/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
Mekett 717351 2023. december 22. 23:27
Válasz erre
Benes-Mráz Be-51 Beta-Minor OK-BEY
Benes-Mráz Be-51 Beta-Minor OK-BEY
Benes-Mráz Be-51 Beta-Minor Luftwaffe
Benes-Mráz Be-51 Beta-Minor Luftwaffe
Horvát Beta-Minor szürkében
Horvát Beta-Minor szürkében
Horvát Beta-Minor kekiben
Horvát Beta-Minor kekiben
Horvát Beta-Minor zöldben
Horvát Beta-Minor zöldben

Igazad van, ez tényleg egy Beneš-Mráz Be-51 Beta-Minor!
A wiki szerint a németek 25-öt használtak, amiket aztán átadtak a horvátoknak.
cs.wikipedia.org/wiki/Bene%C5%A1-Mr%C3%A1z_Be-51_Beta-Minor
Elnar 717350 2023. december 22. 23:14
Válasz erre
És tényleg. www.scalemates.com/ru/kits/landm-resin-kits-72-98-be-51-c-beta-minor--1318850
Ezt nézhettem volna egy darabig mert nemhogy a típus, de még a gyártó is teljesen ismeretlen volt nekem.
Mekett 717349 2023. december 22. 23:04
Válasz erre
Akkor vissza az egész... Ez nem Nardi, a vezérsík alapján esetleg valami Bloch.
Mintha horvát jelzés lenne rajta, de az ott szolgáló kisgépek között nem láttam hasonlót:
en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_of_the_Independent_State_of_Croatia

Ez a kép megint valami spéci könyvből van?
Weizi 717348 2023. december 22. 22:53
Válasz erre
Szerintem egy Benes-Mráz Be-51 Beta-Minor lesz!
coowell 717347 2023. december 22. 22:41
Válasz erre
1234
1234

Másik nézetből.
Mekett 717346 2023. december 22. 22:22
Válasz erre
Ismeretlen gép Klagenfurtban
Ismeretlen gép Klagenfurtban
Nardi FN.305
Nardi FN.305
Magyar Nardi FN.305-ösök
Magyar Nardi FN.305-ösök
Chilei FN.305 - jól látszik a gerinc szögletes kialakítása
Chilei FN.305 - jól látszik a gerinc szögletes kialakítása
Nardi FN.305 kabin
Nardi FN.305 kabin
Olasz FN.305 - akár hasonló sárga is lehet a kérdéses gép
Olasz FN.305 - akár hasonló sárga is lehet a kérdéses gép
Ermanno Bonafin FN.305 makettje (Special Hobby)
Ermanno Bonafin FN.305 makettje (Special Hobby)
Nardi FN.305
Nardi FN.305

És erre a gépre nincs tippje senkinek?
Közben rájöttem, mire emlékeztet, a Nardi FN.305-re, ami szolgált a Luftwafféban és a magyar légierőben is, de ehhez hasonló világos (sárga) festéssel az olaszban is, ami közel volt Klagenfurthoz.

A fülke mögötti szögletes gerinc nagyon jellegzetes, az oldalkormány állásától függően a függőleges vezérsík formája is megfelelne, csak azt a fránya utolsó, háromszög alakú ablakot nem láttam még sehol...

Vélemény, ellenvélemény?
Mekett 717341 2023. december 22. 21:10
Válasz erre
Valóban, ilyen horvát keresztet nem láttam eddig. Én meg azt kerestem, a románoknak milyen kétfedelűi voltak, mert azt véltem felismerni benne.
Podva 717333 2023. december 22. 16:20
Válasz erre
391710355_10159844745620687_3270011748817011755_n
391710355_10159844745620687_3270011748817011755_n

Ha jobban megnézed, akkor látod, hogy ugyanolyan horvát felségjel van ezen is, mint ezen a messeren!

Üdv Viktor
Mekett 717329 2023. december 22. 15:52
Válasz erre
Kösz, szuper vagy! Sosem hallottam erről a típusról korábban.
A linkelt oldal nagyon alapos, de nekem kicsit zavaros. Ha jól értem, az olasz és a horvát gépek sorsa ismeretlen, a németek legalább 15-öt zsákmányoltak, de nem használták őket. A neten nem is találtam róla képet a Luftwaffe jelzéseivel.
albatrosz 717325 2023. december 22. 14:42
Válasz erre
Kedves Tagok!
Tanácsot szeretnék kérni a következő diorámám témája ügyében. Valahol Ukrajnában, 1942 környékén egy honvédségi magyar Fi-156 Storch futárgépet szeretnék bemutatni. Az eddigi kutatásaim szerint a légierőnk ebben az időben 17 db C-2, illetve a későbbiekben további 36 db D-1 változatot üzemeltetett. Sajnos csak a C-1 változat makettje áll rendelkezésemre. Azt a megtalált fotókon egyértelműen látom, hogy mindegyik ábrázolt futárgép pilótafülkéjének hátulján ott van a géppuska vagy legalább is annak kiépített helye a plexi burkolaton. Ez pedig egyértelműen a C-2 változatra utal. Megvásárolni a C-3 változatot lehetséges még, de erről nem tudom, hogy miben különbözik a D-2 általunk használt változattól.
Kérem véleményüket, hogy felhasználhatom a D-3 változatot vagy esetleg a D-1 ( géppuska állás nélküli ) változatot is bemutathatom mint honvédségi futárgép. Eddig nem találtam a C-1 változatról magyar felségjelűt, talán ezt nem is használtuk ebben az időben?
Előre is köszönöm megtisztelő válaszukat! Keresztes Béla Pécs
Podva 717304 2023. december 22. 07:55
Válasz erre
Mekett 717303 2023. december 22. 04:54
Válasz erre
Fw-44 Stieglitz - talán
Fw-44 Stieglitz - talán
Fw-44 Stieglitz
Fw-44 Stieglitz
He-42
He-42

Ez a másik kakukktojás, segítsetek megfejteni.
A kialakítása alapján (szárny, szárnyösszekötők, huzalok, futómű) azt mondanám, hogy egy Stieglitz.
De a Stieglitz-en sehol sem láttam szögletes peremű kabint, az N-rudazat mögött még egy összekötőt és a felső szárny kivágása is másmilyen. Ezen kívül a vezérsík formája sem igazán stimmel.

A kabin pereme, a vezérsík és a hátsó összekötő miatt leginkább a He-42-re hasonlít, de az jóval nagyobb és csak úszótalpas volt tudtommal.
Mekett 717302 2023. december 22. 04:45
Válasz erre
Valószínűleg egy Me-108
Valószínűleg egy Me-108

Csak az érdekesség miatt teszem ide, ez a német gép valószínűleg egy Me-108.
Mekett 717300 2023. december 22. 04:42
Válasz erre
Ez milyen típus lehet?
Ez milyen típus lehet?

Na ezt a kakukktojást segítsetek megfejteni. Írtó ismerős, de nem jövök rá, mi ez. A vezérsík a Morane vadászára hasonlít, de nyilván nem az.
Mekett 717299 2023. december 22. 04:40
Válasz erre
Klemm 25-ösök
Klemm 25-ösök

A háttérben látszik egy csomó Klemm 25-ös, ezek között akár még magyarok is lehetnek, bár kicsi a valószínűsége.
Mekett 717298 2023. december 22. 04:37
Válasz erre
Bü-181
Bü-181
Három darab Bü-181, kettő biztosan német
Három darab Bü-181, kettő biztosan német
Bü-181 - valószínűleg ez az egyik a másik képen látható három közül
Bü-181 - valószínűleg ez az egyik a másik képen látható három közül

Az épület felé néző képen 4 darab Bü-181 látható, hármon látszanak a német jelzések. Feltehetően az negyedik sem magyar.
Az épület felől készített képen egynek a farokrésze látszik. Ez valószínűleg látszott a másik képen is.

Tehát magyar Bücker valószínűleg nincs a képeken.
Mekett 717296 2023. december 22. 04:24
Válasz erre
1. Ar-96
1. Ar-96
2. Ar-96 G-925
2. Ar-96 G-925
3. Ar-96 G-904
3. Ar-96 G-904
4. Ar-96 G-939
4. Ar-96 G-939
5. Ar-96 G-935 zsákmányszám: 753
5. Ar-96 G-935 zsákmányszám: 753
5.B. Ar-96 G-935 zsákmányszám: 753
5.B. Ar-96 G-935 zsákmányszám: 753
6. Ar-96 G-927
6. Ar-96 G-927
6.C Ar-96 G-927
6.C Ar-96 G-927
7. Ar-96
7. Ar-96
7.B Ar-96 G-9xx zsákmányszám: 447
7.B Ar-96 G-9xx zsákmányszám: 447
8. Si-204
8. Si-204
9. Ar-96
9. Ar-96
9.B Ar-96 G-9x6
9.B Ar-96 G-9x6
Ar-96 - talán ő a tizedik magyar Arado
Ar-96 - talán ő a tizedik magyar Arado

Összerakosgatva a három klagenfurti képen látható gépeket, én kilenc és fél magyar gépet tudtam elkülöníteni. A tizedik gép a "fél", mert ez csak nagyon halovány sejtés, egy másik géppel egyezik a mintája. A képek egyértelműen különböző időpontokban készültek, és biztos, hogy közben mozgattak, legalábbis odatoltak újabb gépeket. Abból indultam ki, hogy a már ott lévőket nem mozgatták, legalábbis nincs egyértelmű jele.

A öszvérgépet közelről mutató kép szerepel a Nagyváradi-Szabó-Winkler: "Fejezetek a magyar katonai repülés történetéből" c. köny végén. Az ottani képaláírás szerint az a kép 1945 márciusi, és a magyar légierő részére átadott gépeket mutatja. Ez magyarázat lehet az összevisszaságra.

Egy másik forrás azt írja, hogy a Klagenfurti repülőtéren '45 április-májusban a magyar légierő 1. futárszázada (bármit is jelentsen ez) állomásozott. Erre bizonyára vannak jobb források, de nem néztem utána.
Ugyanezen forrás szerint '45 februárig itt állomásozott a "7./Fliegergeschwader 7" és '45 márciusig a "FFS A 14". Ezt az alakulatjelzést nem tudom dekódolni. De ahhoz támpontot nyújthat, hogy milyen német alakulatok, milyen gépekkel állomásoztak még itt.
www.ww2.dk/Airfields%20-%20Austria%20[1937%20Borders].pdf

Felhívnám a figyelmet az ellentmondásra a könyvben szereplő dátummal. A könyvé hihetőbbnek tűnik, hisz áprilisra (Nemesmedves) már bizonyára el kellett hagyni a magyar repülőtereket. Hacsak nem iktattak be egy köztes állomáshelyet, áprilisban már Klagenfurtban kellett lenniük. De mint mondtam, az áttelepülésekre bizonyára vannak jobb források.
Faboo78 717293 2023. december 22. 01:20
Válasz erre
Ez a kép azért is érdekes, mert a magyar aradok mellett ott figyel a háttérben az egyik magyar Siebel is "3"-as számmal!
ecsetes 717264 2023. december 21. 11:34
Válasz erre
Pedig de! :)
Csak sasszem és háttér ismeret kell hozzá :)
tyimosenko 717260 2023. december 21. 10:58
Válasz erre
puskaspeti 717259 2023. december 21. 10:38
Válasz erre
G.927 Klagenfurt
G.927 Klagenfurt
1601126_38278_DSC_0132vv.jfif
1601126_38278_DSC_0132vv.jfif

És még egy kép ugyan ott a G.927-ről.
Én ezt választottam legutóbb.
https://makettinfo.hu/upload/202312/1602047_51164_G.927_Klagenfurt.jpg?rnd=998153877&randkey=893473742
https://makettinfo.hu/upload/202312/1602047_51462_1601126_38278_DSC_0132vv.jfif?rnd=1887672490
Sennás 717253 2023. december 20. 22:21
Válasz erre
Maga a pálya(fű) is jó állapotban van sehol egy bomba kráter meg a házak is egész jól megúszták.
Mekett 717252 2023. december 20. 22:19
Válasz erre
Hasraszállt magyar Arado
Hasraszállt magyar Arado
Hasraszállt magyar Arado
Hasraszállt magyar Arado

A keresgélés során akadtam rá erre a hasraszállt Aradora. Tudja valaki, melyik repülőtéren készülhettek a képek? A dombok alapján valahol a Bakonyra tippelnék.
Sennás 717251 2023. december 20. 22:18
Válasz erre
Igen az utóbbi kép inkább pontos színben nem?
Mekett 717250 2023. december 20. 22:15
Válasz erre
Német Siebel Si-204-esek - Klagenfurt 1945
Német Siebel Si-204-esek - Klagenfurt 1945
Német Siebel Si-204-esek - Klagenfurt 1945
Német Siebel Si-204-esek - Klagenfurt 1945
A RAF Spitfire-ei - Klagenfurt 1945
A RAF Spitfire-ei - Klagenfurt 1945

Még pár érdekes kép a repülőtérről, bár ezek nem mutatnak magyar gépeket.
Sennás 717249 2023. december 20. 22:11
Válasz erre
Kervil , Tyimosenko nálatok a piros pont leggyorsabban megmutattátok. Köszönet!
Mekett 717248 2023. december 20. 22:10
Válasz erre
Magyar Ar-96 753 zsákmányszámmal - Klagenfurt 1945
Magyar Ar-96 753 zsákmányszámmal - Klagenfurt 1945
Magyar Ar-96 753 zsákmányszámmal - Klagenfurt 1945
Magyar Ar-96 753 zsákmányszámmal - Klagenfurt 1945

Ha jól látom, a te rajzod a wardrawingsról van. Én is találtam kettőt a Pinteresten, de a forrásukat nem tudom.
Sennás 717247 2023. december 20. 21:56
Válasz erre
Screenshot_2023-10-22-17-22-31-379.jpeg
Screenshot_2023-10-22-17-22-31-379.jpeg

Tényleg! Miket észre nem veszel:)
Erről van is rajz!
Mekett 717246 2023. december 20. 21:52
Válasz erre
Egyrészt elkerülte a figyelmemet, hogy az eredeti kép is ezt a vegyes Aradot mutatja, másrészt hogy azon inkább a német kereszt, ami nem odavaló. A jelzések alapján ez inkább magyar gép, amire felkerült a kereszt.
Mekett 717245 2023. december 20. 21:41
Válasz erre
Klagenfurt 1945
Klagenfurt 1945

Ahogy kervil is mondja, ez a klagenfurti repülőtér 1945-ben.
Itt egy kép egy másik szögből, és több érdekességet is fel lehet fedezni.
A sok német Si-204 közé keveredett egy magyar is.
Látható egy német Arado, ami egy magyar gép oldalkormányát kapta meg az ékkel.
Csodás diorámatémát nyújtanak a német Siebel és a magyar Arado közé feszített kötélen száradó gatyák.
tyimosenko 717244 2023. december 20. 21:33
Válasz erre
9532229371_e1914c7a7e_3k
9532229371_e1914c7a7e_3k

Igen, itten szinte hemzsegtek a magyar Aradók.
kervil 717243 2023. december 20. 21:20
Válasz erre
Klagenfurt, roncstemető a háború után. Több magyar gép is volt itt.
Sennás 717242 2023. december 20. 21:11
Válasz erre
6079268cf4d70e8a7f37af84e6ca1168
6079268cf4d70e8a7f37af84e6ca1168

Hello. Ehhez se dátum se helymeghatározás:(
Ez már háború utáni "roncstemető" vagy még a frontvonalban voltak?
Ez az egy a Magyar ugye? Köszönöm
KarBal 717176 2023. december 19. 15:49
Válasz erre
Köszönöm a segítségeteket még egyszer! Végre tudom, hogy mit építek majd egyszer a készletből :)
Podva 717116 2023. december 18. 18:51
Válasz erre
Köszi Planes, kedves vagy! :)
Ettől függetlenül tényleg nagy talány ez a 10-es jelzésű gép! D-3-as, az fix. és valéószínűleg fronton átadott gép. Az a gond, hogy nem tudunk semmit a fotó eredetéről, ill készítésének idejéről. 2 frontszolgálati időszaka volt a magyar Stuka alakulatnak az egyik 1943 júliustól, ekkor kaptunk zömmel D-3-akat. A másik 1944 májusától ekkor meg jellemzően D-5-öket kaptak. Ezért én 43-ra tenném a készítés idejét.
Ha tippelni kéne, lehet, hogy ugyanaz volt a helyzet ezekkel a szimpla számos Stukákkal, mint a fronton kapott többi új típussal. (Vagyis a Ju 88-al, meg a Bf 109-el.) Az alakulat megkapta az új gépeket, de nem volt utasítás arra, hogy milyen oldalszámmal lássa el. Aztán kapott egy 2 jegyű számot, addig, amíg meg nem jött az ukáz az új oldalszámról...
Persze ez csak fikció, találgatás, nem feltétlenül kell komolyan venni :)

Üdv Viktor
Planes 717078 2023. december 18. 07:54
Válasz erre
Szia,
Ja, aki harctéri századnaplókat és licensz levelezést olvasgat,úgy könnyű))).
Amit eddig átnéztem anyagot ,a ZB+03 mindenhol D5.
A "10" es D1 vagy D3.
Üdv.!
P
Podva 717060 2023. december 17. 19:41
Válasz erre
Ez egy nagyon régi, és nagyon hiányos tábla. Ami a Ju 87-eket illeti valahogy így nézett ki:
B.601-B.602: Ju 87B-K (B-2)
B.603-B.604: Ju 87K-4 (A-2)
B.605-B.306: Ju 87K-4 (A-1)
B.607-B.616: Ju 87B-1
B.631: Ju 87D-5
B.632-B.644: Ju 87D-3
B.645-B.652: Ju 87D-5
B.701-B.714: Ju 87D-5
B.715 Ju 87D-3
ZB.01-ZB-06: Ju 87D-5 (a korábbi B.701-B715 gépek lettek átszámozva)

Üdv Viktor
Planes 717051 2023. december 17. 17:43
Válasz erre
Csak a fórum felhasználók részére
Csak a fórum felhasználók részére

Nagyváradi-Csanádi-Winkler
Magyar Repülés Története 1975
KarBal 717029 2023. december 17. 12:25
Válasz erre
Valóban! Nem gondoltam volna, hogy ennyivel hosszabb a csöve a 20mm-es gépágyúnak. Ez alapján tényleg egyértelműen D3.
Elnar 717028 2023. december 17. 12:23
Válasz erre
A 10-es végű ez alapján nekem határozottam D3-nak néz ki. www.valka.cz/attachments/1062/Ju_87_D3-5.jpg
KarBal 717027 2023. december 17. 12:22
Válasz erre
Köszi a válaszokat Podva, Elnar és Planes!

Lapozgattam A nemzet szárnyai c. könyvet és a "MICA" gépre írja, hogy W+554 volt az oldalszáma. Ez akkor azt jelenti, hogy a nyilvántartásban vezették ezt a számot, de rá már nem festették?

Sanyi, nem vagyok biztos benne, hogy melyik Winkler könyvre gondolsz, de amelyiket én néztem és abban is szerzőtárs Winkler László, abban az szerepel, hogy a D1 és D3 az B+617-től, 1943 decemberére a megmaradt pár repülőt leadták. A D5-re azt írja, hogy B+701-től, illetve ZB+01-től kaptak oldalszámot.

Ha a ZB+03 nem D5 lenne, akkor van olyan kép, ami biztosan D5-öt ábrázol, látszik az oldalszáma, neadjisten még akár a foltozása is?
Planes 717026 2023. december 17. 11:49
Válasz erre
Szia,
A D" Stukánál az első képen gyanús a szárnypuska dudor, MagyarSzárnyak képen pedig szerintem a szárnyvég elég széles ahhoz,hogy D3 nak higgyük.
A Winkler könyvben a 12db ZB sorozatot D1-D3 nak írja.
Üdv.!
P
Elnar 717015 2023. december 17. 09:45
Válasz erre
Az 54-es "MICA" 47224-es Fortepan fotóján a nyitott törzsajtó mögött mintha látszana a német kereszt, de már annyira nincs fókuszban, hogy lehet, hogy csak odaképzelem.
Viszont a 64 és a 65 is német festésű, gyanús, hogy az 54 is az volt. A szám határozottan fehérnek tűnik, a motordekli alja pedig sárgának vörös orrgyűrűvel
Podva 717014 2023. december 17. 06:52
Válasz erre
Junkers-Ju-87-12(1)
Junkers-Ju-87-12(1)

Szia
Ami a "MICA"-t illeti, én sem ismerek róla fotót, de az ilyen magas számjelzésű gépekre már nem festették fel sem az oldalszámot, sem a magyar felségjelet. A vezérsíkon megmaradt a horogkereszt, de talán az oldalkormányon volt trikolor.

A ZB+03 D-5 volt. A D-3-ak "elhasználódtak", vagy visszaadtuk a németeknek még 43-ban.

Ami ezeket a kis számú gépeket illeti, biztos, hogy nem volt a 10 előtt ZB. Itt egy ugyanolyan jelzésű gép a másik oldalról, amin látszik, hogy nincs hely a szám előtt. Egyszerűen csak számjelezéssel látták el. Ha tippelnem kellene talán D-5...

Üdv Viktor
KarBal 717013 2023. december 17. 00:15
Válasz erre
90272300_1588574099
90272300_1588574099
90272300_1588574099
90272300_1588574099

Sziasztok!

Az 54-es számú Fw190F8-asnak ("Mica") lehet tudni arról, hogy volt-e W, vagy bármilyen más oldalszáma? Illetve az 54-es szám az fehér, vagy sárga lehetett? Az általam ismert képeken sajnos nem látszik a gép törzse és farka. Pedig jó lenne tudni, hogy kapott-e magyar trikolort, vagy sem, volt-e horogkereszt rajta, stb.

A Ju87-eseknél a ZB+03 oldalszámú gép D3, vagy D5 lehetett? A legtöbb helyen matricához D3-nak jelölik, a Bonhardt-Sárhidai-Winkler féle könyv szerint viszont D5-nek kellene lennie. A kép és az általam ismert különbözőségek alapján én meg nem tudnám mondani, milyen.

A másik Ju87-es képen D3 vagy D5 látható? Mi történt a szárnyban lévő géppuskával/gépágyúval? Ha D5, akkor mi lehet az oldalszám - ZB+10?

Ismertek még értelmezhető, felismerhető képet magyar D5-ösökről?

Köszönöm előre is.
Wrecker 716366 2023. december 3. 22:31
Válasz erre
Il-2-2
Il-2-2
Il-2-1
Il-2-1

Hátha ez segít valamit...
Muzzy 716364 2023. december 3. 22:18
Válasz erre
A középső kép gyári, a kép alapján inkább 43 tavasza, a másik kettő 42 vége (havas, illetve téli festés) és barkács.
Mekett 716362 2023. december 3. 22:03
Válasz erre
Lehet, hogy amit én ablaknak hiszek, az egy odataknyolt világosabb festékfolt?
Mekett 716361 2023. december 3. 22:02
Válasz erre
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott végű kabintető

Igen, a linkel oldalon vannak csapott végű kabintetők, de egyiken sem látok keskeny ablakot hátul (ahogy a renderelt képen sem).
Elnar 716359 2023. december 3. 21:54
Válasz erre
IL-2_37
IL-2_37
IL-2
IL-2

Így látszódik egymás mellett a kettő.
Nekem nem tűnik úgy hoyg a hátsó részen alacsony ablak volna, szerintem az csak fénytörés
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.