<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25. |
Elnar | Adatlap | 716346 | 2023. december 3. 21:06 | ![]() | |
Vadász | Adatlap | 716345 | 2023. december 3. 21:05 | ![]() | |
Ezt a gépet biztos, hogy nem 1941-ben, hanem 42-ben zsákmányoltuk. A külső fém erősítést csak 42-ben kezdték alkalmazni. | |||||
romsitsa | Adatlap | 716343 | 2023. december 3. 20:55 | ![]() | |
Teljesen mindegy, hogy lehet vagy nem, az üveg és kerete helyén egy lyuk van. | |||||
Muzzy | Adatlap | 716342 | 2023. december 3. 20:51 | ![]() | |
A grafikán egy sima egyszemélyes IL-2-es van. A képen lévőn elvileg lehetne csapatoknál kialakított nagyon korai barkács 2 személyes gép, de a képfelirat, mely szerint 41 nyarán Harkov közelében zsákmányoltuk, kizár bármilyen 2 személyes változatot. | |||||
Muzzy | Adatlap | 716339 | 2023. december 3. 20:44 | ![]() | |
Tudunk arról, hogy mir került hozzánk hadizsákmányként? Úgy rémlik, mintha 42 nyarán került hozzánk. A szovjet csapatoknál 42 telén október környékén kezdtek kisérletezni a hátsó légtér védelmével. Először csak egy lövész nélküli SKASZ volt felszerelve (vagy UB) Utána a csapatoknál alakítottak ki a lövésznek helyett a benzintank után. Ekkor kabintetőt simán csak levágták hátul. 42 végén kezdték el gyárilag a 2 személyes gépek gyártását. Ha 42 ősze előtt került hozzánk. akkor csak egyszemélyes változat jöhet szóba.43 nyaráig zöld/fekete festésű volt, akár egyszemélyes, akár kétszemélyes gépről volt szó. | |||||
romsitsa | Adatlap | 716335 | 2023. december 3. 20:27 | ![]() | |
A csillagos gépen és a grafikán a hátsó üveg kerete ívesen csatlakozik a törzshöz, a keresztesen nincs ív, de még egy bokor is nő belőle. | |||||
Elnar | Adatlap | 716334 | 2023. december 3. 20:14 | ![]() | |
Nekem nem tűnik úgy hogy lőállás lenne egyik képen sem. A kereszt viszont tényleg úgy néz ki, hogy a talajjal párhuzamos. Bár a grafika színe téves, a felségjel itt is dőlt | |||||
romsitsa | Adatlap | 716330 | 2023. december 3. 19:26 | ![]() | |
A csillagos gép üvege ép, a keresztesen meg van valami lőállás? Egyébként a szemem csal vagy a kereszt valóban ferde a gép tengelyéhez képest? Mintha a talajjal lenne párhuzamos. | |||||
Muzzy | Adatlap | 716318 | 2023. december 3. 16:38 | ![]() | |
Solyom által becsatolt képen NEM IL-2M3-as gép van! Annak jellemzője, hogy kétszemélyes volt, nyilazott szárnykonzolokkal. Azon már nem volt rajta kívülről a törzs hátsó felén a tetején lévő két hosszmerevítő (ez eleve a fa gyártású törshátsókon volt csak. Ennek gyártása ha jól emlékszem 43 végén 44 elején kezdődött. A képen fekete/zöld festésű, egyszemélyes, fatörzshátsós merevítős gép van. A zöld/fekete festést 43 augusztusában váltotta az új színséma. Ezek alapján NEM lehet IL-2M3. (A szovjet/orosz irodalom nem is ismeri ezt a jelölést hivatalosan, elvileg kétszemélyes nyilazott szárnykonzolos IL-2-esnek hívták. | |||||
TheWhitedeath | Adatlap | 716308 | 2023. december 3. 13:35 | ![]() | |
A lajstromszáma elvileg 0.002 volt, hátha ez segít valamit.🙂 típusa pedig Il-2/3m | |||||
Elnar | Adatlap | 716297 | 2023. december 3. 09:58 | ![]() | |
Tények, amit gyorsan megállapítottam a szovjet gépekhez nem értve (színazonosítást meg sem próbálva): - A foltminta egy az egyben a zöld-fekete gépekének az egyik variációja. - Ha tényleg ugyanarról a gépről van a két fotó, akkor nem egyidőben készült, mivel más a jelzés - A fehér sáv nagyobb mint a trikolór egyharmados mérete, és a felső éle pont a vörös csillag oldalsó szárának tetejével, az alsó éle pedig a csillag aljávalfut. Hipotézis: A zsákmányolt gép közvetlen utána lefotózásra került, jobb oldalról, még eredeti jelzésekkel. Később magyar felségjelet kapott. Ehhez fekete és fehér festék volt, így kézenfekvő volt a fekete foltozáson lévő vörös csillagot a magyar fekete festékkel eltüntetni. Valószínűleg nem fedte jól. Sok fotón látszik, hogy a nemzeti színű sávból mozgás közben csak a fehér felismerhető, így csak azt festették fel, mert ilyen jelzése másnak úgysem volt (hogy gyorsaságból, vagy mert nem volt más festék, az kérdéses). A második rétegként felkerülő fehér sáv így pont akkora lett, hogy a fekete alól még mindig átütő vörös csillag legnagyobb részét eltakarja | |||||
Muzzy | Adatlap | 716296 | 2023. december 3. 09:31 | ![]() | |
Ez egy fa törzshátsóval készült gép, jól látszik a két külső megerősítö hossztartó. A vörös csillag csúcsa magasabban van, mint a világos vízszintes sáv a függőleges vezérik/oldalkormány együttesen. Ez egy egyszemélyes gép, 42 telén tértek át a kétszeméyles gépek gyártására, ekkor még nem nyilazott szárnnyal. Szerintem ez zöld/fekete festésű gép. A második képen jól átszik, hogy még fényes festés, szerintem a gép nem sokat repült, mielőtt zsákmányoltuk. A friss AMT festékek félfényes, majdnem fényesek voltak, de gyorsan mattultak. | |||||
Vadász | Adatlap | 716292 | 2023. december 3. 04:50 | ![]() | |
Ezt kerestem! | |||||
solyom | Adatlap | 716289 | 2023. december 2. 23:52 | ![]() | |
Ez a kép állítólag a másik feléről készült... | |||||
Muzzy | Adatlap | 716281 | 2023. december 2. 20:25 | ![]() | |
Hm, 43myaráig egységesen fekete/zöld festést használtak, 43 nyarán (augusztus) tértek át a vadászoknál az AMT11/12 festésre, a nem vadászoknál meg a AMT1/AMT7/12 (zöld/barna/SÖTTSZÜRKE!) Elvileg a sötétszürkével akarták a feketét kiváltani ezért az AMT12 új állapotban közel volt a feketéhez, de gyorsan fakult. massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/quickguide/quickguide.htm | |||||
Vadász | Adatlap | 716279 | 2023. december 2. 20:07 | ![]() | |
András, valahol találtam a másik oldalról is képet. Annak alapján meg kell saját magam cáfolnom. A függőleges vezérsikon lévő fehér sáv nem orosz alakulat jelzés volt, hanem a magyar alakulatok festették fel, egyszerűen a felségjelzés eltakarása végett. A trikolor későbbi felfestéséről nincs dokunmentáció. | |||||
Vadász | Adatlap | 716278 | 2023. december 2. 20:05 | ![]() | |
Sajnos ennek a grafikának nincs valóság alapja. | |||||
Vadász | Adatlap | 716277 | 2023. december 2. 20:04 | ![]() | |
Ebben az időben az AMT-6 fekete/AMT-4 zöld volt a szabvány. Az AMT-1 szürkés homokot csak kiegészítő színnek használták egyedi megoldásként, nem volt része a tervezett folttérképnek. | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 716274 | 2023. december 2. 19:50 | ![]() | |
Köszönöm. Ezt a rajzot sajnos ismerem, szerintem semmi valóságalapja nincs. Ha zsákmányoltuk a gépet, nem valószínű, hogy átfestették, az oroszok pedig abban az időben a zöld-fekete-homok festést használták. Ha mégis átfestették, ezeknek a színeknek semmi köze az akkor használt magyar repülős színekhez. | |||||
Elnar | Adatlap | 716272 | 2023. december 2. 19:37 | ![]() | |
Varjúbácsi | Adatlap | 716270 | 2023. december 2. 19:16 | ![]() | |
Faboo78 | Adatlap | 715176 | 2023. november 5. 12:24 | ![]() | |
ssanyi | Adatlap | 714696 | 2023. október 23. 16:20 | ![]() | |
Freddy | Adatlap | 714693 | 2023. október 23. 14:07 | ![]() | |
Ez milyen gép, He-111? www.valaszonline.hu/wp-content/uploads/2023/10/felderito-repulesen-kubicza-1023x675.jpg (Annak a Kubicza Jánosnak a repülőgépe, aki 1956-ban a Mecsekben vezette a felkelőket- a 2. vh-ban a keleti fronton felderítőrepülőként szolgált) | |||||
Zoli | Adatlap | 714528 | 2023. október 17. 19:32 | ![]() | |
"Azok a csodálatos férfiak": www.msn.com/hu-hu/hirek/other/elpusztult-m%C3%A9gis-t%C3%BAl%C3%A9lte-levente-%C3%BAjra-rep%C3%BCl/ar-AA1incIZ z | |||||
Podva | Adatlap | 714226 | 2023. október 6. 17:57 | ![]() | |
Fix tuti, hogy megmaradt az MG 15. Nem cseréltek fegyverzetet. Üdv Viktor | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 714197 | 2023. október 5. 22:39 | ![]() | |
Üdv! Szeretném kérdezni, hogy a Dornier-215B gépek esetében szintén Gebauer géppuskákat használt az MKHL vagy ez a kis kontingens megmaradt az eredeti német állapotában? Az online elérhető fotók ill, az SBS rajza alapján 5 géppuska volt felszerelve de nem tudom a tipust megállapitani. Előre is köszönöm, G. | |||||
Podva | Adatlap | 712471 | 2023. augusztus 24. 06:03 | ![]() | |
Igen, bocs nem olvastam végig... A háborúban utoljára április 22-én szálltak fel :) A bevetési könyv szerint, ahogy korábban írták valóban március 27-én repültek el Grosspettersdorfba. | |||||
magyaralba | Adatlap | 712470 | 2023. augusztus 23. 21:28 | ![]() | |
Nagyon szépen köszönöm az infót... | |||||
pmheros | Adatlap | 712469 | 2023. augusztus 23. 21:27 | ![]() | |
Üdv! légtérből ? 1945. március 23-25 közt Kenyeriből Szombathely-Vát repülőterére költöztek a vadászaink. Onnan meg 26-27 -én repültek Grosspetersdorf -ba, majd 29 -én Weiner-Neustadt -ba. M.Szabó Miklós: A Magyar Királyi Honvéd Légierő című könyve. Javaslom neked is átolvasásra, mert lehet rosszul olvasok a sorok között, és nem pontos az általam kibányászott információ a könyv 278-279. oldaláról. Punka György: A "Messzer" 87-89.oldalai is szintén olvasásra érdemesek. ..meg úgy az egész csodálatos könyv is ;) Üdv.: pmheros | |||||
Podva | Adatlap | 712468 | 2023. augusztus 23. 21:11 | ![]() | |
1945 április 22. | |||||
magyaralba | Adatlap | 712464 | 2023. augusztus 23. 19:21 | ![]() | |
Sziasztok! Tudja-e valaki, van-e információ róla hogy melyik nap (dátum) volt az a nap amikor utoljára szállt fel magyar légtérből Bf-109? | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 711698 | 2023. július 30. 20:47 | ![]() | |
Köszönöm a részleteket, igy szerintem minden tiszta... | |||||
J_K | Adatlap | 711672 | 2023. július 29. 21:29 | ![]() | |
Szia! A sárga 13 törzse belül festetlen volt -a gyári számot viszont kézzel belefestették- (fotóm van róla). A szárny alul teljesen festett (ellentétben sok más Diana-géppel). A motorburkolat, orrhűtő belül festetlen (szintén van róla fotóm). A futószár festett, a futóakna a neubibergi fotón festettnek tűnik. A futóműburkolat felső (mozgó) lemeze a belső oldalon sötétebb, mint a többi belső rész. Én azt 02-re festeném, a többit 76-ra. A futóműburkolat kívül egységes 76. | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 711668 | 2023. július 29. 19:58 | ![]() | |
Szia, Köszönöm a választ! Még egy utolsó kérdés. Anno nagyon régen Fóth Gábor emlitette a K-4-es messzere cikkében hogy a nagyon kései gépeken a belső részek már nem feltétlen voltak RLM2-re fújva. Igaz ez egy ilyen kései G-10-re is? (Futóakna, aknafedelek, hűtők belső részei) | |||||
J_K | Adatlap | 711664 | 2023. július 29. 17:58 | ![]() | |
Szia! Igen, a sárga 13 is WNF/Diana gyártású gép volt. A kék 11-ről azóta sem láttam fotót. Én a fehér 4, fehér 12, fekete 6, fekete 7, fekete 15, fekete 16, sárga 13 és piros 12 G-10-ekről ismerek csak. | |||||
J_K | Adatlap | 711663 | 2023. július 29. 17:54 | ![]() | |
Toth_Gabor | Adatlap | 711652 | 2023. július 29. 10:19 | ![]() | |
Kedves Sándor! A kék 11-ről azóta sem került elő fotó? Igy a sárga 13 kerül hamarosan az asztalomra, az SBS D48029-es matrica felhasználásával. Amiben viszont továbbra is bizonytalan vagyok, hogy az Eduard G-10 WNF/Diana (84182 weekend) készlete a megfelelő-e ehhez... (a lenti hozzászólások alapján asszem igen) Üdv, Gábor | |||||
Toth_Gabor | Adatlap | 711651 | 2023. július 29. 10:12 | ![]() | |
Sziasztok! A könyv online kereskedésben elérhető valahol? | |||||
Bald | Adatlap | 711648 | 2023. július 29. 09:14 | ![]() | |
Támogatom Propellerfanatic hozzászólását! Egy könyv tényleg nem ártana vagy legalább egy részletes tanulmány a témáról, mert biztos, hogy sokakat érdekelne. Még egyszer köszönöm Viktor a segítséget. Bár még sok kérdésem lenne, de nem faggatlak! Üdv. Gergő | |||||
SSZABI | Adatlap | 711647 | 2023. július 29. 07:20 | ![]() | |
Köszönöm a gyors választ ;) Így el is dőlt, hogy nem építek most sem magyar gépet... | |||||
pmheros | Adatlap | 711645 | 2023. július 28. 19:47 | ![]() | |
Üdv! Március elején a Makett újdonságok topikban már kicsit nézelődtem a készlettel kapcsolatosan. Akkor ezeket írtam össze: Ha az volt a céljuk hogy egy egyszerűen festhető gép is legyen a készletben, akkor lehet mellényúltak. Még az sem kizárt, hogy a felső szín nem homogén zöld (mint ahogy ábrázolják), hanem foltos volt. További súlyos megjelenítési hiba az oldalnézeti képükön, hogy a függőlegesen lévő trikolór alja a vízszintes vezérsíktól felfelé létezik csupán. Pont ahogy az új előírásoknak megfelelően lennie kell. Archív fotón egyértelműen azonosítható, hogy az új keskeny trikolór alatt meghagyták a régi teljes oldalkormányra osztott széles magyar "zászlót" is. Pontosabban fogalmazva részlegesen, és elégtelen mennyiségben takarták volna a régit felülfestéssel. De nem sikerült, mert határozottan jól látható. További apróság a V1 96 számjelölési szakasz, helyesen V-1 96 osztású. És így helyesen a kellő távolságra is kerül a két első karakter egymástól. Üdv.: pmheros | |||||
SSZABI | Adatlap | 711637 | 2023. július 28. 18:22 | ![]() | |
Sziasztok! Nem vagyok járatos magyar témában, de lenne egy kérdésem: az Italeri 1/72-es Cr.32 festési lehetőségei közül ez a zöld, nem mintás festés ezekkel a jelzésekkel a fantázia szüleménye vagy használható? Próbáltam keresni róla képet, de csak az www.avia-info.hu oldalán leltem fotót, az meg nekem nem egyértelmű... Előre is köszönöm a segítséget! | |||||
Propellerfanatic | Adatlap | 711614 | 2023. július 27. 19:36 | ![]() | |
Szerintem, ha ebből a témából is faragna valaki egy könyvet, az is sokakat érdekelne. Engem mindenképpen. Üdv | |||||
Podva | Adatlap | 711613 | 2023. július 27. 19:23 | ![]() | |
A 225 db „W” jelzésű gépből kb. 130-ról tudom, hogy melyik szádhoz, de legalább, hogy melyik osztályhoz került. (a fennmaradt ezredparancsokból, a 101/3. bevetési könyvéből, és repnaplókból, stb.) Azonban nem volt törvényszerű, hogy 1-1 gép ugyan abban a században fejezte be a pályafutását, mint amiben kezdte. Előfordult, hogy a sérült és javított gépek nem ahhoz az alegységhez kerültek vissza, mint amelyben korábban voltak. Az is érdekes, hogy az I. osztály 1944 folyamán folyamatosan „átadogatta” a „nem methanolos”, illetve a 20 mmm-es ágyúval szerelt gépeit a II. osztálynak, illetve a II. osztályon belül is volt vándorlás a „harci” 101/4. és 101/5. is leadta régebbi 109-eseit a kiképző 101/6.-nak. Röviden, nem lehet kimondani, hogy ez vagy az a gép az I. osztálynál volt, inkább csak azt, hogy pl. a W-1+22, 1944 november 13-ig az 101/I. osztálynál volt utána a 101/4.-nél. Üdv Viktor | |||||
TAMÁS78 | Adatlap | 711612 | 2023. július 27. 18:04 | ![]() | |
Ezt az összefoglalót én is köszönöm! | |||||
Bald | Adatlap | 711595 | 2023. július 27. 08:59 | ![]() | |
Kedves Viktor! Nagyon szépen köszönöm, hogy így részletezted nekem. Végre ebből is bővült a tudásom. Esetleg maradt fen adat arról is, hogy a 101. vadászrepülő ezred, I. osztály W-001-től W-225-ig mely oldalszámú gépeket kapta meg vagy még ez is kutatást igényel? Kedves Sándor! Neked is nagyon szépen köszönöm. Sajnos nekem drága pedig nagyon érdekelne, mi van benne. Örömmel olvasom Magó Károly publikációt. Üdv. Gergő | |||||
J_K | Adatlap | 711531 | 2023. július 23. 21:13 | ![]() | |
A könyv a nemrég megjelent "Ék és kereszt A Magyar Királyi Honvéd Légierő álcázófestései és álcázófestékei" | |||||
Podva | Adatlap | 711515 | 2023. július 22. 13:45 | ![]() | |
Szia Ami a Bf109-ek magyar jelölését illeti, valami ilyesmi lehetett: az első F-4-eket (és a gyári számok alapján F-2-ket is) "használatra" 42 végén kapta meg az MKHL két százada a keleti fronton. (V.+xx, majd V.0+xx jelcsoportban) A veszteségeket a németek folyamatosan pótolták az F-ek mellett G-2, G-4, G-6 típusokkal. A 43 folyamán a keleti fronton átadott G-k-re a V.3xx jelcsoport került. Bf109-el felszerelt honi légvédelmi alakulat 43 nyaráig Mo. területén nem volt. Ekkor kezdte meg a Győri Magyar Waggon és Gépgyár szállítani a Honi alakulatoknak kezdetben a Ga-4-et, de zömében Ga-6-ot. Ezek számozása V.7+51-V.8+74(?)-ig terjedt. A Honi 1/1., 2/1., 5/3. vadászszázadokból 44 májusában alakították meg a 101. "Puma" vadászosztályt, Győri gyártású gépekkel. A keleti fronton harcoló 102. vadászosztály továbbra is német gyártású gépeket kapott. A 102/1 maradt a V.3+xx-nél, a 1944 nyarán alakult 102/2-nél csak sima kis méretű fekete számokat használtak. 1944 augusztusától elapadt a Győri forrás, ott már nem folyt repülőgépgyártás csupán összeszerelés. A német-magyar repülőgépgyártási megállapodás értelmében a németek által át, illetve vissza adott repülőgépekre W-0+01-el kezdödő számozás került. Volt közöttük olyan G-6, amit korábban Győrben gyártottak a németék részére és visszaadtak, volt közöttük WNF gyártású G-14/U4 Regensburgi gyártású "sima" G-14 és ugyancsak volt WNF gyártású G-10/U4 is. A "W" tehát nem altípust azonosított, hanem inkább beszerzési forrást. A legmagasabb általam ismert W-s gépszám a W-225 jelű G-10, aminek 1945 március 11-én lett kissebb sérülése. Ezt követően német mintára áttértek a színes számozásra. Talán március 14-étől... Az, hogy melyik század milyen színeket kapott, még "további kutatást igényel" ugyhogy ez itt csak a véleményem: 101/1. fehér (?) 101/2. piros 101/3. kék 101/4. piros -(?) 101/5. fekete - 101/6 (lehet, hogy nem volt) 101/7. (?) 101/8. (?) 101/9. sárga Persze ez a fellállás nagyon rövid ideig létezett kb 1 hónapig a 3 osztályokból 1945 április 10-én 3 erős századot csináltak. Ezeknek jól ismerjük a színeit: 101/1. fehér 101/2. fekete 101/3. sárga Ami a az álcázást illeti, az követte a gyártáskor életben lévő német szabványt, persze gyáranként és sorozatonként kissebb nagyobb eltérések voltak. Remélem tudtam segíteni Üdv Viktor | |||||
Bald | Adatlap | 711510 | 2023. július 22. 09:35 | ![]() | |
Kedves Tagtársak! Előre is elnézést a tudatlanságomért! Kérdéseim a M. Kir. 101. vadászrepülő ezreddel kapcsolatos. Mikortól vezették be pontosan a színes számokat a gépek oldalán? Mely osztálynak és századoknak melyik színt és géptípust használt. Azt lehet e tudni, hogy pontosan mely W-0? oldalszámú gépek és géptípusok repültek 1944. szeptember és október között? Erre szeretnék pontos választ kapni, mert sokszor olvasom, hogy G 6-os vagy G 14-es akkor most melyik a kettőből? Illetve álca mintájuk egységes volt e vagy sem? Előre is köszönöm a válaszokat. Kedves Sándor! Melyik könyvről van szó Magó Károlytól? Üdvözlettel Gergő |
<<< Vissza | Tovább >>> |
Akkor viszont ez tényleg nem azonos gép a két fotón. Azért sem, mert ha igaz a tabló adata (ami, ha jól emlékszem a Reptárban lett fotózva) akkor 41-ben még nem volt megerősített törzs (amit a linkelt oldal másik lapja szerint 42-ben vezettek be)
Itt elég jól ki van vesézve az altípus: massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il2-camo/converted2seaters/transition.htm