<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24. |
Mekett | Adatlap | 713191 | 2023. szeptember 10. 17:23 | ![]() | |
tothgun | Adatlap | 713189 | 2023. szeptember 10. 17:20 | ![]() | |
Üdvözletem! Most meg egy T-28 Trojan zuhant le... www.origo.hu/itthon/20230910-repulo-magyarorszag-lezuhant.html Üdv, tothgun | |||||
borisz | Adatlap | 713150 | 2023. szeptember 9. 17:02 | ![]() | |
Kepes, Hevényi, Hegyi, Marton, Fenyvesi. Mondjuk utóbbit sokszor ki kellett javítsam.:D Ja, meg Patyi Balázs a hatóságtól, aki végig azon rugózott, hogy nem oktathatnak nekünk konkrét típust, aztán vizsgán csak típus-kérdései voltak. Szóval, alezt vágom, azt hittem, hogy van valami új szabályzás, vagy új babona. | |||||
borisz | Adatlap | 713149 | 2023. szeptember 9. 16:52 | ![]() | |
Köszönöm, ezekkel mind tisztában vagyok. Azt hittem, hogy ezen kívül van valami újabb dolog. | |||||
joshe | Adatlap | 713122 | 2023. szeptember 9. 10:24 | ![]() | |
Igen, van 'jogszabályi akadály', csak nem direkt módon. A légialkalmasság egy megtévesztően egyszerűnek tűnő, de valójában nagyon összetett és sokrétű fogalom, mely műszaki és jogi szempontból is értelmezhető (jogi: repülés nélkül, előre is igazolni tudjuk a műszaki alkalmasságot). A légijármű légialkalmassága egy folyamatosan fenntartott állapot. Gondolj olyasmire, hogy van egy 'játéktered', aminek a határai vastagon fel vannak festve, és ha azon kívül kerültél, akkor nem jöhetsz vissza játékba, elveszett a játékengedélyed, előbb meg kell újítani azt. Ezek azok a soron kívüli tevékenységek, amik úgy kezdődnek, hogy 'before further flight...'. Nem kell a legnagyobb dolgokra gondolni, elég egy túlsúlyos leszállás, egy sebességlimit meghaladás (aerodinamikai túlterhelés), egy madárral való ütközés stb ami automatikusan hozza maga után a soronkívüli műszaki tevékenységet, annak elvégzése, az esetleges hibák feltárása és kijavítása nélkül nincs további repülés (effektíve, a légialkalmasság függőben, mert van végre nem hajtott esedékes műszaki tevékenység). A gyakoribb eseményekre vannak eljárások, mondjuk egy sebességlimit meghaladás után megvan, hogy miket kell átvizsgálni, és ha ott nincs feltárt meghibásodás, akkor nem kell tovább izgulni, légialkalmasság megmentve, nincs nagy baj (vagy baj elhárítva) és lehet menni repülni. Alkatrészt vagy berendezést felhasználni beépíteni jogszerűen csak légialkalmas állapotút lehet, ezt igazoló tanúsítvánnyal. Amikor leszerelt berendezés kerül egyik helyről a másikra, akkor is kiállításra kerül egy tanúsítvány, hogy a légialkalmas állapot csorbítatlanul megvan (többek közt ez azt is jelenti, hogy nem került üzemi üzemeltetési paramétereken, limiteken kívül). Egy ilyen esemény után mindennek megszakadt a légialkalmassága (jogi biztosan, műszaki nagyon valószínűen), nem lehet leépítés után felszerelés előtt tanúsítványt kiállítani - csak az esetlegesen meghatározható 'before further flight...' kategóriájú tevékenységek után. Nem nyilvánvalóan menthetetlen egységre ilyenkor többnyire először az is kérdés, hogy mi is lenne ez a tevékenységkör, ami szükséges 'before further flight', hogy újra igazolni lehessen a megbízható légialkalmas állapotot. A jogi akadály a jogi légialkalmasság megszakadása. Ha a raktárban leveszel a polcról egy vadonatúj egységet és leejted, az ugyanígy járt. Ha nem magasról ejted le, nincs külsérelmi nyom sem, szinte biztos, hogy műszakilag kutya baja, akkor is megszakadt a jogi alkalmassága. Nem kell külön jogi passzus hogy direkt tilos ilyet beépíteni, tökmindegy milyen, tökmindegy honnét van, ha nincs érvényes légialkalmassági tanúsítványa, nem lehet beépíteni (fizikailag be lehet, de a fogadó légijármű légialkalmassága is ugrik azzal a beszereléssel, úgy nem repülhet). | |||||
Muzzy | Adatlap | 713116 | 2023. szeptember 9. 00:46 | ![]() | |
inkább arról az oldalról közelítsd meg, hogy egy törött gépnél ki garantálja a berendezés légialkamasságát? Hiszen annak a gépnek a légialkalmassága, - ezzel a berendezéseinek is - megszűnik, amíg valaki nem tanusítja annak megbízható működését. A berendezés paszportjában benne van a berendezés előélete, és a fel és leépítések oka is szerepel benne. Azért az is benne van a dologban, hogy a repülősök - igaz kevésbé mint a hajósok, - de azért kicsit babonásak. Meg aaz is, hogy egy szárazföldi és egy vizi járművel meg lehet állni, de a levegőben ez nem működik. Lombos Vili volt az oktatód? Nekem még Trisámli (Háromszéki) volt. | |||||
borisz | Adatlap | 713113 | 2023. szeptember 8. 22:53 | ![]() | |
Szia! Én kifejezetten arra vagyok kíváncsi, hogy jogszabályi akadálya van-e most a dolognak. Azzal teljesen tisztában vagyok, hogy van amit lehet és van, amit nem lehet gazdaságosan javítani. Annak idején a Kossuthban hallottuk párszor, hogy törött gépet nem kannibalizálunk, de aztán mindig volt egy-egy ellenpélda, hogy azért néha mégis. | |||||
Sherman | Adatlap | 713103 | 2023. szeptember 8. 14:57 | ![]() | |
Majd a biztosító fizet. Akkor már csak a gép árának a 95%-át kell hozzácsapni, és már vehetnek is egy újat. :-) | |||||
joshe | Adatlap | 713098 | 2023. szeptember 8. 13:36 | ![]() | |
@borisz Ne úgy nézd a kérdést, hol a határ, hanem arra a kérdésre kell a választ megtalálni, hogyan lesz-lehet belőle újra légialkalmas, ~újjal (nagyjavítottal) egyenértékű megbízhatóságú, beépíthető berendezés, alkatrész, stb. Ha ezt hitelesen (harmadik fél előtt is bizonyíthatóan), nem lehet megoldani, akkor a csere a megoldás, a cél a megbízhatósági szinten alapuló légialkalmasság. Gondolj bele, mennyi féle problémával járhat egy egyszerű elázás is. Egy gázturbinás hajtómű mondjuk, hiába nagy darab vas, szinte nulla idő alatt hűtöd a turbinatárcsákat üzemi hőfokról 20 fok Celsiusra. A turbinaházat is, ami gyorsabban fog zsugorodni mint a tárcsák lapátok. Pongyolán fogalmazva, itt most az utolsó csavarig a pálya vonalán kívül került minden, és csak érvényes papírokkal jöhet(ne) vissza a játékba. A papírokon pedig vkinek ki kell jelenteni, hogy igazolhatóan nem kevesebb, mint előtte. Ehhez az igazolás módját is tisztázni kell előbb. Rendszerint 'beyond economic repair'. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 713088 | 2023. szeptember 8. 09:25 | ![]() | |
Szia 1. Azért nem feltétlenül kuka, csak mivel a legdrágább alkatrészek (forgószárny, faroklégcsavar, valószínűleg a hajtómű és a főreduktor is) sérültek valószínűleg nem javítható gazdaságosan. 2. Igen, az volt a mondás, hogy tilos beépíteni. De a valóság teljesen mást mutat: rengeteg ilyen összelegózós eset volt. Idehaza hirtelen egy jut eszembe: két Il-28-asból raktak össze egyet. | |||||
borisz | Adatlap | 713087 | 2023. szeptember 8. 09:25 | ![]() | |
Nem, ugyan arról beszélek én is. Megpróbálok másképp fogalmazni: hol van az a határ balesetes gépnél, amikor még felhasználhatóak az alkatrészei, és mikortól nem? | |||||
Muzzy | Adatlap | 713085 | 2023. szeptember 8. 00:29 | ![]() | |
Két különböző dologról beszéltek. Sárkányos azt mondja, szakmai előírás, hogy MÁSIK GÉPBE nem építhető be. Amit Te említesz, ott a sérült gépet javították. Más kérdés, hogy egy elektronikával tömött gépet mennyire gazdaságos javítani, főleg, hogy vízbe esett. Kocsiknál is gyakorlatilag kuka az az autó, amelyik elmerült vízben. Ahhoz, hogy biztonságos legyen, minden kontaktot ellenőrizni kell. Ha az autóban megszakad a gyújtás, egy pillanatra, nem gond. Légijárműnél már igen. ezuhant gépnél nem lehet tudni, hogy egy jónak tűnő berendezés, alkatrész mennyire sérült. | |||||
borisz | Adatlap | 713083 | 2023. szeptember 7. 23:50 | ![]() | |
Egyébként hol van ez a jogi határ? A hasraszállt Gripent ugye még kilakatolták, pedig abból kattintott is a pilóta. | |||||
Sennás | Adatlap | 713081 | 2023. szeptember 7. 22:28 | ![]() | |
Sennás | Adatlap | 713080 | 2023. szeptember 7. 21:55 | ![]() | |
Na ezt nem gondoltam, akkor hmmm mehet a rendőrmúzeumba:) | |||||
Sennás | Adatlap | 713079 | 2023. szeptember 7. 21:54 | ![]() | |
"katonai cucc" biztos bírja a gyűrődést. Látod a hetekig sós tengervízbe süllyedt akkus kocsikat kimentik az elsüllyedt hajókból akkor ezt is meg tudják menteni. Két pilóta bűntől ott fog hajszáritózni:) ááá vicc volt biztos műszaki gebasz volt. | |||||
sárkányos | Adatlap | 713078 | 2023. szeptember 7. 21:48 | ![]() | |
Ez a gép kuka. Az ilyen repülő eseményt szenvedett gépből bárminemű alkatrészt/ berendezést átépíteni üzemképes gépbe tilos! | |||||
Mekett | Adatlap | 713076 | 2023. szeptember 7. 21:29 | ![]() | |
Egy ilyen csobbanás után menthető még a gép? Ez ugye édesvíz, esetleg egy nagyjavítás szintű karbantartás után? Feltéve persze, hogy semmi sem deformálódott. A kérdés akár külön is értelmezhető a sárkányra, a hajtóműre és az elektronikára. Illetve más gépben felhasználhatók-e az alkatrészek? | |||||
Sennás | Adatlap | 713075 | 2023. szeptember 7. 20:59 | ![]() | |
Sennás | Adatlap | 713069 | 2023. szeptember 7. 17:42 | ![]() | |
Igen hálazégnek. Mondjuk az "magasság/ereszkedés" nem volt olyan vészes. Ha meg tudtak úszni nincs gond:) valami hajó hamar ott volt kimentette őket. Úgy el kezdett forogni lehet a farok rotor állt le (?) | |||||
borisz | Adatlap | 713067 | 2023. szeptember 7. 17:28 | ![]() | |
Viszont legalább túlélte mindenki, azt írták. | |||||
Sennás | Adatlap | 713064 | 2023. szeptember 7. 17:03 | ![]() | |
Zoli | Adatlap | 712593 | 2023. augusztus 27. 15:30 | ![]() | |
Zoli | Adatlap | 712573 | 2023. augusztus 27. 11:28 | ![]() | |
Sziasztok, Egy újabb súlyos kimenetelű esemény: www.portfolio.hu/global/20230826/sulyos-veszteseg-erte-ukrajnat-a-frontvonaltol-tavol-635799 z | |||||
vini | Adatlap | 712282 | 2023. augusztus 16. 17:33 | ![]() | |
piratvitorla | Adatlap | 712248 | 2023. augusztus 16. 08:48 | ![]() | |
Szia A katapultálás rendszere a többüléses gépeken elég bonyolult. Oktatógépeken - L-39 esetében konkrétan - mindig csak egy ülés megy, aki nem indítja a folyamatot annak nem megy el. Vadászgépek oktató változatain pl. kétüléses MiG-ek - mindkettő megy a meghatározott sorrendben. Fejlett kétüléses HARCI gépek esetében lehet állítani mi hogy legyen. F-14 esetében például tucatnyi verzió van, olyan is hogy mindkét ülés automatikusan megy, olyan is hogy csak aki meghúzza... Ennek komoly oka van. | |||||
Zoli | Adatlap | 712247 | 2023. augusztus 16. 08:25 | ![]() | |
Szia, Úgy tűnik hajtómű leállás okozta a hibát. www.msn.com/hu-hu/hirek/other/aut%C3%B3kra-zuhant-egy-mig-23-as-rep%C3%BCl%C5%91g%C3%A9p-michiganben/ar-AA1fi6S1 z | |||||
Zoli | Adatlap | 712231 | 2023. augusztus 15. 18:23 | ![]() | |
Passzolom, véletlen kattnál is mindkét szék repül? A tiszteletkör alapján inkább valami kormányvezérlő rendszer hibára gondolok, de akár hajtómű leállás is benne van, csak a népséget elkerülendő fordultak egyet. z | |||||
vini | Adatlap | 712230 | 2023. augusztus 15. 18:07 | ![]() | |
Sziasztok! Mi történhetett?Hajtómű leállás lehetett?Bár a videót nézve inkább véletlen kattintás lehetett... | |||||
Zoli | Adatlap | 712192 | 2023. augusztus 15. 08:26 | ![]() | |
Sziasztok, Egy újabb szomorú hír, de legalább a pilóták túlélték: www.origo.hu/nagyvilag/20230814-lezuhant-reulo-legi-show.html z | |||||
PETI | Adatlap | 710696 | 2023. június 24. 06:41 | ![]() | |
piratvitorla | Adatlap | 710692 | 2023. június 23. 22:34 | ![]() | |
Állítólag 6 oldalszámú vol | |||||
piratvitorla | Adatlap | 710691 | 2023. június 23. 21:50 | ![]() | |
Szia Oldalszámot? Hivatalosan még neveket se :( Eltelt két és fél nap és még egy sajtótájékoztatót se tartottak. A balesetvizsgáló iskolán azt tanították minden nap legyen min 1 sajtótájékoztató. Ha nincs előrelépés akkor még fontosabb... | |||||
Muzzy | Adatlap | 710688 | 2023. június 23. 19:47 | ![]() | |
Ott egy USA gép verte le a siklót, utána túzdelték ki a gömböket | |||||
Muzzy | Adatlap | 710687 | 2023. június 23. 19:46 | ![]() | |
Joshe, amit írtál az a műszaki meghibásodás jellegére utal, az olyan katasztrófa nem jár feltétlenül halálos eseménnyel (sikeresen kényszerleszáll a gép) Amit Pirátvitorla ír (és amit én is állítok) az a szakmai kivizsgálás szabályai alapján történő meghatározást tartalmazza, ezt pedig a Polgári Nemzetközi Repülési Szervezet (ICAO) 13 függeléke, amely kifejezetten a szakmai vizsgálatot szabályozza. | |||||
Sennás | Adatlap | 710686 | 2023. június 23. 19:43 | ![]() | |
Muzzy | Adatlap | 710685 | 2023. június 23. 19:41 | ![]() | |
A polgári repülésben (ICAO 13 Függelék) van repülőesemény, súlyos repülőesemény és baleset. Azt Pirátvitorla jól leírta, hogy mikortól számit eseménynek valami (rep szándékkal első személy a fedélzetre lép, és amig az utolsó el nem hagyja). Mintegy 20 évvel ezelőtt volt törekvés arra, hogy az állami (katonai) repülésben az USA által használt kategorizálások legyenek. Ezt az USA-ban továbbképzésen részt vevő katona, aki ebből doktorált, erőltette nagyon. Ennek vannak érdekes aspektusai, mert a besorolásokat a keletkezett károk értéke alapján próbálták meghatározni. De amikor a KBSZ-hez került az állami események kivizsgálása, akkor az állami repülés is végleg átvette a polgári kategorizálást. Azóta újból a HM hatásköre az állami események szakmai kivizsgálása. Van, amikor egy eseményt át kell minősíteni, mert pl az a baleset amelyben valaki 30 napon belül meghal. Tehát lehet, hogy az elején még csak súlyos repesemény, de 30 nap múlva már baleset. Sajnos itt egyből baleset minősítést kapott. Más területeken szokás a 4 főnél több halálos esettel járó balesetet katasztrtófának nevezni. | |||||
PETI | Adatlap | 710682 | 2023. június 23. 19:35 | ![]() | |
Sziasztok! Más forrást most nem néztem, meg lehet, hogy ezt is felületesen, de oldalszámot tudunk már? Udv KP | |||||
joshe | Adatlap | 710681 | 2023. június 23. 19:33 | ![]() | |
Csak kiegészítésül jegyezném meg, hogy nem teljesen szleng, még ha ez nem is feltétlenül tartozik ide. Mérnöki megközelítésben, katasztrofális meghibásodásról beszélhetünk, amikor a hatás hirtelen és visszafordíthatatlan, onnantól elkerülhetetlen. A kereskedelmi légiközlekedésben pl a CS-25 is tartalmazza definíció szerint, hogy Catastrophic Failure Conditions: Failure Conditions, which would prevent the continued safe flight and landing of the aeroplane. Mérnökileg, ami így jár, az katasztrofális meghibásodást szenved. Szerintem az ICAO és az FAA is használja ezt a kifejezést. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 710671 | 2023. június 23. 14:19 | ![]() | |
Hol és hol tanultad így? Amúgy még több kategória van pl. indidens, súlyos incidens stb | |||||
jammie | Adatlap | 710670 | 2023. június 23. 14:16 | ![]() | |
Én még úgy tanultam hogy ha akár egyetlen halálos áldozat is van, akkor a besorolás "katasztrófa". Ha nincs áldozat akkor baleset, vagy repülő esemény. Akkor ez nem így van, vagy valaha volt így? | |||||
piratvitorla | Adatlap | 710661 | 2023. június 23. 08:36 | ![]() | |
Szia Az a helyzet a katasztrófa kifejezés szakmai szleng. A cikkekben is azt használom. De a rep. események kategorizálásánál nem az van. | |||||
búza | Adatlap | 710660 | 2023. június 23. 08:28 | ![]() | |
Kösz Zoli! Megint tanultam valamit. | |||||
Sennás | Adatlap | 710640 | 2023. június 22. 11:46 | ![]() | |
piratvitorla | Adatlap | 710637 | 2023. június 22. 11:08 | ![]() | |
Keress rá az ottani térképre: ha igaz a helyszín MINDEN ott van plusz még "zöld" légterek is. Egyébként VFR-ben mindig kell kifelé nézni: nemcsak vezeték, hanem másik légijármű, madárcsoport, drón stb lehet... | |||||
Sennás | Adatlap | 710636 | 2023. június 22. 11:07 | ![]() | |
Sennás | Adatlap | 710633 | 2023. június 22. 11:02 | ![]() | |
Na akkor utána tud(na) járni valaki, vagy van jogosultsága belenézni pl. a Sátoraljaújhelynél Zemplén kalanpark( meg sok másik) ott is van nem1 hasonló kötélpály drótkötél ki/át-húzva . Egy ilyen "cégnek" kötelessége a hatóságok felé jelezni ha 300méter++os "hegyek kőzé" kötélpályát feszít ki? | |||||
borisz | Adatlap | 710632 | 2023. június 22. 10:50 | ![]() | |
Nem rég írta Kelepisti, hogy az ukrajnai tapasztalatok alapján már csak fűnívóban repülnek a helikopterek, és a vezeték alatti repülés is benne van a feladatokban. A horvátok meg nagyon magyarázzák, hogy volt térkép, de a pilótának is figyelnie kell. Nekem ebből az jön le, hogy a magasfeszültségű, vagy bármilyen vezetéket feltüntették, az alatta futó drótkötélpályát meg nem, a mieink meg nem tudtak róla, és úgy látszik észre sem vették. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 710630 | 2023. június 22. 10:31 | ![]() | |
Egyébként ilyen gömböket is csak oda tesznek, ahol várható alacsonyan repülő légijármű. Pl. autópályáknál mentőhelikopter. | |||||
piratvitorla | Adatlap | 710629 | 2023. június 22. 10:29 | ![]() | |
1. "Akkor mi a katasztrófa meghatározása? Az Aviation Herald szerint ez "C" minősítésű esemény." Az Aviation Herald nem jogszabály. Jogszabályban nem létezik "katasztrófa" kategória se magyar sem más jogszabályban 2. A C kategória valószínűleg az USAF-ban használt kategorizálás. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
telex.hu/belfold/2023/09/10/legibemutato-kozben-lezuhant-egy-kisrepulo-a-borgondi-repulonapon