/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg Honi Légiereje

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg légierejének technikai eszközeiről.
Időszak: 1945-1990
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.
Zoli 688311 2021. szeptember 5. 19:59
Válasz erre
De legalább jobb technikát nem tudnánk fenntartani...
z
piratvitorla 688309 2021. szeptember 5. 19:01
Válasz erre
Mi a fenének új repülőgép? Még a mostani technikát, állományt se tudják fenntartani normálisan...
magyaralba 688304 2021. szeptember 5. 14:50
Válasz erre
Igen Érdekes... Maróth úr kicsit elferdítve látja a mai katonai repülés világát vagy nem osztottak meg vele minden információt... A Gripen a világpiacon sikeres típusnak nevezni eléggé barokkos, túlzás... mint ahogy azt állítani hogy a magyarok nyitottak utat a gép nemzetközi sikereinek... Csehek nagyon sok mindenben előttünk jártak...
Zoli 688303 2021. szeptember 5. 14:11
Válasz erre
gaunt1 687094 2021. július 15. 19:00
Válasz erre
Érdekes, hogy a Szlovákok, Csehek, Lengyelek mennyivel okosabban meg tuják oldani mint a mi "nagy tudásúink"!

Na ebben nincs igazad, ők is midenfélével akarják leváltani a Mi-8-ast, nem számít, hogy alkalmas e rá vagy sem.
Sokol 687089 2021. július 15. 16:55
Válasz erre
Az RN 15 éven belül ki akarta vezetni, annyira alkalmatlan bármire :D

Politikai nyomásra csak 5(!) évvel sikerült kitolni a használati hajlandóságot. Már most nézik mire cserélik le :D
rod666 687088 2021. július 15. 16:53
Válasz erre
Az oroszoktól semmiképpen nem tudnánk venni harci technikát a NATO/EU tagságunk okán, ha jól tudom.
Kamovos 687086 2021. július 15. 16:18
Válasz erre
Persze.
Mert ha helikoptert vettünk volna ehelyett a fostalicska helyett, akkor nem kellene a barkácsszakkör.

Az EH 101 légi utántöltős, fegyverezgető, rámpás, van deszantere rendesen, és nem egy átalakítása valaminek.
Alapból tudja azt amit a fostalicskán még csak most barkácsolnak össze.
HA!
ismétlem!
HA!
A barkácsszakkör végzett akkor sem lesz alkalmas a Mi-8 Mi-17 kiváltására, mert sehol nincs hozzá képest!

Az EH 101 új nevén AW 101 minden átalakítás nélkül kitudná váltani a mi-8 mi-17 helikoptereinket.

Ha már a mi-117-et nem hajlandók megvenni!

Érdekes, hogy a Szlovákok, Csehek, Lengyelek mennyivel okosabban meg tuják oldani mint a mi "nagy tudásúink"!

Üdv kamovos
piratvitorla 687064 2021. július 13. 20:37
Válasz erre
Még el se készült, de már megy a barkács: b+, a légi utántölthetőség igényét nem a gyártás végső fázisaiban kellene kitalálni... A hozzá való - az utólagos barkács miatt jóval több - lóvét meg majd a lottózóban hozzák össze?
milesChristi 687050 2021. július 12. 12:47
Válasz erre
Sokol 685894 2021. május 23. 12:15
Válasz erre
Komolyan mondom beleszédül az ember.

Mi volna, ha mondjuk egy kicsit félretennék ez a pirosaranybólapacsotmeghogyanbezzegazelmútnyócév hozzáállást és olvasgatnánk kicsit?

Akkor bizony felderenghetne az a bizonyos mg konténer tesz? Vagy esetleg az a bizonyos spike kontra wescam MX-15 teszt. Vagy netán a retina követő TSTD display+ mechanikai vezérlő, ami mit ad Isten szinten magyar közreműködéssel született.

Tudta ön, hogy akkor bukott el végleg a tigrincs, amikor a kábelek kötegelsést is már echte neutürker arbeitskraft végezte beleadva anyait-apait, mert drága volt a Jancsika keze munkája?

De nem. Találgatni sokkal jobb. Tupírozni a sz*rt tudatlanul, meg facebookpolitizálni keverve a szezont a f***ommal az az igazi magyaros zamat XD DA DA DA
piratvitorla 685867 2021. május 22. 08:04
Válasz erre
A piacképes és a versenyképes nem ugyanaz. Meg kell nézni melyikből mennyit adtak el...
Freddy 685858 2021. május 21. 21:56
Válasz erre
Egyébként van Magyarországon piacképes, sorozatban gyártott termékeket eladó repülőgépfejlesztés-gyártás (Magnus), sőt még autogíró is :) totalcar.hu/magazin/technika/2019/09/07/skycruiser_sc200_autogyro/
Egy modern harci helikoptert nyilván nem ők fognak gyártani, de azért nem csak bitmókusok akadnak az országban, hanem még olyan is, aki már látott szárnyprofilt.
Freddy 685855 2021. május 21. 21:15
Válasz erre
akkor vszeg abban kap feladatot (feltéve, ha nincs jobb nála).
Mindenkinél van/lehet jobb, ma már mérnökből igazából a kapacitás a baj: sokkal több kellene, mint amennyi van, nyugaton is.

Azt, hogy 3/4 rész volna a fejlesztésben a szerepe kissé vitatom,
Egy modern autóban 100-200 ECU van, azt mindet meg kell tervezni, SW-t írni rá, satöbbi. Egy helikopterben pont annyival több, amennyivel bonyolultabb a helikopter, plusz az összes navigáció, mindenidős optikai firlefranc, kommunikáció és fegyver. Ehhez jön hozzá, hogy sok rendszert duplikálni kell, és a legújabb biztonsági elvek szerint adott esetben már nem is elég duplikálni, hanem a duplikátumnak másnak is kell lennie, hogy a szisztematikus hibákat kiszűrjék.

mert ez önmagában egy joule-nyi emelőerőt, vagy grammnyi átütőerőt nem ad a szerkezethez.
Ez filozófiai kérdés, mert enélkül viszont egy makett lenne a gép: elektronika vezérli a hajtóművet, elektronika vezérli a hajtásláncot, elektronika találja meg és fogja be a célt, elektronika lövi ki a rakétát, elektronika vezeti rá a célra, és még a gyújtószerkezete is egy kis elektronika. Meg lehetne mechanikusan is csinálni, csak akkor fele ennyit tudna, kétszer ilyen nehéz lenne és háromszor ilyen drága lenne a gyártása. Arról nem is beszélve, hogy egy légcsavarlapát tervezése is úgy kezdődik, hogy áramlástani szimulációs programokat írunk, illetve, ha olyan szerencsénk van, hogy találunk pont jót, de általában nincs, akkor konfigurálunk (ami egyébként egy elég komoly, a hétköznapi mérnökségen túlmutató elméleti munka), majd aztán ugyanezt szilárdságtani szimulációkhoz is, jóval azelőtt, mielőtt az első prototípus rotorlapát fizikailag elkészült volna. Ne a Mi-8-ashoz hasonlítsd, az jó gép, meg minden, de 60 éve tervezték. (A Zsiguli is jó kocsi, megy még ma is, de valahogy senki nem azt keresi már.)
És ha megterveződött a gép, akkor jön a gyártás a mindenféle CNC-s forgácsolásokkal meg robotokkal, ami megint egy olyan dolog, ahol nagyon-nagyon sok elektronika, vezérlés és szimuláció szükséges.

Én meg akinek alkalmaznom, felhasználnom kellene ezeket az általad említett innovációkat rendre jó drágán kell megvennem, külföldről.
Ez sajnos igaz, amit én tervezek, az is nagyrészt Németországban készül (Németország Magyarország összeszerelő üzeme :P), bár ebben is volt változás az elmúlt 10 évben.
lukasan 685852 2021. május 21. 18:43
Válasz erre
Szia!
Én azt írtam, hogy "a hozzászólásom konkrétan a helikopter projektben elképzelhető innovációról szólt, amelyben ugye a saját adottságainak megfelelő mértékben vehetnek részt a csatlakozó államok." Ha ez az adottság az "elektronika, biztonságkritikus elektronika", akkor vszeg abban kap feladatot (feltéve, ha nincs jobb nála).
Azt, hogy 3/4 rész volna a fejlesztésben a szerepe kissé vitatom, mert ez önmagában egy joule-nyi emelőerőt, vagy grammnyi átütőerőt nem ad a szerkezethez. Szerintem te egy kicsit hazabeszélsz, ami nem baj: Légy buszke a hívatásodra!
Egyáltalán nem sértődtem meg. Egy kicsit az dühít, hogy a saját világnézeted alapján mondtál véleményt, alkottál itéletet rólam és másokról. Biztosíthatlak, hogy a Számlanélkülolcsóbb Kft,az Állami Zabhegyező Hivatal,a Petőfi Népe MGTSz,soha nem jött be nálam, mint ahogy a Nemzeti Familia Kft. sem.
Állításod szerint te a fejlesztői oldalon állsz. Én meg akinek alkalmaznom, felhasználnom kellene ezeket az általad említett innovációkat rendre jó drágán kell megvennem, külföldről.
Freddy 685851 2021. május 21. 17:40
Válasz erre
Továbbra is fenntartom a véleményem, ha megsértődsz is, sőt, lentebbi hozzászólásod csak megerősített benne. Egy helikopterfejlesztés 2021-ben legalább háromnegyed részben elektronika, biztonságkritikus elektronikai fejlesztésben pedig itthon elég komoly tapasztalat van. Egy-két alrendszer kifejlesztését a hazai szakembergárdára minden további nélkül rá lehet bízni, többet meg senki nem lát bele ebbe a bejelentésbe.
lukasan 685848 2021. május 21. 16:54
Válasz erre
Én, mint "fogalmatlan majom" köszönöm,hogy felhívtad a figyelmemet pár dologra. Bár a hozzászólásom konkrétan a helikopter projektben elképzelhető innovációról szólt, amelyben ugye a saját adottságainak megfelelő mértékben vehetnek részt a csatlakozó államok. Egy légijármű fejlesztéséhez természetesen nem csak repülőmérnök kell, de nem gondolnám, hogy komoly aerodinamikai, metallurgiai, rádiótechnikai stb. hazai innováció hírével tudnál meglepni, amely egy ilyen szerkezet építéséhez szükségeltetne. Olyan alapvető tapasztalathalmaz és tudás hiányzik, amelyen nem lehet csak úgy átlépni. Ahhoz sok évnyi tudatos edukáció kellene.
A multik pontosan azért vannak jelen, mert nem tudunk annyi és olyan képzetségű embernek munkát adni, amennyinek kellene (bizony jó, hogy itt vannak), de ez mit sem segít a hazai know-how-k állapotán. A német mérnök nem magyar egyetemeken szerzi meg a tudását. Sajnos.
Multitémában ellenünk játszik az, hogy a multik lassan de biztosan haladnak abba az irányba, hogy már nem az olcsó munkaerő a döntő tényező a gazdaságossági számításaikban. A fennmaradó problémát a Nemzeti Familia Kft. nem biztos, hogy meg tudja oldani még ha nyers neoliberális (sorry: unortodox) alapon lenne képes is működtetni a dolgokat.
Száz szónak is egy a vége: Maradjunk a témánál és ne kalandozzunk el, mindenféle szubjektív vélemények felé.
elvtársi üdvözlettel: Egy Fogalmatlan Majom
Freddy 685836 2021. május 21. 11:52
Válasz erre
Továbbra sem értem ezt a nagy hitetlenkedést. Az, hogy Magyarországon nincs innováció, tipikusan az a mantra, amit valaki a 90-es években elkezdett, és azóta is bőgi vele a többi fogalmatlan majom puszta megszokásból, annak ellenére, hogy a helyzet alapvetően megváltozott az azóta eltelt 20 évben. Egyrészt, mert bőgni jó (odafigyelnek rád és nem kell csinálni semmit), másrészt mert a Számlanélkülolcsóbb kft-ből meg az Állami Zabhegyező Hivatalból nézve lehet, hogy tényleg hihetetlen. Pedig de, van Magyarországon fejlesztés, elég komoly, mondom, én is azt csinálom. Ráadásul az összeszerelő üzemekkel is jönnek ezek be szépen lassan, a német mérnök ugyanúgy drága ám, mint a német munkás, és ráadásul egyre több is kell belőle. Igen, ezek nagyrészt (!, nem csak azok) külföldi tulajdonú cégek, de amíg itt vannak, addig magyaroknak adnak fizetést, amit azok magyar boltokban költenek el.

Az, hogy helikopterfejlesztésben veszünk részt, természetesen nem azt jelenti, hogy a Petőfi Népe Mgtsz melléküzemágában összeraknak egy gázturbinát, hanem a rengeteg apró-cseprő alkatrész némelyikét fogják nálunk fejleszteni. Ha az autóiparban és a vasútiparban van magyar fejlesztés, akkor a repülőiparban miért ne lehetne.
halaci 685829 2021. május 21. 10:20
Válasz erre
1) A cikk alapján nem Magyarország kapcsolódik be, hanem az Airbus Helicopters. Ők - ha úgy dönt a központ - lehet, hogy bizonyos fejlesztéseket, egyes elemek gyártását itt akarnak majd megoldani. Lehet, vagy igen vagy nem. Erre Magyarországnak igen kevés ráhatása lesz - legfeljebb negatív módon. Ez egy katonai szövetségi projekt, ha mi folyamatosan a szövetség potenciális ellenfelei érdekei szerint vétózunk, akkor előbb lesz itt mélytengeri tengeralattjáró bázis, mint érdemi fejlesztés. Némileg más lenne persze a leányzó fekvése, ha mi saját magunk, a saját zsebünkből beszállnánk partnerként, de erről egy hang sincs a cikkben.

2) A fejlesztési projektek elhúzódása közös ló nélkül is általános. Egyszerűen a korszerű technológia túl drága, a biztonsági elvárások pedig nagyon szigorúak. Ma egy Starfighter a gyártósor közelébe sem kerülhetne, nem hogy rendszeresítsék. Az egyre komolyabb képességek egyre több új kockázatot is jelentenek, amiket illik már előre feltárni és kivédeni, ez idő, az meg pénz.

3) Ezzel együtt, és ismerve az eddigi közös EU fegyverfejlesztések elég kátyús történetét, ma még(!) van lehetőség arra, hogy egy ilyenbe belevágjanak. Egy-másfél évtized múlva még kevésbé lesz, mert egy csomó tudás egyszerűen elvész azzal, ha nincs rá igény. Nem a tervrajzok, hanem a kudarcok, zsákutcák ismerete, amikbe korábbi munkákon már belefutottak. A pénzügyi, technológiai, műszaki okból gyorsan fiókba került ötleteké, amelyek a műszaki fejlődéssel működőképessé válhatnak - ha van, akinek még be tud ugrani. Különben oda jutunk, hogy itt lesz az egyik leggazdagabb zsákmány, amelyiknek a teljes védelmi képessége mások (minimum versenytársak, rosszabb esetben ellenfelek) jóindultán múlik majd.
Zoli 685828 2021. május 21. 10:12
Válasz erre
Sziasztok,

Hasonló reakciókra számítottam a link bemásolása után, nagyjából egyet is értek a legtöbbel. A cikk amolyan nesze semmi, de ugyanakkor a benne leírtak lehetőségek lehetnek a jövőben.
Az szerintem egyértelmű, hogy a fejlett világban bárhol bármi lehetséges, de lassan a fejődő országokban is, globalizáció van, és minden a pénzről szól. És nem véletlen választják már a keleti régiót a multik. A politikánál kevés dolgot utálok jobban, de ugye anélkül nem lennének beruházások és fejlesztések, és sajnos a multik kezébe nemcsak hatalmas támogatást tesznek, hanem szinte minden hatalmat is... Ők pedig élnek a lehetőséggel és a számukra kedvezőbb gazdasági környezet mellett fognak dönteni. És ha az épp balkánisztán, akkor a mellett, mert a gépeket, gyártósorokat bárhová lehet telepíteni, akár teljes beszállítói láncokat is, csak a kiadások (veszteségek) minél kisebbek legyenek.
Nálunk is évtizedek óta jelen vannak a multik, ezres nagyságrendben amerikai és távol-keleti cégek is, akár a legjobbak. Ahogy Kínában is képesek a leggagyibb ócskaságok mellett a legjobb termékeket is gyártani, úgy ez hazánkra is igaz (pl autóipari beszállítók Porsche, Lamborghini stb luxusautókhoz is gyártanak alkatrészeket). És ehhez nem feltétlen kell magasan képzett szakember gárda, mert a betanított munkát szinte mindenki el tudja végezni (bár vannak kivételek, én is találkoztam olyan dolgozókkal, akik nem tudtak egyszerre pislogni és lélegezni...). És munkaerőből is csak a lehető legminimálisabb létszámút alkalmazzák, ha pedig annyi sincs, a közvetítő cégek ezrei szívesen orvosolják a problémát ukrán stb vendégmunkásokkal, akár észak-nyugaton is.
Tehát nincs semmi akadálya egy-két újabb üzem felhúzásának, a fő nehézséget csak a papírmunka és a sok teszt okozza, ami időigényes és megkerülhetetlen. Az pedig nekünk is gazdasági előnyt jelenthet, ha olyan terméket gyárt egy hadiipari vállalat, ami a mi terveinkben is szerepel.
Az új típuscsalád különböző méretű típusaiban én nem látok különösebb kivetnivalót. Az autóknál is lehetnek egy családba tartozó, de különböző méretű, kialakítású, teherbírású változatok, amiknél a platform és a fő szerkezeti elemek azonosak. És akár új technológiák, módszerek, elvek, kialakítások alapján is lehet egy típuscsaládba sorolni különböző méretű gépeket.
A négyhajtóműves merevszárnyú gépek kiváltását se látom elképzelhetetlennek. Egy gyors keresés alapján a wiki szerint a C-130H teherbírása 19t, a Mi-26 esetében ez 20t. Biztos vannak pontosabb források, de csodálkoznék, ha nagyságrendi eltérés lenne köztük. És sok esetben olyan környezeti körülmények vannak, ahol csak forgószárnyas típust lehet alkalmazni. Az üzemeltetés gazdaságosságát nem ismerem, de talán egy helikopter fenntartása nem jelent akkor költséget, mint egy szállítógépé.
A jövőbeli harci típus remélhetőleg nem a Tiger sokadik változata lenne, mert akkor nem a röhögéstől folynak majd a könnyeim... De szerencsére nem is ebben gondolkodik a vezetés a cikk szerint, viszont nincs kizárva, hogy nem az lesz az alap. Ugye a mostani szuper gépeink is messze nem új konstrukciók, bár attól még lehetnek modernek. Viszont ha harci helikopterben gondolkodnak nagyjaink, akkor a Mi-24 pár év múlva esedékes kivonása után az új típus érkezéséig valamivel el kell látni katonáinkat, és az AH elköteleződés alapján sok esélyt nem látok egy potensebb amerikai vagy egy újabb orosz típus rendszeresítésére.
Egyébként annyira nem aggódok az AH miatt, nagy tapasztalattal rendelkező cég és a világ minden táján használják termékeiket, még a nagy vízen túl is, nemcsak civil szerepben. Persze problémák minden típusnál lehetnek, a Tiger az elrettentő példa, amit nem is értek, miért nem lehetett 30 év alatt normálisan áttervezni, talán az alulméretezés miatt küszködnek a megbízhatóságával.
Bármennyire is utálom a politikát, azt azért el kell ismerni, hogy a mostani vezetés komoly figyelmet és pénzt fordít a seregre, remélhetőleg ez nemcsak kirakat lesz...
z
lukasan 685826 2021. május 21. 09:45
Válasz erre
Az önmagában nem gond, hogy egy nemzetközi rendszerfejlesztésbe bekapcsolódunk. Beteszünk bizonyos pénzezközöket, és cserébe a képességeinknek megfelelő részfeladatot kapunk a fejlesztésből, majd a gyártásból is talán részesülünk vmilyen szinten (és persze az iparunk képességeinek megfelelő mértékben). Ettől az a termék még nem lesz magyar. Kíváncsi leszek, hogy a magyar beszállítók mit tudnának letenni az asztalra :).
Hát, igen! Világszínvonalú cégek működnek Magyarországon. Valóban. A probléma csak az, hogy összeszerelő üzemként. Az innováció nem itt keletkezik.Sajnos az oktatásunk is a tömegmunkaerőkereslet kiszolgálására rendezkedik be (minden más híreszteléssel szemben).
magyaralba 685818 2021. május 21. 06:02
Válasz erre
A bejegyzésed második felén hangosan felnevettem... De Albániában élünk... csak mi nem látjuk belülről... de kívülről mindenki más így gondolja lassan... a Lajtától nyugatra. Az hogy az emberek beszélnek angolul? Vicces... igen van egy kisebb réteg aki igen de a nagy általánosságban alig... alig... orvosok, hivatalnokok, a napi élethez fontos szektorokban szinte senki... vagy alig... nagyon sok külföldi kollégám erre panaszkodik hogy egy sima telefonszámlás problémát nem tud elintézni mert nem talál a telefon szolgáltatónál olyan embert aki megérti amit mond, de egy autó biztosítási ügynél ugyan ez van... legtöbbjük Bécsbe jár ovoshoz mert ott beszélnek angolul, megértik amit mondanak itthon meg talán egy két Bp-i magán kórházban... pedig nem a kunsági vadkeleten élünk hanem Győr és 60km-es körzetében! Nagyin szívesen összehozlak bármelyikkel, a melós szinttől a manager szintig és megbeszélheted velük hogy pedig itt fasza minden és beszél mindenki ezer nyelven csak ők látják hihetetlennek, vagy nem akarják észre venni a jót :) :) :)
A világszintű cégek igen jelen vannak de a magyar kormánynak kevés ráhatása van ezek működésére. Külföldi tulajdonban vannak, a profit oda megy ott döntenek a fejlesztések irányáról, vagy leépítésekről, üzemek telepítése vagy átelelpítésének kérdéséről... ami meg van magyar cég tisztelet a kivételnek de amagyar politikai elit polip karjaiban van vagy annak árnyékában működik és próbál felszínen maradni. Szerinted a Békés megyébe telepítendő Airbus üzem működésébe mennyi beleszólása lesz a magyar kormánynak? Pont semmi... profit orientált kapitalista cég ahol a bevétel kiadás aránya határozza meg a piaci, gyártási és működését politikát... pont mint a Boeing, GE, Siemens, stb világ cégeknél akik multi ipari cégként jelen vannak kis hazánkban. Ja és a tulajdonosok, fő részvényesek fogják megmondani hogy meddig vannak jelen itt, mikor állnak tovább, zárnak be vagy nyitnak új üzemeket Magyarországon... nem a magyar a kormány. Jelenleg az egyik legolcsóbb munkaerőt biztosítjuk számukra az Unión belül és ez ami vonzó számukra leginkább, nem az a hatalmas gazdasági superior ami nálunk van.
Az EUs közös katonai fejlesztések még soha nem voltak olcsók és leginkább soha nem voltak egyszerűek mint egy fakocka.. Tornadó, A400, Airbus Tiger, SEPECAT Jaguár, Eurofighter stb csak hogy a nagyokat említsem mind mind a z összeomlás szélén táncolt többször a project története során. Nem egyszerű egy több szereplős piac igényeit kiszolgálni, főleg ha csak a főbb vonalakban van egyezés de minden másban mindenkinek saját igénye van és nem hajlandó kompromisszumra...nagyon elviszi a költségeket illetve nagyon kitolja a fejlesztési sőt... pl A400... sikerült egy méregdrága szállítót létrehozni ami nem jobb semmivel sem mint a már piacon lévők.. kevesebb. terhet lassabban visz mint a C-17, An-124 stb..nem véletlen, hogy az angolok 8db C-17-t vettek és ragaszkodnak is hozzá mert az A-400 nem hozza a várt teljesítményt... sok ország csak presztízsből maradt a projektben mert milliárdokat toltak már bele, nem akarták veszni hagyni a pénzt... a németek-franciák közös alakulatban üzemeltetnek gépeket Evreux-ben hogy csökkentsék a költségeket. Exportra még nem adtak el szinte semmit sem a hatalmas költségei miatt... A Tornádó a maga idejében szintén hasonló sikergyanús sztori volt, üzleti szempontból. A négy induló nemzetből három maradt... export sikert csak a Brit-Amerikai befolyási területnek számító marha gazdag Szaúd-Arábiában értek el... sehol máshol... az olaszok boldogan szabadultak meg bérelt gépeiktől és fordultak az F-16 felé, mert olyan megbízhatatlanul alacsony volt az üzemképességi mutató illetve magasak voltak a költségei az üzemeltetésnek... de lehet még sorolni a már meglévő közös fejlesztések gyenge pontjait, buktatóit és hogy épp mi vagy ki hogyan dobott mentőövet az éppen futó projekteknek...
Na ilyen projektbe készülünk épp beugrani a végtelen stabil magyar ipari háttérrel... már ha a hír nam csak a szokásos kormányzati trollkodás
Freddy 685813 2021. május 20. 21:37
Válasz erre
A közös fejlesztés nem ördögtől való, minden úgy készül ma már, ami egy fakockánál bonyolultabb. Igen, a vevőnek tudnia kell, hogy mit akar, én is ezt látom a leggyengébb pontnak, mert a katonai cuccokba a politika vastagon beleszól. Kis reménysugár lehet, hogy az angolok kiszállásával az EU-n belüli ilyesfajta együttműködések egy elég nagy ,,deénleszaromhogymindenkijobboldalonmegyénabalonakarokéskész" faktortól szabadultak.

Igen, Magyarországon világszínvonalú cégek működnek, ebben dolgozom, elég jól belelátok. Semmi meglepő nincs ebben, rajta vagyunk a térképen, a határok nyitottak, az emberek beszélnek angolul, 2021 van, Magyarország az EU része, nem Enver Hodzsa Albániájában élünk. Igen, volt olyan, amikor nem így volt, a 90-es években pl, mikor a világszínvonalú szocialista cégeket már szétverték, a világszínvonalú kapitalista cégek meg még nem voltak. De azóta 20 év eltelt. Biztosan vannak persze olyan helyek is még bőven, ahonnan nézve mindez hihetetlen :P nem beszélve azokról, akiknek valamiért az az érdekük, hogy így láttassák.
piratvitorla 685811 2021. május 20. 21:08
Válasz erre
Nem.
1. Egy fejlesztés nem ott kezdődik, hogy kifejlesztik, hanem hogy a katonák megmondják, hogy a politika által elvárt feladatok teljesítéséhez milyen, mennyi stb. eszközre van szükség. Ha ez a bemeneti input hiányzik vagy torz már baj van.
2. Nemzetközi szinten meg az a baj, hogy még 2-3 ország között is nehéz összehozni az igényeket pl. az említett Tiger amelyikből annyi verzió van ahány üzemeltető. Sőt még több...
3. Azért az a Magyarországon világszínvonalú cégek dolog már alapjaiban nem stimmel... A kecskeméti Mercedes gyárba alig találnak szalagra betanított munkaerőt... Akkor a többiről ne is beszéljünk...
sanyi 685810 2021. május 20. 21:05
Válasz erre
"Sokkal nagyobb veszély, hogy ebben a programból is egy Eurofighter-féle "drágán, de legalább későn" nyűglődés lesz."
Ááááá dehóóóógy...:) :( A mostani fejlesztések nem ilyenek, lásd a KC-46 körüli Gálvölgyi vagy Benny Hill jellegű előadást...
Freddy 685809 2021. május 20. 20:41
Válasz erre
Magyarországon világszínvonalú cégek működnek, teljesen függetlenül attól, hogy a magyar állam/magyar hadsereg mit hogyan üzemeltet. Az, hogy húsz másik országgal együtt részt veszünk ebben a programban, annyit jelent, hogy mi fejlesztünk a 400 ECU-ból kettőt meg mi gyártunk a 51201 fém alkatrészből 65-öt. Ilyenekre a magyar ipar minden további nélkül képes, nem értem, miért olyan vicces, vagy hihetetlen ez.

Sokkal nagyobb veszély, hogy ebben a programból is egy Eurofighter-féle "drágán, de legalább későn" nyűglődés lesz.
piratvitorla 685808 2021. május 20. 20:32
Válasz erre
Ez egy nagy baromság. Pl. egy könnyű-közepes-harci-nehéz-"ultranehéz" hogy lehetne egy család? Helikopterrel hogyan lehetne leváltani egy 4 hajtóműves merevszárnyú szállítógépet?
A magyar részvételről: hogy akar egy olyan ország részt venni egy adott eszköz fejlesztésében, amelyik még annak üzemeltetéséhez se nőtt fel? (1-2 An-26-ost, 4-5 db Mi-8-ast meg kb egy tucatnyi T-72-est nem tudtunk normálisan üzemeltetni... És nem is a pénz miatt, hanem az őskommunista hozzáállás miatt...)
Sokol 685799 2021. május 20. 17:23
Válasz erre
folyik a könnyem a röhögéstől :D
Freddy 685782 2021. május 20. 10:32
Válasz erre
Magyarországon több hadi-, illetve repülőgépipari beszállytó cég is működik régóta, igazából az lenne a fura, ha egy ilyen fejlesztésből kimaradnánk.
Zoli 685759 2021. május 19. 16:55
Válasz erre
vlevi 685553 2021. május 14. 18:27
Válasz erre
hunavia.hu oldalon sok ilyen témájú kép van
albatrosz 685526 2021. május 13. 18:25
Válasz erre
Kedves Mindenki!
Szeretnék egy kecskeméti diorámát építeni egy Mig 29 ről az indítózónában. Segítséget szeretnék kérni ahhoz, hogy a zónába telepített kerozin töltő berendezést is pontosan ábrázolhassam
Ezért lérek Mindenkit, hogy aki fotókat vagy rajzolat birtpkol lwgyen kedves megosztani velem!
Előre is köszönöm!
Keresztes Béla Pécs
Zoli 685030 2021. május 1. 10:46
Válasz erre
medor 683028 2021. március 11. 20:21
Válasz erre
Kis érdekesség Szolnokról.Airbus H-145,Mi-24...
www.youtube.com/watch
Safranek 683014 2021. március 11. 17:48
Válasz erre
Mielőtt a hazai sajtóban megjelent volna a hír a 2db KC-390-ről, megkérdezték, h igaz-e? (ebben, végkép nincs okoskodás,sőt még csak nem is hadititok).
Írtam, h nem tudom, nem hallottam róla.
Továbbra sem kívánok senkit meggyőzni semmiről, erről meg már régen leszoktam.
Nyilván a bölcsek köve nálad.
medor 683007 2021. március 10. 22:00
Válasz erre
Nem érdemes ezen vitáznotok.
Amelyik gépben mindkét hajózó tudja a gépet irányítani függetlenül attól,
hogy navigátor,fegyverzetkezelő... ,él a másodpilóta megnevezés.(Pl. F-4 Phantom)
Oktatógépeken is lehet a tanulót így nevezni szerintem.
Olyan gépeken ahol nincs lehetőség erre (pl. A-6 Intruder) nem beszélhetünk másodpilótáról,csak operátorról.
Pilóta=vezető,így DzsunKa szerintem nem mondott hülyeséget.
Varjúbácsi 683004 2021. március 10. 21:16
Válasz erre
Hol is írtam, hogy oktató gép? Azt írtam, hogy " navigátor pozícióban ülőre utal. "
piratvitorla 683003 2021. március 10. 20:28
Válasz erre
Attól, hogy brazil honét tudná, hogy mit vesz a magyar haderő? Aki ott tudja is esetleg az nem a Facebookon is okoskodik. Ha így tenne másnap már nem kéne bemennie a munkahelyére.
piratvitorla 683002 2021. március 10. 20:26
Válasz erre
Szia!
Az afgán gép amit becsatoltál nem oktatógép, hanem könnyű tűztámogató. Alapjaiban tér el az oktató verziótól.
piratvitorla 683001 2021. március 10. 20:24
Válasz erre
Sziasztok!
Az oktató Tucanoban - meg általában az oktató gépekben - a hátsó ülésben az oktató foglal helyet.
DzsunKa 682986 2021. március 10. 11:47
Válasz erre
Nekem "nincs lelkem"!
SHM szakon végeztem a Kiliánon. Egy év szakágas szakszer.szd.pk beo.után, majd húsz évig a hajózó és megfi hallgatói szd-nál voltam szdk.h., szdpk, majd nevelő.
A külföldi képzésé is.
Safranek 682983 2021. március 10. 10:52
Válasz erre
Ok, legyen neked igazad
Majd megírom, többek között brazil kollégáknak...
Köszi a tippet mégegyszer
Varjúbácsi 682982 2021. március 10. 10:07
Válasz erre
1280px-Smoke_squadron_lands_in_tucano_arp
1280px-Smoke_squadron_lands_in_tucano_arp

DzsunKa!
Ne legyen lelkifurdalásod, a hivatalos közlemény szerint a Tucano egy "kétüléses, légcsavaros gázturbinával felszerelt, KIKÉPZŐ és könnyű támadó repülőgép", a hátsó ülés azért lett megemelve, hogy az oktató számára jó legyen a kilátás. Tehát a kiképző verzión duplikát vezérlő rendszer lett beépítve. Nyilván a könnyű támadó verzió esetében a hátsó vezérlő rendszer helyett a navigátor, fegyverkezelő műszerei lettek beépítve.
Itt egy kép a brazil légierő bemutató kötelékének egy gépéről.
Nagy kedvencem ez a kis szöcske, már várom, hogy a Kinetic nálunk is beszerezhető legyen.
DzsunKa 682976 2021. március 10. 06:44
Válasz erre
Köszönöm a kiegészítést. Azért írtam másodpilótát, mert szerintem nem illik a kettes ülésben lévő nagy tapasztalattal rendelkező magyar pilótát operátornak, esetleg isten bocsássa meg hallgatónak nevezni. Föleg akkor, ha valószínűleg ö is oktató volt. Vagy talán leirhatta volna "piratvitorla", hogy van pilóta/navigátor (operátor), vagy oktató/kiképzendö párosítás, és létezik együléses változat is.
Varjúbácsi 682973 2021. március 9. 21:25
Válasz erre
A-29_Over_Afghanistan
A-29_Over_Afghanistan

Akkor a hátsó ülésen ki ül, a Mikulás? Valószínűleg a "másodpilóta" a navigátor pozícióban ülőre utal.
piratvitorla 682969 2021. március 9. 19:24
Válasz erre
piratvitorla 682968 2021. március 9. 19:23
Válasz erre
Szia
Facebookon se tudsz belebotlani. Aki ott ilyenekről ír csak okoskodik, 99 százalékban köze sincs a dolgokhoz, nemhogy infója...
Safranek 682954 2021. március 9. 10:40
Válasz erre
Szia!

Miért ne?
Néha, bele - bele botlani egyes fb csoportokban igazi csemegékbe, akár hír akár hátérinformáció keretében.
Elsősorban arra gondoltam, h mennyi lehet a valós hír ebből.
DzsunKa 682952 2021. március 9. 06:21
Válasz erre
Szia Safranek!
A cikket nem olvastam és nem is fogom, de egy kis történelem. Még a "Janicsár" képzés beindulása előtt, amikor a Szolnoki Repülötiszi Főiskolán újra beindult a külföldön megszüntetett (Szovjetunió, Csehszlovákia) helikopter- és repülőgép vezető képzés. A tendert írtak ki új kiképző gépekre. Itt bemutatkozott a Tucano is. Az a fáma terjedt el róla, hogy saját "lábán" légi utántöltéssel érkezett meg hozzánk. Nagyon szép, mürepléssel egybekötött légi bemutatókat tartott. Olyat is amikor a másodpilóta magyar volt.
A főiskola pk. irodájában sokáig ott volt a bekeretezett posztere. Lett helyette 1994-töl 14 db román Jak 52-s.
piratvitorla 682948 2021. március 8. 22:17
Válasz erre
Szerinted ha valakinek van bennfentes infója ide írja egy nyílt fórumra?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9.