<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69., | 70., | 71., | 72., | 73., | 74., | 75., | 76., | 77., | 78., | 79., | 80., |
81., | 82., | 83., | 84., | 85., | 86., | 87., | 88., | 89., | 90., | 91., | 92., | 93., | 94., | 95., | 96., | 97., | 98., | 99., | 100., |
101., | 102., | 103., | 104., | 105., | 106., | 107., | 108. |
lkw | Adatlap | 740934 | 2025. szeptember 14. 10:49 | ![]() | |||||||||||||||||
begyuzs | Adatlap | 740926 | 2025. szeptember 13. 20:13 | ![]() | |||||||||||||||||
Szia! Neked is köszönöm szépen a kimerítő választ,így már szerencsére bőven van miből választani 1:35-ben,az itthon is elérhető készletek közül :) | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740918 | 2025. szeptember 13. 12:07 | ![]() | |||||||||||||||||
Üdv! Személygépkocsik (kifejezetten katonai): 1942 előtt leginkább Fiat 508 különböző változatai (még a nagyon kübelwagen jellegű 508 CM is), Mercedes G5 (nem tudom, kapható-e de elég gyakori volt), Uhry-Ford V8-G81 (de volt civilben mindenféle Ford V8 sedan is, német és amerikai vonalról is, V8-81A, V8G81A, V8-91A, V8-G93A, ). Krupp Prozte különféle altváltozataiból is sok volt. 1942 után még több lett a Krupp és feltűntek a Horch 901-ek, Steyr 1500-ak is. 44-45-ben már megjelentek a Kübel- és Schwimmwagenek is elszórtan. Opel Kaptän, Kadett, Olympia, Adler Trumpf Junior minden időszakba beillik, civilben vagy katonai színben is. Teherkocsik: Ford G917T, leginkább vászontetős, osztott szélvédős Ford 817T és V8-51 az elejétől végéig sokvolt. Ex-lengyel Polski Fiat 621L is előfordult szép számmal. Klöckner-Deutz 330, főleg 1942 után. Opel Blitzből echte katonai leginkább a légierőnél volt, a többi egységnél csak civil bevonultatottat láttam eddig. Skoda 404 is volt egy sor a Fortepan szerint. | |||||||||||||||||||||
begyuzs | Adatlap | 740896 | 2025. szeptember 12. 18:02 | ![]() | |||||||||||||||||
Köszönöm szépen! | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740894 | 2025. szeptember 12. 17:08 | ![]() | |||||||||||||||||
Időponttól és attól függően, hogy magyar-e a másik kocsi és bot- vagy szalagantennás a Toldi elég sok megoldás lehet. Kübel és Schwimmwagen kevésbé, Blitz is inkább akkor, ha Uhri fülkés vagy ha 44-45-be helyezed a diót. A tuti a Ford917, Fiat 508, Einhets-pkw, Krupp Protze vagy valami civil. Esetleg a Balaton Hofherrje vagy egy jó BMW R12, R75. | |||||||||||||||||||||
begyuzs | Adatlap | 740889 | 2025. szeptember 12. 14:08 | ![]() | |||||||||||||||||
Sziasztok,egy Toldi 1 harckocsi diorámát készítek. Szeretnék mellé egy terepjáró ,vagy szállító járművet,tudnátok ajánlani valamit ami itthoni boltokban elérhető ? Azt látom az itt felrakott fantasztikus képekből,hogy pl opel blitz,krupp teherautót használtunk,de pl kubelwagen volt itthon ? Köszönöm! | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740780 | 2025. szeptember 8. 19:35 | ![]() | |||||||||||||||||
A túlélő kocsi alapján az alváz szegecselt, a felépítmény csavarazott lövésálló (kúpos) csavarokkal. Értelmezésemben a mezőgazdasági vontató megnevezéssel a papírokban rejtették a kocsikat, nem fizikai valójukban. | |||||||||||||||||||||
KarBal | Adatlap | 740742 | 2025. szeptember 7. 21:32 | ![]() | |||||||||||||||||
Igen, erre gondoltam én is. A lánctalpas alváz traktorként szerepelt (egyébként úgy is árulta a német cég a háború után), a felépítmény meg lapra szerelve utazott az országban. Ez megmagyarázná, hogy a végén miért csak öt volt használható. Azért egészben talán jobban megmaradt volna. Lapokra bontva jobban rozsdásodhatott, elveszhettek darabok belőle. Jó ötlet, hogy az eredeti csavarokat eltették és később azzal rakták össze, nem maguk szegecselték a lapokat újra. A kérdés, hogy vajon akkor a német eredeti milyen típusú csavarral érkezett. Most újranézve ezeket a képeket, a német változaton is kúposnak látom a fejét. (Pl. az elölnézetesnél a motor szellőzője mögött) Bár amilyen rossz minőségű a kép, akármi is lehet... | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740711 | 2025. szeptember 7. 07:49 | ![]() | |||||||||||||||||
Szerintem nem bontották tovább, legalábbis az alvázat. Azt írják róla mindenhol hogy traktornak voltak álcázva. Ugye a tank mint olyan a lánctalpas traktor alvázon alapul, tehát egy felépítmény nélküli korai tank alig különbözik tőle. A lemezfelépítményt lehet, hogy szó szerint lapra szerelték szét. Szerintem, ha az eredeti csavarozva volt, logikus lett volna a csavarokat is megőrzni (pontos méret, és darabszám miatt) és az eredeti csavarokkal összerakni újra. Szegecs vs csavar: Sok dolog amit szegecseltnek neveznek, valójában csavarozva volt. Pl a Csabán látszódnak belülről a hatlapfejű anyák, kívülről pedig a hasított fejű csavarok. Ugyanakkor a Turán belső képén az elnittelt szegecsfejek látszanak, szóval mindkettő volt. Sajnos a svéd eredetű magyar dolgok ebben nem relevánsak mert azok éppen hegesztett páncéltesttel rendelkeztek. | |||||||||||||||||||||
KarBal | Adatlap | 740706 | 2025. szeptember 6. 21:23 | ![]() | |||||||||||||||||
Köszi a választ. A svéd járgányt rendesen szétszedték, amikor felújították. Ez a régi technika még nem a mai kompakt megoldás volt, hanem a régi autókhoz hasonlóan "alváz" + felépítmény megoldás volt. A felépítményt így talán könnyebben szét lehet szedni. Nem tudom elképzelni, hogy vasúti kocsikba ilyen, a mellékelt képen látható állapotban tették rejteni. Inkább tovább bonthatták, nem? A svéd gép belsején látszanak az anyacsavarok. Ez vajon a svéd kúpos fejű csavar sajátja, vagy a német-magyar megoldásnál is inkább csavarok lehettek szegecsek helyett? | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740693 | 2025. szeptember 6. 10:14 | ![]() | |||||||||||||||||
A kép persze lemaradt... De akkor már felteszem a többit is amiről szó volt. Egyúttal pontosítanék, mivel a V-4 már hegesztett volt, a V-3 volt hidegen rögzítve. Hogy lencsefejű szegecsekkel vagy csavarokkal, azt sajnos nem lehet megállapítani. | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740692 | 2025. szeptember 6. 10:07 | ![]() | |||||||||||||||||
Még annyit a robbanószegecsről, hogy szerintem a Rába VP javítása is azzal, vagy popszegeccsel történt. Ez a kép a HM-HIM Facebook oldaláról szépen mutatja a kocsit. Háromszorosra nagyítva jól látszik, hogy a sárvédő mögötti lemez ferde élén 3 db szegecs közepe besüllyed. Itt látszik, hogy a világháború alatt már ismert volt: www.darabanth.com/hu/gyorsarveres/500/kategoriak~Mutargy-papirregiseg-egyeb/Militaria~1000011/A-robbanoszegecselesi-eljaras-1942-majus-ho-Nurnberg-Rheinisch-Westfallische-Sprengestoff-~II3410286 Maga a popszegecs 1916 óta létezik | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740691 | 2025. szeptember 6. 09:33 | ![]() | |||||||||||||||||
Üdv! Nem teljesen vagyok a dologban benne, de szerintem egy már elkészült, bekábelezett, becsövezett szerkezetet nem lehet rendesen újraszegecselni. Ahhoz hozzá kell férni mindkét oldalról és egy harcjármű nem épp tágas belülről. Lehetett még akár robbanószegecselés is (mint a popszegecs) ami kisebb szerszámigényű. ekkor már ismert technológia volt (múltkor láttam róla katalógust vaterán). Formában én a korabeli dolgokból indulok ki. A Rába VP szegecselése félgömb, ahogy a V-4 is. Az AC-II lemezei hatlapfejű csavarokkal vannak rögzítve (bár ott az oldhatóság számított a prototípus átépítései miatt) ez jól látszik a Fortepan 265953-as és 72133-as képén. | |||||||||||||||||||||
KarBal | Adatlap | 740690 | 2025. szeptember 6. 08:27 | ![]() | |||||||||||||||||
Sziasztok! Egy technikatörténeti kérdésem van. Megkapta Magyarország az LK-II-es harckocsikat Németországból. Amíg Svédország darabokban vette, és maga állította őket össze, szerintem Magyarorszagra egyben érkeztek. Aztán szétszedték őket, hogy "lapra szerelve" rejtsék őket évekig. Amikor összerakták őket, vagyon milyen szegecselési technikát alkalmaztak? Úgy tudom, a kúpfejű szegecsek kezelése könnyebb, talán ez magyarázza, hogy a svéd Strv m/21 és m/21-29 harckocsik kúpos szegeccsel szereltek. Vajon a német eredeti és a magyar újra összeszerelés kúp vagy félgömb szegecselést alkalmazott? (Hozzátéve, hogy a svéd és a magyar változatok olyan részletekben térnek el egymástól, hogy valószínűleg más német gyáeakból érkeztek.) | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740688 | 2025. szeptember 5. 23:42 | ![]() | |||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 740580 | 2025. szeptember 2. 11:17 | ![]() | |||||||||||||||||
Igen,a festés leromlását 2.vh-s technikán erősen túl szokták tolni, de por miatt szerintem nem baj, ha nem full fényesre van festve, hanem egy kicsit félfényesre inkább. | |||||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 740578 | 2025. szeptember 2. 10:24 | ![]() | |||||||||||||||||
igen, bemattultak, bár annyi időt nem éltek túl szerintem jellemzően, hogy ez bekövetkezzen. A múzeumokban amiket szoktam látni eredeti német járműdarabokat, azok tipikusan nem mattok. Inkább talán a por, kosz, ami elvehette a festés fényét. | |||||||||||||||||||||
Muzzy | Adatlap | 740575 | 2025. szeptember 2. 08:14 | ![]() | |||||||||||||||||
igaz, hogy nem királyi, de Nagyatádon 82-83-ban a "bevetés " (használat) után a járműveket és a T-55-HK-kat is lemostuk és orsóolajjal átfújtuk. De a régen nem használt kocsikon megragadt por. | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 740569 | 2025. szeptember 2. 00:01 | ![]() | |||||||||||||||||
Olajfestékek alapból fényesek vagy legalábbis félfényesek (nemhogy MH technikát, de még a T-72-eseket és UAZ-okat is simán lehet fényesre festeni.) Viszont a nap és a por gyorsan mattította a fényességet, hiszen nem rendes autófényezőmunka volt. | |||||||||||||||||||||
tyimosenko | Adatlap | 740568 | 2025. szeptember 1. 22:40 | ![]() | |||||||||||||||||
Köszi a képeket! Két Fiat képen is jól látszik, hogy volt fénye ezeknek a festékeknek, így a krétamatt megjelenítés maketteken szerintem nem szerencsés. Német járművek dettó. | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740567 | 2025. szeptember 1. 22:12 | ![]() | |||||||||||||||||
1. Felderítő zászlóalj (sok képen látszik jelzés, de gyanús, hogy az is onnan van, amin nem). Személyes kedvencem a Fordokra pakolt Ansaldok szemléje, ha jól tippelem a kísérleti páncélos fejvédőből, és a jelzések hiányából akkor a felvidéki bevonulás előtt. A jobb szélen lévő tankon a koponya mögött lévő jelzésen még gondolkodok, mi lehet. Mintha egy fehér kör alapra lenne feltéve a honvédelmi gépjármű matrica. | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740525 | 2025. augusztus 31. 16:58 | ![]() | |||||||||||||||||
Nekem a Postamúzeum honlapjáról volt meg, de azóta nagyon sok más képpel együtt ezek is lekerültek onnan. Csak hát ugye mint ismert, ami egyszer kikerült a netre az jó eséllyel ott is marad. De ha már így szóba került, a 2A-736-os Bredáról nincs valami információ, milyen alakulatnál szolgált? A jelzése egy kör, az alsó felében egy függőleges vonallal, és ez a tarackon is látszik. Ugyanez a jelzés, jobb oldalra álló vonallal feltűnik egy másik 210-es tarackon. A légből kapott elméletem az, hogy ez egy tüzér alakulat különböző ütegeinek a jelölése lehet | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740515 | 2025. augusztus 31. 12:46 | ![]() | |||||||||||||||||
Ha papírképek, akkor valószínű, hogy anno lemásolták (mint minden mást), bekerült egy gyűjteménybe, amit most felszámolnak. | |||||||||||||||||||||
Emerick | Adatlap | 740492 | 2025. augusztus 30. 18:09 | ![]() | |||||||||||||||||
Én inkább arra lennék kíváncsi, hogy a rádióadó fényképsorozata, ami 100%, hogy levéltári iratanyagban van, hogy a bánatba került fel az internetre engedély nélkül... Már megint. | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740480 | 2025. augusztus 30. 11:34 | ![]() | |||||||||||||||||
Köszi! A Breda igazából nem is ismert, csak nekem mert több mint 10 éves Vatera hirdetésből lett lementve. Legalább, már tudjuk, hová került. | |||||||||||||||||||||
Wrecker | Adatlap | 740471 | 2025. augusztus 29. 19:13 | ![]() | |||||||||||||||||
Face - Eladó régi fotók és papírrégiségek csoport. | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740468 | 2025. augusztus 29. 15:37 | ![]() | |||||||||||||||||
Szerintem ez ugyanez a löveg, csak szemből (lőirányban a Lánchíd és a mai Clark Ádám körforgó, mögötte a váralagút bejárata). (Amúgy lehet, hogy Teddy bácsi fingópárnáját is gyártásba vették végül, hogy azzal röhögtessék halálra a németeket...) | |||||||||||||||||||||
Freddy | Adatlap | 740466 | 2025. augusztus 29. 13:48 | ![]() | |||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740409 | 2025. augusztus 28. 06:36 | ![]() | |||||||||||||||||
Mind ismert, bár tény hogy nem elterjedten. Viszont a 210-est vontató Bredáról most látok először olyan képet hogy a rendszáma is olvasható. Ezt honnan? | |||||||||||||||||||||
Wrecker | Adatlap | 740398 | 2025. augusztus 27. 21:41 | ![]() | |||||||||||||||||
Sennás | Adatlap | 740283 | 2025. augusztus 24. 09:20 | ![]() | |||||||||||||||||
Robpanzer1 | Adatlap | 740251 | 2025. augusztus 21. 20:53 | ![]() | |||||||||||||||||
Köszönöm a segítséget mindenkinek. Ezeket a készleteket néztem, de nem találtam elérhetőt itt Lengyelországban. Ezekre a kézletekre gondoltam: www.mojehobby.pl/products/German-Infantry-Eastern-Front-1941-1942.html www.mojehobby.pl/products/German-6TH-Army-Stalingrad-109170.html | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740239 | 2025. augusztus 21. 17:14 | ![]() | |||||||||||||||||
Február végén két 37mm-es pct. ágyú még volt az ezred állományában, adatbazisokonline.mnl.gov.hu/imgview/a-masodik-magyar-hadsereg-iratai/11AE7A0D0C034DEB4F48BACE2BF03476/14 a térképek alapján talán visszafejthető, hogy melyik zászlóaljnál voltak ezek február elején. adatbazisokonline.mnl.gov.hu/adatbazis/a-masodik-magyar-hadsereg-iratai/adatlap/5519D7663CE1493AF8226DE6D2F21F38 | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740213 | 2025. augusztus 21. 10:46 | ![]() | |||||||||||||||||
Az, hogy harckocsi és páncéltörő löveg egymás közvetlen közelében legyen, kevésbé valószínű. Ha a kocsi a központi elem, akkor a Dragon Frozen battleground és Winter panzer riders készleteiből tudnád pl. benépesíteni kisebb átalakítással. | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740207 | 2025. augusztus 21. 09:29 | ![]() | |||||||||||||||||
Na megnéztem a Számvéber-tanulmányt, abból sajna csak annyi derül ki, hogy január 12.-én, a szovjet támadás megindulása előtt az egész 1. táb.pc.ho.-nak összesen volt 9db ilyen lövege. Szóval sanszos, hogy februárra egy se maradt, de ennek jobban utána kellene nézni. A 37mm-s gépvontatású változatáról csak három téli képet találtam a gyűjteményemben, de ebből a második (038) nem frontos, hanem Kárpátalja megszállásakor készült. (Csak két képet csatolok, mert a harmadik, amin egy Boti vontat egy kopogtatót a nagy hóban, neked nem annyira használható, mert a lövegből kevés látszik.) A 010-es képen is látszik, hogy a magyar bakáknak nem volt olyan kapucnis anorákja meg nadrágja, amit a Zvezda ad a készletéhez, inkább olyan téli németeket keress, akiken még a régi szövetkabát van, az jobban hasonlít a magyarhoz. | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740206 | 2025. augusztus 21. 07:32 | ![]() | |||||||||||||||||
Kis anyag a rádiókról: www.ha5kdr.hu/2018/02/szepen-sorban-ime-az-r-2/ www.ha5kdr.hu/2018/02/szepen-sorban-ime-az-r-3-elso-resze/ | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740203 | 2025. augusztus 21. 00:25 | ![]() | |||||||||||||||||
1943 február elején már nem nagyon volt rádió. Nem egy naplóban lehet olvasni hogy otthagyták, mint holtsúlyt. Volt, hogy épen is. De egyébként van párszáz képem magyar rádiókról, ha szeretnél scratchelni egyet. | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740201 | 2025. augusztus 20. 21:46 | ![]() | |||||||||||||||||
A figurák paplanruhában vannak, ami kizárt, hogy ott és akkor magyar katonákon lett volna. A legegyszerűbb, ha hóköpenyre faragod át. | |||||||||||||||||||||
Robpanzer1 | Adatlap | 740196 | 2025. augusztus 20. 18:46 | ![]() | |||||||||||||||||
Köszi a segítséget. Ebbebe a környezetbe szeretném majd elhelyezni a diorámát. Gondolkodtam azon is hogy a 38 (t) mellett még a rádiósokat jelenítem meg, de ahogy láttam az R2-es, illetve R3-as rádiót nem gyártja senki. | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740193 | 2025. augusztus 20. 18:28 | ![]() | |||||||||||||||||
Számvéber Norbertnek van tanulmánya a 2.hds. páncélelhárító-eszközállományának alakulásáról a téli időszakban, abból talán kiderül. Keress rá a neten, szabadon olvasható-letölthető. Ha nem találod, holnap tudok linket adni, vagy megnézem neked mit ír erről, (ha addig valaki meg nem előz). | |||||||||||||||||||||
Robpanzer1 | Adatlap | 740192 | 2025. augusztus 20. 18:13 | ![]() | |||||||||||||||||
Sziasztok, Tudnátok abban segíteni, hogy szerintetek 1943 február elejére a 3. gépkocsizó lövészzászlóljnak voltak még Pak 36/37-es páncéltörő lövegei? Illetve van esetleg fényképetek ezeknek a téli használatáról? Gondolkodom hogy a Panzer 38 (t) mellé beszerzem még a zvezda Pak 36/37-es kitjét. Szerintetek a kezelőszemélyzet egyenruháját lehet magyarosítani? www.mojehobby.pl/products/German-anti-tank-gun-PAK-36-3-7cm-with-crew.html | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740191 | 2025. augusztus 20. 17:27 | ![]() | |||||||||||||||||
Nincs tartalék, ami vonul az a törzszsakasz, ami nem látszik, az a két parancsnoki kocsi. | |||||||||||||||||||||
Elnar | Adatlap | 740184 | 2025. augusztus 20. 15:43 | ![]() | |||||||||||||||||
Ha a legutolsó a 006, és legtöbbször sorrendben látni a járműveket vonulni, akkor a legelső a 003. Előttük két motoros összekötő, nem harckocsi. Ezt én összenézve a táblázatommal és téglatesó ábrájával pont az jön ki, hogy az ezredtörzs tartalék járművei vannak a képen - ami logikus, mert filmezni én sem az első vonalban leharcolt dolgokat venném elő hanem a tartalékot. Ez egy többszörös feltételezésen alapuló állítás persze. A darabszámokkal majd később foglalkozok | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740183 | 2025. augusztus 20. 15:40 | ![]() | |||||||||||||||||
Nincs olyan adat, hogy a pótosztag vagy annak a kivonuló állománya 4 38t-ből állt volna. De szerintem irreleváns, hogy kijön-e a 108. | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740181 | 2025. augusztus 20. 14:48 | ![]() | |||||||||||||||||
Igen, tudom, hogy összesen 111db Skoda került magyar állományba, de ebből 3db nem játszik, hiszen az utólagos átadás volt. Az 1. táb.pc.ho.-hoz kvázi nincs köze, ott csak 108db-bal számolunk. Az egész ho. állománya volt a 108db Skoda, ebből 104db a 30.hk.e., 4db a pótosztagé (ami ugye nem az ezred része, hanem a hadosztályé, ezért külön kezelendő attól, így nincs is az ábrámon beszámítva se). Abból, ahogy írod a pótosztag állományát ("5 vagy 6, ebből elvonult 2, otthon maradt 3 vagy 4") nekem az jön le, hogy az abban elvonult állomány lehetett a 4db és akkor kijön a matek a 108db-os össz. (ho.-szintű) állományra. Otthon meg az a 3db maradt, amit a kiképzőkeret utólag átadott (itthagyott, nem vitt haza Ném.o.-ba). És így megint kijön az össz. 111db-os szám. A Toldik ügye még egy külön mise, annak még külön utána kell járni. | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740180 | 2025. augusztus 20. 14:02 | ![]() | |||||||||||||||||
Egy további gyenge érv a 6 kocsis ezredtörzs mellett, hogy náluk volt a két keretantennás pk-i kocsi, a lenti fotón, amennyiben az valóban az ezred törzsszakászáról készült és a 006 ezt feltételezi, viszont ezeknek nincs nyoma. | |||||||||||||||||||||
romsitsa | Adatlap | 740175 | 2025. augusztus 20. 13:44 | ![]() | |||||||||||||||||
Volt 108 vásárolt 38t és a kiképzőkeret átadott 3 darabot, tokkal vonóval 111 38t. A 30. hk. ezredben a legvalószínűbb, hogy elvonult 104 38t (6-os ezred és zlj. törzs, 3-as nehéz sz. törzs), ha a zászlóaljak felépítése azonos volt. E mellett a pótszakaszban volt 5 (vagy 6) 38t, amiből elvonult 2 38t, otthon maradt 3 (vagy 4?). Ez összesen 106 elvonult 38t, 3 (4?) otthon. A 108-hoz képest 1 (2?) kocsival több van, vagy a 111-ből 2 (1?) "hiányzik". A Toldiknál az lesz szerintem a megfejtés, hogy elvonult 3 orvosi kocsi a törzsekkel, majd menet közben az ezredhez "csapódott" tovább 4 nem orvosi Toldi. Hogy hova, kérdés, de Emerick tanulmánya alapján szeptemberben jelentik ezeket, amikorra az ezred már kb 40 százalékos harckocsi veszteséget szenvedett. A könyv ábráján nem stimmel a pótosztag állománya, az ezredtörzs 4 38t-je meg az a megoldásom, hogy a törzsszakaszok valóban 4 kocsiból álltak, a pk. és pk. helyettes kocsija nem a szakasz része (bár a fotók alapján folyamatos számozás feltétlezhető). Ez a 2 pk-i kocsi zászlóalj szinten megvan, az ezrednél valószínűleg nem terveztek velük, aztán lettek valahonnan. | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740174 | 2025. augusztus 20. 13:18 | ![]() | |||||||||||||||||
Hogy fokozzam az őrületet, megcsináltam az előbbi ábra bővített változatát a toronyszám-rendszerrel és az ismert-azonosított rendszámokkal. Az ezredtörzsbe beletettem a második Toldit is, de megkérdőjelezve... | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740170 | 2025. augusztus 20. 12:05 | ![]() | |||||||||||||||||
Esetleg az ezr.törzsben maradhat a 2db Toldi (de az meg szegény Emericknek mond ellent) :( | |||||||||||||||||||||
téglatesó | Adatlap | 740169 | 2025. augusztus 20. 12:01 | ![]() | |||||||||||||||||
Tehát kb. ilyesmi: |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69., | 70., | 71., | 72., | 73., | 74., | 75., | 76., | 77., | 78., | 79., | 80., |
81., | 82., | 83., | 84., | 85., | 86., | 87., | 88., | 89., | 90., | 91., | 92., | 93., | 94., | 95., | 96., | 97., | 98., | 99., | 100., |
101., | 102., | 103., | 104., | 105., | 106., | 107., | 108. |
Opel Super is volt a m. kir. honvédségben. Egy biztosan mert dédfater autóját bevonultatták.