövegeket (még a régebbi típusokat is!) terepezték a sztenderd háromszínű (zöld-sárga-barna) festéssel (még a pajzsok belső felét is!).

A német feliratokat 99% hogy átfestették, egyik képen sem látok pl. a németekre jellemző lőtáblázatot a pajzs belső oldalán, se (a fékre/helyretolóra felfestett) betűzést, ami 1-1 adott lövegnek az ütegen belüli helyét mutatta, se a folyadékfék típusát jelölő feliratot.
téglatesó 685478 2021. május 12. 07:37
Válasz erre
027
027

Szia Karbal!
Szerintem a képeden egy fogatolt változat van, mivel nem látok a keréken a gépvontatásúakra jellemző gumiperemet, tehát a Déé által beszúrt szabályzati képeket nyugodtan használhatod referenciának, ha azt az adott példányt akarod megépíteni, amiről képet tettél be.
Egyébként maga a kép itt van kicsit nagyobb felbontásban:
Déé 685476 2021. május 12. 00:25
Válasz erre
DSC_0915
DSC_0915
DSC_0917
DSC_0917
DSC_0918
DSC_0918
DSC_0919
DSC_0919
DSC_0920
DSC_0920
DSC_0921
DSC_0921

Szia! Szabályzatba ezek a képek vannak.
Freddy 685463 2021. május 11. 15:05
Válasz erre
Igen, a 18/40 mozdonya volt is a keceli képek közt, meg van róla Botoddal vontatós koalíciós időszakbeli kép. De az elvileg jóval könnyebb volt, mint a 18.
téglatesó 685461 2021. május 11. 13:27
Válasz erre
A magyar 37M tarackok egy részét fogatolva vontatták csak egy részük volt gépesítve. Alaphangon a Hansa-Loydokkal (direkt erre vették őket), de amikor azok elkoptak Botondokkal vontatták őket. A fogatoltakat meg ugyanúgy hatosfogat húzta mint a németeket csak a mozdony volt némileg eltérő. Még a háború végén hadihasználatra kapott 18/40-eket is fogatolva vontatták.
Freddy 685460 2021. május 11. 11:45
Válasz erre
,,Gyanúm szerint a honvédségi darabok lóvontatásúak voltak és nem gépjárművel vontatták őket. Vagy volt ilyen is, olyan is?"

Nem, SdKfz 11-gyel vontatták őket. Szerencsére az AFV Club azt is árul :)
KarBal 685459 2021. május 11. 11:39
Válasz erre
Az 1. huszárhadosztály 37 M 10,5 cm-es könnyű tábori tarackja, Mány közelében, Kecskéd-Majkpuszta térségében, 1945 januárjában
Az 1. huszárhadosztály 37 M 10,5 cm-es könnyű tábori tarackja, Mány közelében, Kecskéd-Majkpuszta térségében, 1945 januárjában

Az említett kép...
KarBal 685458 2021. május 11. 11:39
Válasz erre
Nagyon szeretem, hogy a makettinfon mennyi hasznos és érdekes információt tud meg az ember mindig :)

A mellékelt képen látható magyar 37M-et akarom majd építeni. Megszereztem a fehér holló ritkaságú AFV Club-féle leFH18-at hozzá. Erre most a társalgás alapján rájövök, hogy a kereke nem olyan, mint a képen lévő eszköznél :) Töröm a fejemet, hogy őrült sok, vagy csak baromi sok munkával lehet átalakítani a kereket :)
Én úgy látom, hogy a képen terpesztalpú változat van, a bal oldali katona mellett a két lábat összetartó akasztó van.

Amúgy több képen úgy látom, hogy a magyar 37M-eket terepszínűre fújták. Ez vajon a sztenderd magyar tarka? Vajon ezzel átfestették a német feliratokat is? Gyanúm szerint a honvédségi darabok lóvontatásúak voltak és nem gépjárművel vontatták őket. Vagy volt ilyen is, olyan is? (Az AFV több helyütt más alkatrészt ad a kétféle vontatáshoz)
Elnar 685451 2021. május 10. 18:34
Válasz erre
Áááááá...
Azt észrevettem, hoyg nem egyforma a küllők szükülése, és hogy más a peremezése a lyukaknak, de az most tűnt fel hogy az egyik 5 a másik 6 küllős! És nem is egyforma méretű...
téglatesó 685449 2021. május 10. 17:57
Válasz erre
Alaphangon mi a leFh 18 löveget rendszeresítettük 37M néven még a háború előtt. Aztán 44-45-ben kaptunk leFh 18/40-eseket is, (vegyesen mindhárom fajtájú /préselt fém-, 8-, 12-küllős fa/ kerékkel).
A háború után egyébként nemcsak a megmaradt 18/40-eseket, hanem a sima 18-asokat is használtuk tovább amíg a sereg fegyverzete tokkal-vonóval le nem lett cserélve szovjet cuccokra.
Ha 1/72-bem 37M tarackot akarsz, arra ott az FtF leFh18 makettje, 18/40-hez meg pl. a Zvezda kitje.
Altengernagy 685448 2021. május 10. 17:50
Válasz erre
na pont ezt akartam kerdezni. Akkor a problema meg is oldodott, mert az egyenes "kulloju" kerek akkor egy PAK kerek. A sima es az M szukulo kullos kerekebol is ket fajta van, latszik is a kepeken amit talaltam.

Plusz meg ket fele kullos is, ez vajon pre-war, vagy roman?

www.scalemates.com/products/img/1/8/2/974182-20387-54-pristine.jpg
Ez meg lehet sved haboru utani, allitolag 82-ig hasznaltak
ww2live.com/sites/default/files/styles/large/public/images/20162703181133.jpg

Kesoi (?) ritka kullos is van, gondolom ez is PAK40 alvazra megy
www.scalemates.com/kits/quickwheel-qwl-001-lefh-18-40-final-wheels--226060

lattam valahol szovjet tarcsas kereket is lehetseges hogy valaki (finnek, romanok?) atbuheraltak F20 alvazra?
Freddy 685446 2021. május 10. 17:32
Válasz erre
,,Sima" LeFH18-at ne keverjük ide, a 18/40-es úgy állt elő, hogy a sima 18-at a Pak-40-es megerősített lafettájára szerelték. +csőszájfék. A magyaroknak mind a két fajta volt, sőt, a LeFH18/40 legalábbis a koalíciós időszakban is (+a debreceni kormány ténylegesen bevetett csapatai is vsz azzal voltak felszerelve).
Altengernagy 685445 2021. május 10. 17:21
Válasz erre
Altengernagy 685444 2021. május 10. 17:16
Válasz erre
www.1-72depot.com/wp-content/uploads/2012/04/IMG_0459.jpg

En ezt talaltam... otletem nekem sincs sajna. Nekunk melyik fajta volt?

Apropo, ha pl levagom a csoszajfeket akkor sima LeFH 18 lehet belole csinalni?
téglatesó 685434 2021. május 10. 13:39
Válasz erre
01
01

Őszintén szólva nekem piszok gyanús, hogy ezen a "magyar" példányon is pont ilyen préselt fém kerék van:
Elnar 685432 2021. május 10. 13:34
Válasz erre
Akkor ez is egy háborús egyszerűsítés lesz.
Nem tudtam erről, mert 18/40-et archív fotón, tisztán, csak 8 vagy 12 faküllős kerékkel láttam
téglatesó 685429 2021. május 10. 12:59
Válasz erre
German-Second-World-War-10-5-cm-leFH-18-40-Howitzer--Edmonton-Garrison
German-Second-World-War-10-5-cm-leFH-18-40-Howitzer--Edmonton-Garrison
Obus_terra-ar
Obus_terra-ar

Nem hiszem, hogy valami repró kókányolás lenne. Ezeken a példányokon is pont ilyen kerék van, pedig térben elég távol vannak egymástól, hogy a muzeológusok pont ugyanolyan kereket rittyentsenek hozzájuk:
Freddy 685428 2021. május 10. 12:57
Válasz erre
Igen, ez lesz a következő fényképgyűjtemény témája (bár erről nem készült annyi kép).
Ezek az ágyúk valószínűleg a várpalotai tüzérmúzeumból kerültek ide.

Nem tudom, mennyire életszerű repró kereket csinálni neki.
Elnar 685427 2021. május 10. 12:39
Válasz erre
Ennek ugye repró a kereke?
Az összes képen, amit láttam, a merevítő küllő bordák a perem felé keskenyednek, itt pedig szabályos félhengerek. A könnyítő nyílások egyenes szélűek, míg amiket láttam, az mind peremezett volt
téglatesó 685421 2021. május 10. 08:38
Válasz erre
09 másolata
09 másolata

Ez a másik leFH is elvileg Kecel, de ez már 18/40.
téglatesó 685420 2021. május 10. 08:36
Válasz erre
Szia Freddy!
Szokás szerint nagyszerű képek, köszi!
Szégyen, hogy ilyen rossz állapotban van a technika Kecelen...
Ha jól tippelek, a fotókon látható löveg leFh 18(M) változat, nem sima leFh 18.
Kapcsolódó kérdéske:
- a 18/40 változatokat (amikből szintén kaptunk 44-45-ben hadi használatra) is törzskönyvezték nálunk 37M-ként, vagy csak simán használatba vették és örültek nekik amíg voltak?
(+1: vajh a képeken látható löveg magyar használatban volt valaha, vagy a germanszkíjk hagyták itt?)
Freddy 685400 2021. május 9. 12:31
Válasz erre
Elnar 685391 2021. május 9. 08:28
Válasz erre
Én el tudom képzelni, hogy nem is voltak részletes tervek, csak vázlatok.
Ennél jóval precízebb dolgoknál is voltak gyártónkénti eltérések (pl: a Turánoknál)
Akár azt sem zárom ki, hogy csak a vető volt kitalálva, a hordszerkezet nem ("Itt van ez a harci rész, kell rá egy pajzs, meg alá valami taliga. Lehetőleg valami meglévő eszközről. Oldjátok meg valahogy, többre nem volt időnk)".

Hatala András cikkei alapján nekem úgy tűnt, hogy folyamatosan fejlesztették a fegyvert, még a lövedékek is változtak
romsitsa 685390 2021. május 9. 08:03
Válasz erre
Az az érdekes, hogy a pajzsok és taligák részleteiben eltérnek, mintha verziói lennének a vetőnek, vagy csak nagyjából követték volna a terveket.
Elnar 685358 2021. május 8. 13:51
Válasz erre
Na, lassan a pajzs alakja is meglesz.

Itt nagy felbontásban látni az Iparművészeti előtti állást.
waralbum.ru/wp-content/uploads/2019/07/V-Budapeshte_ZiS-3_1945_author-E_Haldey.jpg
Elnar 685353 2021. május 8. 12:12
Válasz erre
ezeket ismertem, de láttam, hogy nem illik a fotóhoz. Talán a két ferde merevítő igaz lehet a talpszárnál, de annyira kevés látszik belőle, hogy bármi is lehet ott

Kopirájtnak elégnek gondoltam a dátumozott szignót, ha meg nem, akkor meg úgyis már fel van töltve...
téglatesó 685351 2021. május 8. 11:59
Válasz erre
50650248_324588641503713_2828276294158909440_n
50650248_324588641503713_2828276294158909440_n
51112607_324588438170400_3014125056679739392_n
51112607_324588438170400_3014125056679739392_n

Szia Elnar!
Szuper a vázlatod, de jobban jársz, ha rögtön lekópirájtozod, mielőtt szembejön veled valami más oldalon/fórumon, mint xyz saját alkotása... :)))
Más.
Ezeket a képeket most leltem a Facén (Háborúk kis múzeuma Pécs oldal 2019.-es poszt), nem tudom, ismerted-é:
Elnar 685350 2021. május 8. 11:43
Válasz erre
A vetőszerkezet 180 fokkal elforgatva áll, mint a fotón, mert így volt legkönnyebb rekonstruálni. Éles helyzetben a kezelő a jobb oldala mellől lőtt
Elnar 685349 2021. május 8. 11:37
Válasz erre
20210508_111058
20210508_111058

Lerajzoltam :)

Nincs leesve, állítható a magassági szög. Kézzel. Most látom, hogy lemaradt a rajzról a facebookos képen a cigaretta mellett tisztán kivehető jobb fogantyú, ami nélkül elég bajos lett volna a magassági irányzás.

A talpszár erős feltételezés, de a többi tiszta. Egyezik a moszkvaival is.
A pajzsnak csak a metszetét rajzoltam be, mert nem egyértelmű az alakja egy képen sem. Egy biztos: nem egyezik a Benczúr grafikával és ahogy néztem, a kísérleti háromlábon lévővel sem.
Először nem értettem a pajzs közepén lévő hasítékot, eltelt egy idő mire kilogikáztam, hogy az a fordított T alakú talpszár felső bordájára ül rá szállításkor biztosítva az oldalmozgás ellen (jobboldali vázlat). Faék egyszerűségű szerkezet, kétcolos vascsövekből és szögacélokból.

Nem 100% pontos a rajz, de ennél kevesebb információból is csináltak már maketteket :)
téglatesó 685347 2021. május 8. 11:22
Válasz erre
téglatesó 685346 2021. május 8. 11:21
Válasz erre
76.2mm 1931M 3-K.jpeg
76.2mm 1931M 3-K.jpeg
76.2mm 1931M 3-K
76.2mm 1931M 3-K
76.2mm 1938M.jpeg
76.2mm 1938M.jpeg
76.2mm 1938M
76.2mm 1938M
85mm 1939M 52-K.jpeg
85mm 1939M 52-K.jpeg
85mm 1939M 52-K
85mm 1939M 52-K

Képekben talán egyértelműbb és érthetőbb a három típus (76.2mm 1931M 3-K, 76.2mm 1938M és 85mm 1939M 52-K) közötti különbség.
Romsitsa (és Spangli) képén 1931M 3-K van, amit már felfúrtak 85mm-re, jól mutatja az átalakítást a(z utólag felszerelt) csőszájfék is.
(Egyébként még az átmenetinek számító 76.2mm 1938M-ből is kinyomtak vagy 960db-ot a Wiki szerint...).
Altengernagy 685339 2021. május 8. 08:18
Válasz erre
Ugy tudom, az M1931 ket kereku alvazon volt, hasonlo mint a Bofors, de volt egy fejlesztett verzioja 4 kereken, azt hiszem M1938 - de ebbol csak keves keszult mert mar uton volt a 85mm.
juge75 685327 2021. május 7. 18:53
Válasz erre
Bocs, hogy belevau a témátokba. Ennek utána néztem, mert érdekelt és hazai vonatkozása van.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101.