<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25. |
Mekett | Adatlap | 716350 | 2023. december 3. 21:23 | ![]() | |
Muzzy | Adatlap | 716349 | 2023. december 3. 21:19 | ![]() | |
Ez egy korai gyártású gép, mindkét képen jól látszik a bal szárny végénél a csűrő külső ellensúlya, (a belépő él elé vezették ki) ez csak a korai gépeken volt. | |||||
Vadász | Adatlap | 716348 | 2023. december 3. 21:16 | ![]() | |
Az a hátsó kabinrész leszerelhető volt. A frissen (még rajta a csillag) zsákmányolt gépen még rajta a kabin hátsó része, az átfestetten meg már nincs. Nagyon sokáig vitatkoztunk rajta, hogy ez egy hátsó lövészállásos gép-e, de a jobb oldali, korai fotó ezt egyértelművé tette. A már átfestett gépen az antenna árbos ácázva van. Fegyver ilyen természetellenes pozicióban nagyon kivételes esetben állhat. Van egy téli kép is, ahol egy Ju-86-os mellett áll egy IL-2. Na az már kérdéses, hogy ugyan ez a gép, vagy egy másik? A kép 1942 telén készült, Ilovszkojéban. A városligetben kiállított gép biztos, hogy nem ez, hanem egy nagyon korai gyártású példány. Sajnos nem találom a fotóját. | |||||
Kicsi | Adatlap | 716347 | 2023. december 3. 21:08 | ![]() | |
Elnar | Adatlap | 716346 | 2023. december 3. 21:06 | ![]() | |
Értem mire gondolsz, a keresztes gépen tényleg a rádiótér mögött kivágott "átmeneti kétüléses" verzió látszódik. Még a géppuskát is látni vélem maximális felső állásban, ha már tudom, hol kell keresni. A bokor viszont szerintem csak álca, mint a szárnyon lévők. Akkor viszont ez tényleg nem azonos gép a két fotón. Azért sem, mert ha igaz a tabló adata (ami, ha jól emlékszem a Reptárban lett fotózva) akkor 41-ben még nem volt megerősített törzs (amit a linkelt oldal másik lapja szerint 42-ben vezettek be) Itt elég jól ki van vesézve az altípus: massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il2-camo/converted2seaters/transition.htm | |||||
Vadász | Adatlap | 716345 | 2023. december 3. 21:05 | ![]() | |
Ezt a gépet biztos, hogy nem 1941-ben, hanem 42-ben zsákmányoltuk. A külső fém erősítést csak 42-ben kezdték alkalmazni. | |||||
romsitsa | Adatlap | 716343 | 2023. december 3. 20:55 | ![]() | |
Teljesen mindegy, hogy lehet vagy nem, az üveg és kerete helyén egy lyuk van. | |||||
Muzzy | Adatlap | 716342 | 2023. december 3. 20:51 | ![]() | |
A grafikán egy sima egyszemélyes IL-2-es van. A képen lévőn elvileg lehetne csapatoknál kialakított nagyon korai barkács 2 személyes gép, de a képfelirat, mely szerint 41 nyarán Harkov közelében zsákmányoltuk, kizár bármilyen 2 személyes változatot. | |||||
Muzzy | Adatlap | 716339 | 2023. december 3. 20:44 | ![]() | |
Tudunk arról, hogy mir került hozzánk hadizsákmányként? Úgy rémlik, mintha 42 nyarán került hozzánk. A szovjet csapatoknál 42 telén október környékén kezdtek kisérletezni a hátsó légtér védelmével. Először csak egy lövész nélküli SKASZ volt felszerelve (vagy UB) Utána a csapatoknál alakítottak ki a lövésznek helyett a benzintank után. Ekkor kabintetőt simán csak levágták hátul. 42 végén kezdték el gyárilag a 2 személyes gépek gyártását. Ha 42 ősze előtt került hozzánk. akkor csak egyszemélyes változat jöhet szóba.43 nyaráig zöld/fekete festésű volt, akár egyszemélyes, akár kétszemélyes gépről volt szó. | |||||
romsitsa | Adatlap | 716335 | 2023. december 3. 20:27 | ![]() | |
A csillagos gépen és a grafikán a hátsó üveg kerete ívesen csatlakozik a törzshöz, a keresztesen nincs ív, de még egy bokor is nő belőle. | |||||
Elnar | Adatlap | 716334 | 2023. december 3. 20:14 | ![]() | |
Nekem nem tűnik úgy hogy lőállás lenne egyik képen sem. A kereszt viszont tényleg úgy néz ki, hogy a talajjal párhuzamos. Bár a grafika színe téves, a felségjel itt is dőlt | |||||
romsitsa | Adatlap | 716330 | 2023. december 3. 19:26 | ![]() | |
A csillagos gép üvege ép, a keresztesen meg van valami lőállás? Egyébként a szemem csal vagy a kereszt valóban ferde a gép tengelyéhez képest? Mintha a talajjal lenne párhuzamos. | |||||
Muzzy | Adatlap | 716318 | 2023. december 3. 16:38 | ![]() | |
Solyom által becsatolt képen NEM IL-2M3-as gép van! Annak jellemzője, hogy kétszemélyes volt, nyilazott szárnykonzolokkal. Azon már nem volt rajta kívülről a törzs hátsó felén a tetején lévő két hosszmerevítő (ez eleve a fa gyártású törshátsókon volt csak. Ennek gyártása ha jól emlékszem 43 végén 44 elején kezdődött. A képen fekete/zöld festésű, egyszemélyes, fatörzshátsós merevítős gép van. A zöld/fekete festést 43 augusztusában váltotta az új színséma. Ezek alapján NEM lehet IL-2M3. (A szovjet/orosz irodalom nem is ismeri ezt a jelölést hivatalosan, elvileg kétszemélyes nyilazott szárnykonzolos IL-2-esnek hívták. | |||||
TheWhitedeath | Adatlap | 716308 | 2023. december 3. 13:35 | ![]() | |
A lajstromszáma elvileg 0.002 volt, hátha ez segít valamit.🙂 típusa pedig Il-2/3m | |||||
Elnar | Adatlap | 716297 | 2023. december 3. 09:58 | ![]() | |
Tények, amit gyorsan megállapítottam a szovjet gépekhez nem értve (színazonosítást meg sem próbálva): - A foltminta egy az egyben a zöld-fekete gépekének az egyik variációja. - Ha tényleg ugyanarról a gépről van a két fotó, akkor nem egyidőben készült, mivel más a jelzés - A fehér sáv nagyobb mint a trikolór egyharmados mérete, és a felső éle pont a vörös csillag oldalsó szárának tetejével, az alsó éle pedig a csillag aljávalfut. Hipotézis: A zsákmányolt gép közvetlen utána lefotózásra került, jobb oldalról, még eredeti jelzésekkel. Később magyar felségjelet kapott. Ehhez fekete és fehér festék volt, így kézenfekvő volt a fekete foltozáson lévő vörös csillagot a magyar fekete festékkel eltüntetni. Valószínűleg nem fedte jól. Sok fotón látszik, hogy a nemzeti színű sávból mozgás közben csak a fehér felismerhető, így csak azt festették fel, mert ilyen jelzése másnak úgysem volt (hogy gyorsaságból, vagy mert nem volt más festék, az kérdéses). A második rétegként felkerülő fehér sáv így pont akkora lett, hogy a fekete alól még mindig átütő vörös csillag legnagyobb részét eltakarja | |||||
Muzzy | Adatlap | 716296 | 2023. december 3. 09:31 | ![]() | |
Ez egy fa törzshátsóval készült gép, jól látszik a két külső megerősítö hossztartó. A vörös csillag csúcsa magasabban van, mint a világos vízszintes sáv a függőleges vezérik/oldalkormány együttesen. Ez egy egyszemélyes gép, 42 telén tértek át a kétszeméyles gépek gyártására, ekkor még nem nyilazott szárnnyal. Szerintem ez zöld/fekete festésű gép. A második képen jól átszik, hogy még fényes festés, szerintem a gép nem sokat repült, mielőtt zsákmányoltuk. A friss AMT festékek félfényes, majdnem fényesek voltak, de gyorsan mattultak. | |||||
Vadász | Adatlap | 716292 | 2023. december 3. 04:50 | ![]() | |
Ezt kerestem! | |||||
solyom | Adatlap | 716289 | 2023. december 2. 23:52 | ![]() | |
Ez a kép állítólag a másik feléről készült... | |||||
Muzzy | Adatlap | 716281 | 2023. december 2. 20:25 | ![]() | |
Hm, 43myaráig egységesen fekete/zöld festést használtak, 43 nyarán (augusztus) tértek át a vadászoknál az AMT11/12 festésre, a nem vadászoknál meg a AMT1/AMT7/12 (zöld/barna/SÖTTSZÜRKE!) Elvileg a sötétszürkével akarták a feketét kiváltani ezért az AMT12 új állapotban közel volt a feketéhez, de gyorsan fakult. massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/quickguide/quickguide.htm | |||||
Vadász | Adatlap | 716279 | 2023. december 2. 20:07 | ![]() | |
András, valahol találtam a másik oldalról is képet. Annak alapján meg kell saját magam cáfolnom. A függőleges vezérsikon lévő fehér sáv nem orosz alakulat jelzés volt, hanem a magyar alakulatok festették fel, egyszerűen a felségjelzés eltakarása végett. A trikolor későbbi felfestéséről nincs dokunmentáció. | |||||
Vadász | Adatlap | 716278 | 2023. december 2. 20:05 | ![]() | |
Sajnos ennek a grafikának nincs valóság alapja. | |||||
Vadász | Adatlap | 716277 | 2023. december 2. 20:04 | ![]() | |
Ebben az időben az AMT-6 fekete/AMT-4 zöld volt a szabvány. Az AMT-1 szürkés homokot csak kiegészítő színnek használták egyedi megoldásként, nem volt része a tervezett folttérképnek. | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 716274 | 2023. december 2. 19:50 | ![]() | |
Köszönöm. Ezt a rajzot sajnos ismerem, szerintem semmi valóságalapja nincs. Ha zsákmányoltuk a gépet, nem valószínű, hogy átfestették, az oroszok pedig abban az időben a zöld-fekete-homok festést használták. Ha mégis átfestették, ezeknek a színeknek semmi köze az akkor használt magyar repülős színekhez. | |||||
Elnar | Adatlap | 716272 | 2023. december 2. 19:37 | ![]() | |
Varjúbácsi | Adatlap | 716270 | 2023. december 2. 19:16 | ![]() | |
Faboo78 | Adatlap | 715176 | 2023. november 5. 12:24 | ![]() | |
ssanyi | Adatlap | 714696 | 2023. október 23. 16:20 | ![]() | |
Freddy | Adatlap | 714693 | 2023. október 23. 14:07 | ![]() | |
Ez milyen gép, He-111? www.valaszonline.hu/wp-content/uploads/2023/10/felderito-repulesen-kubicza-1023x675.jpg (Annak a Kubicza Jánosnak a repülőgépe, aki 1956-ban a Mecsekben vezette a felkelőket- a 2. vh-ban a keleti fronton felderítőrepülőként szolgált) | |||||
Zoli | Adatlap | 714528 | 2023. október 17. 19:32 | ![]() | |
"Azok a csodálatos férfiak": www.msn.com/hu-hu/hirek/other/elpusztult-m%C3%A9gis-t%C3%BAl%C3%A9lte-levente-%C3%BAjra-rep%C3%BCl/ar-AA1incIZ z | |||||
Podva | Adatlap | 714226 | 2023. október 6. 17:57 | ![]() | |
Fix tuti, hogy megmaradt az MG 15. Nem cseréltek fegyverzetet. Üdv Viktor | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 714197 | 2023. október 5. 22:39 | ![]() | |
Üdv! Szeretném kérdezni, hogy a Dornier-215B gépek esetében szintén Gebauer géppuskákat használt az MKHL vagy ez a kis kontingens megmaradt az eredeti német állapotában? Az online elérhető fotók ill, az SBS rajza alapján 5 géppuska volt felszerelve de nem tudom a tipust megállapitani. Előre is köszönöm, G. | |||||
Podva | Adatlap | 712471 | 2023. augusztus 24. 06:03 | ![]() | |
Igen, bocs nem olvastam végig... A háborúban utoljára április 22-én szálltak fel :) A bevetési könyv szerint, ahogy korábban írták valóban március 27-én repültek el Grosspettersdorfba. | |||||
magyaralba | Adatlap | 712470 | 2023. augusztus 23. 21:28 | ![]() | |
Nagyon szépen köszönöm az infót... | |||||
pmheros | Adatlap | 712469 | 2023. augusztus 23. 21:27 | ![]() | |
Üdv! légtérből ? 1945. március 23-25 közt Kenyeriből Szombathely-Vát repülőterére költöztek a vadászaink. Onnan meg 26-27 -én repültek Grosspetersdorf -ba, majd 29 -én Weiner-Neustadt -ba. M.Szabó Miklós: A Magyar Királyi Honvéd Légierő című könyve. Javaslom neked is átolvasásra, mert lehet rosszul olvasok a sorok között, és nem pontos az általam kibányászott információ a könyv 278-279. oldaláról. Punka György: A "Messzer" 87-89.oldalai is szintén olvasásra érdemesek. ..meg úgy az egész csodálatos könyv is ;) Üdv.: pmheros | |||||
Podva | Adatlap | 712468 | 2023. augusztus 23. 21:11 | ![]() | |
1945 április 22. | |||||
magyaralba | Adatlap | 712464 | 2023. augusztus 23. 19:21 | ![]() | |
Sziasztok! Tudja-e valaki, van-e információ róla hogy melyik nap (dátum) volt az a nap amikor utoljára szállt fel magyar légtérből Bf-109? | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 711698 | 2023. július 30. 20:47 | ![]() | |
Köszönöm a részleteket, igy szerintem minden tiszta... | |||||
J_K | Adatlap | 711672 | 2023. július 29. 21:29 | ![]() | |
Szia! A sárga 13 törzse belül festetlen volt -a gyári számot viszont kézzel belefestették- (fotóm van róla). A szárny alul teljesen festett (ellentétben sok más Diana-géppel). A motorburkolat, orrhűtő belül festetlen (szintén van róla fotóm). A futószár festett, a futóakna a neubibergi fotón festettnek tűnik. A futóműburkolat felső (mozgó) lemeze a belső oldalon sötétebb, mint a többi belső rész. Én azt 02-re festeném, a többit 76-ra. A futóműburkolat kívül egységes 76. | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 711668 | 2023. július 29. 19:58 | ![]() | |
Szia, Köszönöm a választ! Még egy utolsó kérdés. Anno nagyon régen Fóth Gábor emlitette a K-4-es messzere cikkében hogy a nagyon kései gépeken a belső részek már nem feltétlen voltak RLM2-re fújva. Igaz ez egy ilyen kései G-10-re is? (Futóakna, aknafedelek, hűtők belső részei) | |||||
J_K | Adatlap | 711664 | 2023. július 29. 17:58 | ![]() | |
Szia! Igen, a sárga 13 is WNF/Diana gyártású gép volt. A kék 11-ről azóta sem láttam fotót. Én a fehér 4, fehér 12, fekete 6, fekete 7, fekete 15, fekete 16, sárga 13 és piros 12 G-10-ekről ismerek csak. | |||||
J_K | Adatlap | 711663 | 2023. július 29. 17:54 | ![]() | |
Toth_Gabor | Adatlap | 711652 | 2023. július 29. 10:19 | ![]() | |
Kedves Sándor! A kék 11-ről azóta sem került elő fotó? Igy a sárga 13 kerül hamarosan az asztalomra, az SBS D48029-es matrica felhasználásával. Amiben viszont továbbra is bizonytalan vagyok, hogy az Eduard G-10 WNF/Diana (84182 weekend) készlete a megfelelő-e ehhez... (a lenti hozzászólások alapján asszem igen) Üdv, Gábor | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 711651 | 2023. július 29. 10:12 | ![]() | |
Sziasztok! A könyv online kereskedésben elérhető valahol? | |||||
Bald | Adatlap | 711648 | 2023. július 29. 09:14 | ![]() | |
Támogatom Propellerfanatic hozzászólását! Egy könyv tényleg nem ártana vagy legalább egy részletes tanulmány a témáról, mert biztos, hogy sokakat érdekelne. Még egyszer köszönöm Viktor a segítséget. Bár még sok kérdésem lenne, de nem faggatlak! Üdv. Gergő | |||||
SSZABI | Adatlap | 711647 | 2023. július 29. 07:20 | ![]() | |
Köszönöm a gyors választ ;) Így el is dőlt, hogy nem építek most sem magyar gépet... | |||||
pmheros | Adatlap | 711645 | 2023. július 28. 19:47 | ![]() | |
Üdv! Március elején a Makett újdonságok topikban már kicsit nézelődtem a készlettel kapcsolatosan. Akkor ezeket írtam össze: Ha az volt a céljuk hogy egy egyszerűen festhető gép is legyen a készletben, akkor lehet mellényúltak. Még az sem kizárt, hogy a felső szín nem homogén zöld (mint ahogy ábrázolják), hanem foltos volt. További súlyos megjelenítési hiba az oldalnézeti képükön, hogy a függőlegesen lévő trikolór alja a vízszintes vezérsíktól felfelé létezik csupán. Pont ahogy az új előírásoknak megfelelően lennie kell. Archív fotón egyértelműen azonosítható, hogy az új keskeny trikolór alatt meghagyták a régi teljes oldalkormányra osztott széles magyar "zászlót" is. Pontosabban fogalmazva részlegesen, és elégtelen mennyiségben takarták volna a régit felülfestéssel. De nem sikerült, mert határozottan jól látható. További apróság a V1 96 számjelölési szakasz, helyesen V-1 96 osztású. És így helyesen a kellő távolságra is kerül a két első karakter egymástól. Üdv.: pmheros | |||||
SSZABI | Adatlap | 711637 | 2023. július 28. 18:22 | ![]() | |
Sziasztok! Nem vagyok járatos magyar témában, de lenne egy kérdésem: az Italeri 1/72-es Cr.32 festési lehetőségei közül ez a zöld, nem mintás festés ezekkel a jelzésekkel a fantázia szüleménye vagy használható? Próbáltam keresni róla képet, de csak az www.avia-info.hu oldalán leltem fotót, az meg nekem nem egyértelmű... Előre is köszönöm a segítséget! | |||||
Propellerfanatic | Adatlap | 711614 | 2023. július 27. 19:36 | ![]() | |
Szerintem, ha ebből a témából is faragna valaki egy könyvet, az is sokakat érdekelne. Engem mindenképpen. Üdv | |||||
Podva | Adatlap | 711613 | 2023. július 27. 19:23 | ![]() | |
A 225 db „W” jelzésű gépből kb. 130-ról tudom, hogy melyik szádhoz, de legalább, hogy melyik osztályhoz került. (a fennmaradt ezredparancsokból, a 101/3. bevetési könyvéből, és repnaplókból, stb.) Azonban nem volt törvényszerű, hogy 1-1 gép ugyan abban a században fejezte be a pályafutását, mint amiben kezdte. Előfordult, hogy a sérült és javított gépek nem ahhoz az alegységhez kerültek vissza, mint amelyben korábban voltak. Az is érdekes, hogy az I. osztály 1944 folyamán folyamatosan „átadogatta” a „nem methanolos”, illetve a 20 mmm-es ágyúval szerelt gépeit a II. osztálynak, illetve a II. osztályon belül is volt vándorlás a „harci” 101/4. és 101/5. is leadta régebbi 109-eseit a kiképző 101/6.-nak. Röviden, nem lehet kimondani, hogy ez vagy az a gép az I. osztálynál volt, inkább csak azt, hogy pl. a W-1+22, 1944 november 13-ig az 101/I. osztálynál volt utána a 101/4.-nél. Üdv Viktor | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 711612 | 2023. július 27. 18:04 | ![]() | |
Ezt az összefoglalót én is köszönöm! |
<<< Vissza | Tovább >>> |
Rengeteg fényképet és rajzot átnéztem a Sturmovikról, de pont ilyen kabint nem találtam. Leginkább a csatolt képen láthatóra hasonlít nekem - ami szégyen, mert ez egy játékból merevített kép. Nem tudom, mennyire valós ábrázolás ez.
Az általános, csapott végú kabintetőktől szerintem eltér, mert az utolsó oldalablakok csak vékony sávok - legalábbis szerintem. A neten fellelhető összes rajzon és képen viszont magasak ezek az ablakok.