/ Fórumok /

Century: F-100-tól YF-107-ig

Az amerikai century vadászok témája.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.
1., 2.
atika 731879 tegnapelőtt 11:58
Válasz erre
Korábban, más topikban már sokat beszélgetünk erről a három készletről.
Akkor az volt a verdikt, hogy egyértelműen a Hasegawa a legjobb.
Én nosztalgiából, és inkább érzelmi alapon második helyre tettem az ESCI/Italeri készletet, ahogy a videó is. A Revell nálam a megjelenése óta, közel harminc éve, "a szép-széo, de valami nem stimmel" kategória.
Nyilván a videóban szereplő néhány érv csak és kimondottan a bemutatott kiadások esetében állja meg a helyét. Az ESCI/Italeri és a Revell adott ki A/C verziókat is (a Revell most Academy kiadásban elérhető, ez most az egyetlen "vietnámi" a piacon), ez előnyük. A Revell kétülésest egyszer adták ki, több mint 25 éve nem elérhető. A Hasegawa is mostohán bánik a kétülésessel (mint sejthető, nekem nagy kedvencem).

Mind a háromnak van relevanciája, általánosan a Hasegawa a legjobb, de ha valakinek nincs kedve scratch-elni vagy kitbashing-elni, akkor az A és C változatok miatt az ESCI/Italeri és a Revell (Academy No.12576) is szóba jöhet.

Kétüléses, meg évek óta nincs. Utóljára Hasegawa adott ki egy JASDF dual combo dobozt évekkel ezelőtt (2021-ben, kat.sz.: 00873), amiben volt egy együléses és egy kétüléses is.
rod666 731875 tegnapelőtt 11:23
Válasz erre
Ez nagyon jó videó volt, köszi! Azt hittem, hogy a Revell lesz a legjobb, az Italeri (már csak a kora miatt is) az utolsó, de tévedtem.
atika 731870 tegnapelőtt 09:58
Válasz erre
Az említésre méltó 1/72-es Starfighter készletek bemutatása: www.youtube.com/watch.
Freddy 731645 2024. december 15. 13:23
Válasz erre
Freddy 731052 2024. december 1. 13:39
Válasz erre
p-51 722691 2024. március 27. 21:02
Válasz erre
Köszönöm szépen!
Nagyon rákennék egy SEA kamót... :)
Tibcsi 722627 2024. március 27. 06:11
Válasz erre
Én úgy tudom, hogy csak az létezett. Bármi más: whatif :)
p-51 722624 2024. március 27. 05:33
Válasz erre
Sziasztok!
YF-107-et épített már valaki?
Van más festés hozzá, vagy csak ami a Trumpeter makettben van, a színes prototípus.
Hajlok egy Whatif megoldás felé...
medor 712153 2023. augusztus 13. 23:09
Válasz erre
Sziasztok!
F-104 témában írtam a "Desert Storm" topikba.
Kicsit modernebb témában kérném a segítségeteket.
Hátha akad valakinek pár fényképe.Előre is köszi.
kervil 712020 2023. augusztus 10. 10:53
Válasz erre
A szürke hátterűt úgy írtam, natúr fém festésűre, arra gondoltam, ami fémszínnel felül lett festve.
De köszi, akkor értjük egymást, így már minden tiszta :)
badogvarju 712019 2023. augusztus 10. 10:38
Válasz erre
Szerintem a szürke hátterű mehet:
-fényesre festettekre pl. ANG (hiszen ekkor is látszik az eltérő háttér)
-ADC szürkére
a háttér nélküli pedig:
-natúr fém (festetlen)gépekre (YF-104A, korai F-104A/B)
-SEA
-fényesre festettekre is pl.F-104C (ahol nem látszik háttér, de még agyon vannak stencilezve)
-Német F-104G-k Arizonából (ezeket évtizedekig használták intenzíven, van fotó egyazon gépről leharcolva kopottasan és festett csilli-villin is)

A szürke hátterű stencileket nem tudom hogyan lehetne natúr fém maketten használni, hiszen ekkor pont ugyan olyan színű fém alapot kellene készíteni(keverni) mint a matricák szürke háttere. Ennek hiányában el fognak térni színben -keretesek lesznek- a makettől.
kervil 712014 2023. augusztus 10. 09:38
Válasz erre
Megint csak köszi a segítséget! Tehát akkor úgy van, ahogy sejtettem, a szürke hátterű stencileket alapvetően a natúr fém festésű gépekhez ajánlják, a háttér nélkülieket pedig a SEA kamóhoz. Bár őszintén szólva aligha hiszem, hogy a SEA kamóra visszafestettek volna minden eltakart stencilfeliratot, közeli fotókat nézegetve is úgy tűnik, mintha ezeken közel sem lenne annyi, mint az "agyonstencilezett" fémszínűeken.
badogvarju 712006 2023. augusztus 9. 23:15
Válasz erre
tn_1599558_34274
tn_1599558_34274
151st_Tactical_Fighter_squadron_F-104A_56-834
151st_Tactical_Fighter_squadron_F-104A_56-834
cc79ce48c8344491_large.
cc79ce48c8344491_large.
6
6
38
38

Sziasztok!
Az én elméletem az eltérő hátterű stencilekre (próbálom időrendben felvázolni):
- festetlen (natúr alu) szervizfeliratokkal ellátott gépek az USAF állományába kerülnek,legtöbbnek a szárny felső felülete is alu.
- nagyon hamar az ANG-nak átadott "A" változatokra "króm"festés kerül.
Szerintem, ha nem volt nagyon viseltes a gép, akkor a felfestett szervizfeliratokat simán letakarták és átfújták az egész gépet csillogóra, a szárnyak tetejét fehérre. Ekkor a stencilek körül maradt natúr fém a felület (a fehér szárnyakon is látható!)
- amikor jött a kubai válság akkor a gépek egy része ismét az USAF-hoz került majd a légvédelmi parancsnoksághoz, de már ADC szürkére festve. Ezek többségén is kivehető a feliratok alatti szögletes eltérő színű mező.
Az egész folyamat kb 5-6 év alatt zajlott le, mert az első szériagyártott F-104A-k '55-56-ban épültek, '62-ben már egy részük ismét USAF-os (megjárva a Gárdát) és ha lehet hinni a fotóknak, akkor "64-ben már egy részük szürke...
Üdv!
Attila
kervil 711993 2023. augusztus 9. 16:59
Válasz erre
Hogy én is visszakötekedjek kicsit: akkor mi van azokkal a gyártókkal, akik nemcsak megadják a szükséges pontos súlyt, de egyenesen mellékelik is azt a dobozban? Mint pl. A HK új B-25J-je, vagy a Tamiya P-38-asa, stb. Akkor ők becsapják ezzel a makettezőt, mert nem kalkulálják bele, hogy esetleg karácsonyfa módra teleaggatja majd a gépet? :D
kervil 711992 2023. augusztus 9. 16:53
Válasz erre
Már csak kötekszel ;)
Nem, az nincs, de a szárny alatti póttartályok helyére kerülne, így a súly szempontjából indifferens volna. Persze, tudom, készülhetne akár műgyantából vagy éppen ólomból is... :D
atika 711989 2023. augusztus 9. 15:43
Válasz erre
kervil 711988 2023. augusztus 9. 15:05
Válasz erre
"Ami a súlyt illeti: nyilván csak egy konkrét építési módra tudná megadni az Eduard. Ha valamilyen feljavító beépítésre kerül vagy más függesztményeket teszel fel, akkor máris megváltozik az érték."

Kösz, ez logikus, ugyankkor nem teljesen mentség, más gyártóknál láttam már megadva, nyilván OOB építésre vonatkoztatva. Amúgy meg a 104C-nél amúgy sem kerülhet szóba olyan túl sok függesztmény, amik igen, azokat meg adják is hozzá.

Én 48-as vagyok, nekem ez kötelező vétel volt :)
atika 711987 2023. augusztus 9. 14:48
Válasz erre
"köszi, de nem akarok még abból is venni"
...én megvenném. Még azzal együtt is jobb vétel az Eduard kiadás, mint egy Kinetic gyári doboz és a gond megoldva, sőt előrébb is vagy.

...még jó, hogy bírtam magammal és nem vettem meg ezt a dobozt. Az F-104 téma kinyitása 1/48-ban - a 72-esek mellett - feneketlen kútba ugrás lett volna. :)

"Na de a stencilek közül mikor melyiket kell használni, azt honnan lehet tudni?"
...itt most csak a fénykép nézegetés segít, azt hiszem.

Ami a súlyt illeti: nyilván csak egy konkrét építési módra tudná megadni az Eduard. Ha valamilyen feljavító beépítésre kerül vagy más függesztményeket teszel fel, akkor máris megváltozik az érték.
kervil 711986 2023. augusztus 9. 14:37
Válasz erre
köszi, de nem akarok még abból is venni :)
Na de a stencilek közül mikor melyiket kell használni, azt honnan lehet tudni?
atika 711985 2023. augusztus 9. 14:32
Válasz erre
Utánégető tér megoldás: www.eduard.com/eduard/f-104a-c-exhaust-nozzle-print-1-48.html.

Nem két stencil, hanem egy ilyen, meg egy olyan - azaz nem csereszabatosak sok esetben a feliratok az eltérő háttér miatt.
kervil 711984 2023. augusztus 9. 14:32
Válasz erre
Jobban megnézve azt a dupla stencillapot, rájöttem, hogy nem tökéletesen egyforma. Illetve csak annyi különbség van a kettő között, hogy az elsőn a feliratoknak nincs háttere, a másodikon mindegyik mögött egy szürkés háttér látszik, viszont a számozása mindkettőnek pontosan ugyanaz. Az egyik talán a natúr színű, a másik a festett gépekhez lenne? Az összeállítási útmutató mindeneseetre semmit nem segít annak eldöntésében, hogy hol melyiket használjuk.
Illetve ha már összeállítási útmutató, kicsit hiányoltam az Edu szokásos típusismertetőjét. Na nem mintha nagy szükség lenne rá, de az ember megszokta tőlük. Bár lehet, hogy olyat csak a saját fejlesztésű makettjeikhez írnak, a kölcsönvettekhez nem, nem tudom.
kervil 711983 2023. augusztus 9. 14:23
Válasz erre
20230809_140639
20230809_140639
20230809_141043
20230809_141043
20230809_140943
20230809_140943

Tegnap végre megjött az Edu-kiadású Kinetic F-104-es! Dobozban gyönyörűen néz ki, reméljük, az építés is rendben megy majd. A dobozt kinyitva rögtön eszembe jutott egy nem túl régi vita itt a fórumon, túl nagy dobozok pro és kontra. Aki nem szereti őket, az itt is szentségelhet majd.
Két negatív apróság tűnt fel első ránézésre. Az egyik, hogy bár kilökőtüske-nyomokot semmi látható helyen nem találtam (ez egy mai, új szerszámos makett esetében azért már elvárás lehet), egy helyen mégis: az utánégető tér belső bordázatára jutott belőlük, mindkét felére kettő-kettő. Ott nagyon nehéz lesz tömíteni és eltüntetni őket úgy, hogy a bordák alakja a legkevésbé sérüljön. Persze kérdés, hogy mennyire van rá egyáltalán szükség, mert nem túl feltűnő helyen lesz, ha otthagynánk, maximum zseblámpával bevilágítva válna a hiányosság láthatóvá.
A másik tényleg csak apróság, de engem az ilyesmi mindig bosszant. Az orrkúp összeállításkor odaírják, hogy ne feledkezzünk el a súlyról. Ez rendes tőlük, sok gyártó nem szól emiatt. Azonban ha már ennyit odaírnak, miért nem adják meg azt is, hogy hány gramm súlyt tegyünk bele? Ez engem ilyenkor mindig frusztrál, hogy esetleg túl kevés lesz, és seggre ül a gép, vagy ha meg túl sok, az orrfutó vékony műanyag szárát sem akarom túlságosan megterhelni.
Kellemes meglepetés ugyanakkor, hogy stencil lapból duplát adnak. Nem kell nagyon aggódni, ha az ember elszúrja valamelyiket, mert van tartalék helyette.
badogvarju 711879 2023. augusztus 5. 13:29
Válasz erre
YF-104A 55-2970
YF-104A 55-2970
sta1-Chuck-Yeager-in-the-cockpit-of-an-NF-104-4th-December-1963
sta1-Chuck-Yeager-in-the-cockpit-of-an-NF-104-4th-December-1963
JF-104 56-0750
JF-104 56-0750
Képkivágás
Képkivágás

Sziasztok!
A kervil által leírt konklúzióval tejesen egyetértek ami a "megvitatás" körülményeit illeti. A végeredményhez illesztenék pár képet, amikben mindenki megtalálhatja a Maga "igazát"(is)
-természetesen szerintem
Üdv mindenkinek!
Attila
Daala 711872 2023. augusztus 5. 10:56
Válasz erre
Screenshot_20230805_105441_Chrome
Screenshot_20230805_105441_Chrome

És még egy bónusz szürke TF-et találtam:
Daala 711871 2023. augusztus 5. 10:36
Válasz erre
Screenshot_20230805_103507_Chrome
Screenshot_20230805_103507_Chrome
Screenshot_20230805_103405_Chrome
Screenshot_20230805_103405_Chrome
Screenshot_20230805_103327_Chrome
Screenshot_20230805_103327_Chrome

Még egy pár kép a szürke 104-esekhez:
kervil 711855 2023. augusztus 4. 15:11
Válasz erre
Köszi, ez tényleg érdekes adalék. Eszerint lehet, hogy a 104-esek is a szolgálatban állásuk korai szakaszában még festetlenek voltak, és csak később kapták meg az alumínium festést.
jammie 711834 2023. augusztus 3. 20:51
Válasz erre
Talán pontosít.
Az F-105-nél 1962 közepén végezték el a project look-alike programot.
Egyéb korszerűsítések mellett, bevezették a gépek külső festését is, alumínium
tartalmú lakkal. (A korábbi "raw metal" gépeken korróziót okozott a beszivárgott
pára és a víz)
"The rework program also included the painting of all F-105B/Ds with a clear
lacquer that included 12oz of aluminum paste per gallon. Serious corrosion had been found in F-105Bs, and it occurred too in F-105Ds based in the damp
conditions of central Europe. The lacquer finish helped to water-seal the
various seams and joins in the skin."

Gondolom ez bekerülhetett aztán a szabályozásba is.
kervil 711815 2023. augusztus 3. 12:19
Válasz erre
Daala 711814 2023. augusztus 3. 11:58
Válasz erre
Screenshot_20230803_115652_Chrome
Screenshot_20230803_115652_Chrome
2KVZ1RO
2KVZ1RO
iMJuXXN
iMJuXXN

Íme néhány:
kervil 711807 2023. augusztus 3. 09:41
Válasz erre
1
1
2
2

Az előző hozzászóláshoz tartozó képeket meg lehagyta valamiért, küldöm itt újra.
kervil 711806 2023. augusztus 3. 09:40
Válasz erre
Köszönöm mindenkinek a segítő szándékú hozzászólásokat. Mi, makettezők (és a repülős szakág különösen) hajlamosak vagyunk késhegyre menő vitákat folytatni a gépek festéséről, színekről, árnyalatokról. Itt szerintem ez nagyon kulturáltan folyt le, mindenki hangsúlyozta, hogy "szerinte" mi a helyes verzió, de nem akarta senki erővel lenyomni a maga igazságát a többiek torkán. Én is így gondolom, megvan ugyan a magam véleménye a témáról (ami itt a vitának köszönhetően a korábbiakhoz képest módosult is), de ha valaki másként látja, szíve joga, engem nem zavar. Végeredményben makettezők vagyunk, nem repüléstörténészek.

badogvarju:
Én végül elfogadtam a joshe által feltett Technical Order-ben szereplő információt (bár némi fenntartással, mert az Order 1964-es keltezésű, és addigra a 104-esek már rég rendszerben álltak, de feltehetően a festésükre vonatkozó policy korábban sem lehetett sokkal másabb). Eszerint tényleg voltak festve a natúr alumínium felületek is, két réteg alapozó után két réteg alumínium festéket kaptak, illetve a különböző erős hatásoknak kitett felületekre még különféle egyéb más előíások is vonatkoztak. A dokumentum 8. oldala részeletesen kifejti ezeket, én képként a gép fő fémfelületeire vonatkozó részt ollóztam ki és csatoltam be ide, annak is a legfontosabb bekezdését bekarikáztam. Ha tudod, a kiadványokat, amiket beszéltünk, küldd majd át. Köszi!

cenci:
Köszi a rengeteg feltett képet! Amik nem voltak meg közülük, azokat gyorsan el is mentettem magamnak.

joshe:
Köszi a mellékelt rendeletet! Nagyon hasznos volt, az ebben szereplő infók hatására módosítottam is a korábbi feltevésemet a gépek festetlenségét illetően.
A másik fele annak, amit írtál, a U.S. Air. Force felirat kék vagy fekete színe kapcsán. Általánosságban tökéletesen egyetértek veled mindabban, amit leírtál. Hogy vigyázni kell a fotók alapján azonosított színekkel, stb, stb. Maximálisan így gondolom én is. Viszont ebben a konkrét esetben nem értek egyet veled.
Megvan pontosan annak a gépnek a színes fotója, ami az Edu matricáján szerepel (csatolom ide most újra), és a századból még sok másik gépnek szintén. Itt nem külső támpont nélkül kell eldöntenünk a feliratról, hogy insignia blue vagy fekete, hanem ott van mellette a biztos támpont, a felségjel színe, illetve a szintén insignia blue hullócsillag, és a négy századot jelképező négy színsáv közül a sötétkék első, ami szintén ez. A század más gépeiről készült színes fotókon jól látszik, hogy ez a kék ugyanaz, mint a felségjel kékje. És a képen centikre tőle ott van az Air Force felirat. Nincs árnyékban, tökéletesen ugyanúgy esik a fény mindkettőre. És az Air Force felirat egyértelműen feketének tűnik, sokkal sötétetebb, mint a határozottan sötétkék jelzések mellette. Ha elfogadjuk is, hogy a képfeldolgozás valahogy módosított a színeken, én azt nem tudom elképzelni, hogy a fotón közvetlenül egymás mellett szereplő két részleten különböző hatások jelennének meg. Szóval nekem ez a véleményem, és ez nekem bőven elég ahhoz, hogy elfogadjam az Edu fekete színválasztását ennek a konkrét gépnek ehhez a konkrét feliratához. És persze azt is elfogadom, ha valaki más véleményen van ezt illetően.

Bandika:
Nagyjából én is így gondoltam addig, amíg el nem olvastam azt a bizonyos Technical Ordert.

borisz:
1943 végén jelent meg egy rendelet, amit az amerikai repülőgépgyártásban 1944 elejétől kezdtek alkalmazni, eszerint az (akkor még) USAAF gépein megszüntették az addigi álcázó színeket (Olive Drab + Neutral Grey), és natúr fémfelületet hagytak helyette. Okként azt szokták felhozni, hogy egyrészt így gyorsult a gyártás, hamarabb kerülhettek a frontra a gépek, másrészt a hiányzó festékréteg miatt csökkent a gépek súlya is. Ráadásul a hatalmas légifölény miatt álcázásra sem volt már akkoriban túl nagy szükség. Mindez megmaradt a hidegháborúban is jó darabig, egészen pontosan Vietnámig. Ezért is gondoltam eleinte azt, hogy nem festhették a 104-eseket sem, hiszen az egyik ok pont a súlytakarékosság volt.

Daala:
Köszi az infót, a teljesen orrkúp szürkjére festett gép nekem újdonság volt, nem rémlik, hogy láttam volna már ilyet.
Daala 711802 2023. augusztus 3. 07:30
Válasz erre
Azért akadtak teljesen légifölény szürkére (az orrkúp szürkéje) festett gépek is, bár nem ez volt a jellemző. A szárnyak felső felülete pedig jellemzően mindig fényes fehér, alsó része pedig az előbb említett szürke volt, függetlenül a sárkány natúr fém vagy króm(os) színétől. Olyan is volt, hogy csak a függőleges vezérsík (vagy csak egyes részei) voltak szürkére festve. Itt is érvényes az a szabály, hogy ha egy bizonyos gépet akarsz valóságosnak megfelelően lefesteni, akkor fel kell kutatni a fotókat az adott gépszámról.
borisz 711798 2023. augusztus 2. 23:35
Válasz erre
Egyébként mi volt az ok a festetlenségnek?
badogvarju 711796 2023. augusztus 2. 22:48
Válasz erre
Teljesen elfogadom a választ...
Akkor a stencilek körül látható sötétebb keret a polírozatlan rész lehet?
A nagyobb feliratok pedig a waxra festődnek, vagy olyan festékkel közvetlenül az alura, ami bírja a polírozást...
cenci 711790 2023. augusztus 2. 21:33
Válasz erre
1
1
F-104C 1959 George AFB
F-104C 1959 George AFB
faj189
faj189
Rögzítés-2
Rögzítés-2
Rögzítés-3
Rögzítés-3
Rögzítés-4
Rögzítés-4
Rögzítés-5
Rögzítés-5
Rögzítés-6
Rögzítés-6
Rögzítés-7
Rögzítés-7
Rögzítés-8
Rögzítés-8
Rögzítés-10
Rögzítés-10
Rögzítés-11
Rögzítés-11
Rögzítés-12
Rögzítés-12
Rögzítés-13
Rögzítés-13
Rögzítés-15
Rögzítés-15
Rögzítés-15
Rögzítés-15
Rögzítés-16
Rögzítés-16

Még pár színes kép .
Bandika 711783 2023. augusztus 2. 19:38
Válasz erre
Nincs ezeken a gépeken semmiféle "króm festék". Egyszerűen ilyen tükörfényesre polírozzák az alumínium lemezt. Egy viaszos réteg kerül fel a végén akárcsak az autó polírozásnál. Ez védi meg az alumíniumot, hogy gyorsan bemattuljon.

A süllyesztett szegecsfejek pedig ott vannak, de azok is annyira fényesek, hogy ezeken a kis felbontású képeken beleolvadnak a lemezbe.

www.youtube.com/watch
joshe 711779 2023. augusztus 2. 17:37
Válasz erre
Ha azt akarjuk megfejteni, hogy festetlen vagy festett-e a natúr fém, akkor javaslom lapozgatni az 1964-es kiadású Technical Order 1-1-4-et is, Section II. Erre hivatkoztak a 711686 bejegyzésben linkelt fórum-témában is (amit szintén érdemes elolvasni).

usaf-sig.org/index.php/references/reference/111-color-information/401-technical-order-t-o-1-1-4-1964

A kék-e vagy sem a felirat kérdéshez szerintem óvatosan ragadtassuk csak el magunkat fotókkal. Ha eredeti diapozitív van a kezünkben, akkor egye fene, ámbár kevesebb megvilágítás mellett, jobban árnyékban lévő felirat simán tűnhet ott is feketé(bb)nek a sötétkék helyett, mikozben napfénnyel jobban megvilágított részlet kék(ebb)nek is látszódhat.

Azok a képek, amik ki tudja mennyi és milyen átalakításon mentek keresztül mire idekerültek, nem biztos, hogy bizonyító erejűek egy ilyen nehezen megfogható 'árnyalatnyi' különbségben. Valaha digitalizálták őket valahol (több kevesebb figyelemmel a színhűségre), filmről vagy már papíralapú képről, a jpg-be mentéssel árnyalatok vesznek el és kerülnek helyettesítésre vmi másik árnyalattal ami jó lesz egy árnyalatnak sok hasonló helyett (minden egyes mentéssel is megtörténhet ez újra és újra). Ha a képek nyomdaipari termékekből kerültek szkennelésre, akkor ott a nyomda sem feltétlenül a legvalósághűbb eredményt prezentálta. Ki tudja ezt most megmondani?

Nem állítok semmit, nincs megoldásom, nem tudok bizonyítani.
badogvarju 711778 2023. augusztus 2. 16:16
Válasz erre
Köszönjük!
Azt azért halkan megjegyezném, hogy az eső pár kép -amin 13-14-el kezdődik a "gyári szám" azok Német F-104G-k...
De a megfejtéshez közelebb visznek!
cenci 711777 2023. augusztus 2. 16:13
Válasz erre
F104_formation
F104_formation
USAF F-104 Starfighter Aircraft of the Cold War
USAF F-104 Starfighter Aircraft of the Cold War
USAF F-104 Starfighter
USAF F-104 Starfighter
LOCKHEED F-104A STARFIGHTER FG-965
LOCKHEED F-104A STARFIGHTER FG-965
1957 USAF Lockheed F-104B StarFighter
1957 USAF Lockheed F-104B StarFighter
LOCKHEED F-104C STARFIGHTER USAF TACTICAL AIR COMMAND
LOCKHEED F-104C STARFIGHTER USAF TACTICAL AIR COMMAND
LOCKHEED F-104A STARFIGHTER FORMATION 2
LOCKHEED F-104A STARFIGHTER FORMATION 2
LOCKHEED F-104A STARFIGHTER BRAKING PARACHUTE
LOCKHEED F-104A STARFIGHTER BRAKING PARACHUTE
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER FG-786
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER FG-786
LOCKHEED F-104C STARFIGHTER USAF FORMATION 2
LOCKHEED F-104C STARFIGHTER USAF FORMATION 2
LOCKHEED F-104G STARFIGHTER USAF FORMATION
LOCKHEED F-104G STARFIGHTER USAF FORMATION
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER FG-307
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER FG-307
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER USAF FG-883
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER USAF FG-883
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER FG-935
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER FG-935
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER LINE UP FG-804
LOCKHEED F-104 STARFIGHTER LINE UP FG-804

És még.
badogvarju 711776 2023. augusztus 2. 16:12
Válasz erre
1
1
2
2

Nagyon jó és ismert képek!
A törzshátsórész eltérő anyagú lemezeitől tekintsünk el, de a többi rész (szerintem)festett, mert nem látszódik eltérő színű zömített szegecs. (még a szuperközeli 5-ös számún sem) Azt természetesen megerősítem, hogy jól láthatóak a panelek közötti árnyalati különbségek több fotón is. (ez szerintem függhet az alap anyagminőségétől -eltérően takar a fedőréteg- vagy milyen hőterhelést kap a lemez belülről -melegre fakulhat, mattulhat pl.a hatóműtér szellőztetésért felelős ovális nyílásokat tartalmazó panelek esetében)
Az általam említett szegecs és lemez közötti színkülönbségről-ami a festetlenségi "hipotézisemet" bizonyítaná F-104-ről jelenleg nem tudok JPEG-ben felrakni.
De jól dokumentáltan a Demó Viggen esetében találok ilyet- ha esetleg segít, hogy mire is gondolok...

(a kiadványokat este küldöm, hát ha sikerül megfejtenünk...)
Üdv!
cenci 711775 2023. augusztus 2. 15:48
Válasz erre
Rögzítés-3
Rögzítés-3
Rögzítés-2
Rögzítés-2
Rögzítés-1
Rögzítés-1
photo_9999_50639
photo_9999_50639
0208624
0208624
45884_1279285135
45884_1279285135
2529147
2529147
lockheed_f-104_starfighter_historical_0-min
lockheed_f-104_starfighter_historical_0-min
f-104-starfighter-formation.jpg.pc-adaptive.full.medium
f-104-starfighter-formation.jpg.pc-adaptive.full.medium
Lockheed_F-104A-10-LO_060928-F-1234S-011
Lockheed_F-104A-10-LO_060928-F-1234S-011
1200px-F-104_right_side_view
1200px-F-104_right_side_view
1200px-Lockheed_XF-104_(modified)
1200px-Lockheed_XF-104_(modified)
USAF United States Air Force Lockheed F-104A Starfighter
USAF United States Air Force Lockheed F-104A Starfighter
f-104_title
f-104_title
LOCKHEED F-104C STARFIGHTER USAF FORMATION
LOCKHEED F-104C STARFIGHTER USAF FORMATION

Itt van még pár kép ami segíthet.
kervil 711773 2023. augusztus 2. 15:07
Válasz erre
8
8
9
9

Ezeken a képeken is eltér a kabintető keretének és a gép többi részének színe, de továbbra sem vagyok benne biztos, hogy tényleg a törzs festettsége okán.
kervil 711772 2023. augusztus 2. 15:05
Válasz erre
1
1
4
4
5
5
6
6
7
7

Értem, és köszi. Abban teljesen egyetértek, hogy a máig fennmaradt múzeumi példányok képeit fenntartásokkal kell kezelni, mert azokat tényleg felpolírozzák szó szerint tükörfényig, ami egyáltalán nem autentikus, legyen szó akár Starfighterről, vagy Mustangról, Lightning-ről, stb.
Azt, hogy eltér a kabintető keretének színe a törzsétől, nem okozhatja az, hogy más fémből készült a kettő? Nem tudom, csak találgatok.
Ugyanakkor átnézve a saját, netről lementett képeimet, én jópár, már alakulathoz kirendelt Strarfighter esetében látok különböző árnyalatokat a panelek fémszínében. Töltök fel egy pár képet.
A pdf-eket megköszönöm, ha átküldöd!
badogvarju 711768 2023. augusztus 2. 13:24
Válasz erre
F-104 múzeumi 2
F-104 múzeumi 2
szegecssorok 1
szegecssorok 1
F-104A múzeumi
F-104A múzeumi

Szia!
A szóban forgó F-104C képet pont a "natúrsága" miatt tettem fel.(igen ritka) Valóban eltérő színűek a panelek ezért gondolom azt, hogy festetlen. Alakulatoknál üzemelőről nem találtam csak festett "króm" képet. Sőt ugyanerről a gépről van képem egy alaszkai gyakorlat kapcsán. Már hadrendben állt festett króm és légi utántöltő csővel is fel van szerelve.
A festett "króm"-ságot abból gondolom, hogy ha találsz nagyon közeli képet (amikor pl a gépben ülő személyzet van fókuszban) akkor a jól kivehető a kabintető keretének festetlen natúr színe, ami nagyon eltér a festett homogénen csillogó géptesttől. Illetve a festett fémes felületen a lemezek ugyan olyan színűek mint a szegecsek.(natúr fém esetében eltér a rögzítőelemek színe lemezek színétől)
(Az imént említett kabin körüli képek kiadványokban találhatóak, amiket mailcímre tudok küldeni privátban)
Csatolok pár jelenleg elérhető képet amiket fenntartásokkal kell fogadni, mert múzeumi példányról készültek. A papír alapú kiadványokban (Warbirds tech, Detail&Scale stb.)szereplő régi felvételeken is ez a kontraszt figyelhető meg. Azokat a képeket ha kiollózom akkora elvész az élvezeti értékük, de nagyon szívesen átküldöm a füzeteket PDF-ben.
Üdv!
Attila
Sennás 711766 2023. augusztus 2. 12:05
Válasz erre
Pinterest-en van sok jó színes fotó:)
kervil 711762 2023. augusztus 2. 10:16
Válasz erre
Ezek nagyon hasznosak voltak, köszi szépen!
A festett krómot amúgy miből gondolod? Amikor szemmel láthatóan sok különböző árnyalatú a fém felület (pl. az általad feltett képek közül az is, amelyik alulról mutatja a gépet), az szerintem nem nagyon támasztja ezt alá.
badogvarju 711755 2023. augusztus 1. 22:50
Válasz erre
"hivatalos" szabvány 1964
"hivatalos" szabvány 1964
F-104A
F-104A
F-104A
F-104A
F-104C
F-104C
F-104B
F-104B

Pár észrevétel a feliratokkal és a festéssel kapcsolatban.
Annyival egészíteném ki a képek szövegét, hogy SZERINTEM: a tesztpéldányok és az előszéria gépek kivételével általában festett "króm" színt kaptak a 104-esek. Nagyon ritka az alakulatoknál szolgáló "natúr" fém.(ha valakinek birtokában van ilyen szívesen rápillantanék!)
Illetve érdekességként az utolsó kép a 2 ülésesről...
Ki gyárt ilyen kabintetőt esetleg 72-ben?
Üdv!
Attila
kervil 711733 2023. augusztus 1. 14:10
Válasz erre
badogvarju 711726 2023. augusztus 1. 10:04
Válasz erre
Sziasztok!
72-es méretarány kapcsán felületesen foglalkoztam a témával. Nem mondható ki egyértelműen, hogy mikor használták a kék vagy fekete feliratokat. Viszont amikor festett "króm" a teljes gép -pl. a hozzászólásban látható- akkor már ritkán használták a kéket. Hogy izgalmasabb legyen a téma pl. a Tennessie ANG festett króm gépein a Tenn. AIR GUARD felirat eltérő méretű és még a betűközök is mások (nem szabvány amarillo, hanem a stencileknél használt kisebb betűtávolságot használták)
(Ha valakit érdekel, este tudok képeket csatolni)
Üdv!
Attila
kervil 711722 2023. július 31. 23:33
Válasz erre
1
1

Lehet, hogy mégsem kell cserélni azt az U.S. Air Force feliratot, ezt a színes képet elnézve én is arra hajlok, hogy az FG-891-en inkább fekete volt az a felirat, és nem Insignia Blue.
  Tovább >>>
1.,2.
1., 2.