/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25.
Mekett 716350 2023. december 3. 21:23
Válasz erre
Il-2 csapott végű kabintetővel
Il-2 csapott végű kabintetővel
Il-2 - az utolsó oldalablakok magasak
Il-2 - az utolsó oldalablakok magasak
Il-2 - az utolsó oldalablakok alacsonyak
Il-2 - az utolsó oldalablakok alacsonyak

Rengeteg fényképet és rajzot átnéztem a Sturmovikról, de pont ilyen kabint nem találtam. Leginkább a csatolt képen láthatóra hasonlít nekem - ami szégyen, mert ez egy játékból merevített kép. Nem tudom, mennyire valós ábrázolás ez.

Az általános, csapott végú kabintetőktől szerintem eltér, mert az utolsó oldalablakok csak vékony sávok - legalábbis szerintem. A neten fellelhető összes rajzon és képen viszont magasak ezek az ablakok.
Muzzy 716349 2023. december 3. 21:19
Válasz erre
Ez egy korai gyártású gép, mindkét képen jól látszik a bal szárny végénél a csűrő külső ellensúlya, (a belépő él elé vezették ki) ez csak a korai gépeken volt.
Vadász 716348 2023. december 3. 21:16
Válasz erre
Az a hátsó kabinrész leszerelhető volt. A frissen (még rajta a csillag) zsákmányolt gépen még rajta a kabin hátsó része, az átfestetten meg már nincs. Nagyon sokáig vitatkoztunk rajta, hogy ez egy hátsó lövészállásos gép-e, de a jobb oldali, korai fotó ezt egyértelművé tette. A már átfestett gépen az antenna árbos ácázva van. Fegyver ilyen természetellenes pozicióban nagyon kivételes esetben állhat. Van egy téli kép is, ahol egy Ju-86-os mellett áll egy IL-2. Na az már kérdéses, hogy ugyan ez a gép, vagy egy másik? A kép 1942 telén készült, Ilovszkojéban. A városligetben kiállított gép biztos, hogy nem ez, hanem egy nagyon korai gyártású példány. Sajnos nem találom a fotóját.
Kicsi 716347 2023. december 3. 21:08
Válasz erre
KJ-11
KJ-11
11 Сбитый Ил-2 в тылу немцев
11 Сбитый Ил-2 в тылу немцев

hátha segítség
Elnar 716346 2023. december 3. 21:06
Válasz erre
Értem mire gondolsz, a keresztes gépen tényleg a rádiótér mögött kivágott "átmeneti kétüléses" verzió látszódik. Még a géppuskát is látni vélem maximális felső állásban, ha már tudom, hol kell keresni. A bokor viszont szerintem csak álca, mint a szárnyon lévők.
Akkor viszont ez tényleg nem azonos gép a két fotón. Azért sem, mert ha igaz a tabló adata (ami, ha jól emlékszem a Reptárban lett fotózva) akkor 41-ben még nem volt megerősített törzs (amit a linkelt oldal másik lapja szerint 42-ben vezettek be)

Itt elég jól ki van vesézve az altípus: massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il2-camo/converted2seaters/transition.htm
Vadász 716345 2023. december 3. 21:05
Válasz erre
Ezt a gépet biztos, hogy nem 1941-ben, hanem 42-ben zsákmányoltuk. A külső fém erősítést csak 42-ben kezdték alkalmazni.
romsitsa 716343 2023. december 3. 20:55
Válasz erre
Teljesen mindegy, hogy lehet vagy nem, az üveg és kerete helyén egy lyuk van.
Muzzy 716342 2023. december 3. 20:51
Válasz erre
A grafikán egy sima egyszemélyes IL-2-es van. A képen lévőn elvileg lehetne csapatoknál kialakított nagyon korai barkács 2 személyes gép, de a képfelirat, mely szerint 41 nyarán Harkov közelében zsákmányoltuk, kizár bármilyen 2 személyes változatot.
Muzzy 716339 2023. december 3. 20:44
Válasz erre
Tudunk arról, hogy mir került hozzánk hadizsákmányként? Úgy rémlik, mintha 42 nyarán került hozzánk.
A szovjet csapatoknál 42 telén október környékén kezdtek kisérletezni a hátsó légtér védelmével. Először csak egy lövész nélküli SKASZ volt felszerelve (vagy UB)
Utána a csapatoknál alakítottak ki a lövésznek helyett a benzintank után. Ekkor kabintetőt simán csak levágták hátul. 42 végén kezdték el gyárilag a 2 személyes gépek gyártását.
Ha 42 ősze előtt került hozzánk. akkor csak egyszemélyes változat jöhet szóba.43 nyaráig zöld/fekete festésű volt, akár egyszemélyes, akár kétszemélyes gépről volt szó.
romsitsa 716335 2023. december 3. 20:27
Válasz erre
A csillagos gépen és a grafikán a hátsó üveg kerete ívesen csatlakozik a törzshöz, a keresztesen nincs ív, de még egy bokor is nő belőle.
Elnar 716334 2023. december 3. 20:14
Válasz erre
1527055_41614_IMAG0309
1527055_41614_IMAG0309

Nekem nem tűnik úgy hogy lőállás lenne egyik képen sem. A kereszt viszont tényleg úgy néz ki, hogy a talajjal párhuzamos.
Bár a grafika színe téves, a felségjel itt is dőlt
romsitsa 716330 2023. december 3. 19:26
Válasz erre
A csillagos gép üvege ép, a keresztesen meg van valami lőállás?
Egyébként a szemem csal vagy a kereszt valóban ferde a gép tengelyéhez képest? Mintha a talajjal lenne párhuzamos.
Muzzy 716318 2023. december 3. 16:38
Válasz erre
Solyom által becsatolt képen NEM IL-2M3-as gép van!
Annak jellemzője, hogy kétszemélyes volt, nyilazott szárnykonzolokkal. Azon már nem volt rajta kívülről a törzs hátsó felén a tetején lévő két hosszmerevítő (ez eleve a fa gyártású törshátsókon volt csak. Ennek gyártása ha jól emlékszem 43 végén 44 elején kezdődött.
A képen fekete/zöld festésű, egyszemélyes, fatörzshátsós merevítős gép van.
A zöld/fekete festést 43 augusztusában váltotta az új színséma. Ezek alapján NEM lehet IL-2M3. (A szovjet/orosz irodalom nem is ismeri ezt a jelölést hivatalosan, elvileg kétszemélyes nyilazott szárnykonzolos IL-2-esnek hívták.
TheWhitedeath 716308 2023. december 3. 13:35
Válasz erre
A lajstromszáma elvileg 0.002 volt, hátha ez segít valamit.🙂 típusa pedig Il-2/3m
Elnar 716297 2023. december 3. 09:58
Válasz erre
Tények, amit gyorsan megállapítottam a szovjet gépekhez nem értve (színazonosítást meg sem próbálva):
- A foltminta egy az egyben a zöld-fekete gépekének az egyik variációja.
- Ha tényleg ugyanarról a gépről van a két fotó, akkor nem egyidőben készült, mivel más a jelzés
- A fehér sáv nagyobb mint a trikolór egyharmados mérete, és a felső éle pont a vörös csillag oldalsó szárának tetejével, az alsó éle pedig a csillag aljávalfut.
Hipotézis:
A zsákmányolt gép közvetlen utána lefotózásra került, jobb oldalról, még eredeti jelzésekkel. Később magyar felségjelet kapott. Ehhez fekete és fehér festék volt, így kézenfekvő volt a fekete foltozáson lévő vörös csillagot a magyar fekete festékkel eltüntetni. Valószínűleg nem fedte jól. Sok fotón látszik, hogy a nemzeti színű sávból mozgás közben csak a fehér felismerhető, így csak azt festették fel, mert ilyen jelzése másnak úgysem volt (hogy gyorsaságból, vagy mert nem volt más festék, az kérdéses). A második rétegként felkerülő fehér sáv így pont akkora lett, hogy a fekete alól még mindig átütő vörös csillag legnagyobb részét eltakarja
Muzzy 716296 2023. december 3. 09:31
Válasz erre
Ez egy fa törzshátsóval készült gép, jól látszik a két külső megerősítö hossztartó.
A vörös csillag csúcsa magasabban van, mint a világos vízszintes sáv a függőleges vezérik/oldalkormány együttesen.
Ez egy egyszemélyes gép, 42 telén tértek át a kétszeméyles gépek gyártására, ekkor még nem nyilazott szárnnyal.
Szerintem ez zöld/fekete festésű gép. A második képen jól átszik, hogy még fényes festés, szerintem a gép nem sokat repült, mielőtt zsákmányoltuk. A friss AMT festékek félfényes, majdnem fényesek voltak, de gyorsan mattultak.
Vadász 716292 2023. december 3. 04:50
Válasz erre
solyom 716289 2023. december 2. 23:52
Válasz erre
Il-2 (01)
Il-2 (01)

Ez a kép állítólag a másik feléről készült...
Muzzy 716281 2023. december 2. 20:25
Válasz erre
Hm, 43myaráig egységesen fekete/zöld festést használtak, 43 nyarán (augusztus) tértek át a vadászoknál az AMT11/12 festésre, a nem vadászoknál meg a AMT1/AMT7/12 (zöld/barna/SÖTTSZÜRKE!) Elvileg a sötétszürkével akarták a feketét kiváltani ezért az AMT12 új állapotban közel volt a feketéhez, de gyorsan fakult.
massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/quickguide/quickguide.htm
Vadász 716279 2023. december 2. 20:07
Válasz erre
András, valahol találtam a másik oldalról is képet. Annak alapján meg kell saját magam cáfolnom. A függőleges vezérsikon lévő fehér sáv nem orosz alakulat jelzés volt, hanem a magyar alakulatok festették fel, egyszerűen a felségjelzés eltakarása végett. A trikolor későbbi felfestéséről nincs dokunmentáció.
Vadász 716278 2023. december 2. 20:05
Válasz erre
Sajnos ennek a grafikának nincs valóság alapja.
Vadász 716277 2023. december 2. 20:04
Válasz erre
Ebben az időben az AMT-6 fekete/AMT-4 zöld volt a szabvány. Az AMT-1 szürkés homokot csak kiegészítő színnek használták egyedi megoldásként, nem volt része a tervezett folttérképnek.
Varjúbácsi 716274 2023. december 2. 19:50
Válasz erre
Köszönöm. Ezt a rajzot sajnos ismerem, szerintem semmi valóságalapja nincs. Ha zsákmányoltuk a gépet, nem valószínű, hogy átfestették, az oroszok pedig abban az időben a zöld-fekete-homok festést használták. Ha mégis átfestették, ezeknek a színeknek semmi köze az akkor használt magyar repülős színekhez.
Elnar 716272 2023. december 2. 19:37
Válasz erre
Varjúbácsi 716270 2023. december 2. 19:16
Válasz erre
hungarianphoto
hungarianphoto

Sziasztok!
Létezik erről a gépről még valami fotó?
Faboo78 715176 2023. november 5. 12:24
Válasz erre
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-01
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-01
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-02
Fokker CVE-HA-EJB-Csepel WM-02

Fokker CVE, HA-EJB, gyári szám 2103, Csepel WM gyári repülőterén 1934 körül
ssanyi 714696 2023. október 23. 16:20
Válasz erre
Freddy 714693 2023. október 23. 14:07
Válasz erre
Ez milyen gép, He-111?
www.valaszonline.hu/wp-content/uploads/2023/10/felderito-repulesen-kubicza-1023x675.jpg
(Annak a Kubicza Jánosnak a repülőgépe, aki 1956-ban a Mecsekben vezette a felkelőket- a 2. vh-ban a keleti fronton felderítőrepülőként szolgált)
Zoli 714528 2023. október 17. 19:32
Válasz erre
Podva 714226 2023. október 6. 17:57
Válasz erre
DO 215 MG15
DO 215 MG15

Fix tuti, hogy megmaradt az MG 15. Nem cseréltek fegyverzetet.
Üdv Viktor
Toth_Gabor 714197 2023. október 5. 22:39
Válasz erre
Üdv!

Szeretném kérdezni, hogy a Dornier-215B gépek esetében szintén Gebauer géppuskákat használt az MKHL vagy ez a kis kontingens megmaradt az eredeti német állapotában?
Az online elérhető fotók ill, az SBS rajza alapján 5 géppuska volt felszerelve de nem tudom a tipust megállapitani.

Előre is köszönöm,
G.
Podva 712471 2023. augusztus 24. 06:03
Válasz erre
Igen, bocs nem olvastam végig... A háborúban utoljára április 22-én szálltak fel :) A bevetési könyv szerint, ahogy korábban írták valóban március 27-én repültek el Grosspettersdorfba.
magyaralba 712470 2023. augusztus 23. 21:28
Válasz erre
Nagyon szépen köszönöm az infót...
pmheros 712469 2023. augusztus 23. 21:27
Válasz erre
Üdv!

légtérből ?

1945. március 23-25 közt Kenyeriből Szombathely-Vát repülőterére költöztek a vadászaink. Onnan meg 26-27 -én repültek Grosspetersdorf -ba, majd 29 -én Weiner-Neustadt -ba.

M.Szabó Miklós: A Magyar Királyi Honvéd Légierő című könyve. Javaslom neked is átolvasásra, mert lehet rosszul olvasok a sorok között, és nem pontos az általam kibányászott információ a könyv 278-279. oldaláról.

Punka György: A "Messzer" 87-89.oldalai is szintén olvasásra érdemesek. ..meg úgy az egész csodálatos könyv is ;)

Üdv.: pmheros
Podva 712468 2023. augusztus 23. 21:11
Válasz erre
magyaralba 712464 2023. augusztus 23. 19:21
Válasz erre
Sziasztok!

Tudja-e valaki, van-e információ róla hogy melyik nap (dátum) volt az a nap amikor utoljára szállt fel magyar légtérből Bf-109?
Toth_Gabor 711698 2023. július 30. 20:47
Válasz erre
Köszönöm a részleteket, igy szerintem minden tiszta...
J_K 711672 2023. július 29. 21:29
Válasz erre
Szia!

A sárga 13 törzse belül festetlen volt -a gyári számot viszont kézzel belefestették- (fotóm van róla). A szárny alul teljesen festett (ellentétben sok más Diana-géppel).
A motorburkolat, orrhűtő belül festetlen (szintén van róla fotóm). A futószár festett, a futóakna a neubibergi fotón festettnek tűnik. A futóműburkolat felső (mozgó) lemeze a belső oldalon sötétebb, mint a többi belső rész. Én azt 02-re festeném, a többit 76-ra.
A futóműburkolat kívül egységes 76.
Toth_Gabor 711668 2023. július 29. 19:58
Válasz erre
Szia, Köszönöm a választ!

Még egy utolsó kérdés. Anno nagyon régen Fóth Gábor emlitette a K-4-es messzere cikkében hogy a nagyon kései gépeken a belső részek már nem feltétlen voltak RLM2-re fújva. Igaz ez egy ilyen kései G-10-re is? (Futóakna, aknafedelek, hűtők belső részei)
J_K 711664 2023. július 29. 17:58
Válasz erre
Szia!

Igen, a sárga 13 is WNF/Diana gyártású gép volt.

A kék 11-ről azóta sem láttam fotót.
Én a fehér 4, fehér 12, fekete 6, fekete 7, fekete 15, fekete 16, sárga 13 és piros 12 G-10-ekről ismerek csak.
J_K 711663 2023. július 29. 17:54
Válasz erre
Szia!

Azt hiszem a Makettshop-ban igen.
Toth_Gabor 711652 2023. július 29. 10:19
Válasz erre
Kedves Sándor!

A kék 11-ről azóta sem került elő fotó?

Igy a sárga 13 kerül hamarosan az asztalomra, az SBS D48029-es matrica felhasználásával.
Amiben viszont továbbra is bizonytalan vagyok, hogy az Eduard G-10 WNF/Diana (84182 weekend) készlete a megfelelő-e ehhez... (a lenti hozzászólások alapján asszem igen)

Üdv, Gábor
Toth_Gabor 711651 2023. július 29. 10:12
Válasz erre
Sziasztok!
A könyv online kereskedésben elérhető valahol?
Bald 711648 2023. július 29. 09:14
Válasz erre
Támogatom Propellerfanatic hozzászólását!
Egy könyv tényleg nem ártana vagy legalább egy részletes tanulmány a témáról, mert biztos, hogy sokakat érdekelne.
Még egyszer köszönöm Viktor a segítséget.
Bár még sok kérdésem lenne, de nem faggatlak!

Üdv. Gergő
SSZABI 711647 2023. július 29. 07:20
Válasz erre
Köszönöm a gyors választ ;) Így el is dőlt, hogy nem építek most sem magyar gépet...
pmheros 711645 2023. július 28. 19:47
Válasz erre
Üdv!

Március elején a Makett újdonságok topikban már kicsit nézelődtem a készlettel kapcsolatosan. Akkor ezeket írtam össze:
Ha az volt a céljuk hogy egy egyszerűen festhető gép is legyen a készletben, akkor lehet mellényúltak. Még az sem kizárt, hogy a felső szín nem homogén zöld (mint ahogy ábrázolják), hanem foltos volt.
További súlyos megjelenítési hiba az oldalnézeti képükön, hogy a függőlegesen lévő trikolór alja a vízszintes vezérsíktól felfelé létezik csupán. Pont ahogy az új előírásoknak megfelelően lennie kell.
Archív fotón egyértelműen azonosítható, hogy az új keskeny trikolór alatt meghagyták a régi teljes oldalkormányra osztott széles magyar "zászlót" is. Pontosabban fogalmazva részlegesen, és elégtelen mennyiségben takarták volna a régit felülfestéssel. De nem sikerült, mert határozottan jól látható.
További apróság a V1 96 számjelölési szakasz, helyesen V-1 96 osztású. És így helyesen a kellő távolságra is kerül a két első karakter egymástól.

Üdv.: pmheros
SSZABI 711637 2023. július 28. 18:22
Válasz erre
cr-32.jpeg
cr-32.jpeg
Fiat-CR.32bis-profiles-by-Model-Airplane-International-Oct-2006-page-45
Fiat-CR.32bis-profiles-by-Model-Airplane-International-Oct-2006-page-45

Sziasztok!

Nem vagyok járatos magyar témában, de lenne egy kérdésem: az Italeri 1/72-es Cr.32 festési lehetőségei közül ez a zöld, nem mintás festés ezekkel a jelzésekkel a fantázia szüleménye vagy használható?
Próbáltam keresni róla képet, de csak az www.avia-info.hu oldalán leltem fotót, az meg nekem nem egyértelmű...
Előre is köszönöm a segítséget!
Propellerfanatic 711614 2023. július 27. 19:36
Válasz erre
Szerintem, ha ebből a témából is faragna valaki egy könyvet, az is sokakat érdekelne. Engem mindenképpen.
Üdv
Podva 711613 2023. július 27. 19:23
Válasz erre
A 225 db „W” jelzésű gépből kb. 130-ról tudom, hogy melyik szádhoz, de legalább, hogy melyik osztályhoz került. (a fennmaradt ezredparancsokból, a 101/3. bevetési könyvéből, és repnaplókból, stb.) Azonban nem volt törvényszerű, hogy 1-1 gép ugyan abban a században fejezte be a pályafutását, mint amiben kezdte.
Előfordult, hogy a sérült és javított gépek nem ahhoz az alegységhez kerültek vissza, mint amelyben korábban voltak.
Az is érdekes, hogy az I. osztály 1944 folyamán folyamatosan „átadogatta” a „nem methanolos”, illetve a 20 mmm-es ágyúval szerelt gépeit a II. osztálynak, illetve a II. osztályon belül is volt vándorlás a „harci” 101/4. és 101/5. is leadta régebbi 109-eseit a kiképző 101/6.-nak.
Röviden, nem lehet kimondani, hogy ez vagy az a gép az I. osztálynál volt, inkább csak azt, hogy pl. a W-1+22, 1944 november 13-ig az 101/I. osztálynál volt utána a 101/4.-nél.
Üdv Viktor
TAMÁS78 711612 2023. július 27. 18:04
Válasz erre
Ezt az összefoglalót én is köszönöm!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25.