<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69. |
slowmotion | Adatlap | 711447 | 2023. július 19. 14:47 | ||||||||||||||||||||||
nyuszibusz! Előzmény: (711441) balaton 2023. július 19. 09:03 | |||||||||||||||||||||||||
balaton | Adatlap | 711441 | 2023. július 19. 09:03 | ||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 711438 | 2023. július 19. 08:48 | ||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 711430 | 2023. július 18. 20:07 | ||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 711368 | 2023. július 16. 20:10 | ||||||||||||||||||||||
Képet keresek T-55A harckocsiról nyitott motortérrel. Lehetőleg magyar szolgálatban állottról. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711359 | 2023. július 16. 13:36 | ||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711358 | 2023. július 16. 13:36 | ||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711324 | 2023. július 14. 22:35 | ||||||||||||||||||||||
Ahogy írtam, a hetvenes évekig mehetett az export, és utána se tiltották meg, csak már volt licenszdíj, szóval efelől még tele lehetett harmadik világ cseh tankkal. És igen, a licenszdíj, mint olyan, nem ördögtől való (most azt hagyjuk, hogy alapvetően ki miatt volt szükség a túlpörgetett fegyvergyártásra), viszont illik a licensz átadásakor a szerződésbe foglalni, nem évekkel később kitalálni, hogy ja, még van ez is. | |||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 711323 | 2023. július 14. 22:29 | ||||||||||||||||||||||
"A licenszdíj azért volt köcsögség, mert eredetileg nem kellett fizetni, csak a hetvenes években, mikor a Szovjetunió gazdasága hanyatlóba fordult, akkor találták ki hirtelen, hogy na akkor elkezdik ezzel is fejni a KGST-partnereket." A szovjeteknek is komoly fejlesztési költségeik voltak és ők is támogatták a licenszgyártást pl. tervrajzokkal, szakemberekkel.Persze, hogy nincs ingyen ebéd... "Ezzel jól keresztbevertek a csehek éppen megvalósulóban lévő exportterveinek, és aztán le is nyúlták előlük a piacot." Akkor nézz már végig a harmadik világ akkori haderőin. Tele voltak nemszovjet keleti cuccal. Pl. a 62-es gyártását is pont ezért adták át a cseheknek, az csakis exportra ment... | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711322 | 2023. július 14. 21:29 | ||||||||||||||||||||||
Sztálin idején minden keleti blokkos országban az önellátásra törekedtek, aztán az 50-es évek közepén rájöttek, hogy hiába épült ki mindenhol óriási hadiipari kapacitás, egy-egy új fegyver gyártásba vétele is beruházást igényel (új anyagok, új technológiák bevezetése), így inkább az együttműködés felé kellene haladni (persze pl kézifegyvereknél maradt az önellátás), akkor alakult ki ez a rendszer. Hogy milyen fegyverekre van szükség, azt a VSZ EFE parancsnoksága találta ki, hogy ezt ki kitől és hogy szerzi be, azt a KGST Hadiipari Állandó Bizottsága koordinálta. Ez egy ilyen tárgyalgatós-alkudozós szervezet volt, mindenki bedobta az igényeit és a lehetőségeit, aztán kisakkozták, hogy a következő ötéves tervben hol mi készüljön. Itt tényleg nagyjából normális hangvételű tárgyalások mentek, mindenki a saját gazdasági realitásaival kártyázva próbált legalább nullszaldóra kijönni. Így adódott például az, hogy a Vasziljok aknavetőt Diósgyőrben gyártották, de a MN nem is rendszeresítette- az oroszoknak kellett, nálunk volt szabad kapacitás, mindenki örül. (Persze, nem mindig jött össze,a Shilka gyártását is ki akarták szervezni valamelyik VSZ-országba, de senki nem vállalta). A szokásos túlbürokratizáltság mellett két hátránya volt ennek a rendszernek -titokvédelmi okokból nem volt összekötve a KGST többi, ,,civil" állandó bizottságával, így fegyvert csak fegyverre vagy pénzre lehetett cserélni, nem mondhattuk pl azt, hogy a MIG-ekért Ikarusokkal fizetünk, vagy a diósgyőri ágyúkért olajat kérünk. -a csúcstechnikát (sugárhajtású repülők, rakéták, elektronika) a szovjetek igyekeztek a saját kezükben tartani, fejlesztését is, gyártását is, emiatt a hadiipar nem tudott olyan húzóágazat lenni, mint nyugaton. Persze ez is inkább csak általános törekvés volt, akadtak kivételek, a csehszlovákok gyártottak MiG-21-est, vagy pl Magyarország sok elektronikai berendezést szállított be, sőt, a SzON-9-es radar teljesen nálunk készült. Később egyébként legalább a javítóbázisokat igyekeztek széjjelebb telepíteni, lásd nálunk a PG, vagy az NDK-ban meg radarokat is javítottak. A KGST-n kívüli kereskedelembe a HÁB nem nagyon szólt bele, ha a tagországoknak van rá kapacitásuk, akkor hadd csinálják. Irak vett egy csomó magyar PSZH-t például, és így kerültek cseh tankok a harmadik világba. A licenszdíj azért volt köcsögség, mert eredetileg nem kellett fizetni, csak a hetvenes években, mikor a Szovjetunió gazdasága hanyatlóba fordult, akkor találták ki hirtelen, hogy na akkor elkezdik ezzel is fejni a KGST-partnereket. Ezzel jól keresztbevertek a csehek éppen megvalósulóban lévő exportterveinek, és aztán le is nyúlták előlük a piacot. | |||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 711301 | 2023. július 14. 12:19 | ||||||||||||||||||||||
Persze, hogy pénzt kértek a licenszjogért, az a világon mindenhol így működik, nem köcsögölés. Akkor mégis hogyan kerültek a harmadik világba? Sőt a T-62-eseket eleve exportra gyártották a csehek. A szovjetek még a saját fegyveres erejük ellátására se rendelkeztek elegendő gyártási kapacitással, a repülő eszközök esetében ez jól látszódott. Nagyon sokszor szereztek be cuccokat külföldről, a magyar ipar is rengeteg hadiipari terméket szállított a szovjeteknek. Olyanokat is, melyekbe nyugati alkatrészek is voltak (pl. elektronikai termékek) | |||||||||||||||||||||||||
atika | Adatlap | 711290 | 2023. július 13. 18:23 | ||||||||||||||||||||||
Köszönöm. Jó lenne tisztábban látni, hogy vajon milyen műszaki teljesítmény is volt. Nem csak "ahhoz képest". El fogom olvasni a cikk(ek)et. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711289 | 2023. július 13. 17:55 | ||||||||||||||||||||||
Egyszerűen sokkal rugalmatlanabb volt a rendszer annál, hogy ilyen szinten tudjon beleszólni a tervezésbe. Meg nem is akart, a VSZ-tagállamok hadiiparfejlesztéseinél se volt szovjet kézivezérlés, az oroszok inkább a piacokat akarták kontrollálni, és azt se direkt politikai parancsokkal, hanem mindenféle gazdasági köcsögöléssel (pl a csehszlovákoktól licenszdíjat szedtek az általuk gyártott BMP-kért és T-55-ösökért, így azok nem tudtak a harmadik világba exportálni, hiszen árban nem tudtak a szovjetek alá menni) Ami viszont megkeserítette az életet, az a hiánygazdaság volt- nem lehetett egyszerűen beszerezni semmit, főleg azokat a dolgokat, amihez külföldről (akár másik keleti blokk-országból) kellett valami. Százszor inkább el tudom képzelni, hogy egy normális motor fejlesztését-gyártását ez hátráltatta. És akkor ehhez jöhettek a mindenféle vezetők inkompetens döntései. Az alattuk levők meg gyártották az összeesküvéselméleteket, hiszen mindezt gondosan titokban tartották előlük (a KGST katonai bizottságának 1980 utáni jegyzőkönyvei a mai napig is titkosak, a történészek se férnek hozzá- képzeljük el, Gipsz Jakabnak 1960-ban mennyi infója lehetett ezekről) | |||||||||||||||||||||||||
denkmeyer | Adatlap | 711288 | 2023. július 13. 17:43 | ||||||||||||||||||||||
Feddy! Biztosan igazad van, mégis, a tervezésben és a gyártásban részt vevők az idézetben leírt módon tapasztalták. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711287 | 2023. július 13. 17:07 | ||||||||||||||||||||||
,,egyes vélemények szerint ezen típus kényszerített gyengeségével próbálták indokolni a szovjet gyártású teherautók meghonosítását a Néphadseregben" Az ilyenek szinte kivétel nélkül álhírek. Érdemes elolvasni Germuska Pál Vörös Arzenál című könyvét, elég jól leírja, hogy a VSZ működése során milyen gazdasági megfontolások és küzdelmek közepette próbálták a tagok egymásra sózni a hadiipari termékeiket- nem volt ilyen, hogy ,,kényszerített gyengeség" egy tervezésben, hogy ki kitől mit vesz, az sokkal magasabb szinten dőlt el és műszaki szempontok gyakorlatilag sohasem játszottak benne szerepet. És persze az egész kereskedelmi rendszer iszonyúan rugalmatlan és lassú volt. | |||||||||||||||||||||||||
denkmeyer | Adatlap | 711286 | 2023. július 13. 16:54 | ||||||||||||||||||||||
A K-300 feladatköre tüzérségi vontató volt. Ezért tűnhet kevésnek a teherbírása. Műszakilag bizony nagy eredmény volt, annak ellenére, hogy nem engedték beletenni a 6 hengeres benzin motort, hiába azzal volt tervezve. Érdekes módon, egyes vélemények szerint ezen típus kényszerített gyengeségével próbálták indokolni a szovjet gyártású teherautók meghonosítását a Néphadseregben. Ennek ellenére az egykori kezelőik szerint még így is kiváló terepjáró-képességgel rendelkezett. A Haditechnikában volt egy 2-részes cikk róla. (a cikk-képek a szerző engedélyével) denk | |||||||||||||||||||||||||
atika | Adatlap | 711275 | 2023. július 13. 10:55 | ||||||||||||||||||||||
Tényleg elfeledett típus, pedig több száz készült belőle. Műszakilag nem volt egy hatalmas eredmény, főleg a teherbírása tűnik alacsonynak (2,5t), de legalábbis nem kiemelkedőnek. A 6×6-os kerékképlet alapján azt várnám, hogy a terepen nem volt gondja, bár a motor sem volt túl erős emlékeim szerint (régebbi olvasmány élmények alapján). | |||||||||||||||||||||||||
denkmeyer | Adatlap | 711272 | 2023. július 13. 09:40 | ||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Egy kezdő 3D nyomtatós barátom a korábban megrajzolt Csepel K-300-asomat kinyomtatta több-kevesebb sikerrel 1/72-ben, én meg lemázoltam. Reményeink szerint idővel sikerül elfogadhatóbb minőségben kinyomtatni. De már így is a teherautó szép - tervezője szavajárásával: ,,gépszerű" - vonalvezetése kirajzolódik. A képeket elsősorban a nagy múltú és sajnos (majdnem) nyomtalanul eltűnt típus miatt teszem fel, talán többünket érdekelhet. denk | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 711242 | 2023. július 11. 13:40 | ||||||||||||||||||||||
Valamelyik magyar műgyantás cég (Botond Models talán) gyártotta 20+ éve, már akkor sem nagy darabszámban, börzén talán felbukkanhat. | |||||||||||||||||||||||||
Hadúr67 | Adatlap | 711008 | 2023. július 2. 21:40 | ||||||||||||||||||||||
Uraim,hozzáértők! Érdeklődnék,hogy a magyar PSZH-t (d944) gyártják-e 1/35 méretarányban? Valahol,valakitől elérhető? Köszönöm előre a válaszokat! Attila ( Hadúr67 ) | |||||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 710973 | 2023. július 2. 11:20 | ||||||||||||||||||||||
Kérdésem: A Nyírteleken kiállított Krug festése mennyire valós, az egykor használt példányokhoz képest? | |||||||||||||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 710824 | 2023. június 28. 14:35 | ||||||||||||||||||||||
MagyarMoziTv-csatornán 15.10h-tól "Fedőszáma MN_1480" című dokumentumfilm! | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 710750 | 2023. június 25. 21:06 | ||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 710498 | 2023. június 18. 13:27 | ||||||||||||||||||||||
Sziasztok Találtam egy felújítható roncs 3 tengelyes Dodge WC-t. Talán WC63? Volt ilyen Magyarországpn? Fotón csak kéttengelyest láttam.. Köszi | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 710273 | 2023. június 11. 18:34 | ||||||||||||||||||||||
Nem, de köszi, odaírtam :) | |||||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 710257 | 2023. június 11. 14:53 | ||||||||||||||||||||||
Azt tudtad, hogy ez a korai (1966) változat? (tompa orrú) Nekünk ilyen nem is volt. | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 710252 | 2023. június 11. 13:11 | ||||||||||||||||||||||
ltom74 | Adatlap | 709812 | 2023. május 31. 10:20 | ||||||||||||||||||||||
páncélos, köszi az infót! | |||||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 709805 | 2023. május 31. 07:26 | ||||||||||||||||||||||
Felesleges vesztegetni rá a pénzt, mert sokat kellene alakítani, ennél régebbi típusok is kaphatók. A víziátkelés tubus, a deszant kapaszkodók nem ott vannak, a tűzvezető rendszer és a ködvetők nekünk nem is voltak. | |||||||||||||||||||||||||
páncélos | Adatlap | 709804 | 2023. május 31. 07:24 | ||||||||||||||||||||||
7-es nem volt. | |||||||||||||||||||||||||
ltom74 | Adatlap | 709783 | 2023. május 30. 14:06 | ||||||||||||||||||||||
Sziasztok RFM uj t-55-bol szerintetek lehet magyart csinalni? www.scalemates.com/kits/rye-field-model-rm-5098-t-55a-medium-tank-mod-1981--1421773 | |||||||||||||||||||||||||
sumo17a | Adatlap | 709134 | 2023. május 14. 19:48 | ||||||||||||||||||||||
Sziasztok, A honvédségi T-72-eseken használtak KMT-5 vagy KMT-7 aknataposókat, vagy csak a KMT-6-os aknakifordító ekét? | |||||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 709132 | 2023. május 14. 19:35 | ||||||||||||||||||||||
Kérdésem: Kapható-e valamerre az ACE Strela-10-e, 1/72-ben? | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 709125 | 2023. május 14. 13:58 | ||||||||||||||||||||||
Krisz76 | Adatlap | 708806 | 2023. május 4. 10:30 | ||||||||||||||||||||||
A Hobby Boss fényévekkel jobb a Rodennél, persze ennek is vannak hibái. Csak néhányat említek: az első sárvédő alvázból kinyúló tartói hiányoznak, a fülkében csak kettő pedál van a három helyett, az ajtókról hiányoznak az ablakleengedő tekerenytűk, a motortér is eléggé hiányos, de ezek mind javíthatók. A gumik szerintem használhatók, de nyilván elbír egy gyantát :) | |||||||||||||||||||||||||
PETI | Adatlap | 708686 | 2023. május 1. 20:01 | ||||||||||||||||||||||
Na igen. :) | |||||||||||||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 708683 | 2023. május 1. 19:17 | ||||||||||||||||||||||
Köszönöm Petikém! Hálás köszönet! | |||||||||||||||||||||||||
Petibá | Adatlap | 708682 | 2023. május 1. 19:14 | ||||||||||||||||||||||
Szerintem nekem van még, holnap hazakerülök megnézem. | |||||||||||||||||||||||||
Joci.kun | Adatlap | 708680 | 2023. május 1. 18:43 | ||||||||||||||||||||||
Értem. Azért az nem lesz gyenge... (Ja tényleg, a Kraz-nak van saját topikja.) | |||||||||||||||||||||||||
PETI | Adatlap | 708679 | 2023. május 1. 18:33 | ||||||||||||||||||||||
Köszönöm a gyors választ! Nekem amúgy szimpatikus, bár tényleg nem ástam még bele magam. Nem lehet magyar, mert egy Kamov 29 Helix mellé megy, az meg nekünk nem volt. :) | |||||||||||||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 708678 | 2023. május 1. 18:08 | ||||||||||||||||||||||
Hello mindenki! Én pedig olyat kérdeznék a honi Kub vagy BMP-ken milyen méretűek voltak az ÉK-ek? 1:35ben szükségem lenne 2 jobb esetben 4db ilyen pici ÉKre .Repülős cuccokbol túl nagyok sajna. Drága lenne előre megvenni 4db ÉKért a matrica készletet míg nem tudom milyen méretűek. Köszönöm Sennás | |||||||||||||||||||||||||
Joci.kun | Adatlap | 708676 | 2023. május 1. 16:52 | ||||||||||||||||||||||
Szia ! Én HobbyBoss-t építek, (a Rodent nem ismerem). Ritkán tévedek az 1/35 járművek közé, így nincs összehasonlítási alapom. Pár helyen nekem sok a felesleges részekre bontott alkatrész, de most ez a divat. Olvastam rossz alakú gumikról és vezetőfülkéről, ezeket nem veséztem ki, nekem megfelel a polcra. Szerintem keress a neten a 2 tipusról dobozbontást, tesztet. -Sajnálom, hogy nem magyar lesz. | |||||||||||||||||||||||||
PETI | Adatlap | 708673 | 2023. május 1. 12:50 | ||||||||||||||||||||||
Sziasztok! Kérdezném a szakiktól, hogy a Hobbyboss 1/35-ös KrAZ-255B makettje megüti-e a Roden hasonló típusának szintjét, alulmarad-e attól, esetleg jobb is annál? Vannak-e hibái, vagy elfogadható makett? Azt előre jelzem, hogy én oroszt építenék belőle, tehát a magyar vonal most nem érdekes. Köszi előre is! Üdv KP | |||||||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 708639 | 2023. április 30. 18:55 | ||||||||||||||||||||||
Zali | Adatlap | 708614 | 2023. április 29. 21:18 | ||||||||||||||||||||||
Üdv, https://karosszektabornok.blog.hu/2014/01/26/107_csepel_800_godollo_az_utolso_magyar_gyartasu_katonai_lanctalpas Itt irnak róla | |||||||||||||||||||||||||
Miggyuri | Adatlap | 708587 | 2023. április 29. 07:30 | ||||||||||||||||||||||
Belefogtam egy Csepel Cs-800-as tűzérségi vontató építésébe. Kérdésem: ezeket a járműveket hogyan kormányozták. Láncos lévén a hk-nál bevált két botkormánnyal, vagy építsem be a készletben kapott kormánykereket? | |||||||||||||||||||||||||
Petibá | Adatlap | 708307 | 2023. április 23. 19:43 | ||||||||||||||||||||||
Ilyenre sikerülz... | |||||||||||||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 707931 | 2023. április 15. 15:36 | ||||||||||||||||||||||
Szia. Értem én hogy nagyon a harcértéke kár lenne szétkapni akár egy működőképest is. De pont a katonaság aki annyira precíz (?) Azért tették azokat a szélesítéseket "gyárilag" mert a szélesebb keréknek "(nagyobb)sárfelhordása" van mint a keskeny gumisnak. De akkor ezekre a 80as átépítésekre miért nem lehetett utólag felheggeszteni kis peremet? Amúgy van olyan publikus képed ami széles gumi van a 80-asokon? Mert szerintem meg "ritka". Mondom mostanában több tucat 80ast hoztunk le Nytelekre de eggyiken sem volt ilyen. | |||||||||||||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 707929 | 2023. április 15. 14:39 | ||||||||||||||||||||||
Szia Miért a nagyobb harcértékű A-t cseszték volna el átépítésre? A kerék csere egyszerű dolog. Sok alap verzión is átcserélték. | |||||||||||||||||||||||||
sumo17a | Adatlap | 707888 | 2023. április 14. 08:43 | ||||||||||||||||||||||
Az extra "lőrés" betömése egész egyszerűen kivitelezhetőnek tűnik (?), viszont a plusz kémlelőtől kicsit tartok kezdő-újrakezdőként :), de egész jó közeli referenciákat találtam róla, persze kivitelezés szempontból az még nem jelent semmit. Már csak azt kell magamban lefocizni, hogy hazai vagy isaf. A kfort az álcafestés miatt hanyagolnám. Elsőre szerintem nagy falat lenne, a 3 színű álcafestés. Más, a Currus átalakításait, pl. az SKJ-t már figyelem egy ideje a hadgyakorlatos képeken (pl. clever ferret), kár, hogy nincs egy jó átalakító készlet róla :). vagy akár az MVJ-hez. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69. |