<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25. |
tyimosenko | Adatlap | 717244 | 2023. december 20. 21:33 | ![]() | |||||||
kervil | Adatlap | 717243 | 2023. december 20. 21:20 | ![]() | |||||||
Klagenfurt, roncstemető a háború után. Több magyar gép is volt itt. | |||||||||||
Sennás | Adatlap | 717242 | 2023. december 20. 21:11 | ![]() | |||||||
KarBal | Adatlap | 717176 | 2023. december 19. 15:49 | ![]() | |||||||
Köszönöm a segítségeteket még egyszer! Végre tudom, hogy mit építek majd egyszer a készletből :) | |||||||||||
Podva | Adatlap | 717116 | 2023. december 18. 18:51 | ![]() | |||||||
Köszi Planes, kedves vagy! :) Ettől függetlenül tényleg nagy talány ez a 10-es jelzésű gép! D-3-as, az fix. és valéószínűleg fronton átadott gép. Az a gond, hogy nem tudunk semmit a fotó eredetéről, ill készítésének idejéről. 2 frontszolgálati időszaka volt a magyar Stuka alakulatnak az egyik 1943 júliustól, ekkor kaptunk zömmel D-3-akat. A másik 1944 májusától ekkor meg jellemzően D-5-öket kaptak. Ezért én 43-ra tenném a készítés idejét. Ha tippelni kéne, lehet, hogy ugyanaz volt a helyzet ezekkel a szimpla számos Stukákkal, mint a fronton kapott többi új típussal. (Vagyis a Ju 88-al, meg a Bf 109-el.) Az alakulat megkapta az új gépeket, de nem volt utasítás arra, hogy milyen oldalszámmal lássa el. Aztán kapott egy 2 jegyű számot, addig, amíg meg nem jött az ukáz az új oldalszámról... Persze ez csak fikció, találgatás, nem feltétlenül kell komolyan venni :) Üdv Viktor | |||||||||||
Planes | Adatlap | 717078 | 2023. december 18. 07:54 | ![]() | |||||||
Szia, Ja, aki harctéri századnaplókat és licensz levelezést olvasgat,úgy könnyű))). Amit eddig átnéztem anyagot ,a ZB+03 mindenhol D5. A "10" es D1 vagy D3. Üdv.! P | |||||||||||
Podva | Adatlap | 717060 | 2023. december 17. 19:41 | ![]() | |||||||
Ez egy nagyon régi, és nagyon hiányos tábla. Ami a Ju 87-eket illeti valahogy így nézett ki: B.601-B.602: Ju 87B-K (B-2) B.603-B.604: Ju 87K-4 (A-2) B.605-B.306: Ju 87K-4 (A-1) B.607-B.616: Ju 87B-1 B.631: Ju 87D-5 B.632-B.644: Ju 87D-3 B.645-B.652: Ju 87D-5 B.701-B.714: Ju 87D-5 B.715 Ju 87D-3 ZB.01-ZB-06: Ju 87D-5 (a korábbi B.701-B715 gépek lettek átszámozva) Üdv Viktor | |||||||||||
Planes | Adatlap | 717051 | 2023. december 17. 17:43 | ![]() | |||||||
Nagyváradi-Csanádi-Winkler Magyar Repülés Története 1975 | |||||||||||
KarBal | Adatlap | 717029 | 2023. december 17. 12:25 | ![]() | |||||||
Valóban! Nem gondoltam volna, hogy ennyivel hosszabb a csöve a 20mm-es gépágyúnak. Ez alapján tényleg egyértelműen D3. | |||||||||||
Elnar | Adatlap | 717028 | 2023. december 17. 12:23 | ![]() | |||||||
A 10-es végű ez alapján nekem határozottam D3-nak néz ki. www.valka.cz/attachments/1062/Ju_87_D3-5.jpg | |||||||||||
KarBal | Adatlap | 717027 | 2023. december 17. 12:22 | ![]() | |||||||
Köszi a válaszokat Podva, Elnar és Planes! Lapozgattam A nemzet szárnyai c. könyvet és a "MICA" gépre írja, hogy W+554 volt az oldalszáma. Ez akkor azt jelenti, hogy a nyilvántartásban vezették ezt a számot, de rá már nem festették? Sanyi, nem vagyok biztos benne, hogy melyik Winkler könyvre gondolsz, de amelyiket én néztem és abban is szerzőtárs Winkler László, abban az szerepel, hogy a D1 és D3 az B+617-től, 1943 decemberére a megmaradt pár repülőt leadták. A D5-re azt írja, hogy B+701-től, illetve ZB+01-től kaptak oldalszámot. Ha a ZB+03 nem D5 lenne, akkor van olyan kép, ami biztosan D5-öt ábrázol, látszik az oldalszáma, neadjisten még akár a foltozása is? | |||||||||||
Planes | Adatlap | 717026 | 2023. december 17. 11:49 | ![]() | |||||||
Szia, A D" Stukánál az első képen gyanús a szárnypuska dudor, MagyarSzárnyak képen pedig szerintem a szárnyvég elég széles ahhoz,hogy D3 nak higgyük. A Winkler könyvben a 12db ZB sorozatot D1-D3 nak írja. Üdv.! P | |||||||||||
Elnar | Adatlap | 717015 | 2023. december 17. 09:45 | ![]() | |||||||
Az 54-es "MICA" 47224-es Fortepan fotóján a nyitott törzsajtó mögött mintha látszana a német kereszt, de már annyira nincs fókuszban, hogy lehet, hogy csak odaképzelem. Viszont a 64 és a 65 is német festésű, gyanús, hogy az 54 is az volt. A szám határozottan fehérnek tűnik, a motordekli alja pedig sárgának vörös orrgyűrűvel | |||||||||||
Podva | Adatlap | 717014 | 2023. december 17. 06:52 | ![]() | |||||||
Szia Ami a "MICA"-t illeti, én sem ismerek róla fotót, de az ilyen magas számjelzésű gépekre már nem festették fel sem az oldalszámot, sem a magyar felségjelet. A vezérsíkon megmaradt a horogkereszt, de talán az oldalkormányon volt trikolor. A ZB+03 D-5 volt. A D-3-ak "elhasználódtak", vagy visszaadtuk a németeknek még 43-ban. Ami ezeket a kis számú gépeket illeti, biztos, hogy nem volt a 10 előtt ZB. Itt egy ugyanolyan jelzésű gép a másik oldalról, amin látszik, hogy nincs hely a szám előtt. Egyszerűen csak számjelezéssel látták el. Ha tippelnem kellene talán D-5... Üdv Viktor | |||||||||||
KarBal | Adatlap | 717013 | 2023. december 17. 00:15 | ![]() | |||||||
Sziasztok! Az 54-es számú Fw190F8-asnak ("Mica") lehet tudni arról, hogy volt-e W, vagy bármilyen más oldalszáma? Illetve az 54-es szám az fehér, vagy sárga lehetett? Az általam ismert képeken sajnos nem látszik a gép törzse és farka. Pedig jó lenne tudni, hogy kapott-e magyar trikolort, vagy sem, volt-e horogkereszt rajta, stb. A Ju87-eseknél a ZB+03 oldalszámú gép D3, vagy D5 lehetett? A legtöbb helyen matricához D3-nak jelölik, a Bonhardt-Sárhidai-Winkler féle könyv szerint viszont D5-nek kellene lennie. A kép és az általam ismert különbözőségek alapján én meg nem tudnám mondani, milyen. A másik Ju87-es képen D3 vagy D5 látható? Mi történt a szárnyban lévő géppuskával/gépágyúval? Ha D5, akkor mi lehet az oldalszám - ZB+10? Ismertek még értelmezhető, felismerhető képet magyar D5-ösökről? Köszönöm előre is. | |||||||||||
Wrecker | Adatlap | 716366 | 2023. december 3. 22:31 | ![]() | |||||||
Muzzy | Adatlap | 716364 | 2023. december 3. 22:18 | ![]() | |||||||
A középső kép gyári, a kép alapján inkább 43 tavasza, a másik kettő 42 vége (havas, illetve téli festés) és barkács. | |||||||||||
Mekett | Adatlap | 716362 | 2023. december 3. 22:03 | ![]() | |||||||
Lehet, hogy amit én ablaknak hiszek, az egy odataknyolt világosabb festékfolt? | |||||||||||
Mekett | Adatlap | 716361 | 2023. december 3. 22:02 | ![]() | |||||||
Igen, a linkel oldalon vannak csapott végű kabintetők, de egyiken sem látok keskeny ablakot hátul (ahogy a renderelt képen sem). | |||||||||||
Elnar | Adatlap | 716359 | 2023. december 3. 21:54 | ![]() | |||||||
Így látszódik egymás mellett a kettő. Nekem nem tűnik úgy hoyg a hátsó részen alacsony ablak volna, szerintem az csak fénytörés | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716357 | 2023. december 3. 21:51 | ![]() | |||||||
fém szárny, fa törzs, kiegyenlítő súlyok a szárny végén. | |||||||||||
Elnar | Adatlap | 716356 | 2023. december 3. 21:48 | ![]() | |||||||
Az általam linkelt oldalon pont az ilyen tábori barkács változatok vannak, mint ami a renderen | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716355 | 2023. december 3. 21:36 | ![]() | |||||||
Korábban már írtam, 42 október, november környéke. Gyárilag már másmilyen volt a kabintető hátsó része | |||||||||||
Mekett | Adatlap | 716354 | 2023. december 3. 21:32 | ![]() | |||||||
'42 végére, vagy elejére gondolsz? A renderelt képen látható csapott végre, vagy az alacsony ablak házi barkács? | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716353 | 2023. december 3. 21:31 | ![]() | |||||||
mit értesz fémes kivitelben? A szárnykonzolt, vagy a törzshátsórészt? Utóbbi biztos nem nyerő, azon nem volt ott a két külső megerősítés. | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716352 | 2023. december 3. 21:28 | ![]() | |||||||
Ez volt 42 telén a házibarkács, innen vették az ötletet és ültették át sorozatgyártásba. | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716351 | 2023. december 3. 21:25 | ![]() | |||||||
Zavod 18 1942-es gyártás: A Zavod 18 folytatta a sorozatgyártást az új típusú, fémes kivitelben, könnyen megkülönböztethető szárnyakkal, mivel a szárnyvégeken megtartották a kiegyensúlyozó súlyokat. Megőrizték a jellegzetes terepszínt, a farkán fekete amőbákkal és fehér körvonalú vörös csillagokkal. | |||||||||||
Mekett | Adatlap | 716350 | 2023. december 3. 21:23 | ![]() | |||||||
Rengeteg fényképet és rajzot átnéztem a Sturmovikról, de pont ilyen kabint nem találtam. Leginkább a csatolt képen láthatóra hasonlít nekem - ami szégyen, mert ez egy játékból merevített kép. Nem tudom, mennyire valós ábrázolás ez. Az általános, csapott végú kabintetőktől szerintem eltér, mert az utolsó oldalablakok csak vékony sávok - legalábbis szerintem. A neten fellelhető összes rajzon és képen viszont magasak ezek az ablakok. | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716349 | 2023. december 3. 21:19 | ![]() | |||||||
Ez egy korai gyártású gép, mindkét képen jól látszik a bal szárny végénél a csűrő külső ellensúlya, (a belépő él elé vezették ki) ez csak a korai gépeken volt. | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716348 | 2023. december 3. 21:16 | ![]() | |||||||
Az a hátsó kabinrész leszerelhető volt. A frissen (még rajta a csillag) zsákmányolt gépen még rajta a kabin hátsó része, az átfestetten meg már nincs. Nagyon sokáig vitatkoztunk rajta, hogy ez egy hátsó lövészállásos gép-e, de a jobb oldali, korai fotó ezt egyértelművé tette. A már átfestett gépen az antenna árbos ácázva van. Fegyver ilyen természetellenes pozicióban nagyon kivételes esetben állhat. Van egy téli kép is, ahol egy Ju-86-os mellett áll egy IL-2. Na az már kérdéses, hogy ugyan ez a gép, vagy egy másik? A kép 1942 telén készült, Ilovszkojéban. A városligetben kiállított gép biztos, hogy nem ez, hanem egy nagyon korai gyártású példány. Sajnos nem találom a fotóját. | |||||||||||
Kicsi | Adatlap | 716347 | 2023. december 3. 21:08 | ![]() | |||||||
Elnar | Adatlap | 716346 | 2023. december 3. 21:06 | ![]() | |||||||
Értem mire gondolsz, a keresztes gépen tényleg a rádiótér mögött kivágott "átmeneti kétüléses" verzió látszódik. Még a géppuskát is látni vélem maximális felső állásban, ha már tudom, hol kell keresni. A bokor viszont szerintem csak álca, mint a szárnyon lévők. Akkor viszont ez tényleg nem azonos gép a két fotón. Azért sem, mert ha igaz a tabló adata (ami, ha jól emlékszem a Reptárban lett fotózva) akkor 41-ben még nem volt megerősített törzs (amit a linkelt oldal másik lapja szerint 42-ben vezettek be) Itt elég jól ki van vesézve az altípus: massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il2-camo/converted2seaters/transition.htm | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716345 | 2023. december 3. 21:05 | ![]() | |||||||
Ezt a gépet biztos, hogy nem 1941-ben, hanem 42-ben zsákmányoltuk. A külső fém erősítést csak 42-ben kezdték alkalmazni. | |||||||||||
romsitsa | Adatlap | 716343 | 2023. december 3. 20:55 | ![]() | |||||||
Teljesen mindegy, hogy lehet vagy nem, az üveg és kerete helyén egy lyuk van. | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716342 | 2023. december 3. 20:51 | ![]() | |||||||
A grafikán egy sima egyszemélyes IL-2-es van. A képen lévőn elvileg lehetne csapatoknál kialakított nagyon korai barkács 2 személyes gép, de a képfelirat, mely szerint 41 nyarán Harkov közelében zsákmányoltuk, kizár bármilyen 2 személyes változatot. | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716339 | 2023. december 3. 20:44 | ![]() | |||||||
Tudunk arról, hogy mir került hozzánk hadizsákmányként? Úgy rémlik, mintha 42 nyarán került hozzánk. A szovjet csapatoknál 42 telén október környékén kezdtek kisérletezni a hátsó légtér védelmével. Először csak egy lövész nélküli SKASZ volt felszerelve (vagy UB) Utána a csapatoknál alakítottak ki a lövésznek helyett a benzintank után. Ekkor kabintetőt simán csak levágták hátul. 42 végén kezdték el gyárilag a 2 személyes gépek gyártását. Ha 42 ősze előtt került hozzánk. akkor csak egyszemélyes változat jöhet szóba.43 nyaráig zöld/fekete festésű volt, akár egyszemélyes, akár kétszemélyes gépről volt szó. | |||||||||||
romsitsa | Adatlap | 716335 | 2023. december 3. 20:27 | ![]() | |||||||
A csillagos gépen és a grafikán a hátsó üveg kerete ívesen csatlakozik a törzshöz, a keresztesen nincs ív, de még egy bokor is nő belőle. | |||||||||||
Elnar | Adatlap | 716334 | 2023. december 3. 20:14 | ![]() | |||||||
Nekem nem tűnik úgy hogy lőállás lenne egyik képen sem. A kereszt viszont tényleg úgy néz ki, hogy a talajjal párhuzamos. Bár a grafika színe téves, a felségjel itt is dőlt | |||||||||||
romsitsa | Adatlap | 716330 | 2023. december 3. 19:26 | ![]() | |||||||
A csillagos gép üvege ép, a keresztesen meg van valami lőállás? Egyébként a szemem csal vagy a kereszt valóban ferde a gép tengelyéhez képest? Mintha a talajjal lenne párhuzamos. | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716318 | 2023. december 3. 16:38 | ![]() | |||||||
Solyom által becsatolt képen NEM IL-2M3-as gép van! Annak jellemzője, hogy kétszemélyes volt, nyilazott szárnykonzolokkal. Azon már nem volt rajta kívülről a törzs hátsó felén a tetején lévő két hosszmerevítő (ez eleve a fa gyártású törshátsókon volt csak. Ennek gyártása ha jól emlékszem 43 végén 44 elején kezdődött. A képen fekete/zöld festésű, egyszemélyes, fatörzshátsós merevítős gép van. A zöld/fekete festést 43 augusztusában váltotta az új színséma. Ezek alapján NEM lehet IL-2M3. (A szovjet/orosz irodalom nem is ismeri ezt a jelölést hivatalosan, elvileg kétszemélyes nyilazott szárnykonzolos IL-2-esnek hívták. | |||||||||||
TheWhitedeath | Adatlap | 716308 | 2023. december 3. 13:35 | ![]() | |||||||
A lajstromszáma elvileg 0.002 volt, hátha ez segít valamit.🙂 típusa pedig Il-2/3m | |||||||||||
Elnar | Adatlap | 716297 | 2023. december 3. 09:58 | ![]() | |||||||
Tények, amit gyorsan megállapítottam a szovjet gépekhez nem értve (színazonosítást meg sem próbálva): - A foltminta egy az egyben a zöld-fekete gépekének az egyik variációja. - Ha tényleg ugyanarról a gépről van a két fotó, akkor nem egyidőben készült, mivel más a jelzés - A fehér sáv nagyobb mint a trikolór egyharmados mérete, és a felső éle pont a vörös csillag oldalsó szárának tetejével, az alsó éle pedig a csillag aljávalfut. Hipotézis: A zsákmányolt gép közvetlen utána lefotózásra került, jobb oldalról, még eredeti jelzésekkel. Később magyar felségjelet kapott. Ehhez fekete és fehér festék volt, így kézenfekvő volt a fekete foltozáson lévő vörös csillagot a magyar fekete festékkel eltüntetni. Valószínűleg nem fedte jól. Sok fotón látszik, hogy a nemzeti színű sávból mozgás közben csak a fehér felismerhető, így csak azt festették fel, mert ilyen jelzése másnak úgysem volt (hogy gyorsaságból, vagy mert nem volt más festék, az kérdéses). A második rétegként felkerülő fehér sáv így pont akkora lett, hogy a fekete alól még mindig átütő vörös csillag legnagyobb részét eltakarja | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716296 | 2023. december 3. 09:31 | ![]() | |||||||
Ez egy fa törzshátsóval készült gép, jól látszik a két külső megerősítö hossztartó. A vörös csillag csúcsa magasabban van, mint a világos vízszintes sáv a függőleges vezérik/oldalkormány együttesen. Ez egy egyszemélyes gép, 42 telén tértek át a kétszeméyles gépek gyártására, ekkor még nem nyilazott szárnnyal. Szerintem ez zöld/fekete festésű gép. A második képen jól átszik, hogy még fényes festés, szerintem a gép nem sokat repült, mielőtt zsákmányoltuk. A friss AMT festékek félfényes, majdnem fényesek voltak, de gyorsan mattultak. | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716292 | 2023. december 3. 04:50 | ![]() | |||||||
Ezt kerestem! | |||||||||||
solyom | Adatlap | 716289 | 2023. december 2. 23:52 | ![]() | |||||||
Ez a kép állítólag a másik feléről készült... | |||||||||||
Muzzy | Adatlap | 716281 | 2023. december 2. 20:25 | ![]() | |||||||
Hm, 43myaráig egységesen fekete/zöld festést használtak, 43 nyarán (augusztus) tértek át a vadászoknál az AMT11/12 festésre, a nem vadászoknál meg a AMT1/AMT7/12 (zöld/barna/SÖTTSZÜRKE!) Elvileg a sötétszürkével akarták a feketét kiváltani ezért az AMT12 új állapotban közel volt a feketéhez, de gyorsan fakult. massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/quickguide/quickguide.htm | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716279 | 2023. december 2. 20:07 | ![]() | |||||||
András, valahol találtam a másik oldalról is képet. Annak alapján meg kell saját magam cáfolnom. A függőleges vezérsikon lévő fehér sáv nem orosz alakulat jelzés volt, hanem a magyar alakulatok festették fel, egyszerűen a felségjelzés eltakarása végett. A trikolor későbbi felfestéséről nincs dokunmentáció. | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716278 | 2023. december 2. 20:05 | ![]() | |||||||
Sajnos ennek a grafikának nincs valóság alapja. | |||||||||||
Vadász | Adatlap | 716277 | 2023. december 2. 20:04 | ![]() | |||||||
Ebben az időben az AMT-6 fekete/AMT-4 zöld volt a szabvány. Az AMT-1 szürkés homokot csak kiegészítő színnek használták egyedi megoldásként, nem volt része a tervezett folttérképnek. | |||||||||||
Varjúbácsi | Adatlap | 716274 | 2023. december 2. 19:50 | ![]() | |||||||
Köszönöm. Ezt a rajzot sajnos ismerem, szerintem semmi valóságalapja nincs. Ha zsákmányoltuk a gépet, nem valószínű, hogy átfestették, az oroszok pedig abban az időben a zöld-fekete-homok festést használták. Ha mégis átfestették, ezeknek a színeknek semmi köze az akkor használt magyar repülős színekhez. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
Igen, itten szinte hemzsegtek a magyar Aradók.