/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
KarBal 701960 2022. november 7. 08:58
Válasz erre
Sziasztok! A Kora, az Italeri és a HAD is adja a B6+31-es Ju-87D-5 matricáját, festési mintáját, de én sajnos még nem láttam fényképet az eredeti gépről. Valakinek megvan(nak) esetleg?
Wrecker 701298 2022. október 18. 13:06
Válasz erre
fortepan_266006
fortepan_266006
fortepan_266007
fortepan_266007
fortepan_266008
fortepan_266008
fortepan_266002
fortepan_266002
fortepan_266005
fortepan_266005
fortepan_265598
fortepan_265598
fortepan_265602
fortepan_265602
fortepan_265504
fortepan_265504
fortepan_265988
fortepan_265988
fortepan_265992
fortepan_265992
fortepan_265991
fortepan_265991
fortepan_265994
fortepan_265994

Új képek a Fortepanon...
nbali 701011 2022. október 8. 14:48
Válasz erre
Köszönöm a választ!
Igen, tudom hogy van az "Erzsike" géphez matricája a HAD-nak, közben utána néztem, már elkészítették 1:35-ben is. Viszont én szeretném a magyar festésű, trikolóros gépet megépíteni, ha jól tudom a V8+48-as gépet repülte utoljára, láttam élőben a gép darabjait, és látszik, hogy a piros,fehér,zöld fel volt festve a gépre.
Ha máshogy nem megy, maximum megcsinálom a sablonokat maszkolóval, és felfújom úgy. A stencileket,a puma jelvényt meg majd beszerezem, ha elérhető lesz.
pmheros 701010 2022. október 8. 13:14
Válasz erre
Üdv!

Nincs képem a V.848 -ról, sajnos.

B.Stenge Csaba Elfelejtett hősök (második kiadás 115 oldala) könyből: "Általa repült gépek: Bf 109 G-6: (V.3)66 (1944 elegeleje), V.818 (1944 kora nyara), V.848 (1944. július 26., augusztus 7.)" Ez talán egy kicsit nagyobb mozgásteret ad neked.

Az 1:35 nem igazán repülős méretarány, még. Az 1:32 léptékben lenne érdemes nézelődnöd. Abban pl elérhető a HAD 32042/2021 matrica lapján a (V.3)66 Erzsike jelzése.

A hivatkozott könyv borítóján épp a V.848 festménye van, amely "(Pozsgai Gyula grafikája, készült a szerző útmutatásai alapján)"

Üdv.: pmheros
nbali 701006 2022. október 8. 08:31
Válasz erre
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni, egyelőre még csak infógyűjtésbe kezdtem. Szeretném megépíteni Molnár lászló Bf 109-es gépét. Mivel a lakóhelyem közelében van eltemetve, és a tavalyi megemlékezésen is ott voltam, szeretném a tehetségemhez mérten a lehető legpontosabban megépíteni a makettet. Ehhez keresek referencia anyagot.
Ha jól tudom, a V8+48 jelü géppel repült. Erről van esetleg fénykép?
Ill a border 1:35-ös makettjét tervezem megépíteni, létezik ekkora méretarányban magyar stencil a géphez? Vagy maszkoló a jelzésekhez? Vagy ez esélytelen?

Bármilyen segítséget szívesen fogadok! Nem sürgős, mert még van pár épülő makettem, de szép lassan szeretném az infókat összegyűjteni.
elérhetőségem:
balazsnemeth1988@gmail.com
Wrecker 698047 2022. június 28. 20:20
Válasz erre
Magyar Szárnyak, 1992 (21. évfolyam, 21. szám) dr. Orosz Béla: A magyar Légierők teljesítményei a Kárpátoktól a Dnyeperig - naplókivonat.

Magyar Szárnyak, 1993-1994 (22. évfolyam, 22. szám) Irányi Pál: Sóstótól Pockingig

Magyar Szárnyak, 1991 (20. évfolyam, 20. szám) Nagy József: Szalagsapkások

Magyar Szárnyak, 1991 (20. évfolyam, 20. szám) Évfolyamtörténetek

Magyar Szárnyak, 1991 (20. évfolyam, 20. szám) Sárvári Péter: Repülő pályafutásom 1939-1945

Vas Népe, 1992. március (37. évfolyam, 52-77. szám)

Pesti Hírlap, 1942. november (64. évfolyam, 248-271. szám)

Vadászujság, 1942 (2. évfolyam, 1-36. szám)

Függetlenség, 1941. július (9. évfolyam, 147-173. szám)

Top Gun, 1992/7. szám

Magyar Szárnyak, 1941/19. szám

Amit Vámos Győrgy repülőhadnagy életéről és haláláról tudni lehet.
Megtalálhatók a Hungaricana és az Arcanum oldalakon.
Miggyuri 698030 2022. június 28. 06:55
Válasz erre
Segítség kellene. A napokban egy ismerősöm jelezte, hogy faluja temetőjében föllelte v. Vámos "Cickány" Győző, magyar királyi vadászpilóta sírját. Szeretnének tevékenységéről, életéról, haláláról összeállítani egy anyagot. Egy egyetemi PhD anyagban és Tobak Tibor: Pumák földön, égen ben már találtam hozzá pár dolgot, de hátha valakinek van még anyaga.
sanyi 697962 2022. június 25. 00:19
Válasz erre
Sziasztok!
A Z0+94 oldalszámú Me-210-ről van valakinek képe? Ha igen, kérhetném, hogy megossza?
Előre is köszi!
Üdv
Sanyi
Miggyuri 697941 2022. június 24. 06:43
Válasz erre
Frissítettem a "Bűzmadár" cikket.
Miggyuri 697427 2022. június 6. 10:05
Válasz erre
További kérdések:
A WM-21B "Sólyom" felderítőgépek "hasán" lévő megfigyelőablakokról van-e valakinek fotója, rajza? A Kora Model rajza messze nem egyértelmű.
Elnar 697387 2022. június 5. 10:31
Válasz erre
Hajózóöltözet néven keresd. Elsőre ez ugrott be nekem:

www.hadakutjan.hu/egyenruhak_repulogep_vezeto.php
+dr. Tóth László: A Magyar Királyi Honvédség egyenruhái könyv 11. oldalán van leírás és fotó eredeti ruhába öltözve
Miggyuri 697383 2022. június 5. 09:01
Válasz erre
Két dologban szeretnék segítséget kérni.
1. Kellene egy leírás vagy színes rajz, a Magyar Királyi Légierő pilótáinak bevetéskor használt ruházatáról az 1939-42 közötti időszakból.
2. Bár ez első pillanatra "off"-nak tűnik: Keresek "ácsorgó" ejtőernyős alakokat 1/72-ben, a Zvezda Pe-8ON készletéből. Ha valakinél feleslegben van, kérem jelezze!
Toth_Gabor 696231 2022. április 26. 01:21
Válasz erre
Sziasztok!

Magyar Ju-86K építéséhez keresek dokumentációt, elsősorban hihető nézeti rajzokat, illetve bármilyen használható, a típusról szóló kiadványt.

Üdv,
T.G.
Miggyuri 693193 2022. február 18. 09:06
Válasz erre
Infót, képeket keresek a pápai ejtőernyősök által használt Caproni Ca-101 festésével, jelzéseivel, számaival kapcsolatban.
kervil 692382 2022. január 26. 20:04
Válasz erre
Beállítottam, elvileg most már látszik. Köszi előre is!
ecsetes 692376 2022. január 26. 17:27
Válasz erre
Nem látom az elérhetőséged. Az sokat segítene.
kervil 692361 2022. január 25. 22:19
Válasz erre
Köszönöm szépen, sokat segítettél! Nem gondoltam volna, hogy még a gép neve is felkerült a jobb oldalra is. Meg tudnál nevezni esetleg egy forrást, ahol ez a fotó megjelent?
ecsetes 692354 2022. január 25. 18:59
Válasz erre
Szia!

Igen, legalább 1 fénykép van, ahol jól látható a gép jobb oldalán a szélvédő sarkában a jelvény és a "Mária" felirat.
kervil 692345 2022. január 25. 14:37
Válasz erre
Sziasztok!

Ismertek olyan fotót, ahol a 102/2. zubó század stukáinak jobb oldalán is látható a Kókuszdió századjelvény? Vajon mindkét oldalra felkerülhetett, vagy csak a bal oldalra? Bár minden hozzáférhető forrást igyekszem begyűjteni, nagyon rosszul dokumentáltak sajnos ezek a gépek, vagy csak kevés képet publikáltak róluk, nem tudom.
ecsetes 692325 2022. január 24. 19:53
Válasz erre
Szia! Igen, az-az! 42. perc tájékán van a légi harc. Egész jó képek vannak amúgy a Ju-86-ról, de a Re.2000 ugye mozgásban van a levegőben, de mutatja a hasát. Lehet nagyítózni :)
'44-es film, szóval kötelező megnézni a kor és a téma iránt érdeklődőknek!
Safranek 692324 2022. január 24. 19:19
Válasz erre
Egy gép nem tért vissza c. film lesz, szerintem
pmheros 692312 2022. január 24. 14:43
Válasz erre
ecsetes 692311 2022. január 24. 14:16
Válasz erre
Szia!

Ebben az összeállításban egy korabeli játékfilmből vannak bevágva jelenetek (a pilóták a Ju-86-ban, a felső lövészállásból felvett, a bombázóra lecsapó "Raták"). Én magára a filmre emlékeztem, ott hosszabb ideig és jobb minőségben (feljavított?) lehetett látni mindent. Csak sajna a címe se ugrik be... Ma nekiállok keresgélni!
Igazad van, sajnos valóban nem lehet ezek alapján biztosat mondani.

Ha megtalálom az eredeti filmet, majd jelentkezek!

Üdv.: ecsetes
pmheros 692303 2022. január 24. 08:06
Válasz erre
Üdv!

Szerintem erre a videóanyagra gondolsz: ZMNE film - 03. (A M. Kir. Honvéd Légierő története 1920 - 1945) www.youtube.com/watch
Végignéztem a videót, és kiválogattam azokat a részeket ahol megvillantják az RE 200 -esek a hasukat. Hogy a többieknek már ne kelljen a videóban keresgélni, az alábbi linkek már olyanok, hogy a megmutatni kívánt film részletek rögvest az adott perc másodperc időpillanatától indulnak.
21:44 -től youtu.be/5TGrWyL3e6M
29:56 -tól youtu.be/5TGrWyL3e6M 33:54 -től youtu.be/5TGrWyL3e6M
A Ju-86 -os is már keresztes, így a Re 2000 -esek festése is már egy évvel a tárgyalt időszak utáni állapotot mutat.

Én letöltöttem magamnak a videót, és nekiálltam kikockázni az anyagot. A felvételek persze igen gyenge minőségűek, így elemzésre kevésbé alkalmasak, mint inkább csak találgatásra. Az én meglátásom szerint van különbség a has festésében.

Üdv.: pmheros
Podva 692299 2022. január 23. 19:45
Válasz erre
A V.419-et 1941 február 26.-án repülték át. Szerintem abban az időpontban a Reggio Emilia-Veszprém viszonylatban nem lehetett a környéken problémás légtér. A korabeli jó szokások szerint az eltévedt gépet, szépen visszaszolgáltatták, és nem csináltak belőle extra ügyet.
Magyarán ekkoriban még a megkülönböztető jelzés még nem volt szükségszerű.
Üdv Viktor
Sokol 692276 2022. január 23. 10:48
Válasz erre
Feketét és fehéret.

De az olaszok használták, konvoj kíséretben. Utoljára talán Máltánál 1942 októberében, de nem emlékszem pontosan, utána kellene olvasni. A Torresi vagy a Vittorio Minguzzi életéről szóló könyvben voltak a "gyászban szédelgő sirályok". Elég komoly pár sor a re2000 alkalmatlanságáról.
pmheros 692251 2022. január 22. 17:23
Válasz erre
Maradt fenn arról infó, hogy az Re 2000 -eséknél alkalmaztak lemosható festéket ?

Üdv.: pmheros
ssanyi 692250 2022. január 22. 16:16
Válasz erre
Üdv!
Akkoriban is voltak lemosható, mondhatjuk vizbazisunak, festékek.
A sárga jelzéseket hosszabb,nem néhány napra, időszakra tervezték.
pmheros 692249 2022. január 22. 16:08
Válasz erre
Üdv!

Elfogadom, hogy a v419 szárnyán érkezett, tehát akkor a leírtak alapján a szárny alsó és felső részén az átrepülés miatt festették le a felségjelzéseinket. (Nem keverném az előírt tegelyhatalmi motorburkolati, és farokrész sárga festéssel.)

A jól körülfényképezett v419 -esen miért nem látom ezen sávok (vagy eltüntetésének) nyomait ?

Üdv.: pmheros
Podva 692135 2022. január 18. 20:18
Válasz erre
78538152_431564520857546_6072705911091101696_n
78538152_431564520857546_6072705911091101696_n
fb19_1_big
fb19_1_big
18209292_10207135283980414_7270697656242977780_o
18209292_10207135283980414_7270697656242977780_o

Sanyi!
sajnos ez a "lelet" nincs meg a roncskutatásra feltette valaki, megtudakolta, hogy mi ez, és utána az illető nyom nélkül eltűnt, Aztán lehet hogy ez a lemez még mindíg ott rohad valahol egy hátsó udvaron. Ez a roncskutatás Seuso kincse... :(

Miki!

A sávval kapcsolatban lényegében ugyan arról beszélünk.

Govinak nyilván volt egy marék beazonosítatlan fotója, aztán igyekezet valamilyen szöveget keríteni mellé, több-kevesebb sikerrel. Ilyen van... :)

Ami a zöld-zöld caprónit illeti, hát olyan sincs: Szoktál beszélni Karesszal, biztosan említette, hogy a 310-esekhez szállított javítófestékek 10-10 kg Giomar Zöld, Sárga, Szürke és 5kg Barna volt. Ebből szerintem következik, hogy a 310 nem lehetett zöld-zöld. Ami A 135-ról nemrég került elő ez a színes fotó, szerintem ez is egyértelműen sárga, zöld, meg barna.

Amit a 37-es utasítást illeti ott a CMPR jött elő azzal hogy az zöld alapot az egyik kísérleti festéstől eredezteti. Itt már nincs szó "égei mintáról", hanem kizárólag erről az utasításról. Ez itt a CMPR "újrahangszerelt" változata, de biztos ismered: www.stormomagazine.com/RegiaAeronauticaColorsinWWII_VitoCharts.htm

Ez a chitonal dolog érdekes, tanultam valamit. Azonban szerintem nyilvánvalóan az olasz héjákat nálunk újrafestették. Biztos hogy volt megoldás ha más nem rákerült a régi festékrétegre az új. A csatolt fotókon legalább is biztonyosan nem az olasz festék van...

Üdvözlettel: Viktor
Sokol 692127 2022. január 18. 15:45
Válasz erre
pmheros!

Köszi, mindig elfelejtem, hogy nem szabad sokat írni - nagyon gáz amikor egyszerűen törli.

Viktor!

Én is úgy gondolom ahogy írod, viszont a Govi meg nem..
Ez a bajom a Govi könyvvel. Egyszerűen a képeken nem az van, amit aláír.

A szerelő bácsik olyan szinten dokumentáltak, hogy tudni lehet mikor milyen végzettséget szereztek meg, mikor hol voltak kiküldetésben! Na most a gyár mérnökökről és technikusokról szóló kiadványában a kalapos bácsi, meg az "létrás" bácsi amikor éppen Magyarországon van, hivatalosan a Földközi tengeren van?

Az Istenért, ott van a képen ahogy belövik a magyar gépek fegyverzetét!

A fehér sáv az tranzit jele. Az olaszoknál a fehér sáv a saját csapatoknak szólt. Mivel csak az olaszoknak volt megállapodása légtér használatra, ezért nem szerepelhet (a gyárilag felfestett) ék. Ebben semmi újdonság sincs.

De a saját olasz gépre olasz reptérre áttelepülésnél miért kell mégis?
De a svéd korona sem szerepelhet hiába semlegesek az olaszok felé :)?

Szóval a jelzés szerintem pont a németeknek szólt. Csak így van értelme.
De sem előtte sem utána nem látható a képeken?
Ellenben két hónappal később már mint hadszíntér jelölés ott a fehér ring a német gépeken is!

A gépek csereberéje egyértelmű.
A Károly által említett motor táblácska évszáma óta biztos vagyok benne, hogy nem álltak neki a gépeket újraépíteni. Egyszerűen össze-kannibalizálták ami éppen ott volt kéznél. De ezt már milliószor kifejtettem a Horthy géppel kapcsolatban.

A chitonal viszont fontos. Nem tudod átvonni a szokásos anyagokkal. Oxálni lehet, az meg nem ment itthon valami fényesen. SZÓVAl - én azt mondom, hogy a magyar mávag gép féme nem egyezik az olaszéval. Sőt ha találsz a darabkát amiről nem tudod, hogy olasz, vagy magyar gyártású, akkor egyszerű vizsgálatokkal a fém miatt mégis meg lehet mondani. NA utána érdemes színekről vitatkozni. Eleve lefelezed a szóba hozható gyártmányokat.
És itt jön a baj az "égei mintával" - ha nincs zöld zöld re2000, akkor zöld zöld caproni sincs ám :D

CMPR kizárólag a lakkgyáras táblázatok miatt jó.

a linkelt 1937-es tavaszi, késő őszi meg úgy általában őszi kísérleti koncepcióval meg nem igazán tudom mit akarunk? Vagy hogy mi köze van egy adott géptípushoz?
sanyi 692126 2022. január 18. 15:19
Válasz erre
Jóóóó Isten micsoda lelet! Gyönyörű, térdere borulnék egy ilyen találatnál...
Podva 692119 2022. január 18. 10:00
Válasz erre
72309735_2506955526029678_1260370114495119360_n
72309735_2506955526029678_1260370114495119360_n

Ha a "létrás bácsi" Pantelleirán van, akkor nyilván nem nyaral, hanem telel. Akkor viszont adódik a következő kérdés ha a sáv egy hadszintéri azonosító jelzés, akkor a háttérben álló gépeken miért nincs? Miért van viszont ugyan ilyen a magyar oldalszámú gépeken?

Én továbbra is hajlok arra, ami a Govi könyvben is szerepel: Pörgették ezeket a gépeket mint bohóc a kalapot: Lecsíptek 1-1-et a magyar vagy a svéd sorozatból használták aztán pótolták vagy visszatették stb... Szerintem ezt igazolja ez a trágyatámasztásra használt Héja szárny, valahol Magyarországon: ha megfigyeled nem csak a két magyar delségjel látszik rajta hanem az olasz is... Mire föl, amikor a többi fotón már a gyártósoron fenn van a számunkra gyártottakon az ék? Nem kizárt hogy a szárny gazdája megjárta Comisso, Trapani-Milo, vagy Pantelleira repterét...
Üdv
pmheros 692118 2022. január 18. 08:07
Válasz erre
Én a hosszabban fogalmazott hozzászólásaimat Word programban írom meg, és onnan a végén a "másol-beilleszt" módszerrel teszem be onnan a fórumba.
(A fejleszthető helyesírásomon is javít valamennyit.)

A másik módszer: az elküldés előtt csak szimplán kijelölöm a teljes szöveget és vágólapra teszem. Elküldéskor ha kiderül, hogy kijelentkeztetett a fórummotor, akkor újra belépek, és mivel még a vágólap tartalma a PC memóriájában van, onnan csak újra beillesztem, és ismét rányomok a küldésre.

Rá lettem kényszerítve, hogy ezt a két módszert nem felejtsem el alkalmazni, mert velem is sokszor kibabrált a rendszer.

A gesztenyéről csak annyit, hogy nem eladnám, hanem megsütném, megenném.

Üdv.: pmheros
Sokol 692112 2022. január 17. 21:45
Válasz erre
Megint kilépet a fórum és kitörölte.

Leszarom. Kaparja más gesztenyét.
Podva 692096 2022. január 17. 09:40
Válasz erre
égei magyar minta
égei magyar minta

Szia
Ne haragudj nem értem mi a gáz? Hogy nincs rajta a bombaszórós 41 decemberi, vagy 42 januári átrepülős képen a sáv? Akkorra a jugó balhé már már majdnem, illetve ténylegesen "tavalyi" hó volt!

Az "égei, nagymagyar minta" na az gáz! De az "tudomány" mai állása szerint az nem is égei, hanem az olasz légügy minisztérium 1937 szeptember 8.-án kelt utasítása alapján kiadott B, vagy C típusú álcázófestés! Tekintettel azonban arra hogy az utasítás mellékleteként feltüntetett szín és folt minták nem maradtak meg, így azokat háború után alkották meg a CMPR alkotói, amit persze kritika nélkül átvettek egyesek Magyarországon, és megszületett az "égei" mintás zöld alapon zöld Re 2000, meg Cr42.

Üdvözlettel: Viktor
pmheros 692074 2022. január 16. 13:55
Válasz erre
(Én nem papírformában jutottam hozzá sajnálatomra a hivatkozott könyvhöz, így talán kevesebb részletet tudok azon megkülönböztetni.)

Ez alapján a jobb oldali képen lévő gép függőleges vezérsíkján mintha talán világos festés lenne pont olyan lemezosztás mentén mint a többi később festett/fotózott gép esetében. (Közel egy évvel a délvidéki események előtt érkezett a v.401.)
pmheros 692065 2022. január 16. 09:16
Válasz erre
Üdv!

Bocsánat, én nem találom a hibát a képen, bizonyára más jellegű hibát próbálok azonosítani. Mi az amit észre kellene venni ?

Fejtsd ki légyszíves a teljes gondolat menetet, szeretnék okosodni! Köszönöm!

Üdv.: pmheros
Sokol 691839 2022. január 7. 22:02
Válasz erre
Azért a Govi könyvre emlékeztél, mert a létrás bácsi abban is csak nyaral.

130. oldal

A Longhi képről a gép ott van szintén a Govi könyvben eredetiben (a 118. oldalon), aztán Börgöndön (128. oldal) Keresd a hibát a képen!
Sokol 691837 2022. január 7. 21:12
Válasz erre
Hát :D

A szárnyakon azok a sávok akkor is ott vannak ám, ha nincs alatta ék? Meg hát nem is sárgák, hanem fehérek.

A létrás bácsi éppen Pantellerián nyaral.

Ellenben tudok mutatni még viccesebbet transzferben '42 januárjából,ami meg hirtelen megmagyarodott, -úgy hogy az olasz adapter is rajta maradt.
Görgess le itt:
www.asso4stormo.it/arc_02/04Stormo/SantoGino_gin/Santo.htm
Meg olyat is amin már eleve égei a nagymagyar minta, és olyan korai, hogy még a Longhi is rajt van.
it.wikipedia.org/wiki/File:Ing._Alessio_e_Ing._Longhi.png

Ráadásul a wikipédiában ott virít a chitonal szól. Lehet elgondolkodtatónak kellene lennie.

Érzitek mennyire gáz a helyzet igaz?
Podva 691744 2022. január 5. 16:37
Válasz erre
Sziasztok

Eddig úgy rémlett, hogy az első kép a Sergio Govi-könyvből van, de most ismét végigpörgetve vissza kell szívnom ezt a kijelentést: Nem tudom honnan van.

Ami a V.456-ost meg a V.457-est illeti Kováts Lajos Sojmok, Héják, Nebulók című könyve alapján mindkettő légi úton érkezett az országba. Tehát dönteni kell hogy az olasz, vagy a magyar szerzőnek higgyen az ember. Én az utóbbi állítást fogadom el.

Üdv Viktor
ecsetes 691743 2022. január 5. 16:00
Válasz erre
V412 (1)
V412 (1)
V456 (3)
V456 (3)
Debrecen 1941 július 14-001
Debrecen 1941 július 14-001

Hátha érdekesek lehetnek ezek is.
pmheros 691742 2022. január 5. 15:25
Válasz erre
v457_il Caccia Re 2000_129old3
v457_il Caccia Re 2000_129old3

Üdv!

Az első fotód teljes új számomra (,de jó lenne tudni melyik könyvből való). Az a jóember az állványon tényleg nagyon olaszos. Az állvány pedig mintha csak a típusra szabott "sablon" lenne a gyártáshoz. Ez a kép alapján én is hajlok arra, hogy az olaszoknál kapta ezt a stílusú sárga festést.

Viszont betennék erről az ?olasz? típusú "átrepülős" sárga festésről egy (kettő) képet, ami nekem még mozgatja a fantáziámat. Zavarkeltő, hogy kb annyira nincsenek fenn a vezérsíkjai, és szárnyai, mint a v455 -nek ami vonaton szétszerelve érkezett. (A magyar forrás a v457-re átrepülést ír.)

A fotó képaláírása:
Due immagini degli hangar dove avveniva il montaggio dei Re 2000 giunti da Reggio a mezzo ferrovia. In entrambe le mimmagini il velivolo è il V. 457.
Google fordítás: Két kép azokról a hangárokról, ahová a Re 2000-es szerelvénye vonattal érkezett Reggióból. Mindkét képen a repülőgép a V. 457.

Üdv.: pmheros
Podva 691736 2022. január 5. 07:01
Válasz erre
Re2000_85f+
Re2000_85f+
Reggiane-Re-2000-V-454
Reggiane-Re-2000-V-454
Reggiane-Re-2000-V-455(2)
Reggiane-Re-2000-V-455(2)

Szia
Igen az is igaz, a V.412-t is átrepülték. viszont ne feledd, hogy az olaszok folyamatos késésben voltak a szállítással, illetve a nekünk gyártott tételekből időről időre pár darabot lecsíptek, illetve más géppel helyettesítették. Nehéz követni, mikor készült el egy gép és ténylegesen mikor érkezett meg hozzánk.
Az első fotó egy olasz könyvből van, biztosra nem merem állítani, de van egy olyan sejtésem, hogy ezek a fickók a képen olasz anyanyelvűek. Vagyis azt sugalja a fotó, hogy, az olaszok festették fel a felségjelet eltakaró sávot még a gyárban.
A második képen a V.454 van, aminek az az érdekessége, hogy a gépet 41 május-5.-én repülték át és Kováts Lajos szerint nem egészen egy hónappal később eléget Szolnokon. láthatóak rajta a sárga sávok, vagyis ezt a jelzést 1941 májusában viselte csupán.
Ugyanakkor a 3. képen (szintén olasz forrásból) az április végén vasúton szállított V.455 látható, amin nincs sárga orrfestés. Tehát ez valószínűsíti, hogy ez bizonyos jelzés csupán az átrepüléshez volt szükséges.

Üdv Viktor
pmheros 691732 2022. január 4. 21:46
Válasz erre
Üdv!

Akkor meglehetősen óvatosak voltak, mert a v412 augusztus elsején jött, és ugyanezt a v460 stílusú sárga mintát követi. Nagyon hiányos ez az időszak és téma kikutatott, elérhető információ bázisa.

Üdv.: pmheros
ecsetes 691729 2022. január 4. 18:04
Válasz erre
Üdv!

Sajnos nem találom, de volt egy régi filmhíradó a Ju-86-osainkról. Abban van egy pár másodperc, amikor "Raták" csapnak le a gépre. Ezt Re.2000 gépeink játszották. Arra emlékszem, hogy az orruk telibe sárgák voltak. Ha esetleg megvan valakinek, akkor azon lehet látszik a gépek hasa is.
Podva 691725 2022. január 4. 14:55
Válasz erre
Szia

Írtad:

(A v460 és társain motorburkolat, vagy a magassági kormányfelületek alsó-felső felének festését mi indokolhatta, ha csak a nemzeti jelzések eltakarása volt a cél?)

Jugoszlávia 04.17.-én kapitulált. 3 nappal később pedig a V.460 és társai elindultak Reggio Emiliából Magyarországra légi úton. Nyilván az óvatosság is motiválta őket, amikor jugoszláv, vagy a III. birodalom Jugoszláviával határos légterén repültek át. Ezért lett sárga az orr és a farokfestés... szerintem

Üdv: Viktor
pmheros 691724 2022. január 4. 14:28
Válasz erre
Üdv!

Köszönöm a segítő hozzászólásokat!
Van képem a v419 -ről alulról a szárny kilépőélig, azon a belépő élen lévő terület értékelhető festés szempontjából. Az eredeti olasz egyenes szélű kontúros festéshez képest nagyobb átszóródású kontrasztosabb minta látszódik. A kép széle felé a szárnyvégi sárga terület vonala sejlik fel, ami szerintem nem került felülálcázásra. A lenyitott fékszárny viszont árnyékos helyzetbe került, annak festését nem tudom megítélni, így ez még számomra részben kérdés maradt. Illetve még abba is jó lenne betekintést nyerni, hogy a farokrész alja, a vízszintes vezérsík alja, és a korai széles törzsgyűrű alsó része is sötét festékkel lett felülfestve vajon ?

(A v460 és társain motorburkolat, vagy a magassági kormányfelületek alsó-felső felének festését mi indokolhatta, ha csak a nemzeti jelzések eltakarása volt a cél?)

Üdv.: pmheros
Podva 691718 2022. január 4. 09:19
Válasz erre
Szia
Szerintem jól látod a dolgot: A sárga be- és kilépőél festése illetve annak eltüntetése a Jugoszlávia elleni hadműveletekhez kapcsolódik. Azonban itt is fontos az időrend: 1941 április elején mindössze 26 db Re 2000 szállítása történt meg, köztük az általad felsoroltaké. Azonban a V.460 Kováts Lajos kutatása alapján csak április 20.-án érkezett, légi úton 7 társával és tekintve, hogy épp a nemzeti jelzés van eltakarva rajta, nem kizárt, hogy az átrepüléshez használt ideiglenes jelzés látható rajta, tehát valószínűleg nem releváns a te szempontodból.
Ami a 419-et illeti van róla fotó alulról, ha nem ismered felteszem ide délután.

Üdvözlettel: Viktor
ecsetes 691716 2022. január 4. 01:04
Válasz erre
Szia!

A V.419 aljáról készült közeli kép (szárny alatti éktől-ékig és a motor elejétől a szárnyak kilépőjéig)segítene? :)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.