/ Fórumok /

Kötöttpályás járművek (vonatok, villamosok, stb...)

Mivel egyre inkább igény volt rá, ezért ide lehet hozni minden vasúttal/sínekkel/vágányokkal kapcsolatos járművet, dolgot, méretaránytól függetlenül.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11.
Mekett 740816 2025. szeptember 9. 22:18
Válasz erre
91 és 95 között elég gyakran láttam őket, azért állítom 100% biztosan, hogy abban az időszakban az Mk 45 2001-2004 szolgáltak a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton és csak ezek. Azt nem tartom kizártnak, hogy a fűtőháznál valahol ott volt eldugva még két mozdony, de én nem találkoztam velük.
Érdekes hogy a kisvasut.hu szerint 94-ben átadtak még 4 mozdonyt a Gyermekvasútnak, mert erre egyáltalán nem emlékszem. Vagy elkerült az infó a szolgálatban, vagy ennyire felejtek már.
páncélos 740811 2025. szeptember 9. 17:22
Válasz erre
"De csak mert kötekedni jó :)"
Elfogadom a kritikát, de! Amikor megláttam a mozdonyt és lefotóztam, majd otthon rákerestem, akkor egy wikipédia bejegyzésnek elhittem, hogy ez is az egykori úttörővasúton (gyermekvasúton) szolgált. De, hogy pontot tegyünk a történetére itt van két link, ami egyrészt igazat ad neked, de részben nekem is:
hbweb.hu/jarmu/kisvasut_mk45_cim.htm www.kisvasut.hu/view_cikk.php
Freddy 740810 2025. szeptember 9. 16:16
Válasz erre
Én gyakran járok az Úttörővasút vonalát keresztül-kasul, ezeket a világosszürke-kék-piros festésűeket szoktam látni menni. Valahol mintha egy másik is ki lenne állítva, szóval igen, ma már pláne biztos nem üzemel már az összes, de hát 1974 óta sokminden történt.

A Kolibri-féle Mozdonyok könyvben (1984) egyébként a Sennás képén bal oldali festéssel szerepel, szóval ez lehetett az eredeti, a remot példányok kék mintája biztos ennek az utángondolása.
Sennás 740809 2025. szeptember 9. 15:59
Válasz erre
Screenshot_2025-09-09-15-58-31-985
Screenshot_2025-09-09-15-58-31-985

Na így jobb😀
Sennás 740808 2025. szeptember 9. 15:57
Válasz erre
Screenshot_2025-09-09-15-55-27-457
Screenshot_2025-09-09-15-55-27-457

Azt írják ott voltak/vannak. De hát ez meg nem a 90évek igen.
Mekett 740807 2025. szeptember 9. 15:39
Válasz erre
Emlékeim szerint a budapesti Úttörővasúton (mai nevén Gyermekvasúton) négy mozdony szolgált a kilencvenes évekbeli állapot szerint, Mk 45 2001-2004 pályaszámokkal. Nem rémlik, hogy a Freddy által említett két további példány bárhol ott lett volna eldugva. Persze tévedhetek és ez a 90-es évek.
Freddy 740803 2025. szeptember 9. 14:34
Válasz erre
De csak mert kötekedni jó :) Az Úttörővasút még mindig megvan, ha nem is így hívják; és mennek is rajta ezek a román Mk45-ös mozdonyok. Összesen 10 ilyen jött Mo-ra, ebből 6 az Úttörővasútra, négy másik előbb Sárospatakon, aztán Nyíregyházán szolgált ilyen helyi kisvasutakon. A teáltalad fényképezett példány az utóbbi eresztésből van, a kapcsolókészülék más egyébként ezek meg az úttörővasutasok közt.
páncélos 740792 2025. szeptember 8. 21:58
Válasz erre
MK45-2009 1
MK45-2009 1
MK45-2009 2
MK45-2009 2
MK45-2009 3
MK45-2009 3
MK45-2009 4
MK45-2009 4

Az egykori Úttörővasút mozdonya Füzérkomlóson.
Freddy 740638 2025. szeptember 3. 23:53
Válasz erre
Érdekes képek, végülis ha működik, miért ne használnák.

A kötél egyébként abban a kis üregben van a sínek között. Érdekes, hogy bár négysínes rendszer, de a két pálya mégis keresztezi egymást, így ugyanúgy kitérőre van szükség, mint a két, illetve háromsínes siklóknál. Gondolom, szűk a hely.
Mekett 740635 2025. szeptember 3. 22:28
Válasz erre
Lisszabon 28-as villamosa
Lisszabon 28-as villamosa
Egy derékszögű és meredek kanyar
Egy derékszögű és meredek kanyar
28-as villamos a Sé katedrális előtt
28-as villamos a Sé katedrális előtt
A piros villamosok menetrendszerű különjáratok
A piros villamosok menetrendszerű különjáratok
Különvillamos a lisszaboni diadalkapu előtt
Különvillamos a lisszaboni diadalkapu előtt
A 28-as villamos vár egy parkoló autó mellett, hogy elférjen
A 28-as villamos vár egy parkoló autó mellett, hogy elférjen
Lisszabon 28-as villamosa
Lisszabon 28-as villamosa
A másik, amiből nagyon sok van Lisszabonban, az a falfestmény
A másik, amiből nagyon sok van Lisszabonban, az a falfestmény
Egy átlagos utca Lisszabonban
Egy átlagos utca Lisszabonban
A lerobbant 28-as villamos Lisszabonban
A lerobbant 28-as villamos Lisszabonban

Az előbb említett 28-as villamosjárat, ami gyakorlatilag bejárja a történelmi városrészt, a várhegyet és jókora távolságot tesz meg a városban. Talán ez a leghíresebb villamos (eléctrico) Lisszabonban. A végállomásokon 100 méteres sort alkotnak a túristák, hogy felszálljanak egy óra múlva. Hegymenetben tele van, a felfelé tartó járatokra esélytelen felférni. Amikor ez lerobbant és így nem juthattunk el a Gloria elevadorhoz, az egész belváros közlekedése megállt.

Az utcák nagyon szűkek, a kanyarok élesek. Az olyan utcák, mint Budapesten a Kiscelli, ott átlagosak, együtt közlekedik rajta a villamos és az autók. Az égett kuplung szaga volt a második legjellemzőbb illat a városban, volt, hogy előttünk állt meg végleg egy autó...

Érdekes, hogy minden tömegközlekedési eszközön papír mágneskártyával lehet felszállni, az összes rövid villamoson és buszon szigorúan elsőajtós felszállás van, a vezetőnél is vehetsz jegyet (sokat is állnak a megállóban...), a járművek 90%-án bankkártyával is.
Mekett 740633 2025. szeptember 3. 21:56
Válasz erre
Bica felvonó - Lisszabon
Bica felvonó - Lisszabon
Bica felvonó - Lisszabon
Bica felvonó - Lisszabon
Bica felvonó - Lisszabon
Bica felvonó - Lisszabon

Tegnap értem vissza Lisszabonból és meg akartam osztani az ottani járműélményeimet, mert a város híres az ódon villamosairól és felvonóiról. Hát éppen most szomorú aktualitása is lett ennek, mert az egyik "felvonó" megsemmisült egy balesetben.
Nem a képeken látható Bica, hanem a hasonló rendszerű Gloria. Azért az idézőjel, mert nem láttam fogaspályát, vagy kötelet. Talán utóbbi volt a harmadik sín üregében.

A hírek jelenleg 15 halálos áldozatról szólnak, remélhetőleg nem lesz több. Tegnapelőtt én is felültem volna rá, de egy másik villamos lerobbanása miatt megbénult a történelmi városrész közlekedése...

www.bbc.com/news/live/cpqnnllppnpt
Faboo78 740588 2025. szeptember 2. 16:21
Válasz erre
Esetleg Taigatrommel néven, mert a németeknél ezen a néven futott... :)
Faboo78 740587 2025. szeptember 2. 16:16
Válasz erre
Az egyik becsatolt háromnézeti rajz 1949-es...

A vasúti űrszelvény országonként más volt, manapság is van olyan vasút (spanyol, UK például) ami kilúóg az európai sorból. Ezértaztán többféle szélességű normál nyomtrávú kocsi is született akár egy országon belül is.

Másrészt az évek során a vasúti űrszelvény is változott.

Az EU-val a helyzet némileg tisztult, de ettől függetlenül is jelenleg is többféle vasúti űrszelvény van, illetve korlátozások (pl. alagutaknál, hidaknál) az ilyen korllátozott szakaszon való áthaladáshoz a méreteket a vasúti kocsin is feltüntetik

Az űrszelvényről általánosságban itt láthatsz egy jó példát:

external-content.duckduckgo.com/iu/
external-content.duckduckgo.com/iu/

external-content.duckduckgo.com/iu/
slowmotion 738437 2025. június 20. 14:15
Válasz erre
Húha, a Miniversum Nyugatija ehhez képest kiscserkész volt, pedig az is jól meg volt csinálva, még ha nem is teljesen tökéletesen...
páncélos 738435 2025. június 20. 11:28
Válasz erre
atika 728181 2024. szeptember 4. 11:59
Válasz erre
Echte DDR feeling, VEB Plastspielwaren Berlin Modell-Fahrzeug IFA-kkal! Csodálatos! :)
Sennás 728179 2024. szeptember 4. 11:23
Válasz erre
FB_IMG_1725388102892
FB_IMG_1725388102892

Kicsi gagyi terepasztalon szokott ilyen szép tiszta vegyesbazár lenni sokféle járművel. De tényleg volt ilyen:) '80-vége Tatabánya környéke talán(?)
Planes 728007 2024. augusztus 28. 11:44
Válasz erre
Szia!
Standardizálás nincs,a hagyományos értelemben.Van viszont Rakszelvény minta ,ami meghatározza ,hogy országon belül is melyik vonalon milyen méretű szerelvény közlekedhet, a műtárgyak ,hidak ,alagutak és a szállítandó árú méretéből adódóan.
Üdv.
P
Varjúbácsi 728000 2024. augusztus 28. 10:27
Válasz erre
100-129-sslma44
100-129-sslma44
SSys-drawing
SSys-drawing

Sziasztok!
Újabb kérdéssel zaklatnám a szakértőket. A vasúti gördülőállomány méretei nem teljesen standardizáltak? Mi lehet az oka, hogy a pőrekocsik szélessége között akár 40 cm differencia is lehet? Vagy ez természetes?
rod666 727981 2024. augusztus 27. 15:00
Válasz erre
Én beírtam a google keresőjébe, hogy M62 mozdony vezetőállás, ahogy látom, vannak itt magyar találatok is:

www.google.com/search
Van az indexen is fóruma, szerintem tudnak segíteni:

forum.index.hu/Article/showArticle
Freddy 727978 2024. augusztus 27. 14:06
Válasz erre
Ott csak rendezvényeken voltam, akkor nem emlékszem, hogy lett volna, de lehet, hogy olyankor beállítják a garázsba. Amúgy persze, egy opció a saját fotózás is, de egyelőre még nem hiszem el, hogy egy 60 éve a fél világon 3000+ példányban használt mozdonyról 20 évvel a digitális fényképezés elterjedése után ezt nekem személyesen kell csinálni :)
romsitsa 727934 2024. augusztus 25. 20:52
Válasz erre
A Hungarian locomotives / Magyar mozdonyok FB csoportban próbálnék szerencsét.
Yuki 727933 2024. augusztus 25. 20:32
Válasz erre
Sennás 727929 2024. augusztus 25. 18:47
Válasz erre
Hallod simán kimész vasúttörténeti park ott szinte mindig van rég, vagy remot. Van simogatós nap fel tudsz menni rá vagy szólsz kisérjen fel mert fényképeznél. Nagylátószögű kamera mert olyan szűk esély nincs belső fotókra. Kívülről meg minden centit akár.
Freddy 727909 2024. augusztus 25. 14:15
Válasz erre
Kép nyilván sok van, de nekem egy konkrét, lehetőleg magyar példányról kellenének fotók (nem létezik, hogy valamelyik vasútmodellező oldal vagy fórum vagy fb csoport bugyraiban ne lenne, csak azt ismerni kell, mert a vasútmodellező szcénában benne nem lévő ember sose fogja tudni kiguglizni), mert amúgy 6000 változatban létezik (kedvencem az amerikai motoros mongol iker-Szergej :) ) és például a vezetőállásokat is többször felújították az idők során.
Tibcsi 727900 2024. augusztus 25. 09:19
Válasz erre
Igen, 1/87-es, de nem olyan nagyon pici: szerkocsival együtt közel 30 centi hosszú.
téglatesó 727899 2024. augusztus 25. 06:40
Válasz erre
Talán próbáld a becenévvel (Szergej -Sergei) együtt keresni, úgy milliószám dobja ki a képeket a gugli még belső (vezetőállási) fotókat is.
Johnie 727898 2024. augusztus 24. 23:42
Válasz erre
Nem értek hozzá, de tetszik.
Nagyon picike? 1/87-es?
Freddy 727896 2024. augusztus 24. 21:41
Válasz erre
Sziasztok!

M62-es dízelmozdonyról keresek részletfotókat (walkaroundokat), ha vannak valahol/valakinek. Egy elég nehezen guglizható téma, van egy ilyen típusjelű katonai vontató is :P
zsocate 727882 2024. augusztus 24. 12:02
Válasz erre
Szia!

A forgóváz vagy a forgózsámoly teljesen ugyanaz és nincs köze ahhoz, hogy hajtott-e vagy sem. Ahol egy járművön van hajtott és nem hajtott is, ott az utóbbira szokták mondani, hogy futó forgóváz. És valóban konyhának hívják a gőzösök vezetőállását.

üdv:
Zs.
Tibcsi 727878 2024. augusztus 24. 10:23
Válasz erre
IMG_20240824_100658
IMG_20240824_100658
IMG_20240824_100825
IMG_20240824_100825
IMG_20240824_100744
IMG_20240824_100744

Arra én is! ;) felkerült az első forgózsámoly(?) és a vezetőállás (konyha?) festése is kész. Az oldalablak viszont olyan vastag, hogy a valóságban közel tíz centi lenne, így azzal is kezdenem kell még valamit...

Szakmai kérdés hozzáértőkhöz: a forgóalváz és a forgózsámoly között mi a különbség? Jól gondolom, hogy a forgóalvázban hajtottak a tengelyek, a forgózsámolyban meg nem?
medor 727866 2024. augusztus 23. 20:19
Válasz erre
Szia!
Látom kalandozol rendesen a makettek között.Hajrá!
Kíváncsi leszek a végeredményre. Sok sikert!
Tibcsi 727856 2024. augusztus 23. 11:20
Válasz erre
főkeret
főkeret
aprólékok
aprólékok
in_progress_01
in_progress_01
rudazat_jobb
rudazat_jobb
rudazat_bal
rudazat_bal

Régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy kell egy gőzmozdony! A gondolatot tett követte és beszereztem egy Revell BR-01-est. Igazából a tipus nem volt lényeges, azért döntöttem ez mellett, mert jó nagy, és kicsit (félhomályban hunyorogva) hasonlít a 424-esre. Főleg, ha majd felkerül a Wagner füstterelő is. :)

Vannak hibái, de én most csak azt a célt tűztem ki magam elé, hogy legyen a vitrinben egy gőzgép is. :)
Sennás 727666 2024. augusztus 17. 20:20
Válasz erre
Igen olyan rémlik nekem is ahol a hossztartón van az összekötő vezeték.
Sennás 727665 2024. augusztus 17. 20:18
Válasz erre
Screenshot_2024-08-17-20-17-26-124
Screenshot_2024-08-17-20-17-26-124

Ebből kettő van lehet ez a kiiktató(?)
Sennás 727664 2024. augusztus 17. 20:15
Válasz erre
Jobb végébe ott kézifék(állás) is meg a rajzon is.
Sennás 727663 2024. augusztus 17. 20:04
Válasz erre
Szia Báttya. Biztos hogy van rajtva mert légtömlő össze van kötve az ellöző kocsival. Meg látszik a féktuskó meg az összekötő rúd.
A fehér jelölésbe igazad van még olyan mintha ott lázszana is az egyik sarkán de itt(ezen) van fék.
att2-SV 727659 2024. augusztus 17. 17:12
Válasz erre
Varjúbácsi!

A képeket elnézeve, illetve neten keresgélés után 2 opció jutott eszembe, aztán lehet hülyeség... A kocsi főkeretét ha nézed a fekete fehér képen nincs sem vonatnem váltó, sem fék (kormányszelep) kiiktató váltó. Talán azért, mert forgóvázanként van 1-1 kormányszelep, és így nincs fékrudazat sem. Ekkortájt még javában voltak kétnyomásos kormányszelepek, az meg csak egy kis kocka könnyen elfér szinte bárhol.
A másik elképzelés, ha mégis van fékrudazat a forgóvázak között, akkor az nem középen, hanem valamelyik hossztartó oldalában fut végig belülről.
Illetve láttam még jó pár hasonló kocsit, aminek a sarkai jelölve voltak fehér csikozással, ami annak a jele, hogy a kocsi saját fékberendezéssel nem rendelkezik, ami van tuskó az pedig csak a rögzítő/kéziféké.
Ismétlem, csak felvetések, elég kevés kép van a kocsiról, nehéz biztosat mondani.
Varjúbácsi 727611 2024. augusztus 16. 09:51
Válasz erre
alap vagon
alap vagon
rajz
rajz
makett
makett

Sziasztok!
Újabb kérdésem lenne a tisztelt kórtársakhoz.
Nagy valószínűséggel az a kocsi, amit szeretnék megépíteni, ilyen ez lehetett. Tudnátok tippet adni, hogy a fékrendszer rudazatait hol vitték? Az alsó "kengyelek" közepén?
Sennás 725172 2024. május 24. 16:46
Válasz erre
Screenshot_20240524_163930_Chrome
Screenshot_20240524_163930_Chrome

48kg-os sín esetében kicsit húzós az az össztömeg. Ha az a szöveg azt jelenti(?)esetleg le lehetne fordítani. 72700kg az kb18t/tengely terheléshez már kevés a 48kg-os sín. Vagy mint most az "RK"-ás vonatok csökkentett sebbeségel közlekedett úgy lehet(et) húzni.
Varjúbácsi 725164 2024. május 24. 14:45
Válasz erre
Ádám!
Köszönöm, ez szuper! Különösen az Orperation Backfire képek.
Azért számomra érdekes, hogy a svábok se találtak semmi igazán korrekt forrást.
Néhány fotó alapján, amit találtam, azt sem zárom ki, hogy a kocsi alapja az oroszoktól zsákmányolt 60t-s pőre kocsi, forgózsámoly cserével.
romsitsa 725137 2024. május 23. 23:05
Válasz erre
Varjúbácsi 725124 2024. május 23. 14:55
Válasz erre
Köszönöm. Nem is a felépítmény a gond, hanem az alváz rész. Nagyon durván megerősítettnek tűnik nekem, talán a legközelebb a SSkra Köln van hozzá. De annak se ilyen brutál az oldala.
Sennás 725123 2024. május 23. 14:41
Válasz erre
Sennás 725121 2024. május 23. 14:21
Válasz erre
Szia ott a kocsi "típus azonosítója" 558 332 . Nagyon régi kocsiszámokról sajna(főleg hogy Német) én semmit nem tudok. De biztos valahol találni adatokat. Nem is értem miért nincs benne 4szám(?) Pl-ul.
Varjúbácsi 725114 2024. május 23. 11:44
Válasz erre
oxigénes.1
oxigénes.1
oxigénes.2
oxigénes.2
oxigénes.3
oxigénes.3

Sziasztok!
Ismét segítséget szeretnék kérni, most egy négytengelyes kocsi beazonosításához. A képeken egy olyan négytengelyes részletei láthatóak, amivel a folyékony oxigént szállították a V-2 rakétához. Sajnos a részletek alapján nem tudom meghatározni a típust, ehhez kellene a guruk tudása.
Köszönöm előre is.
Sennás 724915 2024. május 17. 19:48
Válasz erre
Screenshot_20240517_193735_Chrome
Screenshot_20240517_193735_Chrome
20240517_182146
20240517_182146

Háá franc se tudja. Román pályaszám van rajta. De látod a DB-s festés rajta maradt. Mindhárom gép így "román". Az tudom Lud van 12(ilyen van a Litván szergejben némelyikben) meg 16 hengeresbe. De pl a 268-ba eredeti "felújított" van.
Varjúbácsi 724908 2024. május 17. 15:04
Válasz erre
att2-SV!
Az elhelyezkedést a rajzok alapján látom. Amit nem látok, - és amihez a segítséget kértem - az a csövek bekötése a kormányszelepbe, a fékhengerbe, illetve a fékrudazat elhelyezkedése. Ezekhez kerestem rajzot, fotót, de sajnos nem igazán találtam. A pőrekocsinak, amit szeretnék megépíteni, a rajzom szerinti elnevezése a SSlma44, ez a rajz tűnt leginkább hasonlónak hozzá.
atika 724905 2024. május 17. 13:30
Válasz erre
A Ludmilla az NDK-s örökség, gondolom. Melyik sorozat lehet? Ehhez sem értek. :)
Sennás 724898 2024. május 17. 06:52
Válasz erre
Montana(?),Ludmilla,meg Sulcer
6tengelyes komoly gépek. 120t körüli súlyal. Öreg sz@r mind de 3500-5000Kw azért jó.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11.