<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Mekett | Adatlap | 722171 | 2024. március 19. 13:44 | ||||||||||||
Mekett | Adatlap | 722147 | 2024. március 18. 21:59 | ||||||||||||
Itt vannak képek a berakodásról: www.jetfly.hu/regi-jetfly/4386-leszallt-ferihegyen-a-vilag-legnagyobb-repulogepe---galeria | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 722145 | 2024. március 18. 21:51 | ||||||||||||
Ha jól emléksem, az An-225 azért jött Magyarországra egyetlen alkalommal, hogy ilyeneket vigyen valahová a Közel-Keletre. | |||||||||||||||
Yuki | Adatlap | 722134 | 2024. március 18. 20:34 | ||||||||||||
Köszönöm szépen azért tettem fel mert nem mindennapi jármű. | |||||||||||||||
sárkányos | Adatlap | 722131 | 2024. március 18. 20:23 | ||||||||||||
MOL használja természetes gáz és olaj tározókat keresnek vele. | |||||||||||||||
Yuki | Adatlap | 722129 | 2024. március 18. 19:53 | ||||||||||||
Sennás | Adatlap | 721857 | 2024. március 14. 15:53 | ||||||||||||
Mekett | Adatlap | 721802 | 2024. március 13. 19:56 | ||||||||||||
Elnar | Adatlap | 720815 | 2024. február 20. 15:53 | ||||||||||||
Sennás | Adatlap | 720795 | 2024. február 19. 18:17 | ||||||||||||
Ja ja. De Ő meg lehet a TSz hátsó udvarán 3at lepattíntott Steiger(ek)-ről:( | |||||||||||||||
mati | Adatlap | 720789 | 2024. február 19. 17:42 | ||||||||||||
Ez annak lehet a tipikus esete ha tetszik egy tárgy és nem akarod mindenáron eladni. Ennyiért viszont igen. Egy ismerősöm viszont siman azt mondja ilyenkor: ez nem draga, ennyi az ára, megvenni viszont nem kötelező, a döntés a tiéd. :) | |||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 720788 | 2024. február 19. 17:25 | ||||||||||||
Sennás | Adatlap | 720766 | 2024. február 19. 09:43 | ||||||||||||
Mekett | Adatlap | 720760 | 2024. február 19. 00:01 | ||||||||||||
Elnar | Adatlap | 720423 | 2024. február 11. 10:06 | ||||||||||||
nemzetiarchivum.hu/public/uploads/background_image/FMAFI19485923004.jpg 1948: Mindent felhasználni amit csak kicsit is lehet!. Ford G917T-V3000 hibrid :) | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 719385 | 2024. január 24. 16:38 | ||||||||||||
A Luftwaffe topikban merült fel, de másnak is jól jöhet. Ez egy oktatófilm a Disney-stúdiótól, ami a repülőgépek szegecselési technikáit mutatja be. Tudom, hogy egy maketten ezek csak gömbszeletként, vagy kerek lyukként jelennek meg, de ha valakit érdekel, valójában mennyi tudomány volt ebben a hegesztés általánossá válása előtt, az feltétlenül nézze meg. (Tudom, a hegesztés ma sem szorította ki a szegecselést, de ez a műfaj kifejezetten a 40-es évekig készült gépeken látványos.) www.youtube.com/watch | |||||||||||||||
rod666 | Adatlap | 718924 | 2024. január 17. 20:28 | ||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 718884 | 2024. január 17. 08:32 | ||||||||||||
A Kistuskón látványos volt elől csücsülni. Egyéb előnye nem sok volt, sőt a magasabb hajózóknak macerás volt bemásznni. | |||||||||||||||
Muzzy | Adatlap | 718881 | 2024. január 17. 08:06 | ||||||||||||
Nézd meg a Tu-16 és a Tu-134 üvegorrának kialakítását. Feltűnően hasonló. Vajon miért? | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718878 | 2024. január 16. 22:36 | ||||||||||||
"A korai Tu-134-esen a navigátor ugyanúgy műszerekkel navigált és számolt. Ezért tették át a pilóták mögé." Ezzel is teljesen egyetértek. Utaltam is rá, hogy feleslegessé vált/feleslegesnek bizonyult ez a kialakítás. | |||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 718876 | 2024. január 16. 22:27 | ||||||||||||
A korai Tu-134-esen a navigátor ugyanúgy műszerekkel navigált és számolt. Ezért tették át a pilóták mögé. | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718874 | 2024. január 16. 22:25 | ||||||||||||
"Másrészt a célzókészülék nemcsak bombázásra használandó: bázisszög lerepülésével föld feletti sebesség vagy széleltérítés szögének mérésére is használható." Teljesen egyetértek. "Ezen kívül pl. személy- vagy teherdeszantra is, a sorozat nagyon hasonló a bombáéhoz." Ezzel is teljesen egyetértek. Ezért is mondtam, hogy egy 134-esnél nem hiszem, hogy személy, vagy teherdeszant dobása indokolná az üvegezett orrot. Legalábbis szerintem az a típus nem igazán alkalmas ilyenre. De lehet, hogy a típus ismerői kijavítanak. Egy An-12, vagy Il-76 esetén biztos vagyok benne, hogy a deszantvetés miatt is lett üvegezett az orr. A hangsúly az IS-en van és hogy más típusoknál NEM FELTÉTLENÜL ezért. | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718873 | 2024. január 16. 22:17 | ||||||||||||
Ne haragudj, de mintha két külön nyelvet beszélnénk. Az állításaim között válogatsz, és többször teljesen mást adsz a számba, mint amit mondtam. Először is: "Bocsi, de a JAK-40-esnek hol volt üvegorra?" Mea culpa, itt valóban megtréfált a memóriám, a Jak-40-re vonatkozó érvemet tekintsd semmisnek. De: egyszer sem állítottam, hogy minden navigációs tevékenységet csak az orrban lehet végezni, sőt. Az, hogy néha kellhet, szerintem jó indok az navigátor pozíciójának kialakítására, ha épp nem kell másra az orr. A tengeres választ is példának szántam, mert többször azzal érvelsz, hogy ha valamikor nem látni tereptárgyakat, akkor miért akarna valaki máskor a terep alapján navigálni, navigációt pontosítani. Illetve, bár az eredeti vita akörül robbant ki, hogy kettős felhasználásra voltak-e szánva ezek a gépek és azért kaptak üvegezett orrot, annyiban pontosítanám az általam elmondottakat, hogy azt nem hiszem, hogy ez az orrkialakítás bombázás miatt volt. Másodlagos felhasználást, pl fényképezést simán el tudok képzelni, de kétlem, hogy ez prioritás lett volna a tervezésben. | |||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 718872 | 2024. január 16. 22:10 | ||||||||||||
A civil célra tervezett An-24-esen nincs buborék, csak a katonai célra szánt 26-oson (én közel 400 órát töltöttem benne). De sokon már megszűntették- | |||||||||||||||
piratvitorla | Adatlap | 718871 | 2024. január 16. 22:08 | ||||||||||||
A dead reckoning az helyszámító eljárás. Az előrejelzett szél és a számítások alapján repülsz. A ruszkik is nagyon használták. Sőt ők talán még jobban. A tajga vagy a sarkvidék felett semmire se mész a látás utáni navigációval. Emellett maximum csillag navigáció marad. Nézd meg a LI-2-est vagy az Il-14-est stb. Másrészt a célzókészülék nemcsak bombázásra használandó: bázisszög lerepülésével föld feletti sebesség vagy széleltérítés szögének mérésére is használható. Ezen kívül pl. személy- vagy teherdeszantra is, a sorozat nagyon hasonló a bombáéhoz... Ehhez nem kell üvegorr pl. An-26... | |||||||||||||||
Muzzy | Adatlap | 718868 | 2024. január 16. 21:31 | ||||||||||||
Saját magadnak mondasz ellent, amikor azt állítod, hogy a navigátori számításokat bárhol el lehet végezni, de kötöd az ebet a karóhoz, hogy csak navigátori feladatra voltak kialakítva a Tupoljev gépeken az üvegorr. Te nem érzel ebben ellentmondást? Ha felhő takarja a földfelszínt, milyen tereptárgyat látsz? A sztyeppe felett sincs sok navigációs pont a Szu-ban volt elég sok nagy lakatlan terület (és sík). De vannak beltengerek is rendesen (Kaszpi, Fekete) Ugye Te sem gondolod, hogy ezeket a gépeket csak belföldön használták és véletlenül sem teljesítettek a Szu határán túl járatokat. A Szu északi határának legnagyobb területe tengerre néz. A Transzszibériai járatok (Európából a Távol Keletre) szerinted hol repülnek? Európai induláskor ÉSZAKNAK repülnek az északi sarkkörön túlra is, és utána fordulnak rá Szibérián át a Távol Keleti állomásokra. A Bosztonoknál a navigátorok egy része az üvegorrban ült, de a többség hátul. Ők hogy tudták végezni a dolgukat? Nem azt mondom, hogy nem kényelmesebb, de nem ez volt az egyetlen ok az üvegorrnak. Sok gépet a tengerészeti légierő használt, főleg torpedóvetésre, ott szükség volt a jobb rálátásra. A sima bombázóknál nem volt erre szükség. Bocsi, de a JAK-40-esnek hol volt üvegorra? Nem kell ahhoz Óceán, hogy ne láss navigációs pontokat, elég, ha felhő takarja a tájat Az a baj, hogy csak a látás utáni navigációban gondolkozol, és nem akarod elfogadni, hogy nem ez volt az elsődleges. Éjszaka se látod mindíg a tereptárgyakat. (Ne Európában gondolkodj, hanem Szibériában.) A | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718863 | 2024. január 16. 20:47 | ||||||||||||
Hosszú lesz, megpróbálok pontról pontra válaszolni. "Meglepő, de a navigálás sokkal inkább számításokon alapult, mint a tereptárgyak megfigyelése. (rossz idő esetén milyen tereptárgyat látsz?" Nincs ebben semmi meglepő, én sem állítottam az ellenkezőjét. A számításokon alapuló navigációval nem habosítottam, mert a számításokat nyilván el lehet végezni akárhol. Világos, hogy az akkori navigátor eszközei elsősorban az óra, térkép, vonalzó, szextáns, stb. De amikor mégis muszáj a tereptárgyakra néznie, akkor jól jön az üvegezett orr. "A tenger (óceán) felett milyen navigációs pontjaid vannak?" A Szovjetunió területén milyen óceánok vannak? "Egy B-17-es bombázóban, vagy egy PV-1 bombázóban hol ült a navigátor? A IIVH-s navigálás se volt fejlettebb a háború utáni szovjet éránál." Igen, tudom, hogy a 17-esben a navigátor hátul ült, az orrban pedig a bombázótiszt. Ezért is utaltam rá, hogy amikor bombázni már nem terveztek egy géppel, akkor kézenfekvő a felszabadult, üvegezett orrba tenni a navigátort. Amíg nem akadozott a radarnak. "A szovjetek a G Bostonokra is visszarakták a navigátort, de nem az orrba, hanem a lövész mellé hátulra. Rengeteg példát lehetne felhozni, hogy a navigátor nem az orrban csücsült, de mégiscsak tudta tenni a dolgát." Egy gyors keresés után azt találtam, hogy a Bostonok egy részénél az orrot üvegezettre alakították, hogy a navigátornak legyen helye (persze amúgy ő bombázó-navigátor volt). Másoknál a pilóta mögé került. "The solid nose comprised of forward-firing machine guns was often times, though not always, replaced with a glazed nose to accommodate a navigator. In other cases, a navigator station was installed behind the pilot." vvsairwar.com/2018/01/09/the-douglas-a-20-havoc-boston-in-soviet-service/ "Bocsi, de a kistuskó és a nagytuskó is szállító repülőgép, miért nem hiszed el ezekről, hogy ezek is kettős felhasználásra készültek? Alapvetően a sebesség és a távolság és a terhelhetőség határozta meg, mire volt jó." Biztos vagyok benne, hogy háború esetén mindent felhasználnak katonai célra, amit tudnak. A szovjetek nem is nagyon csináltak ebből titkot. De a bombázást ezen típusok esetében kétlem. Szállításra korlátozottan lettek volna képesek a rakodóajtók és a rakterek miatt. Ejtőernyős ugratásra háááát... "Egy JAK-40-es terhelhetősége, hatótávolsága nem indokolta, hogy bombázógépként használják a Tu-skáknál már igen." Akkor miért kellett üvegezett orr a Jak-40-nek? "A JAK 40/42 család más tészta, ne keverd ide. Azt eleve kommuter gépnek tervezték." Én semmivel sem látok több bizonyítékot, hogy a 124-est, vagy a 134-est kettősebb felhasználásra tervezték volna, mint a Jakokat. Lehet, hogy közismert egy erről kiadott KB-határozat, konstruktőri feljegyzés, vagy megvannak a bombafüggesztők helyei, de akkor elnézést kérek, nekem ezek elkerülték a figyelmemet. Te tanultál léginavigációt? Nem, csak olvastam róla. Mondtam valami hülyeséget? | |||||||||||||||
Muzzy | Adatlap | 718861 | 2024. január 16. 20:08 | ||||||||||||
A JAK 40/42 család más tészta, ne keverd ide. Azt eleve kommuter gépnek tervezték. Te tanultál léginavigációt? Meglepő, de a navigálás sokkal inkább számításokon alapult, mint a tereptárgyak megfigyelése. (rossz idő esetén milyen tereptárgyat látsz? A tenger (óceán) felett milyen navigációs pontjaid vannak? Egy B-17-es bombázóban, vagy egy PV-1 bombázóban hol ült a navigátor? A IIVH-s navigálás se volt fejlettebb a háború utáni szovjet éránál. A szovjetek a G Bostonokra is visszarakták a navigátort, de nem az orrba, hanem a lövész mellé hátulra. Rengeteg példát lehetne felhozni, hogy a navigátor nem az orrban csücsült, de mégiscsak tudta tenni a dolgát. Bocsi, de a kistuskó és a nagytuskó is szállító repülőgép, miért nem hiszed el ezekről, hogy ezek is kettős felhasználásra készültek? Alapvetően a sebesség és a távolság és a terhelhetőség határozta meg, mire volt jó. Egy JAK-40-es terhelhetősége, hatótávolsága nem indokolta, hogy bombázógépként használják a Tu-skáknál már igen. | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718856 | 2024. január 16. 19:50 | ||||||||||||
A Szovjetunió hatalmas mérete, anyagi és technológiai lemaradása miatt sokkal fejletlenebb volt a földi navigációs hálózat. A navigátorok számára sokáig fontos volt a tereptárgyak alapján való tájékozódás (ahogy a csillagászati is). Ehhez a legjobb pozíció az orrban volt, amíg ki nem szorította onnan őket a radar, illetve a technika fejlődésével már kevésbé volt szükség erre a módszerre. Úgy rémlik, a háború előtt és után az USA-ba repülő szovjet személyzetek (hagyományos) navigációs képességeit megsüvegelték a helyiek, bár ők már jócskán meghaladták azokat. Egyébként tudja valaki, mi a "dead reckoning" magyar megfelelője? Persze, a régi bombázógépeknél kulcsfontosságú volt a bombavetés pontosságáért felelő célzóberendezések elhelyezése az orrban, de egy Tu-134-nél, pláne Jak-40-nél nem hiszem, hogy volt olyan másodlagos felhasználás, ami indokolta volna ezt. A szállítógépeknél egyértelmű a katonai felhasználás, nyílt titok volt az Aeroflot színeiben repülő An-12-esek és Il-76-osok esetében. | |||||||||||||||
Muzzy | Adatlap | 718854 | 2024. január 16. 19:22 | ||||||||||||
Bocs. de nem jól tudod! A szovjet repülőgépek eleve kettős felhasználásúra készültek. Navigátornak nem kell üvegorr, nézz meg akár egy IIVH-s bombázót. Az An 24-esen is oldalt van a buborék. | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718853 | 2024. január 16. 19:16 | ||||||||||||
Szerintem a Tu-134-nek már kevés köze van a bombázó ősökhöz, a Tu-104-esen keresztül a a Tu-16-hoz. Ő konkrétan a kisebb Tu-124-es leszármazottja, ami viszont új konstrukció volt a Tu-104-hez képest. Az akkori szovjet utasszállítóknak azért volt robosztusabb futóműve, mert tényleg számoltak a füves reptér használatával. Ez különösen a Jak-40/42-nél ütközött ki. A közhiedelemmel ellentétben az üvegezett orr sem a katonai felhasználás, hanem az akkori, ottani navigációs lehetőségek miatt élt túl sokáig. | |||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 718852 | 2024. január 16. 19:13 | ||||||||||||
Öregszem(?) Tutira mondtam volna hogy Interflugos Tu-134 az "erdőszéli kaszálón" szál le. De akkor nem:( de köszi jó videó! | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718851 | 2024. január 16. 19:05 | ||||||||||||
Nekem is ez ugrott be, de ezt az Il-62-t szándékosan "verték oda". Tervezetten hajtottak végre egy utolsó, limiteken túli leszállást, azóta is ott van kiállítva. Már akkor tudható volt, hogy onnan újra felszállni nem tudna. | |||||||||||||||
borisz | Adatlap | 718850 | 2024. január 16. 18:47 | ||||||||||||
Most kerestem anyagokat az összeszerelésről. A szárnyak egy-egy darabban kerülnek beépítésre. Csak hát a franc tudja, hogy hogy lehet azt szétszedni? Bizonyos kis gépeket úgy terveznek, hogy könnyen szét lehessen szedni, ezeket már nem. Gyanítom, hogy ha könnyű lett volna, már szétszedték volna. Bár ennyi idő alatt talán egy repteret is köré lehetett volna építeni. Nem vágom, hogy milyen a környezete, de 100 méter erdőirtás is bele kellett volna férjen. Nem csak a terület bérlése a költség, az álló gép is kiesés. | |||||||||||||||
vackor | Adatlap | 718849 | 2024. január 16. 18:46 | ||||||||||||
borisz | Adatlap | 718848 | 2024. január 16. 18:41 | ||||||||||||
Ahogy Muzzy írta, a kis Tuskó sokkal masszívabb. Szovjetesen kecses. Tudod, "a súly a megbízhatóság jele". :D | |||||||||||||||
zoli1989 | Adatlap | 718843 | 2024. január 16. 18:26 | ||||||||||||
Nem olyan biztos az ha X kibírja, akkor Y-nak is ki kell bírni a füves leszállást. Nem erre tervezték... A roncs összeseprés meg azért ettől kicsit bonyolultabb. És ha meghal rajta valaki ? | |||||||||||||||
Muzzy | Adatlap | 718839 | 2024. január 16. 16:04 | ||||||||||||
Biztos vagy abban, hogy szétszerelhető? Ezeknek a szárnyat már nem 3 csapszeg tartja. 97-ben Toulusban láttam, két napig csak a törzs és szárny beállítását végezték, utána automata fúrta az illesztő furatokat. Arra már nem emlékszem, hogy eleve leszerelhetővé tették (oldható kötéssel rögzítették-e? Igaz, kisebb gépeken, de eleve egybe gyártják a szárnyat és a törzset súlycsökkentés miatt. Mondjuk ez a javíthatóság rovására megy, de valamit valamiért. A Tu-134-es alapja szovjet bombázó volt, ezért eleve a futó bírta a füves leszállást, Az Airbusnál ez nem volt követelmény (kivéve a katonai célra tervezett szállítókat mint az A400M) | |||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 718838 | 2024. január 16. 15:24 | ||||||||||||
Hàá de akkor fel sem merült(volna) a felszállás(i) kisérlet-e--gondolom én. Máklyuk volt hogy (ksz)leszállás közben a futók nem törtek ki. Van NDK(?) videó Tu-134es füves legelőre leszállt akkor egy Airbus is kibírja;) | |||||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718835 | 2024. január 16. 14:18 | ||||||||||||
Jó kérdés. Szerintem egy A320 törzset, szárnyakat külön, tréleren elszállítani nem olyan nagy kihívás. Nem lehet, hogy sérült a szerkezet a kényszerleszállásnál? | |||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 718833 | 2024. január 16. 14:06 | ||||||||||||
De hová? Ki a főútra? Ki tudja milyen messze van egy normális reptér. Meg akkor az összes fát ki kell vágni kétoldalt:) Nagyjából szét lehetne kapni és úgy szállítható lenne de én is egy felszállását megpróbálnék vele. Ha nem sikerül majd összeseprik a roncsokat:( | |||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 718829 | 2024. január 16. 12:21 | ||||||||||||
Nem lenne egyszerűbb elvontatni ? | |||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 718827 | 2024. január 16. 12:06 | ||||||||||||
Mekett | Adatlap | 718582 | 2024. január 11. 23:03 | ||||||||||||
budha | Adatlap | 718461 | 2024. január 10. 12:42 | ||||||||||||
Tibcsi | Adatlap | 718452 | 2024. január 10. 06:23 | ||||||||||||
Kibic | Adatlap | 718427 | 2024. január 9. 21:41 | ||||||||||||
Szia, nézd meg a "Magyar légierő" c. fórumban az alábbi bejegyzéseket: 359974 359979 359981 | |||||||||||||||
cenci | Adatlap | 718426 | 2024. január 9. 21:27 | ||||||||||||
Szia! Csak ezt az egy képet találtam az Avia-infón erről a gépről. 1952-57-ig szolgált nálunk. | |||||||||||||||
budha | Adatlap | 718424 | 2024. január 9. 20:44 | ||||||||||||
slowmotion | Adatlap | 718090 | 2024. január 5. 11:38 | ||||||||||||
Na akkor az, köszönöm. Az megvolt, hogy valamelyik '48-as vértanúról nevezték el. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1944-es kép a Royal Navy repülőerőinek Millmeece-i karbantartó műhelyéről.
Elég komoly típuskavalkád látható: Spitfire, Corsair, Wildcat, Hurricane, Fairey Barracuda és talán Fulmar.
www.royalnavyresearcharchive.org.uk/FAA-Bases/Millmeece.htm