/ Fórumok /

Roncskutatás

Kis hazánkban fell<, vagy még földben nyugvó relikviák, háborús emlékek.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16.
migfun 721119 2024. február 27. 08:26
Válasz erre
A háború első "terrorbombázását" a németek hajtották végre Rotterdam ellen, ahol több, mint 900-an haltak meg és 78.000-en váltak hajléktalanná. A célja pont a még nyomokban meglévő holland ellenállás megtörése volt (és itt még sikerrel is járt a hadművelet).
Nem akarom megmagyarázni a vállalhatatlant (Drezda és társai), de a "csak a szövetségesek voltak embertelen, kegyetlen, érzéketlen gyilkológépek" kép enyhén szólva is egyoldalú.
Gabusch 721116 2024. február 27. 00:44
Válasz erre
Mint említettem, utálom ezt a kifejezést. Nem véletlenül. Kicsit figyelmesebb olvasást légy oly szíves!

A bizonyítási kényszer rajtad van, hogy valamilyen dokumentációkkal bizonyítsd, hogy Szombathely esetében a szövetségesek célja a polgári lakosság kínzásán keresztül a honvédség moráljának megtörése volt. Mert a terrorcselekmények célja ilyesmi szokott lenni.
Bár nem vagyok a légi hadviselés különösebb szakértője, van egy olyan olvasmányemlékem a II. VH-ban elkövetett szövetséges bombázások kapcsán, hogy nem annyira a precíziós bombázásban jeleskedtek (bár ott volt a Dambusters eset), sokkal inkább a szőnyegbombázásban. Ha minden igaz, főleg az amerikaiak. De nem a polgári lakosság terrorizálása céljából, hanem mert ezt találták hatékonynak a hadi infrastruktúra (gyárak, vasútvonalak, utak, stb.) rombolása érdekében.
Mármint általában, mert Drezda például kimondottan a bosszút szolgálta, az már eshet a terrorcselekmény kategóriájába, ahogy tulajdonképpen az atombombák is, ha nagyon akarom. Különösen a második Nagaszakira. Azok a városok sem annyira rendelkeztek katonai infrastruktúrával, cserébe meghalt több, mint százezer ember a két városban. Jórészt civilek.

Budapest rohadt hosszú ostroma alatt is sérült meg, vált lakhatatlanná számtalan épület és lakás, halt meg rengeteg civil (csak a Regent ház felrobbanása eredményezett a pincéjében 250-300 halottat, nagyanyámék házában azért lőttek agyon az oroszok egy fiatalembert, mert bőrkabátja volt, ergo biztosan gestapós, lőttek szét a kitöréskor rengeteg civilt is a katonák mellett, stb.), mégsem hívnám terrorcselekmények áldozatainak őket.
De van egy könyvem a Székesfehérvár környéki harcokról és a szovjet katonák utána következő rémtetteiről és még azok sem esnek szerintem a terror kategóriájába.
Ja, és az I. VH-s veterán dédnagyapám a pincében halt meg az ostrom alatt, mert nem bírta a szíve a körülményeket. Valószínűsítem, volt pár hasonló eset.

Bármennyire klasszak a harcjárművek, harci repülők, hadihajók, szóval, amit főleg makettezni szoktunk, meg érdekes a történelemkönyvek lapjain, akármennyire is egy természeti csoda végig az egész Isonzó-front (legkevésbé talán a Doberdó, de ott is érdemes biciklizni) a háború egy iszonyatos dolog.
Ha valaki véletlenül Dubrovnikba megy és érdekli az ilyesmi, a montenegrói határ felé menjen tovább Kupariba és nézze meg a strandot! Egy hatalmas szállodakomplexum mellett van. A szállodák szét vannak lőve és totál kifosztva.
Ha valaki addig azt hitte volna, hogy a háború értelmes, pláne valami romantikus, hősies dolog, szerintem ott kénytelen revideálni a véleményét.
zzo160 721112 2024. február 26. 22:33
Válasz erre
Összesen 423 halálos áldozata volt Szombathelynek, a város 4471 lakóházából 3575 sérült meg, ebből 1028 súlyosan megrongálódott.
De nektek ez csak járulékos veszteség.
Gabusch 721110 2024. február 26. 21:08
Válasz erre
Nem arról van szó, hogy nem volt bombázás. De a terrorbombázás pl. az, amikor a szövetségesek Drezdában műveltek, illetve előtte az Angliai csatában a németek angliai polgári célpontokat bombáztak az ellenség moráljának megtörése céljából. Amennyire tudom, egyik esetben sem jött be.

Magyarországon volt olyan, amikor polgári célpontokra esett tévedésből bomba (családunk Rottenbiller utcai házának lépcsőháza, vélhetően a Keleti pályaudvar kapcsán), de amúgy több-kevesebb sikerrel a hadiüzemeket (pl. Tass pusztulása a Weiss-Manfrédnál), vasúti csomópontokat, stb. támadtak.

Ezen felül egy vadászgép rácsapott egy géppuskasorozattal a kilenc éves anyámra Balatonfenyvesen 1944-ben. Szerencséjére eltévesztette.
romsitsa 721097 2024. február 26. 19:26
Válasz erre
Szombathely miért volt terrorbombázás? Jelentős és használt csomópont volt és az ország vezetése is (részben) éppen ott tengette napjait?
zzo160 721089 2024. február 26. 18:35
Válasz erre
És Szombathely bombázása? Kicsit nézz utána.
Gabusch 721080 2024. február 26. 13:33
Válasz erre
A múltkor hallgattam a YT-on egy Ungváry Krisztián előadást. Ott egy úriembert a hallgatóságból nem lehetett lebeszélni arról, hogy Magyarországon a szövetséges légierő terrorbombázásokat követett volna el. Nyolcvan évvel az események után.
Talán a szolnoki (ebben nem vagyok biztos) vasútállomás bombázása kapcsán merült fel a dolog, mert ott meghaltak civilek is, bár nyilván nem ők voltak az elsődleges célpont. Bár utálom ezt a kifejezést, de tipikus "járulékos veszteség".

Akkor most gondoljuk el, hogy mit gondolhattak a birodalomban élők, akik ennek nyilván a sokszorosát szenvedték el!
Természetesen nem helyeselhető, de szerintem teljesen érthető a Fliegermord jelenség.
Nem lennék meglepve, ha adott esetben az Angliai csata során hasonló események történtek volna, csak mivel ők győztek, erről nem esik szó.
Mekett 721057 2024. február 25. 22:52
Válasz erre
A "Levegő urai" c. sorozat legutóbbi részét szentelték egy olyan eseménynek, amiben bombázók fogságba esett szeményzetét lincselte meg a feldühödött rüsselsheimi lakosság. Kétkedve fogadtam, de tényleg megtörtént, persze nem pont úgy, mint a filmben.
en.wikipedia.org/wiki/R%C3%BCsselsheim_massacre
Úgy tűnik, ez még ritka és kivételes volt, de a háború vége felé megszaporodtak az ilyen esetek, még neve is volt a jelenségnek: "Fliegermord". Több, mint 300 gyilkosságról beszélnek, amiket főként náci funkcionáriusok, a rendőrség, vagy a Gestapo követett el.
de.wikipedia.org/wiki/Fliegermorde

Azt sem lehet mondani, hogy ez anomália lett volna, mert a háború után a légvédelmi tüzérség egyik tábornokát olyan parancs továbbításáért ítélték el, mely szerint a fogságba esett pilótákat az őreiknek nem kell megvédeniük.

Itt egy 1945-ös gelsenkircheni esetről írnak: www.gelsenzentrum.de/fliegerlynchmord_gelsenkirchen.htm
Ausztriai esetekről is beszélnek: www.hsozkult.de/project/id/fp-1075

Ennek fényében átértékelem, annyira mégsem volt veszélytelen egy bombázógép legénységének kiugrania, majd megadnia magát.
Mekett 721042 2024. február 25. 21:02
Válasz erre
A Bagod-Szentpáli Árpád-kori templom, ott érdemes parkolni
A Bagod-Szentpáli Árpád-kori templom, ott érdemes parkolni
A templomtól az emlékmű felé nézve. A tábla és a kereszt a szemben lévő domb tetején áll.
A templomtól az emlékmű felé nézve. A tábla és a kereszt a szemben lévő domb tetején áll.
Szemben az emlékhely, mindössze ezen kell átvergődni
Szemben az emlékhely, mindössze ezen kell átvergődni
Visszatekintve a kereszttől
Visszatekintve a kereszttől
Emlékkereszt a lezuhanás helyénél
Emlékkereszt a lezuhanás helyénél
Pillantás Gersekarát irányába
Pillantás Gersekarát irányába
Halifax-emléktábla Bagod-Szentpál határában
Halifax-emléktábla Bagod-Szentpál határában

Köszönöm mindenkinek az infókat a Bagod határában lezuhant Halifax-szel kapcsolatban. Sikerült megtalálni az emléktáblát és a keresztet (ami feltételezem, a boombázó miatt van ott).
Ha valaki el akar oda látogatni, csak ezt fogja ott találni. Autóval megközelíthető a helyszín, 200m séta után ott is állhatunk a táblánál. Parkolni Bagod-Szentpál műemléktemplománál lehet.
Elnar 720785 2024. február 19. 16:54
Válasz erre
Határozottan SC250. A két gyújtós még lehetne SC500 is, de a szárnya annak más.
ssanyi 720767 2024. február 19. 10:13
Válasz erre
Üdv!

Ádámnak igaza van.
Biztosan német bomba, méret ugyan nincs de valószínű hogy a 250-es család tagja.
A németek nem orr gyújtót használtak, hanem a testben voltak a gyújtók, a két lyuk helyén.
romsitsa 720763 2024. február 19. 07:59
Válasz erre
Erősen hasonlít a német SC-250-re.
Mekett 720761 2024. február 19. 00:07
Válasz erre
Légibomba a Bory-vár kertjében
Légibomba a Bory-vár kertjében
Légibomba a Bory-vár kertjében
Légibomba a Bory-vár kertjében
Légibomba a Bory-vár kertjében
Légibomba a Bory-vár kertjében

Ezt a bombát Székesfehérváron fotóztam, a Bory-vár kertjében. Meg tudná valaki mondani, mi ez pontosan?
Köszönöm a segítséget!
pmheros 717472 2023. december 26. 13:38
Válasz erre
Üdv!

Már két hete feltöltöttek Beregszászi Sándor Bf 109 -esének Balatonból kiemeléséről videót a Youtube -ra. Nekem még csak most jött szembe, gondoltam megosztom: www.youtube.com/watch

Ha korábban már fel lett töltve ide a videó linkje, és én elsiklottam felette, akkor elnézést.

Üdv.: pmheros
budha 717436 2023. december 25. 10:47
Válasz erre
budha 717435 2023. december 25. 10:46
Válasz erre
Szentesi Halifax.

https://legihaboru.hu/hirek-a-szentes-mellett-lezuhant-lengyel-szemelyzetu-repulogep-rovid-tortenete

https://www.szentesinfo.hu/mozaik/2005/exkluziv/szentesi-repules.htm

legihaboru.hu/hirek-a-szentes-mellett-lezuhant-lengyel-szemelyzetu-repulogep-rovid-tortenete
Mekett 717423 2023. december 24. 21:52
Válasz erre
Szerintem a pilótákra szinte mindenhol vigyáztak, mert a hírszerzők különösen kíváncsiak voltak rájuk. A bombázásokat megtapasztaló polgári lakosoktól okkal tartottak a legtöbb országban, itt is, de nincs konkrét tudomásom itthon meglincselt repülősökről.
kervil 717418 2023. december 24. 20:43
Válasz erre
"Itt a német katonák falhoz állították őket, azonban szerencsésen megúszták a kivégzést."

Nem nagyon emlékszem ilyen történetekre, hogy a németek az elfogott ellenséges repülőszemélyzetet ki akarták volna végezni. Mennyire volt ez jellemző?
Az rémlik, hogy a magyar csatások, a Stuka-, majd később Fóka-pilóták nagyon tartottak az orosz fogságba eséstől, mert állítólag a csatarepülő pilóták esetében az azonnali kivégzést jelentett volna. Legalábbis ilyesmit olvastam magyar pilóták visszaemlékezésében, de nem tudom, hogy ez valóban megtörtént-e.
Wrecker 717405 2023. december 24. 19:34
Válasz erre
Mekett 717404 2023. december 24. 19:28
Válasz erre
A Bagod mellett talált Halifax motorja
A Bagod mellett talált Halifax motorja
Újságcikk a Halifax személyzetével
Újságcikk a Halifax személyzetével
Baka Péter
Baka Péter

Sziasztok,

Tud valaki további információkkal szolgálni erről a Halifaxről és a roncsokról? Én a neten meglepően kevés dolgot találtam. Pl a Magyarország fölött lelőtt gépek Wiki-oldalán még Halifax-et sem találtam...

"Baka Péter 22 éves fiatalember. Édesapja hatására már gyermekkora óta érdeklődik a történelem iránt, hat éve foglalkozik komolyabban a militariával. A fiatalember barátjával, Nagy Péterrel együtt tanulmányozza a II. világháború zalai és vasi vonatkozású eseményeit. Főleg a hadszíntereket vizsgálják, lezuhant repülőgépek után kutatnak kisebb-nagyobb eredménnyel.

Az 1944-45-ös magyarországi légi események hatalmas témát jelentenek a gyűjtők és kutatók számára. Zalában 1945 márciusában, áprilisában vonult át a front - mondja Péter. - A hazai történelem eme szakaszának nagyon csekélyke az irodalma, hiszen az elmúlt évtizedekben nem igazán lehetett róla írni, a történelmi és más szakkönyvek tartalma nem mindig felelt meg a valóságnak. LeBaka Péterginkább régi katonai és csendőrségi jelentések, valamint idős emberek, esetleg túlélők elbeszélése alapján tudjuk rekonstruálni, hogy mi is történt fél századdal ezelőtt. Persze így is adódhatnak néha ellentmondások, de arra törekszünk, hogy minden ideológiai beállítottság nélkül a puszta tényeket próbáljuk feltárni.

Péterék szemtanúk után kutatva sűrűn járják a megye településeit. Sok esetben nehezen nyílnak meg az ajtók, az emberek nem annyira segítőkészek, egy kicsit félnek. Ez talán érthető, hiszen ők olyan világban nőttek fel, amikor tényleg igaz volt az a mondás, hogy ember embernek farkasa. A bizalmatlanság aztán eltűnik, s egy idő után már a fiatalemberek képet kapnak arról, hogy mi is történhetett akkor. Az elbeszélések és jelentések mellett a zuhanási helyszínek adják a legtöbb támpontot. Ezeket a helyeket különféle jelek alapján lehet szóra bírni: a helyszínen maradt roncsok, a lezA lezuhant Halifax-bombázó motorjauhant repülőgép által vájt kráterek, repeszek és bombák nyomai mesélnek.

A kutatás során nagyon sok mindent megtudhatunk, például azt, hogy mi is történhetett a zuhanás előtt a repülőgépen, ha harcban vett részt, akkor mivel lőtték le. A kutakodást egy kicsit megnehezíti, hogy ma már alig találni tárgyi emlékeket, ugyanis a háború után fémhiány miatt nagyon sok harckocsit és más hadászati járművet, fegyvert beolvasztottak. Sokan talán nem is gondolják Budapest felé utazva, hogy éppen ezekből a beolvasztott tárgyakból készült síneken közlekednek a mai vonatok.
Péteréknek mégis sikerült megmenteniük a közelmúltban egy egyedülálló leletet. Egy Halifax típusú bombázó motorját találták meg Bagod Szentpál nevű falurészében. Magyarországon több ilyen bombázó zuhant le, motort azonban eddig még senki sem talált.

1944. november 22-én Szombathely vasúti és ipari központját vették célba a Brit Királyi Légierő bombázókötelékei. A légelhárítás jól működött, így a támadás nem járt nagy sikerrel. Tizenegy bombázót vesztettek a britek a 614-es repülőrajból. Az egyik gép éppen Bagod határában csapódott be. A pilóta, J. Nicholson azonnal meghalt, két társa a szentpáli hegyen, másik kettő pedig még korábban ugrott ki. Ők Jugoszlávia irányába próbáltak menekülni, azonban később elfogták és beszállították őket - másik két társukkal - az egerszegi huszárlaktanyába. Itt a német katonák falhoz állították őket, azonban szerencsésen megúszták a kivégzést. Később Budapestre, majd innen Hegyeshalmon át visszatértek Angliába.

Péteréknek sikerült felvenniük a kapcsolatot az egyik túlélővel, Sydney Barlow-val. A fiatalember szívesen megírta volna, hogy hány polgári áldozata volt az angol bombázóknak, azonban nem számonkérés, hanem a korábbi események rekonstruálása volt a cél.

Az angKözépen az egyik túlélő, Sydney Barlow egy angol újságbanol öregúr - aki egyébként rádiós volt a lelőtt Halifaxon - az egyik levélben őszintén leírta, hogy akkor szembesült tetteivel, amikor Hegyeshalomnál átlépték a határt. Akkor látta meg igazán, hogy a bombázók milyen károkat okoztak a polgári és ipari létesítményekben. Amióta felvettük a kapcsolatot, azóta minden követ megmozgat, hogy minél részletesebben tudjuk leírni ezt az eseményt. A kutatás eredményét egyébként a Haditechnika című újságban szeretnénk közzé tenni, ehhez azonban még fényképeket várunk Angliából. Idén nyáron utaztunk volna ki hozzá, a személyes találkozást azonban az öregúr műtétje miatt jövő nyárra kell halasztanunk.

Péterék a Hadtörténeti Múzeumnak is jelezték a lelet megtalálását. Az amatőr kutatók természetesen azt szeretnék, ha kiállításra kerülne a darab. Annál is inkább, mivel egyre többen érdeklődnek a második világégés iránt, Nagykanizsán például repülőgépek roncsaiból, fentmaradt relikviákból szeretnének múzeumot létrehozni. Sokan talán furcsának találják, hogy éppen a második világháború harci eseményei után kutatnak. Pedig őket semmiféle ideológia, meggyőződés nem befolyásolja, csupán arra törekszenek, hogy minél kézzel foghatóbbá váljék a történelem. Minden szélsőséges gondolattól mentesen arra vágynak, hogy menthessék, ami még menthető."

Mozsár Eszter

archivum.zalamedia.hu/egerszeg/991207/kalei.html
MoMi 716152 2023. november 29. 14:02
Válasz erre
Sziasztok!

Pár érdekesség a HKL-6, D-7 és egyéb Csehszlovákiában gyártott féllánctalpasokról

ftr-wot.blogspot.com/2013/05/how-not-to-make-apc-cz-ot-810-and-ot-90.html

És igen a továbbfejlesztett SdKfz.251-et(HKL-6p) 1959-től 1960 fejlesztés, 1960- 1962-ig gyártották OT-810 néven Szlovákia területén PPS Detva gyárban(1140 db)

Jó makettezést.
Mekett 716101 2023. november 28. 12:57
Válasz erre
Igen, én is több helyen találkoztam ezzel a felvetéssel, de ez egyrészt csak az SdKfz 251-hez hasonló kerekek forrása lehetne, a többit nem magyarázná, illetve nálunk voltak ilyen járművek?

A másik, hogy az általam látott kerekek a családi legendárium szerint a háborúban kerültek le egy járműről, illetve látható is a Fulda felirat, az a gyár pedig az NSZK-ban volt.

Az OT-810-eseket 1959-től gyártották, ha jól láttam (bár ez kicsit hihetetlennek tűnik számomra).
Mindezt egybevetve szerintem pont a német forrás valószínűbb.
Freddy 716100 2023. november 28. 12:47
Válasz erre
Ami minden SdKfz 251-es témánál felmerül: nem lehet, hogy ezek OT-810-esről vannak? A típus csehszlovák licenszváltozata a 80-as évekig rendszerben volt, esélyesebb, hogy abból maradt alkatrész.
Mekett 716072 2023. november 27. 15:18
Válasz erre
SdKfz 7 kerék szalagfűrészben
SdKfz 7 kerék szalagfűrészben
SdKfz 7
SdKfz 7

Szintén egy szalagfűrészben reinkarnálódott féllánctalpas, valószínűleg egy SdKfz 7 kereke. Ez a Facebookon bukkant fel.
Mekett 716071 2023. november 27. 15:14
Válasz erre
SdKfz 10
SdKfz 10
SdKfz 250
SdKfz 250
SdKfz 250 kerék szalagfűrészben
SdKfz 250 kerék szalagfűrészben
Talán ez is SdKfz alkatrész?
Talán ez is SdKfz alkatrész?

Ha jobban belenézünk, rájövünk, hogy a magyar szalagfűrész-ipar a német féllánctalpasokra épült. Egy SdKfz 10, vagy SdKfz 250 görgője egy szalagfűrészben: www.jofogas.hu/veszprem/Szalagfuresz___143582909.htm
Mekett 716070 2023. november 27. 15:07
Válasz erre
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben
SdKfz 251 kerék szalagfűrészben

Úgy tűnik, mások is hasonlóan oldották meg annak idején a szalagfűrészüket. Egy másik, szintén valószínűsíthetően SdKfz 251 kerékkel épített:
www.jofogas.hu/hajdu_bihar/Szalagfuresz_kerekek___500_olcson_elado_143077476.htm
Mekett 716069 2023. november 27. 15:00
Válasz erre
SdKfz 251
SdKfz 251
csirkeitató
csirkeitató

Igen, ez vlószínűleg egy SdKfz 251 görgője lehetett.
medor 714826 2023. október 27. 23:13
Válasz erre
Mekett 714248 2023. október 7. 16:03
Válasz erre
Újabb Me-109 roncsot emelnek ki a Balatonból. A roncs különlegessége, hogy ez az egyetlen ismert magyar gyártású 109-es a világon.

"Magó Károly zászlós, hadtörténész kutatásai alapján 2020 szeptemberében az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár búvárai – a Jackal Cave 2020 gyakorlat kiképzési tervébe illesztett feladatként – gyakorló merüléseket hajtottak végre a roncs közelében. A dandár víz alatti akadályok, elsüllyedt eszközök felderítésére specializált műszaki alegysége megtalálta a 70–80 centiméteres iszap alatt fekvő vadászrepülőgépet. A minimális látótávolság ellenére sikerült néhány roncsdarabot felszínre hozni. A szakértők megállapították, hogy egy, a második világháborús német-magyar repülőgyártási program részeként Magyarországon gyártott Me 109-es maradványait találták meg a katonák."
honvedelem.hu/hirek/messerschmitt-a-balatonban.html
bandy 714247 2023. október 7. 15:18
Válasz erre
https://honvedelem.hu/hirek/messerschmitt-a-balatonban.html?fbclid=IwAR24x-Gd9fpbp6VLpN7F7sJMUg1B1PDSik4iJnFxcT6RCqp7-56ML64Q-Lg
ChevyG 712805 2023. augusztus 31. 18:43
Válasz erre
Köszi Srácok!
Bandika 712668 2023. augusztus 28. 17:37
Válasz erre
Ez alapján meg C-47 🙂
Szal' nem lehet beazonosítani. Rengeteg típuson használták.

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/224064_C-47_Placid_Lassie_FDK_MD3.jpg
Elnar 712663 2023. augusztus 28. 17:09
Válasz erre
Bandika 712660 2023. augusztus 28. 16:24
Válasz erre
Olyan hamilton félének tűnik. Alig néhány típuson használták

www.enginehistory.org/Propellers/HamStd/hamstd.shtml
ChevyG 712658 2023. augusztus 28. 15:59
Válasz erre
l1
l1
l2
l2

Sziasztok!

Horvátországban egy tengerparti ingatlan területén láttam ezt a légcsavart. Szerintetek milyen típusé lehetett? (az én tippem B-24 esetleg B-17)

üdv!
Sennás 710996 2023. július 2. 16:13
Válasz erre
halaci 709926 2023. június 3. 14:36
Válasz erre
Itt kutatni nem nagyon kellett, mert a "gazda" jelentkezett be a múzeumnál, de őszintén irigylem a srácokat. Nem is csak a talált cuccokért, hanem az élményért - mint a kiskölyök, amikor beszabadul a játékboltba és azt mondják neki, vihet, amit akar.

www.youtube.com/watch
Sanyi82 709220 2023. május 17. 18:53
Válasz erre
345878329_210653735103887_554393413968466082_n
345878329_210653735103887_554393413968466082_n
345900834_1056423292299315_8753121160805320264_n
345900834_1056423292299315_8753121160805320264_n

Sziasztok!
Az egész történet tavaly júliusban kezdődött, amikor újdonsült ismerősömmel, barátommal találkoztam az ócskapiacon. Beszélgettünk és kérdezte, hogy van-e valami új szerzeményem. Neki van, de nem a szakterülete és megmutatta a fotókat... Aztán amikor megtudtam, hogy mi is ez, totál lázba jöttem és minden követ megmozgattam, hogy sikerüljön megszerezni. Nos ez egy Stug III motorszellőző páncélja, a motorháztetőn volt 3 példányban egymás mellett. A legszebb az egészben, hogy magyar járműé volt! A városban volt a háborúban a bázisuk és a környéken harcoltak, német, román és bolgár Stugok nem jártak erre, a helyi temetőben a Stugok személyzetéből vannak eltemetve katonák. Az elmúlt 7 évtizedet egy tanyán töltötte, ahol legutóbb egy kultivátoron-kombinátoron volt súly, de aztán már nem kellett oda sem. Hosszas tárgyalások kezdődtek, elvégre nem mindennapi leletről van szó. Sajnos az árcédula is ennek megfelelően volt megírva, de ez van... Végül pár hete sikerül megegyezni és ma pedig létre jött a tranzakció is, gyűjteményem legkomolyabb darabja immár megvan! 66cm hosszú, 35 széles és 34kg, szóval ha abszolút megunom, akár még kulcstartónak is jó lehet, mert ezt észre veszed, ha kiesik a zsebedből... :)
Az egyik sarkán van egy hegesztési varrat, de szerintem ez még a gyártás során lett rárakva, mint javítóhegesztés - a sarkok feszültségpontok, onnan indulnak a repedések, illetve nem látszik, hogy valami lett volna hozzávarrva, szépen le van dolgozva a korona.
Köszönöm Jani Barátom, hogy a sok másik érdeklődő - aki többet kínált -, ellenére nálam kötött ki a KINCS!
Gabusch 708178 2023. április 20. 11:04
Válasz erre
Egyébként, ha valaki roncskutatni akar, menjen nyaralni Szlovéniába a Soca mellé.

Az volt szinte végig az Isonzó-front az I. VH-ban. Gyakorlatilag mindenütt vannak kavernák, árkok, esetenként erődök is. Lehet raftingolni, vadvízi kajakozni, túrázni, nagyon szép hely.
KarBal 708156 2023. április 19. 22:42
Válasz erre
Sd.Kfz 251 féllánctalpas futókereke szerintem.
Mekett 708155 2023. április 19. 22:36
Válasz erre
Csirkeitató
Csirkeitató
FULDA felirat maradványa
FULDA felirat maradványa
méret vagy más számok a gumin
méret vagy más számok a gumin

Német harcjárművekhez értők segítségét szeretném kérni.
Tudja valaki, milyen járműről szabadulhatott el ez a kerék?
A gumi nagy része már elkopott, de még látható rajta a FULDA felirat és néhány szám.

Köszönöm a segítséget!
Mekett 708104 2023. április 18. 21:44
Válasz erre
A Hollandiában lezuhant szövetséges gépek egy térképen
A Hollandiában lezuhant szövetséges gépek egy térképen

A második világháború alatt Dél-Hollandiában lezuhant szövetséges repülőgépek egy térképen:
arcg.is/0PHbva
Gabusch 708005 2023. április 16. 22:41
Válasz erre
Alighanem. :)

Célszerűen nem kell az egész hegyet megkerülni, viszont a sziklák vége felé volt egy út, amin keresztül lövészárok látható nyomai voltak, benne földbunkerek. Hogy ez még II. VH, vagy a katonai bázis tartozéka volt, azt nem merném eldönteni, de egyébként az előbbire tippelnék.
zzo160 707981 2023. április 16. 20:07
Válasz erre
Ez?
https://www.youtube.com/watch?v=FCVqWnD_2rw&list=PLuLiqZRQTKtSa4wV988OpsveSLQhmtijw&ab_channel=tanyacsen%C3%B6lwww.youtube.com/watch
Gabusch 707970 2023. április 16. 14:29
Válasz erre
Elméletileg Óbaroknál a sziklák tetején a geodéziai torony mellett a Lófingató hegyen is van egy rahdeli hatalmas bunker, de uszkve 20 éve nem jártam arra.
Ha esetleg már nem megközelíthetőek, beomlottak, lezárták, stb., akkor sorry, de amúgy a sziklák némelyikéről jó kilátás nyílik, egy sétát talán megér.
Propellerfanatic 707955 2023. április 16. 08:04
Válasz erre
Szia!
Ez nagyon jó!
Kérünk még ilyet, ha találsz. :)
Székesfehérvár - Velencei-tó környékén az oroszoknak voltak lőszerraktáraik, hatalmas területeken. Én az egyik ilyenből vásároltam két Kamaznyi kisméretű téglát. Még a belevésett cirill betűs feliratok is láthatóak a téglákban. :)
Aki nem élt abban a korban, el sem tudja képzelni mekkora területeket építettek be az elvtársak.
Mekett 707935 2023. április 15. 18:30
Válasz erre
Az őrség útvonalának lépcsője a pilikáni lőszerraktár helyén
Az őrség útvonalának lépcsője a pilikáni lőszerraktár helyén
Lépcső az egykori lőszerraktárnál
Lépcső az egykori lőszerraktárnál
A pilikáni laktanya és a három lőszerraktár egy 1959-es légifényképen
A pilikáni laktanya és a három lőszerraktár egy 1959-es légifényképen
A pilikáni lőszerraktár 1983-ban
A pilikáni lőszerraktár 1983-ban
A lerombolt pilikáni lőszerraktár helye 2000-ben
A lerombolt pilikáni lőszerraktár helye 2000-ben
A Gyenesdiás melletti lőszerraktár térképen
A Gyenesdiás melletti lőszerraktár térképen

Szintén urbex-téma, egy egykor szigorúan őrzött, mára lerombolt lőszerraktár Gyenesdiás mellett:
www.facebook.com/keszthelyanno.hu/posts/pfbid0F9dXC13tg8NhwnNCLu6WgnFWLBYDjFFeLfJxaFY4zbFWgw3NqiPABmr51qzxdfvbl
Egy másik oldalon egy szemtanútól idéznek:

"Aki őrségben volt, semmit nem tudott semmit arról, hogy mit őriz. 24 órás szolgálatokban voltak az itt állomásozó katonák. Egy nap járőrözés, a következő nap szabad, aztán újra. Kijártak mindenhova, jöttek nekünk is segíteni. Jó kapcsolatban voltunk velük. De nem tudták mit őriznek, nem mondták el nekik. Akik itt voltak, azok közül volt 4-5 fő, akik a raktárakba bemehettek, a többiek oda sem mehettek. De ezek az emberek, aki itt voltak így, ezek a karbantartók, mindegyik intézetben nőtt föl, nem volt családjuk, rendezetlen hátterű, független emberek voltak. Ők sem mondtak soha semmit. Annyit csak, hogy az 1-es raktár az olyan, hogy oda ők sem mehettek be. Időnként jött valaki, aztán ő bement. Több raktár volt, öt.

Az elkerített belső részen sosem jártam. Dupla kerítés volt. Kerítés, lépcsősor, újabb kerítés. Az egyik nagy domb alatt volt egy fő raktár, csilléken, sínpáron hordták be a lőszert, azon tolták be. A laktanyától indult, attól nagyobb dombból. Három nagy bejárat volt, ahol a leghosszabb, a 120 lépcsős rész van — emlékszik vissza István a raktárbázis elrendezésére. — Most az oszlopok ki vannak döntve, a kerítések java még megvan. ’92 környékén hagyták el a keszthelyi bázist. ’97-ben ment el Győrbe az ezred.

Amikor megszűnt itt a bázis, azt onnan tudtuk, hogy borzasztó mennyiségű lőszert vittek el, halálfejes autókban, éjszaka. Először azt vitték el, aztán kezdték az épületeket bontani. Hónapokig hordták a sittet. A laktanya épületet a legvégén bontották el. Mindent elvittek, lebontottak, berobbantottak — meséli István a felszámolás időszakáról. — A lépcsők, a kerítés megmaradt, de semmi más. Az őrtornyokat levagdosták lángvágóval, öt volt belőlük, az épületekből pár tégla megmaradt, néhány földsánc, aminek a szélén villanyoszlop van, így kitűnik, hogy ott is épületek voltak. Néhány vízelvezető akna van még.

A domb alja tele volt lőszerrel. Azt berobbantották. 1991-ben még látszott kívülről, hogy ott valami történt, beomlott a föld. Ami ki volt betonozva a föld alatt, az semmivé lett. Apám mondta, hogy amikor építették ezt, akkor rengeteg földet hordtak el innen. Gondolhatják, ha ilyen lépcsősor van, akkor milyen hatalmas épületek állhattak itt, amiket körbe kellett járni, amit őrizni kellett — gondol vissza István a szomszédban elhelyezkedő komplexumra. — Egy év alatt épült ez meg, de rengetegen dolgoztak itt."

likebalaton.hu/telepules/keszthely/hireink/kideritettuk-50-eves-titkokat-rejt-a-sehova-nem-vezeto-lepcsosor-a-balatoni-erdoben-268333/
Mekett 707832 2023. április 12. 23:48
Válasz erre
térkép a bunkerhez
térkép a bunkerhez
A bunker bejárata
A bunker bejárata
Feltételezett járműfedezék
Feltételezett járműfedezék
Otthagyott fényszórókorlátozó
Otthagyott fényszórókorlátozó

Nem roncskutatás, inkább urbex. Talán van itt olyan, aki makettezés mellett a geocachingnek is hódol. Nemrég jelent meg egy geoláda egy Szentkirályszabadjához közeli elhagyott bunkerről.

A megye-hegyi bunkerről ezt írja az oldal:
"Az elhagyott bunker Balatonalmáditól északra található. A '60-as vagy a '70-es években épülhetett. Szovjet katonák állomásoztak itt a hidegháború idején. Titkos és őrzött terület volt, teljesen biztosan senki sem tudja mi lehetett itt. Valószínűleg tartalék harcálláspont lehetett, ha a közelben lévő szentkirályszabadjai reptér megsemmisül."

geocaching.hu/caches.geo
romsitsa 707422 2023. április 2. 23:28
Válasz erre
Meglehet találtak korábban is, csak nem jelentették be.
Sennás 707417 2023. április 2. 21:16
Válasz erre
642991401341d510873808
642991401341d510873808
FW-190F-8
FW-190F-8

honvedelem.hu/hirek/repulogep-a-fold-alol.html

A magyar gép/kép csak illusztráció!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16.