/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
TheWhitedeath 716308 2023. december 3. 13:35
Válasz erre
A lajstromszáma elvileg 0.002 volt, hátha ez segít valamit.🙂 típusa pedig Il-2/3m
Elnar 716297 2023. december 3. 09:58
Válasz erre
Tények, amit gyorsan megállapítottam a szovjet gépekhez nem értve (színazonosítást meg sem próbálva):
- A foltminta egy az egyben a zöld-fekete gépekének az egyik variációja.
- Ha tényleg ugyanarról a gépről van a két fotó, akkor nem egyidőben készült, mivel más a jelzés
- A fehér sáv nagyobb mint a trikolór egyharmados mérete, és a felső éle pont a vörös csillag oldalsó szárának tetejével, az alsó éle pedig a csillag aljávalfut.
Hipotézis:
A zsákmányolt gép közvetlen utána lefotózásra került, jobb oldalról, még eredeti jelzésekkel. Később magyar felségjelet kapott. Ehhez fekete és fehér festék volt, így kézenfekvő volt a fekete foltozáson lévő vörös csillagot a magyar fekete festékkel eltüntetni. Valószínűleg nem fedte jól. Sok fotón látszik, hogy a nemzeti színű sávból mozgás közben csak a fehér felismerhető, így csak azt festették fel, mert ilyen jelzése másnak úgysem volt (hogy gyorsaságból, vagy mert nem volt más festék, az kérdéses). A második rétegként felkerülő fehér sáv így pont akkora lett, hogy a fekete alól még mindig átütő vörös csillag legnagyobb részét eltakarja
Muzzy 716296 2023. december 3. 09:31
Válasz erre
Ez egy fa törzshátsóval készült gép, jól látszik a két külső megerősítö hossztartó.
A vörös csillag csúcsa magasabban van, mint a világos vízszintes sáv a függőleges vezérik/oldalkormány együttesen.
Ez egy egyszemélyes gép, 42 telén tértek át a kétszeméyles gépek gyártására, ekkor még nem nyilazott szárnnyal.
Szerintem ez zöld/fekete festésű gép. A második képen jól átszik, hogy még fényes festés, szerintem a gép nem sokat repült, mielőtt zsákmányoltuk. A friss AMT festékek félfényes, majdnem fényesek voltak, de gyorsan mattultak.
Vadász 716292 2023. december 3. 04:50
Válasz erre
solyom 716289 2023. december 2. 23:52
Válasz erre
Il-2 (01)
Il-2 (01)

Ez a kép állítólag a másik feléről készült...
Muzzy 716281 2023. december 2. 20:25
Válasz erre
Hm, 43myaráig egységesen fekete/zöld festést használtak, 43 nyarán (augusztus) tértek át a vadászoknál az AMT11/12 festésre, a nem vadászoknál meg a AMT1/AMT7/12 (zöld/barna/SÖTTSZÜRKE!) Elvileg a sötétszürkével akarták a feketét kiváltani ezért az AMT12 új állapotban közel volt a feketéhez, de gyorsan fakult.
massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/quickguide/quickguide.htm
Vadász 716279 2023. december 2. 20:07
Válasz erre
András, valahol találtam a másik oldalról is képet. Annak alapján meg kell saját magam cáfolnom. A függőleges vezérsikon lévő fehér sáv nem orosz alakulat jelzés volt, hanem a magyar alakulatok festették fel, egyszerűen a felségjelzés eltakarása végett. A trikolor későbbi felfestéséről nincs dokunmentáció.
Vadász 716278 2023. december 2. 20:05
Válasz erre
Sajnos ennek a grafikának nincs valóság alapja.
Vadász 716277 2023. december 2. 20:04
Válasz erre
Ebben az időben az AMT-6 fekete/AMT-4 zöld volt a szabvány. Az AMT-1 szürkés homokot csak kiegészítő színnek használták egyedi megoldásként, nem volt része a tervezett folttérképnek.
Varjúbácsi 716274 2023. december 2. 19:50
Válasz erre
Köszönöm. Ezt a rajzot sajnos ismerem, szerintem semmi valóságalapja nincs. Ha zsákmányoltuk a gépet, nem valószínű, hogy átfestették, az oroszok pedig abban az időben a zöld-fekete-homok festést használták. Ha mégis átfestették, ezeknek a színeknek semmi köze az akkor használt magyar repülős színekhez.
Elnar 716272 2023. december 2. 19:37
Válasz erre
Varjúbácsi 716270 2023. december 2. 19:16
Válasz erre
hungarianphoto
hungarianphoto

Sziasztok!
Létezik erről a gépről még valami fotó?
Faboo78 715176 2023. november 5. 12:24
Válasz erre
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-01
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-01
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-02
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-02

Fokker CVE, HA-EJB, gyári szám 2103, Csepel WM gyári repülőterén 1934 körül
ssanyi 714696 2023. október 23. 16:20
Válasz erre
Freddy 714693 2023. október 23. 14:07
Válasz erre
Ez milyen gép, He-111?
www.valaszonline.hu/wp-content/uploads/2023/10/felderito-repulesen-kubicza-1023x675.jpg
(Annak a Kubicza Jánosnak a repülőgépe, aki 1956-ban a Mecsekben vezette a felkelőket- a 2. vh-ban a keleti fronton felderítőrepülőként szolgált)
Zoli 714528 2023. október 17. 19:32
Válasz erre
Podva 714226 2023. október 6. 17:57
Válasz erre
DO 215 MG15
DO 215 MG15

Fix tuti, hogy megmaradt az MG 15. Nem cseréltek fegyverzetet.
Üdv Viktor
Toth_Gabor 714197 2023. október 5. 22:39
Válasz erre
Üdv!

Szeretném kérdezni, hogy a Dornier-215B gépek esetében szintén Gebauer géppuskákat használt az MKHL vagy ez a kis kontingens megmaradt az eredeti német állapotában?
Az online elérhető fotók ill, az SBS rajza alapján 5 géppuska volt felszerelve de nem tudom a tipust megállapitani.

Előre is köszönöm,
G.
Podva 712471 2023. augusztus 24. 06:03
Válasz erre
Igen, bocs nem olvastam végig... A háborúban utoljára április 22-én szálltak fel :) A bevetési könyv szerint, ahogy korábban írták valóban március 27-én repültek el Grosspettersdorfba.
magyaralba 712470 2023. augusztus 23. 21:28
Válasz erre
Nagyon szépen köszönöm az infót...
pmheros 712469 2023. augusztus 23. 21:27
Válasz erre
Üdv!

légtérből ?

1945. március 23-25 közt Kenyeriből Szombathely-Vát repülőterére költöztek a vadászaink. Onnan meg 26-27 -én repültek Grosspetersdorf -ba, majd 29 -én Weiner-Neustadt -ba.

M.Szabó Miklós: A Magyar Királyi Honvéd Légierő című könyve. Javaslom neked is átolvasásra, mert lehet rosszul olvasok a sorok között, és nem pontos az általam kibányászott információ a könyv 278-279. oldaláról.

Punka György: A "Messzer" 87-89.oldalai is szintén olvasásra érdemesek. ..meg úgy az egész csodálatos könyv is ;)

Üdv.: pmheros
Podva 712468 2023. augusztus 23. 21:11
Válasz erre
magyaralba 712464 2023. augusztus 23. 19:21
Válasz erre
Sziasztok!

Tudja-e valaki, van-e információ róla hogy melyik nap (dátum) volt az a nap amikor utoljára szállt fel magyar légtérből Bf-109?
Toth_Gabor 711698 2023. július 30. 20:47
Válasz erre
Köszönöm a részleteket, igy szerintem minden tiszta...
J_K 711672 2023. július 29. 21:29
Válasz erre
Szia!

A sárga 13 törzse belül festetlen volt -a gyári számot viszont kézzel belefestették- (fotóm van róla). A szárny alul teljesen festett (ellentétben sok más Diana-géppel).
A motorburkolat, orrhűtő belül festetlen (szintén van róla fotóm). A futószár festett, a futóakna a neubibergi fotón festettnek tűnik. A futóműburkolat felső (mozgó) lemeze a belső oldalon sötétebb, mint a többi belső rész. Én azt 02-re festeném, a többit 76-ra.
A futóműburkolat kívül egységes 76.
Toth_Gabor 711668 2023. július 29. 19:58
Válasz erre
Szia, Köszönöm a választ!

Még egy utolsó kérdés. Anno nagyon régen Fóth Gábor emlitette a K-4-es messzere cikkében hogy a nagyon kései gépeken a belső részek már nem feltétlen voltak RLM2-re fújva. Igaz ez egy ilyen kései G-10-re is? (Futóakna, aknafedelek, hűtők belső részei)
J_K 711664 2023. július 29. 17:58
Válasz erre
Szia!

Igen, a sárga 13 is WNF/Diana gyártású gép volt.

A kék 11-ről azóta sem láttam fotót.
Én a fehér 4, fehér 12, fekete 6, fekete 7, fekete 15, fekete 16, sárga 13 és piros 12 G-10-ekről ismerek csak.
J_K 711663 2023. július 29. 17:54
Válasz erre
Szia!

Azt hiszem a Makettshop-ban igen.
Toth_Gabor 711652 2023. július 29. 10:19
Válasz erre
Kedves Sándor!

A kék 11-ről azóta sem került elő fotó?

Igy a sárga 13 kerül hamarosan az asztalomra, az SBS D48029-es matrica felhasználásával.
Amiben viszont továbbra is bizonytalan vagyok, hogy az Eduard G-10 WNF/Diana (84182 weekend) készlete a megfelelő-e ehhez... (a lenti hozzászólások alapján asszem igen)

Üdv, Gábor
Toth_Gabor 711651 2023. július 29. 10:12
Válasz erre
Sziasztok!
A könyv online kereskedésben elérhető valahol?
Bald 711648 2023. július 29. 09:14
Válasz erre
Támogatom Propellerfanatic hozzászólását!
Egy könyv tényleg nem ártana vagy legalább egy részletes tanulmány a témáról, mert biztos, hogy sokakat érdekelne.
Még egyszer köszönöm Viktor a segítséget.
Bár még sok kérdésem lenne, de nem faggatlak!

Üdv. Gergő
SSZABI 711647 2023. július 29. 07:20
Válasz erre
Köszönöm a gyors választ ;) Így el is dőlt, hogy nem építek most sem magyar gépet...
pmheros 711645 2023. július 28. 19:47
Válasz erre
Üdv!

Március elején a Makett újdonságok topikban már kicsit nézelődtem a készlettel kapcsolatosan. Akkor ezeket írtam össze:
Ha az volt a céljuk hogy egy egyszerűen festhető gép is legyen a készletben, akkor lehet mellényúltak. Még az sem kizárt, hogy a felső szín nem homogén zöld (mint ahogy ábrázolják), hanem foltos volt.
További súlyos megjelenítési hiba az oldalnézeti képükön, hogy a függőlegesen lévő trikolór alja a vízszintes vezérsíktól felfelé létezik csupán. Pont ahogy az új előírásoknak megfelelően lennie kell.
Archív fotón egyértelműen azonosítható, hogy az új keskeny trikolór alatt meghagyták a régi teljes oldalkormányra osztott széles magyar "zászlót" is. Pontosabban fogalmazva részlegesen, és elégtelen mennyiségben takarták volna a régit felülfestéssel. De nem sikerült, mert határozottan jól látható.
További apróság a V1 96 számjelölési szakasz, helyesen V-1 96 osztású. És így helyesen a kellő távolságra is kerül a két első karakter egymástól.

Üdv.: pmheros
SSZABI 711637 2023. július 28. 18:22
Válasz erre
cr-32.jpeg
cr-32.jpeg
Fiat-CR.32bis-profiles-by-Model-Airplane-International-Oct-2006-page-45
Fiat-CR.32bis-profiles-by-Model-Airplane-International-Oct-2006-page-45

Sziasztok!

Nem vagyok járatos magyar témában, de lenne egy kérdésem: az Italeri 1/72-es Cr.32 festési lehetőségei közül ez a zöld, nem mintás festés ezekkel a jelzésekkel a fantázia szüleménye vagy használható?
Próbáltam keresni róla képet, de csak az www.avia-info.hu oldalán leltem fotót, az meg nekem nem egyértelmű...
Előre is köszönöm a segítséget!
Propellerfanatic 711614 2023. július 27. 19:36
Válasz erre
Szerintem, ha ebből a témából is faragna valaki egy könyvet, az is sokakat érdekelne. Engem mindenképpen.
Üdv
Podva 711613 2023. július 27. 19:23
Válasz erre
A 225 db „W” jelzésű gépből kb. 130-ról tudom, hogy melyik szádhoz, de legalább, hogy melyik osztályhoz került. (a fennmaradt ezredparancsokból, a 101/3. bevetési könyvéből, és repnaplókból, stb.) Azonban nem volt törvényszerű, hogy 1-1 gép ugyan abban a században fejezte be a pályafutását, mint amiben kezdte.
Előfordult, hogy a sérült és javított gépek nem ahhoz az alegységhez kerültek vissza, mint amelyben korábban voltak.
Az is érdekes, hogy az I. osztály 1944 folyamán folyamatosan „átadogatta” a „nem methanolos”, illetve a 20 mmm-es ágyúval szerelt gépeit a II. osztálynak, illetve a II. osztályon belül is volt vándorlás a „harci” 101/4. és 101/5. is leadta régebbi 109-eseit a kiképző 101/6.-nak.
Röviden, nem lehet kimondani, hogy ez vagy az a gép az I. osztálynál volt, inkább csak azt, hogy pl. a W-1+22, 1944 november 13-ig az 101/I. osztálynál volt utána a 101/4.-nél.
Üdv Viktor
TAMÁS78 711612 2023. július 27. 18:04
Válasz erre
Ezt az összefoglalót én is köszönöm!
Bald 711595 2023. július 27. 08:59
Válasz erre
Kedves Viktor!
Nagyon szépen köszönöm, hogy így részletezted nekem.
Végre ebből is bővült a tudásom.
Esetleg maradt fen adat arról is, hogy a 101. vadászrepülő ezred, I. osztály W-001-től W-225-ig mely oldalszámú gépeket kapta meg vagy még ez is kutatást igényel?

Kedves Sándor!
Neked is nagyon szépen köszönöm. Sajnos nekem drága pedig nagyon érdekelne, mi van benne. Örömmel olvasom Magó Károly publikációt.

Üdv. Gergő
J_K 711531 2023. július 23. 21:13
Válasz erre
A könyv a nemrég megjelent "Ék és kereszt
A Magyar Királyi Honvéd Légierő álcázófestései és álcázófestékei"
Podva 711515 2023. július 22. 13:45
Válasz erre
Szia
Ami a Bf109-ek magyar jelölését illeti, valami ilyesmi lehetett: az első F-4-eket (és a gyári számok alapján F-2-ket is) "használatra" 42 végén kapta meg az MKHL két százada a keleti fronton. (V.+xx, majd V.0+xx jelcsoportban) A veszteségeket a németek folyamatosan pótolták az F-ek mellett G-2, G-4, G-6 típusokkal. A 43 folyamán a keleti fronton átadott G-k-re a V.3xx jelcsoport került.
Bf109-el felszerelt honi légvédelmi alakulat 43 nyaráig Mo. területén nem volt. Ekkor kezdte meg a Győri Magyar Waggon és Gépgyár szállítani a Honi alakulatoknak kezdetben a Ga-4-et, de zömében Ga-6-ot. Ezek számozása V.7+51-V.8+74(?)-ig terjedt. A Honi 1/1., 2/1., 5/3. vadászszázadokból 44 májusában alakították meg a 101. "Puma" vadászosztályt, Győri gyártású gépekkel. A keleti fronton harcoló 102. vadászosztály továbbra is német gyártású gépeket kapott. A 102/1 maradt a V.3+xx-nél, a 1944 nyarán alakult 102/2-nél csak sima kis méretű fekete számokat használtak.
1944 augusztusától elapadt a Győri forrás, ott már nem folyt repülőgépgyártás csupán összeszerelés. A német-magyar repülőgépgyártási megállapodás értelmében a németek által át, illetve vissza adott repülőgépekre W-0+01-el kezdödő számozás került. Volt közöttük olyan G-6, amit korábban Győrben gyártottak a németék részére és visszaadtak, volt közöttük WNF gyártású G-14/U4 Regensburgi gyártású "sima" G-14 és ugyancsak volt WNF gyártású G-10/U4 is. A "W" tehát nem altípust azonosított, hanem inkább beszerzési forrást. A legmagasabb általam ismert W-s gépszám a W-225 jelű G-10, aminek 1945 március 11-én lett kissebb sérülése. Ezt követően német mintára áttértek a színes számozásra. Talán március 14-étől...
Az, hogy melyik század milyen színeket kapott, még "további kutatást igényel" ugyhogy ez itt csak a véleményem:

101/1. fehér (?)
101/2. piros
101/3. kék

101/4. piros -(?)
101/5. fekete -
101/6 (lehet, hogy nem volt)

101/7. (?)
101/8. (?)
101/9. sárga

Persze ez a fellállás nagyon rövid ideig létezett kb 1 hónapig a 3 osztályokból 1945 április 10-én 3 erős századot csináltak. Ezeknek jól ismerjük a színeit:

101/1. fehér
101/2. fekete
101/3. sárga

Ami a az álcázást illeti, az követte a gyártáskor életben lévő német szabványt, persze gyáranként és sorozatonként kissebb nagyobb eltérések voltak.

Remélem tudtam segíteni
Üdv Viktor
Bald 711510 2023. július 22. 09:35
Válasz erre
Kedves Tagtársak!

Előre is elnézést a tudatlanságomért!
Kérdéseim a M. Kir. 101. vadászrepülő ezreddel kapcsolatos.
Mikortól vezették be pontosan a színes számokat a gépek oldalán?
Mely osztálynak és századoknak melyik színt és géptípust használt.

Azt lehet e tudni, hogy pontosan mely W-0? oldalszámú gépek és géptípusok repültek 1944. szeptember és október között? Erre szeretnék pontos választ kapni, mert sokszor olvasom, hogy G 6-os vagy G 14-es akkor most melyik a kettőből?
Illetve álca mintájuk egységes volt e vagy sem?
Előre is köszönöm a válaszokat.

Kedves Sándor!

Melyik könyvről van szó Magó Károlytól?

Üdvözlettel Gergő
J_K 711487 2023. július 21. 10:45
Válasz erre
Szia Péter!

Mindkettő fotó alapján készült.
A "Fekete 7"-nél az ív kiadása után szerzett információk alapján -a grafikával ellentétben- volt antennaárboc. (Hasonlóan a "Fehér 4"-hez.)
puskaspeti 711485 2023. július 21. 10:23
Válasz erre
Kedves Sándor,

Köszönöm a választ. Csak egy kérdés még. Akkor az SBS matricaívén szereplő fekete 7 és fehér 12 is hiteles ábra?

Köszönettel: Péter
J_K 711483 2023. július 21. 09:18
Válasz erre
Szia!

A neten nem is fogsz képet találni róla.
Néhai Jim Crow gyűjteményében voltak olyan fotók, ahol a sárga 13 azonosítható. Tőle a halála előtt kb. fél évvel kaptam meg a papírképeket és a negatívokat. A Crow-gyűjtemény új tulajdonosa a képeket nekem, és közös angol barátunknak adta. (A Magó-könyvben a "Piros 12" fotóinál ezért szerepel két név a képek forrásaként.) A "Sárga 13"-ról ne haragudj, de nem fogok ide képet feltölteni.
A Planes Of Fame kurátora az SBS matricaívének kísérőszövegéből tudta meg, hogy a "Sárga 13" eredetileg magyar gép volt. Ezután keresett meg engem. Összeállítottam egy anyagot neki, ami a Magó Karcsi által kutatott eredeti dokumentumokból, a fotókból és egy rövid elemzésből állt. Ez az anyag lesz a gerince a Planes Of Fame új ismertetőjének.

Fülöp Sándor
puskaspeti 711436 2023. július 19. 08:20
Válasz erre
Szia,

Amióta írtad a sárga 13-mat, azóta keresem róla a képeket, de nem találok.

Tedd fel légyszi!

Köszönöm!
Podva 711409 2023. július 18. 10:21
Válasz erre
puskaspeti 711408 2023. július 18. 10:02
Válasz erre
Podva 711403 2023. július 18. 08:26
Válasz erre
Annyit tudunk róla, hogy a760 392 gyári szám alapján 1944 júliusában készült el Győrben, ahonnan berepülés nélkül került elszállításra.
A fotósorozat többi képén látszik a W-0+32-es átfestett gépszám, amiről annyit tudunk, hogy augusztusban a 101/3. vadászszázadhoz került Veszprémbe, később egy hasra szállás után átadták a 101/II.-nek Kenyeribe.
1945 márciusban felkerülhetett rá a színes szám, ugyanakkor az áprilisi, az ezred valamennyi gépét felsoroló ezredparancsban nem tüntették fel.
A szám színe, ha a 101/3.-ban maradt volna akkor kék lenne, de mivel átkerült egy másik osztályba, illetve 1945-ös története ismeretlen, lehet akár (a fotó alapján) piros is...
puskaspeti 711402 2023. július 18. 08:07
Válasz erre
kék 9 Raffelding
kék 9 Raffelding

Sziasztok,

Erről a gépünkről lehet többet tudni a gyári szám alapján?

G6 vagy G14? A kiutalás szerint is lehet kék 9-es?

Köszi!

https://www.makettinfo.hu/upload/202307/1599321_60382_kek_9_Raffelding.jpg?rnd=1317879124&randkey=213942041
J_K 711400 2023. július 17. 22:10
Válasz erre
A sárga 13-ról is van fotó magyar felségjellel.

A Planes of Fame G-10/U4-ét többször átfestették, de a sárga 13 számot eredeti méretben és formában meghagyták. Maga a szám mérete is kizárja, hogy a gép a II./JG 52-höz tartozott volna, mert ez a német egység jellegzetesen kis méretű oldalszámokat használt.
De a legfontosabb, hogy az ezredparancsban szerepel a gép kiutalása, és még neubibergi fotó is van.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.