Szia Gyuri!
Azért mindig a fegyverzet a legizgalmasabb egy hadihajó építésénél. Volt, aki egyenesen ezzel is kezdte... (nem én voltam) Nagyon szépen sikerült! Igazán meglepett, hogy 700-ban már különálló létrát is nyomtatanak. Nekem persze a Pom-Pom -ok a kedvenceim. Nekem legalábbis az jelentette a legnagyobb kihívást anno. Azok is gyönyörűek! |
|
4
|
|
13
|
|
3
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
15
|
|
16
|
|
20
|
|
21
|
Szia Gyuri!
Nagyon szép és részletes munka. Biztos vagyok benne, hogy a végeredmény megint egy gyönyörű makett lesz. Én tegnap fejeztem be a képeken látható "csónakot". Remélem az építési leírás is hamarosan megjelenik a cikkek közt. |
Szia, ez nagyon jól néz ki :) Sajnálnám lefesteni ezt a sok szép részletet és feljavítást. |
|
mws1
|
|
mws2
|
|
mws4
|
|
mws3
|
|
mws6
|
|
mws23
|
|
mws17
|
|
mws18
|
|
mws19
|
|
mws20
|
|
mws14
|
|
mws15
|
|
mws24
|
|
mws5
|
|
mws11
|
|
mws12
|
|
mws8
|
|
mws9
|
|
mws10
|
|
mws13
|
|
mws16
|
|
mws21
|
|
mws22
|
Ismét egy hosszú poszt, csak, hogy történjen itt valami...
A fegyverzet elkészítése eleinte nem tűnt túl bonyolult feladatnak, mivel minden eleme rendelkezésre állt jó minőségű feljavító készletek formájában. Végül mégis eléggé megszenvedtem vele. A fő lövegtornyok a Micro Master 3D nyomtatott termékei – miután fényesen beváltak az előző építésem során, nem is volt kérdéses, hogy ezeket fogom használni. Ez e szett még jobb is volt, mint az előző, mivel ez a gyártő “Premium Collection” sorozatába tartozik, mely egy fejlettebb nyomtató használata eredményeképp sokkal szebb felbontású, mint a korábban használt Shapeways-es sorozat. A nyomtatási vonalak alig látszanak, és amellett, hogy mind méretre, mind alakra nézve tökéletesek, ezeken a tornyokon olyan eddig sosem látott, hihetetlen részletekre bukkanhatunk, mint a legjobb maratásokkal vetekedő finomságú létrák, melyeket ráadásul a toronytól távtartók választanak el. Csak két probléma volt velük. Egy: a hátsó lemez bal alsó részének éle nem volt megfelelően kialakítva. Ezt pillanatragasztó rétegenkénti felvtelével és óvatos csiszolással orvosoltam, ügyelve arra, hogy az itt levő létra ne sérüljön. A másik probléma jól látható a négy tornyot ábrázoló képen: a lövegcsövek lefelé konyulnak. Úgy látszik, túl puha volt a nyomtatáshoz használt műgyanta. Ez nem okozott jelentős gondot, mivel úgyis ki akartam cserélni a csöveket esztergált réz darabokra. A rendelkezésemre álló gyártmányok (FlyHawk, Tetra, Master Model) közül az utóbbiak voltak számomra a legmeggyőzőbbek, ezeket használtam. Levágtam a nyomtatott csöveket és kifúrtam a cső tövében levő vászonborítást. Ez nem volt egyszerű, mert a műgyanta elég törékenynek bizonyult, ugyanakkor, mint fentebb jeleztem, puha is volt egyben. Figyelemre méltó, hogyan képes egy anyag ezt a két, látszólag egymásnak ellentmondó tulajdonságot egyesíteni. Némi gitt hozzáadásával kicsit több belógást adtam a vásznaknak – szerintem így jobban hasonlítanak az eredetire, majd beragasztottam a rézcsöveket. Az A és Y torony így el is készült. A B és X torony tetején légvédelmi lövegek voltak. A 3D nyomtatott tornyok tetején duplacsövű Oerlikonok számára kialakított állások vannak. Ez így volt 1943-ban, de az én makettem egy korábbi állapotot jelenít mg, ezért vérző szívvel levágtam a gyönyörű platforomokat és támasztékaikat, elvékonyítottam a középső oszlopot, lyukakat fúrtam a toronytetőkbe, az új, acél támasztékok számára, melyet úgy ragasztottam a helyükre, hogy a végeik egy magasságban legyenek. Ezután apró, offszetlemezből készült, kifúrt háromszögeket ragasztottam a külső támasztórudakra, melyek lapokat (lehajtható mellvédek?) fognak tartani. A lövegek kerek platformokra fognak kerülni, ezek saját építésűek, maratott rácsból, alumíniumkorongokból és ólomfóliából készült peremből állítottam össze őket. Maguk a lövegek négycsövű, 12,7 mm-es kaliberű Vickers gépágyúk, melyeket a FlyHawk készletéből állítottam össze. Igen finom és valósághű a megjelenésük. Egyetlen módosításként pillantragasztóval vastagítottam kicsit a csövek oldalán. Elvesztettem egy kicsiny alkatrészt, amit kénytelen voltam saját építésű darabbal pótolni – amelyen fekete a célkereszt, az az.
Úgy véltem, a 114 mm-esmásodlagos lövegek elkészítése tényleg nem jelenthet nehézséget, mivel ezek is a Micro Master 3D nyomtatott termékei. Azért ezekkel is akadt munka. A lövegcsöveket itt is kicseréltem, ezúttal FlyHawk esztergált réz csöveire. Úgy rögzítettem őket, hogy a hengeres alapról elvágtam az eredeti csöveket, helyükre lyukakat fúrtam, a lövegcsővel megyező átmérőjű rézcsöveket (Albion Alloys) ragasztottam beléjük és ezekhez erősítettem a réz lövegcsöveket. További nehézséget jelentett, hogy a lövegpajzsba csak úgy fért be ez a cső-kompozíció, hogy ki kellett vágnom némi anyagot a pajzsok belsejéből, ami a felszínükön esetenként repedéseket okozott. Ezeket pillanatragasztóval töltöttem ki, és finoman simára csiszoltam.
A nyolccsövű pom-pom gépágyúk szintén a FlyHawk maratott termékei. Ezek ennek a fegyvernek a legjobban sikerült replikái közé tartoznak. Csak kis korrekciókat végeztem rajtuk, többek között a csövek megvastagítását a Vickers-eknél leírthoz hasonló módon. A célkeresztek túlméretesek, de azért felragasztottam őket, így még több a részlet.
Miután elkészült a fegyverzet, a makett készen áll a festésre. Az összes külön elkészített alkatrész is látható magán a hajón kívül az utolsó fényképen. |
Minden kedves hajósnak boldog új évet kívánok! |
Még néhány óra és 2022 lesz. Boldog Új Évet kívánok! Remélem jövőre találkozhatunk a rendezvényeken és itt a fórumon. |
|
269693627_1111606912950338_2154815521878571320_n
|
|
269684857_449135053548826_2729085598636619070_n
|
Tiszteletem Uraim!
Néhány órája megérkezett a Jézuska és hozott pár apróságot.
Boldog Karácsonyt kívánok mindenkinek! |
Gyuri! Az az igazság, hogy már rég építettem különböző okok miatt, de most - részben a te inspirációdra - előveszem a Markgraf-ot (Jütland előtti verrzió). Kb 80%-ban kész van a hajótest, innen kéne folytatni. Sajnos nekem is az az egyik gondom, hogy nagyon kevés a fotó, meg a használható referencia. Különösen a kötélzet nagy kérdőjel. Ezt szinte csak fotó alapján érdemes elkészíteni, mert a rajzokon nagyon sablonos, vázlat-szerű. |
Imi, köszönöm szépen kedves soraid. Nagyon örülök, hogy írtál, már hiányoltam a jelenlétedet. Te nem építesz most?
Ami a fegyverzetet illeti, valóban könnyebb lesz elkészíteni, mint néhány egyéb részletet, mivel remek alapanyagokból fogok dolgozni. A fő lövegtornyok és másodlagos fegyverzet 3D nyomtatott, a pom-pomok és a Vickers géppuskák maratott készletekből készülnek majd el. |
Szia Gyuri!
Most is szép, igényes és pontos munkát végeztél! Fájó,és bosszantó a különféle gyártók, kiadók trehánysága; különösen, ha az ember később döbben rá. Tiszteletet parancsoló, hogy te mindent megpróbálsz kijavítani... Alig várjuk, hogy végre kész legyen ez a gyönyörű alkotás. Remélem, a fegyverzet építése némileg egyszerűbb lesz, hiszen azokat más hajókhoz már sokszor elkészítetted. |
|
mws2
|
|
mws3
|
|
mws4
|
|
mws5
|
|
mws6
|
|
mws7
|
|
mws8
|
|
mws9
|
|
mws10
|
|
mws14
|
|
mws1.01
|
|
mws11.01
|
|
mws12
|
|
mws19
|
|
mws20
|
|
45" motor launch
|
|
mws22
|
|
mws23
|
|
mws24
|
|
mws25
|
|
mws26
|
|
mws27
|
|
mws28
|
|
mws29
|
|
mws30
|
|
mws31
|
|
mws16
|
|
mws17
|
|
mws18
|
|
mws15
|
|
mws32
|
|
mws33
|
|
mws34
|
Elnézést a hosszú szövegért...de itt a szappanopera legújabb fejezete!
Az előárbóc Albion Alloys rézcsövei (0,9 és 0,7mm átmérő, a tripód lábai), Flyhawk rézrúd (felső árbócszár), kissé átalakított maratott platform (WEM Barham), Master Model réz keresztrudak, maratott létrák (WEM) felhasználásával készült. A platformok körüli korlát saját készítésű, és mivel egyik maratást sem találtam elég finomnak az árbócra, a régi módszeremet alkalmaztam: méretre vágott, egyenként felragasztott függőleges rudakra vékony húzott szálakat ragasztottam Revell Contacta Liquiddel. Néhány saját építésű, apró szerelvény kerül majd a platformra (nincs róluk fotó, túl kicsik). A főárbóc jóval egyszerűbb felépítésű: a Master Model egy irányban elvékonyított rézrúdjából készült, szintén Master Model keresztrúddal, saját építésű platfrommal és korláttal, zászlórúddal és egy hosszanti rúddal kiegészítve.
Az árbócok elkészítése során két problémával szembesültem. Az első a források megbízhatóságával kapcsolatos. Makettezői pályafutásom alatt meggyőződtem arról, hogy csak a korabeli fényképek tekinthetők maradéktalanul megbízható forrásnak. Eleinte, gyerekként elhittem, hogy tényleg olyan vastagok az árbócok, mellvédek, ágyúcsövek, mint ahogy az adott kit megjeleníti. Később bíztam a maratások pontosságában – végtére is azért készültek, hogy kijavítsák a kit hibáit, ezért nem túlméretesek, nem pontatlanok, igaz? Dehogy! Sőt, még a leginkább becsben tartott rajzok is tartalmaznak hibákat. Most pedig az eredeti, gyári tervrajzokban ingott meg a bizalmam. Pontos méréseket végeztem a főárbóc keresztrúdjának pozícióját illetően, mely jól látható a rajzon, majd gyermeki örömmel ragasztottam fel a rudat a kimért helyre. Aztán, a fotókat nézegetve kiderült, hogy nem ott volt, hanem feljebb. És nem, nem egy másik időszakban készültek a képek, megfelelnek a tervrajz idejének! Szedhettem le a rudat. Egyébként nem minden részlet szerepel az építő tervrajzán, ez talán kevésbé meglepő.
A másik problémám az árbóccsúcsokat díszítő Type 279-es radarral adódott. Itt többféle lehetőségem volt: a Tetra maratása kicsit túl kicsi volt minimálisan vastag részletekkel, a FlyHawk-féle radar leheletnyit túl nagy, így a WEM maratásból valót válaszottam (van még egy Lion Roar brit radar készletem, amiben szintén van szép 279-es, de ehhez nem nyúltam, mert ez az egy szettem van, és nem is nagyon lehet másikat lelni, valószínűleg nem gyártják már). Szépen össze is raktam a WEM radart, tetszett is vele az árbóc, ám amikor a főárbóchoz értem, vettem észre, hogy a WEM nem adott elég antennát, csak egy szetthez, pedig kettő volt minden hajón. Tehát volt két rúd és két antenna, pedig abból négy kellett volna. Furcsa, hogy ez eddig senkinek nem tűnt fel, legalábbis én nem olvastam róla. Mivel nem akartam az előárbóc radarját kicserélni, nem maradt más választásom, mint rendelni még egy WEM Queen Elizabeth/Valiant maratást. Amíg meg nem érkezik, befejezetlen marad a főárbóc.
Ezután a csónakokkal kezdtem el foglalkozni. Úgy találtam, hogy a megépített állapotban nem 45 láb hosszú medium picket boatok voltak a hajón, mint a kit megadja, hanem 45 láb hosszú gyors motorcsónakok. Ezekből kettőt készítettem elő – az Admiralty Model Works szép műgyanta termékei, melyek csak minimális feljavítást igényeltek a saját maratásukon kívül. A 45 láb hosszú motoros bárka
(launch) szintén az Admiralty Model Works-től jött. Ez is szép részleteket tartalmaz, de itt a WEM maratását használtam a sajátja helyett – nehezen is illeszkedett. Minden nyitott csónak belseje ki lett festve az evezőpadok behelyezése előtt. A 32 láb hosszú kutter következett. Ez szintén Admiralty Model Works/WEM hibrid, saját építésű belső részletekkel . A 30 láb hosszú gig igyakorlatilag módosítatlan Admiralty Model Works termék. Az igen parányi, 16 láb hosszú vitorlás dingi a kitből való test WEM maratással. A 25 és 35 láb hosszú gyors motorcsónakak teste szintén a kitből való, fedélzeteik és felépítményeik a FlyHawk maratásából lettek összeállítva. Néhány részletet maradék maratásból adtam hozzájuk. A balzatutaj Combrig műgyanta elem (a Harbour szettükből vettem), elláttam némi, sztirolból készült feljavítással. Hét nagy és hat kicsiny mentőtutaj (Carley float) lesz mág a fedélzeten, ezek a Micro Master csodás 3D nyomtatott elemei. Húzott szál, darabokra ragasztottam őket, azokat meg egy kartonlapra, hogy egyszerűbb legyen a festésük. Néhány evező (WEM és FlyHawk maratás) szintén így lett előkészítve (a csúnya végeket azóta rendbetettem). Néhány csónaktartó bak (Tetra maratás) a sok közül szintén látható. Most a fegyverzet elkészítése az egyetlen nagyobb feladat, ami a festést még megelőzi. |
Kicsit eltűntem, de dolgoztam a hajón...
Tomi,nagyon szép lesz ez a hajó is! Most szívás a sok kapaszkodó felrakása, de a kész makett díszévé válnak majd! |
Kifizeted a kb. 700Ft.-ot az Ebay számlán és annyi. Tovább nincs dolgod vele. |
|
s-l1600
|
Háát, igen. Ha nem lenne ez a kavarás a külföldi rendelések áfájával, már rendelném is:
www.ebay.ca/itm/183901456952
Jobban néz ki, mint az az Aber maratás, amit én ismerek, és a képet elnézve jobban is illik a Szent Istvánhoz. |
Sziasztok!
'Modell & Makett' magazin ügyben tudok segíteni.Az összes megvan! |
Téglatesó!
Köszönöm! Ebben a hírben az a baj, hogy EL KELL MENNEM FOTÓZNI! |
jammie!
Köszönöm.
varjasiandraskukacgmail.com |
Szia.
Ha adsz elérhetőséget, van itt valahonnan két pdf. |
|
Na, amilyen marha vagyok, természetesen nem 1971-ben, hanem 1917-ben. |
|
Temes
|
Trooper!
Valóban 1914-ben elsüllyedt, de 1916-ban kiemelték, kijavították, és 1971-ben újra vízre került. Na ezt az újjáépített verziót tervezem megépíteni. |
|
IMG_20211114_153347_208
|
Szia!
Úgy olvastam, hogy az első SMS Temes 1914-ben elsüllyedt. A Bosna-osztályú monitor első egységét nevezték el SMS Temes II-nek (Az első emlékére), és ezen a néven hajózott 1917-ig. Ez a hajó van az alábbi képen. Erre gondoltál? |
|
pancel1
|
|
pancel2
|
Köszi, de itt nekem mit kellene látnom?
A félreértések elkerülése végett, én a második képen látható páncélvonatra hajtok, nem az első képen lévőre, mert az talán még kapható is, meg meg is van. |
|
http://www.papercraftsquare.com/vehicle-papercraft/page/93 |
Az a kérdőjel az elég nagy sajnos. Nekem a Kisdobos 1969-es példányai kellenének, mert akkor volt a Tanácsköztársaság 50. évfordulója, amikor turnéztak egy páncélvonattal országszerte. A kivágó-melléklet pedig szintén hozta ugyanezt. Mivel a papírmakett, amit az Ezermester boltban lehetett kapni hozzáférhetetlen, kb. ez lenne az egyetlen lehetőség. Csak nincs. :(
Modellezésből az 1979-es az utolsó hozzáférhető évfolyam, Modell és Makett sincs. |
Ha bemész a legközelebbi könyvtárba, ott hozzáférsz az ARCANUM adatbázishoz. Ebben az elmúlt 100 év valamennyi (?) újság, folyóirata megtalálható, cím és évfolyam alapján keresve. Sumákban le lehet tölteni PDF formátumban.
Az ARCANUM adatbázisra elő is lehet fizetni, akár 1 hónapra is (kb 5000 Ft) akkor szabadon letölthetsz bármit. |
Sziasztok!
Csak a csodában bízok, de abban nagyon! Keresném az S.M.S.Temes rajzát, ami az 1917-es átépítést ábrázolja, 1:100 méretarányban.A rajzot Benczúr László készítette. Anno a zöld Modellezés újság tervrajz mellékleteként jelent meg, valamikor a nyolcvana évek vége felé. Ha valakinek ott lapul valahol a cuccai között, egy scannelés erejéig szeretném kölcsönkérni, de ha meg van nagy felbontású scannben, az is megfelelne.
Köszönöm előre is a segítséget.
varjsiandraskukacgmail.com |
|
Szia Sokol!
Köszönöm!
Köszönöm a jótanácsokat!
Esetleg van fotód/ rajzod arról pontosan, hogy néz ki a te átalakított műszerész fogód és hogy van meg köszörűlve?
Üdv.: Herger Tomi |
Szépen alakul :)!
Én egy műszerés oldalfogo pofáit éleztettem fel szike élességűre. A blankolásra és szálvégezésre használt részt alkalmazom, a rézcsövek vágására. Picit ráfogok a felrajzolt jelölésnél, -és forgatom a csövet amíg el nem nyírja. Az ötvösök is ezt csinálják, hogy ne torzuljanak a kúpok és csövek. Maga az elv olyan, mint a csővágóollóé, csak nem szorít körkörösen.
Vagy jó a fogorvosi fúróba fogott, kör vágólap is, ha megfelelőre tudod állítani a fordulatszámot (Piko/Proxon/Marico stb.)
Ha mindenképpen szikével akarod hengerelve elvágni, használj íves! pengét (pl. Olfa/ Kinzo stb.) Az kevésbé nyomja meg, ahogy változik az élszalag szöge. |
Sziasztok!
Pár újabb kép az épülő "A" jelű csatahajómról
A sok kapaszkodótól az örület határán voltam és még nincs vége...
Gyuri! Lenyűgöző a részletesség ahogy építed a hajód, sokat merítek belőle én is.
Üdv.: Herger Tomi |
Szia!
Ismét egy gyöngyszem születik!
Rettenetesen tetszik a hangár és hogy mennyire belátni.
Üdv,
Batka |
Ennek a hajónak is nagyon szép lesz minden részlete. Ez a vásznazásos dolog nagyon jól néz ki ;) |
|
mws34
|
|
mws35
|
|
mws1
|
|
mws2
|
|
mws20
|
|
mws21
|
|
mws23
|
|
mws24
|
|
mws4
|
|
mws31
|
|
mws7
|
|
mws9
|
|
mws10
|
|
mws11
|
|
mws12
|
|
mws14
|
|
mws15
|
|
mws16
|
|
mws17
|
|
mws18
|
|
mws19
|
|
mws25
|
|
mws26
|
|
mws27
|
|
mws33
|
Jó estét! Haladtam megint, úgyhogy ha valakit még érdekel, itt az eredmény:
Az egyszerű formájú hátsó felépítményt a következő módon részleteztem: az ablakokat kifúrtam, részben áthelyeztem, az elöl levő, túlnyúló fedélzetet elvékonyítottam, két, henger alakú mellvédet készítettem offszetlemezből a pom-pom directorok számára, néhány, vezetéket imitáló rézdrótot ragasztottam fel, majd maratott “ereszek”, ajtók, darutámaszok és kis fedélzeti felépítmény került fel rá. Úgy tűnik, a felépítmény tetején levő struktúrák lényegesen különböznek a Queen Elizabeth-en levőktől, melynek részletei szereplnek minden kiegészítő készletben. A régi fényképek tanulmányozása során nem volt egyszerű a különbségeket egyenként azonosítani. A kit hátsó directora alapvetően megfelelő alakú, ezért itt csak felszíni feljavításra, illetve a tetején a megépített állapotben még nem jelenlevő lőállás alapjának levágására szorítkoztam A HACS platformokat maratott részletekkel díszítettem fel. Maguk a HACS IV hengerei a hídon levőkkel szemben, “vászonborítással” lettek ellátva, mely rézdrótból készült félkörök felragasztásával és a hézagaik PVA-val történt kitöltésével készült. Az egyik éppen nyílik: később a legénység egy tagját fogom itt elhelyezni, aki “megemeli a vásznat”. Két fényszóróplatform saját építésű, offszetlemezből készült egysoros korláttal, és a FlyHawk esztergált rézhengerére lett ráragsztva. Ezután a két nagy daru elkészítése következett. Ezek szintén különböznek a QE daruitól, ezért a kabinjukat a Tetra készletéből vettem, míg a gémeket egy FlyHawk Renown szettből voltam kénytelen kannibalizálni. Szerintem baromi jól néznek ki, és a kész makett egyik díszévé válhatnak majd. Tizenkét búmot (darugémet?) gyártottam le két, különböző vastagságú rézdrótból. Bár nem látszik, a végeiket kissé vékonyabbra reszeltem, és a rajtuk levő bilincseket igen keskeny cigarettapapír csíkok felragasztásával imitáltam. A fényszórók következtek ezután. Öt 44 inches fényszórót a MicroMaster 3D nyomtatott darabjait alapul véve készítettem el. Az előlapjukat mélyen kifúrtam, az így keletkezett üreget ezüstre festettem, majd Micro Kristal Klearrel töltöttem fel. Néhány apróbb részlet és két kézikerék felragasztása tette teljessé a feljavítást, a maratott fényszórórács külön várja a festést. A négy 20 hüvelykes fényszóró szintén a MicroMaster 3D maratott készletéből való. Ezeket nem fúrtam ki, egyébként hasonló módon készütek, mint nagyobb testvéreik. A négy 10 inches jelzőlámpa, melyeket kicsinységük miatt általában kihagynak a kitekből, teljesen saját építésű: átlátszó húzott szálból készült henger és réz keret képezi alapjukat. Két parányi és gyönyörűen részletezett FlyHawk paravánt készítettem még el. Rézdrótból hajlított egyszerű daruk (a fényszórók kiemelésére szolgáltak) szintén láthatók itt. A felépítmény fő elemeinek elkészültével kezd hajóra hasonlítani a makett. |
|
Keresek Heller vagy a szovjet változatú AURÓRA cirkálóhoz (1:700?) mentőcsónakokat, árbócot, hajócsavarokat, horgonyokat. Szeretnék kiegészíteni egy nemrég kapott roncsot. |
Szia Varjúbácsi!
A "LAJTA" a Magyar állam tulajdona és jelenleg a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésében van. Szerintem az Újpesti Hadikikötőben állomásozik.
Gondolom a múzeum vezetésétől kérhetsz, és kapsz is segítséget.
A TIT "Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület" is részt vett a hajó helyreállításában. |
Sziasztok hajósok!
Szeretnék segítséget kérni a hajósnéptől. A Lajta monitor építéséhez gyűjtök anyagot, pontosabban a felépítményhez. Prasky tervrajza alapján az úszótestet már megrajzoltam, csak a lézerre vár, de a felépítmény méreteivel bajban vagyok.Sajnos a dr.Balogh Tamás féle rajz alapján nem tudom a felépítményt méretezni. Rengeteg fotót összeszedtem, de még mindig kevés. Ha van valakinek bármilyen dokumentuma a restaurált Lajta fedélzetéről, esetleg ismertek valakit a felújító csapatból - sajnos akit én ismertem, Bicskei Jani, már az égi műhelyben építi a Titanicot - akinél lehetnek méretezett rajzok, kérem segítsen.
Vagy ha van valaki, aki segítene abban, hogy feljussak a Lajtára, - mert sajnos a Parlament elől elvitték - és végigmérhessem az inkriminált részeket, hálám örökké üldözné.
A legkisebb segítséget előre is köszönöm. |
András, Sebi, köszönöm szépen!
Sebi, gondolom, a Bolyaira célzol.
Oda nem viszem, tekintettel a félig kész és sérülékeny állapotra.
De ha eljössz hozzám, szívesen megmutatom. |
Szép munka Gyuri! Remélem lesz alkalmam októberben személyesen is látni. |
Már most hihetetlenül klassz! Amolyan igazi "pékgyuris"! |
|
mws1
|
|
mws2
|
|
mws3
|
|
mws11
|
|
mws4
|
|
mws6
|
|
mws8
|
|
mws9
|
|
mws5
|
|
mws10
|
|
mws7
|
|
mws12
|
|
mws13
|
|
mws14
|
|
mws15
|
|
mws16
|
|
mws17
|
|
mws18
|
|
mws19
|
|
mws20
|
|
mws21
|
|
mws22
|
|
mws23
|
|
mws24
|
Haladtam a Valinattal megint, íme a leírás:
Azt hittem, a hangárokat is tartalmazó középső felépítmény elkészítése egyszerűbb lesz, mint a hidé. Végül más jellegű kihívásokkal szembesültem, de hát épp ettől érdekes a makettezés! Első lépésként az összes túlnyúló fedélzetet elvékonyítottam. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni, mert alapvetően meghatározza a kész makett megjelenését, finomságát.
A felépítmény két részre tagolódik, alsó és felső komponensre. Az alsó résszel az volt a probléma, hogy előlről és oldalról nyitott, felül pedig a felső rész fedi; és olyan, látható elemeket tartalmaz, amelyek a festés számára nem elérhetők, miután az alsó és felső rész össze lett ragasztva. Emiatt ezt a részt ki kellett festenem, bár a festést általában az összes alkatrész elkészülte után szoktam elkezdeni. A shelter deck folytatásán elhelyezkedő, vélhetően a kazánokat kiszolgáló szellőzőket tartalmazó építményt a Tetra maratott alkatrészeinek felhasználásával készítettem el. Az itt levő két kábeldobot és ajtókat is elhelyeztem. A fedélzetet AP507A sötétszürkére, a függőleges felületeket pedig 507B középszürkére festettem (itt jegyzem meg, hogy mostanában az a konszenzus, hogy nem volt ilyen szín, és amit 507B-nek gondoltunk, az is 507A. Mindegy, én akkor azt kifakult 507A-nak hívom, és maradok ennél a középszürke árnyalatnál, a fotók szerint ez a jó). A felső fedélzeten levő pom-pomok alatt két masszív oszlop van, ezek felül nem a kit és a maratások gyártói által preferált háromszög alakú merevítésekkel vannak megtámogatva, hanem egy kúp alakú kiszélesedett rész látható a fotókon (ez lehet a sok apró különbség egyike a Valiant és a Queen Elizabeth között). Ezt a kúpot úgy készítettem el, hogy sok, háromszög alakú sztiroldarabot ragasztottam az oszlop köré, tömítőpasztával töltöttem ki a közöket, végül simára csiszoltam az így keletkezett kúpot. A felülete nem tökéletes, de a kész hajón amúgy is alig fog látszani. A két, majdnem egyforma testvérhajó közötti további különbség a darukat megtámasztó oszlopok helyett szereplő, téglatest alakú felépítményrész, amit offszetlemezből alakítottam ki. A felépítmény felső részén jól látszanak a fröccsöntött kitek jellegzetes hibái: alacsony és széles mellvédek, felfelé keskenyedő struktúrák, lekerekített sarkok. Ez nem maradhatott így, ezért gyakorlatilag minden részletet legyalultam a fedélzetről. Ezután következett ennek a részegységnek a legnagyobb kihívást jelentő feldata: a pom-pomok körüli mellvéd váltakozó mértékben kifele dől, amit igen nehéz reprodukálni, úgy hogy a magassága konstans maradjon. Úgy próbáltam úrrá lenni a problémán, hogy sablonokat készítettem maszkolószalagból, melyeket az eredeti mellvédre ragasztva és ceruzával finoman satírozva megkaptam a “szabásmintát”, melyet az offszetlemezre ragsztottam, majd a ceruzavonalak mentén kivágtam azt. Így is igen nehezen, sok rontott darabbal sikerült csak elfogadható eredményt elérni, ami mosts em teljesen egyenletes, de véleményem szerint sokkal jobban néz ki a háromszög alakú merevítőivel, mint az eredeti műanyag alkatrész. Összeragasztottam és tömítettem az alsó és felső részt, ezután számos apró, maratott részlettel láttam el: kerültek rá a kiálló fedélzetek alá áttört háromszög alakú támasztékok, ajtók, függőleges létrák, ablakok, hangárajtók (a WEM-től, az egyik részben kinyitva), néhány jelzésértékű részlet a hangárban, a felépítmény falából kiálló, apró gomba-szellőzők, melyeket egy részletfotón láttam, egy nagyobb, fedélzeti szellőző (teljesen saját építésű, maratott rácsból és egy sztirollapból), egy kis “házikó” FlyHawk maratásból (kicsit csálé, de ez csak a fotókon feltűnő). A szokásos lőszeres dobozok, létrák, kötéldobok, illetve a felső fedélzetre majdan kerülő csónakbakok külön készülek el.
Ezután következett a kémény. Látható az eredeti, amiról levágtam minden ráöntött részletet és a két hátsó bevágást sztirolcsíkokkal tömítettem. A Tetra kéményrácsát használtam – na, ez nem fog tetszeni Jim Baumannak – bocsi, Jim! – tudom, tényleg vastag, de annyira tetszett az egymásba pattintható elemekből álló struktúra, hogy nem bírtam kihagyni. Első lépésként az alaplemezt pilantaragsztóval és csiszolással belesimítottam a kéménytetőbe, miután (nulladik lépésként, hehe) a kémény belsejében (na, ez az, ami soha nem fog látszani) elhelyezem egy karbantartó körkörös platformot, meg néhány gőzcsövet, majd ráépítettem a rácsot. Két maratott platform (a fényszóróknak és a kezelésüknek) a FlyHawk készletéból került ki, természetesen módosítva, a felső egysoros kapaszkodóval ellátva. A rajzokkal és a maratásokban található alkatrészek kialakításával ellentétben a kürtök alatti platformból két kicsi volt, nem egy nagy, így ezt a maratott alkatrész is kénytelen voltam szétvágni és módosítani. A maratott kürtöket egy-egy cseppecske pillanatragsztó géllel vastagítottam meg. Több egyéb, apró részlet mellett egy-egy függőleges létra támasztékai is látható a kéményen – maguk a létrák csak a kamuflázs felfestése után kerülnek csak fel – így egyszerűbb a maszkolás.
Az utolsó nagyobb felépítmény a hátsó híd. Mivel ez jóval kisebb, mint a többi, remélem, nem lesz vele sok gond, bár a tetején levő felszerések pontos kinézetével nem vagyok teljesen tisztában. Annyit tudok, hogy más, mint amit a kit megad. Egy végső megjegyzés: a képeken találtam egy-két hibát, például egy görbe kitámasztót a fényszóróplatform alatt. Megpróbáltam kiegyenesíteni, de láttam (illetve nem láttam), hogy nem érdemes szöszölni vele: olyan kicsi, hogy egyszerűen nem látszik. Ki lehet jelenteni, hogy makrófotók kegyetlenül felnagyítják a legkisebb pontatlanságot, is és ami rajtuk durva és egyenetlen, a valódit még akár nagyítón át szemlélve is finomnak és élesnek tűnik. |
Köszönöm a leírást !
Nagyon szép ! |
Szia Szabi!
Nagyon szép lett. Csak így tovább! |
Csodálatosan szép :) !
Őszinte elismerésem! |
Szia!
Ez valami pazar lett!
Minden tiszteletem!
BB |
|
IMG_20210730_171221
|
|
IMG_20210730_171338
|
|
IMG_20210807_134413
|
|
IMG_20210807_134454
|
|
IMG_20210807_134519
|
|
IMG_20210807_134730
|
Köszönöm Uraim, igyekszek a végére azért minél többet kihozni szegényből :)
A kötélzet nagyrészt készen van részemről, tudom, nem teljes de egyszerűen most nem megy részletesebben. Bántani nem szeretném már. Figurákból nem raktam fel sokat, mivel a képen amit alapul vettem a parancsnoki tornyon kívül a fedélzeten elvétve láttam csak a legénység tagjait. Utolsó simítások következnek, aztán befejeztem.
Begyus!
A víz alapja alufólia. A fóliát először egy eléggé meggyűrt rétegben vittem fel, majd erre egy teljesen sima fedőréteget simítottam, mindkettőt Palma Fa ragasztóval rögzítettem. A felületet lefújtam AK szürke alapozóval, majd Tamiya kékkel lefújtam. Erre az AK Atlantic Blue gélje került még ecsettel, hogy még fodrosabb legyen a felszíne. A hullámokat most ecsettel festettem, de papír zsebkendőt és vattát is fogok még rá tenni. |
Már a mws.com-on is megdicsértelek, itt is leírom: szuper lett ez a makett!
Szépek a részletek, finom a kötélzet, nagyon jók a színek, a víz fantasztikus.
Úgy jó, ahogy van! |
Szép ez,és a víz is nagyon jó!
Tudom hogy a youtube tele van tutorial videókkal,de ha van időd,szívesen olvasnám,hogy készíted. |
Azért mindig a fegyverzet a legizgalmasabb egy hadihajó építésénél. Volt, aki egyenesen ezzel is kezdte... (nem én voltam) Nagyon szépen sikerült! Igazán meglepett, hogy 700-ban már különálló létrát is nyomtatanak. Nekem persze a Pom-Pom -ok a kedvenceim. Nekem legalábbis az jelentette a legnagyobb kihívást anno. Azok is gyönyörűek!