/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104.
romsitsa 718864 2024. január 16. 21:12
Válasz erre
2
2

Pedig a legismertebb kép is nálunk készült.
Mekett 718860 2024. január 16. 20:05
Válasz erre
MP-40 hangtompítóval
MP-40 hangtompítóval

Mi a kontextus? A tankisztot akarják kivégezni, amikor rajtuk ütnek a szovjet katonák?

Engem inkább ez a hangtompítós MP-40 lepett meg pár perccel később. Eddig nem is tudtam a létezéséről.
Miggyuri 718857 2024. január 16. 19:52
Válasz erre
Az orosz filmek kezdik felfedezni a magyar részvételt a németek oldalán. A film www.youtube.com/watchnagyjából az 1 óra 15 perc környékén magyar szavakat kiabáló, többé kevésbé szabályos honvéd egyenruhás alakok szerepelnek - német jelzésű T-38-asok környékén.
Elnar 718779 2024. január 15. 17:58
Válasz erre
Tényleg! Pont az volt. Ugyanilyen nagyonsötéttel kontúrozott kétszínű foltozása van.
téglatesó 718778 2024. január 15. 17:49
Válasz erre
Szerintem a Lehelre gondolsz, asszem annak volt ilyesmi kontúros foltozása.
Elnar 718777 2024. január 15. 17:43
Válasz erre
Egyszer valahol láttam már valami magyar cuccot, szinte olyan terepmintával, mint az a Hansa. Nem ugrik be, de talán valami páncélos volt
romsitsa 718740 2024. január 14. 21:25
Válasz erre
Pl. itt a Csaba és Turán:
https://drive.google.com/file/d/19zB5kkovOuj3ayJmwiY-p0_xYEstnZJD/view
romsitsa 718739 2024. január 14. 21:22
Válasz erre
Ez az az időszak, amikor nagyon világos (de nem fehér) Csabák, Turánok és Nimródok grasszáltak arra, a fura terepszín önmagában nem kizáró.
A fotók alapján nem ez a Toldi van Kubinkában. Nem stimmel a meghajtókerék, a terepezése eltér attól, amikor még eredeti színeiben pompázik. Már ha az került a kiállításra, amit lefotóztak.
imgur.com/1HXR6o6
Elnar 718736 2024. január 14. 20:58
Válasz erre
Nekem is ez jutott eszembe. Ugye a képen állítólag a később Kubinkába került Toldi II vontatása látható. Arra bármi megfelelt, ami nem saját volt (nyilván én is zsákmányolt cuccot amortizálnék saját helyett)
KarBal 718732 2024. január 14. 20:22
Válasz erre
Ha magyar, akkor a terepszín igen fura lenne. Én felvetném, hogy mivel szovjet katonák vannak a képen, nem lehet, hogy csak ők fogták be a német(?) járművet vontatásra?
Elnar 718719 2024. január 14. 17:56
Válasz erre
Állítólag magyar. Én ezen a képen kívül nem tudok normál felépítményű Hansáról. Csak a félig magas tüzérségi, és az Uhry-féle lenyíló oldalajtós légierős változatot láttam eddig.
romsitsa 718711 2024. január 14. 15:59
Válasz erre
37M_Toldi
37M_Toldi

Ha a Hansa magyar (az?), akkor mikor és vajon mennyi nyitott felépítményű kocsit kaptunk?
Elnar 718104 2024. január 5. 14:16
Válasz erre
//Építész belép//
A magas tömbök teljesen puritának és egyformák. Lakóház helyett sokkal inkább munkásszállás szerintem. Ebből kiindulva nem egy kicsi gyárról lehet szó, tehát nagyjából kizárom a malom vonalat emiatt. Az Óbuda Hajógyárat és a FÉGet is néztem én is, de teljesen más a kémények talpa.
Mekett 718103 2024. január 5. 13:50
Válasz erre
FÉG
FÉG
Óbudai Hajógyár
Óbudai Hajógyár

Egyetértek, én is sok képet átnézegettem, és a magas épületeket jellemzően a régi malmoknál látni, talán pont a Soroksári úton állt hétemeletes épület. De azok egyértelműen a malom üzemépületei voltak, míg itt a világítóudvarból, a sok kéményből és a sűrű szárnyasablakokból úgy vélem, ezek inkább lakóházak.

Nem csak malmoknál látni szögletes kéményt, a FÉG-et találtam én is, meg az Óbudai Hajógyárat.
FÉG: hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%89G
Óbudai Hajógyár: hu.wikipedia.org/wiki/%C3%93budai_Haj%C3%B3gy%C3%A1r

Itt lehet még böngészni, bár meglepően kevés kép van a neten a régi gyárainkról.
hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_gy%C3%A1rak_list%C3%A1ja

A másik kocsi rendszáma alapján nem lehet kideríteni, kié volt? Hátha segítene a gyár azonosításában.
romsitsa 718102 2024. január 5. 13:44
Válasz erre
A Schwarzloset ott viszik előtte szekéren, az öszvérekre málházottat meg mögötte, ezek voltak a szabványos szállítási módszerei.
Továbbra is az véleményem, hogy ez egy kisebb űrméretű valami, amit felhízlaltak úgy, hogy el lehessen adni közepes lövegnek, ennek megfelelő számű kezelővel, de kevesebb lóval, mert könnyebb. Az alapja lehet Schwarzlose, annyi akkor biztos, hogy az eredeti irányzékát valahogy átvarázsolták.

További "érdekesség", hogy lóvontatásnál ilyen apró kerekeket sosem láttam (az Infanteriekarren esetleg, de azt gép is vontathatta).
téglatesó 718101 2024. január 5. 13:30
Válasz erre
8cm Böhler..
8cm Böhler..
8cm Böhler.
8cm Böhler.
8cm Böhler
8cm Böhler
Gulyáságyú
Gulyáságyú
Országos jármű
Országos jármű
Motor1
Motor1
Motor2
Motor2
Sziluett
Sziluett

De hogy ne csak okoskodjak, itt van pár új kép, innen hiénázva: fenyeslorand.hu/fenyescsalad/
téglatesó 718100 2024. január 5. 13:28
Válasz erre
Helló!
Elnar: a "mondta valaki, hogy ez vmi ágyú lehet inkább" az pont Te voltál, erre kezdtem el agyalni ugyebár a 3.7cm M.15-ösön, mint lehetséges megoldáson, de ez a lehetőség egyre valószínűtlenebb.
Freddy: persze, simán lehet géppityu, az első tippjeim között nekem is felmerült, kár,hogy ilyen gyalázatosan rossz minőségű a felvétel, de örülhetünk, hogy egyáltalán fennmaradt...
Mekett: a Bofors helyével kapcsolatban én is abból indulnék ki, hogy valami malom lehet a helyszín, ahogy elnézegettem a képeket, általában ott alkalmaztak ilyen szögletes kéményeket, és ott voltak jellemzőek az ilyen magas, akár 6-7-8 szintes épületek is (amiről nem vagyok meggyőződve,hogy lakóház lenne).
Freddy 718098 2024. január 5. 12:16
Válasz erre
A cső az simán a vízhűtő burkolat, nem látszik vastagabbnak vagy vékonyabbnak szerintem. Egyébként nem ördögtől való ötlet ágyút imitálni vele, a tankokon eleve volt belövő géppuska, és pl a német haditengerészet felszereléséhez is tartoztak olyan különleges puskák, amiket az ágyúcsőbe lehetett tenni, és úgy puskatölténnyel sütni el az ágyút gyakorlásképpen.
Elnar 718087 2024. január 5. 11:32
Válasz erre
Én elsőre Schwarzlosénak néztem pajzzsal, utána mondta itt valaki hogy ez vmi ágyú inkább. A géppuska vonalat azért is vetettem el, mert vannak géppuskások a videóban.
Jobban megnézve viszont Téglatesó screenshotján a "lövegfar" nagyon olyan ívű, mint a géppuska hátulja, sőt az irányzék dudorát is látni vélem pont ott ahol lenne. Hosszban is nagyjából stimmel. A cső meg mintha a vízhűtő burkolat csökkentett átmérőjű mókolása lenne vagy mi.
Elnar 718082 2024. január 5. 11:05
Válasz erre
Nyolcszögletű kéményt találtam jópárat. Főleg malmoknál (talán ez lehet egy kiindulás). Viszont olyat ami már a talajtól nyolcszög nem négyzetből indul, egyet sem.
Mekett 718056 2024. január 4. 22:31
Válasz erre
Ahogy korábban írták a srácok, a rendszám miatt kizárt, hogy 56-os legyen, illetve az adományozó is 1941-et jelölt meg keletkezésnek. Másfelől a 41-et kicsit korainak találom, már akkor ilyen légvédelmi előkészületeket tettek Budapesten?

A hétszintes épület nekem is feladta a leckét, mert az ismertebb és vasúthoz közeli munkás-, vagy vasutas lakótelepek egyike sincs ilyen magas. Legalábbis, amiről találtam képet. A Józsefvárosi pályaudvarnál ma is álló épület hatszintes, a Pongrác-úti és a Hős utcai házak teljesen mások, az Illatos útiak is csak 3-4 szintesek, a Ferecvárosi pályaudvarnál, a mai Puskás Tivadar technikum közelében is alacsonyabb épületek állnak.

Az persze nem 100%, hogy a gyártelepi és a tetőrevontatós képek egy helyen és időben készültek, de elég valószínű, az eltérő környezet ellenére is. Esetleg egymástól néhány száz méterre, vagy a löveg kiindulási és rendeltetési helyén készültek egyazon napon. Sok azonosítási lehetőséget nem látok, de lehetséges, hogy a felvontatott lövegen egyforma abroncsok vannak, míg a gyárudvaron állón felemásak.
Freddy 718050 2024. január 4. 20:57
Válasz erre
Egy Schwarzlose géppuskához is kellett 4 fő, ehhez jött az esetleges lovak kiszolgáló személyzete, ez nem állt egyenes arányban az űrmérettel. Pláne, ha az adott löveget kiképzésre használták, akkor mindenképpen egy ,,fullos" személyzetet kellett mellé tenni, akármekkora is.

Egyébként szerintem nem ugyanaz a két kép, a második képen a cső alatt látszik egy, a 8cm-eséhez hasonló dugattyú, illetve körülötte egy, szintén a 8cm-eséhez hasonló köpeny. De ez mindegy is, mindkét képen jól látszik, hogy a csöve legalább 8 cm-es, a 37mm-es ágyúé sokkal kisebb. A hosszához képest viszont kifejezetten rövid, ami felől még aknavető lehetne, de azokhoz viszont nem volt lövegpajzs.

Ráadásul az első képen nem is látszik a cső üregesnek. Szóval szerintem simán egy Schwarzlose géppuska van ágyúnak beöltöztetve- a hossza kb stimmel, úgy általában is, és a lövegpajzsból kilógó rész kb megegyezik a csőköpeny méretével hosszban és vastagságban is. És 1929-ben amúgy sem nagyon parádézhattak még igazi lövegekkel, a kiképzést viszont valamivel el kellett kezdeni.
KeyPi 718042 2024. január 4. 20:08
Válasz erre
Sennás 718038 2024. január 4. 19:56
Válasz erre
1024px-FÉG_3
1024px-FÉG_3

Ez az? Ott FÉG telephelynek irják(?) De ott a bal oldali ház se jó.
romsitsa 718033 2024. január 4. 19:22
Válasz erre
Megpróbálom máshogy.
A 7,5-ös hegyiágyúnál jóval kisebb a löveg, ehhez képest finoman is túlzás a 6+1 fő és két ló.
Még hasonló lövegnek sincs nyoma sehol.
A lövegtalp és pajzs szvsz. mókolt túl nagyok, túl vékonyak.
KeyPi 718031 2024. január 4. 19:06
Válasz erre
Hungária (Ferencvárosi) malom kéménye ilyen sokszögletes. Műemlék, ma is áll a Soroksári úton. Sok mindent bontottak körülötte, de a sokemeletes látszólag lakóház nem illik a képbe.
Sennás 718030 2024. január 4. 19:00
Válasz erre
Screenshot_20240104-185252
Screenshot_20240104-185252

Már megörültem hogy megvan a kemény(bontási) fényképe, de ez Drezdai a franc bele:(
Sennás 718029 2024. január 4. 18:48
Válasz erre
pszentlorinc_06_01_large
pszentlorinc_06_01_large

Ez nem jó mi? Ezen gömbölyű a kemény nem?
Sennás 718028 2024. január 4. 18:40
Válasz erre
A Keményt nézem elég egyedi az alsó része , remélhetőleg hozhat találatot a keresés
A két magas építésű ház kerités/falon kívül van lehet "polgári" épület.
Elnar 718024 2024. január 4. 17:48
Válasz erre
Nem lehet. A rendszámtáblákon 1948-tól Kossuth címer volt. Két betű három szám formátum, minden egyéb nélkül csak az 1933-1945 közti időszakban volt
KeyPi 718023 2024. január 4. 17:38
Válasz erre
Sziasztok!
A 40-es években nem sok 7 szintes épület lehetett különösen ipari övezet közelében. A stílus nagyon szocreál, semmiképp nem bauhaus. Nem lehet hogy '56-os?
Elnar 718021 2024. január 4. 17:15
Válasz erre
IMG_20240104_171255
IMG_20240104_171255

Egy ultragyors skicc egy post-it lapon hogy én mit látok.
Elnar 718020 2024. január 4. 16:59
Válasz erre
Mozgóképeken egyértelmű hogy két cucc ugyanaz, és nem M15.
Teljesen más méretű az irányzóablak és ráadásul a másik oldalon is van egy négyzetes kivágás. A lövegcső kivágata lejjebb van a pajzson és maga a cső jóval kisebb átmérőjű és alacsonyabban van mint a Skoda hegyiágyúnál.
téglatesó 718017 2024. január 4. 16:22
Válasz erre
skoda_gebk_m15_28
skoda_gebk_m15_28
skoda_gebk_m15_30
skoda_gebk_m15_30

Ez eddig is oké volt, de az én képemen lévő valami még az M.15-nél is kisebb valami. Amúgy ezt az M.15 löveget lovak után kötni nem volt újdonság, már az I. vh.-ban is előfordult -ráadásul 2 ló is elhúzta egyben ha muszáj volt.
Közben egyre erősödik az érzésem, hogy az Elnar 717874 sz. hsz.-ban lévő képen viszont tényleg M.15-öt cibálnak fel a domboldalon -tehát a két cucc nem ugyanaz.
romsitsa 718015 2024. január 4. 15:25
Válasz erre
Ja igen, a képen balra lévő jobb hátsó gumi (a Forte másik képe alapján meg mindkettő).
Mekett 718014 2024. január 4. 15:22
Válasz erre
Bofors légvédelmi ágyú a gyárudvaron 1941
Bofors légvédelmi ágyú a gyárudvaron 1941
Előkészületek a tetőn 1941
Előkészületek a tetőn 1941
Bofors légvédelmi ágyú vontatása a tetőre 1941
Bofors légvédelmi ágyú vontatása a tetőre 1941
Bofors légvédelmi ágyú a tetőn 1941
Bofors légvédelmi ágyú a tetőn 1941

Na akkor a teljes képsorozat a Fortepanról: fortepan.hu/hu/photos/

Az adományozó 1941-es képei közül az utolsó 4 szerintem mind összetartozik, 3 biztosan.
Ezek alapján egy gyár vagy pályaudvar védelmére egy tetőre vonják fel a löveget.
Nekem nagyon gyanús a Ferencvárosi pályaudvar, megpróbálnék ott keresgélni hasonló épületeket.
Mekett 718013 2024. január 4. 15:11
Válasz erre
Pontosabban annyi plusz infó van, hogy a kép 1941-es.
Mekett 718012 2024. január 4. 15:09
Válasz erre
Kösz, király vagy! Ilyeneket honnan lehet kideríteni?
Mekett 718011 2024. január 4. 15:09
Válasz erre
Csak hogy tisztázzuk: a képen jobbra van az előre, igaz?
Közben megtaláltam a Fortepanon a forrást is, de itt sincs több infó:
fortepan.hu/hu/photos/
romsitsa 718009 2024. január 4. 15:04
Válasz erre
A bal első eltérő mintájú (vagy Dunlop).
Közben végigpörgettem ami van, a legkisebb tüzérségi löveg 29-ben a 15/31M hegyiágyú 6 kezelővel és négyes lóvontatással.
Freddy 718008 2024. január 4. 15:03
Válasz erre
A lovakkal való vontatás önmagában végtelen mennyiségű embernek ad munkát :) Nem véletlen hajtott mindenki a gépesítésre, még a legkezdetlegesebb teherautó is óriási előrelépést jelentett az egységnyi vonóerőhöz szükséges emberi munkában.
Emerick 718006 2024. január 4. 14:40
Válasz erre
A gumi sima Cordatic, ráadásul a korszakra jellemző Cordatic mintázattal! Minden 40mm 36M légvédelmi gépágyú ilyen teljes abroncsokat kapott. ;)
Emerick 718005 2024. január 4. 14:38
Válasz erre
Az AF-543 egy Adler Junior Kabriolette, Széll László, Budapest Horthy Miklós út 19.alatti lakos, véleményem szerint a neves építészmérnök autója volt. A kép 1940-es vagy azutáni. Mellette egy Ford Taunus állt.
Sennás 718004 2024. január 4. 14:35
Válasz erre
Screenshot_20240104-143203
Screenshot_20240104-143203

Kosz por sár ki tudja miért néz ki D-nek de tényleg megtévesztő.
Sennás 718003 2024. január 4. 14:30
Válasz erre
Screenshot_2024-01-04-14-29-23-437
Screenshot_2024-01-04-14-29-23-437

Nem ez az?
romsitsa 718002 2024. január 4. 14:29
Válasz erre
6 kezelőre mi szükség egy ekkora lövegnél?
Freddy 717998 2024. január 4. 13:50
Válasz erre
A Nemzeti Hadsereg leltárában még Uchatius-ágyú is volt, szerintem bármilyen első vh-s ágyú előfordulhatott akkoriban még.
KarBal 717996 2024. január 4. 13:45
Válasz erre
téglatesó 717995 2024. január 4. 13:44
Válasz erre
Mekett 717994 2024. január 4. 13:24
Válasz erre
Cornatid gumiabroncs
Cornatid gumiabroncs

Illetve még a CORNATID feliratra hívnám fel a figyelmet a löveg jobb első kerekén. Legalábbis én így olvastam ki, de a Google nem segített ilyen nevű gumiabroncsmárkával kapcsolatban.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104.