/ Fórumok / Groupbuild / 70 éves a MiG-21 - groupbuild /

[pmheros] MiG-21F-13 Modelsvit (72042) 1:72

A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
borisz 737000 tegnapelőtt 11:37
Válasz erre
Igen, arra emlékszem, hogy el volt csavarodva.
pmheros 736999 tegnapelőtt 11:24
Válasz erre
Üdv!

Én is a szárnytő élét faragtam egyenesre, ezzel beljebb kerül a felső szárny, és máris nem kellett faragni a féklap sarkánál, ahol addig nem tudott összepattani.
De ez a faragás is hoz magával egy újabb igazítási kényszert, amit vagy megsikerül majd mutatnom képen vagy nem.

Üdv.: pmheros
Zoli 736996 tegnapelőtt 10:50
Válasz erre
Szia,

Annyira nem ismerem a típust, de azt se zárom ki, hogy a szárnytő és a törzs oldala is íves, csak a törzs nem követi ezt, amit beépített gerendákkal lehetne orvosolni. Bár nem is tartom valószínűnek. Sajnos nem emlékszem, de jó eséllyel anno a szárnytő élét faragtam egyenesre.
A szárny egymásba nem pattanó elemeinél is kell kicsit faragni, illetve szerintem a belső felüket is el kell vékonyítani, hogy később ne legyen lépcsős az illesztés, ahogy a függőleges vezérsíknál is. Ezen hibák általánosak manapság, nagyon szűkre tervezik az illesztéseket, így gyakran először faragok, hogy ragasztás után ne kelljen szintbe csiszolni a felületeket, aztán újra kialakítani rajtuk a részleteket. Sajnos az Eduard MF kitjénél még nem voltam ilyen "okos", így a ragasztó vastagsága miatt nagyon lépcsős lett a szárny alsó fele, jöhetett a síkba csiszolás, panelvonalazás, szegecselés... Amúgy más termékeknél is előfordul ez a probléma, nemrégiben az AMK Kfir függőleges vezérsíkját is átlátszóra... csiszoltam belülről, hogy ne a külső felületét kelljen síkba csiszolni. Kicsit túlzásba vittem, de így legalább játszhattam a ragasztó mennyiségével. (Az ilyen helyeken sűrű pillanatragacsot használok, így később nem deformálódik az alkatrész, de a Tamiya híg ragasztóját is alkalmazom utána a kisebb résekbe folyatva.)
Sajnos ezek az apró pontatlanságok, túl feszes illesztések jellemzők a Modelsvit készletekre, bosszantóak, de annyival pontosabbak és részletesebbek, hogy nem érdekel, amíg nem szárad le az ujjam...
z
pmheros 736993 tegnapelőtt 10:30
Válasz erre
Üdv!

Ez itt még a kihüléskori ferdülés problématikája, amit korábbi képen felvázoltam.
Én csak visszahúztam, a meghúzást.
Valójában túl is húztam az ideálistól, hogy ha még akar visszamozogni keveset még jó legyen.

Korábbi ilyetén erőszakos cselekedeteim más maketteken utólag még nem bosszulta meg magát, remélem ezzel is hasonlóképp sikeres leszek hosszab távon.

Üdv.: pmheros
borisz 736990 tegnapelőtt 10:02
Válasz erre
Jó kis kőműves munka!
A műanyag kifehéredésénél nem tervezel valami kezelést? Nem gyűjt az feszültséget, vagy valamit, ami hosszabb távon megbosszulja magát?
pmheros 736972 2025. május 6. 20:59
Válasz erre
20250506_01
20250506_01
20250506_02
20250506_02
20250506_03
20250506_03

A szárny alsó és felső fele kis átfedésben van a fékszárny élénél, így nem tudnám faragás nélkül egymásba kattintani őket.

Mint az kiderült, a felső szárnyelem nem követi a törzs vonalát tökéletesen: elől és hátul feltámaszkodik, középen hézag marad.
Egy tökéletesen egyenes fémvonalzó mellé rakva a szárnyat megmutatkozik, hogy hol is a gond. Ahogy a belső él elejéből, és hátuljából reszeltem keveset, mindjárt az alsó, és felső szárnyfél egymásra talált.

A függőleges vezérsík másik oldalfelét felpróbálva, azt kifejezetten vastagnak találtam. A belső oldalából addig reszelgettem, míg az elnyerte kívánt méretét az újabb próbák során.
búza 736898 2025. május 5. 09:22
Válasz erre
Szia! Csak a félreértés tisztázására: az F-13-on nem volt besugárzás jelző, az a két fehér pötty az SzRO antenna. A szárny belépő élén szintén ilyen van.
pmheros 736852 2025. május 3. 21:25
Válasz erre
20250503_01
20250503_01
20250503_02
20250503_02
20250503_03
20250503_03

Hosszas vakarózás után Gunze c115 -öt választottam a fülke belsejének kifestéséhez. Más kékesszürke színek mellett ez kifejezetten zöldes szín, még ha ez az én fotómon nem is jön át. Az egyik már átfestett kabin fotóján találtam egy eredeti cirill betűs szerviz feliratott amely nagy helyhagyással volt körülkerülve az új festéssel. A felirat közti színhez nagyon is megfelelőnek éreztem itthonra a 115 -öt.

A szárnyalsó rész a maga törzsdarabjával nem simult bele tökéletesen a törzsfelek által alkotott „harmóniába”, így azokat szintben egymáshoz csiszoltam. A panelvonalak az ilyen lelkes csiszolások áldozatává szoktak válni, így egyrészüket előre kimélyítettem, maradékukat pedig -saját sablont készítve- utólag karcoltam vissza.

A felületi hiányok, hibák feltömítésének első lépcsőjét is megejtettem.
magyaralba 736752 2025. április 30. 23:27
Válasz erre
IMG_8817.jpeg
IMG_8817.jpeg
IMG_8806
IMG_8806
IMG_8805
IMG_8805
IMG_8786
IMG_8786
IMG_8785
IMG_8785
IMG_8784
IMG_8784
IMG_8694
IMG_8694
IMG_8693
IMG_8693
IMG_8692
IMG_8692
IMG_8691
IMG_8691
IMG_8690
IMG_8690
IMG_8689
IMG_8689
IMG_8688
IMG_8688
IMG_8687
IMG_8687
IMG_8686
IMG_8686
IMG_8685
IMG_8685
IMG_8684
IMG_8684
IMG_8683
IMG_8683
IMG_8682
IMG_8682
IMG_8681
IMG_8681
IMG_8680
IMG_8680
IMG_8679
IMG_8679
IMG_8678
IMG_8678
IMG_8677
IMG_8677
IMG_8676
IMG_8676
IMG_8675
IMG_8675
IMG_8674
IMG_8674
IMG_8673
IMG_8673
IMG_8734
IMG_8734
IMG_8733
IMG_8733
IMG_8732
IMG_8732
IMG_8814.jpeg
IMG_8814.jpeg
IMG_8712
IMG_8712
IMG_8711
IMG_8711
IMG_8717
IMG_8717
IMG_8716
IMG_8716
IMG_8715
IMG_8715
IMG_8714
IMG_8714
IMG_8713
IMG_8713

Szia pmheros!

Itt van pár kép egy magyar 21f-13-ról... a gép felújított, bár nem mindenhol autentikus a színeket tekintve és van pár horpadás rajta de sok hasznos infot ki lehet csemegézni belőlük...
Egy két érdekesség:
1,-a függőleges vezérsík tetején van két besugárzásjelző antenna, ezek nem szimmetrikusan vannak a két oldalra felépítve
2,-a törzs hátsórészén a fúvócsőnél nincsennek meg a kivágások amik a későbbi változatokra jellemzőek (PFM, MF, R stb) hanem itt teljes kör keresztmetszet kivágás nélkül és a bal oldalra van egy kb negyed szegmensnyi részre szegecselve lemez
3, a fékernyő tokja a törzs hátsórészben bal oladalon a pótvezérsík felett volt, a fékernyő kábelnek a vájat a pótvezérsíkban volt kialakítva, és a pótvezérsík hátsó részében volt a fékernyő horog
4,- a szívócsatorna Mach-kúpjában nem volt lokátor csak egy rádió táv.mérő ha jól emlékszem (kvant?) épp ezért nem voltak rajta a lokátoros kúpokra jellemző furatsorok sem teljes más volt az alakja, az UTI-knak volt ilyen még az orrkúp
5, a Pitot-cső felhajtható volt a földön, (egy csavarral lehetett repülési pozícióban rögzíteni), azért hogy minimalizálják ennek a fontos eszköznek a sérülését... persze hamar rájöttek hogy nem volt túl jó ötlet a későbbi változatokon már máshová helyezték...

-az ágyú és a törzs középvonala között nem jó a törzs alakja a maketten, (eddig minden gyártó benézte) mert nem íves hanem van egy apró éles taréjszerű kiemelkedés... (erről majd teszek fel képet...később)

Üdv P
Zoli 736747 2025. április 30. 22:02
Válasz erre
Szia,

A Modelsvit ilyen, túl szoros az illesztés, néha tényleg többet kell faragni, mint a sorja. De ennél nagyobb gondja nincs.
A kabintető szerintem egyértelműen a nyitható verzió miatt nem illeszkedik, ezt nem nevezném hibának. Van ugye csukott is.
Sok sikert!
z
pmheros 736731 2025. április 30. 20:07
Válasz erre
202500430_01
202500430_01
202500430_02
202500430_02
202500430_03
202500430_03

Felkerült a szárnyalsó rész.

Újra és újra visszatér nálam a nehezen értelmezhető sorja problémája. Utólag 10x -es nagyításban, súrolófényben felismerhető, ha ez tényleg az. (Vagy csak túl szorosra van tervezve az illesztés, és nem bocsátja meg ha korábban pl a törzsfeleket századokkal elcsúszva ragasztottam össze.) De úgy érzem minden részén ezzel szembesülök a készletnek, és az eddigi tendencia alapján már feltételezem, hogy végig is fog kísérni az építés során.

Kis haladás is haladás ;)
pmheros 736638 2025. április 28. 19:42
Válasz erre
Üdv!

Nemhogy megengedem, hanem egyenesen kérem szépen! Ez egy Groupbuild, amiben a lehető legjobb dolog az hogy összedobhatjuk a tudásunk mindannyiunk okulására.

Nekem is volt hasznos kép benne.

Üdv.: pmheros
slowmotion 736607 2025. április 27. 22:11
Válasz erre
A KP új F-13-asát forgatta már élő ember?
magyaralba 736606 2025. április 27. 22:09
Válasz erre
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
1611646_79314_202500427_03
Mikoyan_MiG-21F-13_Fishbed-C_0306_cockpit_(8252319144)
Mikoyan_MiG-21F-13_Fishbed-C_0306_cockpit_(8252319144)

Engedd meg hogy pár képpel és az általad feltett fotón bekarikázva referáljak a kabintető problémára... szóval a kétrészes kabintető nyíló része túl rövid, ha valaki így akarná beragasztani nagyon "beleülne" a törzsbe a kabintető. Ha a mellékelt fotókat megnézed akkor látszik hogy miről is írok. Az a csúnya lekerekítés is teljesen elhibázott a Modelsvit-től... ami azért érthetetlen mert a 21F-13 variáns nagyon sok helyen fellelhető, fényképezhető, mérhető stb... gyanítom az ukránoknak is van még itt-ott épkézláb példány...

Olvastam, hogy te zárt tetővel kívánod megépíteni, így ebben a projektben az nem lesz releváns de hátha másoknak hasznos lesz az információ.

Üdv magyaralba
Tibcsi 736600 2025. április 27. 21:32
Válasz erre
Egyre inkább megerősítve érzem magam... Neked meg drukkolok. :)
magyaralba 736599 2025. április 27. 21:26
Válasz erre
Már már az ős Kovozavody Prostejov (alias KP) dicső nyomdokaiba lép ez a kabintető illeszkedés...
Ha mindezek mellé a két makett árfekvését is megnézzük hamar sírás kerülgeti az ember fiát.

Ennyi pénzért a XXI. században, bő 40 évvel a KP tündöklésének zenitjén túl, a Zemberfia ennél többet várna egy kicsit... most azért elment a kedven a Modelsvit cuccoktól, pedig a Mirage III család listás volt...
p-51 736591 2025. április 27. 20:53
Válasz erre
Hajrá! Attól, hogy nem mindig írunk, nézzük, olvassuk!
Szuper munka!
pmheros 736590 2025. április 27. 20:44
Válasz erre
202500427_01
202500427_01
202500427_02
202500427_02
202500427_03
202500427_03

A törzsfeleket még csak elől ragasztottam egymáshoz, közben mindennek próbáltam megtalálni a helyét. A kabinhátfal mögött kábeltartó tálca esetemben hosszúnak bizonyult. Mivel korábban tapasztaltam, hogy a kúpos kabinteknő a kúpos törzsfelekben összeszorítás hatására hajlamos hátrafelé csúszni, így azt hittem ezért lett a kabin mögötti rész rövidebb. Hosszas nézelődés után arra jutottam, hogy a lehető legelső pozícióban van a kabinom, nem annak hátracsúszása okozta a helyhiányt. Szárazon felpróbáltam a kábeleket a tálcára, és meghatároztam a rövidítés mértékét. A levágás kicsit erősebb mértékű lett, aminek egy részét aztán visszapótoltam.

A tervezők szerintem nagyvonalúak az alkatrészekhez álmodott rögzítőpontok alkalmazásával kapcsolatban. Hogy az utólagos tálcabeépítés alkalmával véletlen se essen be a törzsbe, a hátulsó rész alá kisebb alátámasztást ragasztottam.

Átlátszó elemet mindig öröm sorjázni, mert vagy jó irányból világítod meg az apró sorját és látod, vagy úgy tudod forgatni a kezedben a szerszámot, hogy le is tudd dolgozni a plusz anyagot. A kettő együtt ritkán megy.

Hosszasan sorjáztam mind a tető törzshöz kapcsolódó részét, mind a törzs tetőhöz kapcsolódó felét. Az illeszkedés a sorjázott állapotban nem nyűgözött le.

Arra gondoltam a kettébontott tetőelemekkel könnyebb dolgom lesz, és azokat is lesorjáztam. Felpróbálva megállapítást nyert, hogy a csukott tetős projektemhez nem ez utóbbiakat kell felhasználnom, mert a főtető elülső része vastagított, hogy könnyebben lehessen a nyitott állapotában rögzíteni.
pmheros 736493 2025. április 24. 20:08
Válasz erre
202500424_01
202500424_01
202500424_02
202500424_02
202500424_03
202500424_03

Nagyjából elhárult minden akadály, hogy legalább a törzsfelek összeragasztását megkezdjem.
A hajtómű minden részének összes kiterjedését sikerült a törzsfelekben rendelkezésre álló mérethez igazítani.
A kád is megtalálta a saját helyét a törzs elejében.
Egy érdekesség volt még: a függőleges vezérsík erősen hajlott, csavarodott mivolta. Ezt elég sok lépésben feszegettem erre is, arra is mire elfogadható lett.
pmheros 736349 2025. április 21. 20:09
Válasz erre
202500421_01
202500421_01
202500421_02
202500421_02
202500421_03
202500421_03

A később már nem, vagy nehezen hozzáférhető helyeket fém színekkel kifestettem. Ugyanígy a hajtómű elemei a szükséges helyeken megkapták a maguk színét. (Bár így utólag a nagyított képeken látok olyan részeket amik nem kaptak a festékpermetből.) Az előkészítésnek hála a hajtómű szépen összeállt. A beépítés próbája mutatott rá melyik alkatrészt kell még kisebbre venni, hogy a törzs össze legyen a későbbiekben ragasztható.
pmheros 736232 2025. április 18. 20:18
Válasz erre
202500418_01
202500418_01
202500418_02
202500418_02
202500418_03
202500418_03

Elkezdtem a hajtómű részeit összepróbálgatni.

Nem lepődök már meg, hogy minden csak egy icipicit nagyobb a kelleténél. Nagy baj nincs vele: figyelmet igényel, sokat kell szárazpróbázni, és az alapján kisebb-nagyobb korrekciókkal élni.
pmheros 736126 2025. április 16. 15:02
Válasz erre
Üdv!

Nekem is tervben volt, hogy az F-13 mellé még veszek két-ágyús sima "F" -et is, de most már nem érzem hogy Modelsvit -ből akarnám azt megépíteni. Ezt ha már elkezdtem, hát végigviszem. Makettezői készségek javítására viszont első osztályú ;)

Üdv.: pmheros
Tibcsi 736107 2025. április 16. 07:14
Válasz erre
Eddig ez a készlet is bakancslistás volt nálam, de úgy döntöttem, hogy leveszem a listáról és jó lesz nekem a Revell is... az amúgy is itt van már valamelyik szekrényben. :)

Nem hittem volna, hogy ennyire kínlódós makett...
pmheros 736095 2025. április 15. 20:11
Válasz erre
202500415_01
202500415_01
202500415_02
202500415_02
202500415_03
202500415_03

Megtörtént nálam a pilótafülke kádjának összeragasztása.

Mivel emlékeztem warbirds sorstárs Modelsvit F-13 építésének legfőbb tapasztalatára, ezért kínosan ügyeltem az alapos sorjázásra, a szűk összeszorított ragasztásra, és a festékréteggel elhagyására. Hát úgy tűnik nem rajtam múlt. Ezek a törzsfelek üresen szépen passzolnak, de ahogy bekerül a kissé túlméretes kád, bizony onnantól azok már nem érnek össze. Van aki a hézagolást választja ilyen esetben, én pedig a rögösebb utat. Nekiálltam kisebbre faragni, bepróbálni, faragni, próbálni végeláthatatlan számú váltásban. (Na jó, egy óránál több azért nem volt).

Amire még figyelnem kellett, hogy a hátrafelé bővülő törzsfelek közt a szintén ugyanarra bővülő betét (kád) elem szeret a far felé tolódni hátra. Bár van a héjak (törzsfelek) anyagában kialakítva egy kis hely, de ezek jelképesek, nem segítenek eleget. Ennél a makettnél éreztem először hiányát az oldalfelek helyes egymáshoz pozícionálását segítő tüskék és lyukak párosának.
pmheros 735999 2025. április 12. 20:19
Válasz erre
202500412_01
202500412_01
202500412_02
202500412_02
202500412_03
202500412_03

Az egyébként nem túl élesen formázott alkatrészek "fényén" próbáltam kicsit emelni, amit lehetett kilyukasztottam, ami lyukas volt azon finomítottam.
borisz 735964 2025. április 11. 09:41
Válasz erre
Az úgy 15 centivel magasabb, mint kellene. :D Itt az 2 mm, arányosan osztva 1-1 mm-el rövidebb lábak, felső test és karok kellenének neki.
pmheros 735938 2025. április 10. 11:20
Válasz erre
202500410_01
202500410_01

Üdv!

Csak az álló formátumú pilótát tudom hitelesen mérni. Az 25.8mm x72, azaz 1 méter 85cm-is pilótát adna ki sisakostól, csizmástól. Bármekkora is, „belekalapálom”

Üdv.: pmheros
slowmotion 735936 2025. április 10. 10:09
Válasz erre
Nem lehet, hogy egyszerűen túlméretezték a pilótákat? A Hasegawa Hornethez is olyan pilótafigura volt, ami nemhogy a saját ülésformájú tömbön nem fért el, de a gyanta kiegészítőn sem... (viszont legalább volt rajta túlnyomásos ruha, ami a Blue Angelsnél nem része a felszerelésnek)
pmheros 735931 2025. április 10. 09:01
Válasz erre
202500409_01
202500409_01
202500409_02
202500409_02
202500409_03
202500409_03

Beszereztem az Armorymodels pilóta készletét, mert izgalmas magassági ZSh-5 sisak és VKK-6 öltözetű figurát tartalmazott, amelyet láttam visszaköszönni magyar F-13 -as fotóján is.
Persze, ahogy a legtöbb esetben, úgy itt is az egyiket a másikhoz (és fordítva) kellett igazítanom. Ezek még csak az első lépések, ahogy összeáll a kabin, úgy kap még további módosításokat.
borisz 735805 2025. április 7. 00:56
Válasz erre
Ez az, nyomjad!
pmheros 735794 2025. április 6. 20:54
Válasz erre
202500406_01
202500406_01
202500406_02
202500406_02
202500406_03
202500406_03

Rákészülés részeként nézegettem kicsit a színeket.

A Modelsvit relatíve friss gyártóként meglepő mód Humbrol festékkódokat használ az utasításában. A futószárakra például Humbrol 64 -et. Mivel ez egy krémes haloványan zöldes beütésű világosszürke, ezért ehhez az itthon lévő fújós festékeim közül egy Gunze c332 -et választottam a hasonlósága okán. Közben eszembe jutott belenézni az Eduard MiG-21PF festési utasításába, ami c011 -et jelölt használni ugyanerre. A kétszín közel van, az utóbbi talán kicsit karakteresebb (és zöldebb), így arra esett végül a voksom. Volt itthon MRP-049 „Russian aircraft cockpit & wheel wells from 1960 to..” festékem is, de az nekem már túlságosan zöldbe hajló volt.

A kabinra a Modelsvit Humbrol 87 -et ajánl. Az Eduard PF ajánlása Gunze c060 -at ajánl, azonban e két szín már elég távol van egymástól. A Humbrol egy kissé zöldes, de inkább kékes szürke, míg hát a c060 egy melegebb zöldes szín. A Humbrol festékeim kupakja is megvan tégelyből festve, ahogy a Gunze -ék is, így kerestem egy közel megfelelőt. Gunze c335 lett a kiválasztott, mert bár az egyezéshez nincs közel, de legalább úgy kékesszürke, hogy megvan a zöldes beütése is. Persze lehet, hogy még felseben megszínezem majd c011 -el. Van egy kiállított F-13 -as fotóm, ahol a lepattogzott fedőfestés alól kikandikál a feltehetően eredeti szín, ami vaku alatt valószínűleg elmegy kékesebb irányba, de a kissé zöldes volta észlelhető. Ha mellényúlok vele az sem gond, le lesz csukva majd a kabintető.

Leválasztottam az öntőkeretről az alkatrészeket, és letisztítottam a sorják többségét, tehát igazából az építés is elindul.
warbirds 735704 2025. április 4. 10:08
Válasz erre
Igen, ezek a "mikrosorják" nekem is megvoltak, tényleg nem könnyű megítélni, mi tartozik az elemhez és mi a letakarítandó...
pmheros 735684 2025. április 3. 20:05
Válasz erre
202500403_01
202500403_01
202500403_02
202500403_02
202500403_03
202500403_03

Vizsgálgattam kicsit a készletet, és arra jutottam, hogy az én igényeimhez nem kellenek feljavítók, sőt a készlet egyes aprócska elemeit sem biztos hogy felteszem majd. Szóval egy dobozból építés lesz. Érdekes kontrasztja van a készletnek, mert egyrészt vannak határozott élei az elemeknek, másik oldalról viszont nagyon sok apró sorját tartalmaz. Ez utóbbi esetén sokszor nehéz megállapítani egyes alkatrészek valójában hol érnek véget, vágjam, vagy ne vágjam.
Megosztok pár képet, mire számítson az, aki majd szintén építené.
slowmotion 735554 2025. március 31. 08:15
Válasz erre
Szép gép, engem is erősen csábít :)
Kíváncsian várom a fejleményeket!
warbirds 735553 2025. március 31. 08:12
Válasz erre
pmheros 735552 2025. március 31. 07:57
Válasz erre
20250331_01
20250331_01

Üdv!

Láttam mostanság már a makettinfón F-13 -at megépülni, vagy cikk is készült korábban épp a Modelsvit építésből ugyanezen oldalon, de ezek nem az én polcomra kerültek. Nálam most jött el az idő, hogy megpróbáljak összerakni egy ilyen szépséget.

Igazából valami könnyedebb makett illene most a hangulatomhoz, a 142 alkatrésztől ilyen kicsi méretben még „feszengek”. Vettem egy nagy levegőt, és elindítottam a saját topikot, hogy ez adjon nekem plusz ösztönzést a kezdéshez. Ő lenne a kiszemelt: