/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69.
slowmotion 711447 2023. július 19. 14:47
Válasz erre
balaton 711441 2023. július 19. 09:03
Válasz erre
pszh screenshot 1
pszh screenshot 1

Sziasztok!

Készül az 1/35-ös D-944 PSZH.
(A képen látható modell nem végleges, még vár néhány finomítás.)
Várható megjelenés reményeim szerint szeptember.
páncélos 711438 2023. július 19. 08:48
Válasz erre
T-55.
A motortér képet még keresem. :)
Miggyuri 711430 2023. július 18. 20:07
Válasz erre
t-54_vagy_55
t-54_vagy_55

A kérdésem: a képen T-54 vagy T-55 van? A kép egy 1966-ban játszott film egy kockája.
Miggyuri 711368 2023. július 16. 20:10
Válasz erre
Képet keresek T-55A harckocsiról nyitott motortérrel. Lehetőleg magyar szolgálatban állottról.
Freddy 711359 2023. július 16. 13:36
Válasz erre
Freddy 711358 2023. július 16. 13:36
Válasz erre
Freddy 711324 2023. július 14. 22:35
Válasz erre
Ahogy írtam, a hetvenes évekig mehetett az export, és utána se tiltották meg, csak már volt licenszdíj, szóval efelől még tele lehetett harmadik világ cseh tankkal.

És igen, a licenszdíj, mint olyan, nem ördögtől való (most azt hagyjuk, hogy alapvetően ki miatt volt szükség a túlpörgetett fegyvergyártásra), viszont illik a licensz átadásakor a szerződésbe foglalni, nem évekkel később kitalálni, hogy ja, még van ez is.
piratvitorla 711323 2023. július 14. 22:29
Válasz erre
"A licenszdíj azért volt köcsögség, mert eredetileg nem kellett fizetni, csak a hetvenes években, mikor a Szovjetunió gazdasága hanyatlóba fordult, akkor találták ki hirtelen, hogy na akkor elkezdik ezzel is fejni a KGST-partnereket."
A szovjeteknek is komoly fejlesztési költségeik voltak és ők is támogatták a licenszgyártást pl. tervrajzokkal, szakemberekkel.Persze, hogy nincs ingyen ebéd...
"Ezzel jól keresztbevertek a csehek éppen megvalósulóban lévő exportterveinek, és aztán le is nyúlták előlük a piacot."
Akkor nézz már végig a harmadik világ akkori haderőin. Tele voltak nemszovjet keleti cuccal. Pl. a 62-es gyártását is pont ezért adták át a cseheknek, az csakis exportra ment...
Freddy 711322 2023. július 14. 21:29
Válasz erre
Sztálin idején minden keleti blokkos országban az önellátásra törekedtek, aztán az 50-es évek közepén rájöttek, hogy hiába épült ki mindenhol óriási hadiipari kapacitás, egy-egy új fegyver gyártásba vétele is beruházást igényel (új anyagok, új technológiák bevezetése), így inkább az együttműködés felé kellene haladni (persze pl kézifegyvereknél maradt az önellátás), akkor alakult ki ez a rendszer.

Hogy milyen fegyverekre van szükség, azt a VSZ EFE parancsnoksága találta ki, hogy ezt ki kitől és hogy szerzi be, azt a KGST Hadiipari Állandó Bizottsága koordinálta. Ez egy ilyen tárgyalgatós-alkudozós szervezet volt, mindenki bedobta az igényeit és a lehetőségeit, aztán kisakkozták, hogy a következő ötéves tervben hol mi készüljön. Itt tényleg nagyjából normális hangvételű tárgyalások mentek, mindenki a saját gazdasági realitásaival kártyázva próbált legalább nullszaldóra kijönni. Így adódott például az, hogy a Vasziljok aknavetőt Diósgyőrben gyártották, de a MN nem is rendszeresítette- az oroszoknak kellett, nálunk volt szabad kapacitás, mindenki örül. (Persze, nem mindig jött össze,a Shilka gyártását is ki akarták szervezni valamelyik VSZ-országba, de senki nem vállalta). A szokásos túlbürokratizáltság mellett két hátránya volt ennek a rendszernek
-titokvédelmi okokból nem volt összekötve a KGST többi, ,,civil" állandó bizottságával, így fegyvert csak fegyverre vagy pénzre lehetett cserélni, nem mondhattuk pl azt, hogy a MIG-ekért Ikarusokkal fizetünk, vagy a diósgyőri ágyúkért olajat kérünk.
-a csúcstechnikát (sugárhajtású repülők, rakéták, elektronika) a szovjetek igyekeztek a saját kezükben tartani, fejlesztését is, gyártását is, emiatt a hadiipar nem tudott olyan húzóágazat lenni, mint nyugaton. Persze ez is inkább csak általános törekvés volt, akadtak kivételek, a csehszlovákok gyártottak MiG-21-est, vagy pl Magyarország sok elektronikai berendezést szállított be, sőt, a SzON-9-es radar teljesen nálunk készült. Később egyébként legalább a javítóbázisokat igyekeztek széjjelebb telepíteni, lásd nálunk a PG, vagy az NDK-ban meg radarokat is javítottak.

A KGST-n kívüli kereskedelembe a HÁB nem nagyon szólt bele, ha a tagországoknak van rá kapacitásuk, akkor hadd csinálják. Irak vett egy csomó magyar PSZH-t például, és így kerültek cseh tankok a harmadik világba. A licenszdíj azért volt köcsögség, mert eredetileg nem kellett fizetni, csak a hetvenes években, mikor a Szovjetunió gazdasága hanyatlóba fordult, akkor találták ki hirtelen, hogy na akkor elkezdik ezzel is fejni a KGST-partnereket. Ezzel jól keresztbevertek a csehek éppen megvalósulóban lévő exportterveinek, és aztán le is nyúlták előlük a piacot.
piratvitorla 711301 2023. július 14. 12:19
Válasz erre
Persze, hogy pénzt kértek a licenszjogért, az a világon mindenhol így működik, nem köcsögölés.
Akkor mégis hogyan kerültek a harmadik világba? Sőt a T-62-eseket eleve exportra gyártották a csehek.
A szovjetek még a saját fegyveres erejük ellátására se rendelkeztek elegendő gyártási kapacitással, a repülő eszközök esetében ez jól látszódott.
Nagyon sokszor szereztek be cuccokat külföldről, a magyar ipar is rengeteg hadiipari terméket szállított a szovjeteknek. Olyanokat is, melyekbe nyugati alkatrészek is voltak (pl. elektronikai termékek)
atika 711290 2023. július 13. 18:23
Válasz erre
Köszönöm.
Jó lenne tisztábban látni, hogy vajon milyen műszaki teljesítmény is volt. Nem csak "ahhoz képest".
El fogom olvasni a cikk(ek)et.
Freddy 711289 2023. július 13. 17:55
Válasz erre
Egyszerűen sokkal rugalmatlanabb volt a rendszer annál, hogy ilyen szinten tudjon beleszólni a tervezésbe. Meg nem is akart, a VSZ-tagállamok hadiiparfejlesztéseinél se volt szovjet kézivezérlés, az oroszok inkább a piacokat akarták kontrollálni, és azt se direkt politikai parancsokkal, hanem mindenféle gazdasági köcsögöléssel (pl a csehszlovákoktól licenszdíjat szedtek az általuk gyártott BMP-kért és T-55-ösökért, így azok nem tudtak a harmadik világba exportálni, hiszen árban nem tudtak a szovjetek alá menni)

Ami viszont megkeserítette az életet, az a hiánygazdaság volt- nem lehetett egyszerűen beszerezni semmit, főleg azokat a dolgokat, amihez külföldről (akár másik keleti blokk-országból) kellett valami. Százszor inkább el tudom képzelni, hogy egy normális motor fejlesztését-gyártását ez hátráltatta. És akkor ehhez jöhettek a mindenféle vezetők inkompetens döntései. Az alattuk levők meg gyártották az összeesküvéselméleteket, hiszen mindezt gondosan titokban tartották előlük (a KGST katonai bizottságának 1980 utáni jegyzőkönyvei a mai napig is titkosak, a történészek se férnek hozzá- képzeljük el, Gipsz Jakabnak 1960-ban mennyi infója lehetett ezekről)
denkmeyer 711288 2023. július 13. 17:43
Válasz erre
Feddy!

Biztosan igazad van, mégis, a tervezésben és a gyártásban részt vevők az idézetben leírt módon tapasztalták.
Freddy 711287 2023. július 13. 17:07
Válasz erre
,,egyes vélemények szerint ezen típus kényszerített gyengeségével próbálták indokolni a szovjet gyártású teherautók meghonosítását a Néphadseregben"

Az ilyenek szinte kivétel nélkül álhírek. Érdemes elolvasni Germuska Pál Vörös Arzenál című könyvét, elég jól leírja, hogy a VSZ működése során milyen gazdasági megfontolások és küzdelmek közepette próbálták a tagok egymásra sózni a hadiipari termékeiket- nem volt ilyen, hogy ,,kényszerített gyengeség" egy tervezésben, hogy ki kitől mit vesz, az sokkal magasabb szinten dőlt el és műszaki szempontok gyakorlatilag sohasem játszottak benne szerepet. És persze az egész kereskedelmi rendszer iszonyúan rugalmatlan és lassú volt.
denkmeyer 711286 2023. július 13. 16:54
Válasz erre
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_1
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_1
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_2
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_2
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_3
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_3
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_4
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_4
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_5
A Csepel 300 katonai tehergépkocsi ismertetése II_Oldal_5
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_1
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_1
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_2
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_2
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_3
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_3
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_4
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_4
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_5
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V_Oldal_5

A K-300 feladatköre tüzérségi vontató volt. Ezért tűnhet kevésnek a teherbírása. Műszakilag bizony nagy eredmény volt, annak ellenére, hogy nem engedték beletenni a 6 hengeres benzin motort, hiába azzal volt tervezve. Érdekes módon, egyes vélemények szerint ezen típus kényszerített gyengeségével próbálták indokolni a szovjet gyártású teherautók meghonosítását a Néphadseregben. Ennek ellenére az egykori kezelőik szerint még így is kiváló terepjáró-képességgel rendelkezett. A Haditechnikában volt egy 2-részes cikk róla.

(a cikk-képek a szerző engedélyével)

denk
atika 711275 2023. július 13. 10:55
Válasz erre
Tényleg elfeledett típus, pedig több száz készült belőle. Műszakilag nem volt egy hatalmas eredmény, főleg a teherbírása tűnik alacsonynak (2,5t), de legalábbis nem kiemelkedőnek. A 6×6-os kerékképlet alapján azt várnám, hogy a terepen nem volt gondja, bár a motor sem volt túl erős emlékeim szerint (régebbi olvasmány élmények alapján).
denkmeyer 711272 2023. július 13. 09:40
Válasz erre
IMG-5d32de9e74570f6dcb096c65b8e20c3a-V
IMG-5d32de9e74570f6dcb096c65b8e20c3a-V
IMG-db5b2c0493b5a8735550503341aa5d07-V
IMG-db5b2c0493b5a8735550503341aa5d07-V
IMG-5f9144255322050d5ed7dd5f228e191b-V
IMG-5f9144255322050d5ed7dd5f228e191b-V
IMG-e5bc84231b9333dd870f967d53551420-V
IMG-e5bc84231b9333dd870f967d53551420-V
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V
IMG-c1d9ee355f2e79bec55ae1cffa5d348f-V
20230710_115313
20230710_115313
20230710_115400
20230710_115400
20230710_115341
20230710_115341

Sziasztok!

Egy kezdő 3D nyomtatós barátom a korábban megrajzolt Csepel K-300-asomat kinyomtatta több-kevesebb sikerrel 1/72-ben, én meg lemázoltam.

Reményeink szerint idővel sikerül elfogadhatóbb minőségben kinyomtatni. De már így is a teherautó szép - tervezője szavajárásával: ,,gépszerű" - vonalvezetése kirajzolódik.

A képeket elsősorban a nagy múltú és sajnos (majdnem) nyomtalanul eltűnt típus miatt teszem fel, talán többünket érdekelhet.

denk
Freddy 711242 2023. július 11. 13:40
Válasz erre
Valamelyik magyar műgyantás cég (Botond Models talán) gyártotta 20+ éve, már akkor sem nagy darabszámban, börzén talán felbukkanhat.
Hadúr67 711008 2023. július 2. 21:40
Válasz erre
Uraim,hozzáértők!
Érdeklődnék,hogy a magyar PSZH-t (d944) gyártják-e 1/35 méretarányban? Valahol,valakitől elérhető?
Köszönöm előre a válaszokat!
Attila ( Hadúr67 )
Miggyuri 710973 2023. július 2. 11:20
Válasz erre
Kérdésem: A Nyírteleken kiállított Krug festése mennyire valós, az egykor használt példányokhoz képest?
Sennás 710824 2023. június 28. 14:35
Válasz erre
MagyarMoziTv-csatornán 15.10h-tól "Fedőszáma MN_1480" című dokumentumfilm!
Freddy 710750 2023. június 25. 21:06
Válasz erre
piratvitorla 710498 2023. június 18. 13:27
Válasz erre
Sziasztok
Találtam egy felújítható roncs 3 tengelyes Dodge WC-t. Talán WC63?
Volt ilyen Magyarországpn? Fotón csak kéttengelyest láttam..
Köszi
Freddy 710273 2023. június 11. 18:34
Válasz erre
páncélos 710257 2023. június 11. 14:53
Válasz erre
Azt tudtad, hogy ez a korai (1966) változat? (tompa orrú) Nekünk ilyen nem is volt.
Freddy 710252 2023. június 11. 13:11
Válasz erre
ltom74 709812 2023. május 31. 10:20
Válasz erre
páncélos 709805 2023. május 31. 07:26
Válasz erre
Felesleges vesztegetni rá a pénzt, mert sokat kellene alakítani, ennél régebbi típusok is kaphatók. A víziátkelés tubus, a deszant kapaszkodók nem ott vannak, a tűzvezető rendszer és a ködvetők nekünk nem is voltak.
páncélos 709804 2023. május 31. 07:24
Válasz erre
ltom74 709783 2023. május 30. 14:06
Válasz erre
Sziasztok

RFM uj t-55-bol szerintetek lehet magyart csinalni?
www.scalemates.com/kits/rye-field-model-rm-5098-t-55a-medium-tank-mod-1981--1421773
sumo17a 709134 2023. május 14. 19:48
Válasz erre
Sziasztok,

A honvédségi T-72-eseken használtak KMT-5 vagy KMT-7 aknataposókat, vagy csak a KMT-6-os aknakifordító ekét?
Miggyuri 709132 2023. május 14. 19:35
Válasz erre
Kérdésem: Kapható-e valamerre az ACE Strela-10-e, 1/72-ben?
Freddy 709125 2023. május 14. 13:58
Válasz erre
Krisz76 708806 2023. május 4. 10:30
Válasz erre
A Hobby Boss fényévekkel jobb a Rodennél, persze ennek is vannak hibái. Csak néhányat említek: az első sárvédő alvázból kinyúló tartói hiányoznak, a fülkében csak kettő pedál van a három helyett, az ajtókról hiányoznak az ablakleengedő tekerenytűk, a motortér is eléggé hiányos, de ezek mind javíthatók. A gumik szerintem használhatók, de nyilván elbír egy gyantát :)
PETI 708686 2023. május 1. 20:01
Válasz erre
Sennás 708683 2023. május 1. 19:17
Válasz erre
Köszönöm Petikém! Hálás köszönet!
Petibá 708682 2023. május 1. 19:14
Válasz erre
Szerintem nekem van még, holnap hazakerülök megnézem.
Joci.kun 708680 2023. május 1. 18:43
Válasz erre
Értem. Azért az nem lesz gyenge... (Ja tényleg, a Kraz-nak van saját topikja.)
PETI 708679 2023. május 1. 18:33
Válasz erre
Köszönöm a gyors választ! Nekem amúgy szimpatikus, bár tényleg nem ástam még bele magam. Nem lehet magyar, mert egy Kamov 29 Helix mellé megy, az meg nekünk nem volt. :)
Sennás 708678 2023. május 1. 18:08
Válasz erre
Screenshot_2023-05-01-17-56-39-778.jpeg
Screenshot_2023-05-01-17-56-39-778.jpeg
Screenshot_2023-05-01-17-57-16-141.jpeg
Screenshot_2023-05-01-17-57-16-141.jpeg
Screenshot_2023-05-01-17-57-42-732.jpeg
Screenshot_2023-05-01-17-57-42-732.jpeg
64462668f05bf015125366
64462668f05bf015125366

Hello mindenki! Én pedig olyat kérdeznék a honi Kub vagy BMP-ken milyen méretűek voltak az ÉK-ek? 1:35ben szükségem lenne 2 jobb esetben 4db ilyen pici ÉKre .Repülős cuccokbol túl nagyok sajna. Drága lenne előre megvenni 4db ÉKért a matrica készletet míg nem tudom milyen méretűek. Köszönöm Sennás
Joci.kun 708676 2023. május 1. 16:52
Válasz erre
Szia !
Én HobbyBoss-t építek, (a Rodent nem ismerem).
Ritkán tévedek az 1/35 járművek közé, így nincs összehasonlítási alapom. Pár helyen nekem sok a felesleges részekre bontott alkatrész, de most ez a divat. Olvastam rossz alakú gumikról és vezetőfülkéről, ezeket nem veséztem ki, nekem megfelel a polcra. Szerintem keress a neten a 2 tipusról dobozbontást, tesztet.
-Sajnálom, hogy nem magyar lesz.
PETI 708673 2023. május 1. 12:50
Válasz erre
Hobbyboss
Hobbyboss

Sziasztok!

Kérdezném a szakiktól, hogy a Hobbyboss 1/35-ös KrAZ-255B makettje megüti-e a Roden hasonló típusának szintjét, alulmarad-e attól, esetleg jobb is annál?
Vannak-e hibái, vagy elfogadható makett? Azt előre jelzem, hogy én oroszt építenék belőle, tehát a magyar vonal most nem érdekes.

Köszi előre is! Üdv KP
Freddy 708639 2023. április 30. 18:55
Válasz erre
Zali 708614 2023. április 29. 21:18
Válasz erre
Üdv,

https://karosszektabornok.blog.hu/2014/01/26/107_csepel_800_godollo_az_utolso_magyar_gyartasu_katonai_lanctalpas

Itt irnak róla
Miggyuri 708587 2023. április 29. 07:30
Válasz erre
Belefogtam egy Csepel Cs-800-as tűzérségi vontató építésébe. Kérdésem: ezeket a járműveket hogyan kormányozták. Láncos lévén a hk-nál bevált két botkormánnyal, vagy építsem be a készletben kapott kormánykereket?
Petibá 708307 2023. április 23. 19:43
Válasz erre
Ilyenre sikerülz...
Sennás 707931 2023. április 15. 15:36
Válasz erre
Szia. Értem én hogy nagyon a harcértéke kár lenne szétkapni akár egy működőképest is.
De pont a katonaság aki annyira precíz (?) Azért tették azokat a szélesítéseket "gyárilag" mert a szélesebb keréknek "(nagyobb)sárfelhordása" van mint a keskeny gumisnak. De akkor ezekre a 80as átépítésekre miért nem lehetett utólag felheggeszteni kis peremet?
Amúgy van olyan publikus képed ami széles gumi van a 80-asokon? Mert szerintem meg "ritka". Mondom mostanában több tucat 80ast hoztunk le Nytelekre de eggyiken sem volt ilyen.
piratvitorla 707929 2023. április 15. 14:39
Válasz erre
Szia
Miért a nagyobb harcértékű A-t cseszték volna el átépítésre?
A kerék csere egyszerű dolog.
Sok alap verzión is átcserélték.
sumo17a 707888 2023. április 14. 08:43
Válasz erre
Az extra "lőrés" betömése egész egyszerűen kivitelezhetőnek tűnik (?), viszont a plusz kémlelőtől kicsit tartok kezdő-újrakezdőként :), de egész jó közeli referenciákat találtam róla, persze kivitelezés szempontból az még nem jelent semmit.
Már csak azt kell magamban lefocizni, hogy hazai vagy isaf. A kfort az álcafestés miatt hanyagolnám. Elsőre szerintem nagy falat lenne, a 3 színű álcafestés.

Más, a Currus átalakításait, pl. az SKJ-t már figyelem egy ideje a hadgyakorlatos képeken (pl. clever ferret), kár, hogy nincs egy jó átalakító készlet róla :). vagy akár az MVJ-hez.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69.